Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 2/5ALLA 13.00-16.00
Tisdag 3/5 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 4/5 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 5/5 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 6/5 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

MASTERCLASS IN METHOD ACTING

This intensive 4 day masterclass is designed to allow performers of all levels to hone their skills and deepen their technique through a range of exercises that are directly applied to cold readings, structured improvisations, scenes and monologues, and audition material.

Sheila Gray’s approach is modern and Method-based, and it employs sensory work, active imagination, moment-to-moment and given-circumstance exercises.

Each day opens with either

  • an active relaxation using music, dance, and creative sound and movement; or
  • a receptive relaxation involving breathing, stretching, verbalization and guided visualization.

Both forms engender a creative, open state and provide actors with a clear roadmap to guide them through the next stage of work: the direct application of their technique to material either they bring in themselves, or that they choose from among scenes we provide.

In addition to these exercises and application, you will participate in script and character analysis, and offer and receive feedback, both from Sheila and your peer.

During the first class, students are assigned partners and scenes/sides-for those wishing to work on text, which will be performed throughout the course of the workshop. They will have the opportunity to perform their scenes/sides several times; incorporating the exercises, new tools and feedback they have received.

Newcomers gain a foundation of good, solid technique and a methodology applicable to any future work. More experienced participants expand their foundation in new and inspiring ways.

Sheila Gray has run an independent acting studio based in Manhattan since 1990, where she teaches weekly group classes and intensive workshops. Sheila also coaches clients privately for theatre, film, television and a wide range of special projects. Though she works with many well-established performers, Sheila is also renowned for her ability to develop less experienced ones by giving them a strong and enduring foundation and technique. Läs mer HÄR!

Sheila looks forward to embarking on this exciting journey with you and thank you in advance for your participation, enthusiasm and passionate work.

Sheila Gray is one of the best acting teachers and coaches working today. I always know when I send someone to her that not only will they have a great time, they will come out a better actor. – Ellen Chenoweth; Casting Director / The Bridges of Madison County, No Country for Old Man, Doubt, Inside Llewyn Davis.

(kursen hålls på engelska)

Strindbergs och TeaterAlliansen

Masterclass med Anna Pettersson,14-16 mars

Expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning

Masterclassen leds av Anna Pettersson: regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. En tredagarskurs i skådespelarens arbete med utgångspunkt från Annas forskningsfrågor om ett expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning med praktiskt arbete.

Antal platser: 12

 

DAGLIG TRÄNING: Mimträning online (inspelad!) i samarbete med Mimplattformen

Mimträning när och var du vill!

Fram till sommaren erbjuder TeaterAlliansen veckans träning i samarbete med Mimplattformen. Varje onsdag hittar du ett nytt inspelat mimpass här på vår kurssida och på mimplattformen.com. Träna när och var du vill!

 

1/6 : Alejandro Bonnet (Sverige): TILL VECKANS TRÄNING: KLICKA HÄR!

Alejandro Bonnet har arbetat som mimare sedan 1996, efter avslutad utbildningen i Stockholm. Skådespelare, koreograf, dansare på bla teater tre, Stockholms Stadsteater, Regionteater i Växjö, Pantomimteatern, Teater Pero. Han har turnerat i och utanför Sverige med både barn- och vuxenteater. Sedan 2010 är han anställd som lärare i mimgestaltning på SKH, där han undervisar framtida mimaktörer. Klasserna kommer att introducera grunden för mimundervisningen, som den ser ut på SKH: de ”yttre” kroppsuttrycken, med övningar för isolation, spänning, riktning och balans i rörelse samt de ”inre” kroppsuttrycken, som ser till att förhöja den emotionella kommunikation med publiken.

 

Tidigare pass 

25/5: Anetta Alexandra (Ukraina): TILL TRÄNINGEN: KLICKA HÄR!

I’m a Ukrainian mime, actress and dancer. I graduated from the Academy of circus and variety arts in Kyiv. I was a member of the ILINASTROE group, a mime company created by graduates from The Academy of Circus and Variety arts in Kyiv, Ukraine. I have 8 years of experience in pantomime. You can watch one of my performances called ”The Web Of Life” here:
https://youtu.be/ykW6wzMKNXc

During my class I’ll focus on sharing my practice as a movement based artist. We’ll start off with simple movements, to then move on to exploring different elements from nature in order to create new and unique movements.

 

Den inre kritikern

Teateralliansen och Dansalliansen bjuder in till två separata webbinarier som introducerar arbetet med din inre röst, den som driver på men som också kan förlama dig! Några förkunskaper krävs inte, bara öppna öron – inåt och utåt.

Under webbinariet utforskar vi kritikern i övningar och samtal (med kritikern ibland inbjuden) för att hitta former för att bli bättre på att hantera den inre rösten.

Många av oss har en inre kritiker som aldrig är riktigt nöjd. Någon som hela tiden vill att du ska prestera bättre, vara klokare och bli effektivare. Kanske hänger din kritiker dessutom med dig hem från jobbet och tvingar dig till att vara perfekt i livets alla skeden. Du kanske undviker att ta dig an utmaningar i rädsla för att inte lyckas tillräckligt bra. En tröst kan vara att du är inte är ensam om att ibland känna så, och att det finns sätt och verktyg att nå den där inre rösten.

Kursen blandar teori och samtal med praktiska övningar och experiment. Du bör vara inställd på att vara öppen för att känslor kan komma fram hos dig själv eller andra deltagare.

Kursen kommer att ge verktyg du kan använda för att hantera din prestationsångest nästa gång den dyker upp. Kursen kommer också att kunna hjälpa dig att hitta sätt att ta ansvar för din ångest – något som kanske inte hjälper bara dig själv utan också din omgivning.

Introduktionen sker på zoom, men om du därefter skulle vilja gå djupare kommer du erbjudas möjlighet till en fysisk träff den 7 april mellan kl. 13.00-17.00 i TeaterAlliansens kurslokal i Gäddviken. Du behöver inte gå del 2 för att du anmäler dig till del 1, men del 1 är en förutsättning för del 2.

Ann Eberstein, auktoriserad gestaltterapeut och erfaren kursledare. Gestaltterapi är en terapiform som utgår från vad som händer här och nu, i mötet mellan klient och terapeut. Gestaltterapin har ett helhetstänkande där man ser till hela människan: kropp och själ, tanke och känsla, och där det finns plats för lekfullhet och experimenterande.

Anmäl dig HÄR!

OBS! Ingen uttagning kommer göras – utan genom anmälan har du plats till webbinariet och kommer få möjlighet att delta på uppföljningen.

Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 7/2 ALLA 13.00-16.00
Tisdag 8/2 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 9/2 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 10/2 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 11/2 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Fortsättningskurs i Chubbuck-tekniken

Den här kursen är för dig som redan varit med på någon av Elisabet Sevholts kurser och vill fördjupa dig i arbetet med Chubbuck-tekniken.

Under tre dagar arbetar vi med olika scener från filmer, tv-serier och teaterpjäser enligt tekniken. På den här kursen får deltagarna gå djupare in i arbetet med mål och identifikationer, bygga komplexa karaktärer och scenerna innehåller flera moment och olika typer av förberedelser.

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij, samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modernt skådespelaruttryck som passar speciellt bra för film och tv. Tekniken är utvecklad av skådespelar-coachen Ivana Chubbuck, som har skrivit boken ”The Power of the Actor”)
Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två veckor före kursstart, en scen från en film, tv-serie eller teaterpjäs samt en scenpartner som de ska arbeta tillsammans med under de tre dagarna. Deltagarna förbereder sig genom att se hela filmen, läsa manuset eller se några av snitt av tv-serien och repetera in scenerna tillsammans.

OBS! Det är viktigt att du har tid för förberedelse och kan närvara alla kursdagar eftersom upplägget bygger på att du arbetar med andra kursdeltagare.

Antal platser: 10

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, mål och deltagarna hittar den personliga kopplingen till sin karaktär på en djupt personlig nivå. Detta med hjälp av erfarenheter och insikter från tidigare kurs/er i tekniken.

Dag 2
Den här dagen läggs fokuset på det yttre arbetet, ”the game”, i scenen och mötet med den andra skådespelaren, att använda föremål, rum och vara aktiv varje ögonblick i scenen.

Dag 3
Den sista dagen handlar om att driva målet mot en ”vinst” – att nå sitt mål till varje pris. Sedan är det dags att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Det introduceras en del nya övningar och deltagarna får arbeta med att koppla ihop olika övningar i preparationen inför en tagning/scen i en föreställning.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i TV-serier

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2–3 scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Meisnertekniken och Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. OBS! Denna kurs kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart. Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par.

Antal platser: 12

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna.

Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen.

Dag 3
Den här dagen börjar arbetet med den andra scenen. Arbetet går över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen. De får också ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.

Dag 4
Den här dagen arbetar deltagarna med båda scenerna. De får undersöka hur de använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Strindbergs och TeaterAlliansen

Praktisk workshop och reflektion kring repetitionsarbetet

Skådespelare och regissörer möts i en workshop och repeterar en stund tillsammans för att sedan reflektera över förutsättningar, överenskommelser, förväntningar och vad som egentligen är skådespelarens arbete och vad som är regissörens arbete.


Workshopen är EN dag, men genomförs tre gånger.
Om du blir antagen kommer du erbjudas plats ett av datumen nedan.
16/1 (söndag) – 10 platser
17/1 (måndag) – 10 platser
18/1 (tisdag) – 10 platser

Anna Pettersson är regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

OBS! Om något datum inte är möjligt för dig så ange detta i din ansökan.

Strukturen i storytelling 25-27 jan

Lär dig strukturera ditt filmmanus på ett professionellt sätt och få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.

Kurt Öberg är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne.

Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.