Scenkonst med digital teknik – när, var, hur och varför

Danscentrum Sverige och Kulturhuset Stadsteatern Digital Innovation välkomnar scenkonstnärer, producenter, presentatörer och andra kulturaktörer till seminariet Scenkonst med digital teknik – när, var, hur och varför.

Under två kunskapsspäckade dagar, e.m. 18 april, och en knapp heldag 19 april (inklusive nätverksmingel), möts experter och deltagare på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I program nedan får du information om föreläsningarna.

Program

Anmälan

Med stöd av Teateralliansen, Dansalliansen, Manegen och Svensk Scenkonst.

Digital Leap är ett internationellt 2-årigt Erasmus+ projekt.

Actually, actually – en praktisk workshop med Aaron Posner

Playhouse Teater i samarbete med TeaterAlliansen erbjuder denna möjlighet:

Arbeta med nyskrivet textmaterial tillsammans med en av
USA’s mest spelade amerikanska dramatiker och regissör Aaron Posner. Han är flerfaldigt prisbelönt för sin dramatik, varav flera pjäser är olika typer av bearbetningar och moderniseringar av romaner och klassiska dramatiska verk av bl a Shakespeare och Tjechov. Nu vill han testa en nyskriven text ”på golvet” tillsammans med skådespelare. Workshopen ger dig också möjlighet att arbeta nära Playhouse konstnärliga team och lära känna Playhouse inifrån.

Playwright and Director Aaron Posner has written his previous Chekhov adaptations (“Stupid Fucking Bird”, “Life Sucks”, and “No Sisters”) and now, his final radical Chekhov re-imagining, “The Cherry Tortured” out of a theatrical philosophy that he calls “Actually, Actually”.

“Actually, Actually” is not a very radical philosophy. It is simply another way to enter into the realm of pretend, make-believe, and shared imagination that underlies most theatrical performance. It is, however, the foundation for Aaron’s highly dynamic and rigorous way of delving deeply into the characters and situations of any given play or text. “Actually, Actually” suggest that, whether you are a playwright, director, actor or designer, you can use your own life and experiences to enrich the performance in surprising, practical, personal ways. “Actually, Actually” asks that invest your full self—in all your endless complexity, variety and humanity— in the act of fiction on stage.

“The Cherry Tortured”—his re-imagining of Chekhov’s last great play “The Cherry Orchard”—is very much a work in progress. In this three day workshop resulting in a public reading at Playhouse Teater, Posner will invite participants into the process to see how he transforms other people’s plays into opportunities for actors to explore our shared humanity.

Förberedelser

Läsa Körsbärsträdgården av Anton Tjechov (i original)

Läsa Aaron Posners senaste version (levereras senast en vecka innan kursstart)

Viktigt att kunna agera fritt och ledigt på engelska med amerikanskt eller brittiskt uttal.


OBS! Ange i ansökan vilken roll du vill arbeta med. Etnicitet som anges är önskemål, men inte ett krav.

MISS LULU (Madame Ranyevskaya)
Late 40’s or early 50’s. A radiant, dynamic, and hugely attractive person, she feels life very fully, very intensely. She is deeply passionate and emotional, fully present, very smart, quite loving and generous… but also utterly narcissistic and wildly self-involved. And always has been. Damaged. Well-intentioned. Dramatic. White.

ANNA (Anya)
Mid 20’s. Lulu’s biological daughter. Hopeful, loving, confused, wildly (even relentlessly) positive, but also trying to be practical. Should be dynamic, even mercurial. She lives in as an adaptive opposite to her mother, so she wants everything to work out for everyone all the time, and will strive to make it so. Perceptive. Kind. White.

(Varya)
Late 20’s, early 30’s. Lulu’s adopted daughter. Quick-witted, clear-eyed, deeply realistic, even jaded… and quite hard-edged. She is very passionate, but her emotions lie buried deep underneath her harder, more cynical, more practical exterior. Progressive. Distrustful. Pessimistic, (but secretly hopeful). African American.

LENNY (Leonid Andreyovich Gaev)
50’s. Lulu’s older brother. A kind, big-hearted dreamer/drinker who has not been “successful”. An idealist. Nostalgic. Naive. Sweet. Wishes everyone could just get a long and that everything was better for everyone. Wishes deep down that his entire life has been different than what it was. Feels he is on the downhill slope. White.

EARL (Ermolai Lopakhin)
Late mid 30’s to early 40’s. Wealthy, shrewd, forceful, insightful and dynamic. A quite literal-minded, utterly practical, wildly successful capitalist. Not particularly well-read or formally educated, but incredibly sharp-brained and clear-eyed. Often frustrated with others. Deep reservoirs of unexpressed emotion. African American.

PETER MAXWELL (Peter Trofimov/Epihodoff)
Late 20’s, early 30’s. Oddly attractive and engaging in unexpected ways. He is a currently unenrolled grad student in Philosophy or Semiotics or something. Very, very smart, very stuck in his head. Emotionally awkward. Accident prone. A striver. A complicated relationship with love…. and with most everything else, too. Probably White.

FEARS (Fiers)
246 years old. Moves slowly, but thinks and talks quickly. Has lived a lot, and done a lot.. Fervently optimistic. Deeply worried about the future of the human race. Any ethnicity except African American.

CHAR (Charlotta Ivanovna)
30’s. A caretaker. A very good person. A realist. An outsider. She wants a lot. She loves these people like family, even a she also finds them utterly impossible and insufferable. A young person of ambiguous ethnicity.

Antagning/rollfördelning gör TeaterAlliansen och Playhouse i samråd.
*

AARON POSNER: dramatiker och regissör, är utbildad vid Northwestern University i Chicago. Posner är flerfaldigt prisbelönt för sin dramatik, varav flera pjäser är olika typer av bearbetningar och moderniseringar av romaner och klassiska dramatiska verk av bl a Shakespeare och Tjechov. Hans pjäs ”Stupid Fucking Bird”, en modern version av Tjechovs Måsen, var under 2015 en av USAs mest spelade pjäser och har även spelats internationellt, bl a i Sverige på Kulturhuset Stadsteatern. Posner är även en flitigt anlitad regissör samt lektor i scenkonst vid American University, Washington DC.

https://www.aaronposner.com/

FULLT! Morgonträning i Viewpoints – 24/4

Träningen erbjuds yrkesverksamma skådespelare och dansare. Genom att anmäla sig nedan har du reserverat en plats till passet den 24 april och är varmt välkommen på träningen.

Improvisationsmetoden Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum och är ett sätt att skapa utifrån gemensamt fysiskt arbete med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktörer/artister.

Kursledare: Anne Jonsson arbetar som regissör och är konstnärlig ledare på Teater Tre i Stockholm. Anne är aktuell under våren med föreställningen ”VILDA INUTI” på Backa Teater i Göteborg. Hon är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England, har en master i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från SKH i Stockholm och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Anne arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Passen görs i samarbete mellan: Teater Tre, Dansalliansen och TeaterAlliansen
Max: 15 personer

Passet är just nu fullbokat, men önskar du stå på reservlista mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

FULLT! Morgonträning i Viewpoints – 17/4

Träningen erbjuds yrkesverksamma skådespelare och dansare. Genom att anmäla sig nedan har du reserverat en plats till passet den 17 april och är varmt välkommen på träningen.

Improvisationsmetoden Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum och är ett sätt att skapa utifrån gemensamt fysiskt arbete med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktörer/artister.

Kursledare: Anne Jonsson arbetar som regissör och är konstnärlig ledare på Teater Tre i Stockholm. Anne är aktuell under våren med föreställningen ”VILDA INUTI” på Backa Teater i Göteborg. Hon är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England, har en master i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från SKH i Stockholm och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Anne arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Passen görs i samarbete mellan: Teater Tre, Dansalliansen och TeaterAlliansen
Vill du även träna den 24 april så anmäler du dig på det passet också.
Max: 15 personer

 

Passet är just nu fullbokat, men önskar du stå på reservlista mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

FULLBOKAT: Morgonträning i Viewpoints – 3/4

Träningen erbjuds yrkesverksamma skådespelare och dansare. Genom att anmäla sig nedan har du reserverat en plats till passet den 3 april och är varmt välkommen på träningen.

t Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktörer/artister.

Kursledare: Anne Jonsson arbetar som regissör och är konstnärlig ledare på Teater Tre i Stockholm. Anne är aktuell under våren med föreställningen ”VILDA INUTI” på Backa Teater i Göteborg. Hon är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England, har en master i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från SKH i Stockholm och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Anne arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Passen görs i samarbete mellan: Teater Tre, Dansalliansen och TeaterAlliansen
Vill du även träna 17 april och 24 april anmäler du dig på dessa pass också.
Max: 15 personer

OBS! Passet är just nu fullt, men om du vill stå på reservlista mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

 

 

 

 

 

 

Ljudboksinläsning ”i skarpt läge”

Denna kurs är exklusivt för dig som deltagit i någon av TeaterAlliansens ljudbokskurser tidigare eller har annan erfarenhet av arbetet. Arbetet är utformad som ett beställningsuppdrag

Du får innan kursen en novell eller stycke av bok att arbeta med för inläsning. Förberedelsen inför inspelningen gör du själv hemma innan kursstart. I studion är det ”skarpt läge” för inläsning under en förmiddag eller eftermiddag (3 timmar). Samma dag ges du även möjlighet att tillsammans med producenten sitta i studion och lyssna på en annan inläsare (3 timmar). Alla kursdeltagare träffas sista dagen för gemensam lyssning och samtal om utmaningar och möjligheter inläsningsarbetet inneburit. I detta samtal kommer även en gäst från ett bokförlag bjudas in.

Datum: 8-12 maj
Du har en heldag 09.00-16.00 måndag, tisdag, onsdag eller torsdag uppdelad på 3 timmar inläsning och 3 timmars lyssning. Alla ses även fredag den 12 maj kl. 09.00-12.00 för gemensam avslutning och inbjuden gäst från bokförlag. Ange i ansökan om det är någon speciell dag du önskar vara i studion.

Antal platser: 6-8

Din frilansekonomi

Kursen ges vid två separata kurstillfällen.

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

23 mars – Stockholm, 10:00 – 15:00

eller

24 mars – Stockholm, 10:00 – 15:00

OBS! Ange i din ansökan vilken av datumen du söker till eller om du har möjlighet att gå vilken som av dagarna.

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

 

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen.

Daniel Sjöberg

Dubbning för film och tv

Aldrig tidigare har det funnits fler streamingkanaler och producerats så mycket lokaliserat material. Samtidigt är dubbningsbranschen omvittnat svår att ta sig in i för skådespelare.

Du kommer under denna kurs att få egen tid i studio för att ge dig erfarenhet av dubbning och du kommer att observera andras arbete och diskutera dubbningens utmaningar och möjligheter.

Du kommer få lära dig hur du använder dig av ditt skådespeleri i det här specifika hantverket. Hur följer du ett original och samtidigt frigör dig ifrån det så att det inte handlar om att imitera utan att göra din egen tolkning av karaktären och situationen. Kursen kommer att innehålla både föreläsningar och praktiska tips för hur du gör för att komma i fråga för dubbroller.
Kursledare: Daniel Sjöberg

Datum och tid

3/9 16.00-18.00, 18.30-20.30 (söndag)
4/9 17.30-19.30, 20.00-22.00 (måndag)
10/9 16.00-18.00, 18.30-20.30 (söndag)
11/9 17.30-19.30, 20.00-22.00 (måndag)

Daniel Sjöberg är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 1993-1997 och har erfarenhet av såväl teater och musikal som film och tv. Han har arbetat som dialogregissör inom dubbning i mer än 15 år och har bl.a. gjort de svenska versionerna av filmer som Modig, Monsters University, Röjar Ralf, Vaiana, Lejonkungen och och en av Disney/Pixars senaste filmer ”Röd”. Daniel arbetar även själv som röstskådespelare och har som sådan gjort roller i över 500 filmer och TV-serier. Som teaterskådespelare har han arbetat på bl.a. Stockholms Stadsteater, Göteborgs Operan, Säffleoperan och Chinateatern. Nyligen aktuell i Säffleoperans uppsättning av ”Så som i himmelen”

Antal platser: 12
Deltagarurval görs i samråd med kursledare.

Skrivkurs för skådespelare

Man måste bara våga. Bara börja!

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig men utan att få ned ens en halv A4? Vill du vara bra på en gång? Orkar du inte hitta in i din text? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att komma igång att skriva?

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Under kursen byggs en trygg skaparmiljö, gemensamma skrivövningar med fokus på lek, grundläggande dramaturgi och berättartekniska varvas med eget skrivande.

Deltagarna tar hjälp av varandra genom att lyssna och diskutera texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursen mål är att deltagarna ska våga börja skriva, våga lita till sin egen ton och sin egen stil. Hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Gemensamma skrivövningar med fokus på lek och grundläggande dramaturgi.

2-3 september (lördag-söndag)

Skriv på egen hand med coachning av Paula

6-7 oktober (fredag-lördag)

Heldagar för att läsa och diskutera texterna och återkoppla på materialet.

12-13 november (söndag-måndag)

Tid: 10.00-16.00

Plats: TeaterAlliansen, Nacka

Paula McManus är konstnärlig ledare på Ung Scen Öst och har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i en fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

 

GAGA People – veckokurs MALMÖ

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Språk: engelska
Passen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. gruppen kommer bestå av både skådespelare och dansare.

Lee Brummer  is an independent choreographer, international guest teacher and educator. She completed her BA and teaching degree at Jerusalem Academy of Music and Dance and has studied psychology, theatre and pilates alongside her career as a dancer and choreographer. Associate Director and Co-founder of ilDance based in Gothenburg, Sweden. Since 2016 Lee also manages GAGA SWEDEN under the umbrella of ilDance. Lee danced with the Bat Dor Dance Company (Israel), The Emanuel Gat Dance Company (Israel) and with various independent choreographers across Europe. She has worked as choreographer’s assistant in a variety of dance productions and musicals in Sweden and abroad. Over the years Brummer has been teaching and working with companies such as: DV8, Australian Dance Theatre, Sydney Dance Company, National Dance Company Wales and Norrdans to name a few. She has been guest teaching at open professional classes, schools and universities worldwide and has been choreographing her own work within different international structures since 2010.