Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Workshop: Investigations on memory – a practice between visual and performing arts. Fåtal kursplatser i Köpenhamn!

AVUÁ COLLECTIVE, består av bildkonstnären Ana Clara Muner och skådespelaren och ljusdesignern Lucas Pradino, och utforskar gränslandet mellan språken för scenkonst och visuell konst. En central premiss i deras skapande är att diskutera samhällspolitiska teman, såsom könsvåld, klass och miljöengagemang. Dessutom undersöker de relationen mellan offentliga och privata rum för att ge dem nya betydelser, och ser dem som katalysatorer för sina konstnärliga processer.

 

Under workshopen kommer AVUÁ COLLECTIVE att dela med sig av sin kreativa process. Utgångspunkten är att prova olika tekniker som får deltagarna att arbeta med de olika lagren av minne baserat på återbesök av personliga och kollektiva minnen genom gamla fotografier för att komponera konstnärligt material, sceniskt och visuellt.

Upplägg:

Dag 01 (3h)

  • Teoretisk introduktion om konstruktion och analys av narrativ från fotografiska arkiv inom minnesfältet. Denna del inkorporerar referenser från konstnärer som arbetar med arkivbilder inom deras poetik, med målet att berika deltagarnas repertoar. Textuell konstruktion baserad på de fotografier som deltagarna har med sig.

Dag 02 (3h)

  • Introduktion till kollagetekniken och praktiska undersökningar av kroppsligheter.

Dag 03 (3h)

  • Arbeta med varje deltagares komposition, bringa samman visuella och sceniska produktioner. Tänk på att ockupera ett sceniskt utrymme genom installation av kollage och kroppsliga praktiker. Presentation av slutresultatet.

 

ANA CLARA MUNER is a visual artist, using mainly photomechanical processes and photography as a language. Her works seek to question history considered official, bringing a gender perspective and the crossings of memory as a construction of her poetics.She has a master’s degree in Languages, media and art from PUC-Campinas and a postgraduate degree in Photography from the Raffles Milano Institute in Milan (IT). Member and founder of Coletivo Avuá and permanent resident at the Canteiro studio — Contemporary Art Production Field.

LUCAS PRADINO is an actor, lighting designer, art educator and producer, graduated from the professional training course CEFAR – artistictraining center (MG), founder and member of Coletivo Avuá.

Språk: Engelska

Yrkesgrupper: scenografer, regissörer och skådespelare med erfarenhet av egen produktion

Mer info om kursen via Den Danska Scenekunstskolen HÄR 

Hemsida: https://coletivoavua.com/

Fåtal kursplatser erbjuds genom TeaterAlliansen. TeaterAlliansen bekostar de antagna deltagarnas kursplats. Övriga omkostnader står deltagaren själv för.

Workshop i patinering och färgning med hållbarhetsfokus – för kostymdesigners och scenografer

Den här kursen består av tre delar; en hållbarhetsföreläsning, ett studiebesök på Göteborgsoperans kostymavdelning, samt en tvådagars workshop i patinering och färgning.

Under workshopdagarna får du tillsammans med kursledaren Mia Persson och övriga deltagare utforska traditionella och beprövade metoder inom patinering, men även få kunskap om naturliga färgämnen och andra mer hållbara tekniker för kostymtillverkning. Fokus kommer att ligga på metoder som kan utföras under enkla förutsättningar.

På workshopen kan det finnas tid att få tips om tekniker och möjlighet att göra egna prover på aktuella projekt.

Målet med kursen

Målet är att kombinationen av hållbarhetsföreläsning, studiebesök och praktiskt arbete ska ge dig en heltäckande bild av patineringsarbetet, samt nya insikter och kunskaper som du kan fortsätta att bygga vidare på i din egen verksamhet.

Upplägg

• Förarbete: Inspelad föreläsning av Tatiana Bjarne, patinerare på Göteborgsoperan, om hållbarhet och scenkonst.

• 14 oktober kl. 13.00-17.00: Studiebesök på Göteborgsoperans kostymavdelning, där Tatiana Bjarne visar exempel på patinering och färgning ur Operans kostymförråd. Under besöket finns tillfälle att ställa följdfrågor till hennes föreläsning.

• 15 oktober kl. 09.00-17.00: Praktiskt arbete i Textilpatineringsverkstan på KKV, Konstnärernas Kollektivverkstad i Göteborg. Dagen inleds med en kort introduktion i materiallära och färgkemi. Deltagarna delas upp i grupper och arbetar tillsammans vid ett antal stationer, bland annat Flamfärgning – Färga i Podabmaskinen – Färga med naturliga färgämnen i stället för syntetiska – Färga med te och järn – Blöthänga och forma en kostym – Sprutpatinera kostym – Slipa och nöta kostym – Enkla metoder för att trycka och mönstra.

• 16 oktober kl. 09.00-17.00: Fortsatt arbete på KKV, samma stationer och grupper. En del blöta tekniker kräver minst två dagars arbete, med tid för torkning emellan.

 

Kursen är producerad av Kulturakademin i samarbete med TeaterAlliansen och Göteborgsoperan med stöd av Västra Götalandsregionen och Region Halland.

Ansök via Kulturakademin senast den 15 september

 

 

Din Frilansekonomi

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

21 oktober – Online, 13:00 – 16:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

Öppnar för ansökan den 2 september !

 

Din Frilansekonomi

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

7 oktober – Stockholm, 10:00 – 15:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

Öppnar för ansökan den 2 september !

 

Hållbarhet, hörbarhet och gestaltning

Denna tredagars workshop är indelad i två delar:

Förmiddagarna fokuserar på hörbarhet och hållbarhet med utgångspunkt i Peter Teubners röstövningar. Eftermiddagarna fördjupar oss i gestaltning.

Indra Linderoth som leder workshopen är intresserad av vibrationer och hur de förbinder oss med varandra; röstens kapacitet att kommunicera utan ord. Hur våra röster skapar vibrationer i luften. Ljudvågor som väver samman flera kroppar till en kollektiv kropp. Hur vi kan lyssna för att se bortom jaget.

Med tanken om ljudande som ett universellt språk kommer Indra att guida dig genom några av sina metoder för röstarbete och närvaro. Du kommer dels att ges möjlighet att utforska din rösts förmåga att kommunicera och skapa ljudlandskap. Dels fördjupa (eller fräscha upp) din kunskap kring hållbarhet och hörbarhet med övningar kopplat till andning, att hålla rummet öppet, artikulation, klangrum och riktning. Övningar som du sedan kan ta med dig hem och använda i din dagliga praktik.

Förhoppningen är att du efter denna workshop har väckt en nyfikenhet till vidare utforskning kopplat till din egen röst och kanske till och fått helt nya perspektiv på röstarbete. För att använda Peter Teubner ord “Jag kan ge er passet i handen men sedan måste ni själva ut och resa; det är ni själva som måste göra jobbet”.

Peter Teubner var Indras lärare när hon gick på scenskolan i Stockholm 2008-2011. Under de senaste åren har de återtagit kontakten och Indra har gått som hans lärling för att fördjupa sina kunskaper och parallellt med detta tagit fram sina egna metoder för att skapa sceniskt material med utgångspunkt i rösten likväl som övningar för närvaro och publikkontakt.

Indra Linderoth: är en queer skådespelare,  performancekonstnär, kompositör, röstcoach och sångare. Under de senaste 15 åren har hen drivit och varit aktör i tre fria scenkonstgrupper som på olika sätt experimenterat kring skapandeprocessen och relationen till publiken:

Den queerfeministiska scenkonstgruppen TIR, 2008-2013
Aktionsteatern Jordbro Stadsteater, 2012-2013
Performanceduon OFF HIGHWAY, 2016 – 2019

När Indra studerade performancekonst på HSM (Högskolan för Scen och Musik) i Göteborg 2014-2016  fick hen en chans att vidareutveckla sin passion för röst och ljudande, vilket har lett till flera röstbaserade scenkonstverk, bland annat soloföreställningen (Becoming) the Mother of Rabbits/ the Mother of Death som beskrivits som en transformation av verkligheten. Ett meditativt och rått sökande efter en kontakt mellan performer, publik och scenrum.

“Med en förkärlek till det bisarra och förvrängda skapas vibrerande ljudlandskap som sätter publiken i rörelse och dansar på gränsen mot galenskap, folkmyter och mörk sensualism.”

Under våren 2024 har hen dels varit anställd som skådespelare på Ung Scen Öst där hen medverkat i föreställningen Queer High, dels komponerat ny musik med utgångspunkt i Euripides text till Scenkonstgruppens uppsättninga av Backanterna.

Castingkurs

Kursupplägg
Dag 1: Presentation, samtal och föredrag.

Dag 2: Provfilmningar i praktiken.

Dag 3: Selftape plus att vi tittar på allas provfilmningar och diskuterar lärdomar.

Johannes Persson: En av landets mest erfarna och profilerade roll­sättare. Arbetar på Nordcasting.

Antal platser: 8

Workshop: dans- och koreografi (grund) för skådespelare

Känns det som att du har två vänsterfötter och inte vågar ta dig an roller med enklare koreografi? Då är detta kursen för dig. Varmt välkommen att utveckla inlärningsprocessen av rörelse och dans. Lös upp knuten och hitta redskap att hantera och minnas koreografier.

Oavsett ålder, genus, och hur du rör dig till musik övar vi tillsammans under tre halvdagar, bryter ner barriärer och hittar dansglädjen och vågar ta oss an koreografi. Det kommer även finnas tid för improvisation, samtal och reflektion.

Att tänka på: Ingen speciell danserfarenhet krävs. Ta med bekväma kläder och gärna mjuka inneskor.

Hasse Braskered: är utbildad på Balettakademien i Göteborg och Svenska Balettskolan i Stockholm. Har varit verksam som dansare, musikalartist och koreograf både utomlands och i Sverige. Har bla medverkat i musikaler som Mamma Mia, Chess och Chicago. Jobbar nu som pedagog i Kulturskola och undervisar dans och filmproduktion.

MALMÖ: Masterclass – Jaget och rollen

Under dagarna kommer ni undersöka vad förvandlingskonst är:
Hur sammansmältningsprocessen mellan jaget och rollen går till.
Hur fantasin kring en roll blir scenisk verklighet.
Vem är jag och vem är rollen.
Rollens röst och kropp – min röst och kropp.
Skillnader och likheter.

Hur kan vi genom den fysiska förvandlingen komma i kontakt med de undermedvetna impulserna. Och hur påverkar olika genrer vår spelstil.

Jag fick med mig en lust att ta ansvar och makt över mitt egna arbete i en produktion. Jag fick en otrolig inspiration som jag kan ta med mig in i kommande arbete.
Citat från tidigare kursdeltagare

Förberedelse:Välj två monologer som du tar med dig. Det är bra om det mesta av texten kan spelas utan manus (du får mer ut av kursen då). Men du kommer även få jobba med scener för två eller flera medverkande som du får under kursen.

Antal deltagare: 5-7

Philip Zandén är skådespelare och regissör. Han är född 1954 i Göteborg och utexaminerades från Teaterhögskolan i Malmö 1979. I slutet på 1990-talet arbetade han som teaterchef och konstnärlig ledare för Malmö Musikteater där han medverkade och regisserade i flertalet föreställningar. Arbetat många år på institutioner bland andra Göteborgs stadsteater och Stockholms stadsteater, men även på de mindre scenerna t.ex. Brunnsgatan 4.

Motion Capture – i praktiken

Lär dig grunderna för Motion Capture – de grundläggande tekniska förutsättningarna, terminologin samt ett stort fokus på fysiskt skådespeleri och att arbeta i imaginära miljöer. Kursen innehåller bl.a. inslag av improvisation, karaktärsgestaltning och kroppspråk d.v.s. allt som kan ske inom kontexten av de unika möjligheter och restriktioner motion capture erbjuder.

”Jag har lärt mig något helt nytt, fått nya perspektiv. Vikten av fantasi och precision. Alla nya ord. Och en början till en förståelse av ett helt nytt sätt att berätta på.”Citat från tidigare kursdeltagare

Goodbye Kansas:skapar extraordinära visuella upplevelser; prisbelönta VFX, digital animation och performance capture för film, TV-serier, spel, gametrailers och reklamfilmer.

Nicklas Hansson: har bakgrund både som skådespelare och stuntman. Han har varit aktiv i branschen i över 15 år och har bl.a. medverkat i produktioner som Game of Thrones, Walking Dead, Dumbo och Transformers: Last Knight, och även här hemma i Sverige i produktioner som Beck och Morden i Sandhamn. Framförallt är han specialiserad på Motion Capture där han har medverkat i över 50+ produktioner både som skådespelare, stuntman och stuntkoordinator och är ”Head of Swedish Operations” för Mocap Vaults, ett företag som har utbildat i motion capture i snart 10 år.

Antal deltagare:12-13

Klädsel/Förberedelse: Bekväma kläder och inomhusskor. Det är inget träningspass men det kommer vara fysiska övningar.

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. det kommer vara både skådespelare och dansare som går workshopen.

DAGLIG TRÄNING MALMÖ: Somatic movement

Denna morgonklass/daglig träning är avsedd för både skådespelare och dansare. Ett samarbete mellan Teateralliansen, Dansalliansen och Danscentrum Syd.

På det här passet kommer fantasi, beröring och improvisation användas för att få tillgång till frihet och spontanitet i hur vi dansar, rör oss och relaterar till varandras kroppar. Tuva kommer att guida er genom djup vila, praktiskt arbete med partner, upplevelsebaserad anatomi, poetiska bilder och improvisationsövningar som skapar ett utrymme för er fysiska kropp att stämma in på en djupare känsla av självet, släppa onödig spänning, bryta vanor och öka er förmåga att lyssna på er själva och er omgivning. Under denna timme övar vi på att släppa behovet av att prestera på ett specifikt sätt och lita på kroppens inneboende intelligens. I vissa klasser kommer rörelserna gå långsammare och djupare, och i andra med mer lekfullhet och intensitet.

Att öppna upp förmågan att röra oss och tänka med öppenhet, lätthet och lekfullhet, samt med intensitet på ett hållbart sätt, kan tillämpas på hur rösten används i en pjäs, vid genomförandet av en koreografi eller t.ex. vid en improvisation.

Materialet i klassen är influerat av somatiska tekniker såsom: Skinner Releasing Technique, Alexander Technique, BodyMind Centering, Ideokinesis, Eva Karczags arbete och improvisationsmetoder från post-Judson danskonstnärer i New York, såsom K.J. Holmes, Stephanie Skura och Deborah Hay.”

Övrigt: Ingen förkunskap krävs. Drop-in gäller – så bara dyk upp på de datum du kan. Det finns dusch och omklädningsrum på plats samt tillgång till kyl/mikro.

Tuva Hildebrand: är en koreograf, performer och pedagog från Skåne med omfattande erfarenhet av somatiska dansmoduler såsom Skinner Releasing Technique, Alexander Technique, BodyMind Centering och Eva Karczags arbete (pionjär inom Release-teknik och somatisk danspraktik). Sedan 2018 har hon arkiverat Eva Karczags pedagogiska metoder genom en MFA-forskning, där hon även undersökt arbetet ur ett socio-politiskt perspektiv. Under åren 2011-2018 bodde Hildebrand i New York och arbetade med koreografer som Stacy Grossfield och Heather Kravas, men ägnade mestadels sin tid åt improvisations- och releasebaserade praktiker genom nära samarbete med pionjärer inom NY downtown-scen, såsom K.J. Holmes, Stephanie Skura, Eva Karczag och många andra under sin tid på Movement Research 2013-2016.  http://tuvahildebrand.com