ONLINE: Audiovisual talk – Storytelling: from generic to autentic with the help of AI

Intresset för generativ AI växer inom Europas kreativa och kulturella sektorer, där film, spel och upplevelseindustrier kan dra nytta av AI-teknik för att generera idéer och underlätta produktion. Detta seminarium introducerar och diskuterar hur generativ AI har potential att omvandla framtida arbetsflöden samtidigt som det lyfter fram eventuella utmaningar.

Föreläsare: Tatjana Samopjan, a Creative Consultant specialising in the development of films, TV series and documentaries.

Seminariet ges på engelska.

Mer information och anmälan till seminarium sker här.

 

”The times are changing. Can new technology affect the audiovisual industries so that storytelling becomes more authentic instead of generic?

In her talk, Tatjana Samopjan will reflect on what is required of humans to use AI as a tool to create authenticity in storytelling. The lecture will explore the relationship between imagination and lived experience, embodied intelligence, the ability to hold multiple perspectives both emotionally and cognitively, as well the importance of non-narrative mental states. All of it is necessary for a present-day storyteller who aims beyond the generic and the predictable. With minimal human input AI will soon be able to do what an average creative does today – only much more quickly and for a fraction of the cost. What will make the difference for storytellers that want to stay relevant and even thrive in this new landscape?

A Q&A vill follow after the lecture.

 

Audiovisual Talks is an inspiration forum for those who work with storytelling in the games industry, film, television and moving images as well as other audiovisual sectors. Audiovisual Talks is a seminar series with the goal of providing knowledge and inspiring those active in the audiovisual sector to continue creating tomorrow’s strong stories and experiences.

Arranged by Level-Up and Film&TV at Lindholmen Science Park in collaboration with TeaterAlliansen.

 

Möte med tre Casting Directors

Ett fördjupat samtal om castingprocessen och dess nya förutsättningar. Seminariet riktar sig till dig som är professionell skådespelare och vill få en fördjupad inblick i en castingprocess.

TeaterAlliansen genomför samtalet i samarbete med Kulturakademin och med stöd av Västra Götalandsregionen och Region Halland

I kölvattnet av pandemin har spelplanen för film- och tv-produktioner förändrats. Nya streamingtjänster och ett skifte i maktbalansen mellan kreatörer och kanaler ställer nya krav på både Casting Directors och skådespelare.

I detta samtal får du en inblick i hur processen har påverkats. Samtalet kommer också att handla om vad som krävs av dig som skådespelare och hur du gör för att komma igenom bruset. Hur ser castarens förväntningar ut på dig som skådespelare inför en provfilmning eller ett selftape? Vad tittar castaren egentligen på och var bör du lägga ditt fokus för att komma framåt i din karriär som skådespelare för film och tv?

Pauline Hansson har arbetat som Casting Director sedan 2014. Hon har arbetat med både amatörcasting och traditionell casting.

Svante Åhman
är verksam som Casting Director.  2013 startade han tillsammans med en kollega castingbyrån Nord Casting.  Svante jobbar också ofta som FAD.

Moa Olsson är verksam som Casting Director och driver ”Castingverket”. Moa började arbeta med casting på SVT Drama Göteborg 2009.

Läs mer/ansök direkt via Kulturakademin HÄR!

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

GAGA – godkänd föranmälan krävs

GODKÄND FÖRANMÄLAN KRÄVS FÖR ATT DELTA PÅ TEATERALLIANSENS DAGLIGA TRÄNING I STOCKHOLM HÖSTEN 2023

TeaterAlliansen erbjuder kostnadsfria pass i GAGA till föranmälda yrkesverksamma professionella skådespelare d.v.s.

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

För att ta del av den kostnadsfria träningen behöver du föranmäla dig och få beviljat att delta i träningen i höst.

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 31 augusti. Du får besked under vecka 36 huruvida du är behörig att ta del av passen.

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan, men du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.
OBS! Står du inte på listan i receptionen alternativt inte kan legitimera dig kommer du inte få tillgång till träningen.

Uppdaterad lista. TeaterAlliansen kommer kunna ta emot anmälningar vid ytterligare ett tillfälle i höst, MEN ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer erbjudas.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

 

EMBODIED MOVEMENT – träning varje måndag i MALMÖ

Under höstens ”dagliga träning” för yrkesverksamma skådespelare och dansare är du inbjuden att resa in i din egen kropps rytm och efter just dina förutsättningar. Tillåt dig själv att utforska och leka och låt övningen bli en uppmaning att hitta hem till dig själv.

Embodied movement handlar om att prova, känna och lyssna. Upplev hur din kropp mår och känner genom förkroppsligade och utforskande improvisationsbaserade övningar som tar in element från yoga, autentisk rörelse och andningsarbete.

Andningen har stor betydelse för vår förmåga att känna vår kropp och vårt inre känsloliv. Det är porten till våra känslor och kopplingen mellan kropp och sinne som förbinder det medvetna och det omedvetna i oss. Rörelse ger näring åt hela vårt system, våra muskler och vårt skelett. Rörelse ger näring åt våra känslor och hjälper det som står stilla att röra sig. Rörelse skapar liv, flyt och glädje. Från våra fötter, till våra organ, till vårt nervsystem, till själen och till hjärnan och hela vägen tillbaka.

”Våra kroppar är fantastiska, och jag tror på helande och hälsa genom rörelse, stillhet, skratt, nyfikenhet och kärlek. Resurser som finns inom oss alla.”
Kirstine Ilum

Förberedelse:
Kostnadsfri träning för yrkesverksamma skådespelare och dansare.  Det går utmärkt att hänga på ett pass utan någon förkunskap/tidigare erfarenhet. Kom i oömma kläder. Yogamattor finns att låna på plats och det finns möjlighet att byta upp samt duscha på plats.
Drop-in.
Ingen föranmälan.

 

OBS! Ingen träning:
Vecka 44

Kirstine Ilum: Dans, rörelse och meditation har alltid varit en stor del av mitt liv. I mer än 15 år, med hela Europa som arbetsplats, har jag arbetat som professionell dansare, projektledare, koreograf och tränare. Detta eftersom min kropp alltid har varit mitt primära arbetsredskap, och att jag som dansartist ofta har dragits till mer extrema fysiska uttryck. Jag började träna yoga i slutet av 90-talet. Jag utvecklade snabbt en kärleksfull och djup relation med yoga, meditation och andningsarbete.

2015 gick jag igenom en stor utbrändhet. Jag hamnade i ett känslomässigt limbo, någonstans där jag inte längre kände igen mig själv. Jag var inte längre trogen mig själv och jag ignorerade både min kropps fysiska och mentala varningssignaler. Jag tappade min passion, min kreativitet, mitt sinne för humor. Jag var deprimerad. Det var ett kaos av tankar som snurrade SÅ fort att jag inte kunde hålla fast vid någon av dem och inte heller bara låta dem passera.

För mig blev rörelse (inklusive yoga), Andningsarbete, meditation, kroppsterapi och massor av stöd och kärlek från familjen min väg tillbaka. Det var dock inte vägen tillbaka till mitt tidigare, maxpresterande jag. Idag känner jag att jag har hittat ett balanserat jag som tar hänsyn till och prioriterar min kropp och min själ. Livet ska kännas och idag kan jag låta mina känslor flöda mycket bättre.

I dag har jag en egen klinik och studio i Malmö – Balansrum där jag arbetar med Kroppsterapi och embodiment. Utöver detta ingår jag även i lärarteamet på TOTUM – Kroppsterapiskolen i Köpenhamn och Malmö.

Dagen träning ”Embodied movement”  i Malmö görs i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Syd.

Provfilmning och selftape för skådespelare


4 intensiva dagars fördjupning i provfilmning och selftapes med inriktning på dramaproduktioner genom övningar och feedback i en trygg miljö.

Du får en inblick i hur castingprocessen går till och hur du som skådespelare bäst marknadsför dig själv med showreel, CV, hemsida osv. Efter avslutad kurs har du som deltagare en djupare insyn i castingprocessen och hur förväntningarna ser ut på dig som skådespelare inför en provfilmning eller ett selftape.

Innan kursen: Få scen till provfilmning + tid för provfilmning 5 dagar före kursstart.

KURSINNEHÅLL
OBS!
Viktigt att du kan närvara alla dagar inklusive önskad förberedelse.
DAG 1
provfilmningar – Moa och svante provfilmar parallellt
presentation av Moa & Svante – lite bakgrund
presentation av gruppen
Presentation av kursdagarna
Genomgång av dagens provfilmningar
Innan dagens slut delas callback-scenen ut

DAG 2
Genomgång av CV och showreel, marknadsföring som skådespelare tips och råd
Föreläsning om Selftapes
Utdelning av scen till selftapeövning
Filma selftapes två och två
Genomgång av selftapes i helgrupp

DAG 3
Föreläsning om Castingprocessen
Tider till callback på eftermiddagen
Provfilmning i callbacksituation i par
Parallellt – förbered din callbackscen, slipa på ditt cv + ev feedback om showreels
Individuell feedback på din showreels/ ditt CV för dem som vill med en av castarna

Dag 4
Genomgång av callbackprovfilmningar i helgrupp
Summering och frågestund i helgrupp, tips på castare att kontakta, hur får man reda på nya produktioner mm.

Moa Olsson: är verksam som Casting director. Hon är utbildad regissör på Institutet för högre TV-utbildning (IHTV) i Göteborg och driver ”Castingverket”. Moa började arbeta med casting på SVT Drama Göteborg 2009. Castingverket startade 2012 och har sedan dess rollsatt ett 30-tal dramaproduktioner, bl.a. tv-serierna Vår tid är nu, Vi i villa, Meningen med livet och Vuxna människor. Castingverket rollsätter främst dramaproduktioner (spelfilm och tv-drama) men även ibland reklamfilmer. Läs mer på https://www.castingverket.se

Svante Åhman är verksam som casting director. Han är utbildad vid Institutet för Högre TV-utbildning (IHTV) i Göteborg 2004. 2013 startade han tillsammans med Johannes Persson castingbyrån Nord Casting som har rollsatt ett stort antal långfilmer och TV-serier, på senare år bland annat: Clark, Vuxna Människor, Snabba Cash, Gösta, Spelskandalen, Meningen med livet, Knutby, Vi i villa, Top Dog, Tisdagsklubben osv. Svante jobbar också ofta som FAD.
Läs mer på www.nordcasting.se

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare, Nadne George

Masterclass: Rösten och Strindbergs dialoger

Under de senaste 35 åren har Nadine George utvecklat en egen röstteknik. Tekniken bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i de övningar som kursdeltagarna arbetar med.

Undervisningen fokuserar på dagligt arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med deltagarnas alla ljudkvaliteter och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med körpartierna i Strindbergs texter.

Upplägg
Vecka 1: Andningsarbetet på golvet där en person kommer att ta emot arbetet
och en annan person kommer att göra jobbet med personen på golvet. Det blir fysisk kontakt i andningsarbetet. Därefter kommer andningsarbetet genomföras i grupp och genom att röra sig i kursrummet. Olika ljudkvaliteter kommer att sjungas och ljudas samt kopplas ihop med några fraser från Shakespeare. Veckan avslutas med textarbete och hur detta arbete länkas till arbetet med rösten.

Vecka 2: Andningsarbetet fortsätter. Men vikten i arbetet förskjuts till texten från Strindbergs scen och att arbeta med detta på golvet.

Nadine George: har genomfört unikt röstarbete internationellt i 40 år bl.a. i England, Frankrike, Skottland, Danmark, Sverige, Färöarna, Island och Norge. Hon har arbetat med skådespelarstudenter likväl som professionella skådespelare. 2008 fick hon en hedersdoktor i drama från Royal Conservatoire of Scotland för erkännandet av hennes unika arbete med rösten och dess grundläggande inflytande på alla studenter som arbetar där. Läs mer på: http://www.voicestudiointernational.com/

OBS! Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.
Antal deltagare: 12-15

Förberedelse: OM du blir antagen är det viktigt att du kan delta alla dagar/angivna tider samt att du tar dig tid för förberedelse. Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Masterclass (vecka 46): jaget och rollen

Under dagarna kommer ni undersöka vad förvandlingskonst är:
Hur sammansmältningsprocessen mellan jaget och rollen går till.
Hur fantasin kring en roll blir scenisk verklighet.
Vem är jag och vem är rollen.
Rollens röst och kropp – min röst och kropp.
Skillnader och likheter.

Hur kan vi genom den fysiska förvandlingen komma i kontakt med de undermedvetna impulserna.

Och hur påverkar olika genrer vår spelstil.

Förberedelse: Kursdeltagarna skall välja och förbereda två monologer var. Men under kursen kommer det också jobbas med scener för två eller flera medverkande.

Antal deltagare: 5-7

Philip Zandén är skådespelare och regissör. Han är född 1954 i Göteborg och utexaminerades från Teaterhögskolan i Malmö 1979. I slutet på 1990-talet arbetade han som teaterchef och konstnärlig ledare för Malmö Musikteater där han medverkade och regisserade i flertalet föreställningar. Arbetat många år på institutioner bland andra Göteborgs stadsteater och Stockholms stadsteater, men även på de mindre scenerna t.ex. Brunnsgatan 4.

Masterclass (vecka 45): jaget och rollen

Under dagarna kommer ni undersöka vad förvandlingskonst är:
Hur sammansmältningsprocessen mellan jaget och rollen går till.
Hur fantasin kring en roll blir scenisk verklighet.
Vem är jag och vem är rollen.
Rollens röst och kropp – min röst och kropp.
Skillnader och likheter.

Hur kan vi genom den fysiska förvandlingen komma i kontakt med de undermedvetna impulserna.

Och hur påverkar olika genrer vår spelstil.

Förberedelse: Kursdeltagarna skall välja och förbereda två monologer var. Men under kursen kommer det också jobbas med scener för två eller flera medverkande.

Antal deltagare: 5-7

Philip Zandén är skådespelare och regissör. Han är född 1954 i Göteborg och utexaminerades från Teaterhögskolan i Malmö 1979. I slutet på 1990-talet arbetade han som teaterchef och konstnärlig ledare för Malmö Musikteater där han medverkade och regisserade i flertalet föreställningar. Arbetat många år på institutioner bland andra Göteborgs stadsteater och Stockholms stadsteater, men även på de mindre scenerna t.ex. Brunnsgatan 4.

Rörelseworkshop i scenkonstens hantverk och poesi

Vad händer om vi, snarare än att utgå från en idé, uppmärksammar och förhåller oss till det som är, uppstår och blir i stunden? Om vi går via kroppen?

Målet är att du efteråt ska ha fått:

Ökad lyhördhet för dina egna och andras handlingar i ett rum
Uppleva att din sceniska handling blivit än mer konkret
Samt, inte minst, tillsammans med skådespelarkollegor haft härlig gemenskap i dagarna tre.

Michael Norlind är lektor i scenisk gestaltning/rörelse vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet och är en av de konstnärliga ledarna för Scenkonst Gerlesborg; https://scenkonstgerlesborg.squarespace.com/

Antal deltagare: 10-12

Förberedelse: Workshopen startar fysiskt utifrån var och ens förutsättningar – så kom i rörelsevänlig klädsel. Arbetet sker med fördel barfota.

Citat från tidigare kursdeltagare:

”Jag tyckte jättemycket om att jobba på golvet direkt och tillsammans med kollegor under ledning av Michael Norlind, som ju har ett helt unikt sätt att leda och vara med gruppen under arbetet. Det blev som en påminnelse om hur jag själv började utveckla mitt arbetssätt som skådespelare och hur viktigt det är att alltid vara fysiskt närvarande och hur det går att leka fram.”

”Tack för denna workshop! Den gav mig nytt syre och längtan till mer
Att få påminna mig om och befinna mig i de mest fundamentala ingångarna till en scenisk närvaro, ett sceniskt samspel. En workshop som kan tyckas vara ”flummig” men jag vågar påstå att vi alla i rummet förstår vad vi var ute efter och letar efter. Vi letar efter det där som inte kan förklaras med ord. De där ögonblicken då magi uppstår”

”Lyhört och engagerat ledde Michael workshopen, och skapade en varm och lekfull atmosfär för deltagarna. Jag kom i kontakt med min kropp, min lyssning ökade, både inåt och i rummet, och jag kände stor närvaro tillsammans med gruppen. Väldigt skönt att låta kroppen, och inte huvudet, leda arbetet. Så bra!”

”Stämningen i rummet blev snabbt väldigt öppen och tillåtande utan annat krav på prestation än att samspela och hela tiden ha medvetande om de andra deltagarna. Gav definitiv mersmak!”

Film och tv-skådespeleri: arbete med chubbuck-tekniken

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modern skådespelaruttryck som passar utmärkt för film och tv-skådespeleri. Tekniken är utvecklad av Ivana Chubbuck (”The Power of the Actor”). Under tre dagar får du en scen från film, tv eller teater att arbeta med tillsammans med en scenpartner. Ni studerar in scenen och läser/ser manuset/filmen/tv-serien, enligt instruktioner. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå och använda dig av egna känslomässiga erfarenheter. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Förberedelser:
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två-tre veckor före kursstart, scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna. Läs gärna första delen av ”The Power of the Actor ”av Ivana Chubbuck (om de 12 stegen) som förberedelse till kursen.

OBS!
Det är väldigt viktigt att du kan närvara alla kursdagar eftersom ni arbetar i par samt att du har tid för förberedelse innan kursstart.

Antal platser: 10

Kursupplä
gg:

Dag 1
Första dagen gör varje par sin scen, sedan görs det en grundlig analys av scenen enligt Chubbuck-tekniken. Efter det arbetar deltagarna med att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen enligt analysen.

Dag 2
Den här dagen fortsätter arbetet med scenen. Fokuset ligger nu på det yttre arbetet och att hitta ”the game” -den lek eller det spel som varje scen är . Deltagarna går igenom aktioner och beats och föremål (doings)  för att finna hur karaktärerna driver scenen och relaterar till varandra.

Dag 3
Den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande och äkta i ögonblicket. Deltagarna får metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran (liksom på scen). Denna dagen får deltagarna också verktyg för att hitta äkta rädsla, sorg, förälskelse m.m. i arbetet med scenen.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com