DET LITE MINDRE ENSAMMA KONSTNÄRSKAPET 

– En tvärdisciplinär workshop kring samskapande scenkonstprocesser och delat avsändarskap med utgångspunkt i Poste Restantes metoder och konstnärliga praktik

Under en 2-dagars tvärdisciplinär workshop ger Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson från Poste Restante deltagarna möjlighet till en praktisk djupdykning inom ämnet samskapande processer och delat avsändarskap, dess utmaningar och möjligheter.

Utifrån frågeställningar som Vem har ansvar för vad? Hur vet man när man har tagit ett beslut? Vad händer om jag ångrar mig? Hur kan jag få sällskap i det som oroar mig mest? Och hur kan jag sluta känna mig hotad av min kollegas förslag? delar Poste Restante med sig av sina egna metoder och tillvägagångssätt för att skapa mer utrymme för gemensamhet i arbetsprocessen. Genom samtal och praktiska övningar vrider och vänder vi på vad samskapande kan innebära.

Målgrupp: Workshopen riktar sig till professionella frilansande skådespelare, dansare, regissörer, scenografer och kostymdesigners och riktar sig både till deltagare med och utan tidigare erfarenhet av scenkonstnärliga samskapandeprocesser.

Poste Restante utgörs av Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson som båda fungerar som regissörer/dramaturger/scenografer. Sedan 2007 har de genomfört ett flertal storskaliga performanceverk och presenterats på internationella festivaler såsom Baltic Circle, (FI) Santiago A Mil (CL) och Salzburger Festspeiele (AT). Gruppen arbetar plats- och situationsspecifikt och tar sina besökare till oväntade platser såsom övergivna kontor, nattöppna kyrkor, anonyma bakgator och svåråtkomliga ambassadvillor. Platsen är ofta hyperrealistisk, funktionell och helt ställd till besökarnas förfogande. Situationen andas ofta en form av igenkänning, ibland i form av kuslig förnimmelse och ibland i form av nostalgi. I Poste Restantes verk utgör varje besökare verkets mittpunkt, huvudperson och slutgiltiga mottagare. Varje besökare möts med respekt för hennes särskilda förutsättningar. Informationen är alltid tydlig och deltagandet konkret. Beslut måste fattas. Glas måste krossas. Rädslor måste utmanas.

Workshopen genomförs i samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen.

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

4-dagars GAGA i Stockholm

Innan morgonträningen drar igång för terminen erbjuder vi en 4-dagars kurs med Emma Rozgoni i Gaga. Tanken är att under dessa dagar hinna längre i att utforska och reflektera träningsformen.

Morgonträning Gaga – i Malmö

Starta höstterminen med tre tillfällen av Gaga.

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Förberedelse: ingen förkunskap krävs. Ha bekväma kläder och ev. inomhusskor (alternativt träna barfota).

Språk: engelska
Passen görs i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Syd d.v.s. gruppen kommer bestå av både skådespelare och dansare.

Elena is originally from Bologna, Italy. She received the Master of Arts and Bachelor Performing Arts from Northern school of contemporary dance in the Uk, Leeds. In 2016 she studied abroad at the Jerusalem Academy of Music & Dance in Israel. Elena undertook the Gaga Teacher Training program in Tel Aviv and graduated in September 2021 under the artistic direction of Bosmat Nossan, Saar Harari, and Ohad Naharin. Elena is currently freelancing in the UK and Italy.

https://www.gagapeople.com/en/teachers/elena-bolelli/

Fortsättningskurs i dramatiskt skrivande

Är du regissör eller skådespelare och tidigare gått någon av TeaterAlliansens skrivkurser är detta möjligheten att under handledning fortsätta utveckla ditt dramatiska skrivande. Aspekten ”publik” kommer beaktas och det kommer i slutet på kursen finnas möjlighet att få sin text uppläst inför en liten publik (valfritt)

Upplägg:
Fyra undervisningstillfällen, varav de 2 mellersta är handledning i mindre grupp/individuellt. Kursen avslutas med uppläsning (valfritt) inför liten publik.

8-9 september:
09.00-16.00
13-14 oktober:
09.00-16.00
Däremellan eget skrivande och fysisk träff i mindre grupp (tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren).

Grupphandledning V.37 (9-13 september)

Individuell handledning V.39 (24-27 september)

Kostnad
När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Ange gärna i ansökan vilken tidigare skrivkurs du gått, varför du vill gå fortsättningskursen samt om du fått något publicerat eller uppsatt.

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

2 dagars intensivkurs On-Camera

In this 2-day On-Camera Intensive, you will learn the art of great, freeing, bad-ass self taping. Get Casting Directors to watch more than 15 seconds of your tape. Start seeing yourself in the Lead Role and not just in the bit parts. Learn the Art of Self-Tapes and what makes your tape stand out. Especially in the American market.

In this intensive, you will work on your audition and self-tape skills through on-camera work.

Förberedelse:
Day 1 Participants will bring a self tape to the workshop based on material provided before the class. You will work with this on the first day.
Day 2 will be on-camera work with material that is also provided.

 

”Det var intensivt, energiskt, roligt och känslosamt. Hans pedagogik går ut på att bli mer modig och tillåta sig vara precis som man är.”
Lotti Törnros (som närvarade på Athonys workshop våren 2023)


Anthony Meindl:
His work has led actors to become free and spontaneous and in-the-moment in revolutionary ways. His Art of Acting has less to do with how well you memorize and construct an ”idea” of something, but more about the radical act of self-acceptance and surrender, bravery and intuition in a process that is fun, freeing and empowering.

Språk: engelska
Platser: två (om du blir antagen står TA för resa (motsvarande 2:a klass tåg och boende).

Läs mer HÄR!

Eventuella frågor besvaras av: Lisbeth Pettersson, 0729-712613

Ledarskap för scenkonstregissörer – Göteborg

40 väletablerade regissörer har genomgått TeaterAlliansens uppskattade ledarskapsprogram Ledarskap för Scenkonstregissörer. Till hösten startar en ytterligare utbildningsomgång i Göteborg – i samarbete med sju scenkonstinstitutioner i västsverige! Utöver Fackförbundet Scen & Film, Svensk Scenkonst, Trygghetsrådet TRS ges höstens utbildning i samarbete med Göteborgs Stadsteater, Backa Teater, Folkteatern Göteborg, Borås Stadsteater, Angereds Teater, Teater Halland och Regionteater Väst.

 

Vad krävs av ett samtida ledarskap inom scenkonsten? Hur kan jag som regissör fortsätta utveckla och fördjupa mitt ledarskap och vilket ansvar har jag i rollen?

Utbildningsprogrammet Ledarskap för scenkonstregissörer riktar sig till verksamma och etablerade regissörer med drivkraft att utveckla det egna ledarskapet, höja sin kompetens kring scenkonstinstitutionens uppdrag och samt kring arbetsmiljö och ansvarsfördelning i en större producerande scenkonstverksamhet.

 

Utbildningens fokusområden

Som konstnärlig arbetsledare i tidsbegränsade projekt och med ständigt nya gruppsammansättningar står scenkonstregissören inför ett komplext ledarskapsuppdrag. Under ledning av erfarna handledare och föreläsare skapas fördjupad förståelse kring ledning av arbetsgrupper och individer i kreativa processer. Tillsammans med utbildningsledaren kommer kursens deltagare få möjlighet att arbeta med det personliga ledarskapet genom självkännedom, konflikthantering och medarbetarskap i ett skräddarsytt upplägg för scenkonstregissörer.

Ett viktigt spår genom kursen är även regissörens roll i arbetsmiljöarbetet utifrån inkludering och förebyggande av trakasserier och diskriminering. Genom möten med inbjudna representanter för branschens parter och uppdragsgivare och övriga sakkunniga föreläsare, får deltagarna möjlighet att samtala om och reflektera kring rollens ansvar, mandat och strukturer för samarbete.

 

Pedagogik

Programmets olika block vävs samman av en utbildningsledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med och handleda ledare och arbetsgrupper från olika branscher. I utbildningen varvas föreläsningar och teoretiska block med praktiska övningar som tar vara på gruppens egna erfarenheter.

Utbildningsledare är Anna Wilhelmsson har arbetat som konsult på Gaia Leadership i drygt 8 år med en tonvikt på offentliga verksamheter. Fokus i många av uppdragen har varit att utveckla olika typer av ledande grupper och team så att gruppens syfte, funktion, kommunikationsmönster, de interna relationerna m.m. har stärkts. Utöver detta har Anna arbetat mycket med individuell coachning, organisationsutveckling och ledarutveckling i så väl offentlig som privat sektor. Bland uppdragen märks även ett antal kulturorganisationer där insatserna inkluderar allt från ledarskapsutbildningar, stärkande av arbetsgrupper, ledningsgruppsutveckling, organisations- och processutveckling.

Anna Wilhelmsson har även bakgrund som producent och produktionschef på Riksteatern, i båda roller med fokus på att ständigt förbättra förutsättningarna för kärnan i verksamheten, de komplexa och konstnärligt baserade processerna runt varje scenkonstproduktion.

 

Omfattning

Utbildningen genomförs i Göteborg med start hösten 2024. Upplägget består av två onlineträffar (halvdag), tre fysiska utbildningsträffar om två dagar, samt en återträff. Träffarna är förlagda under söndagar och måndagar.

 

Onlineintroduktion: Måndag 2 september kl. 9.30 – 12.00

 

Fysisk kursträff (Modul 1) 15–16 september:

Söndag kl 11 – 17 + AW med samarbetsparter

Måndag kl 9 – 15

 

Onlineträff: Måndag 21 oktober kl. 9.30 – 12.00

 

Fysisk kursträff (Modul 2) 3–4 november:

Söndag: kl 11 – 17

Måndag: kl 9 – 15

 

Fysisk kursträff (Modul 3) 1–2 december:

Söndag: kl 11 – 17

Måndag: kl 9 – 15

 

Återträff: Måndag den 27 januari kl 10 – 15

 

Antagning / Vem kan söka?

Ett krav för att söka utbildningen är att du fullt ut (fysiskt eller digitalt utifrån kursträffens utformning) kan delta i samtliga kursdagar, samt avsätta tid för mindre hemuppgifter mellan träffarna. Delar av kursens innehåll kommer att utformas utifrån deltagarnas egna erfarenheter. En kompletterande gruppsammansättning utifrån deltagarnas bakgrund, ålder, kön och geografisk placering kommer därför att eftersträvas. Urval genomförs av TeaterAlliansen i samråd med utbildningsledningen.

Antal platser: 14

 

Utbildningen riktar sig till dig som:

  • Är etablerad och professionellt yrkesverksam frilansande regissör inom scenkonstområdet.
  • Har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete som regissör från scenkonstinstitution eller det fria professionella scenkonstfältet.
  • Har ett intresse av att utveckla din kunskap kring:

*Organisationers och arbetsgruppers processer, arbetsledarskap, konflikthantering och metoder för trygghet och medbestämmande i större organisationer.

*Arbetsmiljö och likabehandling – juridiskt och i praktiken

* Regissörens roll i förhållande till den större scenkonstverksamhetens uppdrag och arbetssätt.

Meriterande:

  • Internationell/flerspråkig erfarenhet
  • Andra erfarenheter av ledarskapsuppdrag inom scen-, film- eller kulturområdet

 

Kostnader

Utbildningen bekostas av TeaterAlliansen, vilket inkluderar lunch för samtliga deltagare, samt logi (1 natt per kursträff) för deltagare från annan ort än Göteborg.  Kursdeltagaren står själv för resekostnader, samt andra ev. utgifter i samband med kursen. Ingen ersättning utgår för avsatt tid.

Är du medlem i Fackförbundet Scen & Film? Då kan du söka stipendium för omkostnader i samband med utbildningen. Skicka din ansökan till info@scenochfilm.se och skriv Elg-Lundberg fond i rubriken.

 

Så ansöker du

Ansökan sker via TeaterAlliansens kurssida genom att bifoga ditt CV + personligt brev. Obs! Handlingarna bifogas i samma dokument i följande ordning:

1) CV

2) Personligt brev

OBS! I rutan ”kort presentation” vill vi också att du skriver en kort presentationstext (max 200 tkn) som sammanfattar din profil.*  Detta är obligatoriskt och kommer användas som en kompletterande referens i antagningsprocessen.

*Exempel på profil: antal år i yrket, ev examensår från konstnärlig högskola, uppdragsgivare och annan relevant erfarenhet du bedömer som relevant. 

Sista ansökningsdag är den 31 maj 2024.

 

I ditt CV ska följande framgå:  

  • Relevanta utbildningar
  • Hur många år du arbetat som professionell regissör inom scenkonstområdet
  • Var du arbetat och under vilken period
  • Internationell eller annan relevant erfarenhet

 

Personligt brev (max 2 sidor) där du ger en kort beskrivning av dig själv, samt svarar på följande frågor:

  • Varför du vill delta i programmet?
  • Vilka värdefulla erfarenheter tar du med dig in i utbildningsprocessen?
  • Vad önskar du utveckla framöver i ditt ledarskap?

 

Antagningsbesked

Beräknat datum för antagningsbesked är den 20 juni.

 

Övriga villkor

Programmets upplägg bygger på att alla deltagare är aktiva och fysiskt närvarande under samtliga utbildningsträffar. Mindre hemuppgifter mellan sammankomsterna kan tillkomma.

Blir du erbjuden en kursplats och tackar ja är anmälan bindande. Vid sen avanmälan eller uteblivande från kursen med andra skäl än sjukdom (sjukintyg krävs) debiteras du en avgift motsvarande 10% av kursens beräknade kostnadsvärde per deltagare, d.v.s. 4000 kr.

 

Mer information

Har du frågor är du välkommen att kontakta Karin Vestlund, projektledare för utbildningen på TeaterAlliansen: karin.vestlund@teateralliansen.se, 073-400 58 07

 

Välkommen med din ansökan!

Ansök 17 april  – 31 maj 2024

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga – höstterminen 2024

Har du sedan tidigare fått ok:at att träna behöver du inte ansöka igen. Information kommer skickas till dig om när höstterminen drar i gång.  

Har du inte ansökt/blivit godkänd att träna läs följande:
Endast du som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i höst.

Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 30 augusti .

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan (mer information kommer om din ansökan godkänns) ochdu legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Frukostsamtal med Linda Zachrison

TeaterAlliansen bjuder in till ett frukostsamtal i mindre format exklusivt för våra anställda och Unga TA.

Gäst: Linda Zachrison.

08.30-09.00 Frukost
09.00-10.00 Samtal

Samtalet är tänkt fysiskt för de som bor i Västra Götaland, men det går att delta via länk (under enklare former). Skriv i anmälan om du önskar delta digitalt – under kommentar.

Eventuella praktiska frågor/funderingar besvaras av: Lisbeth Pettersson, TeaterAlliansen, 0729-712613.

Your Inner Fool – Clownkurs

Kursspråk: engelska.
You are welcome to speak/work in your own language, but basic English skills is required.

Your clown, your inner you, your most authentic personality, the one that you do not even know, is what makes you shine on the stage. Through games and fun we will make that inner beauty to be present in the room.

In this five day intensive, participants will be asked to bring their hearts and imaginations – open, willing, and curious – into a series of games that are designed to shine a light on their most authentic comedic potential. There will be failure: glorious failure, painful failure, bewildering failure, messy failure, boring failure, hysterical failure, risky failure, tearful failure, vibrant failure, hilarious failure, and big, huge flop failure. And sometimes there will be sweet, sweet, gorgeous, poetic, elated success. No matter which, the delicate world of the clown teaches each performer to be courageous, make a generous proposal, risk everything, and embrace their inner fool.

Aitor Basauri: master teacher, specializing in clown, improvisation, and the creation of original work. He is one of the most sought after clowning teachers in the world. Aitor has a unique talent for pushing his students to be honest and vulnerable, embrace their true comedic potentials, and claim their inner fools.helms the ship with humor, compassion, and deep wisdom. Come play, and discover the gorgeous idiot you didn’t know you were.

The purpose of the workshop is to create a party of clown that last a week, in which celebrating each’s stupidity. Every performer will go through a personal transformation while they have an amazing time.

PREPARATIONS
Nothing to prepare, besides a desire to have fun.

BRING/WEAR
Comfortable clothes. The participants may bring an instrument or a prop that they have a skill with, like joggling balls, hoop, wipe or other.

Antal platser: 2 (exklusivt för anställda på TA/Unga TA)

OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursen samt resa och boende enligt vår resepolicy.

Masterclass ”wonderbox” med Jakop Ahlbom

TeaterAlliansen bjuder i samarbete med Mimplattformen och Riksteatern in till en tredagars masterclass med Jakop Ahlbom (Nederländerna).
Språk:
engelska

An inspiration program titled Wonderclass. Participants get familiar with Jakop Ahlbom’s working method. Part of the wonderclass is the working with the Wonderbox with cards that help performers explore play, movement, drama, and conflict. Jakop Ahlbom uses these cards as a tool in his rehearsal room.

About Jakop Ahlbom Company: We make people wonder… Jakop Ahlbom Company is a theater company that creates surreal and physical performances that capture the imagination. With a blend of mime, dance, slapstick, music, magic and visual effects we tell universal stories. We bring the audience to unknown worlds and show a magical universe where nothing what it seems. With our visual language we appeal to large and diverse audiences both in The Netherlands and abroad.

Jakop Ahlbom (Sweden, 1971) graduated from the Mime Program at the Amsterdam School of the Arts. He has been working on his own unique oeuvre for over two decades. His performances are staged all over the world.
www.jakopahlbom.com

Målgrupp: utbildade mimskådespelare och andra yrkesverksamma/professionella scenkonstnärer som utövar en fysisk praktik.