Frukostsamtal med film- och teaterregissören Janos Szasz

Göteborgs Stadsteater och TeaterAlliansen bjuder in till frukostsamtal under pågående Dans- och Teaterfestival i Göteborg.

Gäst: Janos Szasz
Flerfaldigt prisbelönad ungersk film- och teaterregissör. Han har satt upp mängder av såväl klassiker som nyskrivet i både USA och Europa. Janos utgår numera från Washington DC då han inte längre kan verka fritt i sitt hemland Ungern.
Läs mer om Janos Szasz HÄR!

Janos Szasz regisserar i höst F. Scott Fitzgeralds ikoniska roman Den store Gatsby på Stadsteatern Göteborg. Det är första gången romanen sätts upp på en svensk teaterscen och det blir den stora öppningen av Linda Zachrisons repertoar som konstnärlig ledare.

Historien om den store Gatsby från 1925 utspelar sig runt den unge Nick Carraway och hans excentriske granne: miljonären Jay Gatsby. Gatsby, i Janos Szasz regi, hand­lar om makt, pengar och om ytans förrädiska betydelse. Om att leva som om det inte finns en morgondag medan världen rasar runtomkring en.

Samtalet modereras av: Linda Zachrison
, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater. Samtalet sker på engelska.

Samtalet riktar sig till professionella och yrkesverksamma scenkonstnärer och är för denna målgrupp kostnadsfritt. Föranmälan krävs. Begränsat antal platser.

 

Workshop: How to be an artist in times of decoloniality? – fåtal platser i Oslo!

Workshop med den brasilianska teater- och fimskaparen Rodolfo García Vázquez (BR) om teaterutövarnens roll i att navigera och svara på samtida samhällsförändringar, särskilt kopplade till dekoloniala tillvägagångssätt.

Workshopen kommer att ge insikter som stärker dig som konstnär genom förståelse och hantering av nya sociala krav, samt utmaningar från sociala rörelser i samtida samhällen. Workshopen kommer att innehålla både teoretiska och praktiska aktiviteter.

Rodolfo genomförde motsvarande workshop och föreläsning i samband med Theatertreffen 2024 och är även medskribent till«Looking for direction – rethinking theatre directing practices and pedagogies in the 21st century”, ett resultat av et europeisk samarbeidsprosjekt som har sitt utspring fra Ernst Busch-skolen i Berlin.

 

TOPICS

Decoloniality

– General concept

– Colonial Matrix of Power

– Decoloniality in Theatre

 

Creative spaces in a theatre process

– What means creativity in theatre

– The importance of safe space in the creative space.

– The importance of failure in the rehearsal process

– How asking the right questions lead to build character

– New questions for contemporary performers

 

Ethics

– Theatre challenges in contemporary society (identitarian movements – Me too, Black Lives Matter, world wars, islamophobia)

– Objectification on stage

– Tokenism and the reproduction of stigmas

– Director/actor as an ally of vulnerable groups

– Representativity on stage – blacks, LGBTQIAP+, desabilities on stage.

– Acting – avoiding stereotypes and prejudices when building a character

 

Classical texts on stage

– How relevant can classical texts be for contemporary audiences?

– Challenges for adaptation of classical texts

– How actors can approach characters of classical texts

– Critical approach: how to deal with sexism, racism, homophobia, etc in classical texts.

 

This is a 3-day workshop, with sessions 18:00-22:00 9th, 10th and 11th of September.’

 

Om kursledaren:

Born in São Paulo, Brazil in 1962, Rodolfo García Vázquez is currently pursuing a Ph.D. at Universidade de São Paulo, focusing on research in the decolonial theater field. Rodolfo is a multifaceted professional—being a director, playwright, filmmaker, and founder of the renowned Os Satyros Theatre Company (1989), which boasts a repertoire of over 140 theatre productions.

Throughout his career, Rodolfo has directed numerous plays, receiving accolades and performing in 37 countries. As a prolific playwright, his works have been translated into Spanish, English, Swedish, and German. He has been honored with top awards in Brazilian theater. His contributions extend beyond Brazil, with recognition and awards received in Cuba, the United States, Cape Verde, the United Kingdom, Kenia and India.

 

 

Workshop: Investigations on memory – a practice between visual and performing arts. Fåtal kursplatser i Köpenhamn!

AVUÁ COLLECTIVE, består av bildkonstnären Ana Clara Muner och skådespelaren och ljusdesignern Lucas Pradino, och utforskar gränslandet mellan språken för scenkonst och visuell konst. En central premiss i deras skapande är att diskutera samhällspolitiska teman, såsom könsvåld, klass och miljöengagemang. Dessutom undersöker de relationen mellan offentliga och privata rum för att ge dem nya betydelser, och ser dem som katalysatorer för sina konstnärliga processer.

 

Under workshopen kommer AVUÁ COLLECTIVE att dela med sig av sin kreativa process. Utgångspunkten är att prova olika tekniker som får deltagarna att arbeta med de olika lagren av minne baserat på återbesök av personliga och kollektiva minnen genom gamla fotografier för att komponera konstnärligt material, sceniskt och visuellt.

Upplägg:

Dag 01 (3h)

  • Teoretisk introduktion om konstruktion och analys av narrativ från fotografiska arkiv inom minnesfältet. Denna del inkorporerar referenser från konstnärer som arbetar med arkivbilder inom deras poetik, med målet att berika deltagarnas repertoar. Textuell konstruktion baserad på de fotografier som deltagarna har med sig.

Dag 02 (3h)

  • Introduktion till kollagetekniken och praktiska undersökningar av kroppsligheter.

Dag 03 (3h)

  • Arbeta med varje deltagares komposition, bringa samman visuella och sceniska produktioner. Tänk på att ockupera ett sceniskt utrymme genom installation av kollage och kroppsliga praktiker. Presentation av slutresultatet.

 

ANA CLARA MUNER is a visual artist, using mainly photomechanical processes and photography as a language. Her works seek to question history considered official, bringing a gender perspective and the crossings of memory as a construction of her poetics.She has a master’s degree in Languages, media and art from PUC-Campinas and a postgraduate degree in Photography from the Raffles Milano Institute in Milan (IT). Member and founder of Coletivo Avuá and permanent resident at the Canteiro studio — Contemporary Art Production Field.

LUCAS PRADINO is an actor, lighting designer, art educator and producer, graduated from the professional training course CEFAR – artistictraining center (MG), founder and member of Coletivo Avuá.

Språk: Engelska

Yrkesgrupper: scenografer, regissörer och skådespelare med erfarenhet av egen produktion

Mer info om kursen via Den Danska Scenekunstskolen HÄR 

Hemsida: https://coletivoavua.com/

Fåtal kursplatser erbjuds genom TeaterAlliansen. TeaterAlliansen bekostar de antagna deltagarnas kursplats. Övriga omkostnader står deltagaren själv för.

Din Frilansekonomi

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

21 oktober – Online, 13:00 – 16:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

Öppnar för ansökan den 2 september !

 

Din Frilansekonomi

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

7 oktober – Stockholm, 10:00 – 15:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

Öppnar för ansökan den 2 september !

 

Möt regissören, aktören och kreatören Jakop Ahlbom

Välkommen till ett samtal där Jakop Ahlbom berättar om sin praktik och konstnärskap. Det kommer även finnas möjlighet för frågor.

Datum: 18 juni (tisdag)
Tid: 18.00 dörrarna öppnas (möjlighet att köpa pizza & dryck), samtal 19.00-20.30.
Plats: Teater Tre, Rosenlundsgatan 12, Stockholm
Läs mer/anmäl dig till kvällen på Mimplattformen.se

Jakop Ahlbom Company is a theater company that creates surreal and physical performances that capture the imagination. With a blend of mime, dance, slapstick, music, magic and visual effects they tell universal stories.

I samarbete med Mimplattformen & Teater Tre med bidrag från Konstnärsnämnden.

 

 

 

Föreställningsbiljett till: Dimanche

Föreställningen är en del av Marionetteaterns internationella festival Pop Up Puppets på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 22-25 augusti 2024.
En familj tillbringar söndagen tillsammans, som de alltid brukar göra. Plötsligt skakar väggarna, starka vindar och ösregn härjar utanför, och stormen har bara börjat. Den belgiska dockteaterföreställningen ”Dimanche” målar upp ett humoristiskt och brännande porträtt av hur mänskligheten överraskas av naturens okontrollerbara krafter.
Om föreställningen: Mitt i detta klimatkaos gör huvudpersonerna allt för att behålla sina vardagliga rutiner, som om ingenting har hänt. Samtidigt gör tre resande naturreportrar sitt bästa för att dokumentera apokalypsen. Med den enkla utrustning de har filmar de jordens sista levande arter: tre vilda djur på gränsen till utrotning.
Föreställningen är skriven och regisserad av Julie Tenret från det belgiska kompaniet Focus & Chaliwaté. Tillsammans med Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud har hon skapat flera hyllade internationella shower som kombinerar teater med dockor, föremål, skådespelare och video. Det sceniska språk hon använder är i huvudsak visuellt metaforiskt, poetiskt, konstnärligt och mycket nära cinematografisk skildring. Hennes föreställningar är riktade till alla åldrar och behandlar sociala frågor från det intima till det universella.
Skriven och regisserad av: Julie Tenret, Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud
Med: Julie Tenret, Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud eller: Thomas Dechaufour, Shantala Pèpe, Christine Heyraud, Julie Dacquin och Sophie Leso
Från: 15 år
Läs mer om föreställningen HÄR!
Antal biljetter:
En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.

Läs mer om festivalen HÄR!

 

Föreställningsbiljett till: Opus II

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
In a seemingly deserted landscape small strange creatures wander around in search of a better life. The spectator realizes that they resemble us humans. They bustle, work, observe. Who are these ”weird people”? What do they think about? A French show where puppets and video games meet.

The spectator positions themselves and moves around a large landscape placed on trestles. Small mysterious and fragile beings wander there in search of a better life, represented here by a multitude of puppets. These strange creatures resemble us. They bustle, work, observe … What are their motivations? What do they think about? Around this miniature landscape, the spectator wanders and, intrigued, tries to answer these questions. As the spectator immerses himself in this unknown landscape, internet users monitor and influence the performances via an online video game created in parallel with the show. When puppets and video game meet.

Opus II is created by the French company The Little Theatre of the End of the World, and is conceived as an installation for puppets, writing, scenography, and contemporary art. A poetic and theatrical performance, a permanent ”work in progress”. They bring together an international community from France to Cuba, from Central Europe to Lebanon. Artists, writers, researchers, and engineers come together around an allegorical representation of the world.

Från: 15 år
Läs mer HÄR!
Antal biljetter:
En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.

Läs mer om festivalen HÄR!

Föreställningsbiljett till: A very old man with enormous wings

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
On a stage two actors and their audience find something remarkable; A very old man with enormous wings. The Irish puppet maker, Dan Colley, examines the human response to those who are weak, dependent, and different.

The wise neighbour woman tells them he’s an angel. The priest says he’s an imposter. Pilgrims flock to see him, hoping to be healed by him. They leave with something different than what they expected. After consulting with the neighbour, who’s an expert on all things magic, the couple decide to shelter the old man in the chicken coop and feed him with food scraps.

Inspired by Gabriel García Márquez’s dark comic tale, the show taps into both the best and worst of mankind. Using a combination of music, puppetry and live video projection this magical realistic gem is brought to the stage with beautiful, strange, emotional richness.
By: Dan Colley and Riverbank Arts Centre
Based on the short story by: Gabriel Garcia Marquez
Directed by: Dan Colley
Adapted by: Dan Colley, Manus Halligan and Genevieve Hulme Beaman
Produced by: Matthew Smyth

Ålder: från 15 år
Läs mer: HÄR!
Antal biljetter: En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.
Läs mer om festivalen HÄR!

DET LITE MINDRE ENSAMMA KONSTNÄRSKAPET 

– En tvärdisciplinär workshop kring samskapande scenkonstprocesser och delat avsändarskap med utgångspunkt i Poste Restantes metoder och konstnärliga praktik

Under en 2-dagars tvärdisciplinär workshop ger Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson från Poste Restante deltagarna möjlighet till en praktisk djupdykning inom ämnet samskapande processer och delat avsändarskap, dess utmaningar och möjligheter.

Utifrån frågeställningar som Vem har ansvar för vad? Hur vet man när man har tagit ett beslut? Vad händer om jag ångrar mig? Hur kan jag få sällskap i det som oroar mig mest? Och hur kan jag sluta känna mig hotad av min kollegas förslag? delar Poste Restante med sig av sina egna metoder och tillvägagångssätt för att skapa mer utrymme för gemensamhet i arbetsprocessen. Genom samtal och praktiska övningar vrider och vänder vi på vad samskapande kan innebära.

Målgrupp: Workshopen riktar sig till professionella frilansande skådespelare, dansare, regissörer, scenografer och kostymdesigners och riktar sig både till deltagare med och utan tidigare erfarenhet av scenkonstnärliga samskapandeprocesser.

Poste Restante utgörs av Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson som båda fungerar som regissörer/dramaturger/scenografer. Sedan 2007 har de genomfört ett flertal storskaliga performanceverk och presenterats på internationella festivaler såsom Baltic Circle, (FI) Santiago A Mil (CL) och Salzburger Festspeiele (AT). Gruppen arbetar plats- och situationsspecifikt och tar sina besökare till oväntade platser såsom övergivna kontor, nattöppna kyrkor, anonyma bakgator och svåråtkomliga ambassadvillor. Platsen är ofta hyperrealistisk, funktionell och helt ställd till besökarnas förfogande. Situationen andas ofta en form av igenkänning, ibland i form av kuslig förnimmelse och ibland i form av nostalgi. I Poste Restantes verk utgör varje besökare verkets mittpunkt, huvudperson och slutgiltiga mottagare. Varje besökare möts med respekt för hennes särskilda förutsättningar. Informationen är alltid tydlig och deltagandet konkret. Beslut måste fattas. Glas måste krossas. Rädslor måste utmanas.

Workshopen genomförs i samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen.