Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Old and Gold – Experience on stage (workshop under gbg mimefest 2022)

Öppen för alla 50+ (i år börjar vi med en grupp för kvinnor)

Hur ser yrket ut när vi som äldre tappar i fysisk styrka och kapacitet, när skadorna inte låter sig rehabiliteras bort och när vi förväntas ha jobbat färdigt. Vad uppstår då? Hur går vi vidare? Hur förvaltar vi den kunskap och de erfarenheter som vi erövrat under många yrkesaktiva decennier? Hur delar vi med oss av den?

Utifrån de egna erfarenheterna arbetar vi och reflekterar över yrket – fysisk teater, mim, dans – och över yrkesrollen för kvinnor i vår ålder.

Några av frågorna vi kommer att arbeta med är också hur vi blir sedda av våra kollegor/ vår omvärld och hur v i själva ser på vår framtid.

Som deltagare delar du med dig av personligt gjorda erfarenheter och av valda delar av din praktik. Tanken är att vi ska arbeta vidare utifrån det som uppstår i samtal och övningar. Mot slutet av workshopen håller vi tillsammans i ett seminarium öppet för alla där vi på olika sätt redovisar vad vi kommit fram till.

Antal deltagare: 10 st. Urvalet görs i samråd mellan deltagande parter och kursledarna.

Ansök: Ansök om deltagande i workshopen med cv och en motivering till varför du vill vara med samt vad du skulle vilja tillföra i form av frågor, övningar, arbetssätt och kunskap som du vill dela med dig av till gruppen.

Workshopen görs i samarbete med TeaterAlliansen, Dansalliansen och ADAS Teater

Fia Adler Sandblad: Initiativtagare och workshopledare. Konstnärlig ledare för ADAS teater på Konstepidemin i Göteborg med rötterna i den fysiska teatern.

Lena Stefenson: workshopledare. Koreograferande regissör, mimskådespelare och lektor i mimgestaltning på SKH. Jag vill skapa tills jag dör och ser det som att konsten och livet är lika långa.

Vid frågor: adas@konstepidemin.se

 

Old and Gold – Experience on stage

Based on our own experiences we work with and reflect upon the profession connected to – movement based theatre, dance and the role of the profession for women in our age.

What does the work look like when and lose physical strength and capacity, when we can´t rehabilitate our injuries away and when we are expected to retire. What happens then? How do we move on? How can we utilise the knowledge and experience that we have gained over our years working within the field? How can we share it with others? We will also dive into understanding how we are viewed by our colleagues / environment and how we view ourselves and our futures.

Open for all over 50+ ( this year we start with a group for women)

As a participant you share your personal experience and chosen parts of your practice. The idea is that we work with the material that arises during the talks and exercise. At the end of the workshop we will together hold an open seminar where we all share the conclusions that we have reached.

Time and place: Konstepidemin in Gothenburg

Tuesday 13 September – Friday 16 September between 10 – 16.  Lunch included.

Participants: 10

In collaboration with TeaterAlliansen, Dansalliasen och Adas Teater

Apply for the workshop with your CV and a motivation of why you would like to join. Add a few lines about what you would like to add – could be questions, exercises, ways or working or knowledge that you want to share with the group.

Deadline for the application is 24 August.

For questions email: adas@konstepidemin.se

Fia Adler Sandblad: Initiator and workshop leader. Artistic director for ADAS teater at Konstepidemin in Gothenburg with roots in movement based theatre. I view myself and my agin as a gold mine: filled with slag, noble substances and surprises.

Lena Stefenson: Workshop leader. Choreographer, director, mime actor and lecturer at mime design at Stockholm University of the Art. I want to create until I die and view art and life being equally long.

 

Västanå Teater – praktisk workshop

Ta del av vad som gör Västanå Teater så unikt: deras historia, den specialskrivna musiken, de detaljerade kostymerna och den omfamnande värmländska miljön.

Under workshopen får du får ta del av deras berättarteknik, den specialskrivna musiken och se de framtagna kostymerna. Du får även praktiskt pröva att jobba ”på golvet” i berättarladan

Följande ingår:
Resa tur och retur med tåg 2-klass
enklare boende 23-25/8
ev. transport från boende till Berättarladan
föreställningsbiljett inklusive middag den 24/8
lunch 25 & 26/8

Ansök endast om du tror dig kunna delta i HELA workshopen. Är det fler som söker än vad det finns platser kommer urval/lottning göras. Fyller inte anställda alla platser kan det bli aktuellt att erbjuda några i Unga TeaterAlliansen att följa med.

Mod, kommunikation och presentation

Kursbeskrivning

”Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan.”
Imor Hermann

Syfte:
Att som yrkesverksam skådespelare presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Mål:
Att genom enkla men konkreta presentationsövningar hitta adekvata sätt att förbereda och formulera sig inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller castingdirector. Men också ta reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrags- och arbetsgivare.

Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
Hur fungerar en egen hemsida?
Vilket är behovet av att ha en egen agent?

Vi kommer att arbeta under fyra intensiva dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg. Deltagarna har möjlighet att ta med laptop med CV, foton, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.
OBS! Kursupplägget bygger på att deltagarna kan närvara alla dagar och även har möjlighet att avsätta tid till självständigt arbete på kvällarna.

Imor Hermann är teaterregissör, castingdirector och legitimerad psykoterapeut.
Efter ett långt yrkesliv inom filmen och nästan sex år på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director, delar han numera sin tid mellan casting och pedagogik samt som psykoterapeut på egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen Mod, Kommunikation och Presentation på bland annat Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, på Kulturakademin och Teater- och Dansalliansen.

Antal platser: 12
Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och Musikalliansen d.v.s. både skådespelare, musiker och dansare kommer antas till kursen.

Din Frilansekonomi – STOCKHOLM

Kursen vänder sig både till skådespelare, dansare och musiker som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

  • Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
  • Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
    • Rot- och räntefällan
    • Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
    • Varför är de orangea kuverten orange?
    • Hur fungerar frilanspensionen?
    • Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och Musikalliansen. Den leds av Mats Möller. Han driver redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansande scenkonstnär.

Din frilansekonomi – MALMÖ

Kursen vänder sig både till skådespelare, dansare och musiker som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

  • Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
  • Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
    • Rot- och räntefällan
    • Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
    • Varför är de orangea kuverten orange?
    • Hur fungerar frilanspensionen?
    • Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen, Musikalliansen och Teatercentrum Syd. Den leds av Mats Möller. Han driver redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansande scenkonstnär.

 

GAGA och CLOWN

En veckolång workshop i Gaga och clown för yrkesverksamma skådespelare och dansare där vi utforskar de gemensamma beröringspunkterna i letandet efter att uttrycka sig från sin autentiska kärna. Workshopen sker i samarbete mellan Teateralliansen och Dansalliansen.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

CLOWN
Clowntekniken som vi har som grund kommer från clown och -maskpedagogen Mario Gonzales och  har sitt ursprung i arbetet han gjorde med Teatre de Soleil och equole Lecoq i Paris. Det är ett noga  och tekniskt sätt att närma sig clown som bygger på ett regelverk med fem regler och en huvudprincip  vars syfte är att få tillgång till sin autentiska lust inför en publik. Det blir en sorts praktisk närvaro  träning som vilar på tron att jag räcker till precis som jag är just nu och att det inte är det jag hittar på  som är det fantastiska utan att jag är där framför en publik och låter hela mig bli synligt.

GAGA och CLOWN
Vi tror att Gaga- och clownträningen söker efter samma sak, en autentisk kärna där ett uttryck kan födas, men från två olika håll där Gaga söker ur ett flöde av rörelse medans clown söker ur ett stilla men energifyllt lyssnande. Lika mycket som Gagan kan ge clownarbetet i större flöde  och rörelsepalett kan clown ge Gagan i fokus och energi.

Emma Rozgoni  är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i  Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance  Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma  certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och  skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i  Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har  undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans,  Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också  initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation  and Movement Research Festival.’

David Carmel tog sin kandidatexamen i skådespeleri på Teaterhögskolan i Luleå där han även mötte  clowntekniken som är basen i hans arbete. Efter diverse kortare clownkurser så gick han 2006-07 på Teaterhögskolan i Stockholms (nuvarande SKH) vidareutbildning i Clown och mask med Per Sörberg.  Sedan dess har clown och mask varit det huvudsakliga fokuset i Davids arbeta som skådespelare,  regissör och pedagog och han har under årens lopp hållit clown kurser på Institutionsteatrar,  frigrupper och teaterutbildningar som till exempel Länsteatern Örebro, Lule Stassteater och  Boulevardteatern teaterskola. Sedan hösten 2012 är David även verksam som sjukhusclown främst  för vuxna inom demensvård och palliativ vård.

Viewpoints

Starta upp hösten med Viewpoints. Under tre förmiddagar i augusti får du under lustbetonad träning möta och jobba med andra skådespelare och dansare.

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Antal platser: 10-12

 

Skådespelarens hantverk

Har du arbetat som skådespelare några år och vill fylla på med inspiration eller rent av känner att din låga för skådespeleriet slocknat? Under fyra dagar får du handledning och motivation att närma dig olika roller på scenen och låta dem fylla dig med förnyad spelglädje.

Förberedelse: bestäm dig för en karaktär som du vill starta upp arbetet med (från en känd pjäs och rollen får gärna vara en utmaning för dig).

Skådespelaren/regissören Gunilla Nyroos: är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och har en gedigen erfarenhet som skådespelare och regissörer på teatrar runt om i landet bl.a. Folkteatern Göteborg, Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, Riksteatern och Teater Giljotin. Aktuell i höst som skådespelare på Strindbergs Intima Teater.

Antal platser: 6

Chubbuck-tekniken: utmärkt för film och tv-skådespeleri

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modern skådespelaruttryck som passar utmärkt för film och tv-skådespeleri. Tekniken är utvecklad av Ivana Chubbuck (”The Power of the Actor”). Under tre dagar får du en scen från film, tv eller teater att arbeta med tillsammans med en scenpartner. Ni studerar in scenen och läser/ser manus/film/tv-serie, enligt instruktioner. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Läs gärna första delen av ”The Power of the Actor” (om de 12 stegen) som förberedelse till kursen.

Platser: 8
OBS! Viktigt att du kan närvara alla kursdagar samt har tid för förberedelse innan kursstart.

Förberedelser:
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två-tre veckor före kursstart, scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna. OBS! Denna kurs kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenen tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 10
Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par.

Kursupplägg:

Dag 1
Första dagen gör varje par sin scen, sedan görs det en grundlig analys av scenen enligt Chubbuck-tekniken. Efter det arbetar deltagarna med att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen enligt analysen.

Dag 2
Den här dagen fortsätter arbetet med scenen. Fokuset ligger nu på det yttre arbetet och att hitta ”the game” -den lek eller det spel som varje scen är . Deltagarna går igenom aktioner och beats och föremål (doings)  för att finna hur karaktärerna driver scenen och relaterar till varandra.

Dag 3
Den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande och äkta i ögonblicket. Deltagarna får metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran (liksom på scen). Denna dagen får deltagarna också verktyg för att hitta äkta rädsla, sorg, förälskelse m.m. i arbetet med scenen.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i TV-serier

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2–3 scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Meisnertekniken och Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. OBS! Denna kurs kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 12
Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par.

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna.

Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen.

Dag 3
Den här dagen börjar arbetet med den andra scenen. Arbetet går över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen. De får också ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.

Dag 4
Den här dagen arbetar deltagarna med båda scenerna. De får undersöka hur de använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com