Kurs Sånggestaltning 2018 TeaterAlliansen

Sånggestaltning

Ännu en gång erbjuder vi den mycket populära kursen i sånggestaltning med Pia Olby. Kursen ger professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg
10.00 – 12.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik i Nadine Georges tradition.

12.00 – 13.00
Lunch

13.00 – 16.00
Master class ackompanjerad av pianisten Arne Tengstrand då deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen som publik.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket

 

Kursen tar sin utgångspunkt i två frågeställningar. Den ena handlar om kommunikationen och samarbetet mellan skådespelare och regissör, den andra om vilka normer, traditioner och rådande värderingar som styr arbetsprocesserna på teaterhögskolor och teaterinstitutioner.

Hur kommunicerar regissör och skådespelare med varandra under repetitionerna? Hur ser de på sin yrkesrelation och sitt arbete? Vilka möjligheter finns att utveckla samtal och samarbete mellan skådespelare och regissör?

Hur påverkar underförstådda normer, traditioner och värderingar repetitioner och föreställningar? Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet – utan att diskutera det? Hur kan skådespelarens praktiska arbete med gestaltning vara ett verktyg för utveckling av nya spelstilar, former och uttryck?

Genom att arbeta praktiskt med dramatiska texter undersöker skådespelarna under kursen frågorna utifrån sina spontana kroppsliga impulser. Gruppen arbetar också med olika typer av närvaro och förhållningssätt till den psykologiska realismen. Stort utrymme lämnas också för diskussion och reflektion.

Anna Pettersson är regissör, teaterchef på Strindbergs Intima Teater (SIT) och doktorand vid Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst. Just nu är hon och skådespelaren Mattias Nordkvist aktuella med föreställning Förbjuden ingång aktuell på SIT (i samarbetet med Göteborgs Stadsteater).

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare, Intimacy on set

Intimacy Acting and Directing on Set – föreläsning

Det finns i Sverige idag ingen etablerad, gemensam praxis för inspelning av scener med intimitet, nakenhet och sex. Bristen på samsyn och tydlighet gagnar ingen av de yrkesgrupper som arbetar i film- och tv-branschen. På utländska film- och produktionsbolag blir det alltmer vanligt att engagera en Intimacy Coordinator som ”benar ut”, förbereder och på inspelningsplats arbetar tillsammans med regissören och övriga funktioner. Syftet är att inspelningen av scener som innehåller intimitet ska ske på ett strukturerat och förutsägbart sätt. Det bidrar till en tryggare arbetsmiljö för alla inblandande och lämnar därmed mer utrymme för berättandet och gestaltningen av intima scener.

Under föreläsningen berättar Ita O’Brien om sina erfarenheter som Intimacy Coordinator och Movement Director på scen och framför allt film. Hon går också igenom de Intimacy on Set Guide Lines som hon tagit fram. Genom att arbeta med guide lines kan teamet skapa en trygg, ömsesidig och förutsägbar situation i intima scener framför kameran.

Föreläsningen hålls på engelska, är kostnadsfri och vänder sig till främst till filmregissörer och skådespelare men andra yrkesgrupper i filmbranschen är välkomna i mån av plats. För som Ita säger: Intimitet, sex och nakenhet på film berör alla yrkesgrupper från manusförfattare till klippare. 

Ita O’Brien arbetar som Intimacy Coordinater och Movement Director inom teater och film/tv sedan många år, bl a var hon anlitad vid inspelningen av Netflix-serien ”Sex Education”. Läs mer om Ita och hennes arbete på https://www.itaobrien.com/.

Föreläsningen är ett samarbete mellan yrkesavdelningarna Sveriges Filmregissörer (SFR), Skådespelaravdelningen/Teaterförbundet, TeaterAlliansen och Sveriges Scenkonstregissörer.

TeaterAlliansen, fortbildning, intimacy om set

Intimacy Acting and Directing on Set – workshop

Genom ett samarbete mellan yrkesavdelningarna Sveriges Filmregissörer (SFR), Skådespelaravdelningen, Sveriges Scenkonstregissörer inom Teaterförbundet och TeaterAlliansen erbjuds filmregissörer och skådespelare att delta i workshopen med Ita O’Brien.

Workshopen leds av Ita O’Brien. Hon arbetar som Intimacy Coordinator och Movement Director inom teater och film/tv sedan många år, bl a var hon anlitad vid inspelningen av Netflix-serien ”Sex Education”. Läs mer om Ita och hennes arbete på https://www.itaobrien.com/.

Workshopen
Det finns i Sverige idag ingen etablerad, gemensam praxis för inspelning av scener med intimitet, nakenhet och sex. Bristen på samsyn och tydlighet gagnar ingen av de yrkesgrupper som arbetar i film- och tv-branschen. På utländska film- och produktionsbolag blir det allt vanligare att engagera en Intimacy Coordinator som ”benar ut”, förbereder och på inspelningsplats arbetar tillsammans med regissören och övriga funktioner. Syftet är att inspelningen av scener som innehåller intimitet, nakenhet och sex ska ske på ett strukturerat och förutsägbart sätt. Det bidrar till en tryggare arbetsmiljö för alla inblandande och lämnar därmed mer utrymme för berättandet och gestaltningen av intima scener.

Under workshopen kommer deltagarna, under Itas ledning, att praktiskt utforska och arbeta med de riktlinjer, Intimacy on Set’ guidelines, och ”best practice” som Ita tagit fram i sitt mångåriga arbete med intimitet inom teater- och filmområdet.

Riktlinjerna används för att göra situationen enklare och mer förutsägbar när yrkesgrupperna arbetar tillsammans med intimitet, simulerade sexscener och nakenhet framför kameran. Workshopen innebär en möjlighet att tillsammans med en auktoritet inom området påbörja ett arbete med att ta fram bättre arbetssätt för svenska inspelningar av scener med intimt innehåll.

Workshop hålls på engelska och är kostnadsfri. Ingen nakenhet kommer att förekomma.

OBS! Såhär ansöker du. Du behöver komplettera din ansökan nedan med, ditt cv (på svenska) samt en kort beskrivning av sin erfarenhet av intimitet vid inspelningar eller på scenen och dina förväntningar på workshopen på engelska – max 1 A4-sida ALLT I SAMMA DOKUMENT.

Om antalet sökande överstiger antalet platser kommer skådespelare och regissörer som är medlemmar i Teaterförbundet respektive anställda på TeaterAlliansen att prioriteras. Av de som inte väljs ut att delta i workshopen erbjuds ett begränsat antal observatörsplatser under delar av dagen.

 

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket

Kursen tar sin utgångspunkt i två frågeställningar. Den ena handlar om kommunikationen och samarbetet mellan skådespelare och regissör, den andra om vilka normer, traditioner och rådande värderingar som styr arbetsprocesserna på teaterhögskolor och teaterinstitutioner.

Hur kommunicerar regissör och skådespelare med varandra under repetitionerna? Hur ser de på sin yrkesrelation och sitt arbete? Vilka möjligheter finns att utveckla samtal och samarbete mellan skådespelare och regissör?

Hur påverkar underförstådda normer, traditioner och värderingar repetitioner och föreställningar? Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet – utan att diskutera det? Hur kan skådespelarens praktiska arbete med gestaltning vara ett verktyg för utveckling av nya spelstilar, former och uttryck?

Genom att arbeta praktiskt med dramatiska texter undersöker skådespelarna under kursen frågorna utifrån sina spontana kroppsliga impulser. Gruppen arbetar också med olika typer av närvaro och förhållningssätt till den psykologiska realismen. Stort utrymme lämnas också för diskussion och reflektion.

Anna Pettersson är regissör, teaterchef på Strindbergs Intima Teater (SIT) och doktorand vid Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst. Just nu är hon och skådespelaren Mattias Nordkvist aktuella med föreställning Förbjuden ingång aktuell på SIT (i samarbetet med Göteborgs Stadsteater).

Workshop in Method Acting

The Method Acting Workshop in Stockholm welcomes all professional actors, from anonymos workhorses to award-winning filmstars, in a non-competitive yet demanding environment.

The workshop is in English.

The Castle Orozco Acting Technique enhances the actor’s individual artistic process by stimulating the creativity of each individual, which is why it works for actors, performers and artists from various disciplines. The actor discovers a physical and emotional availability that leads to working moment-to-moment based on spontaneous organic impulses and their free expression through the character. To do this the actor must be able to live as the character without self-consciousness. The quality of the acting then becomes so organic that it appears magically real, never cliché. The actor achieves what Castle calls “the unexpected truth.”

The technique offers actors the freedom to be emotionally available and artistically creative in both theatre and film. It consists of a training technique that includes a large number of specific exercises that meet the fundamental challenges of the actor:

  • how to build your character
  • how to be authentic in your playing, without forcing the emotions
  • how to get rid of physical and verbal tic
  • how to express an impulse in an organic way
  • how to understand more deeply the world of the play or film, and what really motivates your character

Throughout the course the exercises, the work on the body and the exploration of the plays and scenarios build a toolbox that the actor can rely on and use throughout his or her artistic career. A true evolution of Stanislavski and Lee Strasberg’s “Method,” the Castle Orozco Acting Technique focuses on the process of creating the character through imagination, sense memory, Imagined Experience and the intrinsic intelligence of the body.

Scene & Monologue Work

  • Each actor will work on a scene or a monologue, always from great writers
  • We provide the scripts and, in the case of a scene, pair the actor with a scene partner before the workshop start
  • The actors have the opportunity of working on stage as much as possible with their scenes or monologues during the course of the worksho

In addition, the Open Workshops often result in the participants building great networks and future projects together!

Robert Castle, Artistic Director It New York, began his career as an actor, studying with Lee Strasberg and Peggy Feury. He has guest starred in dozens of TV shows and films. On stage he has performed major roles in scores of professional plays in New York and Los Angeles. As a stage director, Mr. Castle has directed over 40 plays in New York, Los Angeles and internationally, including Modigliani, The Bride of Olneyville Square, Four Dogs and a Bone, Three Days of Rain (in Copenhagen), O Diário de Anne Frank (in Rio de Janeiro; Best Play & Best Director Brazil 2010) and he co-created the celebrated contemporary dance piece So Solo in Lisbon with Clara Andermatt and Alejandra Orozco (voted #2 Best Dance piece in Portugal of 2009 by Portuguese Dance critics). He recently directed Le Pouvoir in Paris. Mr. Castle has also written and directed prize winning films.

With It New York, Castle has conducted over 100 intensive acting workshops around the world. Mr. Castle has trained many prominent actors and has worked as an actor or director with such modern luminaries as Sean Penn, Michelle Pfeiffer, Jeff Goldblum, George Segal, Jane Fonda, Angie Dickenson and many others. Prior to founding IT New York, Castle taught video production and screenwriting at the State University of New York (SUNY) and, for 14 years, acting at the Lee Strasberg Theatre and Film Institute in New York.

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Tanken och ordet – två eftermiddagar

– Två eftermiddagar som gör dig till en bildad människa som det är roligt att bjuda på middag, säger Henric lite provokativt. Du blir inte bara en god talare, du blir en god lyssnare.

Tillsammans med Henric läser deltagarna dikter för varandra och samtalar om filosofi, historia, undersöker vad det är de gör när de arbetar med tankar och vad skådespelare kan göra med en avancerad text – en ståtlig gammalgubbe, en experimentell modernist eller en ung ekopoet. Ofta blir det riktigt roligt.

Nu provar vi en ny form för Tanken och ordet med träffar under två måndagseftermiddagar på TeaterAlliansen. Både nya deltagare och de som tidigare gått kurs med Henric är välkomna.

Inför de båda tillfällena får du i förväg texter att förbereda. Du kan också ta med dig eget material som du vill arbeta med.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Dubbning

Brukar du titta på TV-serier eller filmer som är dubbade till svenska? Brukar du tänka att det är något som du också skulle kunna göra och gärna vill prova på? Att det skulle kunna vara ett sätt att bredda dina jobbmöjligheter?

Nu erbjuder TeaterAlliansen, i samarbete med KM Studio, en kurs i dubbning för professionella skådespelare. Under kursen får du prova på inspelningsarbetet i studion och lära dig mer om vad jobbet som röstskådespelare innebär.

Vad är dubbning?
Dubbning innebär versionering av film, TV-serier, reklam och datorspel genom att ”byta ut” dialogen till ett annat språk. Innan dubbningen kan spelas in måste filmen översättas. Därefter ersätter skådespelare – dubbare –den ursprungliga dialogen med sina röster. Slutligen mixas inspelningarna ihop med musik och ljudeffekter från originalfilmens ljudspår. Resultatet ska helst vara så bra att publiken inte märker att dialogen är på ett annat språk än originalet.

Introduktion
Kursen inleds med en introduktion till dubbningens grunder och kunskap om de olika yrkesrollerna och arbetsflödet vid dubbning. Det blir också tips om hur man går till väga för att ta sig in i branschen.

Praktiska moment
I dubbningsstudion får du teoretisk och praktisk inblick i hur du kan använda rösten som verktyg i den specifika dubb-situationen och hur den skiljer sig åt från andra skådespelarjobb. Uppdelade i par får kursdeltagarna, var och en för sig, dubba i ca 60 minuter var medan ”partnern” sitter med i kontrollrummet. Arbetet kommer att ske i lugnt tempo så att finnas möjlighet att lära sig hur dubbningen går till och att ta regi i dubbsammanhang.

När båda deltagarna har dubbat tittar deltagarna på materialet tillsammans med teknikern och får chans att ställa frågor. De får också spela in röst för olika roller och känna på hur det är att arbeta med dubbning i ett professionellt sammanhang. Kursen avslutas med lyssning av en del av det inspelade materialet och en gemensam genomgång med ytterligare plats för frågor och diskussioner.

Efter avslutad kurs har du en bra grund för att söka jobb inom dubbindustrin. Deltagarna får med sig röstprover att skicka till olika dubbstudios. Tiderna för var och en i studion görs upp första kursdagen.

Anders Öjebo, som leder kursen, har jobbat som inspelningstekniker och dubbare i ungefär trettio år. Under de åren har han samlat på sig massor av erfarenhet som han kommer dela med sig av under kursen.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Berättande körsång

Nu har du chansen att lära känna den senegalesiska skatten av sånger och berättelser!

I Senegal förvaltas och förmedlas berättelserna och sångerna av s.k. Jali-familjer. Adama Cissokho som leder kursen, är Jalimuso-sångerska/berättare och bär med sig berättelser, sånger och traditioner från en 700-årig obruten berättartradition.

Adama leder under fem dagar en körkurs som ackompanjeras på västafrikanska instrument av musikern Robin Cochrane. Kursen ges på engelska.

Under kursen kommer deltagarna att få prova den stil- och röst- och sångteknik som vuxit fram tillsammans med berättelserna under historien. Deltagarna behöver inte kunna läsa noter eftersom sångerna lärs in på gehör.

På bröllop, fester och andra tillfällen då människor samlas traderas sånger och berättelser av medlemmar i Jali-familjerna. Repertoaren består av berättande sånger om det högt utvecklade mandinka-imperiet som grundades av kungen Soundjata och sträckte sig över stora delar av nuvarande Västafrika. Mandinka är fortfarande ett språk som talas av grupper i flera länder i Västafrika. Sångerna berättar om historien men också mer nutida händelser, familjerna, livet och kärleken i södra Senegal där Adama innehar en central roll i traditionen.

Adama kommer att uppträda under TeaterAlliansens 20-årsjubileum, måndagen den 4 februari 2019, och de kursdeltagare som vill är välkomna att delta tillsammans med henne!

Adama Cissokho är född in i den kända Jali-familjen Cissokho och uppvuxen med den västafrikanska berättar- och musiktraditionen i Casamance i södra Senegal. Hon är en Jalimuso (kvinnlig sångare/musiker och berättare) med en upphöjd status och uppgift att föra ut och levandegörade berättelserna. Hon har varit i Sverige och andra länder i Europa, många gånger och delat med sig av sina berättelser, sånger och sång- och berättarteknik genom konserter, kurser och föreställningar. I Sverige har hon bland andra arbetat med kören Amanda och gruppen Markatta i Göteborg

Robin Cochrane är musiker och ackompanjerar under kursen. Robin har sysslat med västafrikansk musik nästan hela sitt liv och jobbat med Adama i Ziguinchor i Senegal flera gånger. Han spelar flera afrikanska slagverks-instrument inklusive den traditionella mandinka-xylofonen Balafon. Förutom de afrikanska musikprojekten sköter Robin bl.a. trumspelet i Ale Möllers nya verk Xenomania, samt driver livemusik-klubben Klubb Mariama på Pygméteatern.

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Tanken och ordet

Tanken och ordet är kursen som gör dig rolig att bjuda på middag. Den har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet, det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?

Under Henrics ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att uppfatta och läsa.

”En av dagarna kommer vi att hälsa på hos 400-talstänkaren Augustinus för att höra hans tankar om tidens gång – detta för en skådespelare så väsentliga tidssinne, det vi kallar tajming. Han skriver om minnet och vi vet ju vad det är – att memorera en text. Vi bjuder också in några 1900-talspoeter till vårt samtal, TS Eliot och Solveig von Schoultz, Octavio Paz och Agneta Pleijel som alla har formulerat sig i frågan om vad tid är.” – säger Henric Holmberg som leder kursen.

Gruppen kommer också att läsa den starka svenska lyriken från mitten av 1900-talet: Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf och Harry Martinsson – men också finska Kerstin Söderholm och lettiska Vizma Belsevica. Mot slutet tar sig gruppen an nutidens tankar och ord: Athena Farrokhzad, Johannes Anyuru och Eva-Stina Byggmästar.

Kursen avslutas med att de deltagare som vill framför någon eller några av texterna vid TeaterAlliansens 20-årsjubileum måndagen den 4 februari i Stockholm.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.