Feldenkrais

På ett respektfullt och generöst sätt kommer Vesna Puric leda kursdeltagarna i Feldenkrais-övningar och improvisationsrörelser. Under veckan kommer du ges redskap för att kunna förändra rörlighet, smidighet och självkänsla – verktyg för att kunna åldras i stil”.

Under veckan kommer du få verktyg för att inte alltid göra samma saker i invanda handlingsmönster och beteenden utan istället kunna se andra vägar och möjligheter.

Feldenkraismetoden utvecklades av Moshe Feldenkrais (1904-1984).

Vesna Puric:
utbildad Feldekrais- och rörelseinstruktör som praktiserar i bl.a. Belgien, England, Frankrike, Australien, Sverige och Chile. Hon har utvecklat en egen undervisningsmetod för scenkonsnärer som är en blandning av Feldenkrais-övningar och den kreativa praktiken genom improvisationsspel. Övningarna introducerar ett nytt sätt att uppleva kroppen och varje individ blir uppmärksammad utifrån sina behov.

Ur ett skådespelarperspektiv har jag fått tillgång till min kropp, min blick och mina rörelsemönster på en helt ny nivå. Jag känner mig lugnare och mer fri i vilka gestaltningsval jag kan göra, och det känns också som att jag rent fysiskt kommer att hålla längre – både i en föreställning och i mitt yrkesliv på sikt.
Citat från tidigare kursdeltagare

Språk: svenska
Antal deltagare: 8-12

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen dvs både skådespelare och dansare deltar.

Storytelling


Få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.


Kurt Öberg
är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne. Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.

Mimträning online 6/2

Mimplattformen och TeaterAlliansen i samarbete med Dansalliansen erbjuder mimträning under våren:
Måndagar  30/1-6/3. OBS!
Ingen träning vecka 9
Kl: 08.30-09.15
med ev. efterföljande samtal.
Se datum och konstnärer nedan.
Du anmäler dig nedan och får en zoomlänk per mejl i god tid innan passet.

Passen leds av:
Datum: 30/1 och 6/3
Anastasiia Liubchenko (träningen leds på engelska)
30/1 9.20-10.00 Lär känna konstnären. Presentation och frågestund.

Datum: 6/2 och 13/2
Kauri Honkakoski
(Träningen sker på engelska)
6/2 9.20-10.00 Lär känna konstnären. Presentation och frågestund.

Datum: 20/2 och 27/2
Alejandro Bonnet
(Träningen sker på svenska)
Lär känna konstnären
20/2 9.20-10.00 Lär känna konstnären. Presentation och frågestund.

*

Anastasiia Liubchenko: Ukrainian/Dutch theatermaker, painter, mime actress and founder, artistic leader and director of Mime Wave and Mime Wave Festival, co-creator of studio Mime fabriek(Amsterdam). She is from Kyiv (Ukraine) and has been living and working in Amsterdam since 2010.
Education: 2010 – 2014 Theaterschool van Amsterdam (AHK), Mime department (Amsterdam, NL) Theater maker and performer / bachelor’s degree
2007 – 2011 Kyiv National I. K. Karpenko-Kary Theater, Cinema and Television University director of animation (Kyiv, Ukraine) / bachelor’s degree
2008 – 2010 MAPA “Moving Academy for Performing Art” (NL and UA) master’s degree
2003 – 2007 Kyiv’s National College of Circus, Pantomime department (Kyiv, UA) Young professional degree
Mime Wave started in 2010 with the goals of creating theater production, international exchange and education, and focusing on international collaboration (especially between Ukraine and The Netherlands). Website of organization: http://www.mimewave.com
Personal website: http://www.liubchenko.com/

Kauri Honkakoski: (they / them. hen) is a Physical Theatre practitioner from Helsinki,
Finland and the artistic director of Kauri Honkakoski Company.
With their artistic roots in Corporeal Mime, Kauri is known for exploring human themes
with physical precision and emotional depth. Having trained with Theatre de L’Ange Fou
in London (2006-2013), for Kauri Corporeal Mime is a language of deep intuitive
expression, that enables them to touch on something essential and shared in the human
experience. The morning class focuses on deepening the participants’ physical
expression and artistic thinking.
Kauri’s work has toured extensively in Europe and beyond, with their ensemble show
The Desk receiving The Scotsman Fringe First Award at Edinburgh Fringe 2019. The
Company’s next show Hinterland, was created with a large international cast of physical
actors and is premiering in Ljusdal, Sweden in May 2023 and Helsinki in September
2023. www.kaurihonkakoski.com

Alejandro Bonnet: har arbetat som mimare sedan 1996 efter avslutad utbildning i Stockholm. Skådespelare, koreograf, dansare på bla Teater Tre, Stockholms Stadsteater, Regionteatern i Växjö, Pantomimteatern, Teater Pero. Han har turnerat i och utanför Sverige med både barn- och vuxenteater. Sedan 2010 är han anställd som lärare i mimgestaltning vid Stockholms Konstnärliga Högskola. där han undervisar framtida mimaktörer. Han har även haft möjlighet att forska bla kring användningen av motion capture-tekniken i live-format. Klasserna kommer att introducera grunden för mimundervisningen, som den ser ut på SKH: de ”yttre” kroppsuttrycken, med övningar för isolation, spänning, riktning och balans i rörelse samt de ”inre” kroppsuttrycken, som ser till att förhöja den emotionella kommunikation med publiken.

ONLINE: Projektkurs – formulera, planera och finansiera din konstnärliga idé

Under tre dagar får du arbeta handfast med din konstnärliga idé. Vad går du och drömmer om att kunna genomföra? Vad är det som stoppar dig? Under kursen får du konkreta verktyg och praktisk kunskap om hur du kan formulera, planera och finansiera din idé. Du kommer få arbeta både enskilt och i grupp. Du kommer behöva avsätta tid mellan träffarna för att omsätta det du lär dig till en konkret projektansökan. En egen mentortid kommer erbjudas under projekttiden.

Antal platser: 8

Antagning: Kursen riktar sig till professionellt yrkesamma skådespelare, regissörer och scenografer/kostymdesigners. I antagningen kommer sökande som är nyexaminerade från konstnärliga högskolor att prioriteras. 

Ansökan: OBS! Bifoga till ditt CV vid ansökan (i samma dokument) om du har en projektidé och beskriv den gärna kort, samt varför du önskar gå kursen. Vid fler ansökningar än platser kommer detta ha stor betydelse vid uttagningen.

Kursledare: Anna Ljungqvist är scenkonstproducent och coach med över 30-års yrkeserfarenhet i kulturbranschen.

Inkluderande metoder: öppet rep & besök på Moomsteatern

 

I samarbete med TeaterAlliansen välkomnar Moomsteatern dig som professionell scenkonstnär/scenkonstarbetare (regissör, koreograf och scenograf/kostymdesigner m.fl.) att under en heldag tillsammans med branschkollegor få inblick i Moomsteaterns unika verksamhet och konstnärliga metoder!

Under dagen kommer du få chans att möta Moomsteaterns skådespelare i daglig träning, följa med in i repetitionsrummet för den kommande föreställningen Under fullmånen i regi av Cecilia Milocco och Rikard Lekander och utbyta erfarenheter kring att arbeta professionellt med inkluderande scenkonst/blandade ensembler tillsammans med konstnärlig ledare Pelle Öhlund och övriga branschkollegor.

 

Innehåll:

10.00 – 11.15  Välkomna och introduktion till Moomsteaterns verksamhet, hitoria och vision med Sandra Johansson och Pelle Öhlund.

11.15 – 11.30   Fika med ensemblen

11.30 – 12.00 Daglig träning med ensemblen (medtag oömma kläder)

12.00 – 13.00 Lunch

13.00 – 14.45 Öppen repetition av Under fullmånen, regi Cecilia Milocco och Rikard Lekander.

14.45 – 15.00 Paus

15.00 – 16.30 Samtal med Pelle Öhlund om erfarenheter och metoder.

16.30 Dagen avslutas

 

Moomsteatern i Malmö är en fri professionell teater som heltidsanställer skådespelare med intellektuella funktionsvariationer på samma villkor som professionella skådespelare utan funktionsvariationer. Moomsteatern vill använda teatern för att utmana människors sätt att tänka och för att ge publiken en riktigt unik upplevelse, genom att göra engagerande scenkonst av hög konstnärlig kvalité. De brinner för att förändra tankar om stereotyper och vem som kan gestalta vad, och att utmana teaterbranschens sätt att resonera kring representation och vem som får ta plats på scenen.

 

Pelle Öhlund är sedan 2020 konstnärlig ledare på Moomsteatern och har innan dess arbetat till och från på teatern sedan 2007, både som skådespelare, regissör och dramatiker.

 

Sandra Johansson är verksamhetsledare på Moomsteatern sedan 2018, men har innan dess arbetat som producent på teatern sedan 2006.

 

Kostnadsfritt för dig som professionell scenkonstnär/scenkonstarbetare, regissör, koreograf och scenograf/kostymdesigner

 

Anmälan sker via formuläret. Besked om du fått en plats  ges senast den 15 februari.

Max 12 platser.

DREAMWORK – Internationell kurs online


Why Dreamwork?
Critical thinking can be relentless. There’s an antidote; it’s our subconscious. Within each of us resides a wellspring of crystal clear intuition.

We spend our waking lives wanting immediate fixes and answers to questions having nothing to do with what’s really happening. We avoid, overthink, analyze and plan as creatives and civilians. It’s fucking exhausting.

Dreamwork affords us the opportunity to stop, breath and make organic discoveries that resonate with unbridled imagination. What I think I should do as an actor becomes what I could do. Dreamwork unleashes our creativity at its core.

What we call “nightmares” are really nothing more than our subconscious saying “hey, take a look at this”. We discover solutions when we get curious and engage in open conversations with images and symbols from our dreams. They tell us what we need (not want) and then help us get to the “how” of it all. The ”whys” don’t matter.

We cannot step into the shoes of a character we are looking to reveal until we find the willingness to reveal who “we” are. When asked “how do you feel?” it’s no longer “do you mean me or my character?”

OBS! kursen är på kvällstid och det kommer innebära förberedelsearbete och även visst arbete mellan de olika kurstillfällena.

Deltagare: internationell kurs d.v.s. deltagare från olika länder.
Språk:
engelska
Antal platser från TeaterAlliansen: 3-4

Citat:
”Det finns en befriande hängivenhet i arbetet som sällan kommer fram när man ska sitta och analysera och göra allt enligt ”the book”. Vems bok egentligen? Kirk erbjuder något helt annat – genom tydliga och enkla principer låter han en få tag på den ärlighet, närvaro och emotionella tillgänglighet som jag sökt i så många år – men först nu inser har funnits där hela tiden. Jag behövde bara släppa taget och ge mig hän.”
Tidigare kursdeltagare

”I have had countless experiences getting lost in the magic of Dreamwork while working on a film or tv show, and have helped many actors to swim in the same ocean. When we come back to the waking world, the inner self is better understood and trusted.”
Kirk

Läs mer om kursledare Kirk Baltz HÄR!

 

Masterclass i Köpenhamn

TeaterAlliansen erbjuder TVÅ platser på workshop med David Glass i Köpenhamn (exklusivt för anställda).

Du kommer under fyra dagar arbeta kreativt med verktyg och ramar för teaterskapande. Läs mer om workshopen HÄR!

OM du blir antagen att åka kommer TeaterAlliansen bekosta workshop, resa och boende. Anställda i södra Sverige kan komma att prioriteras.

Kompetensutveckling

Yin yoga online – 28/2

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom och länken till passet mejlas samma dag.

Passet är kostnadsfritt och målgruppen är frilansande skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesiners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Onlinepasset presenteras i samarbete med Dansalliansen

Kompetensutveckling

Yin yoga online – 28/3

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom och länken till passet mejlas samma dag.

Passet är kostnadsfritt och målgruppen är frilansande skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesiners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Onlinepasset presenteras i samarbete med Dansalliansen

Kompetensutveckling

Yin yoga online – 21/3

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom och länken till passet mejlas samma dag.

Passet är kostnadsfritt och målgruppen är frilansande skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesiners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Onlinepasset presenteras i samarbete med Dansalliansen