Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Malmö: Vad kan platsen göra med dig? Introduktion till platsspecifik scenkonst

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

Kursen är uppdelad i två moment: 

Moment 1

5 april kl. 9.30-10.30

Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. (Obs! Introduktionsföreläsningen är obligatorisk om du vill medverka i workshopen) 

 

Moment 2

Datum: 24-26 april

24 april: 13-16.30

25 april: 9-16

26 april: 9-16

2-dagar fysisk workshop med praktiska övningar sker på olika platser utomhus i Malmö med bas på Kulturhuset Mazetti, Bergsgatan.

Under kursen får du möjlighet att pröva metoder för att skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i en specifik plats i samverkan med landskapet och dess människor. Du får också möjlighet att undersöka och reflektera kring nya sätt att socialt engagera landskap och kultur i ett konstnärligt arbete och vilka kulturella möjligheter det kan ge.

Kursen leds av Sara Erlingsdotter, regissör och lärare i scenkonst, och innehåller workshops, reflektionssamtal och kortare föreläsningar. Genom platsspecifika workshops undersöker du tillsammans med de andra kursdeltagarna olika sätt att förstå och involvera en plats i det konstnärliga arbetet. Du undersöker också hur publiken och besökarna kan omvandlas till deltagare och medskapare.

MALMÖ: Grundkurs i dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer

Är du regissör eller skådespelare och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

Period: 29 april – 4 juni. Handledda tillfällen varvas med eget skrivande.

29-30 april Teatercentrum Kulturhuset Mazetti,(2 dagar, kursstart), 9.00-16.00, (ramtid)

3v. individuellt skrivande

20-24 maj (ZOOM, 3h grupphandledning per grupp, tider bokas i samråd med deltagarna)

2v. individuellt skrivande

3-4 juni Teatercentrum Kulturhuset Mazetti,(2 dagar, avslut), 9.00 -16.00 (ramtid)

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande kan vi komma att ta ut en avgift. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Bifoga i din ansökan CV innehållande en beskrivning av dina tidigare (eventuella) erfarenheter inom skrivande och formulera varför du vill gå kursen.

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet.

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Kursen genomförs i samarbete med Teatercentrum Södra.

Feldenkrais

På ett respektfullt och generöst sätt kommer Vesna Puric leda kursdeltagarna i Feldenkrais-övningar och improvisationsrörelser. Under veckan kommer du ges redskap för att kunna förändra rörlighet, smidighet och självkänsla – verktyg för att kunna åldras i stil”.

Feldenkraismetoden utvecklades av Moshe Feldenkrais (1904-1984). Under kursveckan kommer du få verktyg för att inte alltid göra samma saker i invanda handlingsmönster och beteenden utan istället kunna se andra vägar och möjligheter.

Vesna Puric: utbildad Feldekrais- och rörelseinstruktör som praktiserar i bl.a. Belgien, England, Frankrike, Australien, Sverige och Chile. Hon har utvecklat en egen undervisningsmetod för scenkonsnärer som är en blandning av Feldenkrais-övningar och den kreativa praktiken genom improvisationsspel. Övningarna introducerar ett nytt sätt att uppleva kroppen och varje individ blir uppmärksammad utifrån sina behov.

Ur ett skådespelarperspektiv har jag fått tillgång till min kropp, min blick och mina rörelsemönster på en helt ny nivå. Jag känner mig lugnare och mer fri i vilka gestaltningsval jag kan göra, och det känns också som att jag rent fysiskt kommer att hålla längre – både i en föreställning och i mitt yrkesliv på sikt.
Citat från tidigare kursdeltagare

Språk: svenska
Antal deltagare: 12-20

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen dvs både skådespelare och dansare deltar.

DIALEKTKURS – Dialekt som verktyg inom teater och film

En tvådagars workshop för skådespelare med grunderna för hur man arbetar med dialekter inom teater och film.

Du får veta hur arbetsprocessen ser ut när man lär sig olika dialektala drag.
Hur arbetar man med dialekter på film internationellt och i Sverige?
Vad är specifikt för vissa dialekter?
Vilka konsonanter och vokaler används? Var sitter de i munnen?
Hur låter språkmelodin?

Målet med kursen är att du som skådespelare ska känna till grunderna i dialektarbete för film och teater och att du ska kunna bredda dina möjligheter att söka nya roller.

Du får pröva olika svenska eller finlandssvenska dialekter praktiskt under kursen. Efter kursen är du mer insatt i dialektarbetet inför kommande roller när en viss dialekt efterfrågas. Ju mer du tränar på att utveckla olika dialekter desto snabbare kommer du att kunna lära dig nya när det önskas.

Dag 1
Vi går igenom grunderna i dialektarbetet. Du lär dig vad som är specifikt för olika svenska dialekter inom olika regionala områden. Vi jobbar till exempel med ljudkurvor för talets toner för att få en pedagogisk och tydlig bild av hur dialekterna låter. Allt detta skapar en djupare förståelse för dialektarbetet, du blir mer medveten om vad som är specifikt för dialekten och hur du ska kunna få ett så bra uttal som möjligt. Du får känna på likheter och skillnader och pröva olika dialekter.

Dag 2
Vi arbetar mer praktiskt med dialekter denna dag. Du kommer att få material/dialog på plats att arbeta med. Här har du möjlighet att välja en eller två dialekter som du börjar fördjupa dig i. Vi arbetar individuellt och i grupp. Du får bland annat testa att gå in i olika känslor och samtidigt behålla dialekten. Under dagen använder vi oss både av individuellt arbete och workshops.

Oscar Juhlin är dialektcoach med Stockholm och Sverige som bas. Han är utbildad teaterpedagog, samt språkvetare med magisterexamen från Stockholms universitet där fonologi, fonetik, dialektologi och samtalsanalys är hans specialområden. Oscar Juhlin är specialiserad på både svenska och engelska dialekter. Han anlitas som dialektcoach både inom teater och film och bland uppdragsgivarna finns bland annat Kulturhuset Stadsteatern, SF Studios, Nexiko/SVT, FLX och Warner Bros. De senaste åren har han jobbat med produktioner som ”Spelskandalen”, ”Utvandrarna”, ”Morbror Janne”, ”UFO Sweden”, ”Börje -the journey of a legend” m.fl.

Par-akrobatik

Att lyfta och bli lyft

Under tre eftermiddagar tränar deltagarna på hur man kan lyfta någon, och hur man kan bli lyft. Oavsett om siktet är cirkusens trick, rörelsebaserad gestaltning eller bara vidga sin potential – här byggs stommen i tekniken och samarbetet för detta.

Under kursen förmedlas grundtekniken, viss fördjupning och möjliga tillämpningar. Det finns även utrymme att lyfta egna önskemål eller problem.

Ulf Rönnell: har lång erfarenhet av både cirkusens tekniska värld och teaterns berättande värld. Han är huvudlärare i rörelse på Calle Flygare Teaterskola och har under många år tränat mimskådespelare och skådespelare i rörelse och akrobatik på SKH.

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och därmed kommer både skådespelare och dansare antas.

Sång för skådespelare och dansare – Malmö

Kursens syfte är att ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare.

Vi kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt. Rösten är fantastisk och vi kan utföra de mest magiska ljud med den. Det är ett instrument som är en del av vår fysiska kropp och därmed också sammanbunden med hela vårt väsen. Rösten kan också gestalta och lägga en ytterligare dimension till ett sceniskt uttryck.

ALLA kan bli bättre på att sjunga, det kräver bara kunskap och övning.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika register (lågt som högt)

Upplägg
Grundläggande sång och andningsövningar samt anatomi.
Lära in gemensamt enklare körstycke.
Fortsatt tekniskt arbete med sång och andningsövningar samt anatomi.
Individuellt arbete med en sång, där fokus ligger på röstens uttrycksmöjligheter och teknik.
De som inte sjunger sitter med och lyssnar och ger feedback enligt ”Critical Response metoden”.
Fortsatt tekniskt arbete med sångövningar samt anatomi.
Fortsatt arbete med körstycket.
Fortsatt individuellt arbete med sånger där gruppen sitter med och lyssnar på varandra och ger feedback.

Förberedelser

Alla deltagare ska förbereda varsin sång. Mer praktisk information kommer om du antas till kursen.

Nina Norblad arbetar som lektor i scenisk gestaltning med inriktning sång på Högskolan för scen och musik samt frilansar som musikalartist. Hon undervisar i sång på flera typer av utbildningar såsom exempelvis musikalutbildningen och kyrkomusikutbildningen samt anlitas ofta av teatrar som sångcoach såväl för professionella  sångare som för skådespelare och dansare. Nina är van att arbeta med olika typer av sångare och brinner för att utforska vad rösten har för möjligheter.

Kursen ges i samarbete med Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare kommer antas.

Sång för skådespelare och dansare

Kursens syfte är att ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare.

Vi kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt. Rösten är fantastisk och vi kan utföra de mest magiska ljud med den. Det är ett instrument som är en del av vår fysiska kropp och därmed också sammanbunden med hela vårt väsen. Rösten kan också gestalta och lägga en ytterligare dimension till ett sceniskt uttryck.

ALLA kan bli bättre på att sjunga, det kräver bara kunskap och övning.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika register (lågt som högt)

Upplägg
Grundläggande sång och andningsövningar samt anatomi.
Lära in gemensamt enklare körstycke.
Fortsatt tekniskt arbete med sång och andningsövningar samt anatomi.
Individuellt arbete med en sång, där fokus ligger på röstens uttrycksmöjligheter och teknik.
De som inte sjunger sitter med och lyssnar och ger feedback enligt ”Critical Response metoden”.
Fortsatt tekniskt arbete med sångövningar samt anatomi.
Fortsatt arbete med körstycket.
Fortsatt individuellt arbete med sånger där gruppen sitter med och lyssnar på varandra och ger feedback.

Förberedelser

Alla deltagare ska förbereda varsin sång. Mer praktisk information kommer om du antas till kursen.

Nina Norblad arbetar som lektor i scenisk gestaltning med inriktning sång på Högskolan för scen och musik samt frilansar som musikalartist. Hon undervisar i sång på flera typer av utbildningar såsom exempelvis musikalutbildningen och kyrkomusikutbildningen samt anlitas ofta av teatrar som sångcoach såväl för professionella  sångare som för skådespelare och dansare. Nina är van att arbeta med olika typer av sångare och brinner för att utforska vad rösten har för möjligheter.

Kursen ges i samarbete med Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare kommer antas.

Grundkurs i dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer

Är du regissör eller skådespelare och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

Period: 15 januari – 23 februari. Handledda tillfällen varvas med eget skrivande.

15-16 januari (2 dagar, kursstart), 9.00-16.00 (ramtid)

3v. individuellt skrivande

5-9 feb (3h grupphandledning per grupp, tider bokas i samråd med deltagarna)

2v. individuellt skrivande

22-23 februari (2 dagar, avslut), 9.00 -16.00 (ramtid)

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande utgår en avgift på 1000 kr. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Bifoga i din ansökan CV innehållande en beskrivning av dina tidigare (eventuella) erfarenheter inom skrivande och formulera varför du vill gå kursen.

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet.

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Kurs i ljudboksinläsning (grund)

Kursen vänder sig till yrkesverksamma professionella skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen.

Pröva på grundläggande praktiskt studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och få en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med kursledaren lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

OBS! Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg:
Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag, i studio med egen inläsning och att lyssna på en kollegas arbete. Gruppindelning sker vid kursstart.

Måndag 15/1: ALLA 13.00-16.00
Tisdag 16/1: Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 17/1: Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 18/1: Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 19/1: ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson.

Antagningsprocessen

Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

 

Morgonträning i Viewpoints x 3

TeaterAlliansen, Dansalliansen och Teater 3 erbjuder tillsammans träning i Viewpoints för yrkesverksamma skådespelare och dansare under tre måndagar i november.

Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktörer/artister.

Anne Jonsson: arbetar som regissör och är konstnärlig ledare på Teater Tre i Stockholm. Hon är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England, har en master i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från SKH i Stockholm och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Anne arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Upplägg:
08.00 – 08.30 egen uppvärmning möjlig
08.30 – 09.30 Viewpoints
OBS!
klockan 10.00 påbörjas annan verksamhet i lokalen.

Deltagare: Max 20 personer antas
Ingen förkunskap krävs.