Närvaro och yrkesmässig tillfredsställelse i en uppkopplad tid – workshop med Stine Marcinkowski

En workshop för att lyfta, inspirera och stärka frilansande scenkonstnärer i deras dagliga praktik.

Tycker du att du har ett hållbart förhållningssätt till dig själv och din omgivning? Hur hanterar du sociala medier både som ett privat och yrkesmässigt kommunikationsverktyg? Har du lätt att säga nej och sätta gränser för dig själv och ditt arbete? Workshopens  syfte är att ge deltagarna en chans att stanna upp i sin vardag och reflektera över sig själva och sina arbetsvanor. Tillsammans kommer gruppen att arbeta utifrån ett aktivt lärande där du som deltagare får lyssna på fakta och forskning, ställa frågor, diskutera och göra övningar på temat hur man hittar en bra balans mellan privatliv och yrkesliv. De som vill erbjuds att efter kl. 16.00 stanna kvar för en halvtimmes meditation. Läs mer här.

Ett samarbete mellan Dans-, Musik- och TeaterAlliansen.

Introduktion till Viewpoints

Improvisationstekniken Viewpoints skärper skådespelarens alla sinnen och leder till större medvetenhet, som leder till medvetna val vilket leder till större scenisk frihet.

Viewpoints är spridd över stora delar av världen men är hittills relativt okänd i Sverige. Viewpoints kom ur den moderna dansen i New York på 60- och 70-talen och har senare utvecklats och anpassats till teatern av regissören Ann Bogart, ledare för SITI Company i New York. Hon poängterar att Viewpoints är en öppen process, ett komplement till andra tekniker som alla handlar om principer för rörelse i tid och rum. Viewpoints utgör ett antal definitioner som gör det möjligt att tala om vad som händer på scenen, hjälper till att bygga ensembler och skapa rörelse för scenen.

Ulla Tylén är skådespelare och vidareutbildade sig hos Ann Bogart och SITI Company 2007 och har sen dess lett många workshops inom Viewpoints för skådespelare och dansare bland annat på STDH, Unga Klara, Scenkonst Sörmland och Teater Västmanland.

Self tape – en workshop

Self taping – den provfilmning som skådespelaren gör med sig själv framför kameran – blir allt vanligare inom rollsättning/casting. Den förekommer som ett första steg i processen då skådespelare och rollsättare inte kan träffas personligen t. ex när utländska casting directors söker svenska skådespelare.

För många känns det som en utmaning att stå för såväl gestaltning som den tekniska utformningen av en self tape. I workshopen går Anja Schmidt igenom de nödvändiga grundelementen i filmarbetet och ger skådespelaren insikter om vad rollsättare och regissörer tittar på och letar efter i self tapes. Workshopen blandar föreläsningar och praktiska filmövningar. Genom Anjas återkoppling kring övningarna och diskussioner i gruppen får deltagarna kunskap och kompetens att skapa self tapes som når fram, gör intryck och håller så god kvalité som möjligt.

Kursinnehåll

  • Grundläggande kamera- och mikrofonteknik
  • Bilden – utsnitt, riktningar, rörelse och tempo
  • Ljudet – volym, tempo och artikulation
  • Self tapens olika steg
  • Olika förutsättningar, olika genrer
  • Vad behöver mottagaren se/veta?
  • Redigering, komprimering, format och distribution

Alla moment gås igenom i praktiska övningar där deltagarna turas om att agera framför kameran, assistera bakom kameran eller följa arbetet som åskådare. Övningarna följs upp av Anja och med diskussioner i gruppen.

Kursen kräver att deltagarna tar med en smartphone, bordsstativ/selfiepinne och har tillgång till en dator med ett enkelt redigeringsprogram.

Anja Schmidt har arbetat som casting director i tjugo år och har rollsatt långfilmer, tv-serier och novellfilmer för SVT, stora som små filmbolag liksom reklamfilm. Hon var en av projektledarna vid kompetensutvecklingsprojektet KulturKraft Syd, har lett workshopen Skådespelaren framför kameran tillsammans med Goran Kapetanovic under många år och är också verksam som skådespelare.

20 Quick Fixes – marknadsföring med begränsade resurser

I samarbete med Dans- och Musikalliansen.

Vill du ha fler bokningar till teatern eller fler spelningar med din egna monolog? Hur kan du nå en större publik trots att det varken finns tid eller pengar? Varför ska kultursekreteraren eller Riksteatern välja att köpa in just din föreställning istället för någon annans? Hur ska du få publiken att komma till teatern?

I den här workshopen får du konkreta tips på vad du kan göra, baserat på din verklighet, för att nå den publik du vill ha. Du får handfasta tips och uppslag på hur du kan marknadsföra föreställningarna, teatern och dig själv effektiv både i sociala medier och mer traditionellt. Tillsammans tittar Heather och gruppen på hur man når den publik som är intresserad och vad de kan förvänta sig av dig. Vilket är det bästa sättet att få dem att förstå vad som är unikt och fantastiskt med just din föreställning? Efter workshopen med Heather kommer du att veta hur du ska använda tid och pengar för att nå bästa resultat med begränsade resurser.

OBS! Workshopen ges på engelska. Inför workshopen vill Heather ta del av deltagarnas aktuella marknadsföringsinsatser som förberedelse.

Heather Maitland is an arts consultant, author, trainer and an Associate Fellow at the Centre for Cultural Policy Studies at the University of Warwick.  Heather has worked as a marketer for a wide range of arts organizations: from the smallest of touring theatre companies to running the London end of the Royal Shakespeare Company’s marketing operation. She has supported over 100 arts organizations as head of two of the UK’s audience development agencies. Heather has nine books on arts marketing and audience development to her credit.

Sånggestaltning – med Pia Olby

Kursen i sånggestaltning erbjuder skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala- och musikaliska potential och att utmana sig själva.

Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra– vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Du som antas till kursen ska ha med dig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Du bör dock välja material i en tonart som passar din röst.

Pia Olby är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Arne Tengstrand medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

Att dramatisera för scenen

Kursen vänder sig till skådespelare som är nyfikna på att dramatisera litterära förlagor för scenen. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av att skriva dramatik.

Veckan innehåller textanalys, grundläggande dramaturgi, tid för eget arbete, handledning i skrivande/ idéarbete och tid för gemensam reflektion kring de frågeställningar ett dramatiseringsarbete kan innebära, exempelvis;

  • Vilket material lämpar sig för dramatisering?
  • Vilken är min personliga utgångspunkt?
  • Vilka karaktärer/funktioner behöver jag?
  • Hur välja/ välja bort?

Du får i god tid före kursstart välja vilken av två förelagda noveller du vill ha som utgångspunkt för att utveckla en dramatiseringsidé. Arbetet med att dramatisera novellerna sker i workshopform och genom individuella skrivövningar. Deltagarna använder sina erfarenheter som skådespelare för att undersöka och prova olika dramatiseringsmöjligheter. I skrivövningarna blir utmaningen att ge dramatiken fysisk gestalt och liv.

Kursledarna Camilla Blomqvist, verksam som dramatiker, dramaturg och radioproducent, och Anna Azcárate, skådespelare och regissör, har tillsammans dramatiserat flera romaner. Senast trilogin Löwensköldska ringen för Uppsala Stadsteater. Att kombinera Camillas kompetens som dramatiker och dramaturg med Annas erfarenhet som skådespelare och regissör visade sig fruktsamt redan vid det första samarbetet med Jane Eyre för Malmö Stadsteater.

Ljudboksinläsning – i samarbete med Visuellt Ljud

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med medarbetare från Visuellt ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning. Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par

Visuellt Ljud i Stockholm AB Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 1000 inspelade titlar. Kursledare är Anders Brisling och Lars Jansson.

Mixed Reality and the Theatre of the Future – International seminar and workshop in Malmö

TeaterAlliansen och Teatercentrum bjuder in till seminarium, workshop och paneldiskussion kring konstnärlig utveckling inom Viritual Reality.

De senaste årens stora framsteg inom Viritual Reality har möjliggjort en helt ny form av upplevelser. Vi tror att scenkonsten, och andra kreativa områden, har mycket att vinna på att ta till sig den nya tekniken, vara med att undersöka och utveckla den och se om och hur den kan bidra till förnyelse.

Joris Weijdom, grundare av MAPLAB i Utrecht, som både forskat och arbetet praktiskt med VR, och Malmöbaserade Bombina Bombast, som producerat scenkonst med VR-teknik, blir våra guider under två dagar.

Läs mer här.

Seminariet med Joris Weijdom vänder sig till en bred publik med intresse för den nya tekniken och möjligheten att använda och utveckla den inom olika kreativa områden.
Pris endast seminarium och paneldiskussion: 180 kr.

Workshopen med Bombina Bombast vänder sig till scenkonstnärer bl. a. skådespelare, regissörer och scenografer.
Pris seminarium, workshop och paneldiskussion: 500 kr.

Läs hela programmet här.

För anmälan endast till seminariet/paneldiskussion klicka här. Sista anmälningsdag 29 september.

Ansökan till workshopen är stängd, sista ansökningsdag var 24 september.

Rösten och dialoger ur Tennesse Williams pjäsbibliotek – workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen, unik röstteknik. Den bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i de övningar som kursdeltagarna arbetar med.

Undervisningen fokuserar på arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med deltagarnas alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med dialoger ur Tennesse Williams pjäser Linje Lusta och Katt på hett plåttak.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstpedagog med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl a England, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl a internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.

Rösten och den klassiska grekiska texten – workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen röstteknik. Den bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i övningarna som kursdeltagarna arbetar med.
Undervisningen fokuserar på arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med varje deltagares alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med klassiska grekiska texter.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstpedagog med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl. a. Storbritannien, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl. a. internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.