The Business of Acting – workshop för skådespelare inom scen & film/tv

Syftet med denna tvådagars workshop, ”The Business of Acting”, är att du ska bli mer effektiv, strukturerad och fokuserad för att uppnå dina mål som skådespelare, men också att du ska känna dig inspirerad även de dagar du inte är framför kameran eller på scen. Under workshopen kommer vi att ta upp några av de viktigaste punkterna för att skapa inspiration, jobbmöjligheter och förutsättningar, så att du kan närma dig den plats du vill befinna dig på i din karriär. Det kan också vara så att du redan har en karriär som rullar på men vill hitta nya vägar och utmaningar. Det handlar om att med rätt energi och drivkraft genomgå en process, våga tänka ett steg till, ta dig själv vidare – Utmana dig själv!

Vem kan söka?
Professionella skådespelare som vill skapa en förändring – samt hitta nya möjligheter och inspiration.

Kursinnehåll
• Hur jag marknadsför mig själv mot filmbranschen på ett inspirerande sätt.
• Hur jag strukturerar mitt arbete som skådespelare för att närma mig de roller jag är intresserad av?
• Hur tar jag reda på vilka produktioner som ska göras och vem borde jag kontakta?
• Vad innebär det för mig att ha agent och hur kan vårt samarbeta leda till fler möjligheter?
• Hur planerar jag min budget när filmbranschen är en så pass osäker inkomst?
• Hur kan jag själv påverka så att jag får komma på provfilmning för intressanta roller?
• Hur breddar jag mitt nätverk genom filmfestivaler etc?
• Vilka är de internationella plattformarna som kan leda till roller utomlands?
• Lön & förhandling.

Omdömen från tidigare kursdeltagare
”Jag lärde mig ett helt nytt sätt att tänka och ta mig an yrket, vilket var något jag verkligen behövde för att komma vidare.”
”Jag gick därifrån med omfattande konkreta verktyg och upplevelsen att allt är möjligt.”
”Fått massor med bra idéer hur jag själv kan öka på chansen att få bra jobb.”
”Inspirerande och tankeväckande, gav input att tänka brett och att våga marknadsföra sig själv.”

Foto: Från inspelningen av The Playlist på Netflix, regisserad av Per-Olav Sørensen.

Fredrik Wagner: är utbildad skådespelare vid New York Film Academy. Han har under de senaste tio åren medverkat i ett 50-tal film- och tv-serier både i Sverige och internationellt. Just nu är han aktuell i hyllade tv-serien The Playlist på Netflix, samt i det amerikanska krigsdramat Warhunt där han gör en av huvudrollerna tillsammans med Mikey Rourke, Robert Knepper och Jackson Rathbone. I långfilmen Forget about Nick spelade han mot norska stjärnan Ingrid Bolsø Berdal, regisserad av Margarethe von Trotta. Fredrik driver studion ”Apartment 86” i Sthlm, en hub för professionella inom filmbranschen. Studion har funnits sedan 2012 och huserar skådespelare, manusförfattare, producenter, regissörer och även internationella filmskapare på besök i huvudstaden. ”Apartment 86” har haft stor betydelse och skapat en positiv energi i Sveriges filmbransch.
För mer information besök: www.fredrikwagner.com och www.apartment86.com.

Kursen görs i samarbete med/söks via Kulturakademien. Läs mer/ansök HÄR!

Motion Capture – i praktiken

Lär dig grunderna för Motion Capture – de grundläggande tekniska förutsättningarna, terminologin samt ett stort fokus på fysiskt skådespeleri och att arbeta i imaginära miljöer. Kursen innehåller bl.a. inslag av improvisation, karaktärsgestaltning och kroppspråk d.v.s. allt som kan ske inom kontexten av de unika möjligheter och restriktioner motion capture erbjuder.

Goodbye Kansas: skapar extraordinära visuella upplevelser; prisbelönta VFX, digital animation och performance capture för film, TV-serier, spel, gametrailers och reklamfilmer.

Nicklas Hansson: har bakgrund både som skådespelare och stuntman. Medverkar i Chinateaterns ”Bodyguard: The Musical” i rollen som Stalkern. Han har varit aktiv i branschen i över 15 år och har bl.a. medverkat i produktioner som Game of Thrones, Walking Dead, Dumbo och Transformers: Last Knight, och även här hemma i Sverige i produktioner som Beck och Morden i Sandhamn.
Framförallt är han specialiserad på Motion Capture där han har medverkat i över 50+ produktioner både som skådespelare, stuntman och stuntkoordinator och är ”Head of Swedish Operations” för Mocap Vaults, ett företag som har utbildat i motion capture i snart 10 år.

Antal deltagare: 12-13

Klädsel/Förberedelse: Bekväma kläder och inomhusskor. Det är ingen träningspass men det kommer vara fysiska övningar.

INSTÄLLT!15/5: Kollegialt samtal om skådespelarens ”verktygslåda”

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Vårens datum:
15 maj

OBS!
Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats.

Mer information kommer inom kort. Med reservation för ev. ändringar.

24/4: Kollegialt samtal om skådespelare Ingela Olssons ”verktygslåda”

ANMÄLAN STÄNGD, men det finns ännu plats för drop-in (OBS! för yrkesverksamma skådespelare). Först till kvarn gäller. Entrén öppnar 18.30.

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap.

Gäst: Ingela Olsson. Skådespelare sedan tidigt 80tal. Har arbetat på många  teatrar i Stockholm bl a Teater Galeasen, Pistolteatern, Orionteatern och Stockholms Stadsteater. Tillhör sedan drygt 10 år tillbaka Dramatens fasta ensemble. Medverkat i ett stort antal TV-, film-  och radioproduktioner.

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Vårens datum:
24 april
15 maj
OBS! Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats.

Mer information kommer inom kort. Med reservation för ev. ändringar.

13/3: Kollegialt samtal om skådespelarens ”verktygslåda”

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Gäst: Robert FuxSkådespelare och dragartist

Robert tillhör Kulturhuset Stadsteaterns fasta ensemble men är under våren tjänstledig och aktuell som Puck i ”En midsommarnattsdröm” av Benjamin Britten på Kungliga Operan. Han är också programledare för ”Dragrace Sverige” på SVT samt kommer spela den diaboliska skolrektorn Miss Trunchbull i ”Matilda – The Musical” av Roald Dahl som har premiär senare i höst på Stadsteatern.

Vilken verktygslåda Robert använder kommer vi få veta mer om i samtalet, men det kommer troligen handla om teaterglitter, motstånd som möjlighet och vikten av att inreda sina inre rum. Hur kan drag fungera som ett verktyg att närma sig en roll?

 

Vårens datum:
13 mars – Robert Fux
24 april – gäst ej klar
15 maj – gäst ej klar
OBS!
Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats. Anmälan via hemsidan har stängt, men mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen
Du är garanterad plats OM du får bekräftelse via mejl.
Med reservation för ev. ändringar.

 

Shakespeare’s Heartbeat – storyteller Paola Balbi

This workshop aims to open the door and set participants on the path to start their Shakespeare practice in its original language with awareness, technique, clarity and creativity.

How can Shakespeare still make our hearts beat faster after 500 years? The answer is that he found the secret to keep his heart beating even after his physical death, through the voice and body of each actor/actress who speak his lines, especially when they are performed in their original rhythm and language.

Shakespeare’s own words are like a spell that can transport both actors and audience to another magic dimension across space and time, once the performer manages to tune his/her heartbeat to the blank verse. All exciting and true, but how can contemporary actors face the challenge and overcome the barrier of the Bard’s apparently obscure and obsolete language and difficult metre?

There is only one way in and this is to experience it with no fear:
”drumming, breathing, dancing and singing the lines with commitment and joy until Shakespeare’s words run through your veins, flow out «trippingly on the tongue”

Quote from Hamlet

”make you fly until you are able to «cut him out in little stars, And he will make the face of heaven so fine. That all the world will be in love with night”
Quote from Romeo and Juliet

The programme will address the following topics:
*
Experiential study of Shakespeare metre (Iambic pentameter and      variations. How to scan a Shakespeare verse line, how to develop an ear for blank verse). The study of Shakespeare’s poetry will be approached through a practical acting method, rather than a scholarly theoretical approach
* How to tune the metre with breath
* How to speak the verse lines tuning the breath to the metre and carrying forward the meaning
* How to understand Shakespeare’s stage directions embedded in the text
Shakespeare’s world (how to unlock Shakespeare’s deeper meaning through the knowledge of his time, environment, belief)
* Who wrote Shakespeare? A look on Shakespeare’s original theatre company and ensemble work.
Shakespeare’s figures of speech and how Shakespeare’s work itself is a powerful timeless metaphor
* How to enact a text driven Shakespeare performance, supported by sound technique to awaken strong emotions
* How to «translate» Shakespeare’s words into voice and body work.

The participants are asked to bring:
Please bring a notebook and pen. A choice of monologues and sonnets will be provided to all participants beforehand. Please bring along Shakespeare Complete Work in English, if you have it.

The participants are asked to wear:
Please wear comfortable black rehearsal clothes, character shoes or bare feet or black socks. If you have it please bring a long black rehearsal skirt.

Quotes from previous participants:

”Paola’s Shakespeare course didn’t only orientate my career, but changed my life”

”I knew that you were a very good storyteller, but your knowledge of Shakespeare is outstanding”

”Her Shakespeare clearly sounds divine”

”I haven’t decided yet whether I like Shakespeare, but I surely love your classes!”

 

Paola Balbi: Actress, storyteller, artistic director and Drama school professor. Paola is a graduated actress with BA in Performing Art from National Academy of Dramatic Art Silvio D’Amico in Rome (Italian State Drama School), as well as a worldwide renowned professional performing Storyteller and artistic director of Storytelling events and Festivals. She lives between Dubai and Rome and often on tours around the world with her shows and workshops. After her acting degree in Italy she lived in the UK for three years where she specialised in Shakespeare acting (The Actor’s Centre, London) and had the chance to develop her skills under the guide of Shakespearian legends such as John Burton, Julian Glover and Susanna York. Paola has completed all steps of the Linklater voice training (from Freeing the Natural voice to Advanced Shakespeare www.linklatervoice.com) studying with Kristin Linklater herself in New York and London and has a complete mastery of her voice and body instrument on the stage.

As a performing storyteller, artistic director and Festival organizer Paola shares her career with long standing partner Davide Bardi and together they feature on a regular base in the line-up of the most prestigious International Storytelling Festival. Raccontamiunastoria opened a branch in Dubai in 2016.

Språk: engelska. The class will work on Shakespeare original texts. No experience of «Shakespeare English/ Middle English» is required. You will learn how to unravel it during the workshop.

Platser: 2

 

Improvisationsteater: Ogenomtänkt men specifikt

Under tre dagar arbetar du tillsammans med kollegor i prestigelösa och roliga övningar och scenupplägg. Du får hjälp att finta bort din inre kritiker och följa dina impulser utan att hinna överanalysera dem. Men du får också chansen att konkretisera och förtydliga den intuitiva idén.

På min arbetsplats ung scen/öst hade vi en improworkshop med Helena Lindegren. Det är den bästa, roligaste och mest lärorika improkurs jag gått. På bara en dag lyckades hon svetsa samman gruppen, lära oss hur man  skapar spelbara scener och implementera vikten av att låta situationerna leda handlingen framåt.
Martin Waerme

Workshopen leds av Helena Lindegren. Hon är skådespelare verksam inom teater, TV, radio och film och arbetade 12 år på Stockholms Improvisationsteater. Under våren spelar hon ”late Night Impro” på Scalateatern samt ”Norén Redux” på Stockholms Improvisationsteater. Helena inledde sin karriär vid Västerbottensteatern i Skellefteå, följt av ­Profilteatern i Umeå och Jämtlands läns­teater i Östersund. 2019 medverkade hon i Martina Montelius version av Hans och Greta på Orionteatern. Vid sidan av teaterengagemangen har Lindegren haft flera roller på film

Antal platser: 10-12

Improvisationskurs på Västerbottensteatern

En inspirerande workshop i improvisationsteater tillsammans med Västerbottensteaterns skådespelare och improvisatörer.

På Västerbottensteatern finns en lång tradition av Improvisationsteater. UngHästen arrangerar varje år en Improviserad melodifestival och de spelar regelbundet olika typer av improviserade föreställningar.

Under tre dagar vidareutvecklar de sina improvisationskunskaper och TeaterAlliansen har möjlighet att skicka 1-3 av våra anställda skådespelare att delta i workshopen. På plats finns mycket erfarenhet av ”europeisk” improvisationsteater och under dagarna kommer bl.a. arbetssättet vara ALF, den humoristiska ”amerikanska långformen”. Ni kommer även att öva på tekniker för att snabbt komma in i en spelbar scen där du kan leka med din spelpartner samt även arbeta med ett långformsformat där bl a. följande ingår:

– Tittar på möjligheter att hitta tydliga övergångar till flashbacks, montage etc.
– Undersöka känslor. Vad behöver en kärleksscen? Hur skapar man bäst en gripande scen?
– Hitta starka spelbara relationer mellan karaktärer.

De olika passen kommer ledas av:
Olov Häggmark, Specialiserad på improviserad långform på både svenska och engelska, en av medlemmarna i ITS (International Theatre Stockholm).
Andreas Anterot, utbildad mimare och fostrad i ALF, medlem i Presens house team.
Niklas Larsson Lirell, Improvisationsansvarig på VBT/UngHästen Har en bred erfarenhet av improvisationsteater, han har jobbat med bl a Stockholms improvisationsteater, Impro&Co och Skuggteatern.

OM du blir antagen betalar TeaterAlliansen resa tur och retur samt boendet i Skellefteå.

 

Workshop: Virtual Stage

En vecka med föreläsningar och praktiskt arbete som inkluderar scenkonstens relationen mellan skådespelare och publik i det virtuella universum.
Läs mer HÄR!
Språk: danska
TeaterAlliansen har TVÅ platser till skådespelare.

Intensiv masterclass i skådespeleri med Sheila Gray

Metodbaserat och sensoriskt arbete. Sheila Grays arbetssätt kan vara utmanande och i viss mån omtumlande, men samtidigt ge nya verktyg och insikter.
https://ddsks.dk/da/intensive-acting-masterclass-sheila-grayAnsök senast fredagen den 27 februari

Citat från tidigare kursdeltagare:

”Konkreta nycklar och inspiration som kan vara till hjälp inte minst i filmsammanhang”
”Energi! och ett sätt att tänka/verktyg kring att skapa en karaktär på kort tid.”