Föreställningsbiljett till: A very old man with enormous wings

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
On a stage two actors and their audience find something remarkable; A very old man with enormous wings. The Irish puppet maker, Dan Colley, examines the human response to those who are weak, dependent, and different.

The wise neighbour woman tells them he’s an angel. The priest says he’s an imposter. Pilgrims flock to see him, hoping to be healed by him. They leave with something different than what they expected. After consulting with the neighbour, who’s an expert on all things magic, the couple decide to shelter the old man in the chicken coop and feed him with food scraps.

Inspired by Gabriel García Márquez’s dark comic tale, the show taps into both the best and worst of mankind. Using a combination of music, puppetry and live video projection this magical realistic gem is brought to the stage with beautiful, strange, emotional richness.
By: Dan Colley and Riverbank Arts Centre
Based on the short story by: Gabriel Garcia Marquez
Directed by: Dan Colley
Adapted by: Dan Colley, Manus Halligan and Genevieve Hulme Beaman
Produced by: Matthew Smyth

Ålder: från 15 år
Läs mer: HÄR!
Antal biljetter: En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.
Läs mer om festivalen HÄR!

Gaga och Viewpoints i Göteborg

Gaga och Viewpoints erbjuds av Teateralliansen till professionella scenkonstnärer som en del av Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg
Datum:
29-31 augusti
Läs mer/anmäl dig HÄR!

Plats: Konstepidemin, Gröna rummet, Konstepidemins väg 6.
Fri entré, men föranmälan krävs (se länk ovan)

Målgrupp: professionella scenkonstnärer
Antal platser: 22 st
OBS! Var på plats senast 15 minuter innan passet startar, därefter släpps eventuella lediga platser till drop-in/på dörren.
För ytterligare information eller sen avbokning mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se.


GAGA med Emma Rozgoni

29-31 aug kl 9:00-10:00

Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Companys konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012.
Arrangeras i samarbete med Gaga Sweden/ilDance.

VIEWPOINTS med Anne Jonsson
29-31 aug kl 11:00-12:00
(möjligt att värma upp från 10.30)

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förhållningssätt till tid och rum agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

DET LITE MINDRE ENSAMMA KONSTNÄRSKAPET 

– En tvärdisciplinär workshop kring samskapande scenkonstprocesser och delat avsändarskap med utgångspunkt i Poste Restantes metoder och konstnärliga praktik

Under en 2-dagars tvärdisciplinär workshop ger Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson från Poste Restante deltagarna möjlighet till en praktisk djupdykning inom ämnet samskapande processer och delat avsändarskap, dess utmaningar och möjligheter.

Utifrån frågeställningar som Vem har ansvar för vad? Hur vet man när man har tagit ett beslut? Vad händer om jag ångrar mig? Hur kan jag få sällskap i det som oroar mig mest? Och hur kan jag sluta känna mig hotad av min kollegas förslag? delar Poste Restante med sig av sina egna metoder och tillvägagångssätt för att skapa mer utrymme för gemensamhet i arbetsprocessen. Genom samtal och praktiska övningar vrider och vänder vi på vad samskapande kan innebära.

Målgrupp: Workshopen riktar sig till professionella frilansande skådespelare, dansare, regissörer, scenografer och kostymdesigners och riktar sig både till deltagare med och utan tidigare erfarenhet av scenkonstnärliga samskapandeprocesser.

Poste Restante utgörs av Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson som båda fungerar som regissörer/dramaturger/scenografer. Sedan 2007 har de genomfört ett flertal storskaliga performanceverk och presenterats på internationella festivaler såsom Baltic Circle, (FI) Santiago A Mil (CL) och Salzburger Festspeiele (AT). Gruppen arbetar plats- och situationsspecifikt och tar sina besökare till oväntade platser såsom övergivna kontor, nattöppna kyrkor, anonyma bakgator och svåråtkomliga ambassadvillor. Platsen är ofta hyperrealistisk, funktionell och helt ställd till besökarnas förfogande. Situationen andas ofta en form av igenkänning, ibland i form av kuslig förnimmelse och ibland i form av nostalgi. I Poste Restantes verk utgör varje besökare verkets mittpunkt, huvudperson och slutgiltiga mottagare. Varje besökare möts med respekt för hennes särskilda förutsättningar. Informationen är alltid tydlig och deltagandet konkret. Beslut måste fattas. Glas måste krossas. Rädslor måste utmanas.

Workshopen genomförs i samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen.

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga och dansimprovisation för skådespelare

En workshop som utforskar rörelsespråket Gaga som en ingång till att fördjupa lyssnandet till och kontakten med sin egen kroppslighet och dess möjligheter. 

Gaga tar avstamp i tron på rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, utvecklat av Batsheva Dance Company’s tidigare konstnärliga ledare Ohad Naharin. Metoden inbjuder till att upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter i ett brett spektrum av texturer och kvaliteter, att utmana våra vanor och ovanor samt att komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier.

I denna workshop kommer vi att undersöka hur vi med hjälp av metodens olika verktyg kan finna större bredd och tillgänglighet i dansen och improvisationen. Vi kommer att jobba var och en för sig men också i kommunikation med andra, genom olika gruppimprovisationer och ‘scores’.

”We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi-dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power, and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We become calm and alert at once”- Ohad Naharin

 

Emma är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för  professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

 

MALMÖ: Morgonträning Gaga

Starta höstterminen med tre tillfällen av Gaga.

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Förberedelse: ingen förkunskap krävs. Ha bekväma kläder och ev. inomhusskor (alternativt träna barfota).

Språk: engelska
Passen görs i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Syd d.v.s. gruppen kommer bestå av både skådespelare och dansare.

Elena is originally from Bologna, Italy. She received the Master of Arts and Bachelor Performing Arts from Northern school of contemporary dance in the Uk, Leeds. In 2016 she studied abroad at the Jerusalem Academy of Music & Dance in Israel. Elena undertook the Gaga Teacher Training program in Tel Aviv and graduated in September 2021 under the artistic direction of Bosmat Nossan, Saar Harari, and Ohad Naharin. Elena is currently freelancing in the UK and Italy.

https://www.gagapeople.com/en/teachers/elena-bolelli/

Fortsättningskurs i dramatiskt skrivande

Är du regissör eller skådespelare och tidigare gått någon av TeaterAlliansens skrivkurser är detta möjligheten att under handledning fortsätta utveckla ditt dramatiska skrivande. Aspekten ”publik” kommer beaktas och det kommer i slutet på kursen finnas möjlighet att få sin text uppläst inför en liten publik (valfritt)

Upplägg:
Fyra undervisningstillfällen, varav de 2 mellersta är handledning i mindre grupp/individuellt. Kursen avslutas med uppläsning (valfritt) inför liten publik.

19-20 augusti:
09.00-16.00

Grupphandledning V.37 (9-13 september)

Individuell handledning V.39 (24-27 september

13-14 oktober: 09.00-16.00
Däremellan eget skrivande och fysisk träff i mindre grupp (tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren).

 

Kostnad
När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Ange gärna i ansökan vilken tidigare skrivkurs du gått, varför du vill gå fortsättningskursen samt om du fått något publicerat eller uppsatt.

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

2 dagars intensivkurs On-Camera

In this 2-day On-Camera Intensive, you will learn the art of great, freeing, bad-ass self taping. Get Casting Directors to watch more than 15 seconds of your tape. Start seeing yourself in the Lead Role and not just in the bit parts. Learn the Art of Self-Tapes and what makes your tape stand out. Especially in the American market.

In this intensive, you will work on your audition and self-tape skills through on-camera work.

Förberedelse:
Day 1 Participants will bring a self tape to the workshop based on material provided before the class. You will work with this on the first day.
Day 2 will be on-camera work with material that is also provided.

 

”Det var intensivt, energiskt, roligt och känslosamt. Hans pedagogik går ut på att bli mer modig och tillåta sig vara precis som man är.”
Lotti Törnros (som närvarade på Athonys workshop våren 2023)


Anthony Meindl:
His work has led actors to become free and spontaneous and in-the-moment in revolutionary ways. His Art of Acting has less to do with how well you memorize and construct an ”idea” of something, but more about the radical act of self-acceptance and surrender, bravery and intuition in a process that is fun, freeing and empowering.

Språk: engelska
Platser: två (om du blir antagen står TA för resa (motsvarande 2:a klass tåg och boende).

Läs mer HÄR!

Eventuella frågor besvaras av: Lisbeth Pettersson, 0729-712613

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga – höstterminen 2024

Har du sedan tidigare fått ok:at att träna behöver du inte ansöka igen. Information kommer skickas till dig när höstterminen drar i gång.  

Har du inte ansökt/blivit godkänd att träna läs följande:
Endast du som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i höst.

Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 30 augusti .

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan (mer information kommer om din ansökan godkänns) och du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Frukostsamtal med Linda Zachrison

TeaterAlliansen bjuder in till ett frukostsamtal i mindre format exklusivt för våra anställda och Unga TA.

Gäst: Linda Zachrison.

08.30-09.00 Frukost
09.00-10.00 Samtal

Samtalet är tänkt fysiskt för de som bor i Västra Götaland, men det går att delta via länk (under enklare former). Skriv i anmälan om du önskar delta digitalt – under kommentar.

Eventuella praktiska frågor/funderingar besvaras av: Lisbeth Pettersson, TeaterAlliansen, 0729-712613.

Your Inner Fool – Clownkurs

Kursspråk: engelska.
You are welcome to speak/work in your own language, but basic English skills is required.

Your clown, your inner you, your most authentic personality, the one that you do not even know, is what makes you shine on the stage. Through games and fun we will make that inner beauty to be present in the room.

In this five day intensive, participants will be asked to bring their hearts and imaginations – open, willing, and curious – into a series of games that are designed to shine a light on their most authentic comedic potential. There will be failure: glorious failure, painful failure, bewildering failure, messy failure, boring failure, hysterical failure, risky failure, tearful failure, vibrant failure, hilarious failure, and big, huge flop failure. And sometimes there will be sweet, sweet, gorgeous, poetic, elated success. No matter which, the delicate world of the clown teaches each performer to be courageous, make a generous proposal, risk everything, and embrace their inner fool.

Aitor Basauri: master teacher, specializing in clown, improvisation, and the creation of original work. He is one of the most sought after clowning teachers in the world. Aitor has a unique talent for pushing his students to be honest and vulnerable, embrace their true comedic potentials, and claim their inner fools.helms the ship with humor, compassion, and deep wisdom. Come play, and discover the gorgeous idiot you didn’t know you were.

The purpose of the workshop is to create a party of clown that last a week, in which celebrating each’s stupidity. Every performer will go through a personal transformation while they have an amazing time.

PREPARATIONS
Nothing to prepare, besides a desire to have fun.

BRING/WEAR
Comfortable clothes. The participants may bring an instrument or a prop that they have a skill with, like joggling balls, hoop, wipe or other.

Antal platser: 2 (exklusivt för anställda på TA/Unga TA)

OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursen samt resa och boende enligt vår resepolicy.