13/3: Kollegialt samtal om skådespelarens ”verktygslåda”

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Gäst: Robert FuxSkådespelare och dragartist

Robert tillhör Kulturhuset Stadsteaterns fasta ensemble men är under våren tjänstledig och aktuell som Puck i ”En midsommarnattsdröm” av Benjamin Britten på Kungliga Operan. Han är också programledare för ”Dragrace Sverige” på SVT samt kommer spela den diaboliska skolrektorn Miss Trunchbull i ”Matilda – The Musical” av Roald Dahl som har premiär senare i höst på Stadsteatern.

Vilken verktygslåda Robert använder kommer vi få veta mer om i samtalet, men det kommer troligen handla om teaterglitter, motstånd som möjlighet och vikten av att inreda sina inre rum. Hur kan drag fungera som ett verktyg att närma sig en roll?

 

Vårens datum:
13 mars – Robert Fux
24 april – gäst ej klar
15 maj – gäst ej klar
OBS!
Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats. Anmälan via hemsidan har stängt, men mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen
Du är garanterad plats OM du får bekräftelse via mejl.
Med reservation för ev. ändringar.

 

Shakespeare’s Heartbeat – storyteller Paola Balbi

This workshop aims to open the door and set participants on the path to start their Shakespeare practice in its original language with awareness, technique, clarity and creativity.

How can Shakespeare still make our hearts beat faster after 500 years? The answer is that he found the secret to keep his heart beating even after his physical death, through the voice and body of each actor/actress who speak his lines, especially when they are performed in their original rhythm and language.

Shakespeare’s own words are like a spell that can transport both actors and audience to another magic dimension across space and time, once the performer manages to tune his/her heartbeat to the blank verse. All exciting and true, but how can contemporary actors face the challenge and overcome the barrier of the Bard’s apparently obscure and obsolete language and difficult metre?

There is only one way in and this is to experience it with no fear:
”drumming, breathing, dancing and singing the lines with commitment and joy until Shakespeare’s words run through your veins, flow out «trippingly on the tongue”

Quote from Hamlet

”make you fly until you are able to «cut him out in little stars, And he will make the face of heaven so fine. That all the world will be in love with night”
Quote from Romeo and Juliet

The programme will address the following topics:
*
Experiential study of Shakespeare metre (Iambic pentameter and      variations. How to scan a Shakespeare verse line, how to develop an ear for blank verse). The study of Shakespeare’s poetry will be approached through a practical acting method, rather than a scholarly theoretical approach
* How to tune the metre with breath
* How to speak the verse lines tuning the breath to the metre and carrying forward the meaning
* How to understand Shakespeare’s stage directions embedded in the text
Shakespeare’s world (how to unlock Shakespeare’s deeper meaning through the knowledge of his time, environment, belief)
* Who wrote Shakespeare? A look on Shakespeare’s original theatre company and ensemble work.
Shakespeare’s figures of speech and how Shakespeare’s work itself is a powerful timeless metaphor
* How to enact a text driven Shakespeare performance, supported by sound technique to awaken strong emotions
* How to «translate» Shakespeare’s words into voice and body work.

The participants are asked to bring:
Please bring a notebook and pen. A choice of monologues and sonnets will be provided to all participants beforehand. Please bring along Shakespeare Complete Work in English, if you have it.

The participants are asked to wear:
Please wear comfortable black rehearsal clothes, character shoes or bare feet or black socks. If you have it please bring a long black rehearsal skirt.

Quotes from previous participants:

”Paola’s Shakespeare course didn’t only orientate my career, but changed my life”

”I knew that you were a very good storyteller, but your knowledge of Shakespeare is outstanding”

”Her Shakespeare clearly sounds divine”

”I haven’t decided yet whether I like Shakespeare, but I surely love your classes!”

 

Paola Balbi: Actress, storyteller, artistic director and Drama school professor. Paola is a graduated actress with BA in Performing Art from National Academy of Dramatic Art Silvio D’Amico in Rome (Italian State Drama School), as well as a worldwide renowned professional performing Storyteller and artistic director of Storytelling events and Festivals. She lives between Dubai and Rome and often on tours around the world with her shows and workshops. After her acting degree in Italy she lived in the UK for three years where she specialised in Shakespeare acting (The Actor’s Centre, London) and had the chance to develop her skills under the guide of Shakespearian legends such as John Burton, Julian Glover and Susanna York. Paola has completed all steps of the Linklater voice training (from Freeing the Natural voice to Advanced Shakespeare www.linklatervoice.com) studying with Kristin Linklater herself in New York and London and has a complete mastery of her voice and body instrument on the stage.

As a performing storyteller, artistic director and Festival organizer Paola shares her career with long standing partner Davide Bardi and together they feature on a regular base in the line-up of the most prestigious International Storytelling Festival. Raccontamiunastoria opened a branch in Dubai in 2016.

Språk: engelska. The class will work on Shakespeare original texts. No experience of «Shakespeare English/ Middle English» is required. You will learn how to unravel it during the workshop.

Platser: 2

 

Improvisationsteater: Ogenomtänkt men specifikt

Under tre dagar arbetar du tillsammans med kollegor i prestigelösa och roliga övningar och scenupplägg. Du får hjälp att finta bort din inre kritiker och följa dina impulser utan att hinna överanalysera dem. Men du får också chansen att konkretisera och förtydliga den intuitiva idén.

På min arbetsplats ung scen/öst hade vi en improworkshop med Helena Lindegren. Det är den bästa, roligaste och mest lärorika improkurs jag gått. På bara en dag lyckades hon svetsa samman gruppen, lära oss hur man  skapar spelbara scener och implementera vikten av att låta situationerna leda handlingen framåt.
Martin Waerme

Workshopen leds av Helena Lindegren. Hon är skådespelare verksam inom teater, TV, radio och film och arbetade 12 år på Stockholms Improvisationsteater. Under våren spelar hon ”late Night Impro” på Scalateatern samt ”Norén Redux” på Stockholms Improvisationsteater. Helena inledde sin karriär vid Västerbottensteatern i Skellefteå, följt av ­Profilteatern i Umeå och Jämtlands läns­teater i Östersund. 2019 medverkade hon i Martina Montelius version av Hans och Greta på Orionteatern. Vid sidan av teaterengagemangen har Lindegren haft flera roller på film

Antal platser: 10-12

Improvisationskurs på Västerbottensteatern

En inspirerande workshop i improvisationsteater tillsammans med Västerbottensteaterns skådespelare och improvisatörer.

På Västerbottensteatern finns en lång tradition av Improvisationsteater. UngHästen arrangerar varje år en Improviserad melodifestival och de spelar regelbundet olika typer av improviserade föreställningar.

Under tre dagar vidareutvecklar de sina improvisationskunskaper och TeaterAlliansen har möjlighet att skicka 1-3 av våra anställda skådespelare att delta i workshopen. På plats finns mycket erfarenhet av ”europeisk” improvisationsteater och under dagarna kommer bl.a. arbetssättet vara ALF, den humoristiska ”amerikanska långformen”. Ni kommer även att öva på tekniker för att snabbt komma in i en spelbar scen där du kan leka med din spelpartner samt även arbeta med ett långformsformat där bl a. följande ingår:

– Tittar på möjligheter att hitta tydliga övergångar till flashbacks, montage etc.
– Undersöka känslor. Vad behöver en kärleksscen? Hur skapar man bäst en gripande scen?
– Hitta starka spelbara relationer mellan karaktärer.

De olika passen kommer ledas av:
Olov Häggmark, Specialiserad på improviserad långform på både svenska och engelska, en av medlemmarna i ITS (International Theatre Stockholm).
Andreas Anterot, utbildad mimare och fostrad i ALF, medlem i Presens house team.
Niklas Larsson Lirell, Improvisationsansvarig på VBT/UngHästen Har en bred erfarenhet av improvisationsteater, han har jobbat med bl a Stockholms improvisationsteater, Impro&Co och Skuggteatern.

OM du blir antagen betalar TeaterAlliansen resa tur och retur samt boendet i Skellefteå.

 

Workshop: Virtual Stage

En vecka med föreläsningar och praktiskt arbete som inkluderar scenkonstens relationen mellan skådespelare och publik i det virtuella universum.
Läs mer HÄR!
Språk: danska
TeaterAlliansen har TVÅ platser till skådespelare.

Intensiv masterclass i skådespeleri med Sheila Gray

Metodbaserat och sensoriskt arbete. Sheila Grays arbetssätt kan vara utmanande och i viss mån omtumlande, men samtidigt ge nya verktyg och insikter.
https://ddsks.dk/da/intensive-acting-masterclass-sheila-grayAnsök senast fredagen den 27 februari

Citat från tidigare kursdeltagare:

”Konkreta nycklar och inspiration som kan vara till hjälp inte minst i filmsammanhang”
”Energi! och ett sätt att tänka/verktyg kring att skapa en karaktär på kort tid.”

Masterclass i röst med Barbara Houseman

Masterclass i röst med Barbara Houseman
Datum: 28-31 mars (tisdag-fredag)
Utveckla din rösts fulla potential till  olika texter på ett autentiskt och engagerande sätt oavsett om det är för scen eller tv.
Läs mer HÄR!
Språk: engelska
TeaterAlliansen har TVÅ platser.

Workshop: Internationell casting med Jo Monteiro

Workshop: Internationell casting med Jo Monteiro
Datum:
11-12 mars (lördag-söndag):
En intensiv helgkurs med portugisiska casting directorn Jo Monteiro. Du får möjlighet att med internationell blick arbeta med scener och förberedelser inför castingsituationen.

Läs mer HÄR!
TeaterAlliansen kan skicka max 2 personer.
Språk: engelska

Feldenkrais

På ett respektfullt och generöst sätt kommer Vesna Puric leda kursdeltagarna i Feldenkrais-övningar och improvisationsrörelser. Under veckan kommer du ges redskap för att kunna förändra rörlighet, smidighet och självkänsla – verktyg för att kunna åldras i stil”.

Under veckan kommer du få verktyg för att inte alltid göra samma saker i invanda handlingsmönster och beteenden utan istället kunna se andra vägar och möjligheter.

Feldenkraismetoden utvecklades av Moshe Feldenkrais (1904-1984).

Vesna Puric:
utbildad Feldekrais- och rörelseinstruktör som praktiserar i bl.a. Belgien, England, Frankrike, Australien, Sverige och Chile. Hon har utvecklat en egen undervisningsmetod för scenkonsnärer som är en blandning av Feldenkrais-övningar och den kreativa praktiken genom improvisationsspel. Övningarna introducerar ett nytt sätt att uppleva kroppen och varje individ blir uppmärksammad utifrån sina behov.

Ur ett skådespelarperspektiv har jag fått tillgång till min kropp, min blick och mina rörelsemönster på en helt ny nivå. Jag känner mig lugnare och mer fri i vilka gestaltningsval jag kan göra, och det känns också som att jag rent fysiskt kommer att hålla längre – både i en föreställning och i mitt yrkesliv på sikt.
Citat från tidigare kursdeltagare

Språk: svenska
Antal deltagare: 8-12

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen dvs både skådespelare och dansare deltar.

Storytelling


Få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.


Kurt Öberg
är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne. Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.