Online-föreläsning: Vad kan platsen göra med dig?

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som online-föreläsningen belyser.

Sara Erlingsdotter, regissör och lärare i scenkonst, delar sina erfarenheter med exempel från sina konstnärliga platsspecifika projekt, sina metoder och övningar samt delar inspirationskällor.

Föreläsningen innehåller också kortare gruppdiskussioner och reflektioner kring några av de frågor som tas upp.

Online-föreläsningen ingår i kursen Vad kan platsen göra med dig? och kan med fördel kombineras med efterföljande fysisk workshop i Stockholm. Anmälan till  Vad kan platsen göra med dig?. Sista anmälningsdag 25 augusti. Om du redan anmält dig till kursen, behöver inte separat anmälan göras till föreläsningen.

 

Sara Erlingsdotter arbetar som konstnärlig ledare och regissör inom teater och musikteater. Hon driver konstnärligt utvecklingsarbete och skapar seminarier och föreläsningar, samt publicerar skrifter och texter. Hennes arbete präglas av gränsöverskridande inriktning samt ett intresse att utveckla scenkonstens möte med publiken, och det mötet som process i samhällsutvecklingen. Senaste decennierna har hennes arbete fokuserar på platsspecifika och deltagarbaserade scenkonstnärliga projekt i det urbana och rurala landskapet, ett område där hon utvecklat unika metoder, skapat föreställningar och undervisat nationellt och internationellt vid en rad konstnärliga högskolor.

Sara Erlingsdotter har också varit lektor i scenkonst vid Stockholms Konstnärliga Högskola där hon utvecklat och drivit kurser på avancerad nivå med fokus på möte, delaktighet och plats och hur mötet mellan landskapsdesign och scenkonst kan skapa nya scenrum och mötesplatser. Hon har genomfört projekt både i Sverige och utomlands, bland annat i Brasilien och Portugal, ofta utanför det traditionella teaterrummet, t ex i parker, naturreservat eller utomhus i stadsmiljö där publiken får vara medskapare och rummet/naturen får ta plats i händelsen. Hon har också byggt upp scenkonstverksamheterna Mellby Scenkonst och Himlabacken på Österlen.

Website:www.saraerlingsdotter.com

Kursen ges i samarbete med DansAlliansen.

Vad kan platsen göra med dig?

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

Kursen är uppdelad i två moment: 

21 augusti: Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. (Obs! Introduktionsföreläsningen är obligatorisk om du vill medverka i workshopen)

14-15 september: 2-dagar fysisk workshop med praktiska övningar sker på olika platser utomhus i närheten av Teater Alliansens lokaler i Gäddviken, Nacka.

Under kursen får du möjlighet att pröva metoder för att skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i en specifik plats i samverkan med landskapet och dess människor. Du får också möjlighet att undersöka och reflektera kring nya sätt att socialt engagera landskap och kultur i ett konstnärligt arbete och vilka kulturella möjligheter det kan ge.

Kursen leds av Sara Erlingsdotter, regissör och lärare i scenkonst, och innehåller workshops, reflektionssamtal och kortare föreläsningar. Genom platsspecifika workshops undersöker du tillsammans med de andra kursdeltagarna olika sätt att förstå och involvera en plats i det konstnärliga arbetet. Du undersöker också hur publiken och besökarna kan omvandlas till deltagare och medskapare.

Vill du bara delta i online-föreläsningen, eller är nyfiken på om detta är något för dig? Anmäl dig till online-föreläsningen som ger en introduktion till platsspecifik scenkonst.

 

Sara Erlingsdotter arbetar som konstnärlig ledare och regissör inom teater och musikteater. Hon driver konstnärligt utvecklingsarbete och skapar seminarier och föreläsningar, samt publicerar skrifter och texter. Hennes arbete präglas av gränsöverskridande inriktning samt ett intresse att utveckla scenkonstens möte med publiken, och det mötet som process i samhällsutvecklingen.  Senaste decennierna har hennes arbete fokuserar på platsspecifika och deltagarbaserade scenkonstnärliga projekt i det urbana och rurala landskapet, ett område där hon utvecklat unika metoder, skapat föreställningar och undervisat nationellt och internationellt vid en rad konstnärliga högskolor. Sara Erlingsdotter har också varit lektor i scenkonst vid Stockholms Konstnärliga Högskola där hon utvecklat och drivit kurser på avancerad nivå med fokus på möte, delaktighet och plats och hur mötet mellan landskapsdesign och scenkonst kan skapa nya scenrum och mötesplatser. Hon har genomfört projekt både i Sverige och utomlands, bland annat i Brasilien och Portugal, ofta utanför det traditionella teaterrummet, t ex i parker, naturreservat eller utomhus i stadsmiljö där publiken får vara medskapare och rummet/naturen får ta plats i händelsen. Hon har också byggt upp scenkonstverksamheterna Mellby Scenkonst och Himlabacken på Österlen. 

Website:www.saraerlingsdotter.com

 

Kursen ges i samarbete med DansAlliansen.

On-Camera Acting Class

From Page, to Stage, to Set.
Stop overthinking.
Get Free.

This Acting Intensive is designed to demystify the nature of taking a role from the page to the stage or screen. Why are we taught to act “perfectly” when what makes a great performance is when we allow ourselves to be fully expressed as our beautiful, weird, messy selves. Learn to win back your power, do it as you, stop second-guessing everything you are doing and give a performance you are excited about.

In the 2-day workshop, actors will work on material of their choice, do intensive scene study and then apply their work to both the audition room and being on set.

Anthony Meindel: has the largest scene study studio in Los Angeles and locations in 10 other cities around the world: New York, London, Vancouver, Toronto, Atlanta, Sydney, Chicago, Copenhagen and Cape Town. He has been the guest acting teacher for directing at David Lynch’s Master of Filmmaking Program, and has guest lectured at the prestigious Moscow Arts Theatre, The National Theatre School of Ireland, The Actors Centre London, The Danish National School of Performing Arts and others. His latest feature film, Where We Go From Here sold to HULU. He is the author of five books, including best-sellers, At Left Brain Turn Right and Book the F*cking Job and his latest book Unstuck was released in 2021. He has been a passionate voice in helping actors everywhere understand their worth and advocate for themselves and their own creativity. He has broken myths around the business and what often holds actors back.

Språk: Engelska

TeaterAlliansen har möjlighet att erbjuda två platser exklusivt till anställda och/eller Unga TA. Om du blir antagen står TA för resa (motsvarande 2:a klass tåg) och för anställda även boende.

Virtual Stage

Är du redo för att lära dig att skapa scenkonst med hjälp av VR-teknik?

TeaterAlliansen erbjuder 1 kursplats till veckokursen Virtual Stage på Den Danske Scenekunstskolen där kursdeltagarna kommer att ta del av föreläsningar och tillsammans skapa av en virtuell teaterföreställning, där publik och skådespelare möter varandra i Virtual Reality.

I Virtual Reality är handlingen centrerad på åskådaren, och publikens blick och position styrs inte nödvändigtvis av skådespelarna. Hur berättar man en historia i en föreställning, där publiken bestämmer riktningen för sin blick? Hur påverkar det öppna perspektivet produktionen och berättandet? Hur säkerställer man att publiken får den fulla upplevelsen, när de har fri rörlighet i ett Sandbox-universum, och hur förändras skådespelarens roll?

I Virtual Stage kommer vi att producera en virtuell teaterproduktion, där publik och skådespelare möter varandra i Virtual Reality. Beslut måste fattas om publikens deltagande, berättelsens struktur och förhållandet mellan det fysiska och det virtuella universum. Workshopen avslutas med en arbetsdemonstration. Workshopen bygger på välkända och väl beprövade arbetsflöden. En programmerare kommer att finnas tillgänglig för att hjälpa till att slutföra iscensättningen. Under veckan kommer det att hållas föreläsningar om användningen av XR-teknologier inom scenkonsten och relationen mellan skådespelare och publik i det virtuella universumet.

Läs mer HÄR!

Språk: danska
TeaterAlliansen erbjuder 1 kursplats till en scenograf eller regissör inom scenkonst. TeaterAlliansen bekostar den antagna deltagarens kursplats. Övriga omkostnader står deltagaren själv för.

Ansök via TeaterAlliansen genom formuläret nedan.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self tape international

En 4-dagars kurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad. Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Inför kursen (ca fyra dagar innan start) får du en scen att repetera in, det är ungefär den tid du vanligtvis har på dig att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil).

Kursen avslutas med en Q/A och inspirationstal till hur man tar vara på sin karriär som skådespelare.

OBS! För att delta behöver du ha egen utrustning. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv kan du använda den också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg

Dag 1: 28 augusti
09.30-12.00 Introduktion till self tape begreppet, teori, teknik osv.
Lunch
12.45-15.00 Skådespelarna inleder arbetet med att filma  self tapes med hjälp av kamera/telefon/ipad eller liknande.
15.00-16.00 Teknisk genomgång i hur man klipper filmen och laddar upp den i WeTransfer för att kunna skicka den.

Dag 2-4: 29-31 augusti
09.30-12.00 Gemensam genomgång av self-taperna och feed-back
Lunch
12.45-16.00 Gemensam pass med individuell coaching av Thomas. Titta på self-taperna och feed-back/arbete individuellt för varje deltagare med Thomas. Sista dagen ges också utrymme för Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Amazon Primes “The Wheel of Time”, Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

Deltagare: 8-10

GAGA på Dramaten – onsdag den 3 maj

TeaterAlliansen testar vid tre tillfällen under våren att erbjuda GAGA exklusivt för TeaterAlliansens anställda och Unga TA tillsammans med Dramatens anställda

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Föranmälan krävs (gäller som anmälan – glöm inte att avanmäla dig via mejl till lisbeth.pettersson@teateralliansen.se om du får förhinder – eftersom platserna är begränsade)
Språk: engelska
Kom ombytt. Det finns möjlighet till dusch/toalett på plats, men inga omklädningsrum.

Datum: onsdagen den 3/5 

GAGA på Dramaten – onsdag den 26 april

TeaterAlliansen testar vid tre tillfällen under våren att erbjuda GAGA exklusivt för TeaterAlliansens anställda tillsammans med Dramatens anställda

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Föranmälan krävs (gäller som anmälan – glöm inte att avanmäla dig via mejl till lisbeth.pettersson@teateralliansen.se om du får förhinder – eftersom platserna är begränsade)
Språk: engelska
Kom ombytt. Det finns möjlighet till dusch/toalett på plats, men inga omklädningsrum.

Datum: onsdagen den 26/4 (samt även 3/5 – anmäl dig till dessa på respektive datum)

GAGA på Dramaten – onsdag 19 april

TeaterAlliansen testar vid tre tillfällen under våren att erbjuda GAGA exklusivt för TeaterAlliansens anställda tillsammans med Dramatens anställda

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Föranmälan krävs (gäller som anmälan – glöm inte att avanmäla dig via mejl till lisbeth.pettersson@teateralliansen.se om du får förhinder – eftersom platserna är begränsade)
Språk: engelska
Kom ombytt. Det finns möjlighet till dusch/toalett på plats, men inga omklädningsrum.

Datum: onsdagen den 19/4 (samt även 26/4 och 3/5 – anmäl dig till dessa på respektive datum)

Sång för dansare & skådespelare

TeaterAlliansen, Dansalliansen och Danscentrum Väst i samarbete med Kulturakademin erbjuder:
En sångkurs för yrkesverksamma/professionella skådespelare och dansare.

Kursens syfte:
ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare. Du kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt
veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde
ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang
ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika regis

Ansök/läs mer HÄR!

Heldagsseminarie om regi och dramatik

Forum T: Samtal om regi, 3

Välkommen till en heldag med samtal om regi på Turteatern i Kärrtorp. 

Den 6 maj 2023 bjuder Turteatern och Teateralliansen med stöd från Centrum för dramatik in till ett seminarium med syfte att fördjupa samtalet om teaterregi. Både regissörer och icke-regissörer är välkomna att lyssna och delta!

Program: 

10-13 Block 1 – Individuella samtal med medverkande regissörer/dramatiker/dramaturger. 

13-14 Lunch 

14-17 Block 2 – Gemensamt samtal och frågor.  

17: Middag och bar/AW

Kaféet kommer vara öppet under hela dagen. Där finns det möjlighet att köpa lunch och/eller middag.

Regissörerna Gustav Englund, Marie Nikazm Bakken och Olof Runsten för ett samtal med inbjudna regissörer och dramaturger. Deltagare TBA. Seminariet kommer hållas på engelska. Med detta samtal vill vi fortsätta undersöka regissörens roll i den samtida teatern och skapa ett forum där regissörer själva talar om sina praktiker.

I del 3 tar samtalet utgångspunkt i regissörens arbete med dramaturgi, (från grekiska dramatourgia, ’författande av drama´). Ofta förstått som läran om hur ett skeende struktureras. Är att regissera i sig att arbeta med dramaturgi? Hur kan begreppen dramaturgi och regi relatera till varandra? Hur ser arbetet med dramaturgi ut i relation till text, hur ser det ut i relation till situationer och koncept? Hur ser arbetet mellan en regissör och en dramaturg ut?

Som regissörer och scenkonstnärer arbetar vi ofta med dramaturgi på flera nivåer; I samarbete med en dramatiker, när vi själva skriver text, när vi iscensätter en text, och vi utformar den sceniska situationen.

Biljetter kostar 110kr och inkluderar lättare fika under dagen. Köp biljett här.