Din frilansekonomi – enkla tips kring skatt och pension

Vilka är fällorna för frilansare som ofta har oregelbundna inkomster? Vilka är de största skillnaderna mellan att arbeta på egen firma/bolag jämfört med att vara anställd och vad innebär hybriden egenanställning eller att jobba genom ”faktureringsservice”? Hur kan du, oavsett hur du jobbar, bäst ta tillvara dina möjligheter?

Kursen är endast för anställda på TeaterAlliansen respektive Dansalliansen och  vänder sig till dig som har din egen firma/bolag men även till dig som i huvudsak arbetar som anställd eller växlar mellan egen firma/bolag och anställning.

Kursledare Mats Möller, med många år som frilansare i musikbranschen, går framför allt igenom hur du själv kan påverka din ekonomiska situation på lång och kort sikt gällande inkomster, skatt och pension.  Mats tar upp frågor kring:

  • avdrag – bra, mindre bra, och ibland dåligt
  • jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
  • rot- och räntefällan
  • skatteinbetalning som den bästa pensionsförsäkringen
  • varför det orangea kuverten är oranget?
  • hur frilans-pensionen fungerar
  • anställning eller F-skatt, eller båda och, – men varva klokt
  • skiktgränserna i skattesystemet

Mats Möller har arbetat som musiker, producent och konsertarrangör och är en efterfrågad kursledare både inom det fria musiklivet och hos institutioner. Han driver redovisningsbyrån – Kulturekonomin AB – nischad på kulturarbetare och kommer under den här kursdagen att tala mycket om hur en frilansande kulturarbetare på bästa sätt arbetar upp sin pension.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i tv-serier

Den här kurser handlar om att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-mediet ställer. Tv-seriens DNA består av korta scener och många avsnitt. Hur driver du din gestaltning i varje enskild scen och är samtidigt trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt? Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig och tänka när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar i en serie med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar gruppen med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2-3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Gruppen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket. Kursen ger mycket konkreta metoder att arbeta efter och är schematiskt utformad i enlighet med dessa.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Kursupplägg

Dag 1
Gruppen analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Gruppen går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Gruppen arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Gruppen går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt som leder kursen arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Kurs Dansteater TeaterAlliansen 20108

Dansteater, kropp och kommunikation – med Birgitta Egerbladh/INSTÄLLD

INSTÄLLD!
En workshop som med hjälp av övningar och improvisationer undersöker dansteatern som form samt kroppens möjligheter att kommunicera. Ett tillfälle för skådespelare att på ett intuitivt sätt undersöka och utveckla sin medvetenhet om relationen mellan kropp och text.

Utgångspunkten är det personliga kroppsspråket och hur vi uttrycker våra känslor, tankar viljor och behov. Hur vi ”talar” genom kroppen. I Birgitta Egerbladhs form av dansteater blir människan och det personliga uttrycket synligt. Hur påverkas vi av tempo, placering, riktningar, närhet, avstånd och relationen till andra människor i ett rum?

Birgitta Egerbladh är koreograf, regissör och kompositör. Hon har bland annat arbetat vid Kulturhuset Stockholms Stadsteater, Kungliga Baletten, Göteborgsoperans Balett, Folkteatern Gävleborg, Uppsala Stadsteater, Unga Dramaten och Helsingborgs Stadsteater. Nyligen hade hennes föreställning Prat och människor, med texter av Kent Andersson och Bengt Bratt, premiär på Folkteatern Göteborg. Hon har även samarbetat med humorgruppen Klungan.

Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 4/ALLA 11 13.00-16.00
Tisdag 5/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 6/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 7/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 8/11 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria

Den sista av tre hösteftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

”En av dagarna kommer vi att hälsa på hos 400-talstänkaren Augustinus för att höra hans tankar om tidens gång – detta för en skådespelare så väsentliga tidssinne, det vi kallar tajming. Han skriver om minnet och vi vet ju vad det är – att memorera en text. Vi bjuder också in några 1900-talspoeter till vårt samtal, TS Eliot och Solveig von Schoultz, Octavio Paz och Agneta Pleijel som alla har formulerat sig i frågan om vad tid är.” – tillägger Henric.

Gruppen kommer också att läsa den starka svenska lyriken från mitten av 1900-talet: Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf och Harry Martinsson – men också finska Kerstin Söderholm och lettiska Vizma Belsevica. Mot slutet tar sig gruppen an nutidens tankar och ord: Athena Farrokhzad, Johannes Anyuru och Eva-Stina Byggmästar.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskatta

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria

Den andra av tre hösteftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

”En av dagarna kommer vi att hälsa på hos 400-talstänkaren Augustinus för att höra hans tankar om tidens gång – detta för en skådespelare så väsentliga tidssinne, det vi kallar tajming. Han skriver om minnet och vi vet ju vad det är – att memorera en text. Vi bjuder också in några 1900-talspoeter till vårt samtal, TS Eliot och Solveig von Schoultz, Octavio Paz och Agneta Pleijel som alla har formulerat sig i frågan om vad tid är.” – tillägger Henric.

Gruppen kommer också att läsa den starka svenska lyriken från mitten av 1900-talet: Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf och Harry Martinsson – men också finska Kerstin Söderholm och lettiska Vizma Belsevica. Mot slutet tar sig gruppen an nutidens tankar och ord: Athena Farrokhzad, Johannes Anyuru och Eva-Stina Byggmästar.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International

En tredagarskurs, i samarbete med Kulturakademin i Göteborg, för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen Self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Fyra dagar innan kursen får du en scen som ska läras in utantill för att du ska få den tid du normalt har för att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

Till kursen behöver du ta med dig egen utrustning, som du har tillgång till. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv får du gärna ta med dig det också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Dag 1
10.00-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
12.45-14.45 Filma sina self-tapes parvis.
14.45-15.00 Hjälp med att överföra filerna till nätet, vid behov.

Dag 2
10.00-14.00 Feed-back på self tape-filmerna, inkl. lunch.
14.00-15.00 Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Dag 3
10.00-12.00 Filma scenerna igen där deltagarna tar med sig feedback och ”rättar”.
12.45-15.00 Titta igenom de nyinspelade scenerna.

OBS! Ansökan via Kulturakademins hemsida

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

http://www.thomaschaanhing.dk

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare, Nadne George

Monologue workshop

Through the last 35 years Nadine George has developed a deep going technic where the work with the voice in the body is a tool that creates the connection between feeling, sound and the word. This resonating sound in the body is brought directly into the work with the words and the text. The text used in the workshop is in Swedish, the teaching and dialouge with Nadine will be in English.

Morgnings
The group will do breathing work on the floor in two’s and then take the breathing into the space walking and connecting with each other. Then the voice warm up which is based on four qualities of sound that we will be working on. These sounds are sung in the body.

There are two male sounds and two female sounds low male,high male, low female and high female. The participants will sing these sounds together and then speak the four phrases of Shakespeare that link with these sounds resonating the speaking voice from the vibration of the sung sound.

Then Nadine will work with each person individually on their voice with the people in the workshop listening to the person who is working. Each person in the workshop will work on one quality of sound each day so that everyone will work on all the qualities of sound.

Aftornoons
Work on the Shakespearean monologues from Richard III linking this with the work on the voice in the morning. The participants will also go up on the floor with the monologues in order to see how the physical work on the floor links directly with the voice work. This structure will be followd for four days, on the fifth day there’ll be the breathing work and the voice warm up. the rest of the day will be spent working on the Shakespearean monologues of Richard III.

A couple of weeks before the workshop starts participants will receive monologues from Shakespeare’s Richard III in Swedish to rehearse in advance.

Nadine George, founder of Voice Studio International, trained as an actress at the Central School of Speech and Drama in London. She went on to work closely with fellow actor Roy Hart, researching work on the human voice

Based in England since 1990, and having spent eight years researching the voice at the University of Birmingham Drama Department, Nadine has developed her own voice technique. She now works closely with many international theatre companies and drama schools all over Europe where her work has been adopted by many as the core vocal practice for their actor training programmes.

Nadine has created a practical technique that can be used internationally by actors, voice teachers, directors and anyone wishing to develop their true voice. The work uniquely uses sung sound directly linked to the body and to work with text.

In July 2008, Nadine received an Honorary Doctorate of Drama from the Royal Conservatoire Scotlandfor service to the arts and her lifetime contribution to work on the Human Voice on an international level. In June 2013 the Centre for Voice in Performance published the first book charting the growth and development of the Nadine George Voice Work: Growing Voices.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Théâtre du Soleil Mask Workshop

The training covers the basics of acting work of the Théâtre du Soleil. The work aims to explore the development of the imagination of the actor through the principles of the acting with Topeng (Topeng means an object that covers the face i.e. a type of mask made from wood or paper) and Commedia dell’Arte masks.

The mask, free from all the clichés that often accompany it, is the ultimate learning tool for achieving incarnation of the character. Through improvisation, we face the actor’s work in its various aspects and theatrical acts: listening, be present, body awareness.
The course is structured in two main parts: Body work with rhythmic and musical awareness. Improvisation which contains research on physical transformation. Kursspråk är engelska.

Duccio Bellugi Vannuccini is an actor in the Théâtre du Soleil, director and set designer. He has a graduation from the Marcel Marceau School and has studied at the school of Pina Bausch, Jacques Lecoq, Étienne Decroux, and Annie Fratellini.
Since 1987 Duccio has worked at the Théâtre du Soleil, directed by Ariane Mnouchkine, and has been participating in all the shows and films until now.  He also co-realized the documentary ”Un Soleil à Kaboul…” and has conducted workshops and master classes in several countries (France, Italy, Germany, Norway, Morocco, Israel, USA, Brazil, Argentina, Chile …).

Gagaträning för skådespelare

Gaga drop-in morgonträning för skådespelare

Är du skådespelare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra.

Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Träningen är öppen för frilansande skådespelare och kräver ingen föranmälan.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.