TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria

Den andra av tre hösteftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

”En av dagarna kommer vi att hälsa på hos 400-talstänkaren Augustinus för att höra hans tankar om tidens gång – detta för en skådespelare så väsentliga tidssinne, det vi kallar tajming. Han skriver om minnet och vi vet ju vad det är – att memorera en text. Vi bjuder också in några 1900-talspoeter till vårt samtal, TS Eliot och Solveig von Schoultz, Octavio Paz och Agneta Pleijel som alla har formulerat sig i frågan om vad tid är.” – tillägger Henric.

Gruppen kommer också att läsa den starka svenska lyriken från mitten av 1900-talet: Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf och Harry Martinsson – men också finska Kerstin Söderholm och lettiska Vizma Belsevica. Mot slutet tar sig gruppen an nutidens tankar och ord: Athena Farrokhzad, Johannes Anyuru och Eva-Stina Byggmästar.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International

En tredagarskurs, i samarbete med Kulturakademin i Göteborg, för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen Self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Fyra dagar innan kursen får du en scen som ska läras in utantill för att du ska få den tid du normalt har för att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

Till kursen behöver du ta med dig egen utrustning, som du har tillgång till. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv får du gärna ta med dig det också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Dag 1
10.00-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
12.45-14.45 Filma sina self-tapes parvis.
14.45-15.00 Hjälp med att överföra filerna till nätet, vid behov.

Dag 2
10.00-14.00 Feed-back på self tape-filmerna, inkl. lunch.
14.00-15.00 Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Dag 3
10.00-12.00 Filma scenerna igen där deltagarna tar med sig feedback och ”rättar”.
12.45-15.00 Titta igenom de nyinspelade scenerna.

OBS! Ansökan via Kulturakademins hemsida

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

http://www.thomaschaanhing.dk

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare, Nadne George

Monologue workshop

Through the last 35 years Nadine George has developed a deep going technic where the work with the voice in the body is a tool that creates the connection between feeling, sound and the word. This resonating sound in the body is brought directly into the work with the words and the text. The text used in the workshop is in Swedish, the teaching and dialouge with Nadine will be in English.

Morgnings
The group will do breathing work on the floor in two’s and then take the breathing into the space walking and connecting with each other. Then the voice warm up which is based on four qualities of sound that we will be working on. These sounds are sung in the body.

There are two male sounds and two female sounds low male,high male, low female and high female. The participants will sing these sounds together and then speak the four phrases of Shakespeare that link with these sounds resonating the speaking voice from the vibration of the sung sound.

Then Nadine will work with each person individually on their voice with the people in the workshop listening to the person who is working. Each person in the workshop will work on one quality of sound each day so that everyone will work on all the qualities of sound.

Aftornoons
Work on the Shakespearean monologues from Richard III linking this with the work on the voice in the morning. The participants will also go up on the floor with the monologues in order to see how the physical work on the floor links directly with the voice work. This structure will be followd for four days, on the fifth day there’ll be the breathing work and the voice warm up. the rest of the day will be spent working on the Shakespearean monologues of Richard III.

A couple of weeks before the workshop starts participants will receive monologues from Shakespeare’s Richard III in Swedish to rehearse in advance.

Nadine George, founder of Voice Studio International, trained as an actress at the Central School of Speech and Drama in London. She went on to work closely with fellow actor Roy Hart, researching work on the human voice

Based in England since 1990, and having spent eight years researching the voice at the University of Birmingham Drama Department, Nadine has developed her own voice technique. She now works closely with many international theatre companies and drama schools all over Europe where her work has been adopted by many as the core vocal practice for their actor training programmes.

Nadine has created a practical technique that can be used internationally by actors, voice teachers, directors and anyone wishing to develop their true voice. The work uniquely uses sung sound directly linked to the body and to work with text.

In July 2008, Nadine received an Honorary Doctorate of Drama from the Royal Conservatoire Scotlandfor service to the arts and her lifetime contribution to work on the Human Voice on an international level. In June 2013 the Centre for Voice in Performance published the first book charting the growth and development of the Nadine George Voice Work: Growing Voices.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Théâtre du Soleil Mask Workshop

The training covers the basics of acting work of the Théâtre du Soleil. The work aims to explore the development of the imagination of the actor through the principles of the acting with Topeng (Topeng means an object that covers the face i.e. a type of mask made from wood or paper) and Commedia dell’Arte masks.

The mask, free from all the clichés that often accompany it, is the ultimate learning tool for achieving incarnation of the character. Through improvisation, we face the actor’s work in its various aspects and theatrical acts: listening, be present, body awareness.
The course is structured in two main parts: Body work with rhythmic and musical awareness. Improvisation which contains research on physical transformation. Kursspråk är engelska.

Duccio Bellugi Vannuccini is an actor in the Théâtre du Soleil, director and set designer. He has a graduation from the Marcel Marceau School and has studied at the school of Pina Bausch, Jacques Lecoq, Étienne Decroux, and Annie Fratellini.
Since 1987 Duccio has worked at the Théâtre du Soleil, directed by Ariane Mnouchkine, and has been participating in all the shows and films until now.  He also co-realized the documentary ”Un Soleil à Kaboul…” and has conducted workshops and master classes in several countries (France, Italy, Germany, Norway, Morocco, Israel, USA, Brazil, Argentina, Chile …).

Gagaträning för skådespelare

Gaga drop-in morgonträning för skådespelare

Är du skådespelare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra.

Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Träningen är öppen för frilansande skådespelare och kräver ingen föranmälan.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

TeaterAlliansen, Nadine George, kompetensutveckling, skådespelare

Dialogue Workshop

Through the last 35 years Nadine George has developed a deep going technic where the work with the voice in the body is a tool that creates the connection between feeling, sound and the word. This resonating sound in the body is brought directly into the work with the words and the text.

In the first week the work will concentrate on the voice work, in the second week more focus will be put on the texts. The teaching and dialouge with Nadine will be in English.

Mornings – first week
We will work with the breathing work on the floor in two’s and then take the breathing into the space walking and connecting with each other. Then we will do the voice warm up which is based on the four qualities of sound that we will be working on. These sounds are sung in the body. There are two male sounds and two female sounds low male, high male, low female and high female. We will sing these sounds together and then speak the four phrases of the Shakespearean text that link with these sounds, resonating the speaking voice from the vibration of the sung sound. Each person in the workshop will work on one quality of sound each day so that everyone will work on all the qualities of sound.

Afternoons – first week
The group will continue the voice work and also do some work on the text of the scenes of ”Mourning Becomes Electra” by Eugene O O’Neill linking this with the work on the voice.

Mornings and afternoons – second week
Participants will do the breathing work  on the floor and then take the breathing into the space and contacting with each other and the voice warm up each day . Then the work will be concentrated only on the work with the text putting the scenes of ”Mourning Becomes Electra” on the stage and linking this to the voice work we have done in the first week.

A couple of weeks before the workshop starts participants will receive dialogues from Eugene O’Neill’s play Mourning Becomes Electra in Swedish to rehearse in advance.

Nadine George, founder of Voice Studio International, trained as an actress at the Central School of Speech and Drama in London. She went on to work closely with fellow actor Roy Hart, researching work on the human voice

Based in England since 1990, and having spent eight years researching the voice at the University of Birmingham Drama Department, Nadine has developed her own voice technique. She now works closely with many international theatre companies and drama schools all over Europe where her work has been adopted by many as the core vocal practice for their actor training programmes.

Nadine has created a practical technique that can be used internationally by actors, voice teachers, directors and anyone wishing to develop their true voice. The work uniquely uses sung sound directly linked to the body and to work with text.

In July 2008, Nadine received an Honorary Doctorate of Drama from the Royal Conservatoire Scotlandfor service to the arts and her lifetime contribution to work on the Human Voice on an international level. In June 2013 the Centre for Voice in Performance published the first book charting the growth and development of the Nadine George Voice Work: Growing Voices.

Fysisk teater och dans

Anna jobbar med tekniker tagna från nutida dans, improvisation och koreografi. Kursens syfte är att utveckla och fördjupa förmågan till gestaltning genom att förena fysikalitet, musikalitet och text.

Dagarna börjar med uppvärmning av kropp och röst för att sedan övergå i dans- och kontaktimprovisation under Annas ledning. Dansimprovisationen fokuserar på gruppdynamik och kollektivets följsamhet likväl som på musikalitet och rörelse i den enskilda kroppen. Kontaktimprovisationen handlar om kraft och rörelse – att ge och följa.

Genom övningarna bygger gruppen ett rörelse-material i form av scener och situationer som kompletteras med texter under kursens gång. Texterna kommer ur intervjuer Anna gjort med människor om deras liv. Vissa beskriver en vardag, andra stora, dramatiska händelser.

Arbetet sker både med och utan musik i syfte att stärka eller förhöja ett visst skeende.

Anna Ståhl är koreograf och regissör som arbetat inom alla genrer. Under 2019 är hon aktuell med showen LISA-kvinnan som är jag med Lisa Nilsson och Elvira Madigan som spelas på Parkteatern i Stockholm under juni.

 

TeaterAlliansen, skådespelare, kompetensutveckling

Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria

Den första av tre hösteftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

”En av dagarna kommer vi att hälsa på hos 400-talstänkaren Augustinus för att höra hans tankar om tidens gång – detta för en skådespelare så väsentliga tidssinne, det vi kallar tajming. Han skriver om minnet och vi vet ju vad det är – att memorera en text. Vi bjuder också in några 1900-talspoeter till vårt samtal, TS Eliot och Solveig von Schoultz, Octavio Paz och Agneta Pleijel som alla har formulerat sig i frågan om vad tid är.” – tillägger Henric.

Gruppen kommer också att läsa den starka svenska lyriken från mitten av 1900-talet: Erik Lindegren, Gunnar Ekelöf och Harry Martinsson – men också finska Kerstin Söderholm och lettiska Vizma Belsevica. Mot slutet tar sig gruppen an nutidens tankar och ord: Athena Farrokhzad, Johannes Anyuru och Eva-Stina Byggmästar.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International

En tredagarskurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen Self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Fyra dagar innan kursen får du en scen som ska läras in utantill för att du ska få den tid du normalt har för att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

Till kursen behöver du ta med dig egen utrustning, som du har tillgång till. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv får du gärna ta med dig det också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Dag 1
10.00-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
12.45-14.45 Filma sina self-tapes parvis.
14.45-15.00 Hjälp med att överföra filerna till nätet, vid behov.

Dag 2
10.00-14.00 Feed-back på self tape-filmerna, inkl. lunch.
14.00-15.00 Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Dag 3
10.00-12.00 Filma scenerna igen där deltagarna tar med sig feedback och ”rättar”.
12.45-15.00 Titta igenom de nyinspelade scenerna.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

http://www.thomaschaanhing.dk

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

Gaga och gruppimprovisation – drop in.

Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Sista veckan i augusti är du som är professionell skådespelare välkommen att köra morgonpass med Gaga och gruppimprovisation under ledning av Emma Rozgoni. Drop-in – ingen föranmälan.

Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra. Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin

Den första timmen utforskas Gagans rörelseprinciper för att låta dess verktyg inspirera till improviserad dans i samspel i gruppen. Det blir ett tillfälle att genom kroppen och dansen undersöka, reflektera och uttrycka sig.

Inga förkunskaper krävs, välkommen precis som du är! Mjuka kläder och inneskor eller barfota, omklädningsrum och dusch finns i anslutning till studion. Om du måste gå efter en timme går det bra.

Gaga drop-in morgonträning startar tisdag 1 oktober och hålls varje tisdag och fredag kl. 08.30-09.30 till och med fredag 22 november

”We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi- dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power, and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We become calm and alert at once.” – Ohad Naharin

Emma Rozgoni är utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Norrdans, Carte Blanche Dance Company, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.