Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Föreställningsbiljett till: Flickan och vildpäronen

Som en del av Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg kan TeaterAlliansen erbjuda möjlighet att ansöka om fribiljett till föreställningen:

FLICKAN OCH VILDPÄRONEN
Av: Eleftheria Gerofoka
Regi: Rasmus Lindgren och Eleftheria Gerofoka
Fredagen den
30 augusti kl. 18.00

Göteborgs Stadsteater, GÖTEBORG

Eleftherias mor Kiki är analfabet. Under uppväxten förblev bokstäverna mysterier. Hemliga krumelurer. En gräns mellan henne och de initierade. Men sagorna som ekade inom henne behövde komma ut, få liv och berättas vidare. En nödvändighet så ofrånkomlig att Kiki uppfinner ett eget alfabet.

Flickan och vildpäronen är en personlig och poetisk föreställning om en mor, men också om hennes barn. Om barnet som behövde lämna sin hemby för att leva ut sin dröm. Och hur hennes mors sagor om överlevnad gav henne trygghet på vägen. Om den magiska kraften i att kunna förmedla sig själv och sina bilder. Men också om det som kanske alltid är med och driver

Eleftheria Gerofoka är född och uppvuxen i Grekland. Hon är utbildad vid scenskolan i Aten och har medverkat i flera teateruppsättningar både i Sverige och internationellt. Hon har studerat fysisk teater och metoder inom den samtida scenkonsten på Goethe Universitetet i Frankfurt samt i Moskva och i London med Complicité Theatre. 2011 flyttade hon till Sverige och har jobbat för Angereds Teater, Sveriges Radio Drama och är sedan 2017 en del av Backa Teaters ensemble.

Föreställningen framförs på svenska, engelska och grekiska med text.
Läs mer HÄR!

Önskar du få en fribiljett ansök senast 11/8. TeaterAlliansen kommer inte ha möjlighet att bekosta boende och/eller resa.

Föreställningsbiljett till: ¡Viva!

Som en del av Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg kan TeaterAlliansen erbjuda möjlighet att ansöka om fribiljett till föreställningen:
¡Viva!

Lördagen den 31 augusti kl. 19.00
STORA TEATERN, GÖTEBORG

Ett minne: en pojke låser dörren, tar på sig sin mammas gröna kjol, sätter blommor i håret, sminkar sig och dansar en eldig flamenco framför spegeln. Det är ett fullständigt otänkbart beteende, en skam så stor att den omsluter pojken i många år. Men känslan kan inte fängslas, den bryter sig loss och ur den gror en passionerad föreställning.

¡VIVA! bryter med flamencons fixerade könsroller – och gör det med glädje och äkta känsla. Publiken får möta några av Spaniens främsta flamencodansare. De är alla män och klädda i de vackra, allt annat än blyga kreationer som är så starkt förknippade med flamencon.

Manuel Liñan är född och uppvuxen i den spanska flamencotraditionen. Han är en mångfaldigt prisbelönt dansare och koreograf. ¡VIVA! är en av hans mest bejublade föreställningar, en färgstark komposition där han själv står på scenen tillsammans med sex dansare, musiker och sångare.

Läs mer HÄR!

Önskar du få en fribiljett ansök senast 11/8. TeaterAlliansen kommer inte ha möjlighet att bekosta boende och/eller resa.

Föreställningsbiljett till: Bucket List

Som en del av Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg kan TeaterAlliansen erbjuda möjlighet att ansöka om fribiljett till föreställningen:

BUCKET LIST
Fredagen den 30 augusti kl. 20.00
GÖTEBORGS STADSTEATER

När Robert Splitter vaknar en lördagsmorgon är hans värld slagen i spillror. Inget av det han tidigare tog för sant är längre giltigt, allt är förändrat, fördärvat. Han driver omkring i ruinerna av sin tidigare existens. Terapi i ett sånt här läge vore rena skämtet. Av en slump kommer Robert i kontakt med Zeitgeist, en skum startup med siktet inställt på den globala marknaden. Företaget erbjuder en unik behandling mot PTSD och garanterar att traumat kommer att raderas för gott. Men innan patienten blir fri får han räkna med att uppleva ett visst obehag…

Bucket List är en berättelse om en berättelse som faller isär. Scenkonstnären Yael Ronen är känd för drastisk humor och bitande satir, men i den här uppsättningen försöker hon gestalta ett läge där det gemensamma språket korrumperats och utrymmet för fri lek raderats under världspolitikens förstoringsglas. Föreställningen innehåller visserligen några blinkningar i ironisk riktning, men framför allt är det en melankolisk och musikalisk betraktelse.

Läs mer HÄR!

Önskar du få en fribiljett ansök senast 11/8. TeaterAlliansen kommer inte ha möjlighet att bekosta boende och/eller resa.

Föreställningsbiljett till: Dimanche

Som en del av Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg kan TeaterAlliansen erbjuda möjlighet att ansöka om fribiljett till föreställningen:
DIMANCHE
ONSDAG 28 augusti kl. 18.00
STORA TEATERN, GÖTEBORG

Ett tv-teams förtvivlade jakt på de tre sista djurarterna som finns kvar på jorden kontrasterar mot familjens alltmer absurda vardag i detta roliga och ömsinta porträtt av en mänsklighet, som överraskas av naturens krafter och vägrar se sanningen i vitögat. Föreställningen är lika mycket en väckarklocka som en poetisk påminnelse om människans kreativitet och enorma envishet.

I tre akter skildras olika naturkatastrofer och deras effekt på familjen: en extrem värmebölja, en orkan och översvämning. Mötet med naturkrafterna ger upphov till utmanande fysisk teater som ställer stora krav på skådespelarna. På scenen agerar också hyperrealistiska dockor i naturlig storlek.

Föreställningen karakteriseras av en absurdistisk, färgglad estetik, där udda objekt från loppmarknader har inspirerat scenografin i den vackra, hotade värld som gestaltas.

Önskar du få en fribiljett ansök senast 11/8. TeaterAlliansen kommer inte ha möjlighet att bekosta boende och/eller resa.

Läs mer om föreställningen HÄR!

Frukostsamtal med film- och teaterregissören Janos Szasz

Göteborgs Stadsteater och TeaterAlliansen bjuder in till frukostsamtal under pågående Dans- och Teaterfestival i Göteborg.

Gäst: Janos Szasz
Flerfaldigt prisbelönad ungersk film- och teaterregissör. Han har satt upp mängder av såväl klassiker som nyskrivet i både USA och Europa. Janos utgår numera från Washington DC då han inte längre kan verka fritt i sitt hemland Ungern.
Läs mer om Janos Szasz HÄR!

Janos Szasz regisserar i höst F. Scott Fitzgeralds ikoniska roman Den store Gatsby på Stadsteatern Göteborg. Det är första gången romanen sätts upp på en svensk teaterscen och det blir den stora öppningen av Linda Zachrisons repertoar som konstnärlig ledare.

Historien om den store Gatsby från 1925 utspelar sig runt den unge Nick Carraway och hans excentriske granne: miljonären Jay Gatsby. Gatsby, i Janos Szasz regi, hand­lar om makt, pengar och om ytans förrädiska betydelse. Om att leva som om det inte finns en morgondag medan världen rasar runtomkring en.

Samtalet modereras av: Linda Zachrison
, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater. Samtalet sker på engelska.

Samtalet riktar sig till professionella och yrkesverksamma scenkonstnärer och är för denna målgrupp kostnadsfritt. Föranmälan krävs. Begränsat antal platser.

 

Skådespelarteknik framför kameran


En intensiv 3-dagars workshop som fokuserar på skådespelarteknik framför kameran! Syftet med workshopen är att ge dig som skådespelare trygghet, förståelse och ett förhållningssätt till filmfotograferingstekniken som omger dig på en filmuppsättning.

Kursen kommer att ge dig som har viss eller lång erfarenhet från film- och tv-dramaproduktioner en förbättrad teknisk insikt och större förståelse för det rummet framför kameran. Du kommer bl.a. att få ökad förståelse för hur och vad kameran ”ser” och ”tar in”.

Teoretiska och praktiska uppgifter varvas.

Kursen ges av Norske Skuespillarsenter
Språk:
Norska
Platser:
2 för anställda skådespelare på TeaterAlliansen
Läs mer om kursen HÄR!
OBS! OM du blir antagen bekostar Teateralliansen kursavgift, resa (motsvarande 2:a klass tåg) och boende.

Platser på workshop exklusivt för anställda: Workshop: Investigations on memory

AVUÁ COLLECTIVE, består av bildkonstnären Ana Clara Muner och skådespelaren och ljusdesignern Lucas Pradino, och utforskar gränslandet mellan språken för scenkonst och visuell konst. En central premiss i deras skapande är att diskutera samhällspolitiska teman, såsom könsvåld, klass och miljöengagemang. Dessutom undersöker de relationen mellan offentliga och privata rum för att ge dem nya betydelser, och ser dem som katalysatorer för sina konstnärliga processer.

Under workshopen kommer AVUÁ COLLECTIVE att dela med sig av sin kreativa process.

Utgångspunkten är att prova olika tekniker som får deltagarna att arbeta med de olika lagren av minne baserat på återbesök av personliga och kollektiva minnen genom gamla fotografier för att komponera konstnärligt material, sceniskt och visuellt.


Upplägg:

Dag 01 (3h)

Teoretisk introduktion om konstruktion och analys av narrativ från fotografiska arkiv inom minnesfältet. Denna del inkorporerar referenser från konstnärer som arbetar med arkivbilder inom deras poetik, med målet att berika deltagarnas repertoar. Textuell konstruktion baserad på de fotografier som deltagarna har med sig.

Dag 02 (3h)

Introduktion till kollagetekniken och praktiska undersökningar av kroppsligheter.

Dag 03 (3h)

Arbeta med varje deltagares komposition, bringa samman visuella och sceniska produktioner. Tänk på att ockupera ett sceniskt utrymme genom installation av kollage och kroppsliga praktiker. Presentation av slutresultatet.

Ana Clara Muner: is a visual artist, using mainly photomechanical processes and photography as a language. Her works seek to question history considered official, bringing a gender perspective and the crossings of memory as a construction of her poetics.She has a master’s degree in Languages, media and art from PUC-Campinas and a postgraduate degree in Photography from the Raffles Milano Institute in Milan (IT). Member and founder of Coletivo Avuá and permanent resident at the Canteiro studio — Contemporary Art Production Field.

Lucas Pradino: is an actor, lighting designer, art educator and producer, graduated from the professional training course CEFAR – artistictraining center (MG), founder and member of Coletivo Avuá.

Språk: Engelska
Platser: 2
Workshopen ges av: Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn

Läs mer om kursen här HÄR
Läs mer om AVUÁ COLLECTIVE HÄR!

OBS! OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursavgiften, resa (motsvarande 2-a klass tåg) samt boende.

 

Platser på workshop exklusivt för anställda: How to be an artist in times of decoloniality?

Workshopen kommer att ge insikter som stärker dig som konstnär genom förståelse och hantering av nya sociala krav, samt utmaningar från sociala rörelser i samtida samhällen. Workshopen kommer att innehålla både teoretiska och praktiska aktiviteter.

Rodolfo genomförde motsvarande workshop och föreläsning i samband med Theatertreffen 2024 och är även medskribent till«Looking for direction – rethinking theatre directing practices and pedagogies in the 21st century”, ett resultat av et europeisk samarbeidsprosjekt som har sitt utspring fra Ernst Busch-skolen i Berlin.

 

TOPICS

Decoloniality

– General concept

– Colonial Matrix of Power

– Decoloniality in Theatre

Creative spaces in a theatre process

– What means creativity in theatre

– The importance of safe space in the creative space.

– The importance of failure in the rehearsal process

– How asking the right questions lead to build character

– New questions for contemporary performers

Ethics

– Theatre challenges in contemporary society (identitarian movements – Me too, Black Lives Matter, world wars, islamophobia)

– Objectification on stage

– Tokenism and the reproduction of stigmas

– Director/actor as an ally of vulnerable groups

– Representativity on stage – blacks, LGBTQIAP+, desabilities on stage.

– Acting – avoiding stereotypes and prejudices when building a character

Classical texts on stage

– How relevant can classical texts be for contemporary audiences?

– Challenges for adaptation of classical texts

– How actors can approach characters of classical texts

– Critical approach: how to deal with sexism, racism, homophobia, etc in classical texts.

Om kursledaren:
Born in São Paulo, Brazil in 1962, Rodolfo García Vázquez is currently pursuing a Ph.D. at Universidade de São Paulo, focusing on research in the decolonial theater field. Rodolfo is a multifaceted professional—being a director, playwright, filmmaker, and founder of the renowned Os Satyros Theatre Company (1989), which boasts a repertoire of over 140 theatre productions.

Throughout his career, Rodolfo has directed numerous plays, receiving accolades and performing in 37 countries. As a prolific playwright, his works have been translated into Spanish, English, Swedish, and German. He has been honored with top awards in Brazilian theater. His contributions extend beyond Brazil, with recognition and awards received in Cuba, the United States, Cape Verde, the United Kingdom, Kenia and India.

Platser: 2
Språk: engelska
Kursen arrangeras av Norsk SkuespillerSenter. Läs mer HÄR!

OBS! OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursavgift i Norge, resa (motsvarande 2:a klass tåg) och boende.

TeaterAlliansen, skådespelare, kompetensutveckling

KIRK BALTZ – Masterclass for actors

TeaterAlliansen are proud to announce that Kirk Baltz will be coming back to conduct his exclusive masterclass for professional nordic actors looking for a tune up.

Focus for this specific masterclass will for each actor be:
Find your center – reside in and create from a place of simplicity, truth, and conviction.

Kirk Baltz’s teaching is Method and Meisner-based, using repetition, movement, sensory work, improvisation, writing, script analysis and varying exercises. The masterclasses are taught in a warm, truthful, humoristic, and direct manner.

Kirk encourages artists to fully be who they are while realizing their full potential. Kirk’s work can also help participants with practicing the differences between acting on stage, on camera and in a casting office.

A script will be used in the workshop that will be sent out to participants in advance (and you need to read before entering the class).

In this Master Class you will learn how to:
Strengthen your acting technique while working in a safe and inspiring environment.
Make strong choices, which aid in the delivery of a performance that is truthful and alive.

Keep your work fresh and consistent.

Be able to overcome personal blockages while achieving your full potential.

You can expect:
One-on-one coaching to help fine-tune your work.

Going through the process of working on monologues and scenes while releasing emotion with freedom and clarity.

Greater confidence in how you approach and experience your work as an artist

Exercises will include Movement, relaxation, sensory work, and text absorption while incorporating impro.

Kirk Baltz: is a Hollywood-based renowned actor and acclaimed acting coach. From the start of his career Baltz has studied extensively in NYC and LA with noted teachers like Sandra Seacat, Greg Zittle, Susan Batson, Tony Greco, and Penny Allen; who are responsible for the training (and in some cases the continued coaching), of actors such as Ryan Gosling, Nicole Kidman, Andrew Garfield, Laura Dern, Mickey Rourke, Jessica Lange, Harvey Keitel and Phillip Seymour Hoffman.

As an acting teacher, Kirk Baltz works with actors, writers, and directors all over the world helping them gain a better understanding of strong acting techniques and staying authentic in the work, thus gaining a more striking presence on stage and on film. He has appeared in numerous television shows and films.

Språk: engelska
Platser: 12-15

Kursen görs i samarbete med: Norsk Skuespillersenter och Den Danske Scenekunstskole.

Workshop: How to be an artist in times of decoloniality? – fåtal platser i Oslo!

Workshop med den brasilianska teater- och fimskaparen Rodolfo García Vázquez (BR) om teaterutövarnens roll i att navigera och svara på samtida samhällsförändringar, särskilt kopplade till dekoloniala tillvägagångssätt.

Workshopen kommer att ge insikter som stärker dig som konstnär genom förståelse och hantering av nya sociala krav, samt utmaningar från sociala rörelser i samtida samhällen. Workshopen kommer att innehålla både teoretiska och praktiska aktiviteter.

Rodolfo genomförde motsvarande workshop och föreläsning i samband med Theatertreffen 2024 och är även medskribent till«Looking for direction – rethinking theatre directing practices and pedagogies in the 21st century”, ett resultat av et europeisk samarbeidsprosjekt som har sitt utspring fra Ernst Busch-skolen i Berlin.

 

TOPICS

Decoloniality

– General concept

– Colonial Matrix of Power

– Decoloniality in Theatre

 

Creative spaces in a theatre process

– What means creativity in theatre

– The importance of safe space in the creative space.

– The importance of failure in the rehearsal process

– How asking the right questions lead to build character

– New questions for contemporary performers

 

Ethics

– Theatre challenges in contemporary society (identitarian movements – Me too, Black Lives Matter, world wars, islamophobia)

– Objectification on stage

– Tokenism and the reproduction of stigmas

– Director/actor as an ally of vulnerable groups

– Representativity on stage – blacks, LGBTQIAP+, desabilities on stage.

– Acting – avoiding stereotypes and prejudices when building a character

 

Classical texts on stage

– How relevant can classical texts be for contemporary audiences?

– Challenges for adaptation of classical texts

– How actors can approach characters of classical texts

– Critical approach: how to deal with sexism, racism, homophobia, etc in classical texts.

 

This is a 3-day workshop, with sessions 18:00-22:00 9th, 10th and 11th of September.’

 

Om kursledaren:

Born in São Paulo, Brazil in 1962, Rodolfo García Vázquez is currently pursuing a Ph.D. at Universidade de São Paulo, focusing on research in the decolonial theater field. Rodolfo is a multifaceted professional—being a director, playwright, filmmaker, and founder of the renowned Os Satyros Theatre Company (1989), which boasts a repertoire of over 140 theatre productions.

Throughout his career, Rodolfo has directed numerous plays, receiving accolades and performing in 37 countries. As a prolific playwright, his works have been translated into Spanish, English, Swedish, and German. He has been honored with top awards in Brazilian theater. His contributions extend beyond Brazil, with recognition and awards received in Cuba, the United States, Cape Verde, the United Kingdom, Kenia and India.