Gaga och FloWork – rörelse och improvisation

Workshopen riktar sig till skådespelare på alla nivåer, med eller utan förkunskaper inom dans/rörelse. Kom precis som du är, i bekväma kläder, i strumplästen eller barfota.

I workshop-form utforskas principerna inom Gaga och FloWork, var och en för sig och tillsammans i gruppimprovisationer. Syftet är att undersöka relationen mellan individen och gruppen och pröva nya verktyg som kan berika deltagarnas individuella rörelsespråk. I det moderna samhället, som ofta uppmanar till konkurrens, kan önskan att fullfölja en individualitet leda till känslan av att grupptillhörigheten begränsas eller försvinner.

Workshopen vill ta en djupare titt på dessa frågor och idéer, och undersöka dem på ett fysiskt sätt på golvet. Hur varje individ kan få utrymme och frihet att uttrycka sig, och samtidigt vara öppen och tillgänglig för möjligheten att skapa tillsammans.

Gaga – Emma Rozgoni
Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, och har utvecklats av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Metoden ger tillfälle att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor och samtidigt komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Metoden öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor och utforskande inom ett brett spektrum av olika strukturer, kvaliteter och rörelser. Gaga-metoden ger en upplevelse av frihet, för var och en, likväl som tillsammans med andra.

Flow (FloWork) improvisation i praktiken – Noam Carmeli
FloWork är en rörelsepraxis som grundar sig på principer från Aikido, Ilan Lev-metoden och kontaktimprovisation. Metoden erbjuder verktyg för att vidga kroppens möjligheter till fri rörlighet och styrka, en kombination som redan naturligt existerar omkring och inuti oss. Genom olika övningar kommer vi att hitta sätt att använda vårt skelett för att på bästa sätt ge stöd för rörelsen att ta form, frigöra onödigt muskelarbete, och på så sätt tillåta kroppen att vara jordad, tillgänglig och fri.

Improvisation, fantasi & samspel – en upptäcktsresa

Kursen riktar sig till professionella skådespelare som vill utveckla sin sceniska fantasi, spontanitet, berättarteknik, sitt samspel på scen och kunskap om kommunikation och kroppsspråk.
Kursen bygger i stort sätt på Keith Johnstone’s pedagogiska system för att utveckla människors kreativitet och samspelsförmåga. Det är inte en kurs i Teatersport eller något annan form av improviserad teater. Kursen fokuserar på hur man hanterar misslyckanden, lär sig längta ut i det okända utan manus och kontroll och hur man tappar sin rädsla för publiken. Genom att träna sig i detta ökar förmågan till närvaro och samspel. Att träna upp sin fantasi och spontanitet gör att man får lättare att agera när något oväntat händer och att bygga historier tillsammans. Träningen bidrar till att skådespelarna  bli mer kreativa, närvarande och förändringsbenägna även i traditionell teater. Improvisationsträningen leder också till mycket skratt vílket kan riskera att förlänga våra liv.

Lennart R Svensson som varit tillsvidareanställd skådespelare på Stockholms stadsteater i 30 år var med vid det första öppna seminariet Keith Johnstone höll i Stockholm 1983. Tillsammans med bl a Helge Skoog började han improvisera i Teatersport 1984 och senare även i en mängd olika former av improviserad teater.Tidigt började Lennart lära ut improvisationstekniker, han har själv varit på kurs hos Keith Johnstone vid ett flertal tillfällen, både i Kanada och i Sverige. Lennart har undervisat skådespelare och regissörer i improvisationsteknik från Lesotho till Helsingfors och på många institutionsteatrar och fria grupper i Sverige.