Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Fysisk workshop

som är skådespelare på Théâtre du Soleil.

Workshopen ger möjlighet för professionella skådespelare att få inblick i Théâtre du Soleil´s arbetssätt under en vecka.

Upplägg:
Dagarna börjar med träning och lekar som öppnar upp kropp, röst och andning för rummet och gruppen. Enligt det sätt man tränar inför en produktion övergår arbetet sedan i ett prövande av idéer, devising, musikaliskt, fysiskt runt ett tema.

Tematik:
Arbetet kommer ske utifrån tematiken kring öar. Att anlända, upptäcka. Bilder från bl.a dramatikens”Stormen” eller ”Odyssén” kommer användas eller nutida händelser på öar som Lampedusa eller Lesbos för att som grupp skapa former för teatralt berättande.

Vincent Mangado: är en mångårig medarbetare på Théâtre du Soleil och erfaren pedagog.

Antal platser: 2-4 för yrkesverksamma skådespelare

Konstnärlig salong #3 Rummets funktion och flöde

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster!

I Salong #3 möter vi den aktuella arkitekten Boel Hellman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidsarkitekturen förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #3 – Rummets funktion och flöde

Datum: 4 december

Gäst: Boel Hellman, arkitekt

Stockholm: Slakthusområdet inomhus/utomhus. Plats meddelas i antagningsbesked.

OBS! Evenemanget äger rum i Slakthusområdet. Lokalen vi disponerar är endast delvis uppvärmd och stora delar av eventet kommer att genomföras utomhus som en platsspecifik ”walk”. Se därför till att vara ordentligt påklädd. Vi bjuder på varmt kaffe/te vid evenemangsstart. 

 

Föreläsning + guidad utomhusvisning 10-12: Med besök av en inbjuden arkitekt Boel Hellman (3XN/Happyspace) utforskar vi arkitekturen i förhållande till scenografi och kropp med fokus på funktion och flöden. Boel berättar om tankarna kring och arbetet med gestaltningsuppdraget av nya Stockholms Konstnärliga Högskola i Slakthusområdet med planerad inflytt vårterminen 2029.

 

 

#3: Boel Hellman är arkitekt SAR/MSA, utbildar på konstakademin i Berlin, Tekniska högskolan i Trondheim Hon leder sedan 5 år det svenska lokalkontoret år det danska arkitektkontoret 3XNGXN

Hon har en lång erfarenhet av att arbeta i avancerade arkitektur- och planeringsprojekt, både internationellt i västra Europa/USA och nationellt i Norden. Hellman har lång akademisk och pedagogisk erfarenhet vid sidan av sitt eget projektarbete happyspace, som lärare på arkitektprogrammet vid KTH och som samtalsledare, publika föreläsningar och seminarier genom Stockholms Arkitektförening.

Aktuell med arkitektbyrån 3XN och bidraget Att se och bli sedd som fått uppdraget att gestalta den nya byggnad i Slakthusområdet dit Stockholms konstnärliga högskola (SKH) planerar att flytta hela sin verksamhet  med inflytt 2029. Förslaget var det vinnande bidraget i en prekvalificerad anonym arkitekttävling utlysts av Atrium Ljungberg, SKH och Stockholms stad. Det vinnande förslaget publicerades 8 mars 2022 och just nu är programhandlingen avslutad.

Att se och bli sedd är ett pragmatiskt och platsanpassat förslag där arkitekturen formas efter och speglar funktionen. Med ett lätt, lekfullt och tillåtande tilltal infogas den stora kvartersvolymen med följsamhet och samtidigt karaktär in i Slakthusområdet. SKH erbjuds ett efterlängtat tredimensionellt campus kring en livligt befolkad central ljusgård. Här finns också ett diagonalt rörelsestråk som bidrar till att synliggöra verksamheten och skapa kontakt med förbipasserande. Boel är även intitiativtagare till Popuparch, som är ett ideellt internationellt projekt med mål att få till fler lättillgängliga internationella arkitketurutställningar med hög verkhöjd  att visas inom kulturcceneni Stockholm

https://3xn.com/

https://www.happyspace.se/

 

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 1 december. 

Konstnärlig salong #1 Kostymens möte med omgivningen

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Ingela Ihrman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #1 – Kostymens möte med omgivningen

Datum: 30 oktober

Gäst: Ingela Ihrman, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10-12: Ingela Ihrman berättar om sin konstnärliga praktik utifrån kostym, skulptur och performance.

 

#1 Ingela Ihrman är konstnär bosatt i Malmö/Stockholm och är verksam i Sverige och internationellt genom utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Genom sin praktik som omfattar bland annat skulptur, performance, video och text intresserar hon sig för vardagens starka känslor, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar Naturen. I hennes arbeten ställs frågan om människan är eller inte är en del av något större. Med ett lekfullt allvar vill hon väcka ömhet och ödmjukhet inför existensens villkor. Hon samarbetar ibland med andra bildkonstnärer eller är medskapare i kollektiva scenkonstprojekt.

Ihrman har en MFA från Konstfack, Stockholm (2012). I våras visade hon soloutställningen Nocturne på Gasworks i London och har tidigare medverkat i ett flertal nationella/internationella utställningar såsom Rooted Beings, Wellcome Collection, London, (2022); A Vegetal Encounter, La Casa Ecendida, Madrid (2021); Sensing Nature From Within, Moderna Museet, Malmö (2020); Yokohama Triennale (2020); Nordic Pavilion, 58th Venice Biennale (2019); The Inner Ocean, der TANK, Institut Kunst, FHNW Academy of Art and Design, Basel (2017); What Does Art Do, 11th Gwangju Biennale (2016) and Future Flourish, Tensta Konsthall (2016).

Aktuell med utställningen Miss Brunnsviken, på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm (till 1 oktober). Hon öppnar även soloutställningen Frutti di Mare på Malmö konsthall den 29 september.

https://www.ingelaihrman.com/info/

 

Ansökan är stängd. Obs! Gästen för aktuellt datum har bytts ut p.g.a. sjukdom. Vid återbud maila karin.vestlund@teateralliansen.se senast 29/10 kl 20.00

För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Konstnärlig salong #2 Färg och rumslighet

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Karin Mamma Andersson i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scen och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #2 – Färg och rumslighet

Datum: 13 november

Gäst: Karin Mamma Andersson, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10 – 12: Karin Mamma Andersson berättar om sin konstnärliga process i förhållande till rumslighet, färg och hur teatern, texten och scenografin influerat hennes måleri.

 

#1 Karin Mamma Andersson har på några få år intagit en plats som en av landets internationellt mest namnkunniga konstnärer. Uppväxten i Luleå med skogar och konstböcker besjälar hennes konst med trolsk berättarlust och referenser till såväl teater, vardagliga miljöer och andra konstnärers verk. Som konstnär skildrar Mamma Andersson levande interiörer, nakna landskap och scener ur vardagen. Hon gestaltar och återbrukar tiden i skapelser som väcker känslor, nyfikenhet och förundran. Mamma Anderssons genomslag har inneburit ett uppsving och förnyat intresse för måleriets möjligheter.

Karin Mamma Andersson har bland annat representerat Sverige på Venedigbiennalen (2003) och hennes konstverk har visats på ett flertal gallerier och museum runt om i världen såsom MoMa i New York, MoCA i Los Angeles, Nationalmuseum i Olso, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark såväl som Moderna Museet i Stockholm.

Aktuell med utställningen Runtom Hill tillsammans med Tal R på Malmö Konsthall (till 1 oktober).

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 10 november. 

 

På grund av stort antal anmälningar är ansökan nu stängd. För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

SketchUp Baskurs

SketchUp Baskurs riktar sig till nybörjare eller ni som vill få ett bättre arbetsflöde när ni ritar i programmet. Steg för steg går vi igenom programmets funktioner och verktyg som ni behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller från grunden.

Kursen består av 3 dagar. Den första dagen går vi genom programmets funktioner. Andra dagen börjar ni rita själva. Tredje dagen fördjupar vi oss i färg, textur, ljus och att skapa tekniska ritningar utifrån eran modeller.

Deltagarna väljer själv vad de vill rita i SketchUp under kursen. Det får gärna vara egna projekt och kan vara allt från en möbel till en byggnad (interiör eller exteriör) eller en dekor för en teaterpjäs. Om du inte har ett eget projekt kan du få ett exempel på ett projekt som du kan jobba med.

Efter kursen har ni grundkunskaper om hur ni kan rita era egna 3D modeller som ni kan använda när ni presenterar eran idéer (konceptuellt) eller när ni ska skicka ritningar till de som ska bygga det åt er (tekniskt).

 

Målgrupp: Scenografer och kostymdesigners inom scenkonst och film

Antal platser: 6

Om kursledaren Lisanne Fransen är produktionsdesigner, uppvuxen i Nederländerna och baserad i Stockholm. Utbildad vid Utrecht School of the Arts och Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har en bakgrund i utställningsdesign, men har på senare år främst arbetat med film, tv, reklam och musikvideo. Hon har även erfarenhet av att arbeta med scenografi för teater. Lisanne är aktuell med bland annat Snabba Cash (tv-serie, säsong 2, 2022) och Jag är Zlatan (2021) och den nya serien om Ronja Rövardotter som produceras för Viaplay med streamingpremiär under 2023.

Anlitad som gästlärare i 3D modellering vid Stockholms konstnärliga högskola för scenkonst- och filmstudenterna.

 

Masterclass med Nasim Aghili

Under kursen kommer Nasim dela med sig av de queera och antirasistiska strategier hen använder sig av i sitt arbete som scenkonstregissör och performance-skapare. Alla deltagare får också ta med en egen frågeställning, ett konstnärligt dilemma eller projekt som de får möjlighet att diskutera och arbeta vidare med tillsammans med kursledare och de andra deltagarna. En unik möjlighet att vara i kreativa samtal med sina regikollegor och arbeta utifrån konkreta exempel. 

Kursen vänder sig såväl till regissörer från scenkonst och filmbranschen. Även koreografer välkomnas att söka.

 

Kursdatum: 19 januari – 19 februari (4 träffar och innehåller 2 fysiska och 2 digitala moment). Tanken är att du ska ha möjlighet att parallellt med kursen reflektera kring i ditt eget arbete med en produktion utifrån kursens tematiker.

Fredag 19 januari; STOCKHOLM (heldag) 10-16

Måndag 29 januari; ZOOM, förmiddag (halvdag) 10-13

Måndag 12 februari; ZOOM, eftermiddag (halvdag) 14-17

Måndag 19 februari; STOCKHOLM (heldag) 10-16

 

Om kursledaren

Nasim Aghili är regissör, dramatiker och konstnär med 20 års erfarenhet av performance, teaterinstallationer, musikteater och deltagande scenkonst. Nasim undervisar även på Stockholms konstnärliga högskola och Teaterhögskolan i Malmö i konstnärliga praktiker som utgår ifrån queera och dekoloniala metoder, inte sällan i kombination med communitybaserade ingångar.

 

Introduktion till AI-verktyg för kreativa lösningar – för scenografer & kostymdesigners

Här hittar du mer information om upplägg och ansökan via Kulturakademins hemsida. 

 

Denna kurs är utformad för att ge dig en gedigen introduktion och de praktiska färdigheter som krävs för att utnyttja möjligheterna med text-till-text och text-till-bild med AI-teknik för kreativa och praktiska tillämpningar. Under fyra veckor kommer vi att utforska grunderna i AI, fördjupa oss i och bemästra konsten att generera bilder från textinmatningar. Oavsett om du är scenograf, kostymdesigner, bild/textilkonstnär eller konsthantverkare kommer denna kurs att höja din kreativa potential.
Kursen är en fyraveckors helt webbaserad kurs med inlagda liveträffar online via Zoom.

Vem kan söka?

Du som är professionell scenograf, kostymdesigner, bild/textilkonstnär eller konsthantverkare. Du bör ha grundläggande datorvana, ett intresse för digital bild och en önskan att utforska AI:s kreativa potential.

Sista ansökningsdag: 12 november via Kulturakademin

Kursledare

Joanna Bodzek är AI-expert med omfattande erfarenhet av AI-kreativa tillämpningar. Hon har en examen från Central Saint Martins College i London och Beckmans College of Design i Stockholm. Hon arbetar ofta inom gränslandet mellan kläder som kommunikation och digital konst. Under de senaste tio åren har Joanna även verkat som konsult och utvecklat kurser som lär ut digitala tillämpningar för konstnärer och designers baserat på sin egen erfarenhet och insikter från många andra konstnärer.

Tips – läs gärna Joannas artiklar om AI:
https://www.linkedin.com/pulse/ai-art-muse-machine-joanna-m-bodzek
https://www.linkedin.com/pulse/artificial-intelligence-inspiration-rightsjoanna-
m-bodzek

Att möta ung publik –utmaningar och möjligheter 

Under två dagar kommer utmaningar och möjligheter undersökas i mötet med ung publik. Många upplever att det är allt vanligare att det finns förväntningar på att skådespelare ska kunna leda interaktiva moment med publiken i anslutning till föreställning, men hur gör man? Vilket förhållningssätt ska man ha? Vad gör man om någon stör, hotar, kränker eller förstör? Hur ska man hantera de vuxna lärarna i rummet? Hur får man en tyst grupp att börja prata och hur blir man själv bekväm med att stå framför publiken och leda ett samtal?

Arbetet i workshopen sker praktiskt och reflekterande. Elin kommer dela med sig av metoder och förhållningssätt men också utgå från gruppens erfarenheter och behov.

Elin Callmer är dramapedagog med stor erfarenhet av att handleda skådespelare i pedagogiskt för- och efterarbete. Elin jobbar just nu på Unga Dramaten men har tidigare haft uppdrag för bla Dalateatern, Unga Klara, Martin Mutter, Unga Roma, Folkteatern Gävleborg, Stadsteatern Vällingby och Husby m.fl.

Antal deltagare: 12-15 personer

Din Frilansekonomi med Mats Möller

Är du frilansande utövare som tar uppdrag på lön eller på egen firma? Har du koll på alla skatteavdrag, pensionsavgifter och moms?

I den här endagskursen reder vi ut alla begreppen så att du får en helhetsbild av skatter, ekonomi, pension och i vilken form du kan och vill organisera ditt frilansande yrkesliv. Och när och hur du ska planera ditt pensionssparande. Vi går igenom hur skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag vid oregelbundna inkomster. Du får också veta hur ”frilanspensionen” fungerar och vad du ska tänka på när du varvar tjänst och F-skatt.

Målet med dagen är att du ska få nya kunskaper om skatt och pension – och förhoppningsvis en större nyfikenhet på hur du själv kan påverka och planera din ekonomi.

Målgrupp: skådespelare, dansare och musiker

Läs mer/ansök via Kulturakademin HÄR!

Workshop: Intuition in action

Workshopen erbjuder ett ramverk utformat för att skådespelare ska kunna uppleva, artikulera och utöka sina konstnärliga röster.

Syftet med denna workshop är att skådespelarna ska bygga större tillit till sin intuition, impulser och idéer.

Arbetet är roligt, fascinerande och stärkande… och definitivt utmanande.  

Stephen har funnit att engagemang i en mängd olika kreativa processer underlättar en ständigt fördjupad tillit till instinkt, intuition och fantasi som leder till större självkänsla, integritet och karisma.

Förberedelse: Viktigt att du kan närvara hela workshopen om du blir antagen samt att du kommer i tid. Workshopen kan inte börja utan att alla är närvarande.
Läs mer: om workshop och Stephen Rappaport HÄR!

Språk: svenska deltagare uppmuntras att prata svenska men Stephen handleder på engelska.

Antal platser: 8-10