TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i tv-serier

Kursen arrangeras i samarbete med Kulturakademin och är redan fullbelagd sedan den tidigare antagningen.

Den här kursen syftar till att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-serier ställer, korta scener och många avsnitt. Målet är att du efter kursens slut kan driva din gestaltning i varje enskild scen och samtidigt vara trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt.  Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2-3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Vi går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Upplägg

Dag 1
Vi analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Vi går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Vi arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Vi går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

TeaterAlliansen, Skådespelare, komptensutveckling

Self Tape Online

TeaterAlliansen lanserar, i samarbete med Kulturakademin, en webbkurs med casting director Moa Olsson, som bland annat har rollbesatt Vår tid är nu.

Self tape, en scen filmad på egen hand oftast med mobiltelefonen som skådespelare skickar till castare/rollsättare, används allt oftare som en del i castingprocessen. Syftet med kursen är att du ska få lära dig hur du på ett enkelt sätt gör ett self tape. Du kommer att få en hel del konkreta tips om hur du förhåller dig till kameran och vad castaren/rollsättaren tittar efter. Målet är att du får kunskap och redskap om hur du kan skapa ett användbart self tape.

Du kommer att få en scen skickad till dig före kursstart samt information om hur du laddar upp dina klipp. I kursen ingår även personlig feedback från kursledaren, som bokas individuellt.

Eftersom kursen är webbaserad sker den i valfri takt takt under en begränsad tidsperiod – 10-20 februari.

Ansökan via Kulturakademin.

Moa Olsson är verksam som rollbesättare. Hon är utbildad regissör på Institutet för högre TV-utbildning (IHTV) i Göteborg och driver ”Castingverket”. Hon har under sina år i branschen jobbat med rollbesättning, som FAD, SAD, regiassistent och som guvernant. Moa började arbeta med casting på SVT Drama Göteborg 2009 och startade Castingverket 2012. Hon har som rollbesättare arbetat med bl.a., Ettor & Nollor, Viva Hate, En man som heter Ove, Vår tid är nu och Ser du månen, Daniel.

Castingverket startade 2012 och har sedan dess rollsatt ett 30-tal produktioner. Här finns ett stort skådespelarregister och ett brett kontaktnät och Moa arbetar både med svenska och utländska samproduktioner. Castingverket rollsätter främst dramaproduktioner (spelfilm och tv-drama) men även teaterproduktioner och reklamfilm. Läs mer på www.castingverket.se-sv.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International

En tredagarskurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Fyra dagar före kursen får du en scen som ska läras in utantill för att du ska få den tid du normalt har för att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

Till kursen behöver du ta med dig egen utrustning. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv får du gärna ta med dig det också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Dag 1
10.00-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
Lunch
12.45-14.00 Genomgång inför eftermiddagens inspelningar.
14.00-17.00 Arbete parvis med inspelning av individuella self tapes och överföring av dessa till Thomas. Några av paren kan stanna och filma på TeaterAlliansen, andra behöver hitta egna lokaler.

Dag 2 och 3
10.00-12.00 Titta på self-taperna och feed-back/arbete individuellt för varje deltagare med Thomas med inför gruppen.
Lunch
12.45-16.00 Titta på self-taperna och feed-back/arbete individuellt för varje deltagare med Thomas med inför gruppen. Sista dagen ges också utrymme för Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

http://www.thomaschaanhing.dk

Gagaträning för skådespelare

INSTÄLLT! Gaga drop-in morgonträning för skådespelare våren 2020 (ingen föranmälan)

På grund av det rådande läget med spridning av Corona-viruset är Gaga drop-in morgonträning  inställd tillsvidare. Vi hoppas kunna återuppta träning så snart som möjligt. Du hittar aktuell information här på hemsidan.

Är du skådespelare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra.

Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! säger Emma Rozgoni som leder träningen. Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Träningen är öppen för frilansande skådespelare och kräver ingen föranmälan.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Master Class for professional actors

We are proud to anounce that Kirk Baltz will be coming back to conduct his exclusive Master Class for professional actors looking for a tune up in Stockholm in February 2020.

– Kirk’s workshop is a must! He creates a safe and trusting environment and has helped me to better understand who I am as a person and an actor. I now enjoy my craft even more! I’ve been acting for 30 plus years and Kirk is without a doubt the best coach I have ever had the pleasure of working with. Always look forward to his returning to Stockholm. /Kajsa Ernst – Actress

Focus for this spesific masterclass will for each actor be: Find your center – reside in and create from a place of simplicity, truth and conviction. Kirk Baltz’s teaching is Method and Meisner-based, using repetition, movement, sensory work, improvisation, writing, script analysis and varying exercises. The masterclasses are taught in a warm, truthful, humoristic and direct manner.

Kirk encourages artists to fully be who they are while realizing their full potential. Kirk’s work can also help participants with practicing the differences between acting on stage, on camera and in a casting office.

The script that will be used in the workshop this time is A Brief History of Helen of Troy by Mark Shultz. It’s a rough play but leads to a deeply moving and poignant conclusion. The script will be sent out to participants in advance

– I am very excited about doing gender and age switches throughout and the places it will take the class to as a whole and ALL of us individually.  Give it a good read…Mark Shultz is a truly remarkable playwright. /Krik Baltz

In this Master Class you will learn how to:

  • Strengthen your acting technique while working in a safe and inspiring environment.
  • Make strong choices, which aid in the delivery of a performance that is truthful and alive.
  • Keep your work fresh and consistent.
  • Be able to overcome personal blockages while achieving your full potential.

You can expect:

  • One-on-one coaching (in a classroom setting) to help fine-tune your work.
  • Going through the process of working on monologues and scenes while releasing emotion with freedom and clarity.
  • Greater confidence in how you approach and experience your work as an artist
  • Exercises will include: Movement, relaxation, sensory work, and text absorption while incorporating impro.

The Master Class is a collaboration with Den Danske Scenekunstskole and Norsk Skuespillersenter.

Kirk Baltz is a Hollywood-based renowned actor and acclaimed acting coach. From the start of his career Baltz has studied extensively in NYC and LA with noted teachers like Sandra Seacat, Greg Zittle, Susan Batson, Tony Greco, and Penny Allen; who are responsible for the training (and in some cases the continued coaching), of actors such as Ryan Gosling, Nicole Kidman, Andrew Garfield, Laura Dern, Mickey Rourke, Jessica Lange, Harvey Keitel and Phillip Seymour Hoffman.

As an acting teacher, Kirk Baltz works with actors, writers and directors all over the world helping them gain a better understanding of strong acting techniques and staying authentic in the work, thus gaining a more striking presence on stage and on film.

He has appeared in numerous television shows: The Shield, NYPD Blue, Without A Trace, Will and Grace, 24 and NCIS: Los Angeles and noted features such as Bulworth, Natural Born Killers, Reservoir Dogs (as Officer Marvin Nash), Dances with Wolves and Taylor Hackford’s Parker.

Kirk has recently appeared in the film Interior Night and will soon be seen in Deniz Erguven’s Kings. He can currently be seen in international film festivals in the critically acclaimed short films The Armoire written and directed by Evan Cooper and Demon written and directed by Caleb Slain. Kirk will be appearing in the upcoming feature The Will O Wisp by Evan Cooper.

Röstteknik online för skådespelare

TeaterAlliansen och Kulturakademin öppnar för fler deltagare att ta del av Jan Crusemans kunskaper i röstteknik. Första delen av kursen sker online. Du kommer att kunna arbeta med dina övningar och ljudprover när på dygnet du vill och den  takt du själv önskar från december till början av mars.
Kursen innehåller fem delmoment online för att sedan avslutas med en träff under en och en halv dagar i Göteborg, då kursledare och deltagare lyssnar, diskuterar och analyserar.

Du kommer få all information om online-upplägget innehållande filmer, texter och övningar och kan på ett enkelt sätt arbeta med kursen i din dator eller motsvarande innan den fysiska workshopen/kursen tar vid. Under kursens gång får du löpande personlig feedback från kursledaren.

Syftet med kursen är att du ska få verktyg i att använda rösten, att upptäcka möjligheter och begränsningar. Du kommer att få utveckla din kunskap om hur röst, rörelse och tonläge påverkar resultatet. Målet är att du skall få kunskaper i att arbeta med din röst inom fler områden, till exempel ljudboksinläsningar.

Ansökan sker via Kulturakademin.

Jan Cruseman arbetar som projektledare på SR/Radioteatern och har varit ansvarig producent för P3 Teatern/Sommarlovsteatern. Han har arbetat mer än 35 år i branschen och har över 400 produktioner bakom sig som producent, ljudtekniker och mixare.

Laptop med post-it, Pixabay

Grundläggande datakunskap

Tycker du att det är jobbigt och helst undviker att öppna din dator eller iPad? Är du osäker på hur du ska skapa ett dokument eller hitta ett som du sparat tidigare eftersom du inte vet var på datorn saker sparas? Vet du inte hur du ska emot och ladda upp bilder eller var du ska börja när vi ber dig gå in och uppdatera din profilsida? Då är det här en dag för dig!

Syftet  är att ge dig grundförståelse för din dator och självförtroende att hantera den inom de områden du behöver och vill använda den. Tekniken ska hjälpa dig och spara energi, inte ta din energi. Du tar med din egen dator eller iPad och vi går igenom allmänna grundläggande funktioner (skapa dokument, klippa, klistra, spara, ladda ner bilder osv) och tränar på dem tills du känner dig säker.

Under kursen passar vi också på att logga in på TeaterAlliansens intranät och gå igenom var du hittar information, anmäler tjänstledighet och uppdaterar profilsidan. Deltagare max 6 personer.

Skriv kort i meddelandefältet din ansökan hur du använder datorn i dag och vad du skulle vilja kunna göra med lätthet.

Eva Vallin arbetar sedan många år med kommunikationsfrågor inom flera branscher och håller bl a regelbundet kurser i hur man bygger sin egen hemsida för TeaterAlliansen.

Din frilansekonomi – enkla tips kring skatt och pension

Vilka är fällorna för frilansare som ofta har oregelbundna inkomster? Vilka är de största skillnaderna mellan att arbeta på egen firma/bolag jämfört med att vara anställd och vad innebär hybriden egenanställning eller att jobba genom ”faktureringsservice”? Hur kan du, oavsett hur du jobbar, bäst ta tillvara dina möjligheter?

Kursen är endast för anställda på TeaterAlliansen respektive Dansalliansen och  vänder sig till dig som har din egen firma/bolag men även till dig som i huvudsak arbetar som anställd eller växlar mellan egen firma/bolag och anställning.

Kursledare Mats Möller, med många år som frilansare i musikbranschen, går framför allt igenom hur du själv kan påverka din ekonomiska situation på lång och kort sikt gällande inkomster, skatt och pension.  Mats tar upp frågor kring:

  • avdrag – bra, mindre bra, och ibland dåligt
  • jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
  • rot- och räntefällan
  • skatteinbetalning som den bästa pensionsförsäkringen
  • varför det orangea kuverten är oranget?
  • hur frilans-pensionen fungerar
  • anställning eller F-skatt, eller båda och, – men varva klokt
  • skiktgränserna i skattesystemet

Mats Möller har arbetat som musiker, producent och konsertarrangör och är en efterfrågad kursledare både inom det fria musiklivet och hos institutioner. Han driver redovisningsbyrån – Kulturekonomin AB – nischad på kulturarbetare och kommer under den här kursdagen att tala mycket om hur en frilansande kulturarbetare på bästa sätt arbetar upp sin pension.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i tv-serier

Den här kurser handlar om att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-mediet ställer. Tv-seriens DNA består av korta scener och många avsnitt. Hur driver du din gestaltning i varje enskild scen och är samtidigt trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt? Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig och tänka när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar i en serie med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar gruppen med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2-3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Gruppen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket. Kursen ger mycket konkreta metoder att arbeta efter och är schematiskt utformad i enlighet med dessa.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Kursupplägg

Dag 1
Gruppen analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Gruppen går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Gruppen arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Gruppen går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt som leder kursen arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Kurs Dansteater TeaterAlliansen 20108

Dansteater, kropp och kommunikation – med Birgitta Egerbladh/INSTÄLLD

INSTÄLLD!
En workshop som med hjälp av övningar och improvisationer undersöker dansteatern som form samt kroppens möjligheter att kommunicera. Ett tillfälle för skådespelare att på ett intuitivt sätt undersöka och utveckla sin medvetenhet om relationen mellan kropp och text.

Utgångspunkten är det personliga kroppsspråket och hur vi uttrycker våra känslor, tankar viljor och behov. Hur vi ”talar” genom kroppen. I Birgitta Egerbladhs form av dansteater blir människan och det personliga uttrycket synligt. Hur påverkas vi av tempo, placering, riktningar, närhet, avstånd och relationen till andra människor i ett rum?

Birgitta Egerbladh är koreograf, regissör och kompositör. Hon har bland annat arbetat vid Kulturhuset Stockholms Stadsteater, Kungliga Baletten, Göteborgsoperans Balett, Folkteatern Gävleborg, Uppsala Stadsteater, Unga Dramaten och Helsingborgs Stadsteater. Nyligen hade hennes föreställning Prat och människor, med texter av Kent Andersson och Bengt Bratt, premiär på Folkteatern Göteborg. Hon har även samarbetat med humorgruppen Klungan.