pixabay fri bild. Kurs

Kurser exklusivt för scenografer och kostymdesigners

OBS! Fler kurser kommer släppas upp månadsskiftet jan/feb. Håll utkik.

TeaterAlliansen har under 2022-2024 vidgat sin kompetensutvecklingsverksamhet till att utöver skådespelare även arrangera aktiviteter för scenografer och kostymdesigners. Kurser och workshops kommer att i möjligaste mån vara avgiftsfria för deltagarna. Satsningen är ett tidsbegränsat projekt som möjliggörs genom statliga medel som tillkommit för att främja scenkonstens återstart efter pandemin. De kurser som nedan presenteras är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Fackförbundet Scen & Film som exklusivt riktar sig till medlemmar i avdelningen för scenografer och kostymdesigners.

PHOTOSHOP

Upplägg
Förberedelse: Photoshop REFRESHER tillgängliggörs innan kursstart för att alla deltagare ska ha en gemensam baskunskap.

Kursen kommer bl.a ta upp:

Färginställningar och ICC-profiler
Spara för olika format/media
Beskära
Att använda penslar, skapa egna penslar
Lager, nivåer och filter
frilägga/ändra bakgrund/klippa ut
Retuschera
Text

därutöver anpassas kursen utifrån gruppens önskemål

Efter genomförd kurs: Övningsbaserad inlärning och tillgång till  Youtube-kanal med viktiga moment/klipp från kursen finns att se i efterhand med garanterad tillgång i 2 år.

Programvara till Photoshopkursen: På kursen används den senaste versionen av programmet Adobe Photoshop CC på svenska. Har du ditt program på engelska är det inget problem. Du kan använda provversionen av ny photoshop eller din egen version även gamla versioner fungerar.

I mesta möjliga mån anpassas kursen till de enskilda deltagarna.

Kursledare: Joanna Bodzek
Tid: 09.00-12.30
Kurstimmar: 3 dagar x 4 timmar

kurs 1: 20 januari-3 februari online
kurs 2:
12 februari-26 februari på plats i Stockholm
kurs 3: 2 mars-16 mars online

 

SKETCHUP

Upplägg
Kursen är anpassad efter deltagarnas önskemål. Deltagarna väljer själv vad de vill rita i Sketchup under kursen. Det får gärna vara egna projekt. Vi går igenom funktioner och verktyg som du behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller. Kuren består av 2 dagar där den första fokuserar på det tekniska och den andra på design (du får ett exempel på ett riktigt projekt som kan användas om du inte har egna projekt). Undervisningen baseras på praktiska övningar så att du snabbt går från teori till praktik.  Under kursen får du goda råd och tips på hur du lyckas med att skapa digitala 3D-modeller.

Förkunskaper
Du kan välja kursen utifrån två kunskapsnivåer: Anmäl dig till nybörjarkurs alternativt kurs för den som har tidigare erfarenhet av programmet (utifrån din förkunskap).

Kursledare: Joachim von Rost
Kurstimmar: heldagar

kurs 1: 17-18 februari på plats i Nacka/Stockholm – nybörjare
kurs 2: 21-22 februari online – arbetat med programmet tidigare
kurs 3: 24-25 februari online – nybörjare
kurs 4: 28 februari-1 mars på plats i Nacka/Stockholm – arbetat med programmet tidigare

ANMÄLAN till Photoshop och/eller Sketchup HÄR!

OBS! Mejlbekräftelse skickas ut senast 14 dagar före kursstart till alla som anmält sig. Då får du besked om du kan erbjudas plats denna gång eller inte samt om du eventuell står som reserv. Digitala kurser har ett maxantal på 3 deltagare, de fysiska kurserna har ett maxantal på 4 deltagare.

Kurserna är avgiftsfria, MEN om du tackat JA till en plats och avbokar 14 dagar innan kursstart eller senare utgår en avgift på 1000 kr. Beroende på efterfrågan kan fler kurser komma att erbjudas under våren och hösten.

Workshop i Chubbuck-tekniken

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegssystem som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modernt skådespelaruttryck som passar speciellt bra för film och tv. Tekniken är utvecklad av skådespelar-coachen Ivana Chubbuck, som har skrivit boken ”The Power of the Actor”.

Syftet med kursen är att under tre dagar arbeta enligt Chubbuck-tekniken med en scen från en film, tv-serie eller teaterpjäs tillsammans med en scenpartner. Deltagarna studerar in scenen och läser manus och/eller ser film/tv-serie innan kursstarten enligt instruktioner som ni får av kursledaren två veckor innan kursen startar. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken. Målet är att du ska få en grundlig introduktion till Chubbuck-teknikens universum.

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för att gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Som förberedelse till kursen ska du läsa första delen av ”The Power of the Actor” (om ”De 12 stegen”).

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin. Läs mer/sök HÄR!

OBS! Räkna med förarbete inför kursen samt en del eget arbete på kvällarna 8 och 9 december.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute samt regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England.
2008 blev Elisabet officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck.
Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Antal platser: 12

*
Kursupplägg

Dag 1
Varje par gör sin scen i masterclass-form, sedan går vi igenom den och gör den speciella analysen som hör Chubbuck-tekniken till för att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen. (Steg 1-5 av ”De 12 stegen”)

Dag 2
Vi fortsätter arbetet med scenen. Den här dagen lägger vi fokus på vad du gör i scenen och mötet med den andra skådespelaren. Vi arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar dig att börja en scen. (Steg 6-10 av ”De 12 stegen”)

Dag 3
Denna dag handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Vi går igenom metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa på scen eller framför kameran. Vi går också igenom verktyg för att gestalta t.ex. kärleksförhållande, föräldrar-barnrelation, vänskapsrelation etc. Dagen avslutas med en frågestund. (Steg 11-12 av ”De 12 stegen”)

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning avancerad nivå – Pia Olby

Kursen i avancerad sånggestaltning erbjuder dig möjlighet att ta din vokala- och musikaliska potential ytterligare en nivå genom att utmana dig själv. Denna gång vänder vi oss till skådespelare, dansare och musiker som sjunger regelbundet och ser med fördel att du gått någon tidigare kurs med Pia.

Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra– vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Du som antas till kursen ska ha med dig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Du bör dock välja material i en tonart som passar din röst.

Pia Olby är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Arne Tengstrand medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

 

Antal platser: 4 TeaterAlliansen och 4 Dansalliansen

Möte med castare

Seminiarium med tre Casting Directors; Imor Hermann, Moa Olsson och Pär Brundin.

Efter en lång tid av nedstängningar går vi mot att fler och fler verksamheter öppnar upp och behöver nyanställa. Syftet med det här seminariet är att du ska få en inblick i, kunskap om och förståelse för hur tre Casting Directors arbetar.

Målet är att du som skådespelare får veta hur du bäst förbereder dig inför en audition eller provfilmning.

Läs mer och ansök: HÄR!

Samtalet görs i samarbete med Kulturakademin

Linda Zachrisson och Paula Mc Manus

Frukostmöte med Linda Zachrisson och Paula Mc Manus

Ett tillfälle att möta både Linda Zachrisson som berättar mer om den återstartsutredning som hon lett och den rapport det mynnat ut i samt Paula Mc Manus, konstnärlig ledare på ung scen/öst. Två samtal där du som deltar inkluderas med dina frågor och funderingar.

Efter det blir det möjligt att boka enskild tid med formgivare Monika Moravcsik för frågor kring bildhantering/bildformat och Imor Hermann för konsultation och inspiration kring CV/presentation. Dessa tider bokas här:
Bildhantering/Monika
Presentation/Imor

Program:
08.30-09.00
kaffe & smörgås serveras

09.00-11.30
Morgongäster: Linda Zachrisson och Paula Mc Manus

11.30-12.30
Möjlighet att enskilt få hjälp med dina bilder, lära dig redigera dem för rätt format etc. samt få input på ditt presentationsmaterial (bilder/text/profilsida) från Imor Hermann och Eva Vallin Galyas.

12.00-16.00
Det finns möjlighet att värma medhavd mat eller köpa lunch på plats. Därefter kan du arbeta vidare om du vill. Kaffe, frukt & kaffe finns i kurslokalen.

Föranmäl dig gärna så att vi vet hur många vi ska förbereda smörgås/fika till. 

Foto: Julia Lindemalm

DRAG – for Kings and Queens

OBS! öppen för sen anmälan

DRAG – for Kings and Queens

Kursledare: Helena Engberg Tunström & Paulina Göth, PotatoPotato Scenkonst
Lokal:
Kulturhuset Mazetti i Malmö.

Adress: Bergsgatan 29
Porttelefon: Teatercentrum

Workshopen vänder sig till dig, oavsett könsidentitet, som vill utforska nya uttryck inom skådespeleri och gestaltning och är intresserad av eller nyfiken på genus och normkritik.
I workshopen får du på ett lekfullt sätt utforska drag genom övningar i fysisk gestaltning, attribut och improvisation. Du kommer även få möjlighet att skapa eget material utifrån karaktärs- och textarbete. I kursen varvas praktiska övningar med reflektion och diskussion.

Inom projektet Squeer har PotatoPotato Scenkonst de senaste tio åren skapat föreställningar och workshops som undersöker normer och kategoriseringar utifrån drag-tekniker. Genom sina dragking- och dragqueen-karaktärer har scenkonstkollektivet utmanat och överraskat sin publik i över 35 olika shower. PotatoPotato definierar ”drag” som ett kroppsligt sätt att problematisera genus, på och utanför scenen.

Kursledare är Helena Engberg Tunström och Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Kursledarna har tidigare lett workshops och kurser för bland annat Forum för Levande Historia, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö, Pedagogisk Inspiration, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, och elever i årskurs 8-9 i Malmö. Mer information om PotatoPotato och Squeer finns på deras hemsida: potatopotato.se

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum syd

 

Mask and Puppet technique for actors

OBS! öppen för sen anmälan

She has created the TMR Balance Method©. It is based on the concept of balance through the theater space, the stage, the actors, the troupe and the audience. The main characters and the story are supported and brought to life by the ”servants of stage” or the manipulators of the “puppets” through mask and puppets codifications. She has created in her method the story telling form called: THE BIRDS. Listening, breathing, animality, precision, awareness and support are the basis of this work.

Day 1- you will first work on the architecture of the space the space as if it was a puppet that you have to give life: breathing, movements and voice exercises will be your tools.

Day 2-
Now adding the Balance or neutral Mask (black mask). The actors, all dressed in black become like the puppet players of their own character. The story telling and music is added to the exercises.

Day 3 –
The Character Mask (Commedia dell’arte and Modern mask) are brought to life : You will create somebody different from your own identity. The body is sculpted and stylized as in dance. To bring them to life we have to connect to emotions and situations. The music, songs, texts and storytelling will be the basis.

Day 4-
The character will continue to grow. The storytelling and movements will be improvised in a collective way. Inspired from the Greek Theater we will focus on the protagonist, the chorus and the servants of stage. The protagonist will have the action and the chorus will give support, light and life to the protagonist. The servants will give the voice, the story telling and sounds.

Mariana Araoz is an Argentinian-French director and pedagogue, living in Paris, and dedicated for 30 years to the art of Mask and Puppet. The technique she uses is her own, The TMR-Balance method© It’s ” inspired from pedagogues such as Mario Gonzalez, Ariane Mnouchkine, Jacques Lecoq, Barbara Wilczek Ekholm and Harald Leander as well as from traditional puppet and mask-theater as the Bunraku, Kabuki, Theatre Noh and Buto.

Språk:
engelska

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Kollegialt samtal – Friberg

Välkommen till ett samtal med Ulf Friberg (skådespelare och lektor) med utgångspunkt i hans avhandling ”Den kapitalistiske skådespelaren – aktör eller leverantör” från 2014. Vilka var de viktiga frågeställningarna då och vad har förändrats på de sju år som gått sedan avhandlingen presenterades? Ulf inleder och sedan öppnar vi upp för frågor och reflektion.

Moderator:
Pontus Plænge.

”Skådespelaren har sin kropp, sitt jag som instrument. Kroppen tänker, jaget finns i rummets utsträckning. Delvis likartat ser jag skådespelaren i och utanför sitt arbete. Skådespelaren behöver inte ta med sig rollen hem, det kan till och med vara bra att inte göra det. Men, skådespelaren tar med sig sig själv i arbetet. Minnen, erfarenheter, tankar, åsikter, ’den levda kroppen’. Jag påstår att om skådespelaren tystnar i verkligheten, krymper hennes fantasi på scenen. ’Rädslan urholkar själen’.”
/Ulf Friberg

Ingen ansökan behöver göras. Alla anställda är varmt välkomna.
Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 896 0692 4708 Passcode: 967558

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i tv-serier Online

Den här kursen syftar till att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-serier ställer, korta scener och många avsnitt. Målet är att du efter kursens slut kan driva din gestaltning i varje enskild scen och samtidigt vara trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt.  Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2–3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Vi går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Sista ansökningsdag: 21 mars

Antal platser: 8

Upplägg

Dag 1
Vi analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Vi går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Vi arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Vi går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

TeaterAlliansen

WORDPRESS – grundkurs hemsida

Fyra halvdagar för dig som vill skapa en hemsida som presenterar dig som skådespelare och lära dig grundläggande redigering i WordPress. Under kursen skapar och publicerar du din hemsida i publiceringsverktyget WordPress. Ingen förkunskaper men en laptop eller surfplatta krävs. Inför kursstart får du hjälp att köpa domänadress och webbhotell till din hemsida, total kostnad c:a 1.200 kr. Därefter årlig kostnad på c:a 1000 kr.

Under kursen lär dig grundläggande redigering så att du själv kan uppdatera text och bild.

Kursens innehåll:

  • Introduktion till publiceringsverktyget WordPress och temat Enfold
  • Enklare hantering av text och bild för internet
  • Bygg din hemsida i WordPress

Avslutningsvis skapar du en handlingsplan för det fortsatta arbetet med din hemsida. Efter avslutad kurs får du tillgång till dokumentation i form av guider för att fortsätta arbeta med din hemsida. Du får även en sammanställning av lösenord mm.

I kursen, som sker online, varvas föreläsning, diskussioner och eget arbeteMellan tillfällena arbetar du med din hemsida och har tillgång till viss support via e-post.

Antal platser: 8