Foto: Julia Lindemalm

DRAG – for Kings and Queens

OBS! öppen för sen anmälan

DRAG – for Kings and Queens

Kursledare: Helena Engberg Tunström & Paulina Göth, PotatoPotato Scenkonst
Lokal:
Kulturhuset Mazetti i Malmö.

Adress: Bergsgatan 29
Porttelefon: Teatercentrum

Workshopen vänder sig till dig, oavsett könsidentitet, som vill utforska nya uttryck inom skådespeleri och gestaltning och är intresserad av eller nyfiken på genus och normkritik.
I workshopen får du på ett lekfullt sätt utforska drag genom övningar i fysisk gestaltning, attribut och improvisation. Du kommer även få möjlighet att skapa eget material utifrån karaktärs- och textarbete. I kursen varvas praktiska övningar med reflektion och diskussion.

Inom projektet Squeer har PotatoPotato Scenkonst de senaste tio åren skapat föreställningar och workshops som undersöker normer och kategoriseringar utifrån drag-tekniker. Genom sina dragking- och dragqueen-karaktärer har scenkonstkollektivet utmanat och överraskat sin publik i över 35 olika shower. PotatoPotato definierar ”drag” som ett kroppsligt sätt att problematisera genus, på och utanför scenen.

Kursledare är Helena Engberg Tunström och Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Kursledarna har tidigare lett workshops och kurser för bland annat Forum för Levande Historia, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö, Pedagogisk Inspiration, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, och elever i årskurs 8-9 i Malmö. Mer information om PotatoPotato och Squeer finns på deras hemsida: potatopotato.se

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum syd

 

Mask and Puppet technique for actors

OBS! öppen för sen anmälan

She has created the TMR Balance Method©. It is based on the concept of balance through the theater space, the stage, the actors, the troupe and the audience. The main characters and the story are supported and brought to life by the ”servants of stage” or the manipulators of the “puppets” through mask and puppets codifications. She has created in her method the story telling form called: THE BIRDS. Listening, breathing, animality, precision, awareness and support are the basis of this work.

Day 1- you will first work on the architecture of the space the space as if it was a puppet that you have to give life: breathing, movements and voice exercises will be your tools.

Day 2-
Now adding the Balance or neutral Mask (black mask). The actors, all dressed in black become like the puppet players of their own character. The story telling and music is added to the exercises.

Day 3 –
The Character Mask (Commedia dell’arte and Modern mask) are brought to life : You will create somebody different from your own identity. The body is sculpted and stylized as in dance. To bring them to life we have to connect to emotions and situations. The music, songs, texts and storytelling will be the basis.

Day 4-
The character will continue to grow. The storytelling and movements will be improvised in a collective way. Inspired from the Greek Theater we will focus on the protagonist, the chorus and the servants of stage. The protagonist will have the action and the chorus will give support, light and life to the protagonist. The servants will give the voice, the story telling and sounds.

Mariana Araoz is an Argentinian-French director and pedagogue, living in Paris, and dedicated for 30 years to the art of Mask and Puppet. The technique she uses is her own, The TMR-Balance method© It’s ” inspired from pedagogues such as Mario Gonzalez, Ariane Mnouchkine, Jacques Lecoq, Barbara Wilczek Ekholm and Harald Leander as well as from traditional puppet and mask-theater as the Bunraku, Kabuki, Theatre Noh and Buto.

Språk:
engelska

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Kollegialt samtal – Friberg

Välkommen till ett samtal med Ulf Friberg (skådespelare och lektor) med utgångspunkt i hans avhandling ”Den kapitalistiske skådespelaren – aktör eller leverantör” från 2014. Vilka var de viktiga frågeställningarna då och vad har förändrats på de sju år som gått sedan avhandlingen presenterades? Ulf inleder och sedan öppnar vi upp för frågor och reflektion.

Moderator:
Pontus Plænge.

”Skådespelaren har sin kropp, sitt jag som instrument. Kroppen tänker, jaget finns i rummets utsträckning. Delvis likartat ser jag skådespelaren i och utanför sitt arbete. Skådespelaren behöver inte ta med sig rollen hem, det kan till och med vara bra att inte göra det. Men, skådespelaren tar med sig sig själv i arbetet. Minnen, erfarenheter, tankar, åsikter, ’den levda kroppen’. Jag påstår att om skådespelaren tystnar i verkligheten, krymper hennes fantasi på scenen. ’Rädslan urholkar själen’.”
/Ulf Friberg

Ingen ansökan behöver göras. Alla anställda är varmt välkomna.
Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 896 0692 4708 Passcode: 967558

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i tv-serier Online

Den här kursen syftar till att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-serier ställer, korta scener och många avsnitt. Målet är att du efter kursens slut kan driva din gestaltning i varje enskild scen och samtidigt vara trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt.  Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2–3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Vi går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Sista ansökningsdag: 21 mars

Antal platser: 8

Upplägg

Dag 1
Vi analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Vi går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Vi arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Vi går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

TeaterAlliansen

WORDPRESS – grundkurs hemsida

Fyra halvdagar för dig som vill skapa en hemsida som presenterar dig som skådespelare och lära dig grundläggande redigering i WordPress. Under kursen skapar och publicerar du din hemsida i publiceringsverktyget WordPress. Ingen förkunskaper men en laptop eller surfplatta krävs. Inför kursstart får du hjälp att köpa domänadress och webbhotell till din hemsida, total kostnad c:a 1.200 kr. Därefter årlig kostnad på c:a 1000 kr.

Under kursen lär dig grundläggande redigering så att du själv kan uppdatera text och bild.

Kursens innehåll:

  • Introduktion till publiceringsverktyget WordPress och temat Enfold
  • Enklare hantering av text och bild för internet
  • Bygg din hemsida i WordPress

Avslutningsvis skapar du en handlingsplan för det fortsatta arbetet med din hemsida. Efter avslutad kurs får du tillgång till dokumentation i form av guider för att fortsätta arbeta med din hemsida. Du får även en sammanställning av lösenord mm.

I kursen, som sker online, varvas föreläsning, diskussioner och eget arbeteMellan tillfällena arbetar du med din hemsida och har tillgång till viss support via e-post.

Antal platser: 8