Att möta ung publik –utmaningar och möjligheter 

Under två dagar kommer utmaningar och möjligheter undersökas i mötet med ung publik. Många upplever att det är allt vanligare att det finns förväntningar på att skådespelare ska kunna leda interaktiva moment med publiken i anslutning till föreställning, men hur gör man? Vilket förhållningssätt ska man ha? Vad gör man om någon stör, hotar, kränker eller förstör? Hur ska man hantera de vuxna lärarna i rummet? Hur får man en tyst grupp att börja prata och hur blir man själv bekväm med att stå framför publiken och leda ett samtal?

Arbetet i workshopen sker praktiskt och reflekterande. Elin kommer dela med sig av metoder och förhållningssätt men också utgå från gruppens erfarenheter och behov.

Elin Callmer är dramapedagog med stor erfarenhet av att handleda skådespelare i pedagogiskt för- och efterarbete. Elin jobbar just nu på Unga Dramaten men har tidigare haft uppdrag för bla Dalateatern, Unga Klara, Martin Mutter, Unga Roma, Folkteatern Gävleborg, Stadsteatern Vällingby och Husby m.fl.

Antal deltagare: 12-15 personer

Din Frilansekonomi med Mats Möller

Är du frilansande utövare som tar uppdrag på lön eller på egen firma? Har du koll på alla skatteavdrag, pensionsavgifter och moms?

I den här endagskursen reder vi ut alla begreppen så att du får en helhetsbild av skatter, ekonomi, pension och i vilken form du kan och vill organisera ditt frilansande yrkesliv. Och när och hur du ska planera ditt pensionssparande. Vi går igenom hur skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag vid oregelbundna inkomster. Du får också veta hur ”frilanspensionen” fungerar och vad du ska tänka på när du varvar tjänst och F-skatt.

Målet med dagen är att du ska få nya kunskaper om skatt och pension – och förhoppningsvis en större nyfikenhet på hur du själv kan påverka och planera din ekonomi.

Målgrupp: skådespelare, dansare och musiker

Läs mer/ansök via Kulturakademin HÄR!

Workshop: Intuition in action

Workshopen erbjuder ett ramverk utformat för att skådespelare ska kunna uppleva, artikulera och utöka sina konstnärliga röster.

Syftet med denna workshop är att skådespelarna ska bygga större tillit till sin intuition, impulser och idéer.

Arbetet är roligt, fascinerande och stärkande… och definitivt utmanande.  

Stephen har funnit att engagemang i en mängd olika kreativa processer underlättar en ständigt fördjupad tillit till instinkt, intuition och fantasi som leder till större självkänsla, integritet och karisma.

Förberedelse: Viktigt att du kan närvara hela workshopen om du blir antagen samt att du kommer i tid. Workshopen kan inte börja utan att alla är närvarande.
Läs mer: om workshop och Stephen Rappaport HÄR!

Språk: svenska deltagare uppmuntras att prata svenska men Stephen handleder på engelska.

Antal platser: 8-10

Workshop i berättande på Sara Kulturhus, Skellefteå

En tre dagar lång fördjupning i berättarkonsten med en kreativitetsboost för både kropp och sinne.

Innehåll:
1. Det intima utrymmet mellan
berättare och publik.
2. Verbal skicklighet och ordlek.
3. Olika metoder för att lära sig en
berättelse.
4. Vad vår kropp gör och varför
5. Hur man för in utrymme och
närvaro i berättandet.

Clare Murphy; storyteller, performer, teacher, salon curator, artist in residence.
Clare was born into a family of performers and poets. Her storytelling career began in 2006, since then she has told all kinds of stories from ancient myths to modern quantum physics. She has played world stages from NASA Jet Propulsion Laboratory Pasadena to the National Theatre London. Her storytelling work goes beyond performance into the realm of teaching, training and consulting worldwide on a myriad of projects.

Språk: Clare kommunicerar på engelska, men ditt berättande kan göras på svenska.
Antal platser: 2
Dessa erbjuds exklusivt till anställda på TA. Om du blir antagen bekostar TeaterAlliansen workshopen, resa tur och retur samt boende.

Arrangör: Nordiskt Berättarcentrum, en del av
Västerbottensteatern tillsammansmed Skellefteåbygdens Berättarförening.

FORUM:T Heldagsseminarie om regi – regissörens relation till utövaren i verket.

I samarbete med Teateralliansen bjuder teaterregissörerna Marie Nikazm BakkenGustav Englund och Olof Runsten in dig till evenemanget och seminariet Forum T med syftet att fördjupa diskussionen om teaterregi. I den fjärde utgåvan fokuseras det på regissörens relation till utövaren i verket, så som skådespelare eller annat som tilldelas agens. Inbjudna gäster från in- och utlandet tar plats i soffan på stora scen för att presentera och diskutera sitt arbete. Både regissörer och icke-regissörer är varmt välkomna att delta som publik. Efter seminariet välkomnas alla deltagare att stanna för mingel, middag och AW.

Gäster: Natalie Ringler (SE), Erik Holmström (SE), Fredrik Hannestad (NO)

Kaféet kommer vara öppet under hela dagen där det finns möjlighet att köpa lunch och/eller middag. Seminariet kommer hållas på engelska.

Biljetter kostar 110kr och inkluderar en lättare fika.

Mer info och biljetter via Turteatern

 

GAGA för skådespelare – efteranmälan


Endast de som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i höst.

Har du inte hunnit ansöka, men vill träna öppnar vi nu upp för sen ansökan. Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 8 oktober . Du får besked under vecka 41 huruvida du är behörig att ta del av höstens resterande pass.

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan, men du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Gaga People – veckokurs eftermiddag

Anmäl dig till en veckas härlig eftermiddagsträning tillsammans med skådespelarkollegor. Du kommer jobba bort spänningar och fylla på energin i kroppen.

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Förberedelse: ingen förkunskap krävs – alla kan hänga på. Ha bekväma kläder och ev. inomhusskor (alternativt träna barfota).
Språk:
engelska
Görs i samarbete med Göteborgs Stadsteater

Elena is originally from Bologna, Italy. She received the Master of Arts and Bachelor Performing Arts from Northern school of contemporary dance in the Uk, Leeds. In 2016 she studied abroad at the Jerusalem Academy of Music & Dance in Israel. Elena undertook the Gaga Teacher Training program in Tel Aviv and graduated in September 2021 under the artistic direction of Bosmat Nossan, Saar Harari, and Ohad Naharin. Elena is currently freelancing in the UK and Italy.

https://www.gagapeople.com/en/teachers/elena-bolelli/

 

Gaga People – veckokurs morgon

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Språk: engelska
Passen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. gruppen kommer bestå av både skådespelare och dansare.

Lee Brummer  is an independent choreographer, international guest teacher and educator. She completed her BA and teaching degree at Jerusalem Academy of Music and Dance and has studied psychology, theatre and pilates alongside her career as a dancer and choreographer. Associate Director and Co-founder of ilDance based in Gothenburg, Sweden. Since 2016 Lee also manages GAGA SWEDEN under the umbrella of ilDance. Lee danced with the Bat Dor Dance Company (Israel), The Emanuel Gat Dance Company (Israel) and with various independent choreographers across Europe. She has worked as choreographer’s assistant in a variety of dance productions and musicals in Sweden and abroad. Over the years Brummer has been teaching and working with companies such as: DV8, Australian Dance Theatre, Sydney Dance Company, National Dance Company Wales and Norrdans to name a few. She has been guest teaching at open professional classes, schools and universities worldwide and has been choreographing her own work within different international structures since 2010.

Masterclass för skådespelare och regissörer

Skådespelare och regissörer möts och repeterar tillsammans, enligt instruktioner från Anna Pettersson, för att därefter reflektera över förutsättningar, överenskommelser, förväntningar och vad som egentligen är skådespelarens respektive regissörens arbete.

Masterclassen leds av Anna Pettersson: regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

Antal platser: 12-14

Kursen görs i samarbete med Göteborgs Stadsteater.

Masterclass i Oslo

FINDING YOUR AUTHENTIC VOICE

Barbara’s work starts with voice, passes through the physical and results in a character. This workshop will give you tangible ways of developing the full potential of your voice and connecting deeply with any text in a way that is authentic and engaging – whether for stage or screen.

The workshop will be highly practical and tailored to the priorities of those attending.

Areas that may be covered
– depending on the interests of the group – are:
Vocal Ease
Vocal Energy
Vocal Expression
Vocal Connection
Vocal Clarity
Deeper connection to text – making the text truly your own
Exploring subtext through the body rather the mind

Citat från tidigare kursdeltagare (när Barbara var i Sverige 2022):

Mer tilllåtande förhållningssätt till min egen röst
Pepp, lust och lek!
Massa verktyg och tips att ta med mig till varje produktion framöver

Barbara Houseman has worked in theatre for more than forty years. Having initially divided her time between Directing and Voice Work, she spent six years in the world renowned Voice Department at the Royal Shakespeare Company then became Associate Director at the Young Vic. For the last 22 years she has worked freelance as a Voice, Text and Acting coach and Associate Director and Director.

Förberedelse: Participants are asked to prepare one or two short monologues in English which they would like to find a deeper connection and authenticity.

Ta med:
A copy of each piece with the correct punctuation
Notebook and pen – if they wish to make notes

Klädsel:
Comfortable clothing in which it is easy to breathe and to move
Layers so that they can add or subtract these layers depending on whether we are doing floor work or moving around

Språk: Engelska
Antal platser: 2
OM du blir antagen bekostar TA din resa och boende.

Läs mer om kursen HÄR!