Ljudboksinläsning – STOCKHOLM

Deltagarna får prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med kursledaren lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart.

OBS!
Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 24/10 ALLA 13.00-16.00
Tisdag 25/10 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 26/10 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 27/10 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 28/10 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Ljudboksinläsning – GÖTEBORG

Deltagarna får prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart.

OBS!
Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 21/11 ALLA 13.00-16.00
Tisdag 22/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 23/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 24/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 25/11 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Teateralliansen kompetensutveckling intimitetsregi

Intimitet på scen, TV och film

De senaste åren har synen på hur vi arbetar med scener som innehåller intimitet, simulerat sex, simulerat sexuellt våld och nakenhet förändrats. Med mer kunskap om intimitet, integritet, samtycke och personliga gränser har en ny yrkesroll vuxit fram med spetskompetens inom koreografi, narrativ och förståelse för skådespelarens processer i förhållande till rollkaraktärens vilja och motivation.

I denna workshopen får deltagarna undersöka och reflektera över begrepp som intimitet, integritet och samtycke. Genom att utforska den metod som Malin själv använder när hon koreograferar intima scener får deltagarna möjlighet att, utifrån en given scen och ett tydligt ramverk, utforska hur personliga gränser omvandlas till frihet och öppnar upp för kreativa möjligheter.

Denna workshop är för skådespelare och regissörer och ger en introduktion till hur samarbetet mellan intimitetskoordinator-skådespelare-regissör fungerar. OBS! Ingen nakenhet eller simulerat sex kommer förekomma i denna workshop.

Förberedelse: Var klädd i mjuka kläder som ger rörelsefrihet. Ta med vattenflaska, papper och penna.

Antal platser: 9-16

Malin B. Erikson är en kvalificerad och SAG-AFTRA recoginzed  intimitetskoordinator som introducerade intimitetskoordinering till Sverige 2019 som landets första intimitetskoordinator. Hon är specialist på att koreografera intima scener för TV, film och liveframträdanden samtidigt som hon implementerar bästa praxis, säkerhet och välbefinnande för skådespelare och övrig personal. Som pionjär handlar en stor del av Malins arbete om att sprida kunskap, vilket hon ofta gör genom att vägleda produktionsbolag och organisationer, hålla föreläsningar/workshops och delta i olika typer av offentliga- och branschevenemang.

Till hennes repertoar finns bla. aktuella Snabba Cash (Netflix) och Knutby (TV4/cmore) och kommande Händelser vid vatten (SVT) och samt produktioner på bla. Stadsteatern/Kulturhuset, Dramaten, Göteborgs Stadsteater och Vadstena Akademien.

Läs mer på: malinberikson.com/intimacy

 

MÖTE MED KOREOGRAF – ÖSTERSUND

Tove Sahlins dans och rörelseworkshop innehåller vissa delar performance träning. Den riktar sig till alla scenkonstnärer inom teater-, dans- och mimområdet som vill utmana sig att improvisera utifrån enkla principer, där Tove regisserar olika förhållningssätt. Genom hennes improvisationstekniska instruktioner och improvisation kan du hitta sceniskt material och inspiration.

Bakgrund: Föreställningen NÄRHETEN/Riksteatern, som Tove regisserar och koreograferar, turnerar över Sverige 10/9-13/10 och har ett turnéstopp i Krokom/ föreningshus i Ås 18 september kl 19.00. Scenkonstnärer som bor i området kan komma på en halvdagsworkshop arrangerad av Dansalliansen,  Teateralliansen och Danscentrum Norr i samverkan med Riksteatern med koreografen Tove Sahlin i Östersund dagen därpå d.v.s. 19 september.

Tove Sahlin: Gick mimutbildningen 1998-2001 men är också ”uppfostrad” i dansimprovisation i Berlin och San Fransisco där scenkonstutrycken inte ligger långt ifrån varandra. ”Performers ” är ett uttryck Tove tycker om; om vad man performar, vilket koncept föreställningen har och inte vilken skolning en har. De senaste åren har Tove, utöver att hon drivit Shake it Collaborations, arbetat två år på Riksteatern med produktionerna Helheten -19 (regissör och koreograf) och Närheten -20 (koreograf) och ett år på Dramaten med Den yttersta minuten -21 (koreograf) och Liv, Död, Sex, Pop -21 (regissör och koreograf). Hösten 2022 åker hon på turné med Riks med den covidinställda föreställningen Närheten

I den här workshopen vill Tove samla artister över generations- och genregränser i guidad improvisation, där dagen börjar med egen uppvärmning med det egna rörelsespråket för att sedan öppnar upp för gruppimprovisationer och kompositioner. Workshopen avslutas med fika och samtal.

Varmt välkommen.
Drop-in

Masterclass i röst

Hitta din autentiska röst för scen och tv/film.

Denna workshop kommer att ge dig konkreta sätt att utveckla din rösts fulla potential och få en djup kontakt med vilken text som helst på ett sätt som är autentiskt och engagerande – oavsett om det är för scen eller tv/film. Workshopen kommer att vara mycket praktisk och skräddarsydd för deltagarnas prioriteringar.

Workshopen kommer att vara unik för gruppen som deltar. Den börjar med att utforska vad varje deltagare vill arbeta med och utveckla. Därefter kommer dagarna att skräddarsys kring dessa mål och syftar inte bara till att uppfylla dem, utan att även överträffa dessa.

Barbara skapar ett säkert utrymme där deltagarna känner sig bekväma att arbeta och utmana sig själva. Deltagarna kommer att få avancerade utmaningar i sång-, text- och skådespeleri som fokuserar på varje deltagares individualitet.

Förberedelse: Deltagarna uppmanas att förbereda en eller två korta monologtexter där de hittar en djupare koppling och äkthet. Dessa kan vara på engelska eller svenska. OBS! Om de är på svenska, vänligen förbered en sammanfattning av sammanhanget där talet förekommer.

Kursen hålls på:
engelska

Förberedelse: Deltagarna uppmanas att förbereda en eller två korta monologer där de ska söka en djupare koppling och äkthet.

Att tänka på: Bekväma kläder som det är lätt att andas och röra sig i • Ha gärna ”lager på lager” så att du lätt kan variera mängden av kläder eftersom det fysiska arbetet varierar.

Antal platser: 12-14

Barbara Houseman:
har arbetat med teater i mer än fyrtio år. Efter att först ha delat sin tid mellan regi- och röstarbete, tillbringade hon sex år i den världsberömda röstavdelningen på Royal Shakespeare Company och blev sedan Associate Director på Young Vic. Under de senaste 22 åren har hon arbetat frilans som röst-, text- och skådespelarcoach och biträdande direktör och direktör. Hon arbetar bl.a. med Daniel Radcliffe, Jude Law, Clive Owen och Jessie Buckley i olika projekt. 2009 gick hon med i Regent’s Park Open Air Theatre som röst- och textcoach och 2014 blev hon Season Associate Director. Hon har arbetat på ett flertal shower i West End inklusive End Game, Rosencrantz & Guildenstern Are Dead, Duchess of Malfi, Design for Living & Playboy of the Western World på Old Vic; The Curious Incident of the Dog in the Night Time och The Ferryman at the Gielgud; Macbeth, Richard III och Dr Faustus för företaget Jamie Lloyd; All Female Shakespeare-trilogin, St Joan, Les Liaisons Dangereuses, Coriolanus, Trelawny of the Wells at the Donmar. Hon är författare till Finding Your Voice and Tackling Text [and Subtext] båda publicerade av Nick Hern Books och till två digitala Masterclasses Developing Your Voice och Bringing the Text to Life.

Läs mer på: www.BarbaraHouseman.com

DAGLIG TRÄNING

Kostnadsfri träning för yrkesverksamma skådespelare:

tisdag & torsdag 08.30-09.30
GAGA med Elena Bolelli (vikarierar för Emma Rozgoni nov-dec 2022)

onsdag kl. 08.30-09.45
YinYasa Yoga med Rebecca Björling. En flödande och dynamisk form av yoga.

Drop-in/ingen föranmälan
Vecka:
35-49
OBS!
Ingen träning vecka 44 (höstlov)

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Elena Bolelli (vikarierar för Emma Rozgoni november-december) is originally from Bologna, Italy.
From the age of 4 she trained in ballet and contemporary dance at Endas Ensemble directed by Marika Mazzetti and Silvia Baioni. She received the Master of Arts and Bachelor Performing Arts from Northern school of contemporary dance in the Uk, Leeds. In 2016 she studied abroad at the Jerusalem Academy of Music & Dance in Israel. Elena undertook the Gaga Teacher Training program in Tel Aviv and graduated in September 2021 under the artistic direction of Bosmat Nossan, Saar Harari, and Ohad Naharin.

YINYASA YOGA: En flödande och dynamisk form av yoga där andningen leder kroppen in i olika rörelser och riktningar och som får kropp och sinne att lekfullt öppna upp och utforska nya dimensioner.
Du tränar barfoto eller i strumpor. Ta på dig bekväma kläder.
Rebecca Björling: work as a contemporary dancer, choreographer and dance teacher. She is also co-founder & director of We:R Performance Collective. Her work explores womanhood, human behavior, social codes and has often a pinch of dark humor. http://www.rebeccabjorling.com/

Bara börja! Inspirationskurs för skådespelare i att skriva

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig utan att få ned ens en halv A4? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att få skriva själv? Det handlar om att våga. Och bara börja!

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin. Fysiska träffar i Göteborg samt några tillfällen online.

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Under kursen jobbar gruppen med att improvisera och skriva om vartannat. Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Deltagarna tar hjälp av varandra genom att improvisera kring texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursens syfte och mål är att du ska våga börja skriva, våga lita till din egen ton och din egen stil. Och att hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Nivå: Kursen är på bas/medelnivå. Träffarna sker delvis online via Zoom, delvis i lokal i Göteborg.

Paula McManus har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i den fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

Ansök senast 9 oktober HÄR!

Photoshop Grunder

PHOTOSHOP Grunder riktar sig till dig som skådespelare, regissör eller scenograf som inte tidigare arbetat i Photoshop, men vill komma igång med att själv kreativt kunna hantera bilder till exempelvis din hemsida, sociala kanaler eller en idépresentation.

 

Kursen är uppdelad i tre grundläggande moment:

  1. Photoshop miljö och lagerpanelen – Ingående om lager, lagermaskering och markeringsverktyg.
  2. Redigering av bilder – verktyg för nyans och färgändringar, flera möjliga verktyg och tillvägagångssätt. Bildupplösning.
  3. Färg och penslar – färgrymder i Photoshop, gråskala, olika markeringsverktyg, blandlägen. Penselbibliotek.

Exempel:

  • introduktion till lagerpanelen, ingående om lager.– bildredigering, ljus- och färgkorrigering av bilder.
  • frilägga objekt, collage mm.– introduktion till penslar, skapa egen penselbibliotek.
  • om färger, ändra färg på objekt/plagg.
  • enkel bildkomposition och användning av text i Photoshop.
  • grundläggande om filtyper, bildstorlekar och bildupplösning.
  • om bilder för webben och för utskrift.

Kursen ger också en inblick i hur du kan arbeta med och skicka stora original, bl.a. storleksanpassning av bilder för e-post, hemsidor m.m.

 

Tekniska krav

I kursen används den senaste versionen av programmet Adobe Photoshop CC på svenska. Ladda ned programvaran inför kursstart. Programvara ingår ej, men finns att ladda ned på Adobes webbplats. Via länken kan du även installera en provversion som gäller i 7 dagar: https://www.adobe.com/se/creativecloud/photography/compare-plans.html#mini-plans-web-cta-photoshop-lightroom-card

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare (Programvara Photoshop CC ingår ej, se tekniska krav), men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande utgår en avgift på 1000 kr. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

 

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet. Alla sökande får information om de blivit antagna till kursen via mail senast den 12/10.

OBS! Efter intresseanmälan på TeaterAlliansen.se kommer du att få en enkät skickad till den mailadress du angivit. Enkäten består av ett antal frågor kring dina tidigare erfarenheter av/förkunskaper inom Adobe Photoshop CC och svaren behandlas som underlag till urvalet för att skapa en grupp med liknande förkunskaper. Intresseanmälan till kursen utan kompletterande enkätsvar kommer att behandlas som ofullständig. Saknar du mail med enkätfrågor inom 24 timmar efter din intresseanmälan kontakta: karin.vestlund@teateralliansen.se 

Antal platser: 4 – 7

 

Datum & tid

16 – 18 oktober (sön-tis, halvdagar)
söndag 10 – 14.30 (inkl 30 min lunch)
övriga dagar 9 – 13

Plats

STOCKHOLM; TeaterAlliansens kurslokal, Kvarnholmsvägen 56, 131 31 Nacka

 

Om kursledaren

Joanna Bodzek är formgivare, konstnär och fotograf och har använt Photoshop regelbundet i sitt arbete i över 20 år. Som utbildare hon sedan 2013 undervisat i de egendesignade kurserna Digitalt textiltryck PRO och Photoshop, samt arbetat som konsult i digitalt tryck och gästlärare i Photoshop på Konstfack Textil.

 

TeaterAlliansens kompetensutveckling

From body to object (workshop under gbg mimfest 2022)

Öppen för sen anmälan (fåtal platser kvar)

Workshopens innehåll: Att få större insikt om språket, forskningsmetodiken och sammansättningen av Zero en Conducta med speciellt fokus på dynamorytmer för att berika ditt egna språk.

För vem: Workshopen är öppen att söka för professionella mimare, skådespelare, cirkusartister, dansare och performers.

Specifika studier inom workshopen: 
-Dynamorytmer genom objektmanipulation
-Inlyssnande av gruppen (Hur man skapar en andning som består av många andetag)
-Transponering av rörelse. (Från min kropp till objektet)
-Renhet, artikulation och rörelseekonomi både i objektet och för objektmanipulatören

Material: Alla deltagare måste ta med sig två eller tre föremål med teatraliska möjligheter t.ex., en bok, hatt, mask, paraply, flaskor. Cirkusartister kan också ta med sig jongleringsmaterial.

Introduktion: Kompaniet Zero en Conducta Teatre del Moviment dedikerar dess artistiska praktik och kunskap i ett konstant utforskande av fusionen mellan olika rörelsediscipliner. Dessa discipliner innefattar corporeal mime genom Decroux teknik, Contemporary och HipHop dans samt figurteater. Genom dessa discipliner har de skapat 6 föreställningar som turnerat i mer än 20 länder runt om i världen och trots att de är ett ungt kompani har de uppmärksammats med 13 internationella utmärkelser. Förutom att regissera och agera ligger undervisning dem nära hjärtat.

Workshopen presenteras i samarbete med: TeaterAlliansen och Dansalliansen

*

Venue: Coming soon
Time: 10.00-14.00 15 September
For who?: The morning class is open for professional mimes, actors, circus artists, dancers and performers.
In collaboration with: TeaterAlliansen och Dansalliansen

General purpose of the workshop: To gain an understanding of the language, research methodology and composition of Zero en Conducta with emphasis on dynamo rhythms to enrich your own language.

Specific objectives:
-Dynamo rhythms in manipulation
-Group listening (How to create a soul composed of many)
-Transposition of movement. (From my body to the object)
-Cleanliness, articulation and economy of movement both in the object and in the manipulator.

Material: All participants must bring with them two or three objects with theatrical possibilities, such as a book, hat, mask, umbrella, bottles, etc. Circus artists can also bring juggling materials.

Introduction: Throughout the years the company Zero en Conducta Teatre del Moviment has dedicated its efforts and knowledge to research the fusion between different movement disciplines. These disciplines are the corporeal mime of Decroux Technique, Contemporary Dance and Hip Hop and puppetry. Based on this research the company has created 6 shows with which they have performed in more than 20 countries around the world and despite being a young company they have been recognized with 13 important international awards. In addition to directing and acting, teaching is also within the interest of the company, because there are no books or much reference material on the fusion of disciplines that they work with.

Antal platser: 10-25 deltagare

TeaterAlliansens kompetensutveckling

drop in: Daglig träning (under GBG mimefest 2022)

Det finns platser kvar på daglig träning – så kan/vill du komma är du varmt välkommen att dyka upp. Kom ombytt eftersom det inte finns dusch/omklädningsrum att tillgå. Välkommen

Klassen kommer att introducera grunden för mimundervisningen, som den ser ut på Stockholms Konstnärliga Högskola: de ”yttre” kroppsuttrycken, med övningar för isolation, spänning, riktning och balans i rörelse samt de ”inre” kroppsuttrycken, som ser till att förhöja den emotionella kommunikation med publiken.

För vem: professionella mimare, skådespelare, cirkusartister, dansare och performers.

Alejandro Bonnet har arbetat som mimare sedan 1996 efter avslutad utbildning i Stockholm. Skådespelare, koreograf, dansare på bla Teater Tre, Stockholms Stadsteater, Regionteatern i Växjö, Pantomimteatern, Teater Pero. Han har turnerat i och utanför Sverige med både barn- och vuxenteater. Sedan 2010 är han anställd som lärare i mimgestaltning vid Stockholms Konstnärliga Högskola. där han undervisar framtida mimaktörer. Han har även haft möjlighet att forska bla kring användningen av motion capture-tekniken i live-format.

Daglig träning presenteras i samarbete med: TeaterAlliansen och Dansalliansen

*

Morning Class- Alejandro Bonnet

Venue: Coming soon
Time: 9.00-10.30  14 September
For who?: The morning class is open for professional mimes, actors, circus artists, dancers and performers.

In collaboration with: TeaterAlliansen och Dansalliansen

This class will introduce the basis for mime teaching at Stockholm University of the Arts. Focus will be placed on the ”outer” and “inner” body expressions by engaging in exercises of isolation, tension, direction and balance in motion and the emotional communication with the audience.

Alejandro Bonnet has worked as a mime artist since 1996 after completing his education in Stockholm. Actor, choreographer and dancer at Teater Tre, Stockholms Stadsteater, Regionteatern in Växjö, Pantomimteatern and Teater Pero, to name a few. He has toured nationally and internationally with theatre plays for both children and adults. Since 2010, he has worked at Stockholm University of the Arts where he teaches future mime-actors. He has also had the opportunity to research, among other things, the use of motion capture technology in live format.

Antal deltagare: Max 14-16 personer