Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Din Frilansekonomi – STOCKHOLM

Kursen vänder sig både till skådespelare, dansare och musiker som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

  • Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
  • Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
    • Rot- och räntefällan
    • Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
    • Varför är de orangea kuverten orange?
    • Hur fungerar frilanspensionen?
    • Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och Musikalliansen. Den leds av Mats Möller. Han driver redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansande scenkonstnär.

Din frilansekonomi – MALMÖ

Kursen vänder sig både till skådespelare, dansare och musiker som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

  • Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
  • Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
    • Rot- och räntefällan
    • Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
    • Varför är de orangea kuverten orange?
    • Hur fungerar frilanspensionen?
    • Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen, Musikalliansen och Teatercentrum Syd. Den leds av Mats Möller. Han driver redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansande scenkonstnär.

 

GAGA och CLOWN

En veckolång workshop i Gaga och clown för yrkesverksamma skådespelare och dansare där vi utforskar de gemensamma beröringspunkterna i letandet efter att uttrycka sig från sin autentiska kärna. Workshopen sker i samarbete mellan Teateralliansen och Dansalliansen.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

CLOWN
Clowntekniken som vi har som grund kommer från clown och -maskpedagogen Mario Gonzales och  har sitt ursprung i arbetet han gjorde med Teatre de Soleil och equole Lecoq i Paris. Det är ett noga  och tekniskt sätt att närma sig clown som bygger på ett regelverk med fem regler och en huvudprincip  vars syfte är att få tillgång till sin autentiska lust inför en publik. Det blir en sorts praktisk närvaro  träning som vilar på tron att jag räcker till precis som jag är just nu och att det inte är det jag hittar på  som är det fantastiska utan att jag är där framför en publik och låter hela mig bli synligt.

GAGA och CLOWN
Vi tror att Gaga- och clownträningen söker efter samma sak, en autentisk kärna där ett uttryck kan födas, men från två olika håll där Gaga söker ur ett flöde av rörelse medans clown söker ur ett stilla men energifyllt lyssnande. Lika mycket som Gagan kan ge clownarbetet i större flöde  och rörelsepalett kan clown ge Gagan i fokus och energi.

Emma Rozgoni  är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i  Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance  Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma  certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och  skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i  Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har  undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans,  Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också  initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation  and Movement Research Festival.’

David Carmel tog sin kandidatexamen i skådespeleri på Teaterhögskolan i Luleå där han även mötte  clowntekniken som är basen i hans arbete. Efter diverse kortare clownkurser så gick han 2006-07 på Teaterhögskolan i Stockholms (nuvarande SKH) vidareutbildning i Clown och mask med Per Sörberg.  Sedan dess har clown och mask varit det huvudsakliga fokuset i Davids arbeta som skådespelare,  regissör och pedagog och han har under årens lopp hållit clown kurser på Institutionsteatrar,  frigrupper och teaterutbildningar som till exempel Länsteatern Örebro, Lule Stassteater och  Boulevardteatern teaterskola. Sedan hösten 2012 är David även verksam som sjukhusclown främst  för vuxna inom demensvård och palliativ vård.

Viewpoints

Starta upp hösten med Viewpoints. Under tre förmiddagar i augusti får du under lustbetonad träning möta och jobba med andra skådespelare och dansare.

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Antal platser: 10-12

 

Skådespelarens hantverk

Har du arbetat som skådespelare några år och vill fylla på med inspiration eller rent av känner att din låga för skådespeleriet slocknat? Under fyra dagar får du handledning och motivation att närma dig olika roller på scenen och låta dem fylla dig med förnyad spelglädje.

Förberedelse: bestäm dig för en karaktär som du vill starta upp arbetet med (från en känd pjäs och rollen får gärna vara en utmaning för dig).

Skådespelaren/regissören Gunilla Nyroos: är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och har en gedigen erfarenhet som skådespelare och regissörer på teatrar runt om i landet bl.a. Folkteatern Göteborg, Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, Riksteatern och Teater Giljotin. Aktuell i höst som skådespelare på Strindbergs Intima Teater.

Antal platser: 6

Chubbuck-tekniken: utmärkt för film och tv-skådespeleri

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modern skådespelaruttryck som passar utmärkt för film och tv-skådespeleri. Tekniken är utvecklad av Ivana Chubbuck (”The Power of the Actor”). Under tre dagar får du en scen från film, tv eller teater att arbeta med tillsammans med en scenpartner. Ni studerar in scenen och läser/ser manus/film/tv-serie, enligt instruktioner. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Läs gärna första delen av ”The Power of the Actor” (om de 12 stegen) som förberedelse till kursen.

Platser: 8
OBS! Viktigt att du kan närvara alla kursdagar samt har tid för förberedelse innan kursstart.

Förberedelser:
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två-tre veckor före kursstart, scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna. OBS! Denna kurs kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenen tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 10
Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par.

Kursupplägg:

Dag 1
Första dagen gör varje par sin scen, sedan görs det en grundlig analys av scenen enligt Chubbuck-tekniken. Efter det arbetar deltagarna med att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen enligt analysen.

Dag 2
Den här dagen fortsätter arbetet med scenen. Fokuset ligger nu på det yttre arbetet och att hitta ”the game” -den lek eller det spel som varje scen är . Deltagarna går igenom aktioner och beats och föremål (doings)  för att finna hur karaktärerna driver scenen och relaterar till varandra.

Dag 3
Den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande och äkta i ögonblicket. Deltagarna får metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran (liksom på scen). Denna dagen får deltagarna också verktyg för att hitta äkta rädsla, sorg, förälskelse m.m. i arbetet med scenen.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i TV-serier

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2–3 scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Meisnertekniken och Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. OBS! Denna kurs kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 12
Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par.

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna.

Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen.

Dag 3
Den här dagen börjar arbetet med den andra scenen. Arbetet går över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen. De får också ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.

Dag 4
Den här dagen arbetar deltagarna med båda scenerna. De får undersöka hur de använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

W0RKSHOP i skuggspel: Beyond the screen

Workshopen och föreställning en del av festivalprogrammet på Marionetteaterns internationella dockteaterfestival, Pop Up Puppets, som äger rum den 18-21 augusti. Publik i alla åldrar kan uppleva fantastisk dockteater från hela världen, när föreställningar från åtta olika länder fyller Kulturhuset Stadsteaterns många scener: https://kulturhusetstadsteatern.se/pop-puppets

Kursbeskrivning:
Fabrizio Montecchi by Teatro Gioco Vita (Italy), offer a short journey to discover techniques and languages of the contemporary shadow theatre, a language deeply theatrical nature, intangible art with enormous expressive and communicative possibilities. In the last forty years the shadows theatre has undergone a remarkable revolution in technique and in language. This change comes the use of pinpoint lamps, the manipulation of the light, the special handling of the screen, the different kinds of shadow puppets, the projection behind and in front of the screens. For that the traditional limited space of the shadows, which we can look upon as a system of closed techniques and relationships, has been replaced by an open space, rich and dynamic in possibilities and powers of articulation. This new space for the shadows is at the heart of the contemporary shadows theatre.

Program
Lördag 20/8 kl. 09.30-16.00
Workshop The primitive modernity of contemporary shadow theatre

Fredag 19/8 kl. 13.00
Föreställning Frog – Teatro Gioco Vita (IT)

Antal platser: 15

Pop Up Puppets Festival

WORKSHOP: The Performer, The Object and the secret in between

Workshopen och föreställning är en del av festivalprogrammet på Marionetteaterns internationella dockteaterfestival, Pop Up Puppets, som äger rum den 18-21 augusti. Publik i alla åldrar kan uppleva fantastisk dockteater från hela världen, när föreställningar från åtta olika länder fyller Kulturhuset Stadsteaterns många scener: https://kulturhusetstadsteatern.se/pop-puppets

Kursbeskrivning:
In this short and intensive workshop, Yael Rasooly invites participants on a creative journey into the universe of Object Theater. Participants will explore the dialogue and relationships between the performer/character and ”ready made” objects.

You will be looking at objects that are Charged, whether from the use of the object, its symbolic associations, or objects that hold an emotional cargo, from personal memory and story. You will be doing exercises and improvisations in groups, and also touching on the theme of individual solo creation, a starting point for future development.

You will be using your bodies in relation to the objects and their manipulation, as well as the Voice, both in speaking and singing. Above all the workshop aims to dive into the process of creation itself, giving tools for when working with others and working alone. Stepping into the inner space of invention and playfulness, passing through artistic blockage, improvising, working fast, with heightened sensitivity and with pleasure.

The larger the space – the better, so we can do movement, as well as assign groups to work in different corners. Necessary equipment to play sound from a computer.

Förberedelse:
As you need to have a universe of objects to work with, once the group is decided Yael would like to send an email to the participants, with a few words about the work you will do and what to bring/prepare.


Program
Lördag 20 aug  19.00

Föreställning The house by the lake – Yael Rasooly (IL)
Söndag 21 augusti kl. 09.30-16.00
Workshop The Performer, The Object and the secret in between
Workshop och föreställning är en del av festivalprogrammet på Pop Up Puppets 18-21/8

Antal platser: 15

WORKSHOP: Cluppetry – puppetry and clown

Workshop med Adam och Dik som även kommer att spela föreställningen Big boys don´t cry under festivalen. https://www.opposablethumbtheatre.com/

Kursbeskrivning:
Opposable Thumb Theatre will be leading a short, sharp shock workshop in ”Cluppetry”. What’s ”Cluppetry” you ask. Well it’s a heady mixture of clown and puppetry. Together Adam Blake (Open Attic and Wyldwood Arts) and Dik Downey (Pickled Image and Green Ginger) will impart years of experience in clowning and puppetry in one big , experiential blob.

They take classic clowning workshop exercises and age old puppetry techniques and chuck them into a theatrical blender and marvel at the ”Cluppetry” that emerges.

These workshops will incorporate clowning games such as status hierarchy, imitation/exaggeration and embracing your failures, as well as looking at the intricacies of puppetry, like breath, focus and movement. Then you examine the role of puppeteer versus clown, clown as puppet, puppet as clown and everything in between. These workshops are very informative to both clowns and puppeteers, giving insight into each-others profession and arming the participants with new transferable skills.

Workshopen är en del av festivalprogrammet på Marionetteaterns internationella dockteaterfestival, Pop Up Puppets, som äger rum den 18-21 augusti. Publik i alla åldrar kan uppleva fantastisk dockteater från hela världen, när föreställningar från åtta olika länder fyller Kulturhuset Stadsteaterns många scener: https://kulturhusetstadsteatern.se/pop-puppets

Program
Torsdag 18/8 kl. 09.30-16.00
Workshop Cluppetry – puppetry and clown
Fredag 19/8 kl. 19.00
Föreställning: Big boys don´t cry

Antal platser: 20