TeaterAlliansen, Nadine George, kompetensutveckling, skådespelare

Dialogue Workshop

Through the last 35 years Nadine George has developed a deep going technic where the work with the voice in the body is a tool that creates the connection between feeling, sound and the word. This resonating sound in the body is brought directly into the work with the words and the text.

In the first week the work will concentrate on the voice work, in the second week more focus will be put on the texts. The teaching and dialouge with Nadine will be in English.

Mornings – first week
We will work with the breathing work on the floor in two’s and then take the breathing into the space walking and connecting with each other. Then we will do the voice warm up which is based on the four qualities of sound that we will be working on. These sounds are sung in the body. There are two male sounds and two female sounds low male, high male, low female and high female. We will sing these sounds together and then speak the four phrases of the Shakespearean text that link with these sounds, resonating the speaking voice from the vibration of the sung sound. Each person in the workshop will work on one quality of sound each day so that everyone will work on all the qualities of sound.

Afternoons – first week
The group will continue the voice work and also do some work on the text of the scenes of ”Mourning Becomes Electra” by Eugene O O’Neill linking this with the work on the voice.

Mornings and afternoons – second week
Participants will do the breathing work  on the floor and then take the breathing into the space and contacting with each other and the voice warm up each day . Then the work will be concentrated only on the work with the text putting the scenes of ”Mourning Becomes Electra” on the stage and linking this to the voice work we have done in the first week.

A couple of weeks before the workshop starts participants will receive dialogues from Eugene O’Neill’s play Mourning Becomes Electra in Swedish to rehearse in advance.

Nadine George, founder of Voice Studio International, trained as an actress at the Central School of Speech and Drama in London. She went on to work closely with fellow actor Roy Hart, researching work on the human voice

Based in England since 1990, and having spent eight years researching the voice at the University of Birmingham Drama Department, Nadine has developed her own voice technique. She now works closely with many international theatre companies and drama schools all over Europe where her work has been adopted by many as the core vocal practice for their actor training programmes.

Nadine has created a practical technique that can be used internationally by actors, voice teachers, directors and anyone wishing to develop their true voice. The work uniquely uses sung sound directly linked to the body and to work with text.

In July 2008, Nadine received an Honorary Doctorate of Drama from the Royal Conservatoire Scotlandfor service to the arts and her lifetime contribution to work on the Human Voice on an international level. In June 2013 the Centre for Voice in Performance published the first book charting the growth and development of the Nadine George Voice Work: Growing Voices.

Fysisk teater och dans

Anna jobbar med tekniker tagna från nutida dans, improvisation och koreografi. Kursens syfte är att utveckla och fördjupa förmågan till gestaltning genom att förena fysikalitet, musikalitet och text.

Dagarna börjar med uppvärmning av kropp och röst för att sedan övergå i dans- och kontaktimprovisation under Annas ledning. Dansimprovisationen fokuserar på gruppdynamik och kollektivets följsamhet likväl som på musikalitet och rörelse i den enskilda kroppen. Kontaktimprovisationen handlar om kraft och rörelse – att ge och följa.

Genom övningarna bygger gruppen ett rörelse-material i form av scener och situationer som kompletteras med texter under kursens gång. Texterna kommer ur intervjuer Anna gjort med människor om deras liv. Vissa beskriver en vardag, andra stora, dramatiska händelser.

Arbetet sker både med och utan musik i syfte att stärka eller förhöja ett visst skeende.

Anna Ståhl är koreograf och regissör som arbetat inom alla genrer. Under 2019 är hon aktuell med showen LISA-kvinnan som är jag med Lisa Nilsson och Elvira Madigan som spelas på Parkteatern i Stockholm under juni.

 

TeaterAlliansen, skådespelare, kompetensutveckling

Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria

Den första av tre hösteftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

”En av dagarna kommer vi att hälsa på hos 400-talstänkaren Augustinus för att höra hans tankar om tidens gång – detta för en skådespelare så väsentliga tidssinne, det vi kallar tajming. Han skriver om minnet och vi vet ju vad det är – att memorera en text. Vi bjuder också in några 1900-talspoeter till vårt samtal, TS Eliot och Solveig von Schoultz, Octavio Paz och Agneta Pleijel som alla har formulerat sig i frågan om vad tid är.” – tillägger Henric.

Gruppen kommer också att läsa den starka svenska lyriken från mitten av 1900-talet: Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf och Harry Martinsson – men också finska Kerstin Söderholm och lettiska Vizma Belsevica. Mot slutet tar sig gruppen an nutidens tankar och ord: Athena Farrokhzad, Johannes Anyuru och Eva-Stina Byggmästar.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International

En tredagarskurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen Self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Fyra dagar innan kursen får du en scen som ska läras in utantill för att du ska få den tid du normalt har för att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

Till kursen behöver du ta med dig egen utrustning, som du har tillgång till. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv får du gärna ta med dig det också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Dag 1
10.00-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
12.45-14.45 Filma sina self-tapes parvis.
14.45-15.00 Hjälp med att överföra filerna till nätet, vid behov.

Dag 2
10.00-14.00 Feed-back på self tape-filmerna, inkl. lunch.
14.00-15.00 Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Dag 3
10.00-12.00 Filma scenerna igen där deltagarna tar med sig feedback och ”rättar”.
12.45-15.00 Titta igenom de nyinspelade scenerna.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

http://www.thomaschaanhing.dk

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga och gruppimprovisation – drop in.

Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Sista veckan i augusti är du som är professionell skådespelare välkommen att köra morgonpass med Gaga och gruppimprovisation under ledning av Emma Rozgoni. Drop-in – ingen föranmälan.

Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra. Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin

Den första timmen utforskas Gagans rörelseprinciper för att låta dess verktyg inspirera till improviserad dans i samspel i gruppen. Det blir ett tillfälle att genom kroppen och dansen undersöka, reflektera och uttrycka sig.

Inga förkunskaper krävs, välkommen precis som du är! Mjuka kläder och inneskor eller barfota, omklädningsrum och dusch finns i anslutning till studion. Om du måste gå efter en timme går det bra.

Gaga drop-in morgonträning startar tisdag 1 oktober och hålls varje tisdag och fredag kl. 08.30-09.30 till och med fredag 22 november

”We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi- dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power, and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We become calm and alert at once.” – Ohad Naharin

Emma Rozgoni är utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Norrdans, Carte Blanche Dance Company, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

Kurs Sånggestaltning 2018 TeaterAlliansen

Sånggestaltning

Ännu en gång erbjuder vi den mycket populära kursen i sånggestaltning med Pia Olby. Kursen ger professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg
10.00 – 12.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik i Nadine Georges tradition.

12.00 – 13.00
Lunch

13.00 – 16.00
Master class ackompanjerad av pianisten Arne Tengstrand då deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen som publik.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket

 

Kursen tar sin utgångspunkt i två frågeställningar. Den ena handlar om kommunikationen och samarbetet mellan skådespelare och regissör, den andra om vilka normer, traditioner och rådande värderingar som styr arbetsprocesserna på teaterhögskolor och teaterinstitutioner.

Hur kommunicerar regissör och skådespelare med varandra under repetitionerna? Hur ser de på sin yrkesrelation och sitt arbete? Vilka möjligheter finns att utveckla samtal och samarbete mellan skådespelare och regissör?

Hur påverkar underförstådda normer, traditioner och värderingar repetitioner och föreställningar? Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet – utan att diskutera det? Hur kan skådespelarens praktiska arbete med gestaltning vara ett verktyg för utveckling av nya spelstilar, former och uttryck?

Genom att arbeta praktiskt med dramatiska texter undersöker skådespelarna under kursen frågorna utifrån sina spontana kroppsliga impulser. Gruppen arbetar också med olika typer av närvaro och förhållningssätt till den psykologiska realismen. Stort utrymme lämnas också för diskussion och reflektion.

Anna Pettersson är regissör, teaterchef på Strindbergs Intima Teater (SIT) och doktorand vid Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst. Just nu är hon och skådespelaren Mattias Nordkvist aktuella med föreställning Förbjuden ingång aktuell på SIT (i samarbetet med Göteborgs Stadsteater).

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare, Intimacy on set

Intimacy Acting and Directing on Set – föreläsning

Det finns i Sverige idag ingen etablerad, gemensam praxis för inspelning av scener med intimitet, nakenhet och sex. Bristen på samsyn och tydlighet gagnar ingen av de yrkesgrupper som arbetar i film- och tv-branschen. På utländska film- och produktionsbolag blir det alltmer vanligt att engagera en Intimacy Coordinator som ”benar ut”, förbereder och på inspelningsplats arbetar tillsammans med regissören och övriga funktioner. Syftet är att inspelningen av scener som innehåller intimitet ska ske på ett strukturerat och förutsägbart sätt. Det bidrar till en tryggare arbetsmiljö för alla inblandande och lämnar därmed mer utrymme för berättandet och gestaltningen av intima scener.

Under föreläsningen berättar Ita O’Brien om sina erfarenheter som Intimacy Coordinator och Movement Director på scen och framför allt film. Hon går också igenom de Intimacy on Set Guide Lines som hon tagit fram. Genom att arbeta med guide lines kan teamet skapa en trygg, ömsesidig och förutsägbar situation i intima scener framför kameran.

Föreläsningen hålls på engelska, är kostnadsfri och vänder sig till främst till filmregissörer och skådespelare men andra yrkesgrupper i filmbranschen är välkomna i mån av plats. För som Ita säger: Intimitet, sex och nakenhet på film berör alla yrkesgrupper från manusförfattare till klippare. 

Ita O’Brien arbetar som Intimacy Coordinater och Movement Director inom teater och film/tv sedan många år, bl a var hon anlitad vid inspelningen av Netflix-serien ”Sex Education”. Läs mer om Ita och hennes arbete på https://www.itaobrien.com/.

Föreläsningen är ett samarbete mellan yrkesavdelningarna Sveriges Filmregissörer (SFR), Skådespelaravdelningen/Teaterförbundet, TeaterAlliansen och Sveriges Scenkonstregissörer.

TeaterAlliansen, fortbildning, intimacy om set

Intimacy Acting and Directing on Set – workshop

Genom ett samarbete mellan yrkesavdelningarna Sveriges Filmregissörer (SFR), Skådespelaravdelningen, Sveriges Scenkonstregissörer inom Teaterförbundet och TeaterAlliansen erbjuds filmregissörer och skådespelare att delta i workshopen med Ita O’Brien.

Workshopen leds av Ita O’Brien. Hon arbetar som Intimacy Coordinator och Movement Director inom teater och film/tv sedan många år, bl a var hon anlitad vid inspelningen av Netflix-serien ”Sex Education”. Läs mer om Ita och hennes arbete på https://www.itaobrien.com/.

Workshopen
Det finns i Sverige idag ingen etablerad, gemensam praxis för inspelning av scener med intimitet, nakenhet och sex. Bristen på samsyn och tydlighet gagnar ingen av de yrkesgrupper som arbetar i film- och tv-branschen. På utländska film- och produktionsbolag blir det allt vanligare att engagera en Intimacy Coordinator som ”benar ut”, förbereder och på inspelningsplats arbetar tillsammans med regissören och övriga funktioner. Syftet är att inspelningen av scener som innehåller intimitet, nakenhet och sex ska ske på ett strukturerat och förutsägbart sätt. Det bidrar till en tryggare arbetsmiljö för alla inblandande och lämnar därmed mer utrymme för berättandet och gestaltningen av intima scener.

Under workshopen kommer deltagarna, under Itas ledning, att praktiskt utforska och arbeta med de riktlinjer, Intimacy on Set’ guidelines, och ”best practice” som Ita tagit fram i sitt mångåriga arbete med intimitet inom teater- och filmområdet.

Riktlinjerna används för att göra situationen enklare och mer förutsägbar när yrkesgrupperna arbetar tillsammans med intimitet, simulerade sexscener och nakenhet framför kameran. Workshopen innebär en möjlighet att tillsammans med en auktoritet inom området påbörja ett arbete med att ta fram bättre arbetssätt för svenska inspelningar av scener med intimt innehåll.

Workshop hålls på engelska och är kostnadsfri. Ingen nakenhet kommer att förekomma.

OBS! Såhär ansöker du. Du behöver komplettera din ansökan nedan med, ditt cv (på svenska) samt en kort beskrivning av sin erfarenhet av intimitet vid inspelningar eller på scenen och dina förväntningar på workshopen på engelska – max 1 A4-sida ALLT I SAMMA DOKUMENT.

Om antalet sökande överstiger antalet platser kommer skådespelare och regissörer som är medlemmar i Teaterförbundet respektive anställda på TeaterAlliansen att prioriteras. Av de som inte väljs ut att delta i workshopen erbjuds ett begränsat antal observatörsplatser under delar av dagen.

 

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket

Kursen tar sin utgångspunkt i två frågeställningar. Den ena handlar om kommunikationen och samarbetet mellan skådespelare och regissör, den andra om vilka normer, traditioner och rådande värderingar som styr arbetsprocesserna på teaterhögskolor och teaterinstitutioner.

Hur kommunicerar regissör och skådespelare med varandra under repetitionerna? Hur ser de på sin yrkesrelation och sitt arbete? Vilka möjligheter finns att utveckla samtal och samarbete mellan skådespelare och regissör?

Hur påverkar underförstådda normer, traditioner och värderingar repetitioner och föreställningar? Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet – utan att diskutera det? Hur kan skådespelarens praktiska arbete med gestaltning vara ett verktyg för utveckling av nya spelstilar, former och uttryck?

Genom att arbeta praktiskt med dramatiska texter undersöker skådespelarna under kursen frågorna utifrån sina spontana kroppsliga impulser. Gruppen arbetar också med olika typer av närvaro och förhållningssätt till den psykologiska realismen. Stort utrymme lämnas också för diskussion och reflektion.

Anna Pettersson är regissör, teaterchef på Strindbergs Intima Teater (SIT) och doktorand vid Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst. Just nu är hon och skådespelaren Mattias Nordkvist aktuella med föreställning Förbjuden ingång aktuell på SIT (i samarbetet med Göteborgs Stadsteater).