Fortsättningskurs i dramatiskt skrivande

Är du regissör eller skådespelare och tidigare gått någon av TeaterAlliansens skrivkurser är detta möjligheten att under handledning fortsätta utveckla ditt dramatiska skrivande. Aspekten ”publik” kommer beaktas och det kommer i slutet på kursen finnas möjlighet att få sin text uppläst inför en liten publik (valfritt)

Upplägg:
Fyra undervisningstillfällen, varav de 2 mellersta är handledning i mindre grupp/individuellt. Kursen avslutas med uppläsning (valfritt) inför liten publik.

19-20 augusti:
09.00-16.00

Grupphandledning V.37 (9-13 september)

Individuell handledning V.39 (24-27 september

13-14 oktober: 09.00-16.00
Däremellan eget skrivande och fysisk träff i mindre grupp (tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren).

 

Kostnad
När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Ange gärna i ansökan vilken tidigare skrivkurs du gått, varför du vill gå fortsättningskursen samt om du fått något publicerat eller uppsatt.

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

2 dagars intensivkurs On-Camera

In this 2-day On-Camera Intensive, you will learn the art of great, freeing, bad-ass self taping. Get Casting Directors to watch more than 15 seconds of your tape. Start seeing yourself in the Lead Role and not just in the bit parts. Learn the Art of Self-Tapes and what makes your tape stand out. Especially in the American market.

In this intensive, you will work on your audition and self-tape skills through on-camera work.

Förberedelse:
Day 1 Participants will bring a self tape to the workshop based on material provided before the class. You will work with this on the first day.
Day 2 will be on-camera work with material that is also provided.

 

”Det var intensivt, energiskt, roligt och känslosamt. Hans pedagogik går ut på att bli mer modig och tillåta sig vara precis som man är.”
Lotti Törnros (som närvarade på Athonys workshop våren 2023)


Anthony Meindl:
His work has led actors to become free and spontaneous and in-the-moment in revolutionary ways. His Art of Acting has less to do with how well you memorize and construct an ”idea” of something, but more about the radical act of self-acceptance and surrender, bravery and intuition in a process that is fun, freeing and empowering.

Språk: engelska
Platser: två (om du blir antagen står TA för resa (motsvarande 2:a klass tåg och boende).

Läs mer HÄR!

Eventuella frågor besvaras av: Lisbeth Pettersson, 0729-712613

Ledarskap för scenkonstregissörer – Göteborg

40 väletablerade regissörer har genomgått TeaterAlliansens uppskattade ledarskapsprogram Ledarskap för Scenkonstregissörer. Till hösten startar en ytterligare utbildningsomgång i Göteborg – i samarbete med sju scenkonstinstitutioner i västsverige! Utöver Fackförbundet Scen & Film, Svensk Scenkonst, Trygghetsrådet TRS ges höstens utbildning i samarbete med Göteborgs Stadsteater, Backa Teater, Folkteatern Göteborg, Borås Stadsteater, Angereds Teater, Teater Halland och Regionteater Väst.

 

Vad krävs av ett samtida ledarskap inom scenkonsten? Hur kan jag som regissör fortsätta utveckla och fördjupa mitt ledarskap och vilket ansvar har jag i rollen?

Utbildningsprogrammet Ledarskap för scenkonstregissörer riktar sig till verksamma och etablerade regissörer med drivkraft att utveckla det egna ledarskapet, höja sin kompetens kring scenkonstinstitutionens uppdrag och samt kring arbetsmiljö och ansvarsfördelning i en större producerande scenkonstverksamhet.

 

Utbildningens fokusområden

Som konstnärlig arbetsledare i tidsbegränsade projekt och med ständigt nya gruppsammansättningar står scenkonstregissören inför ett komplext ledarskapsuppdrag. Under ledning av erfarna handledare och föreläsare skapas fördjupad förståelse kring ledning av arbetsgrupper och individer i kreativa processer. Tillsammans med utbildningsledaren kommer kursens deltagare få möjlighet att arbeta med det personliga ledarskapet genom självkännedom, konflikthantering och medarbetarskap i ett skräddarsytt upplägg för scenkonstregissörer.

Ett viktigt spår genom kursen är även regissörens roll i arbetsmiljöarbetet utifrån inkludering och förebyggande av trakasserier och diskriminering. Genom möten med inbjudna representanter för branschens parter och uppdragsgivare och övriga sakkunniga föreläsare, får deltagarna möjlighet att samtala om och reflektera kring rollens ansvar, mandat och strukturer för samarbete.

 

Pedagogik

Programmets olika block vävs samman av en utbildningsledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med och handleda ledare och arbetsgrupper från olika branscher. I utbildningen varvas föreläsningar och teoretiska block med praktiska övningar som tar vara på gruppens egna erfarenheter.

Utbildningsledare är Anna Wilhelmsson har arbetat som konsult på Gaia Leadership i drygt 8 år med en tonvikt på offentliga verksamheter. Fokus i många av uppdragen har varit att utveckla olika typer av ledande grupper och team så att gruppens syfte, funktion, kommunikationsmönster, de interna relationerna m.m. har stärkts. Utöver detta har Anna arbetat mycket med individuell coachning, organisationsutveckling och ledarutveckling i så väl offentlig som privat sektor. Bland uppdragen märks även ett antal kulturorganisationer där insatserna inkluderar allt från ledarskapsutbildningar, stärkande av arbetsgrupper, ledningsgruppsutveckling, organisations- och processutveckling.

Anna Wilhelmsson har även bakgrund som producent och produktionschef på Riksteatern, i båda roller med fokus på att ständigt förbättra förutsättningarna för kärnan i verksamheten, de komplexa och konstnärligt baserade processerna runt varje scenkonstproduktion.

 

Omfattning

Utbildningen genomförs i Göteborg med start hösten 2024. Upplägget består av två onlineträffar (halvdag), tre fysiska utbildningsträffar om två dagar, samt en återträff. Träffarna är förlagda under söndagar och måndagar.

 

Onlineintroduktion: Måndag 2 september kl. 9.30 – 12.00

 

Fysisk kursträff (Modul 1) 15–16 september:

Söndag kl 11 – 17 + AW med samarbetsparter

Måndag kl 9 – 15

 

Onlineträff: Måndag 21 oktober kl. 9.30 – 12.00

 

Fysisk kursträff (Modul 2) 3–4 november:

Söndag: kl 11 – 17

Måndag: kl 9 – 15

 

Fysisk kursträff (Modul 3) 1–2 december:

Söndag: kl 11 – 17

Måndag: kl 9 – 15

 

Återträff: Måndag den 27 januari kl 10 – 15

 

Antagning / Vem kan söka?

Ett krav för att söka utbildningen är att du fullt ut (fysiskt eller digitalt utifrån kursträffens utformning) kan delta i samtliga kursdagar, samt avsätta tid för mindre hemuppgifter mellan träffarna. Delar av kursens innehåll kommer att utformas utifrån deltagarnas egna erfarenheter. En kompletterande gruppsammansättning utifrån deltagarnas bakgrund, ålder, kön och geografisk placering kommer därför att eftersträvas. Urval genomförs av TeaterAlliansen i samråd med utbildningsledningen.

Antal platser: 14

 

Utbildningen riktar sig till dig som:

  • Är etablerad och professionellt yrkesverksam frilansande regissör inom scenkonstområdet.
  • Har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete som regissör från scenkonstinstitution eller det fria professionella scenkonstfältet.
  • Har ett intresse av att utveckla din kunskap kring:

*Organisationers och arbetsgruppers processer, arbetsledarskap, konflikthantering och metoder för trygghet och medbestämmande i större organisationer.

*Arbetsmiljö och likabehandling – juridiskt och i praktiken

* Regissörens roll i förhållande till den större scenkonstverksamhetens uppdrag och arbetssätt.

Meriterande:

  • Internationell/flerspråkig erfarenhet
  • Andra erfarenheter av ledarskapsuppdrag inom scen-, film- eller kulturområdet

 

Kostnader

Utbildningen bekostas av TeaterAlliansen, vilket inkluderar lunch för samtliga deltagare, samt logi (1 natt per kursträff) för deltagare från annan ort än Göteborg.  Kursdeltagaren står själv för resekostnader, samt andra ev. utgifter i samband med kursen. Ingen ersättning utgår för avsatt tid.

Är du medlem i Fackförbundet Scen & Film? Då kan du söka stipendium för omkostnader i samband med utbildningen. Skicka din ansökan till info@scenochfilm.se och skriv Elg-Lundberg fond i rubriken.

 

Så ansöker du

Ansökan sker via TeaterAlliansens kurssida genom att bifoga ditt CV + personligt brev. Obs! Handlingarna bifogas i samma dokument i följande ordning:

1) CV

2) Personligt brev

OBS! I rutan ”kort presentation” vill vi också att du skriver en kort presentationstext (max 200 tkn) som sammanfattar din profil.*  Detta är obligatoriskt och kommer användas som en kompletterande referens i antagningsprocessen.

*Exempel på profil: antal år i yrket, ev examensår från konstnärlig högskola, uppdragsgivare och annan relevant erfarenhet du bedömer som relevant. 

Sista ansökningsdag är den 31 maj 2024.

 

I ditt CV ska följande framgå:  

  • Relevanta utbildningar
  • Hur många år du arbetat som professionell regissör inom scenkonstområdet
  • Var du arbetat och under vilken period
  • Internationell eller annan relevant erfarenhet

 

Personligt brev (max 2 sidor) där du ger en kort beskrivning av dig själv, samt svarar på följande frågor:

  • Varför du vill delta i programmet?
  • Vilka värdefulla erfarenheter tar du med dig in i utbildningsprocessen?
  • Vad önskar du utveckla framöver i ditt ledarskap?

 

Antagningsbesked

Beräknat datum för antagningsbesked är den 20 juni.

 

Övriga villkor

Programmets upplägg bygger på att alla deltagare är aktiva och fysiskt närvarande under samtliga utbildningsträffar. Mindre hemuppgifter mellan sammankomsterna kan tillkomma.

Blir du erbjuden en kursplats och tackar ja är anmälan bindande. Vid sen avanmälan eller uteblivande från kursen med andra skäl än sjukdom (sjukintyg krävs) debiteras du en avgift motsvarande 10% av kursens beräknade kostnadsvärde per deltagare, d.v.s. 4000 kr.

 

Mer information

Har du frågor är du välkommen att kontakta Karin Vestlund, projektledare för utbildningen på TeaterAlliansen: karin.vestlund@teateralliansen.se, 073-400 58 07

 

Välkommen med din ansökan!

Ansök 17 april  – 31 maj 2024

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga – höstterminen 2024

Har du sedan tidigare fått ok:at att träna behöver du inte ansöka igen. Information kommer skickas till dig när höstterminen drar i gång.  

Har du inte ansökt/blivit godkänd att träna läs följande:
Endast du som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i höst.

Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 30 augusti .

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan (mer information kommer om din ansökan godkänns) och du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Frukostsamtal med Linda Zachrison

TeaterAlliansen bjuder in till ett frukostsamtal i mindre format exklusivt för våra anställda och Unga TA.

Gäst: Linda Zachrison.

08.30-09.00 Frukost
09.00-10.00 Samtal

Samtalet är tänkt fysiskt för de som bor i Västra Götaland, men det går att delta via länk (under enklare former). Skriv i anmälan om du önskar delta digitalt – under kommentar.

Eventuella praktiska frågor/funderingar besvaras av: Lisbeth Pettersson, TeaterAlliansen, 0729-712613.

Your Inner Fool – Clownkurs

Kursspråk: engelska.
You are welcome to speak/work in your own language, but basic English skills is required.

Your clown, your inner you, your most authentic personality, the one that you do not even know, is what makes you shine on the stage. Through games and fun we will make that inner beauty to be present in the room.

In this five day intensive, participants will be asked to bring their hearts and imaginations – open, willing, and curious – into a series of games that are designed to shine a light on their most authentic comedic potential. There will be failure: glorious failure, painful failure, bewildering failure, messy failure, boring failure, hysterical failure, risky failure, tearful failure, vibrant failure, hilarious failure, and big, huge flop failure. And sometimes there will be sweet, sweet, gorgeous, poetic, elated success. No matter which, the delicate world of the clown teaches each performer to be courageous, make a generous proposal, risk everything, and embrace their inner fool.

Aitor Basauri: master teacher, specializing in clown, improvisation, and the creation of original work. He is one of the most sought after clowning teachers in the world. Aitor has a unique talent for pushing his students to be honest and vulnerable, embrace their true comedic potentials, and claim their inner fools.helms the ship with humor, compassion, and deep wisdom. Come play, and discover the gorgeous idiot you didn’t know you were.

The purpose of the workshop is to create a party of clown that last a week, in which celebrating each’s stupidity. Every performer will go through a personal transformation while they have an amazing time.

PREPARATIONS
Nothing to prepare, besides a desire to have fun.

BRING/WEAR
Comfortable clothes. The participants may bring an instrument or a prop that they have a skill with, like joggling balls, hoop, wipe or other.

Antal platser: 2 (exklusivt för anställda på TA/Unga TA)

OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursen samt resa och boende enligt vår resepolicy.

Masterclass ”wonderbox” med Jakop Ahlbom

TeaterAlliansen bjuder i samarbete med Mimplattformen och Riksteatern och med bidrag från Konstnärsnämnden in till en tredagars masterclass med Jakop Ahlbom (Nederländerna). Språk: engelska

An inspiration program titled Wonderclass. Participants get familiar with Jakop Ahlbom’s working method. Part of the wonderclass is the working with the Wonderbox with cards that help performers explore play, movement, drama, and conflict. Jakop Ahlbom uses these cards as a tool in his rehearsal room.

About Jakop Ahlbom Company: We make people wonder… Jakop Ahlbom Company is a theater company that creates surreal and physical performances that capture the imagination. With a blend of mime, dance, slapstick, music, magic and visual effects we tell universal stories. We bring the audience to unknown worlds and show a magical universe where nothing what it seems. With our visual language we appeal to large and diverse audiences both in The Netherlands and abroad.

Jakop Ahlbom (Sweden, 1971) graduated from the Mime Program at the Amsterdam School of the Arts. He has been working on his own unique oeuvre for over two decades. His performances are staged all over the world.
www.jakopahlbom.com

Målgrupp: utbildade mimskådespelare och andra yrkesverksamma/professionella scenkonstnärer som utövar en fysisk praktik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viewpoints för skådespelare och regissörer

3-dagarsworkshop där skådespelare och regissörer tillsammans får utforska Viewpointsmetoden under ledning av Anne Jonsson.

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet. Under workshoppen kommer vi att arbeta i helgrupp och mindre grupper och undersöka metoden från såväl skådespelarnas som regissörernas perspektiv.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Workshop dockteater: Signs of Life

This workshop is a part of Pop Up Puppets International Festival hosted by Marionetteatern – Sweden’s most well known puppet theater.

How does an object come alive? This practical and playful course reveals how any puppet, object or material that moves in such a way that we perceive it to have thoughts, feelings and objectives will appear to have a life of its own.

Participants will explore more complex emotions than we normally expect from puppets, expanding their emotional vocabulary by interpreting abstract movement, and will learn to use rhythm, gesture, breath, precise looks and reactions to articulate the object’s thoughts and feelings.

RENE BAKER: specialises in puppet and object theatre, with over 30 years professional practice as a performer, director, designer, researcher and pedagogue. She trained at the Little Angel Theatre (London) and from 1992-1998 was a core member of the creative team at Norwich Puppet Theatre (UK). 1998-2005 she taught puppet manipulation at the Central School of Speech and Drama (London) and 2001-2010 lectured in visual theatre at the Institut del Teatre (Barcelona). 2010-2012 she was a full-time guest teacher in the puppetry and circus departments of the Turku Academy of Arts in Finland. Rene is currently key tutor with the Curious School of Puppetry and has recently created a series of online training courses.

Number of participants: 14
If you are accepted, the workshop is free of charge.
Target group:
professional actors
Language:
English

TeaterAlliansen and Marionetteatern co-arrange this workshop. For information on all other performances and activities at the festival, we refer to the festival:
Pop Up Puppets!

Skådespeleri i TV-serier, film och på teater – med inriktning på komedi

Den här kursen handlar om att spela komedi! Och att göra det med hjälp av våra egna personliga erfarenheter, tillkortakommanden, drömmar, framgångar och misslyckanden. Metoden grundar sig i Stanislavskij och har sitt hjärta i Chubbuck-tekniken.

Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå och använda sig av egna känslomässiga erfarenheter. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Den innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor inför överlevnad, död, rädsla och hopp – vilket komedi i djupet handlar om, enligt Chubbuck-tekniken.

Förberedelser krävs innan kursstart:
Två-tre veckor innan kurs-start får de som blir antagna en komedi-scen från en film, tv-serie, teaterpjäs samt en scenpartner via mail. Förberedelse sker enskilt och tillsammans med sin scenpartner, med hjälp av det kompendium som kursledaren skickar ut. Du behöver kunna dina repliker och ta med dig kläder och rekvisita och grejer som passar till karaktären och till scenen redan första kursdagen.

UPPLÄGG:
Första dagen
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Grundtanken är att det blir roligt när det finns ett desperat behov att snabbt nå ett mål och stora hinder är i vägen.

Andra dagen
Deltagarna går djupare in i arbetet med att upptäcka personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen. När det gäller komedi så handlar det om att hitta mycket detaljerade och konkreta kopplingar till det egna livet, både ur det medvetna och undermedvetna.

Tredje dagen
Nu går arbetet över till hur karaktärerna driver och relaterar till den andra personen i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är. De arbetar också med vad som triggar igång det första ögonblicket i scenen – vad som gör situationen så desperat och målet så viktigt att uppnå.

Fjärde dagen
Denna dagen är det fokus på att använda föremål – både sådana som är med och sådana som är mot karaktären, samt att hitta en inre monolog som höjer temperaturen och därmed det roliga i scenen.

Femte dagen
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete (och huvudet) för att kunna vara närvarande i ögonblicket, låta kroppen ta över och få komedi att uppstå.

Målgrupp: skådespelare
Platser: 10

Elisabet Sevholt: arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com