WORKSHOP: Cluppetry – puppetry and clown

Workshop med Adam och Dik som även kommer att spela föreställningen Big boys don´t cry under festivalen. https://www.opposablethumbtheatre.com/

Kursbeskrivning:
Opposable Thumb Theatre will be leading a short, sharp shock workshop in ”Cluppetry”. What’s ”Cluppetry” you ask. Well it’s a heady mixture of clown and puppetry. Together Adam Blake (Open Attic and Wyldwood Arts) and Dik Downey (Pickled Image and Green Ginger) will impart years of experience in clowning and puppetry in one big , experiential blob.

They take classic clowning workshop exercises and age old puppetry techniques and chuck them into a theatrical blender and marvel at the ”Cluppetry” that emerges.

These workshops will incorporate clowning games such as status hierarchy, imitation/exaggeration and embracing your failures, as well as looking at the intricacies of puppetry, like breath, focus and movement. Then you examine the role of puppeteer versus clown, clown as puppet, puppet as clown and everything in between. These workshops are very informative to both clowns and puppeteers, giving insight into each-others profession and arming the participants with new transferable skills.

Workshopen är en del av festivalprogrammet på Marionetteaterns internationella dockteaterfestival, Pop Up Puppets, som äger rum den 18-21 augusti. Publik i alla åldrar kan uppleva fantastisk dockteater från hela världen, när föreställningar från åtta olika länder fyller Kulturhuset Stadsteaterns många scener: https://kulturhusetstadsteatern.se/pop-puppets

Program
Torsdag 18/8 kl. 09.30-16.00
Workshop Cluppetry – puppetry and clown
Fredag 19/8 kl. 19.00
Föreställning: Big boys don´t cry

Antal platser: 20

 

Daniel Sjöberg

Dubbning för film och tv

Aldrig tidigare har det funnits fler streamingkanaler och producerats så mycket lokaliserat material. Samtidigt är dubbningsbranschen omvittnat svår att ta sig in i för skådespelare.

Du kommer under denna kurs att få egen tid i studio för att ge dig erfarenhet av dubbning och du kommer att observera andras arbete och diskutera dubbningens utmaningar och möjligheter.

Du kommer få lära dig hur du använder dig av ditt skådespeleri i det här specifika hantverket. Hur följer du ett original och samtidigt frigör dig ifrån det så att det inte handlar om att imitera utan att göra din egen tolkning av karaktären och situationen. Kursen kommer att innehålla både föreläsningar och praktiska tips för hur du gör för att komma ifråga för dubbroller.

Daniel Sjöberg är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 1993-1997 och har erfarenhet av såväl teater och musikal som film och tv. Han har arbetat som dialogregissör inom dubbning i mer än 15 år och har bl.a. gjort de svenska versionerna av filmer som Modig, Monsters University, Röjar Ralf, Vaiana, Lejonkungen och Disney/Pixars senaste film ”Röd”. Daniel arbetar även själv som röstskådespelare och har som sådan gjort roller i över 500 filmer och TV-serier. Som teaterskådespelare har han arbetat på bl.a. Stockholms Stadsteater, Göteborgs Operan och Chinateatern.

Antal platser: 12
Deltagarurval görs i samråd med kursledare.

Rörelseimprovisation

Dans och rörelseworkshop för skådespelare och dansare som vill utmana sig att improvisera utifrån enkla principer som passar olika förutsättningar. Under fyra förmiddagar arbetar du med improvisation som sätt att hitta sceniskt material, med starkt förhållningssätt till rummet.

Upplägg
Första timmen går ut på att jobba med det egna rörelsespråket i guidad improvisation och den andra timmen öppnar upp för gruppimprovisationer och kompositioner. Passet avslutar med fika och samtal för den som vill.

Tove Sahlin gick mimutbildningen 1998-2001 men är också ”uppfostrad” i dansimprovisation i Berlin och San Fransisco där scenkonstutrycken inte ligger långt ifrån varandra. De senaste åren har Tove, utöver att hon drivit Shake it Collaborations, arbetat två år på Riksteatern med produktionerna Helheten -19 (regissör och koreograf) och Närheten -20 (koreograf) och ett år på Dramaten med Den yttersta minuten -21 (koreograf) och Liv, Död, Sex, Pop -21 (regissör och koreograf). Hösten 2022 åker hon på turné med Riks med den covid inställda föreställningen Närheten.

”Performers ” är ett uttryck jag tycker om.  För mig kan det handla om att det handlar om vad man performar, vilket koncept föreställningen har och inte vilken skolning en har. 

Shake it Collaborations är Tove Sahlins fria scenkonstkompani och Skeppsholmsstudion (SKS) är ett studiokollektiv som drivs av sju fria koreografer.

Workshopen görs i samarbete med Dansalliansen och Mimplattformen (en plats för kunskapande kring mimbaserad scenkonst).

Platser: max 20 personer
Kom inte om du känner dig krasslig.

Övrigt!
Du kan själva välja om ni vill ha inneskor med vit sula, dansa i strumplästen eller barfota. Det är trägolv i studion, inte dansmatta.

Masterclass med Anna Pettersson; 11-13 april

Expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning

Masterclassen leds av Anna Pettersson: regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. En tredagarskurs i skådespelarens arbete med utgångspunkt från Annas forskningsfrågor om ett expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning med praktiskt arbete.

Antal platser: 12

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen och därmed kommer både professionella skådespelare och dansare antas. Du ges möjlighet att under sex dagar i april arbeta med och utveckla din egen vokala och musikaliska potential – och att utmana dig själv sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg

10.30-13.00

Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

Lunch ca 13.00-14.00

14.00 – 16.30
Master class med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,  noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Platser: 8 (4 dansare & 4 skådespelare)

NYHET! Ljudboksinläsning – påbyggnadskurs

Denna kurs är för dig som gått någon av TeaterAlliansens ljudbokskurser tidigare alternativt har erfarenhet av att läsa in ljudböcker.

Under tre dagar får du fräscha upp dina kunskaper om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning samt diskuterar vilka utmaningar ni stött på under ljudboksinläsningar. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är tre dagar. Visst förberedelsearbete krävs utanför kurstid.

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Antal platser: 6-10

Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 2/5ALLA 13.00-16.00
Tisdag 3/5 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 4/5 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 5/5 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 6/5 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Selftape för Unga TA

En tredagarskurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad. Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Inför kursen (ca fyra dagar innan start) får du en scen att repetera in, det är ungefär den tid du vanligtvis har på dig att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

Kursen avslutas med en Q/A och inspirationstal till hur man tar vara på sin karriär som skådespelare.

För att delta behöver du ha egen utrustning. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv kan du använda den också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg

Dag 1
09.30-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
Lunch
12.45-15.00 Skådespelarna inleder arbetet med att filma  self tapes med hjälp av kamera/telefon/ipad eller liknande.
15.00-16.00 Teknisk genomgång i hur man klipper filmen och laddar upp den i WeTransfer för att kunna skicka den.

Dag 2 och 3
09.30-12.00 Gemensam genomgång av self-taperna och feed-back
Lunch
12.45-16.00 Gemensam pass med individuell coaching av Thomas. Titta på self-taperna och feed-back/arbete individuellt för varje deltagare med Thomas. Sista dagen ges också utrymme för Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Amazon Primes “The Wheel of Time”, Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

Deltagare: 8-10

OBS! Ansökan öppnar 23 maj.

MASTERCLASS IN METHOD ACTING

This intensive 4 day masterclass is designed to allow performers of all levels to hone their skills and deepen their technique through a range of exercises that are directly applied to cold readings, structured improvisations, scenes and monologues, and audition material.

Sheila Gray’s approach is modern and Method-based, and it employs sensory work, active imagination, moment-to-moment and given-circumstance exercises.

Each day opens with either

  • an active relaxation using music, dance, and creative sound and movement; or
  • a receptive relaxation involving breathing, stretching, verbalization and guided visualization.

Both forms engender a creative, open state and provide actors with a clear roadmap to guide them through the next stage of work: the direct application of their technique to material either they bring in themselves, or that they choose from among scenes we provide.

In addition to these exercises and application, you will participate in script and character analysis, and offer and receive feedback, both from Sheila and your peer.

During the first class, students are assigned partners and scenes/sides-for those wishing to work on text, which will be performed throughout the course of the workshop. They will have the opportunity to perform their scenes/sides several times; incorporating the exercises, new tools and feedback they have received.

Newcomers gain a foundation of good, solid technique and a methodology applicable to any future work. More experienced participants expand their foundation in new and inspiring ways.

Sheila Gray has run an independent acting studio based in Manhattan since 1990, where she teaches weekly group classes and intensive workshops. Sheila also coaches clients privately for theatre, film, television and a wide range of special projects. Though she works with many well-established performers, Sheila is also renowned for her ability to develop less experienced ones by giving them a strong and enduring foundation and technique. Läs mer HÄR!

Sheila looks forward to embarking on this exciting journey with you and thank you in advance for your participation, enthusiasm and passionate work.

Sheila Gray is one of the best acting teachers and coaches working today. I always know when I send someone to her that not only will they have a great time, they will come out a better actor. – Ellen Chenoweth; Casting Director / The Bridges of Madison County, No Country for Old Man, Doubt, Inside Llewyn Davis.

(kursen hålls på engelska)

Strindbergs och TeaterAlliansen

Masterclass med Anna Pettersson,14-16 mars

Expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning

Masterclassen leds av Anna Pettersson: regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. En tredagarskurs i skådespelarens arbete med utgångspunkt från Annas forskningsfrågor om ett expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning med praktiskt arbete.

Antal platser: 12