Möt regissören, aktören och kreatören Jakop Ahlbom

Välkommen till ett samtal där Jakop Ahlbom berättar om sin praktik och konstnärskap. Det kommer även finnas möjlighet för frågor.

Datum: 18 juni (tisdag)
Tid: 18.00 dörrarna öppnas (möjlighet att köpa pizza & dryck), samtal 19.00-20.30.
Plats: Teater Tre, Rosenlundsgatan 12, Stockholm
Läs mer/anmäl dig till kvällen på Mimplattformen.se

Jakop Ahlbom Company is a theater company that creates surreal and physical performances that capture the imagination. With a blend of mime, dance, slapstick, music, magic and visual effects they tell universal stories.

I samarbete med Mimplattformen & Teater Tre med bidrag från Konstnärsnämnden.

 

 

 

Föreställningsbiljett till: Dimanche

Föreställningen är en del av Marionetteaterns internationella festival Pop Up Puppets på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 22-25 augusti 2024.
En familj tillbringar söndagen tillsammans, som de alltid brukar göra. Plötsligt skakar väggarna, starka vindar och ösregn härjar utanför, och stormen har bara börjat. Den belgiska dockteaterföreställningen ”Dimanche” målar upp ett humoristiskt och brännande porträtt av hur mänskligheten överraskas av naturens okontrollerbara krafter.
Om föreställningen: Mitt i detta klimatkaos gör huvudpersonerna allt för att behålla sina vardagliga rutiner, som om ingenting har hänt. Samtidigt gör tre resande naturreportrar sitt bästa för att dokumentera apokalypsen. Med den enkla utrustning de har filmar de jordens sista levande arter: tre vilda djur på gränsen till utrotning.
Föreställningen är skriven och regisserad av Julie Tenret från det belgiska kompaniet Focus & Chaliwaté. Tillsammans med Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud har hon skapat flera hyllade internationella shower som kombinerar teater med dockor, föremål, skådespelare och video. Det sceniska språk hon använder är i huvudsak visuellt metaforiskt, poetiskt, konstnärligt och mycket nära cinematografisk skildring. Hennes föreställningar är riktade till alla åldrar och behandlar sociala frågor från det intima till det universella.
Skriven och regisserad av: Julie Tenret, Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud
Med: Julie Tenret, Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud eller: Thomas Dechaufour, Shantala Pèpe, Christine Heyraud, Julie Dacquin och Sophie Leso
Från: 15 år
Läs mer om föreställningen HÄR!
Antal biljetter:
En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.

Läs mer om festivalen HÄR!

 

Föreställningsbiljett till: Opus II

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
In a seemingly deserted landscape small strange creatures wander around in search of a better life. The spectator realizes that they resemble us humans. They bustle, work, observe. Who are these ”weird people”? What do they think about? A French show where puppets and video games meet.

The spectator positions themselves and moves around a large landscape placed on trestles. Small mysterious and fragile beings wander there in search of a better life, represented here by a multitude of puppets. These strange creatures resemble us. They bustle, work, observe … What are their motivations? What do they think about? Around this miniature landscape, the spectator wanders and, intrigued, tries to answer these questions. As the spectator immerses himself in this unknown landscape, internet users monitor and influence the performances via an online video game created in parallel with the show. When puppets and video game meet.

Opus II is created by the French company The Little Theatre of the End of the World, and is conceived as an installation for puppets, writing, scenography, and contemporary art. A poetic and theatrical performance, a permanent ”work in progress”. They bring together an international community from France to Cuba, from Central Europe to Lebanon. Artists, writers, researchers, and engineers come together around an allegorical representation of the world.

Från: 15 år
Läs mer HÄR!
Antal biljetter:
En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.

Läs mer om festivalen HÄR!

Föreställningsbiljett till: A very old man with enormous wings

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
On a stage two actors and their audience find something remarkable; A very old man with enormous wings. The Irish puppet maker, Dan Colley, examines the human response to those who are weak, dependent, and different.

The wise neighbour woman tells them he’s an angel. The priest says he’s an imposter. Pilgrims flock to see him, hoping to be healed by him. They leave with something different than what they expected. After consulting with the neighbour, who’s an expert on all things magic, the couple decide to shelter the old man in the chicken coop and feed him with food scraps.

Inspired by Gabriel García Márquez’s dark comic tale, the show taps into both the best and worst of mankind. Using a combination of music, puppetry and live video projection this magical realistic gem is brought to the stage with beautiful, strange, emotional richness.
By: Dan Colley and Riverbank Arts Centre
Based on the short story by: Gabriel Garcia Marquez
Directed by: Dan Colley
Adapted by: Dan Colley, Manus Halligan and Genevieve Hulme Beaman
Produced by: Matthew Smyth

Ålder: från 15 år
Läs mer: HÄR!
Antal biljetter: En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.
Läs mer om festivalen HÄR!

DET LITE MINDRE ENSAMMA KONSTNÄRSKAPET 

– En tvärdisciplinär workshop kring samskapande scenkonstprocesser och delat avsändarskap med utgångspunkt i Poste Restantes metoder och konstnärliga praktik

Under en 2-dagars tvärdisciplinär workshop ger Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson från Poste Restante deltagarna möjlighet till en praktisk djupdykning inom ämnet samskapande processer och delat avsändarskap, dess utmaningar och möjligheter.

Utifrån frågeställningar som Vem har ansvar för vad? Hur vet man när man har tagit ett beslut? Vad händer om jag ångrar mig? Hur kan jag få sällskap i det som oroar mig mest? Och hur kan jag sluta känna mig hotad av min kollegas förslag? delar Poste Restante med sig av sina egna metoder och tillvägagångssätt för att skapa mer utrymme för gemensamhet i arbetsprocessen. Genom samtal och praktiska övningar vrider och vänder vi på vad samskapande kan innebära.

Målgrupp: Workshopen riktar sig till professionella frilansande skådespelare, dansare, regissörer, scenografer och kostymdesigners och riktar sig både till deltagare med och utan tidigare erfarenhet av scenkonstnärliga samskapandeprocesser.

Poste Restante utgörs av Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson som båda fungerar som regissörer/dramaturger/scenografer. Sedan 2007 har de genomfört ett flertal storskaliga performanceverk och presenterats på internationella festivaler såsom Baltic Circle, (FI) Santiago A Mil (CL) och Salzburger Festspeiele (AT). Gruppen arbetar plats- och situationsspecifikt och tar sina besökare till oväntade platser såsom övergivna kontor, nattöppna kyrkor, anonyma bakgator och svåråtkomliga ambassadvillor. Platsen är ofta hyperrealistisk, funktionell och helt ställd till besökarnas förfogande. Situationen andas ofta en form av igenkänning, ibland i form av kuslig förnimmelse och ibland i form av nostalgi. I Poste Restantes verk utgör varje besökare verkets mittpunkt, huvudperson och slutgiltiga mottagare. Varje besökare möts med respekt för hennes särskilda förutsättningar. Informationen är alltid tydlig och deltagandet konkret. Beslut måste fattas. Glas måste krossas. Rädslor måste utmanas.

Workshopen genomförs i samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen.

Fortsättningskurs i dramatiskt skrivande

Är du regissör eller skådespelare och tidigare gått någon av TeaterAlliansens skrivkurser är detta möjligheten att under handledning fortsätta utveckla ditt dramatiska skrivande. Aspekten ”publik” kommer beaktas och det kommer i slutet på kursen finnas möjlighet att få sin text uppläst inför en liten publik (valfritt)

Upplägg:
Fyra undervisningstillfällen, varav de 2 mellersta är handledning i mindre grupp/individuellt. Kursen avslutas med uppläsning (valfritt) inför liten publik.

19-20 augusti:
09.00-16.00

Grupphandledning V.37 (9-13 september)

Individuell handledning V.39 (24-27 september

13-14 oktober: 09.00-16.00
Däremellan eget skrivande och fysisk träff i mindre grupp (tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren).

 

Kostnad
När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Ange gärna i ansökan vilken tidigare skrivkurs du gått, varför du vill gå fortsättningskursen samt om du fått något publicerat eller uppsatt.

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Ledarskap för scenkonstregissörer – Göteborg

40 väletablerade regissörer har genomgått TeaterAlliansens uppskattade ledarskapsprogram Ledarskap för Scenkonstregissörer. Till hösten startar en ytterligare utbildningsomgång i Göteborg – i samarbete med sju scenkonstinstitutioner i västsverige! Utöver Fackförbundet Scen & Film, Svensk Scenkonst, Trygghetsrådet TRS ges höstens utbildning i samarbete med Göteborgs Stadsteater, Backa Teater, Folkteatern Göteborg, Borås Stadsteater, Angereds Teater, Teater Halland och Regionteater Väst.

 

Vad krävs av ett samtida ledarskap inom scenkonsten? Hur kan jag som regissör fortsätta utveckla och fördjupa mitt ledarskap och vilket ansvar har jag i rollen?

Utbildningsprogrammet Ledarskap för scenkonstregissörer riktar sig till verksamma och etablerade regissörer med drivkraft att utveckla det egna ledarskapet, höja sin kompetens kring scenkonstinstitutionens uppdrag och samt kring arbetsmiljö och ansvarsfördelning i en större producerande scenkonstverksamhet.

 

Utbildningens fokusområden

Som konstnärlig arbetsledare i tidsbegränsade projekt och med ständigt nya gruppsammansättningar står scenkonstregissören inför ett komplext ledarskapsuppdrag. Under ledning av erfarna handledare och föreläsare skapas fördjupad förståelse kring ledning av arbetsgrupper och individer i kreativa processer. Tillsammans med utbildningsledaren kommer kursens deltagare få möjlighet att arbeta med det personliga ledarskapet genom självkännedom, konflikthantering och medarbetarskap i ett skräddarsytt upplägg för scenkonstregissörer.

Ett viktigt spår genom kursen är även regissörens roll i arbetsmiljöarbetet utifrån inkludering och förebyggande av trakasserier och diskriminering. Genom möten med inbjudna representanter för branschens parter och uppdragsgivare och övriga sakkunniga föreläsare, får deltagarna möjlighet att samtala om och reflektera kring rollens ansvar, mandat och strukturer för samarbete.

 

Pedagogik

Programmets olika block vävs samman av en utbildningsledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med och handleda ledare och arbetsgrupper från olika branscher. I utbildningen varvas föreläsningar och teoretiska block med praktiska övningar som tar vara på gruppens egna erfarenheter.

Utbildningsledare är Anna Wilhelmsson har arbetat som konsult på Gaia Leadership i drygt 8 år med en tonvikt på offentliga verksamheter. Fokus i många av uppdragen har varit att utveckla olika typer av ledande grupper och team så att gruppens syfte, funktion, kommunikationsmönster, de interna relationerna m.m. har stärkts. Utöver detta har Anna arbetat mycket med individuell coachning, organisationsutveckling och ledarutveckling i så väl offentlig som privat sektor. Bland uppdragen märks även ett antal kulturorganisationer där insatserna inkluderar allt från ledarskapsutbildningar, stärkande av arbetsgrupper, ledningsgruppsutveckling, organisations- och processutveckling.

Anna Wilhelmsson har även bakgrund som producent och produktionschef på Riksteatern, i båda roller med fokus på att ständigt förbättra förutsättningarna för kärnan i verksamheten, de komplexa och konstnärligt baserade processerna runt varje scenkonstproduktion.

 

Omfattning

Utbildningen genomförs i Göteborg med start hösten 2024. Upplägget består av två onlineträffar (halvdag), tre fysiska utbildningsträffar om två dagar, samt en återträff. Träffarna är förlagda under söndagar och måndagar.

 

Onlineintroduktion: Måndag 2 september kl. 9.30 – 12.00

 

Fysisk kursträff (Modul 1) 15–16 september:

Söndag kl 11 – 17 + AW med samarbetsparter

Måndag kl 9 – 15

 

Onlineträff: Måndag 21 oktober kl. 9.30 – 12.00

 

Fysisk kursträff (Modul 2) 3–4 november:

Söndag: kl 11 – 17

Måndag: kl 9 – 15

 

Fysisk kursträff (Modul 3) 1–2 december:

Söndag: kl 11 – 17

Måndag: kl 9 – 15

 

Återträff: Måndag den 27 januari kl 10 – 15

 

Antagning / Vem kan söka?

Ett krav för att söka utbildningen är att du fullt ut (fysiskt eller digitalt utifrån kursträffens utformning) kan delta i samtliga kursdagar, samt avsätta tid för mindre hemuppgifter mellan träffarna. Delar av kursens innehåll kommer att utformas utifrån deltagarnas egna erfarenheter. En kompletterande gruppsammansättning utifrån deltagarnas bakgrund, ålder, kön och geografisk placering kommer därför att eftersträvas. Urval genomförs av TeaterAlliansen i samråd med utbildningsledningen.

Antal platser: 14

 

Utbildningen riktar sig till dig som:

  • Är etablerad och professionellt yrkesverksam frilansande regissör inom scenkonstområdet.
  • Har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete som regissör från scenkonstinstitution eller det fria professionella scenkonstfältet.
  • Har ett intresse av att utveckla din kunskap kring:

*Organisationers och arbetsgruppers processer, arbetsledarskap, konflikthantering och metoder för trygghet och medbestämmande i större organisationer.

*Arbetsmiljö och likabehandling – juridiskt och i praktiken

* Regissörens roll i förhållande till den större scenkonstverksamhetens uppdrag och arbetssätt.

Meriterande:

  • Internationell/flerspråkig erfarenhet
  • Andra erfarenheter av ledarskapsuppdrag inom scen-, film- eller kulturområdet

 

Kostnader

Utbildningen bekostas av TeaterAlliansen, vilket inkluderar lunch för samtliga deltagare, samt logi (1 natt per kursträff) för deltagare från annan ort än Göteborg.  Kursdeltagaren står själv för resekostnader, samt andra ev. utgifter i samband med kursen. Ingen ersättning utgår för avsatt tid.

Är du medlem i Fackförbundet Scen & Film? Då kan du söka stipendium för omkostnader i samband med utbildningen. Skicka din ansökan till info@scenochfilm.se och skriv Elg-Lundberg fond i rubriken.

 

Så ansöker du

Ansökan sker via TeaterAlliansens kurssida genom att bifoga ditt CV + personligt brev. Obs! Handlingarna bifogas i samma dokument i följande ordning:

1) CV

2) Personligt brev

OBS! I rutan ”kort presentation” vill vi också att du skriver en kort presentationstext (max 200 tkn) som sammanfattar din profil.*  Detta är obligatoriskt och kommer användas som en kompletterande referens i antagningsprocessen.

*Exempel på profil: antal år i yrket, ev examensår från konstnärlig högskola, uppdragsgivare och annan relevant erfarenhet du bedömer som relevant. 

Sista ansökningsdag är den 31 maj 2024.

 

I ditt CV ska följande framgå:  

  • Relevanta utbildningar
  • Hur många år du arbetat som professionell regissör inom scenkonstområdet
  • Var du arbetat och under vilken period
  • Internationell eller annan relevant erfarenhet

 

Personligt brev (max 2 sidor) där du ger en kort beskrivning av dig själv, samt svarar på följande frågor:

  • Varför du vill delta i programmet?
  • Vilka värdefulla erfarenheter tar du med dig in i utbildningsprocessen?
  • Vad önskar du utveckla framöver i ditt ledarskap?

 

Antagningsbesked

Beräknat datum för antagningsbesked är den 20 juni.

 

Övriga villkor

Programmets upplägg bygger på att alla deltagare är aktiva och fysiskt närvarande under samtliga utbildningsträffar. Mindre hemuppgifter mellan sammankomsterna kan tillkomma.

Blir du erbjuden en kursplats och tackar ja är anmälan bindande. Vid sen avanmälan eller uteblivande från kursen med andra skäl än sjukdom (sjukintyg krävs) debiteras du en avgift motsvarande 10% av kursens beräknade kostnadsvärde per deltagare, d.v.s. 4000 kr.

 

Mer information

Har du frågor är du välkommen att kontakta Karin Vestlund, projektledare för utbildningen på TeaterAlliansen: karin.vestlund@teateralliansen.se, 073-400 58 07

 

Välkommen med din ansökan!

Ansök 17 april  – 31 maj 2024

EFTERSLÄPP: AI dag för konstnärer på Kulturhuset Stadsteatern – ett fåtal platser kvar!

– ANMÄL DIG SENAST ONSDAGEN DEN 13 MARS FÖR ATT HA CHANS PÅ DE SISTA PLATSERNA! 

 

Välkommen till en kompetenshöjande heldag inom AI som riktar sig till dig som konstnär inom scen- och filmområdet!

Vad är AI? Hur funkar det? Och hur kan jag använda mig av det i mitt konstnärsskap? Hur påverkar AI våra branscher, arbetssätt och relationen till vår publik?

Programmet bjuder på samtal och presentationer av inbjudna experter och konstnärer kring varför kunskap om artificiell intelligens är relevant för dig som konstnär inom scen- och filmområdet och hur det kan komma att påverka våra branscher framöver. Konstnärer som på olika sätt använt sig av AI i sin praktik som delar med sig av sina insikter och erfarenheter. Vi kommer också att beröra frågor kring autencitet, konstnärlig kvalitet, upphovsrätt och hur AI kan komma att påverka framtidens relation till publiken.

Dagen riktar sig både till dig som saknar förkunskaper kring AI men har ett intresse att lära dig mer och dig som redan använder dig av AI -verktyg.

Länk till det fullständiga programmet hittar du här:

 

Tid: 9.00 – 16.00

Plats: Foajé 3/Hörsalen, Kulturhuset Stadsteatern

Målgrupp: professionella frilansande skådespelare, regissörer, scenografer/kostymdesigners m.fl. inom scen och filmområdet

 

PROGRAM

9.00 Registrering och kaffe

9.30 Arrangörerna presenterar dagens program TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 9.40 – 10.40 Introduktion till AI för konstnärer

Vad är generativ AI? Vilka tekniska möjligheter finns idag med AI-genererat material – och vilka etiska frågeställningar uppstår? Andrea Nordwall ger en introduktion till möjligheterna med artificiell intelligens inom text, bild, gestaltning och ljud med utgångspunkt i sitt eget konstnärskap. Passet diskuterar även träningsdata, dataskydd och etiska frågetecken kopplat till skapande med hjälp av AI.

Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola

 

10.40 – 10.50 PAUS, 10 min

 

10.50 – 11.20 Konstnärspresentation: Tomorrow Officially Sucks but Today is the Best

Scenkonstregissören Olle Strandberg har skapat föreställningen TOSBOT med hjälp av en icke-kommersiell AI matad endast med hans egna texter. Med hjälp av visuella exempel reflekterar han utifrån föreställningsprocessen; Hur har det varit att samarbeta konstnärligt med en AI? Vad har det tillfört processen? Och hur bibehåller man sin konstnärliga integritet?  Medverkande: Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

 

11.20 – 11.25 PAUS, 5 min

 

11.25 – 12.10 Hur påverkar AI film och tv-branschen? med Johanna Koljonen

AI: Another Intelligence var temat för Göteborg Film Festival 2024. Med bas i sitt arbete med Nostradamus-rapporten Everything is Changing All At Once delar medieanalytikern Johanna Koljonen med sig av sin kunskap och sina tankar kring hur AI-utvecklingen kommer att påverka film- och tv-branschen i grunden. Medverkande: Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker

12.10 – 12.15 Presentation av eftermiddagens program, TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 

12.15 – 13.15 LUNCHPAUS, 60 min

 

13.15 – 14.30 //VALBARA PASS//

Konstnärskap i en digital värld: AI och skådespelaren, Foajé 3

Vilken blir skådespelarens roll när röst och kropp kan fångas in och omarbetas av en dator? Hur värnas konsten som uppstår i det mänskliga mötet och vad händer med samarbetet mellan skådespelare och regissör? Kan en dator göra rösten lika bra som en människa? Och hur skyddas skådespelarens juridiska rättigheter, parallellt med att vi välkomnar de möjligheter AI ger?  En grupp skådespelare med olika erfarenheter möts i ett samtal om framtiden och ger ett svenskt perspektiv på det som nyligen orsakade strejken i Hollywood. Programpunkten gavs även som ett inslag under branschdagarna på Göteborg Film Festival.

Medverkande: Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film, Louise Ryme, skådespelare, Daniel Sjöberg, skådespelare/dialogregissör inom dubbning. Moderator: Hanna Lekander, skådespelare/vice ordf. skådespelaravdelningen Fackförbundet Scen & Film

AI som konstnärligt verktyg: visuell koncept- och idéutveckling, Hörsalen

Generativ AI:s möjliga roll i framtagandet av idé och koncept för en film/tv eller scenkonstproduktion. Visuella tekniker och praktiska användningsområden. Vilken roll kan och bör AI spela som hjälpmedel förframtidens regissörer och scenografer? Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola.

 

14.30 – 14.45 FIKAPAUS, 15 min

 

14.45 – 15.55 Panelsamtal: Hur kommer AI att påverka våra konstformer – och hur kan kreatörer vara delaktiga i utvecklingen?

Panelen summerar dagen och samtalar kring möjligheter och risker utifrån inom olika konstområden. Vad betyder AI för den konstnärliga utvecklingen? Förändras vår relation till publiken? Och på vilket sätt kan enskilda kreatörer förbereda sig för att navigera i en bransch i digital transformation?

Panel: Simon Norrthon, Fackförbundet Scen & Film, Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker, Ronald Hallgren, Svensk Scenkonst, Olle Strandberg, regissör/konstnär, Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV. Moderatorer: Karin Vestlund, TeaterAlliansen och Charlie Nelson Prag, Kulturhuset Stadsteatern

16.00 Dagen avslutas         

 

 

Medverkande: 

Andrea Nordwall, konstnär/universitetadjunkt i medieteknik på BTH och har tidigare undervisat på bland annat Kungl. Konsthögskolan och Konstfack

Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker. Författare till Nostradamus-rapporten på uppdrag av Göteborgs Internationella Filmfestival

Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film

Louise Ryme, skådespelare inom scen, film och TV

Daniel Sjöberg, skådespelare imon scen, film och TV, samt erfarenhet som dialogregissör inom dubbning

Hanna Lekander, skådespelare och vice ordf. skådespelaravd. Fackförbundet Scen & Film

Ronald Hallgren, förhandlare Svensk Scenkonst

Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV

 

Konferencierer: 

Charlie Nelson Prag, Projektledare/AI-strateg, Kulturhuset Stadsteatern

Karin Vestlund, projektledare inom TeaterAlliansens kompetensutvecklingsverksamhet för professionella frilansande konstnärer

Med reservation för ändringar. Arrangemanget genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.

ONLINE-föreläsning: Vad kan platsen göra med dig? Introduktion till platsspecifik scenkonst

 

22 mars kl. 9-11: Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. Ges fristående eller som en del av kursen ”Vad kan platsen göra med dig?” med kursträff i Malmö 24-26 april.

 

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

DENNA ANSÖKAN AVSER ENDAST DELTAGANDE I ONLINE-FÖRELÄSNINGEN. 

För ansökan till hela kursen anmäl dig via separat kurssida HÄR

För den som tagit del av introduktionen är ansökan till workshopen öppen fram till den 27 mars.

AI-dag för konstnärer på Kulturhuset Stadsteatern

DEN ORDINARIE ANMÄLAN ÄR STÄNGD. MEN PÅ GRUND AV STORT INTRESSE ÖPPNAR VI NU FÖR EFTERSLÄPP TILL DE SISTA PLATSERNA!

ANMÄL DIG TILL EFTERSLÄPPET HÄR FÖR ATT HA CHANS ATT FÅ EN PLATS.

 

Välkommen till en kompetenshöjande heldag inom AI som riktar sig till dig som är konstnär inom scen- och filmområdet!

Vad är AI? Hur funkar det? Och hur kan jag använda mig av det i mitt konstnärsskap? Hur påverkar AI våra branscher, arbetssätt och relationen till vår publik?

Programmet bjuder på samtal och presentationer av inbjudna experter och konstnärer kring varför kunskap om artificiell intelligens är relevant för dig som konstnär inom scen- och filmområdet och hur det kan komma att påverka våra branscher framöver. Konstnärer som på olika sätt använt sig av AI i sin praktik som delar med sig av sina insikter och erfarenheter. Vi kommer också att beröra frågor kring autencitet, konstnärlig kvalitet, upphovsrätt och hur AI kan komma att påverka framtidens relation till publiken.

Dagen riktar sig både till dig som saknar förkunskaper kring AI men har ett intresse att lära dig mer och dig som redan använder dig av AI -verktyg.

Tid: 9.00 – 16.00

Plats: Foajé 3/Hörsalen, Kulturhuset Stadsteatern

Målgrupp: professionella frilansande skådespelare, regissörer, scenografer/kostymdesigners m.fl. inom scen och filmområdet

 

PROGRAM

9.00 Registrering och kaffe

9.30 Arrangörerna presenterar dagens program TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 9.40 – 10.40 Introduktion till AI för konstnärer

Vad är generativ AI? Vilka tekniska möjligheter finns idag med AI-genererat material – och vilka etiska frågeställningar uppstår? Andrea Nordwall ger en introduktion till möjligheterna med artificiell intelligens inom text, bild, gestaltning och ljud med utgångspunkt i sitt eget konstnärskap. Passet diskuterar även träningsdata, dataskydd och etiska frågetecken kopplat till skapande med hjälp av AI.

Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola

 

10.40 – 10.50 PAUS, 10 min

 

10.50 – 11.20 Konstnärspresentation: Tomorrow Officially Sucks but Today is the Best

Scenkonstregissören Olle Strandberg har skapat föreställningen TOSBOT med hjälp av en icke-kommersiell AI matad endast med hans egna texter. Med hjälp av visuella exempel reflekterar han utifrån föreställningsprocessen; Hur har det varit att samarbeta konstnärligt med en AI? Vad har det tillfört processen? Och hur bibehåller man sin konstnärliga integritet?  Medverkande: Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

 

11.20 – 11.25 PAUS, 5 min

 

11.25 – 12.10 Hur påverkar AI film och tv-branschen? med Johanna Koljonen

AI: Another Intelligence var temat för Göteborg Film Festival 2024. Med bas i sitt arbete med Nostradamus-rapporten Everything is Changing All At Once delar medieanalytikern Johanna Koljonen med sig av sin kunskap och sina tankar kring hur AI-utvecklingen kommer att påverka film- och tv-branschen i grunden. Medverkande: Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker

12.10 – 12.15 Presentation av eftermiddagens program, TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 

12.15 – 13.15 LUNCHPAUS, 60 min

 

13.15 – 14.30 //VALBARA PASS//

Konstnärskap i en digital värld: AI och skådespelaren, Foajé 3

Vilken blir skådespelarens roll när röst och kropp kan fångas in och omarbetas av en dator? Hur värnas konsten som uppstår i det mänskliga mötet och vad händer med samarbetet mellan skådespelare och regissör? Kan en dator göra rösten lika bra som en människa? Och hur skyddas skådespelarens juridiska rättigheter, parallellt med att vi välkomnar de möjligheter AI ger?  En grupp skådespelare med olika erfarenheter möts i ett samtal om framtiden och ger ett svenskt perspektiv på det som nyligen orsakade strejken i Hollywood. Programpunkten gavs även som ett inslag under branschdagarna på Göteborg Film Festival.

Medverkande: Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film, Louise Ryme, skådespelare, Daniel Sjöberg, skådespelare/dialogregissör inom dubbning. Moderator: Hanna Lekander, skådespelare/vice ordf. skådespelaravdelningen Fackförbundet Scen & Film

AI som konstnärligt verktyg: visuell koncept- och idéutveckling, Hörsalen

Generativ AI:s möjliga roll i framtagandet av idé och koncept för en film/tv eller scenkonstproduktion. Visuella tekniker och praktiska användningsområden. Vilken roll kan och bör AI spela som hjälpmedel förframtidens regissörer och scenografer? Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola.

 

14.30 – 14.45 FIKAPAUS, 15 min

 

14.45 – 15.55 Panelsamtal: Hur kommer AI att påverka våra konstformer – och hur kan kreatörer vara delaktiga i utvecklingen?

Panelen summerar dagen och samtalar kring möjligheter och risker utifrån inom olika konstområden. Vad betyder AI för den konstnärliga utvecklingen? Förändras vår relation till publiken? Och på vilket sätt kan enskilda kreatörer förbereda sig för att navigera i en bransch i digital transformation?

Panel: Simon Norrthon, Fackförbundet Scen & Film, Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker, Ronald Hallgren, Svensk Scenkonst, Olle Strandberg, regissör/konstnär, Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV. Moderatorer: Karin Vestlund, TeaterAlliansen och Charlie Nelson Prag, Kulturhuset Stadsteatern

16.00 Dagen avslutas         

 

 

Medverkande: 

Andrea Nordwall, konstnär/universitetadjunkt i medieteknik på BTH och har tidigare undervisat på bland annat Kungl. Konsthögskolan och Konstfack

Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker. Författare till Nostradamus-rapporten på uppdrag av Göteborgs Internationella Filmfestival

Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film

Louise Ryme, skådespelare inom scen, film och TV

Daniel Sjöberg, skådespelare imon scen, film och TV, samt erfarenhet som dialogregissör inom dubbning

Hanna Lekander, skådespelare och vice ordf. skådespelaravd. Fackförbundet Scen & Film

Ronald Hallgren, förhandlare Svensk Scenkonst

Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV

 

Konferencierer: 

Charlie Nelson Prag, Projektledare/AI-strateg, Kulturhuset Stadsteatern

Karin Vestlund, projektledare inom TeaterAlliansens kompetensutvecklingsverksamhet för professionella frilansande konstnärer

Med reservation för ändringar. Arrangemanget genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.