TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning

Den här kursen i sånggestaltning, som leds av Pia Olby, erbjuder professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Kulturakademin. ANSÖKAN VIA KULTURAKADEMIN.

Kursupplägg
10.00 – 12.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

12.00 – 13.00
Lunch

13.00 – 16.00
Master class med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,  noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Röstteknik, ljudboksinläsning och filmdubbning

Ett samarbete mellan TeaterAlliansen, Kulturakademin och Folkteatern i Göteborg.

En femdagarskurs för professionella skådespelare som ger dig verktyg i att använda rösten utifrån mikrofonens möjligheter och begränsningar. Praktiska övningar i novell/ljudbok och filmdubbning varvas med lyssningar och analyser. Under kursen kommer du att få utveckla din kunskap om hur röst, rörelse och tonläge påverkar resultatet. Du arbetar framför mikrofonen, lyssnar på resultatet och provar igen. Du kommer att få lyssna till befintliga röster, såsom ljudboksexempel/dubbningsfilmer, parallellt med arbetet med texter där du får hitta dina egna uttryck, möjligheter och begränsningar.

Dag 1
10.00 – 12.00
– Samling och genomgång av kursen samt lyssning av exempel på röstens möjligheter.
– Vad är ett bra, varierat uttryck i rösten?

13.00 – 16.00
– Ljudfysik och mikrofongenomgång.
– Möjligheter och begränsningar.
– Övningar/provinläsning.

Dag 2
09.00 – 12.00
– Provinspelning/lyssning samt diskussion, skillnader mellan texter.
– Ljudboken, talets rörelse, rytmik – att höra hur man ligger i tempo och hur högt/lågt i volym och ton.

13.00 – 16.00
– Genus- och mångfaldsaspekten och hur speglar man ett nytt Sverige ur ett tv- och radioperspektiv; ljudbok, om SVT:s och SR:s riktlinjer i både uppdrag och kvotering.
– Att identifiera sin personliga grundton. Förhållandet till mikrofon, betydelsen av pauser, att tala i kombination med ljudeffekter, m. m.
– Varje deltagare väljer sin egen ljudbokstext.

Dag 3
09.00 – 12.00
– Ljudboksinläsning (en och en – 45 min)

13.00 – 19.00
– Ljudboksinläsning (en och en – 45 min)

Dag 4
09.00 – 12.00
– Lyssning, sedan ingång på filmdubbning.

13.00 – 19.00
– Filmdubbning alla.

Dag 5
09.00 – 12.00
– Vi lyssnar på filmdubbningsövningarna.

13.00 – 16.00
– Diskussion, analys.
– Öppen frågestund
– Utvärdering.

ANSÖKAN VIA KULTURAKADEMIN

Jan Cruseman, som leder kursen, arbetar som projektledare på Sveriges radio/Radiodrama och har varit ansvarig producent för P3 Teatern/Sommarlovsteatern. Han har arbetat mer än 35 år i branschen och har över 400 produktioner bakom sig som producent, ljudtekniker och mixare.

– Det finns nog inget bättre ”media” där deltagaren får prova så mycket nytt på så kort tid som en kurs i Radioteater. Med rätt kunskap om  Radioteater kan man som skådespelare öka sin kapacitet rejält.  

TeaterAlliansen, kompetensutveckling

Röstteknik för sång och tal

Lär dig mer om hur rösten fungerar, hälsosam röstanvändning och praktiska strategier för att utveckla din uttrycksmässiga förmåga i den riktning du vill. Kursen vänder sig till professionellt verksamma skådespelare som vill vidareutveckla sin röst för sång eller tal – eller både och.

Under kursen introduceras Complete Vocal Technique (CVT) – en metod för en djupare förståelse av rösten och teknik för att få den att låta som du vill. CVT erbjuder konkreta tekniker för att skapa alla typer av röstljud utan att skada rösten och omfattar tal och sång i alla genrer – från den klassiska traditionen, genom musikal, pop, soul, rock och jazz, till de allra råaste rösteffekter för t.ex. skådespelare och hårdrockssångare. CVT är känt för en tillåtande och frigörande attityd för röstutveckling, för den tydliga strukturen och för resultatet.

Under kursen används också annan relevant metodik och vetenskap om rösten och relaterade ämnen, såsom psykologi, kommunikation, akustik m.m.

Teoretiska genomgångar varvas med praktiska röstövningar och sång både gemensamt och individuellt (solo). Kursen innehåller också solocoaching i grupp där deltagarna förbereder material i valfri genre (sång eller tal) som de önskar teknisk/uttrycksmässig hjälp med.

Vilka frågeställningar som behandlas avgörs av gruppens intresseområden och behov. Det kan t.ex. handla om hur du:

  • får rösten att höras och hålla
  • sjunger högre och lägre toner
  • ökar/minskar ljudstyrka och karaktär för olika situationer
  • tar bort eller skapar vibrato, skarvar, distorsion & andra rösteffekter
  • sjunger rent
  • får luften att räcka
  • förebygger och ”botar” teknikrelaterad heshet
  • låter råare / klarare / fylligare m.m.
  • anpassar rösten för specifika roller och för det unika uttryckssätt du vill ha

Annika Holmberg, är auktoriserad CVT-lärare och certifierad NLP Master på Vocal Soul, röstcoach och förändringscoach. Hon har arbetat med tusentals vokalister i alla stilar, coachat musikal- och teaterproduktioner, artister, programledare, skådespelare och röstpedagoger. Hon har under flertalet år även undervisat för Kungliga Musikhögskolan, samt håller frekvent fortbildning för produktioner, företag och skolor. Med passion för kommunikation och psykologi vidareutvecklar hon kontinuerligt sina kunskaper, genom bl.a. deltagande i röstforskning, konferenser och internationell samverkan. I sitt arbete applicerar hon strategier tvärvetenskapligt från ett flertal områden – akustik, anatomi och fysiologi, fysik, (idrotts)psykologi m.m. – liksom sin erfarenhet som sångerska, musiker och låtskrivare. www.vocalsoul.se

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i tv-serier

Den här kurser handlar om att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-mediet ställer. Tv-seriens dna består av korta scener och många avsnitt. Hur driver du din gestaltning i varje enskild scen och är samtidigt trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt? Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig och tänka när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar i en serie med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar gruppen med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2-3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Gruppen går igenom tekniker för att finna äkthet i gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla och sorg, metoder för känslan av att vara exempelvis förälskad, förälder, barn, syskon eller barndomskamrat samt förberedelser inför inspelningsögonblicket. Kursen ger en mycket konkret metod att arbeta efter och är schematiskt utformad i enlighet med denna.

Kursupplägg

Dag 1
Gruppen analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Gruppen går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Gruppen arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Gruppen går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Förberedelser
De som blir antagna  till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart,  en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt, samt en eller två scenpartner/s som ska arbeta tillsammans under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Elisabet Sevholt som leder kursen arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute och hon blev officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck 2008. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga och gruppimprovisation

Efter några terminer av Gaga morgonträning erbjuder vi nu en intensiv-vecka med Gaga och gruppimprovisation med Emma Rozgoni. Inga förkunskaper krävs, välkommen precis som du är! Mjuka kläder och inneskor eller barfota.

Vi dyker in i Gagans rörelsespråk för att utforska vad vi med hjälp av dess olika verktyg kan skapa tillsammans, i nuet genom olika gruppimprovisationer. Det blir ett tillfälle att genom kroppen och dansen undersöka, reflektera och uttrycka sig.

Dagarna börjar med en timmes Gaga-klass och därefter fortsätter gruppen att arbeta med olika övningar och gruppimprovisationer.

Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, utvecklad av israeliska Batsheva Dance Company’s konstnärliga ledare Ohad Naharin. Metoden ger oss möjlighet att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor samtidigt som vi kommer i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Gaga öppnar upp för lyssnandet till kroppens egna förmågor.

”We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi- dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power, and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We become calm and alert at once.” – Ohad Naharin

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och har sin utbildning i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma  Hon har undervisat vid bland annat Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Iceland Dance Company, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl.. Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis – Improvisation and Movement Research Festival.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Bli inspirerad – bli klimatsmart

En extremtorr svensk sommar, översvämningar i Venedig, dödliga skyfall i Södra Frankrike och rekordstora skogsbränder i Kalifornien. Man kan få klimatångest för mindre!

Är det naturens hämnd vi ser, följder av en höjning av jordens medeltemperatur eller är det rena tillfälligheter? De allra flesta forskare hävdar att det handlar om klimatförändringar till följd av den industriella utvecklingen och de utsläpp den lett till.

Vill du genom ditt liv och dina val, både som privatperson och i yrkeslivet, vara med att begränsa skadan genom att leva hållbart? Kom och bli inspirerad och klimatsmart tillsammans med kollegor från de tre scenkonstallianserna!

Möt Pär Holmgren, tidigare meteorolog på SVT, under en eftermiddag. Pär och hans gäster från Artister för miljön, ger dig en grundläggande hållbarhets- och miljöutbildning, en djupare förståelse för miljöutmaningarna och tips om hur du kan bidra till en hållbar miljö både privat och i ditt yrkesliv.

Föreläsningen, i bild och ton, ger dig en bild av dagens globala utmaningar och dess lösningar ur ett inspirerande, skrämmande och vetenskapligt perspektiv. Du får fördjupad förståelse för vad hållbarhet egentligen betyder och lättare att hänga med i miljödebatten. Du får konkreta verktyg för hur du i din vardag kan bidra till en hållbar miljö. Efter kaffepaus blir det workshop om hur du i din yrkesroll kan påverka miljöarbetet hos dina arbetsgivare.

Efter utbildningen kan du bli en del av organisationen Artister för miljön. Då stödjer du organisationens synsätt, arbetar på det sätt du kan med förändring och får inspiration.

Ett samarbete mellan Teater-, Musik- och Dansalliansen för att lyfta, inspirera och stärka frilansande scenkonstnärer.

TeaterAlliansen, skådespelare, kompetensutveckling

Master Class

Kirk var en av de bästa pedagogerna jag träffat på! Kursen gav mig en tydlig aha-upplevesle och fick mig att se helt nya vägar för mitt rollarbete – säger en av förra årets deltagare.

Till vår glädje kommer Kirk Baltz tillbaka till Stockholm för att ge sin mycket uppskattade Master Class. Hans metod är en blandning av Meisnerteknik och Method Acting, undervisningsspråket är engelska.

As an acting teacher, Kirk Baltz works with actors all over the world helping them gain a better understanding of strong acting techniques and staying authentic in the work, thus gaining a more striking presence on stage and on film.

He’s aim for each participant is to find your center – reside in and create from a place of simplicity, truth and conviction.

Kirk Baltz’s teaching is Method and Meisner-based, using repetition, movement, sensory work, improvisation, writing, script analysis and varying exercises. The masterclasses are taught in a warm, truthful, humoristic and direct manner. Kirk encourages artists to fully be who they are while realizing their full potential. Kirk’s work can also help participants with practicing the differences between acting on stage, on camera and in a casting office.

Master Class content:

  • Strengthen your acting technique while working in a safe and inspiring environment
  • Make strong choices, which aid in the delivery of a performance that is truthful and alive
  • Keep your work fresh and consistent
  • Be able to overcome personal blockages while achieving your full potential.

What to expect:

  • One-on-one coaching (in a classroom setting) to help fine-tune your work
  • Going through the process of working on monologues and scenes while releasing emotion with freedom and clarity
  • Greater confidence in how you approach and experience your work as an artist
  • Exercises will include: movement, relaxation, sensory work, and text absorption while incorporating impro.

The Last Days of Judas Iscariot by Stephen Adly Guirgis is the play that will be used during the workshop. The play will be emailed to the participants before the workshop.

Kirk Baltz is a Hollywood based renowned actor and acclaimed acting coach. From the start of his career Baltz has studied extensively in NYC and LA with noted teachers like Sandra Seacat, Greg Zittle, Susan Batson, Tony Greco, and Penny Allen; who are responsible for the training (and in some cases the continued coaching), of actors such as Ryan Gosling, Nicole Kidman, Andrew Garfield, Laura Dern, Mickey Rourke, Jessica Lange, Harvey Keitel and Phillip Seymour Hoffman.

He has appeared in numerous television shows: The Shield, NYPD Blue, Without A Trace, Will and Grace, 24 and NCIS:Los Angeles and noted features such as Bulworth, Natural Born Killers, Reservoir Dogs (as Officer Marvin Nash), Dances With Wolves and Taylor Hackford’s Parker.

Kirk will soon be seen in Deniz Erguven’s Kings as well as the film Interior Night. He can currently be seen in international film festivals in the critically acclaimed short films The Armoire written and directed by Evan Cooper and Demon written and directed by Caleb Slain. Kirk will be appearing in the upcoming feature The Will O Wisp by Evan Cooper.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen, Norsk Skuspillersenter och Den Danske Scenkunstskole.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Så hanterar du härskartekniker

Du vet den där situationen när du lämnar ett möte med en dålig magkänsla som är svår att sätta fingret på. Du kommer på vad som har hänt och vad du skulle ha sagt när tillfället är förbi. Det känns fel att gå tillbaka veckan efter och triumferande säga ”NU minsann har jag ett dräpande svar på det där överlägsna, taskiga du sa för en vecka sen!”

Serena Mon de Vienne från Snacka Snyggt AB lär dig att känna igen härskartekniker och ger dig verktyg att hantera dem när de drabbar dig – eller när du själv använder dem.

Härskartekniker är subtila, de är obehagliga och de är motsatsen till konstruktiv dialog och ett öppet arbetsklimat. Om vi inte pratar om härskartekniker som finns på arbetsplatsen så blir de en del av kulturen. ”De sätter sig i väggarna”.

Härskartekniker är inte kopplade till kön eller ålder, vi använder dem alla ibland i våra relationer, men en del människor gör det mer än andra. Ofta används härskartekniker omedvetet, men effekten kan bli detsamma som när de används medvetet – de tystar, skapar skam och en dålig känsla i magen.

Att lära sig känna igen härskartekniker gör det möjligt att synliggöra och bekämpa dem. Det är viktigt att känna till härskarteknikerna så att man inte själv utsätter andra för dem, medvetet eller omedvetet.

Innehåll:

  • Introduktion till modern retorik.
  • Sätt dig själv i perspektiv! Vänd fördomar till fördelar.
  • Därför förekommer härskartekniker så ofta.
  • Situationerna som härskartekniker älskar.
  • Inventering av de vanligaste härskarteknikerna i din vardag.
  • Lär dig identifiera våra 8 härskartekniker.
  • Så bemöter du varje härskarteknik.
  • Minska risken för att bli utsatt för en härskning!
  • Det som inte är härskartekniker – våra fyra kommunikationsstilar.

Serena Mon de Vienne är retorikkonsult, föreläsare och konsultchef på Snacka Snyggt AB. Hon är utbildad på Södertörns Retorikkonsultprogram och hon har även en examen från Balettakademin. Hennes expertis ligger i hur vi skapar en jämlik dialog trots maktförhållanden, såsom chef–anställd och förälder–barn.

Föreläsningen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen, Musikalliansen och Dansalliansen för att lyfta, inspirera och stärka frilansande scenkonstnärer i deras dagliga praktik. Målgruppen är professionella dansare, skådespelare, musiker, sångare och musikalartister.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Radiodrama

En kurs för dig som är nyfiken på att utforska radiomediet som uttrycksform. Vad är utmärkande för drama i radio? Vilka möjligheter har skådespelaren till gestaltning och hur skiljer sig gestaltningen från den på t.ex. teater, film och tv? Tillsammans med kursledarna Eva Staaf och Frida Englund lyssnar deltagarna på olika genrer av nutida radiodramatik, analyserar och diskuterar. Grunderna för hur skådespelarens röst och kropp förhåller sig till mikrofonen och rummet gås igenom i praktiska övningar. Under veckorna arbetar deltagarna med dialogscener i studion under förhållanden helt lika dem som vid professionella produktioner. Deltagarna får också i uppgift att under kursen skriva en kort monolog som regisseras och spelas in och som kan användas till röst- och arbetsprov i framtiden.

Eva Staaf är en av SR Radiodramas mest anlitade regissör. Hon har bland annat regisserat de två senaste årens adventskalendrar för SR och gjorde nyligen P3-serien Smittan, som har premiär den 30 oktober 20108.

Frida Englund är ljuddesigner på SR Radiodrama samt undervisar regelbundet på StDH. Senast har hon arbetat med serierna Cheferna och Parmiddagen för P1 och tweeni-serien Cringe för SR Drama för unga.

Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med medarbetare från Visuellt ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning. Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Visuellt Ljud i Stockholm AB är Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 1000 inspelade titlar. Kursledare är Anders Brisling och Lars Jansson.