Strindbergs och TeaterAlliansen

Praktisk workshop och reflektion kring repetitionsarbetet

Skådespelare och regissörer möts i en workshop och repeterar en stund tillsammans för att sedan reflektera över förutsättningar, överenskommelser, förväntningar och vad som egentligen är skådespelarens arbete och vad som är regissörens arbete.


Workshopen är EN dag, men genomförs tre gånger.
Om du blir antagen kommer du erbjudas plats ett av datumen nedan.
16/1 (söndag) – 10 platser
17/1 (måndag) – 10 platser
18/1 (tisdag) – 10 platser

Anna Pettersson är regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

OBS! Om något datum inte är möjligt för dig så ange detta i din ansökan.

Strukturen i storytelling 25-27 jan

Lär dig strukturera ditt filmmanus på ett professionellt sätt och få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.

Kurt Öberg är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne.

Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.

Åk med TeaterAlliansen till Bibu 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Bibu i Helsingborg 17-22 maj anmäla ditt intresse. Här kan du uppleva och diskutera föreställningar för barn och unga.

Tema 2022: Funktion, forskning, hållbarhet och återstart.

Program
14 juryvalda svenska produktioner
6 internationella produktioner för barn & unga
4 föreställningar som utforskar skolan som spelplats
5-8 föreställningar som presenteras för en internationell marknad
brett seminarie- och workshop program

TeaterAlliansen står för deltagarpass, resa och boende för de anställda som får möjlighet att åka i vår regi. Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

Unga TA: Ansök om pass till Scenkonstbiennalen 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Scenkonstbiennalen i Västerås 7-12 juni anmäla ditt intresse.

Scenkonstbiennalen erbjuder utvalda föreställningar inom teater, musikteater, dans och cirkus. Förutom scenkonst innehåller också programmet seminarier, workshops, festligheter, samtal och debatter med scenkonstnärer och branschfolk från hela landet – och många utländska gäster.

TeaterAlliansen står för deltagarpass för de som får möjlighet att åka i vår regi (boende och resa bekostar du själv). Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

Åk med TeaterAlliansen till Scenkonstbiennalen 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Scenkonstbiennalen i Västerås 7-12 juni anmäla ditt intresse.

Scenkonstbiennalen erbjuder utvalda föreställningar inom teater, musikteater, dans och cirkus. Förutom scenkonst innehåller också programmet seminarier, workshops, festligheter, samtal och debatter med scenkonstnärer och branschfolk från hela landet – och många utländska gäster.

TeaterAlliansen står för deltagarpass, resa och boende för de anställda som får möjlighet att åka i vår regi. Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

Unga TA: Ansök om pass till Bibu 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Bibu 17-22 maj i Helsingborg anmäla ditt intresse. Bibu är en mötesplats med, för och om scenkonst för ung publik. Här kan du uppleva och diskutera föreställningar för barn och unga.

Tema 2022: Funktion, forskning, hållbarhet och återstart.

Program
14 juryvalda svenska produktioner
6 internationella produktioner för barn & unga
4 föreställningar som utforskar skolan som spelplats
5-8 föreställningar som presenteras för en internationell marknad
brett seminarie- och workshop program

TeaterAlliansen står för deltagarpass för de som får möjlighet att åka i vår regi (boende och resa bekostar du själv). Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

pixabay fri bild. Kurs

Kurser exklusivt för scenografer och kostymdesigners

OBS! Fler kurser kommer släppas upp månadsskiftet jan/feb. Håll utkik.

TeaterAlliansen har under 2022-2024 vidgat sin kompetensutvecklingsverksamhet till att utöver skådespelare även arrangera aktiviteter för scenografer och kostymdesigners. Kurser och workshops kommer att i möjligaste mån vara avgiftsfria för deltagarna. Satsningen är ett tidsbegränsat projekt som möjliggörs genom statliga medel som tillkommit för att främja scenkonstens återstart efter pandemin. De kurser som nedan presenteras är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Fackförbundet Scen & Film som exklusivt riktar sig till medlemmar i avdelningen för scenografer och kostymdesigners.

PHOTOSHOP

Upplägg
Förberedelse: Photoshop REFRESHER tillgängliggörs innan kursstart för att alla deltagare ska ha en gemensam baskunskap.

Kursen kommer bl.a ta upp:

Färginställningar och ICC-profiler
Spara för olika format/media
Beskära
Att använda penslar, skapa egna penslar
Lager, nivåer och filter
frilägga/ändra bakgrund/klippa ut
Retuschera
Text

därutöver anpassas kursen utifrån gruppens önskemål

Efter genomförd kurs: Övningsbaserad inlärning och tillgång till  Youtube-kanal med viktiga moment/klipp från kursen finns att se i efterhand med garanterad tillgång i 2 år.

Programvara till Photoshopkursen: På kursen används den senaste versionen av programmet Adobe Photoshop CC på svenska. Har du ditt program på engelska är det inget problem. Du kan använda provversionen av ny photoshop eller din egen version även gamla versioner fungerar.

I mesta möjliga mån anpassas kursen till de enskilda deltagarna.

Kursledare: Joanna Bodzek
Tid: 09.00-12.30
Kurstimmar: 3 dagar x 4 timmar

kurs 1: 20 januari-3 februari online
kurs 2:
12 februari-26 februari på plats i Stockholm
kurs 3: 2 mars-16 mars online

 

SKETCHUP

Upplägg
Kursen är anpassad efter deltagarnas önskemål. Deltagarna väljer själv vad de vill rita i Sketchup under kursen. Det får gärna vara egna projekt. Vi går igenom funktioner och verktyg som du behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller. Kuren består av 2 dagar där den första fokuserar på det tekniska och den andra på design (du får ett exempel på ett riktigt projekt som kan användas om du inte har egna projekt). Undervisningen baseras på praktiska övningar så att du snabbt går från teori till praktik.  Under kursen får du goda råd och tips på hur du lyckas med att skapa digitala 3D-modeller.

Förkunskaper
Du kan välja kursen utifrån två kunskapsnivåer: Anmäl dig till nybörjarkurs alternativt kurs för den som har tidigare erfarenhet av programmet (utifrån din förkunskap).

Kursledare: Joachim von Rost
Kurstimmar: heldagar

kurs 1: 17-18 februari på plats i Nacka/Stockholm – nybörjare
kurs 2: 21-22 februari online – arbetat med programmet tidigare
kurs 3: 24-25 februari online – nybörjare
kurs 4: 28 februari-1 mars på plats i Nacka/Stockholm – arbetat med programmet tidigare

ANMÄLAN till Photoshop och/eller Sketchup HÄR!

OBS! Mejlbekräftelse skickas ut senast 14 dagar före kursstart till alla som anmält sig. Då får du besked om du kan erbjudas plats denna gång eller inte samt om du eventuell står som reserv. Digitala kurser har ett maxantal på 3 deltagare, de fysiska kurserna har ett maxantal på 4 deltagare.

Kurserna är avgiftsfria, MEN om du tackat JA till en plats och avbokar 14 dagar innan kursstart eller senare utgår en avgift på 1000 kr. Beroende på efterfrågan kan fler kurser komma att erbjudas under våren och hösten.

Workshop i Chubbuck-tekniken

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegssystem som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modernt skådespelaruttryck som passar speciellt bra för film och tv. Tekniken är utvecklad av skådespelar-coachen Ivana Chubbuck, som har skrivit boken ”The Power of the Actor”.

Syftet med kursen är att under tre dagar arbeta enligt Chubbuck-tekniken med en scen från en film, tv-serie eller teaterpjäs tillsammans med en scenpartner. Deltagarna studerar in scenen och läser manus och/eller ser film/tv-serie innan kursstarten enligt instruktioner som ni får av kursledaren två veckor innan kursen startar. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken. Målet är att du ska få en grundlig introduktion till Chubbuck-teknikens universum.

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för att gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Som förberedelse till kursen ska du läsa första delen av ”The Power of the Actor” (om ”De 12 stegen”).

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin. Läs mer/sök HÄR!

OBS! Räkna med förarbete inför kursen samt en del eget arbete på kvällarna 8 och 9 december.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute samt regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England.
2008 blev Elisabet officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck.
Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Antal platser: 12

*
Kursupplägg

Dag 1
Varje par gör sin scen i masterclass-form, sedan går vi igenom den och gör den speciella analysen som hör Chubbuck-tekniken till för att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen. (Steg 1-5 av ”De 12 stegen”)

Dag 2
Vi fortsätter arbetet med scenen. Den här dagen lägger vi fokus på vad du gör i scenen och mötet med den andra skådespelaren. Vi arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar dig att börja en scen. (Steg 6-10 av ”De 12 stegen”)

Dag 3
Denna dag handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Vi går igenom metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa på scen eller framför kameran. Vi går också igenom verktyg för att gestalta t.ex. kärleksförhållande, föräldrar-barnrelation, vänskapsrelation etc. Dagen avslutas med en frågestund. (Steg 11-12 av ”De 12 stegen”)

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning avancerad nivå – Pia Olby

Kursen i avancerad sånggestaltning erbjuder dig möjlighet att ta din vokala- och musikaliska potential ytterligare en nivå genom att utmana dig själv. Denna gång vänder vi oss till skådespelare, dansare och musiker som sjunger regelbundet och ser med fördel att du gått någon tidigare kurs med Pia.

Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra– vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Du som antas till kursen ska ha med dig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Du bör dock välja material i en tonart som passar din röst.

Pia Olby är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Arne Tengstrand medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

 

Antal platser: 4 TeaterAlliansen och 4 Dansalliansen

Möte med castare

Seminiarium med tre Casting Directors; Imor Hermann, Moa Olsson och Pär Brundin.

Efter en lång tid av nedstängningar går vi mot att fler och fler verksamheter öppnar upp och behöver nyanställa. Syftet med det här seminariet är att du ska få en inblick i, kunskap om och förståelse för hur tre Casting Directors arbetar.

Målet är att du som skådespelare får veta hur du bäst förbereder dig inför en audition eller provfilmning.

Läs mer och ansök: HÄR!

Samtalet görs i samarbete med Kulturakademin