Fysisk workshop

som är skådespelare på Théâtre du Soleil.

Workshopen ger möjlighet för professionella skådespelare att få inblick i Théâtre du Soleil´s arbetssätt under en vecka.

Upplägg:
Dagarna börjar med träning och lekar som öppnar upp kropp, röst och andning för rummet och gruppen. Enligt det sätt man tränar inför en produktion övergår arbetet sedan i ett prövande av idéer, devising, musikaliskt, fysiskt runt ett tema.

Tematik:
Arbetet kommer ske utifrån tematiken kring öar. Att anlända, upptäcka. Bilder från bl.a dramatikens”Stormen” eller ”Odyssén” kommer användas eller nutida händelser på öar som Lampedusa eller Lesbos för att som grupp skapa former för teatralt berättande.

Vincent Mangado: är en mångårig medarbetare på Théâtre du Soleil och erfaren pedagog.

Antal platser: 2-4 för yrkesverksamma skådespelare

Konstnärlig salong #3 Rummets funktion och flöde

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster!

I Salong #3 möter vi den aktuella arkitekten Boel Hellman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidsarkitekturen förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #3 – Rummets funktion och flöde

Datum: 4 december

Gäst: Boel Hellman, arkitekt

Stockholm: Slakthusområdet inomhus/utomhus. Plats meddelas i antagningsbesked.

OBS! Evenemanget äger rum i Slakthusområdet. Lokalen vi disponerar är endast delvis uppvärmd och stora delar av eventet kommer att genomföras utomhus som en platsspecifik ”walk”. Se därför till att vara ordentligt påklädd. Vi bjuder på varmt kaffe/te vid evenemangsstart. 

 

Föreläsning + guidad utomhusvisning 10-12: Med besök av en inbjuden arkitekt Boel Hellman (3XN/Happyspace) utforskar vi arkitekturen i förhållande till scenografi och kropp med fokus på funktion och flöden. Boel berättar om tankarna kring och arbetet med gestaltningsuppdraget av nya Stockholms Konstnärliga Högskola i Slakthusområdet med planerad inflytt vårterminen 2029.

 

 

#3: Boel Hellman är arkitekt SAR/MSA, utbildar på konstakademin i Berlin, Tekniska högskolan i Trondheim Hon leder sedan 5 år det svenska lokalkontoret år det danska arkitektkontoret 3XNGXN

Hon har en lång erfarenhet av att arbeta i avancerade arkitektur- och planeringsprojekt, både internationellt i västra Europa/USA och nationellt i Norden. Hellman har lång akademisk och pedagogisk erfarenhet vid sidan av sitt eget projektarbete happyspace, som lärare på arkitektprogrammet vid KTH och som samtalsledare, publika föreläsningar och seminarier genom Stockholms Arkitektförening.

Aktuell med arkitektbyrån 3XN och bidraget Att se och bli sedd som fått uppdraget att gestalta den nya byggnad i Slakthusområdet dit Stockholms konstnärliga högskola (SKH) planerar att flytta hela sin verksamhet  med inflytt 2029. Förslaget var det vinnande bidraget i en prekvalificerad anonym arkitekttävling utlysts av Atrium Ljungberg, SKH och Stockholms stad. Det vinnande förslaget publicerades 8 mars 2022 och just nu är programhandlingen avslutad.

Att se och bli sedd är ett pragmatiskt och platsanpassat förslag där arkitekturen formas efter och speglar funktionen. Med ett lätt, lekfullt och tillåtande tilltal infogas den stora kvartersvolymen med följsamhet och samtidigt karaktär in i Slakthusområdet. SKH erbjuds ett efterlängtat tredimensionellt campus kring en livligt befolkad central ljusgård. Här finns också ett diagonalt rörelsestråk som bidrar till att synliggöra verksamheten och skapa kontakt med förbipasserande. Boel är även intitiativtagare till Popuparch, som är ett ideellt internationellt projekt med mål att få till fler lättillgängliga internationella arkitketurutställningar med hög verkhöjd  att visas inom kulturcceneni Stockholm

https://3xn.com/

https://www.happyspace.se/

 

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 1 december. 

Konstnärlig salong #1 Kostymens möte med omgivningen

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Ingela Ihrman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #1 – Kostymens möte med omgivningen

Datum: 30 oktober

Gäst: Ingela Ihrman, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10-12: Ingela Ihrman berättar om sin konstnärliga praktik utifrån kostym, skulptur och performance.

 

#1 Ingela Ihrman är konstnär bosatt i Malmö/Stockholm och är verksam i Sverige och internationellt genom utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Genom sin praktik som omfattar bland annat skulptur, performance, video och text intresserar hon sig för vardagens starka känslor, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar Naturen. I hennes arbeten ställs frågan om människan är eller inte är en del av något större. Med ett lekfullt allvar vill hon väcka ömhet och ödmjukhet inför existensens villkor. Hon samarbetar ibland med andra bildkonstnärer eller är medskapare i kollektiva scenkonstprojekt.

Ihrman har en MFA från Konstfack, Stockholm (2012). I våras visade hon soloutställningen Nocturne på Gasworks i London och har tidigare medverkat i ett flertal nationella/internationella utställningar såsom Rooted Beings, Wellcome Collection, London, (2022); A Vegetal Encounter, La Casa Ecendida, Madrid (2021); Sensing Nature From Within, Moderna Museet, Malmö (2020); Yokohama Triennale (2020); Nordic Pavilion, 58th Venice Biennale (2019); The Inner Ocean, der TANK, Institut Kunst, FHNW Academy of Art and Design, Basel (2017); What Does Art Do, 11th Gwangju Biennale (2016) and Future Flourish, Tensta Konsthall (2016).

Aktuell med utställningen Miss Brunnsviken, på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm (till 1 oktober). Hon öppnar även soloutställningen Frutti di Mare på Malmö konsthall den 29 september.

https://www.ingelaihrman.com/info/

 

Ansökan är stängd. Obs! Gästen för aktuellt datum har bytts ut p.g.a. sjukdom. Vid återbud maila karin.vestlund@teateralliansen.se senast 29/10 kl 20.00

För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Konstnärlig salong #2 Färg och rumslighet

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Karin Mamma Andersson i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scen och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #2 – Färg och rumslighet

Datum: 13 november

Gäst: Karin Mamma Andersson, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10 – 12: Karin Mamma Andersson berättar om sin konstnärliga process i förhållande till rumslighet, färg och hur teatern, texten och scenografin influerat hennes måleri.

 

#1 Karin Mamma Andersson har på några få år intagit en plats som en av landets internationellt mest namnkunniga konstnärer. Uppväxten i Luleå med skogar och konstböcker besjälar hennes konst med trolsk berättarlust och referenser till såväl teater, vardagliga miljöer och andra konstnärers verk. Som konstnär skildrar Mamma Andersson levande interiörer, nakna landskap och scener ur vardagen. Hon gestaltar och återbrukar tiden i skapelser som väcker känslor, nyfikenhet och förundran. Mamma Anderssons genomslag har inneburit ett uppsving och förnyat intresse för måleriets möjligheter.

Karin Mamma Andersson har bland annat representerat Sverige på Venedigbiennalen (2003) och hennes konstverk har visats på ett flertal gallerier och museum runt om i världen såsom MoMa i New York, MoCA i Los Angeles, Nationalmuseum i Olso, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark såväl som Moderna Museet i Stockholm.

Aktuell med utställningen Runtom Hill tillsammans med Tal R på Malmö Konsthall (till 1 oktober).

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 10 november. 

 

På grund av stort antal anmälningar är ansökan nu stängd. För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Att möta ung publik –utmaningar och möjligheter 

Under två dagar kommer utmaningar och möjligheter undersökas i mötet med ung publik. Många upplever att det är allt vanligare att det finns förväntningar på att skådespelare ska kunna leda interaktiva moment med publiken i anslutning till föreställning, men hur gör man? Vilket förhållningssätt ska man ha? Vad gör man om någon stör, hotar, kränker eller förstör? Hur ska man hantera de vuxna lärarna i rummet? Hur får man en tyst grupp att börja prata och hur blir man själv bekväm med att stå framför publiken och leda ett samtal?

Arbetet i workshopen sker praktiskt och reflekterande. Elin kommer dela med sig av metoder och förhållningssätt men också utgå från gruppens erfarenheter och behov.

Elin Callmer är dramapedagog med stor erfarenhet av att handleda skådespelare i pedagogiskt för- och efterarbete. Elin jobbar just nu på Unga Dramaten men har tidigare haft uppdrag för bla Dalateatern, Unga Klara, Martin Mutter, Unga Roma, Folkteatern Gävleborg, Stadsteatern Vällingby och Husby m.fl.

Antal deltagare: 12-15 personer

Din Frilansekonomi med Mats Möller

Är du frilansande utövare som tar uppdrag på lön eller på egen firma? Har du koll på alla skatteavdrag, pensionsavgifter och moms?

I den här endagskursen reder vi ut alla begreppen så att du får en helhetsbild av skatter, ekonomi, pension och i vilken form du kan och vill organisera ditt frilansande yrkesliv. Och när och hur du ska planera ditt pensionssparande. Vi går igenom hur skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag vid oregelbundna inkomster. Du får också veta hur ”frilanspensionen” fungerar och vad du ska tänka på när du varvar tjänst och F-skatt.

Målet med dagen är att du ska få nya kunskaper om skatt och pension – och förhoppningsvis en större nyfikenhet på hur du själv kan påverka och planera din ekonomi.

Målgrupp: skådespelare, dansare och musiker

Läs mer/ansök via Kulturakademin HÄR!

Workshop: Intuition in action

Workshopen erbjuder ett ramverk utformat för att skådespelare ska kunna uppleva, artikulera och utöka sina konstnärliga röster.

Syftet med denna workshop är att skådespelarna ska bygga större tillit till sin intuition, impulser och idéer.

Arbetet är roligt, fascinerande och stärkande… och definitivt utmanande.  

Stephen har funnit att engagemang i en mängd olika kreativa processer underlättar en ständigt fördjupad tillit till instinkt, intuition och fantasi som leder till större självkänsla, integritet och karisma.

Förberedelse: Viktigt att du kan närvara hela workshopen om du blir antagen samt att du kommer i tid. Workshopen kan inte börja utan att alla är närvarande.
Läs mer: om workshop och Stephen Rappaport HÄR!

Språk: svenska deltagare uppmuntras att prata svenska men Stephen handleder på engelska.

Antal platser: 8-10

Workshop i berättande på Sara Kulturhus, Skellefteå

En tre dagar lång fördjupning i berättarkonsten med en kreativitetsboost för både kropp och sinne.

Innehåll:
1. Det intima utrymmet mellan
berättare och publik.
2. Verbal skicklighet och ordlek.
3. Olika metoder för att lära sig en
berättelse.
4. Vad vår kropp gör och varför
5. Hur man för in utrymme och
närvaro i berättandet.

Clare Murphy; storyteller, performer, teacher, salon curator, artist in residence.
Clare was born into a family of performers and poets. Her storytelling career began in 2006, since then she has told all kinds of stories from ancient myths to modern quantum physics. She has played world stages from NASA Jet Propulsion Laboratory Pasadena to the National Theatre London. Her storytelling work goes beyond performance into the realm of teaching, training and consulting worldwide on a myriad of projects.

Språk: Clare kommunicerar på engelska, men ditt berättande kan göras på svenska.
Antal platser: 2
Dessa erbjuds exklusivt till anställda på TA. Om du blir antagen bekostar TeaterAlliansen workshopen, resa tur och retur samt boende.

Arrangör: Nordiskt Berättarcentrum, en del av
Västerbottensteatern tillsammansmed Skellefteåbygdens Berättarförening.

FORUM:T Heldagsseminarie om regi – regissörens relation till utövaren i verket.

I samarbete med Teateralliansen bjuder teaterregissörerna Marie Nikazm BakkenGustav Englund och Olof Runsten in dig till evenemanget och seminariet Forum T med syftet att fördjupa diskussionen om teaterregi. I den fjärde utgåvan fokuseras det på regissörens relation till utövaren i verket, så som skådespelare eller annat som tilldelas agens. Inbjudna gäster från in- och utlandet tar plats i soffan på stora scen för att presentera och diskutera sitt arbete. Både regissörer och icke-regissörer är varmt välkomna att delta som publik. Efter seminariet välkomnas alla deltagare att stanna för mingel, middag och AW.

Gäster: Natalie Ringler (SE), Erik Holmström (SE), Fredrik Hannestad (NO)

Kaféet kommer vara öppet under hela dagen där det finns möjlighet att köpa lunch och/eller middag. Seminariet kommer hållas på engelska.

Biljetter kostar 110kr och inkluderar en lättare fika.

Mer info och biljetter via Turteatern

 

GAGA för skådespelare – efteranmälan


Endast de som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i höst.

Har du inte hunnit ansöka, men vill träna öppnar vi nu upp för sen ansökan. Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 8 oktober . Du får besked under vecka 41 huruvida du är behörig att ta del av höstens resterande pass.

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan, men du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’