Kurs Sånggestaltning 2018 TeaterAlliansen

Sånggestaltning

Kursen i sånggestaltning erbjuder professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt.

Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Du som antas till kursen ska ha med dig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Du bör dock välja material i en tonart som passar din röst. Arbetet i kursen fokuserar på utmaning och utveckling för varje deltagare individuellt.

Pia Olby är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, Shifting Focus, Dock18

Shifting Focus – the Actor and the Puppet

A workshop aimed at actors and directors with puppet master Rene Baker, UK.

The workshop examines the task of the visible manipulator when humans and objects/puppets share the stage. Participants will experience different ways of using their body and mind to shift the focus between performer and object. They will discover how varying levels of presence and neutrality can be used for dramatic purpose; and practise guiding the spectator’s attention between human and object so that it is for dramaturgical reasons and not by accident that the audience looks at the actor or the object or both.

Workshopen hålls på engelska.

Rene Baker is a specialist in puppet and object theatre, with 28 years professional practice as a performer, director, designer, researcher and trainer. 1998-2005 she taught puppet manipulation at the Central School of Speech and Drama (London) and 2005-2010 lectured in visual theatre and directed performances at the Institut del Teatre (Barcelona). 2010-2012 she was a full-time guest teacher in the puppetry and circus departments of the Turku Academy of Arts in Finland. In December 2012 she returned to the UK where she is currently a freelance director, trainer and coach in puppet and object theatre.

The workshop is organized by Teateralliansen, Kulturakademin and DOCK18 in co-operation with Pop up Puppets/Marionetteatern.

Filmskådespeleri TeaterAlliansen

Filmskådespeleri

Kursen vänder sig till skådespelare som vill utvidga sin erfarenhet av filmarbete tillsammans med kollegor och en professionell regissör – men utan krav på resultat.

Under två intensiva veckor arbetar ni med olika typer av scener och texter i syftet att få större erfarenhet av och insikt om hur olika scen- och kameralösningar påverkar skådespelarnas möjlighet till gestaltning. Genom många korta övningar och mycket tid framför kameran för varje deltagare blir kursen ett tillfälle att tillägna sig större kunskap och självförtroende inför att arbeta som skådespelare framför kameran.

Kursen första dag talar Lisa om sina erfarenheter, om hur en filminspelning går till och visar filmklipp. Tillsammans diskuterar ni hur skådespelare kan tänka och arbeta i förhållande till kameran och hur val av bildvinklar, kameralinser och så vidare gör stor skillnad för dem som står framför kameran. De övriga dagarna ägnas till största delen åt praktiska filmövningar.

Parallellt med inspelningsarbetet redigeras scenerna och varje dag tittar Lisa och deltagarna på resultatet av gårdagens arbete och diskuterar för att lära och gå vidare med erfarenheten till nästa dags inspelningar.

För att få ut så mycket som möjligt av dagarna kommer gruppen att behöva vara snabbfotad och flexibel med var och hur scenerna filmas. Deltagarna kommer, förutom att vara skådespelare, få ytterligare erfarenhet av filmarbete genom att aktivt fördela enkla uppgifter med ljudupptagning, rekvisita, mask, kostym och locations, m.m. mellan sig. Kursen kommer att ha sitt produktionskontor i TeaterAlliansens lokaler i Gäddviken, Nacka men inspelningarna kommer ske även på andra platser i Stockholmsområdet.

Scenerna som spelas in under kursen kommer inte att läggas ut på nätet och är inte avsedda att användas i showreels utan enbart utformade för att fungera i studiesyfte.

Lisa Siwe är filmregissör, utbildad på Dramatiska institutet, som bl a regisserat långfilmen I taket lyser stjärnorna. Den vann en Guldbaggar för bästa regi och Bästa kvinnliga biroll samt var nominerad i kategoriern Bästa film.  Senast regisserade Lisa avsnitt av tv-serien Modus, säsong 1 och 2.

TeaterAlliansen Kurs Filmskådespeleri Lisa Ohlin

Kurs i filmskådespeleri

Ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Kulturakademin.

Under en vecka i maj håller regissören Lisa Ohlin kurs i filmskådespeleri och skådespelarteknik framför kameran för professionella skådespelare. De inspelade scenerna klipps varje dag för att kunna gås igenom dagen efter. Du får också möjlighet att diskutera olika tekniker och representation med inbjudna gäster.

Läs mer om kursupplägg, förkunskaper och ansökan här.

Lisa Ohlin växte upp i USA och har bland annat studerat vid New York University Graduate Film School. Hon långfilmsdebuterade med Veranda för en tenor 1998, som nominerades till Guldbagge för Bästa film, Bästa manus, Bästa regi och Bästa manliga huvudroll, som tilldelades Krister Henriksson. Under åren 2010 till 2013 alternerade Lisa mellan film, scen och tv, bland annat serien Wallander. Filmen Simon och ekarna fick Göteborg Film Festivals Publikpris samt nominerades i 13 kategorier vid Guldbaggegalan 2012 och vann två av priserna; Bästa kvinnliga biroll och Bästa manliga biroll. Från och med 2016 har hon gjort fem spelfilmer, tv-filmer, flera tv-serier, teaterproduktioner, kortfilmer och reklamfilmer. 2016 kom hennes danska långfilm ”Walk with Me” som blev nominerad för bästa publikfilm, bästa manliga skådespelare och bästa kvinnliga skådespelare i Danmark. Lisa har också varit långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet.

http://www.lisaohlin.com/

Kurs TeaterAlliansen

Workshop with Masks and Obsessional beings (Buffon)

”In this workshop we’ll approach different mask techniques and the body dramaturgy. Mask is a vector of our emotions and creativity. It allows actors to discover or rediscover new ways of expressions. It demands sincerity and truth through amplification. The Body masks will be created by Sylvie Berthou along with the participants.” – Mariana Araoz

Workshopen ges på engelska.

Läsa hela Marianas beskrivning av workshopen här.

Mariana Araoz, director and actress, is co-founder of Collectif Masque. Passionate about Mask Theater since 1990 she has developed an extensive international experience in directing, acting and producing in France, Sweden and the U.S. Since 2006 she is the driving force behind Trans Mission (TMR), a research project into gender, mask and theater. The project began in Sweden collaborating with Teater Halland, Teater Sagohuset, Skillinge Teater and Thales Teater. Mariana teaches mask at universities and colleges in Europe and The US.

Sylvie Berthou, costume designer, specialized in dimensioned costumes. She has designed for Mask, Buffon, Opera and Dance performances in France, Sweden and China and she has been the costume designer of Zingaro.

Kurs Neutralmask och Clown Per Sörberg V2018 Luleå

Neutralmask och clown

”Clownen har ingen historia och heller ingen framtid”, säger Per om sin undervisning. Den är här och nu och aldrig mer. Den är naiv och direkt i impulsen. Den visar mer än den döljer. När jag utgår från de tekniska principerna för neutralmask i relation till clown, väljer jag bort att arbeta med gestaltning och fokuserar på konstmässiga aspekter som är essentiella i all skådespelarkonst, som jag skulle kalla en grundläggande scenisk medvetenhet:

  • att vara närvarande
  • att följa impulser
  • att fokusera sin energi och vara öppen
  • att göra en sak i taget
  • att lyssna in och medvetet fullfölja förlopp
  • att kommunicera med känslor

Det finns en, av speldisciplinens flera regler, som jag lägger stor vikt vid: misstagsregeln. Den går ut på att ta till vara det icke-perfekta. Det betyder att när skådespelaren gör det som inte är planerat och fullföljer impulsen som ett medvetet sceniskt val, skapas ett djupt personligt uttryck. Det som är ’dåligt’ är det mest intressanta. I förlängningen blir det ett sätt att göra teater av sina tillkortakommanden, vilket för mig är grunden till all humor och all scenkonst som vill kommunicera med sin samtid – se människan. Förloraren är vinnaren. Däri ligger clownens essens.”

Per Sörberg är clown, skådespelare och adjunkt vid Stockholms konstnärliga högskola. Han introducerades till arbete med mask av den franske skådespelaren och pedagogen Mario Gonzalez, tidigare elev till Jacques Lecoq (1921-1999), grundare av L’École Internationale de Théâthre de Jacques Lecoq i Paris.

Ansökan via mejl till christina.degerstrom@teatercentrum.se. Vänligen ange namn, könsidentitet, födelseår, postadress och mobilnummer i ansökan.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Norra och erbjuds anställda vid TeaterAlliansen och medlemmar eller nätverkare till Teatercentrum i norra regionen. Övriga deltar i mån av plats.

#vadhändernu TeaterAlliansen Göteborg 23 april

#vadhändernu? En dag om verktyg för ett jämställt arbetsliv

Flera av #metoo-uppropen berör scenkonst, musik, film och tv. Men vad händer nu och hur går vi vidare? Vi bjuder in till en heldag med föreläsare och panelsamtal, för att bland annat titta närmare på följande frågeställningar:

  • Vad är trakasserier, sexuella trakasserier?
  • Vad säger lagen? När ska polisanmälan ske och hur tar man hand om ärenden där
    andra åtgärder krävs?
  • Vad har facket och skyddsombuden för roll?
  • Arbetet med handlingsplaner och vilka konkreta åtgärder krävs av verksamheterna?
  • Vad krävs för att skapa och förankra nolltolerans på arbetsplatsen och bryta
    tystnadskulturen?

Läs hela programmet och anmäl dig här.

Ett samarbete mellan TeaterAlliansen, Kulturakademin Trappan, Dansalliansen och Musikalliansen.

 

Kurs på TeaterAlliansen

Musikutbildning, genre, genus och #metoo – hur hänger det ihop?

Föreläsningen hölls i en kortare version förra året under en dag på temat normkritik i Göteborg. Den blev mycket uppskattad och nu har Teater- Dans- och Musikalliansen bjudit in Carina Borgström Källén till Stockholm för att i spåren av #metoo föreläsa och diskutera  kring genus-, genre- och jämställdhetsstrukturer inom musikområdet. Carinas forskning ligger inom musikområdet, men är relevant och applicerbar på hela scenkonstområdet.

Carina kommer först att göra en kort inledning kring musikutövande, genre och genus generellt. Vad säger forskning på området? Hur kan vi förstå könsstereotypa uttryck inom musikområdet? Hon kommer också att knyta an till genusrelaterad forskning inom andra konstarter. Därefter kommer hon att berätta om sin egen forskning som främst behandlar genusproblematik på musikutbildningar.

I pausen bjuder vi på kaffe och något till det.

Carina Borgström Källén är filosofie doktor och universitetslektor i musikpedagogik vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Hon har även en musiklärar- och en musikerexamen i bagaget. Intresset för att förstå sambanden mellan musik och genus väcktes när Carina arbetade som frilansmusiker inom flera genrer och i olika konstellationer. Som lärare i kulturskolan, på estetiska programmet och på lärarutbildningen vidgades intresset för genusfrågor till att också innefatta ett pedagogiskt perspektiv.

Anmälan via den här länken.

Kurs Dansteater TeaterAlliansen 20108

Dansteater, kropp och kommunikation

En workshop, som med hjälp av övningar och improvisationer, undersöker dansteatern som form och kroppens möjligheter att kommunicera. Ett tillfälle för skådespelare att på ett intuitivt sätt undersöka och utveckla sin medvetenhet om relationen mellan kropp och text.

Utgångspunkten är det personliga kroppsspråket och hur vi uttrycker våra känslor, tankar viljor och behov. Hur vi ”talar” genom kroppen. I Birgitta Egerbladhs form av dansteater blir människan och det personliga uttrycket synligt. Hur påverkas vi av tempo, placering, riktningar, närhet, avstånd och relationen till andra människor i ett rum?

Birgitta Egerbladh är koreograf, regissör och kompositör. Hon har bland annat arbetat vid Kulturhuset Stockholms Stadsteater, Kungliga Baletten, Göteborgsoperans Balett, Folkteatern Gävleborg, Uppsala Stadsteater, Unga Dramaten och Helsingborgs Stadsteater. Nyligen hade hon premiär på ”Prat och människor” med texter av Kent Andersson och Bengt Bratt för Folkteatern Göteborg. Hon har även samarbetat med humorgruppen Klungan.

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket

Kursen tar sin utgångspunkt i två frågeställningar. Den ena handlar om kommunikationen och samarbetet mellan skådespelare och regissör, den andra om vilka normer, traditioner och rådande värderingar som styr arbetsprocesserna på teaterhögskolor och teaterinstitutioner.

Hur kommunicerar regissör och skådespelare med varandra under repetitionerna? Hur ser de på sin yrkesrelation och sitt arbete? Vilka möjligheter finns att utveckla samtal och samarbete mellan skådespelare och regissör?

Hur påverkar underförstådda normer, traditioner och värderingar repetitioner och föreställningar? Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet – utan att diskutera det? Hur kan skådespelarens praktiska arbete med gestaltning vara ett verktyg för utveckling av nya spelstilar, former och uttryck?

Genom att arbeta praktiskt med dramatiska texter undersöker skådespelarna under kursen frågorna utifrån sina spontana kroppsliga impulser. Gruppen arbetar också med olika typer av närvaro och förhållningssätt till den psykologiska realismen. Stort utrymme lämnas också för diskussion och reflektion.

Anna Pettersson är regissör, teaterchef på Strindbergs Intima Teater (SIT) och doktorand vid Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst.