Konstnärlig Salong #7 – Ett eget rum – poesi & scenografi med poeten Aya Kanbar

Konstnärlig salong #7 Ett eget rum – poesi & scenografi med poeten Aya Kanbar

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

I Salong #7 gästas vi av poeten Aya Kanbar som 2021 vid 17 års ålder blev en av årets års mest hyllade litterära debutanter för sin diktsamling ”Hyperverklighet”. Nu är hon 20 år och har nyligen nominerats till DN:s kulturpris för sin andra diktsamling Aftongata – ett nattligt, illojalt bokslut över ungdom och tonår.

Sidan kommer att uppdateras med mer info inom kort. 

 

Salong #7 – Ett eget rum – poesi & scenografi med poeten Aya Kanbar

Datum: 9 december kl 9 – 12

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser!

TeaterAlliansen bjuder på frukost.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Konstnärlig salong #6 Relationen till Hill / Den konstnärliga följeslagaren

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

I Salong #6 möter vi konstnären Maria Hall som ägnat decennier åt att gå i konstnären Carl Fredrik Hills (1849-1911) fotspår. Under ett par år reste hon runt i Frankrike för att uppsöka de platser där Carl Fredrik Hill i sin s.k. friska period under andra hälften av 1870-talet målade sina mästerverk. De exakta platserna där Hill stått med sitt staffli dokumenterades och gav bland annat upphov till boken Carl Fredrik Hill – Jag följer dina spår (2023).

Salongen kretsar kring den konstnärliga följeslagaren med utgångspunkt i Maria Halls arbete med Hills liv och blick på världen har betytt för hennes eget konstnärskap. På samma sätt behöver scenografen och kostymdesignern återkommande närma sig nya livsöden, tider och platser. Hur gör man för att på allvar och kanske rent fysiskt fördjupa sig i en annan konstnärs liv och verk? Vad gör det med ens eget skapande? Och hur långt kan man nå?

Maria Hall (f. 1964) är konstnär, utbildad på Konsthögskolan Valand och Kungliga Konsthögskolan, med examen år 1997. Maria är även konsthistoriker, författare och skribent. 2023 gavs hennes bok Carl Fredrik Hill – Jag följer dina spår ut på Arvinius + Orfeus förlag.

www.mariahall.se

 

Salong #6 – Relationen till Hill / Den konstnärliga följeslagaren med Maria Hall

Datum: 11 november kl 13 – 16

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser!

TeaterAlliansen bjuder på fika.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Carl Fredrik Hill (1849-1911) räknas som en av de stora i svensk konsthistoria. Efter några produktiva år i Frankrike, då merparten av hans mästerverk tillkom, insjuknade han och tillbringade sina sista 28 år i barndomshemmet i Lund. Från dessa år i Lund finns tusentals banbrytande tusch- och kritteckningar bevarade.

 

Konstnärlig salong #5 Att skriva om konstnärligt arbete

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

 

I Salong #5 möter vi konstnären och kritikern Sonia Hedstrand i ett samtal om hennes skrivande och utmaningarna med att formulera sig kring sitt (och andras) konstnärskap. Om erfarenheter och fallgropar i ett sådant projekt.

Tillsammans med Sonia kommer vi att samtala kring vad ett konstnärligt skrivande är och vad det innebär det för en scenograf/kostymdesigner. Hur arbetar scenografer och kostymdesigners själva med texten som kommunikation kring sitt arbete?  Går det att skriva rumsligt/kroppsligt? Vid vilken punkt blir texten ett verk i sig? Och är det skrivna ordet ens viktigt för scenografer och kostymdesigners?

Sonia Hedstrand är konstnär och arbetar forskningsorienterat i skärningspunkten mellan dokumentarism, essä och sociologisk undersökning i medier som installation, rörlig bild, fotografi, performance och artist books. Hedstrand är även konstkritiker för bland andra Dagens Nyheter och skriver ofta med strukturella, intersektionella perspektiv på samtida konst, med intresse för konstnärsrollens och konstbegreppets förändringar genom historien, samt kommenterar gärna kulturpolitik. Innehar en Master i Fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2011, och är alumn från Whitney Independent Study Program, NYC 2012.

https://www.soniahedstrand.se/

 

Salong #5 – Att skriva om konstnärligt arbete med Sonia Hedstrand

Datum: 28 oktober kl 13 – 16 inkl. fikapaus.

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser! Salongen är en interaktiv form där alla deltar aktivt. Inför tillfället får antagna deltagare förbereda en mindre förberedande uppgift relaterad till salongens tematik.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Din inre kritiker

Dansalliansen och Teateralliansen arrangerar workshopen – Din inre kritiker för skådespelare och dansare. Inga förkunskaper krävs – bara öppna öron – inåt och utåt.
Den kritiska inre rösten utforskas i övningar och samtal (med kritikern ibland inbjuden) för att hitta former för att bli bättre på att hantera den.

Många har en inre kritiker som aldrig är riktigt nöjd. Någon som hela tiden vill att du ska prestera bättre, vara klokare och bli effektivare. Kanske hänger din kritiker dessutom med dig hem från jobbet och tvingar dig till att vara perfekt i livets alla skeden. Du kanske undviker att ta dig an utmaningar i rädsla för att inte lyckas tillräckligt bra. En tröst kan vara att du är inte är ensam om att ibland känna så, och att det finns sätt och verktyg att nå den där inre rösten.

Kursen blandar teori och samtal med praktiska övningar och experiment. Du bör vara inställd på att vara öppen för att känslor kan komma fram hos dig själv eller andra deltagare.

Kursen kommer att ge verktyg du kan använda för att hantera din prestationsångest nästa gång den dyker upp. Kursen kommer också att kunna hjälpa dig att hitta sätt att ta ansvar för din ångest – något som kanske inte hjälper bara dig själv utan också din omgivning.

OBS! Kursen kräver närvaro båda dagarna.

Ann Eberstein: auktoriserad gestaltterapeut och erfaren kursledare. Gestaltterapi är en terapiform som utgår från vad som händer här och nu, i mötet mellan klient och terapeut. Gestaltterapin har ett helhetstänkande där man ser till hela människan: kropp och själ, tanke och känsla, och där det finns plats för lekfullhet och experimenterande.

Masterclass med prisbelönta regissören Oskar Thunberg – Vad kan dockteatern avslöja om teatern som konstform?

Oskar Thunberg skapar ren scenmagi när dockestetik möter dokumentär dialog. Text och regi har absolut gehör för ungas vardag, trubbel och grubbel.” Ur motivering då Oxytocin på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och Ungdomsteaterpris.

Möt Oskar Thunberg, prisbelönt skådespelare, regissör, dramatiker, samt konstnärlig ledare för frigruppen Lumor. Lumor har under det senaste decenniet väckt stor uppmärksamhet i teatersverige, genom sin egensinniga estetik och sina långa manusprocesser.

Oskar började som skådespelare, och har gradvis gått över till regi och dramatik. 2017, efter flera framgångsrika år med Lumor, började han oväntat plugga på Komvux, med avsikt att lämna teatern helt. Nu möts Oskar och skådespelaren Rasmus Lindgren i ett personligt samtal om bakgrunden till detta beslut, och vägen tillbaka till teatern. De fördjupar sig också i Oskars arbete med dockor, bland annat i produktioner som Oxytocin (Backa teater 2023) och Materia – jag är inte Linda Lovelace (Lumor 2013), och i Oskars kommande produktion för Lumor, som har premiär på Galeasen i vår. Det handlar om relationen till publiken, berättandets principer, och skillnaden mellan levande kroppar och döda ting.

Läs mer och ansök via Kulturakademin senast den 6 november (LÄNK)

Masterclassen vänder sig till professionellt yrkesverksamma scenkonstregissörer och regiassistenter, samt  manusförfattare, dramaturger, skådespelare och producenter i mån av plats.

Masterclassen ingår i serien ”Masterclasses inom teaterregi” producerad i samarbete mellan TeaterAlliansen och Kulturakademin. 

Antigone in the Amazon – Exklusivt internationellt gästspel och regissörssamtal i samarbete med Bergmanfestivalen. Fåtal platser!

I samband med att Milo Raus föreställning Antigone in the Amazon gästspelar på Dramaten 13-14 september arrangeras ett exklusivt samtal mellan den schweiziske regissören och teaterchef Mattias Andersson tillsammans med andra scenkonstnärer om strategier, samarbeten och estetik i ett samtida konfliktfyllt Europa.

TeaterAlliansen kan i samarbete med Bergmanfestivalen erbjuda professionella konstnärer inom scenkonst ett begränsat antal fria platser till nedan samtal + föreställning.

Lördag 14 sept
Kl. 15.00-16.00 Konst och motstånd – samtal mellan regissören Milo Rau och Mattias Andersson. Plats: Dramatenbaren.

I samtalet Konst och Motstånd diskuterar Milo Rau, Mattias Andersson med flera hur konstnärer och aktivister, ska kämpa mot den totala kapitaliseringen av teatern å ena sidan och nedskärningen av medel å andra sidan. Allt mot fond av en ökande nationalism där teaterchefer avsätts på politiska grunder som nu nyligen skedde i till exempel Slovakien.

Milo Rau, regissör och konstnärlig ledare för NTGent (Belgien) och kommande chef för Wiener Festwochen.

Mattias Andersson, regissör och konsntnärlig ledare Dramaten

 

Kl. 18.00-19.45 Antigone in the Amazon. Plats: Stora scenen.

Vi befinner oss på en och samma gång i hjärtat av Antigones mytiska Thebe och i Pará-provinsen i Brasilien, där Amazonas regnskog plundras och oåterkalleligen förstörs av industrikonglomerat. Filmade passager och livesekvenser går i dialog med varandra i denna kraftfulla politiska urladdning, där brasilianska och europeiska skådespelare spelar sida vid sida med aktivister från den brasilianska folkrörelsen Landless Workers’ Movement (MST).

För den som har möjlighet Kl. 13.00-14.50 samma dag visas även filmen The New Gospel i regi av Milo Rau på Stora scen. Fri entré.

Ansök via formuläret nedan.

 

 

30/9 Eftermiddagssamtal med teaterchef

Välkommen till TeaterAlliansens samtal med teaterchef
Gäst: Petra Brylander är vd och konstnärlig ledare på Malmö stadsteater. Hon är utbildad skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö, var 2016-2024 teaterchef och vd för Uppsala stadsteater och dessförinnan var hon teaterchef för Malmö Stadsteater mellan åren 2007–2016.  Hon har lång erfarenhet av konstnärligt och visionärt arbete, repertoarläggning och teaterproduktion.

Samtalet modereras av Anders Frennberg, VD på TeaterAlliansen.

Det kommer finnas tid för egna frågor.

 

 

 

 

Konstnärlig salong #4 Kropp och Rum

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

 

I höst är TeaterAlliansen tillbaka med konstnärliga salonger för scenografer och kostymdesigners med nya spännande gäster! 

I Salong #4 möter vi koreografen Helena Franzén i ett samtal om hennes arbete – om rörelse i rummet där landskapet, tillsammans med människan, den mänskliga kroppen är ett centralt motiv. Med utgångspunkt i begreppen kropp och rum samtalar vi om hur det koreografiska arbetet och scenografens/kostymdesignerns förhåller sig till Rummet och varandra. Helena kommer även att visa utdrag ur sin sceniska repertoar och från hennes dansfilmer.

Relationen musik, rörelse och rum är fundamental i Helena Franzéns koreografiska arbete. Hennes koreografier skapar rum där det emotionella och associativa upplevandet får plats. Koreografin beskrivs ofta som fysiskt intelligent, rörelsepoesi med nerv och närvaro. Återkommande teman är minnen, hur de tar plats och vad gör de med oss, om platsens påverkan och om fenomen som rör vår utmätta tid.

 

Salong #4 – Kropp och Rum med Helena Franzén

Datum: 30 september kl 17 – 20

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser!

TeaterAlliansen bjuder på fika (smörgås). Ange ev. allergi i samband med anmälan.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Form och förberedelser: Salongen är en deltagande form där alla medverkar som aktiva medskapare. Innan tillfället förväntas du som antagen deltagare ta del av en förberedande reflektionsuppgift för att bekanta dig med tillfällets aktuella gäst och tematik. På plats bjuds du in att bidra och dela med dig av perspektiv och reflektioner kring tematiken i förhållande till ditt eget konstnärsskap. Material mailas ut till antagna deltagare inför träffen.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

#4 Helena Franzén är koreograf med 35 års verksamhet som dansare och koreografiskt arbete. Hon har skapat närmare 100 sceniska verk som turnerat nationellt och internationellt, både i egen regi och som uppdrag för institutioner. 2019–2020 visades en retrospektiv utställning, Mitt Dansande liv på Dansmuseet i Stockholm.

Aktuell med: Here-Us-Now på MDT i Stockholm. Föreställningen består av utdrag ur äldre verk, direkt översatta men också nytolkningar av verk från mitten av 90- talet till nu. Bland annat kommer Helena att dansa ett av hennes första solon, Kantra från 1996. Spelas 17-20 oktober 2024.

Läs mer på: www.helenafranzen.se

Kompetensutveckling

DAGLIG TRÄNING: Yin Yoga online

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Plats: online via Zoom. Länken till passet mejlas senast samma dag. Har du anmält att du vill träna får du mejl till alla pass under perioden och du tränar själv de gånger du har möjlighet (ingen avanmälan krävs).

Passet är kostnadsfritt och erbjuds: frilansande yrkesverksamma skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesigners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Generativ AI i konstnärliga processer

Få en introduktion till generativ AI och hur du kan använda det som en del av ditt konstnärliga arbete. Den här workshopen ger dig möjlighet att utforska hur du kan använda generativ AI för att utveckla och förbättra dina kreativa processer. Detta inkluderar att använda generativ AI i olika stadier av idégenerering, research, feedbackprocesser och prototyper. Deltagarna i workshopen kommer att få möjlighet att arbeta praktiskt med generativa AI-verktyg och få vägledning i hur man enkelt kan börja utforska generativ AI i sitt konstnärliga arbete.

 

Vad workshopen täcker:

  • Vad är generativ AI och hur fungerar det?
  • AI och kreativitet
  • Exempel på olika generativa AI-verktyg för kreativt arbete
  • Att skriva promptar, vad är det och hur gör man?
  • Att använda generativ AI i kreativa processer (generera och brainstorma idéer, skapa innehåll och utforska koncept, utveckla idéer med AI-genererade prototyper och snabba skisser som bas).

 

Agnes Török är scenpoet, dramatiker och teaterregissör. Hen har hållt kurser för yrkesverksamma konstnärer i projektledning, marknadsföring och konstnärlig praktik på bl.a. Konstfack, DOCH, SMI, Transit Kulturinkubator och SKH samt på ett flertal av de konstnärliga Centrumbildningarna. Hen tror på att bra redskap och tydliga ramar frigör tid för skapande och konstnärligt fokus.

 

Charlie Nelson Prag är projektledare, pedagog och streetdansare. Som pedagog har hon många års erfarenhet av att undervisa och handleda yrkesverksamma konstnärer i entreprenörskap, projektledning och konstnärlig praktik på Stockholms Konstnärliga Högskola, Folkuniversitetet och Transit Kulturinkubator. Under de senaste åren har hennes fokus varit digitalisering och att utforska innovativa metoder för att förhöja upplevelser, stimulera kreativitet, samt främja samarbete och läroprocesser genom digitala verktyg.

 

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs

Utrustning/Material: Medtag egen dator.

 

Målgrupp: Skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesigners.