TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga – höstterminen 2024

Har du sedan tidigare fått ok:at att träna behöver du inte ansöka igen. Information kommer skickas till dig om när höstterminen drar i gång.  

Har du inte ansökt/blivit godkänd att träna läs följande:
Endast du som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i höst.

Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 30 augusti .

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan (mer information kommer om din ansökan godkänns) ochdu legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Frukostsamtal med Linda Zachrison

TeaterAlliansen bjuder in till ett frukostsamtal i mindre format exklusivt för våra anställda och Unga TA.

Gäst: Linda Zachrison.

08.30-09.00 Frukost
09.00-10.00 Samtal

Samtalet är tänkt fysiskt för de som bor i Västra Götaland, men det går att delta via länk (under enklare former). Skriv i anmälan om du önskar delta digitalt – under kommentar.

Eventuella praktiska frågor/funderingar besvaras av: Lisbeth Pettersson, TeaterAlliansen, 0729-712613.

Your Inner Fool – Clownkurs

Kursspråk: engelska.
You are welcome to speak/work in your own language, but basic English skills is required.

Your clown, your inner you, your most authentic personality, the one that you do not even know, is what makes you shine on the stage. Through games and fun we will make that inner beauty to be present in the room.

In this five day intensive, participants will be asked to bring their hearts and imaginations – open, willing, and curious – into a series of games that are designed to shine a light on their most authentic comedic potential. There will be failure: glorious failure, painful failure, bewildering failure, messy failure, boring failure, hysterical failure, risky failure, tearful failure, vibrant failure, hilarious failure, and big, huge flop failure. And sometimes there will be sweet, sweet, gorgeous, poetic, elated success. No matter which, the delicate world of the clown teaches each performer to be courageous, make a generous proposal, risk everything, and embrace their inner fool.

Aitor Basauri: master teacher, specializing in clown, improvisation, and the creation of original work. He is one of the most sought after clowning teachers in the world. Aitor has a unique talent for pushing his students to be honest and vulnerable, embrace their true comedic potentials, and claim their inner fools.helms the ship with humor, compassion, and deep wisdom. Come play, and discover the gorgeous idiot you didn’t know you were.

The purpose of the workshop is to create a party of clown that last a week, in which celebrating each’s stupidity. Every performer will go through a personal transformation while they have an amazing time.

PREPARATIONS
Nothing to prepare, besides a desire to have fun.

BRING/WEAR
Comfortable clothes. The participants may bring an instrument or a prop that they have a skill with, like joggling balls, hoop, wipe or other.

Antal platser: 2 (exklusivt för anställda på TA)

OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursen samt resa och boende enligt vår resepolicy.

Masterclass ”wonderbox” med Jakop Ahlbom

TeaterAlliansen bjuder i samarbete med Mimplattformen och Riksteatern in till en tredagars masterclass med Jakop Ahlbom (Nederländerna).
Språk:
engelska

An inspiration program titled Wonderclass. Participants get familiar with Jakop Ahlbom’s working method. Part of the wonderclass is the working with the Wonderbox with cards that help performers explore play, movement, drama, and conflict. Jakop Ahlbom uses these cards as a tool in his rehearsal room.

About Jakop Ahlbom Company: We make people wonder… Jakop Ahlbom Company is a theater company that creates surreal and physical performances that capture the imagination. With a blend of mime, dance, slapstick, music, magic and visual effects we tell universal stories. We bring the audience to unknown worlds and show a magical universe where nothing what it seems. With our visual language we appeal to large and diverse audiences both in The Netherlands and abroad.

Jakop Ahlbom (Sweden, 1971) graduated from the Mime Program at the Amsterdam School of the Arts. He has been working on his own unique oeuvre for over two decades. His performances are staged all over the world.
www.jakopahlbom.com

Målgrupp: utbildade mimskådespelare och andra yrkesverksamma/professionella scenkonstnärer som utövar en fysisk praktik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viewpoints för skådespelare och regissörer

3-dagarsworkshop där skådespelare och regissörer tillsammans får utforska Viewpointsmetoden under ledning av Anne Jonsson.

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet. Under workshoppen kommer vi att arbeta i helgrupp och mindre grupper och undersöka metoden från såväl skådespelarnas som regissörernas perspektiv.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Workshop dockteater: Signs of Life

This workshop is a part of Pop Up Puppets International Festival hosted by Marionetteatern – Sweden’s most well known puppet theater.

How does an object come alive? This practical and playful course reveals how any puppet, object or material that moves in such a way that we perceive it to have thoughts, feelings and objectives will appear to have a life of its own.

Participants will explore more complex emotions than we normally expect from puppets, expanding their emotional vocabulary by interpreting abstract movement, and will learn to use rhythm, gesture, breath, precise looks and reactions to articulate the object’s thoughts and feelings.

RENE BAKER: specialises in puppet and object theatre, with over 30 years professional practice as a performer, director, designer, researcher and pedagogue. She trained at the Little Angel Theatre (London) and from 1992-1998 was a core member of the creative team at Norwich Puppet Theatre (UK). 1998-2005 she taught puppet manipulation at the Central School of Speech and Drama (London) and 2001-2010 lectured in visual theatre at the Institut del Teatre (Barcelona). 2010-2012 she was a full-time guest teacher in the puppetry and circus departments of the Turku Academy of Arts in Finland. Rene is currently key tutor with the Curious School of Puppetry and has recently created a series of online training courses.

Number of participants: 14
If you are accepted, the workshop is free of charge.
Target group:
professional actors
Language:
English

TeaterAlliansen and Marionetteatern co-arrange this workshop. For information on all other performances and activities at the festival, we refer to the festival:
Pop Up Puppets!

Skådespeleri i TV-serier, film och på teater – med inriktning på komedi

Den här kursen handlar om att spela komedi! Och att göra det med hjälp av våra egna personliga erfarenheter, tillkortakommanden, drömmar, framgångar och misslyckanden. Metoden grundar sig i Stanislavskij och har sitt hjärta i Chubbuck-tekniken.

Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå och använda sig av egna känslomässiga erfarenheter. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Den innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor inför överlevnad, död, rädsla och hopp – vilket komedi i djupet handlar om, enligt Chubbuck-tekniken.

Förberedelser krävs innan kursstart:
Två-tre veckor innan kurs-start får de som blir antagna en komedi-scen från en film, tv-serie, teaterpjäs samt en scenpartner via mail. Förberedelse sker enskilt och tillsammans med sin scenpartner, med hjälp av det kompendium som kursledaren skickar ut. Du behöver kunna dina repliker och ta med dig kläder och rekvisita och grejer som passar till karaktären och till scenen redan första kursdagen.

UPPLÄGG:
Första dagen
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Grundtanken är att det blir roligt när det finns ett desperat behov att snabbt nå ett mål och stora hinder är i vägen.

Andra dagen
Deltagarna går djupare in i arbetet med att upptäcka personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen. När det gäller komedi så handlar det om att hitta mycket detaljerade och konkreta kopplingar till det egna livet, både ur det medvetna och undermedvetna.

Tredje dagen
Nu går arbetet över till hur karaktärerna driver och relaterar till den andra personen i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är. De arbetar också med vad som triggar igång det första ögonblicket i scenen – vad som gör situationen så desperat och målet så viktigt att uppnå.

Fjärde dagen
Denna dagen är det fokus på att använda föremål – både sådana som är med och sådana som är mot karaktären, samt att hitta en inre monolog som höjer temperaturen och därmed det roliga i scenen.

Femte dagen
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete (och huvudet) för att kunna vara närvarande i ögonblicket, låta kroppen ta över och få komedi att uppstå.

Målgrupp: skådespelare
Platser: 10

Elisabet Sevholt: arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

 

Improvisationsteater: Ogenomtänkt men specifikt

Improvisationsteater: Ogenomtänkt men specifikt
DROP-IN

Under tre eftermiddagar 17-19 april (onsdag-fredag) arrangerar TeaterAlliansen improvisationsteater med Helena Lindegren. Du kan komma vid enstaka eller alla tillfällen för att arbeta tillsammans med kollegor i prestigelösa och roliga övningar och scenupplägg. Du får hjälp att finta bort din inre kritiker och följa dina impulser utan att hinna överanalysera dem. Men du får också chansen att konkretisera och förtydliga den intuitiva idén.

På min arbetsplats ung scen/öst hade vi en improworkshop med Helena Lindegren. Det är den bästa, roligaste och mest lärorika improkurs jag gått. På bara en dag lyckades hon svetsa samman gruppen, lära oss hur man  skapar spelbara scener och implementera vikten av att låta situationerna leda handlingen framåt.
Martin Waerme

Helena Lindegren. Hon är skådespelare verksam inom teater, TV, radio och film . Helena arbetade 12 år på Stockholms Improvisationsteater. Under våren 2024 spelar hon ”Scala Late Night Impro” på Scalateatern samt turnerar tillsammans med Fredrik Lindström i ”Stora Dialektshowen”. Helena inledde sin karriär vid Västerbottensteatern i Skellefteå, följt av bl a Profilteatern i Umeå, Jämtlands läns­teater, Orionteatern och scenkonstkollektivet Lumor. Vid sidan av teaterengagemangen har Lindegren haft flera roller på film, TV och radio samt medverkar i ”på minuten” på Sveriges Radio.

Antal platser: drop-in exklusivt för anställda och Unga TA.

Bara kom, kom och jobba, skratta och häng med dina kollegor!!

PS! På förmiddagarna 17-19/4 erbjuds sångövningar med Emelie Pejler – så det går bra att jobba och hänga hela dagarna på TeaterAlliansen (ta med lunch). Fika serveras på plats.

Frågor eller funderingar kring upplägget? Kontakta Lisbeth på TA, 0729-712613 eller lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

Sångworkshop

DROP-IN. Under tre förmiddagar 17-19 april arrangerar TeaterAlliansen möjlighet att starta arbetsdagen med sångövningar tillsammans med kollegor utan förbokning.

Innehåll sångworkshop:

  • Uppvärmning och sångteknik-övningar (praktiskt och teoretiskt)
  • Ensemblesång, unisont och stämmor
  • Solo för de som önskar

Emelie Pejler: jobbar på Voice Centre STHLM där ambitionen är att ligga i framkant inom sång- pedagogik, metodik och forskning i röstens funktion i de populärmusikaliska genrerna. Hon driver även den ideella föreningen Vigör i Botkyrka som har kursverksamhet för barn och unga inom scenkonst samt driver fritidsklubb och fritidsgård på uppdrag av Botkyrka kommun.

PS! På eftermiddagarna 17-19 april erbjuds improvisationsövningar med Helena Lindegren  – så det går utmärkt att jobba och hänga hela dagarna på TeaterAlliansen (ta med lunch). Fika serveras på plats.

Frågor eller funderingar kring upplägget? Kontakta Lisbeth på TA, 0729-712613 eller lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

 

EFTERSLÄPP: AI dag för konstnärer på Kulturhuset Stadsteatern – ett fåtal platser kvar!

– ANMÄL DIG SENAST ONSDAGEN DEN 13 MARS FÖR ATT HA CHANS PÅ DE SISTA PLATSERNA! 

 

Välkommen till en kompetenshöjande heldag inom AI som riktar sig till dig som konstnär inom scen- och filmområdet!

Vad är AI? Hur funkar det? Och hur kan jag använda mig av det i mitt konstnärsskap? Hur påverkar AI våra branscher, arbetssätt och relationen till vår publik?

Programmet bjuder på samtal och presentationer av inbjudna experter och konstnärer kring varför kunskap om artificiell intelligens är relevant för dig som konstnär inom scen- och filmområdet och hur det kan komma att påverka våra branscher framöver. Konstnärer som på olika sätt använt sig av AI i sin praktik som delar med sig av sina insikter och erfarenheter. Vi kommer också att beröra frågor kring autencitet, konstnärlig kvalitet, upphovsrätt och hur AI kan komma att påverka framtidens relation till publiken.

Dagen riktar sig både till dig som saknar förkunskaper kring AI men har ett intresse att lära dig mer och dig som redan använder dig av AI -verktyg.

Länk till det fullständiga programmet hittar du här:

 

Tid: 9.00 – 16.00

Plats: Foajé 3/Hörsalen, Kulturhuset Stadsteatern

Målgrupp: professionella frilansande skådespelare, regissörer, scenografer/kostymdesigners m.fl. inom scen och filmområdet

 

PROGRAM

9.00 Registrering och kaffe

9.30 Arrangörerna presenterar dagens program TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 9.40 – 10.40 Introduktion till AI för konstnärer

Vad är generativ AI? Vilka tekniska möjligheter finns idag med AI-genererat material – och vilka etiska frågeställningar uppstår? Andrea Nordwall ger en introduktion till möjligheterna med artificiell intelligens inom text, bild, gestaltning och ljud med utgångspunkt i sitt eget konstnärskap. Passet diskuterar även träningsdata, dataskydd och etiska frågetecken kopplat till skapande med hjälp av AI.

Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola

 

10.40 – 10.50 PAUS, 10 min

 

10.50 – 11.20 Konstnärspresentation: Tomorrow Officially Sucks but Today is the Best

Scenkonstregissören Olle Strandberg har skapat föreställningen TOSBOT med hjälp av en icke-kommersiell AI matad endast med hans egna texter. Med hjälp av visuella exempel reflekterar han utifrån föreställningsprocessen; Hur har det varit att samarbeta konstnärligt med en AI? Vad har det tillfört processen? Och hur bibehåller man sin konstnärliga integritet?  Medverkande: Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

 

11.20 – 11.25 PAUS, 5 min

 

11.25 – 12.10 Hur påverkar AI film och tv-branschen? med Johanna Koljonen

AI: Another Intelligence var temat för Göteborg Film Festival 2024. Med bas i sitt arbete med Nostradamus-rapporten Everything is Changing All At Once delar medieanalytikern Johanna Koljonen med sig av sin kunskap och sina tankar kring hur AI-utvecklingen kommer att påverka film- och tv-branschen i grunden. Medverkande: Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker

12.10 – 12.15 Presentation av eftermiddagens program, TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 

12.15 – 13.15 LUNCHPAUS, 60 min

 

13.15 – 14.30 //VALBARA PASS//

Konstnärskap i en digital värld: AI och skådespelaren, Foajé 3

Vilken blir skådespelarens roll när röst och kropp kan fångas in och omarbetas av en dator? Hur värnas konsten som uppstår i det mänskliga mötet och vad händer med samarbetet mellan skådespelare och regissör? Kan en dator göra rösten lika bra som en människa? Och hur skyddas skådespelarens juridiska rättigheter, parallellt med att vi välkomnar de möjligheter AI ger?  En grupp skådespelare med olika erfarenheter möts i ett samtal om framtiden och ger ett svenskt perspektiv på det som nyligen orsakade strejken i Hollywood. Programpunkten gavs även som ett inslag under branschdagarna på Göteborg Film Festival.

Medverkande: Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film, Louise Ryme, skådespelare, Daniel Sjöberg, skådespelare/dialogregissör inom dubbning. Moderator: Hanna Lekander, skådespelare/vice ordf. skådespelaravdelningen Fackförbundet Scen & Film

AI som konstnärligt verktyg: visuell koncept- och idéutveckling, Hörsalen

Generativ AI:s möjliga roll i framtagandet av idé och koncept för en film/tv eller scenkonstproduktion. Visuella tekniker och praktiska användningsområden. Vilken roll kan och bör AI spela som hjälpmedel förframtidens regissörer och scenografer? Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola.

 

14.30 – 14.45 FIKAPAUS, 15 min

 

14.45 – 15.55 Panelsamtal: Hur kommer AI att påverka våra konstformer – och hur kan kreatörer vara delaktiga i utvecklingen?

Panelen summerar dagen och samtalar kring möjligheter och risker utifrån inom olika konstområden. Vad betyder AI för den konstnärliga utvecklingen? Förändras vår relation till publiken? Och på vilket sätt kan enskilda kreatörer förbereda sig för att navigera i en bransch i digital transformation?

Panel: Simon Norrthon, Fackförbundet Scen & Film, Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker, Ronald Hallgren, Svensk Scenkonst, Olle Strandberg, regissör/konstnär, Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV. Moderatorer: Karin Vestlund, TeaterAlliansen och Charlie Nelson Prag, Kulturhuset Stadsteatern

16.00 Dagen avslutas         

 

 

Medverkande: 

Andrea Nordwall, konstnär/universitetadjunkt i medieteknik på BTH och har tidigare undervisat på bland annat Kungl. Konsthögskolan och Konstfack

Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker. Författare till Nostradamus-rapporten på uppdrag av Göteborgs Internationella Filmfestival

Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film

Louise Ryme, skådespelare inom scen, film och TV

Daniel Sjöberg, skådespelare imon scen, film och TV, samt erfarenhet som dialogregissör inom dubbning

Hanna Lekander, skådespelare och vice ordf. skådespelaravd. Fackförbundet Scen & Film

Ronald Hallgren, förhandlare Svensk Scenkonst

Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV

 

Konferencierer: 

Charlie Nelson Prag, Projektledare/AI-strateg, Kulturhuset Stadsteatern

Karin Vestlund, projektledare inom TeaterAlliansens kompetensutvecklingsverksamhet för professionella frilansande konstnärer

Med reservation för ändringar. Arrangemanget genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.