Workshop dockteater: Signs of Life

This workshop is a part of Pop Up Puppets International Festival hosted by Marionetteatern – Sweden’s most well known puppet theater.

How does an object come alive? This practical and playful course reveals how any puppet, object or material that moves in such a way that we perceive it to have thoughts, feelings and objectives will appear to have a life of its own.

Participants will explore more complex emotions than we normally expect from puppets, expanding their emotional vocabulary by interpreting abstract movement, and will learn to use rhythm, gesture, breath, precise looks and reactions to articulate the object’s thoughts and feelings.

RENE BAKER: specialises in puppet and object theatre, with over 30 years professional practice as a performer, director, designer, researcher and pedagogue. She trained at the Little Angel Theatre (London) and from 1992-1998 was a core member of the creative team at Norwich Puppet Theatre (UK). 1998-2005 she taught puppet manipulation at the Central School of Speech and Drama (London) and 2001-2010 lectured in visual theatre at the Institut del Teatre (Barcelona). 2010-2012 she was a full-time guest teacher in the puppetry and circus departments of the Turku Academy of Arts in Finland. Rene is currently key tutor with the Curious School of Puppetry and has recently created a series of online training courses.

Number of participants: 14
If you are accepted, the workshop is free of charge.
Target group:
professional actors
Language:
English

TeaterAlliansen and Marionetteatern co-arrange this workshop. For information on all other performances and activities at the festival, we refer to the festival:
Pop Up Puppets!

Skådespeleri i TV-serier, film och på teater – med inriktning på komedi

Den här kursen handlar om att spela komedi! Och att göra det med hjälp av våra egna personliga erfarenheter, tillkortakommanden, drömmar, framgångar och misslyckanden. Metoden grundar sig i Stanislavskij och har sitt hjärta i Chubbuck-tekniken.

Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå och använda sig av egna känslomässiga erfarenheter. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Den innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor inför överlevnad, död, rädsla och hopp – vilket komedi i djupet handlar om, enligt Chubbuck-tekniken.

Förberedelser krävs innan kursstart:
Två-tre veckor innan kurs-start får de som blir antagna en komedi-scen från en film, tv-serie, teaterpjäs samt en scenpartner via mail. Förberedelse sker enskilt och tillsammans med sin scenpartner, med hjälp av det kompendium som kursledaren skickar ut. Du behöver kunna dina repliker och ta med dig kläder och rekvisita och grejer som passar till karaktären och till scenen redan första kursdagen.

UPPLÄGG:
Första dagen
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Grundtanken är att det blir roligt när det finns ett desperat behov att snabbt nå ett mål och stora hinder är i vägen.

Andra dagen
Deltagarna går djupare in i arbetet med att upptäcka personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen. När det gäller komedi så handlar det om att hitta mycket detaljerade och konkreta kopplingar till det egna livet, både ur det medvetna och undermedvetna.

Tredje dagen
Nu går arbetet över till hur karaktärerna driver och relaterar till den andra personen i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är. De arbetar också med vad som triggar igång det första ögonblicket i scenen – vad som gör situationen så desperat och målet så viktigt att uppnå.

Fjärde dagen
Denna dagen är det fokus på att använda föremål – både sådana som är med och sådana som är mot karaktären, samt att hitta en inre monolog som höjer temperaturen och därmed det roliga i scenen.

Femte dagen
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete (och huvudet) för att kunna vara närvarande i ögonblicket, låta kroppen ta över och få komedi att uppstå.

Målgrupp: skådespelare
Platser: 10

Elisabet Sevholt: arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

 

Improvisationsteater: Ogenomtänkt men specifikt

Improvisationsteater: Ogenomtänkt men specifikt
DROP-IN

Under tre eftermiddagar 17-19 april (onsdag-fredag) arrangerar TeaterAlliansen improvisationsteater med Helena Lindegren. Du kan komma vid enstaka eller alla tillfällen för att arbeta tillsammans med kollegor i prestigelösa och roliga övningar och scenupplägg. Du får hjälp att finta bort din inre kritiker och följa dina impulser utan att hinna överanalysera dem. Men du får också chansen att konkretisera och förtydliga den intuitiva idén.

På min arbetsplats ung scen/öst hade vi en improworkshop med Helena Lindegren. Det är den bästa, roligaste och mest lärorika improkurs jag gått. På bara en dag lyckades hon svetsa samman gruppen, lära oss hur man  skapar spelbara scener och implementera vikten av att låta situationerna leda handlingen framåt.
Martin Waerme

Helena Lindegren. Hon är skådespelare verksam inom teater, TV, radio och film . Helena arbetade 12 år på Stockholms Improvisationsteater. Under våren 2024 spelar hon ”Scala Late Night Impro” på Scalateatern samt turnerar tillsammans med Fredrik Lindström i ”Stora Dialektshowen”. Helena inledde sin karriär vid Västerbottensteatern i Skellefteå, följt av bl a Profilteatern i Umeå, Jämtlands läns­teater, Orionteatern och scenkonstkollektivet Lumor. Vid sidan av teaterengagemangen har Lindegren haft flera roller på film, TV och radio samt medverkar i ”på minuten” på Sveriges Radio.

Antal platser: drop-in exklusivt för anställda och Unga TA.

Bara kom, kom och jobba, skratta och häng med dina kollegor!!

PS! På förmiddagarna 17-19/4 erbjuds sångövningar med Emelie Pejler – så det går bra att jobba och hänga hela dagarna på TeaterAlliansen (ta med lunch). Fika serveras på plats.

Frågor eller funderingar kring upplägget? Kontakta Lisbeth på TA, 0729-712613 eller lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

Sångworkshop

DROP-IN. Under tre förmiddagar 17-19 april arrangerar TeaterAlliansen möjlighet att starta arbetsdagen med sångövningar tillsammans med kollegor utan förbokning.

Innehåll sångworkshop:

  • Uppvärmning och sångteknik-övningar (praktiskt och teoretiskt)
  • Ensemblesång, unisont och stämmor
  • Solo för de som önskar

Emelie Pejler: jobbar på Voice Centre STHLM där ambitionen är att ligga i framkant inom sång- pedagogik, metodik och forskning i röstens funktion i de populärmusikaliska genrerna. Hon driver även den ideella föreningen Vigör i Botkyrka som har kursverksamhet för barn och unga inom scenkonst samt driver fritidsklubb och fritidsgård på uppdrag av Botkyrka kommun.

PS! På eftermiddagarna 17-19 april erbjuds improvisationsövningar med Helena Lindegren  – så det går utmärkt att jobba och hänga hela dagarna på TeaterAlliansen (ta med lunch). Fika serveras på plats.

Frågor eller funderingar kring upplägget? Kontakta Lisbeth på TA, 0729-712613 eller lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

 

EFTERSLÄPP: AI dag för konstnärer på Kulturhuset Stadsteatern – ett fåtal platser kvar!

– ANMÄL DIG SENAST ONSDAGEN DEN 13 MARS FÖR ATT HA CHANS PÅ DE SISTA PLATSERNA! 

 

Välkommen till en kompetenshöjande heldag inom AI som riktar sig till dig som konstnär inom scen- och filmområdet!

Vad är AI? Hur funkar det? Och hur kan jag använda mig av det i mitt konstnärsskap? Hur påverkar AI våra branscher, arbetssätt och relationen till vår publik?

Programmet bjuder på samtal och presentationer av inbjudna experter och konstnärer kring varför kunskap om artificiell intelligens är relevant för dig som konstnär inom scen- och filmområdet och hur det kan komma att påverka våra branscher framöver. Konstnärer som på olika sätt använt sig av AI i sin praktik som delar med sig av sina insikter och erfarenheter. Vi kommer också att beröra frågor kring autencitet, konstnärlig kvalitet, upphovsrätt och hur AI kan komma att påverka framtidens relation till publiken.

Dagen riktar sig både till dig som saknar förkunskaper kring AI men har ett intresse att lära dig mer och dig som redan använder dig av AI -verktyg.

Länk till det fullständiga programmet hittar du här:

 

Tid: 9.00 – 16.00

Plats: Foajé 3/Hörsalen, Kulturhuset Stadsteatern

Målgrupp: professionella frilansande skådespelare, regissörer, scenografer/kostymdesigners m.fl. inom scen och filmområdet

 

PROGRAM

9.00 Registrering och kaffe

9.30 Arrangörerna presenterar dagens program TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 9.40 – 10.40 Introduktion till AI för konstnärer

Vad är generativ AI? Vilka tekniska möjligheter finns idag med AI-genererat material – och vilka etiska frågeställningar uppstår? Andrea Nordwall ger en introduktion till möjligheterna med artificiell intelligens inom text, bild, gestaltning och ljud med utgångspunkt i sitt eget konstnärskap. Passet diskuterar även träningsdata, dataskydd och etiska frågetecken kopplat till skapande med hjälp av AI.

Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola

 

10.40 – 10.50 PAUS, 10 min

 

10.50 – 11.20 Konstnärspresentation: Tomorrow Officially Sucks but Today is the Best

Scenkonstregissören Olle Strandberg har skapat föreställningen TOSBOT med hjälp av en icke-kommersiell AI matad endast med hans egna texter. Med hjälp av visuella exempel reflekterar han utifrån föreställningsprocessen; Hur har det varit att samarbeta konstnärligt med en AI? Vad har det tillfört processen? Och hur bibehåller man sin konstnärliga integritet?  Medverkande: Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

 

11.20 – 11.25 PAUS, 5 min

 

11.25 – 12.10 Hur påverkar AI film och tv-branschen? med Johanna Koljonen

AI: Another Intelligence var temat för Göteborg Film Festival 2024. Med bas i sitt arbete med Nostradamus-rapporten Everything is Changing All At Once delar medieanalytikern Johanna Koljonen med sig av sin kunskap och sina tankar kring hur AI-utvecklingen kommer att påverka film- och tv-branschen i grunden. Medverkande: Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker

12.10 – 12.15 Presentation av eftermiddagens program, TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 

12.15 – 13.15 LUNCHPAUS, 60 min

 

13.15 – 14.30 //VALBARA PASS//

Konstnärskap i en digital värld: AI och skådespelaren, Foajé 3

Vilken blir skådespelarens roll när röst och kropp kan fångas in och omarbetas av en dator? Hur värnas konsten som uppstår i det mänskliga mötet och vad händer med samarbetet mellan skådespelare och regissör? Kan en dator göra rösten lika bra som en människa? Och hur skyddas skådespelarens juridiska rättigheter, parallellt med att vi välkomnar de möjligheter AI ger?  En grupp skådespelare med olika erfarenheter möts i ett samtal om framtiden och ger ett svenskt perspektiv på det som nyligen orsakade strejken i Hollywood. Programpunkten gavs även som ett inslag under branschdagarna på Göteborg Film Festival.

Medverkande: Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film, Louise Ryme, skådespelare, Daniel Sjöberg, skådespelare/dialogregissör inom dubbning. Moderator: Hanna Lekander, skådespelare/vice ordf. skådespelaravdelningen Fackförbundet Scen & Film

AI som konstnärligt verktyg: visuell koncept- och idéutveckling, Hörsalen

Generativ AI:s möjliga roll i framtagandet av idé och koncept för en film/tv eller scenkonstproduktion. Visuella tekniker och praktiska användningsområden. Vilken roll kan och bör AI spela som hjälpmedel förframtidens regissörer och scenografer? Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola.

 

14.30 – 14.45 FIKAPAUS, 15 min

 

14.45 – 15.55 Panelsamtal: Hur kommer AI att påverka våra konstformer – och hur kan kreatörer vara delaktiga i utvecklingen?

Panelen summerar dagen och samtalar kring möjligheter och risker utifrån inom olika konstområden. Vad betyder AI för den konstnärliga utvecklingen? Förändras vår relation till publiken? Och på vilket sätt kan enskilda kreatörer förbereda sig för att navigera i en bransch i digital transformation?

Panel: Simon Norrthon, Fackförbundet Scen & Film, Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker, Ronald Hallgren, Svensk Scenkonst, Olle Strandberg, regissör/konstnär, Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV. Moderatorer: Karin Vestlund, TeaterAlliansen och Charlie Nelson Prag, Kulturhuset Stadsteatern

16.00 Dagen avslutas         

 

 

Medverkande: 

Andrea Nordwall, konstnär/universitetadjunkt i medieteknik på BTH och har tidigare undervisat på bland annat Kungl. Konsthögskolan och Konstfack

Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker. Författare till Nostradamus-rapporten på uppdrag av Göteborgs Internationella Filmfestival

Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film

Louise Ryme, skådespelare inom scen, film och TV

Daniel Sjöberg, skådespelare imon scen, film och TV, samt erfarenhet som dialogregissör inom dubbning

Hanna Lekander, skådespelare och vice ordf. skådespelaravd. Fackförbundet Scen & Film

Ronald Hallgren, förhandlare Svensk Scenkonst

Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV

 

Konferencierer: 

Charlie Nelson Prag, Projektledare/AI-strateg, Kulturhuset Stadsteatern

Karin Vestlund, projektledare inom TeaterAlliansens kompetensutvecklingsverksamhet för professionella frilansande konstnärer

Med reservation för ändringar. Arrangemanget genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.

FILMCAMP I NORGE

TA erbjuder TVÅ exklusiva platser på Norges filmcamp med inriktning på komedi. Under Elisabet Sevholts ledning arbetar skådespelare och regissörer intensivt med film utifrån bl.a. Chubbuck-teknik.

Comedy is just a funny way of being serious– Peter Ustinov

Elisabet Sevholt: har utvecklat en egen metod med rötterna i Stanislavskij och hjärtat i Ivana Chubbuck-tekniken och med inspiration från bl.a. Meisner och Carl Jung. Du använder dig av dina egna personliga erfarenheter i arbetet.

Du får under kursdagarna verktyg för att förbereda audition, genomföra filmsekvenser efter regissörens anvisningar och tillsammans med de andra skådespelarna och regissörerna se/diskutera resultatet. Det blir även möjlighet till social samvaro då alla bor och arbetar på samma plats under hela kursen.

Blir du antagen betalar TA din kursavgift, resa och boende.

Läs mer om kursen HÄR

ONLINE-föreläsning: Vad kan platsen göra med dig? Introduktion till platsspecifik scenkonst

 

22 mars kl. 9-11: Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. Ges fristående eller som en del av kursen ”Vad kan platsen göra med dig?” med kursträff i Malmö 24-26 april.

 

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

DENNA ANSÖKAN AVSER ENDAST DELTAGANDE I ONLINE-FÖRELÄSNINGEN. 

För ansökan till hela kursen anmäl dig via separat kurssida HÄR

För den som tagit del av introduktionen är ansökan till workshopen öppen fram till den 27 mars.

Cirkusscenografi för scenografer & cirkusartister

 

”Processen för en normal scenkonstproduktion på en teater- eller operainstitution ser så annorlunda ut från en cirkusprocess och dess behov av att ”erövra” scenografin.

Det som är så annorlunda med cirkus är att redskapen är cirkusens grund. Redskapen styr scenografin och dramaturgin. Då blir det viktigt att inte glömma scenografins konstnärliga aspekter, vad den berättar, betyder.”

// Tilde Björfors – grundare av Cirkus Cirkör och föreläsare under kursen

 

Kursen arrangeras av TeaterAlliansen och Riksteatern, med stöd av Cirkus Cirkör.

 

I kursen cirkusscenografi möts cirkusartister och scenografer under 2 dagar för att lära sig mer om varandras konstformer och dela tankar, visioner och för att tillsammans skapa ett gemensamt språk för cirkus-scenografi.

Genom praktiska övningar med anknytning till varandras konstformer lär vi oss mer om cirkusscenografins möjligheter och begränsningar. Praktiska arbetsmetoder och processer varvas med samtal och presentationer.

Kursledare: Fridjon Rafnsson (scenograf), Tilde Björfors (regissör, grundare Cirkus Cirkör), Mattias Lindström (cirkusartist och konstruktör)

 

För vem?

Cirkusartister som vill lära sig mer om hur en scenograf arbetar och hur färg, form och rum kan förhöja verket och det du som artist/kompani vill berätta. Vad kan scenografin tillföra cirkusen?

 

Scenografer med intresse av att arbeta med nycirkus som uttryck genom hela verk eller som inslag i en annan uppsättning. Kursen ger ökad förståelse för konstformens möjligheter och begränsningar.

 

Målgrupp: Proffessionellt yrkesverksamma scenografer och cirkusartister. Kostnadsfritt för antagna deltagare.

 

Innehåll:

Dag 1: Vad är cirkus? – Vad är scenografi? – Introduktion, processer och krockar

9.30 – 17.00, Riksteatern i Hallunda

Gemensam introduktion och presentation

”Vad är cirkus – vad är scenografi?” – med Tilde Björfors och Fridjon Rafnsson

”Processer och krockar” – Tilde Björfors och Fridjon Rafnsson

 

Dag 2:  Discipliner och arbetsprocesser

9.30 – 16.00, Riksteatern i Hallunda/Cirkus Cirkör

Förmiddag: Studiebesök – Vad gör en cirkusartist / Vad gör en scenograf?

Scenograferna besöker cirkushallen och får en praktisk presentation av cirkusdiscipliner och hur det kan vara att som scenograf arbeta med cirkus. Och möjlighet att prova på…!  med Mattias Lindström, konstruktör och cirkusartist

Cirkusartisterna får en genomgång av en scenografrns arbetssätt och behov, praktisk kunskap om scenografens process och rundvandring i Riksteaterns dekorverkstäder med Fridjon Rafnsson, scenograf

Gemensam lunch på Riksteatern

Eftermiddag: Återsamling för diskussion, frågor och tankar

 

Bor du i Västra Götalandsregionen och är intresserad av att delta? Då finns det möjlighet för antagna deltagare att ansöka om ersättning för resa och boende. För mer information kontakta: karin.skierus@vgregion.se

 

// ENG

 

”The process of a normal performing arts production in a theater or opera institution looks so different from a circus process and its need to ”conquer” the scenography.

What is so different about the circus is that the equipment is the foundation of the circus. The tools control the scenography and dramaturgy. Then it becomes important not to forget the artistic aspects of the scenography, what it tells, means.”

// Tilde Björfors – founder of Cirkus Cirkör and lecturer during the course

 

The course is arranged by TeaterAliansen and Riksteatern, with the support of Cirkus Cirkör.

 

In the circus scenography course, circus artists and scenographers meet for 2 days to learn more about each other’s art forms and share thoughts, visions and to create a common language for circus scenography.

Through practical exercises connected to each other’s art forms, we learn more about the possibilities and limitations of circus scenography. Practical work methods and processes are interspersed with talks and presentations.

Course leaders: Fridjon Rafnsson (scenographer), Tilde Björfors (director, founder Cirkus Cirkör), Mattias Lindström (circus artist and designer)

 

For whom?

Circus performers who want to learn more about how a scenographer works and how color, shape and space can enhance the work and what you as an artist/company want to tell. How can scenography enhance circus?

Scenographers with an interest in working with contemporary circus productions or as an element in another piece. The course provides increased understanding of the possibilities and limitations of the art form.

 

Target group: Professional scenographers and circus artists. Free for admitted participants.

 

Content:

Day 1: What is a circus? – What is scenography? – Introduction, processes and clashes

9.30 – 17.00, Riksteatern in Hallunda

Introduction and presentation

”What is circus – what is scenography?” – with Tilde Björfors and Fridjon Rafnsson

”Processes and collisions” – Tilde Björfors and Fridjon Rafnsson

 

Day 2:  Disciplines and work processes

9.30 – 16.00, Riksteatern in Hallunda/Circus Cirkör

Morning: Study visit – What does a circus artist do / What does a scenographer do?

The scenographers visit the circus hall and get a practical presentation of circus disciplines and what it can be like to work with contemporary circus as a scenographer. And the opportunity to try youself…! with Mattias Lindström, designer and circus performer.

The circus performers get an overview of a set designer’s working methods and needs, practical knowledge of the set designer’s process and a tour of  Riksteatern’s decor workshops with Fridjon Rafnsson, set designer.

Shared lunch at Riksteatern

Afternoon: Gathering for discussion, questions and thoughts.

 

 

Masterclass : jaget och rollen – i GÖTEBORG

Under dagarna kommer ni undersöka vad förvandlingskonst är:
Hur sammansmältningsprocessen mellan jaget och rollen går till.
Hur fantasin kring en roll blir scenisk verklighet.
Vem är jag och vem är rollen.
Rollens röst och kropp – min röst och kropp.
Skillnader och likheter.

Hur kan vi genom den fysiska förvandlingen komma i kontakt med de undermedvetna impulserna.

Och hur påverkar olika genrer vår spelstil.

Förberedelse: Kursdeltagarna skall välja och förbereda två monologer var. Men under kursen kommer det också jobbas med scener för två eller flera medverkande.

Antal deltagare: 5-7

Philip Zandén är skådespelare och regissör. Han är född 1954 i Göteborg och utexaminerades från Teaterhögskolan i Malmö 1979. I slutet på 1990-talet arbetade han som teaterchef och konstnärlig ledare för Malmö Musikteater där han medverkade och regisserade i flertalet föreställningar. Arbetat många år på institutioner bland andra Göteborgs stadsteater och Stockholms stadsteater, men även på de mindre scenerna t.ex. Brunnsgatan 4.

AI-dag för konstnärer på Kulturhuset Stadsteatern

DEN ORDINARIE ANMÄLAN ÄR STÄNGD. MEN PÅ GRUND AV STORT INTRESSE ÖPPNAR VI NU FÖR EFTERSLÄPP TILL DE SISTA PLATSERNA!

ANMÄL DIG TILL EFTERSLÄPPET HÄR FÖR ATT HA CHANS ATT FÅ EN PLATS.

 

Välkommen till en kompetenshöjande heldag inom AI som riktar sig till dig som är konstnär inom scen- och filmområdet!

Vad är AI? Hur funkar det? Och hur kan jag använda mig av det i mitt konstnärsskap? Hur påverkar AI våra branscher, arbetssätt och relationen till vår publik?

Programmet bjuder på samtal och presentationer av inbjudna experter och konstnärer kring varför kunskap om artificiell intelligens är relevant för dig som konstnär inom scen- och filmområdet och hur det kan komma att påverka våra branscher framöver. Konstnärer som på olika sätt använt sig av AI i sin praktik som delar med sig av sina insikter och erfarenheter. Vi kommer också att beröra frågor kring autencitet, konstnärlig kvalitet, upphovsrätt och hur AI kan komma att påverka framtidens relation till publiken.

Dagen riktar sig både till dig som saknar förkunskaper kring AI men har ett intresse att lära dig mer och dig som redan använder dig av AI -verktyg.

Tid: 9.00 – 16.00

Plats: Foajé 3/Hörsalen, Kulturhuset Stadsteatern

Målgrupp: professionella frilansande skådespelare, regissörer, scenografer/kostymdesigners m.fl. inom scen och filmområdet

 

PROGRAM

9.00 Registrering och kaffe

9.30 Arrangörerna presenterar dagens program TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 9.40 – 10.40 Introduktion till AI för konstnärer

Vad är generativ AI? Vilka tekniska möjligheter finns idag med AI-genererat material – och vilka etiska frågeställningar uppstår? Andrea Nordwall ger en introduktion till möjligheterna med artificiell intelligens inom text, bild, gestaltning och ljud med utgångspunkt i sitt eget konstnärskap. Passet diskuterar även träningsdata, dataskydd och etiska frågetecken kopplat till skapande med hjälp av AI.

Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola

 

10.40 – 10.50 PAUS, 10 min

 

10.50 – 11.20 Konstnärspresentation: Tomorrow Officially Sucks but Today is the Best

Scenkonstregissören Olle Strandberg har skapat föreställningen TOSBOT med hjälp av en icke-kommersiell AI matad endast med hans egna texter. Med hjälp av visuella exempel reflekterar han utifrån föreställningsprocessen; Hur har det varit att samarbeta konstnärligt med en AI? Vad har det tillfört processen? Och hur bibehåller man sin konstnärliga integritet?  Medverkande: Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

 

11.20 – 11.25 PAUS, 5 min

 

11.25 – 12.10 Hur påverkar AI film och tv-branschen? med Johanna Koljonen

AI: Another Intelligence var temat för Göteborg Film Festival 2024. Med bas i sitt arbete med Nostradamus-rapporten Everything is Changing All At Once delar medieanalytikern Johanna Koljonen med sig av sin kunskap och sina tankar kring hur AI-utvecklingen kommer att påverka film- och tv-branschen i grunden. Medverkande: Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker

12.10 – 12.15 Presentation av eftermiddagens program, TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 

12.15 – 13.15 LUNCHPAUS, 60 min

 

13.15 – 14.30 //VALBARA PASS//

Konstnärskap i en digital värld: AI och skådespelaren, Foajé 3

Vilken blir skådespelarens roll när röst och kropp kan fångas in och omarbetas av en dator? Hur värnas konsten som uppstår i det mänskliga mötet och vad händer med samarbetet mellan skådespelare och regissör? Kan en dator göra rösten lika bra som en människa? Och hur skyddas skådespelarens juridiska rättigheter, parallellt med att vi välkomnar de möjligheter AI ger?  En grupp skådespelare med olika erfarenheter möts i ett samtal om framtiden och ger ett svenskt perspektiv på det som nyligen orsakade strejken i Hollywood. Programpunkten gavs även som ett inslag under branschdagarna på Göteborg Film Festival.

Medverkande: Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film, Louise Ryme, skådespelare, Daniel Sjöberg, skådespelare/dialogregissör inom dubbning. Moderator: Hanna Lekander, skådespelare/vice ordf. skådespelaravdelningen Fackförbundet Scen & Film

AI som konstnärligt verktyg: visuell koncept- och idéutveckling, Hörsalen

Generativ AI:s möjliga roll i framtagandet av idé och koncept för en film/tv eller scenkonstproduktion. Visuella tekniker och praktiska användningsområden. Vilken roll kan och bör AI spela som hjälpmedel förframtidens regissörer och scenografer? Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola.

 

14.30 – 14.45 FIKAPAUS, 15 min

 

14.45 – 15.55 Panelsamtal: Hur kommer AI att påverka våra konstformer – och hur kan kreatörer vara delaktiga i utvecklingen?

Panelen summerar dagen och samtalar kring möjligheter och risker utifrån inom olika konstområden. Vad betyder AI för den konstnärliga utvecklingen? Förändras vår relation till publiken? Och på vilket sätt kan enskilda kreatörer förbereda sig för att navigera i en bransch i digital transformation?

Panel: Simon Norrthon, Fackförbundet Scen & Film, Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker, Ronald Hallgren, Svensk Scenkonst, Olle Strandberg, regissör/konstnär, Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV. Moderatorer: Karin Vestlund, TeaterAlliansen och Charlie Nelson Prag, Kulturhuset Stadsteatern

16.00 Dagen avslutas         

 

 

Medverkande: 

Andrea Nordwall, konstnär/universitetadjunkt i medieteknik på BTH och har tidigare undervisat på bland annat Kungl. Konsthögskolan och Konstfack

Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker. Författare till Nostradamus-rapporten på uppdrag av Göteborgs Internationella Filmfestival

Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film

Louise Ryme, skådespelare inom scen, film och TV

Daniel Sjöberg, skådespelare imon scen, film och TV, samt erfarenhet som dialogregissör inom dubbning

Hanna Lekander, skådespelare och vice ordf. skådespelaravd. Fackförbundet Scen & Film

Ronald Hallgren, förhandlare Svensk Scenkonst

Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV

 

Konferencierer: 

Charlie Nelson Prag, Projektledare/AI-strateg, Kulturhuset Stadsteatern

Karin Vestlund, projektledare inom TeaterAlliansens kompetensutvecklingsverksamhet för professionella frilansande konstnärer

Med reservation för ändringar. Arrangemanget genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.