ONLINE-föreläsning: Vad kan platsen göra med dig? Introduktion till platsspecifik scenkonst

 

22 mars kl. 9-11: Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. Ges fristående eller som en del av kursen ”Vad kan platsen göra med dig?” med kursträff i Malmö 24-26 april.

 

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

DENNA ANSÖKAN AVSER ENDAST DELTAGANDE I ONLINE-FÖRELÄSNINGEN. 

För ansökan till hela kursen anmäl dig via separat kurssida HÄR

För den som tagit del av introduktionen är ansökan till workshopen öppen fram till den 27 mars.

AI-dag för konstnärer på Kulturhuset Stadsteatern

DEN ORDINARIE ANMÄLAN ÄR STÄNGD. MEN PÅ GRUND AV STORT INTRESSE ÖPPNAR VI NU FÖR EFTERSLÄPP TILL DE SISTA PLATSERNA!

ANMÄL DIG TILL EFTERSLÄPPET HÄR FÖR ATT HA CHANS ATT FÅ EN PLATS.

 

Välkommen till en kompetenshöjande heldag inom AI som riktar sig till dig som är konstnär inom scen- och filmområdet!

Vad är AI? Hur funkar det? Och hur kan jag använda mig av det i mitt konstnärsskap? Hur påverkar AI våra branscher, arbetssätt och relationen till vår publik?

Programmet bjuder på samtal och presentationer av inbjudna experter och konstnärer kring varför kunskap om artificiell intelligens är relevant för dig som konstnär inom scen- och filmområdet och hur det kan komma att påverka våra branscher framöver. Konstnärer som på olika sätt använt sig av AI i sin praktik som delar med sig av sina insikter och erfarenheter. Vi kommer också att beröra frågor kring autencitet, konstnärlig kvalitet, upphovsrätt och hur AI kan komma att påverka framtidens relation till publiken.

Dagen riktar sig både till dig som saknar förkunskaper kring AI men har ett intresse att lära dig mer och dig som redan använder dig av AI -verktyg.

Tid: 9.00 – 16.00

Plats: Foajé 3/Hörsalen, Kulturhuset Stadsteatern

Målgrupp: professionella frilansande skådespelare, regissörer, scenografer/kostymdesigners m.fl. inom scen och filmområdet

 

PROGRAM

9.00 Registrering och kaffe

9.30 Arrangörerna presenterar dagens program TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 9.40 – 10.40 Introduktion till AI för konstnärer

Vad är generativ AI? Vilka tekniska möjligheter finns idag med AI-genererat material – och vilka etiska frågeställningar uppstår? Andrea Nordwall ger en introduktion till möjligheterna med artificiell intelligens inom text, bild, gestaltning och ljud med utgångspunkt i sitt eget konstnärskap. Passet diskuterar även träningsdata, dataskydd och etiska frågetecken kopplat till skapande med hjälp av AI.

Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola

 

10.40 – 10.50 PAUS, 10 min

 

10.50 – 11.20 Konstnärspresentation: Tomorrow Officially Sucks but Today is the Best

Scenkonstregissören Olle Strandberg har skapat föreställningen TOSBOT med hjälp av en icke-kommersiell AI matad endast med hans egna texter. Med hjälp av visuella exempel reflekterar han utifrån föreställningsprocessen; Hur har det varit att samarbeta konstnärligt med en AI? Vad har det tillfört processen? Och hur bibehåller man sin konstnärliga integritet?  Medverkande: Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

 

11.20 – 11.25 PAUS, 5 min

 

11.25 – 12.10 Hur påverkar AI film och tv-branschen? med Johanna Koljonen

AI: Another Intelligence var temat för Göteborg Film Festival 2024. Med bas i sitt arbete med Nostradamus-rapporten Everything is Changing All At Once delar medieanalytikern Johanna Koljonen med sig av sin kunskap och sina tankar kring hur AI-utvecklingen kommer att påverka film- och tv-branschen i grunden. Medverkande: Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker

12.10 – 12.15 Presentation av eftermiddagens program, TeaterAlliansen och Kulturhuset Stadsteatern

 

12.15 – 13.15 LUNCHPAUS, 60 min

 

13.15 – 14.30 //VALBARA PASS//

Konstnärskap i en digital värld: AI och skådespelaren, Foajé 3

Vilken blir skådespelarens roll när röst och kropp kan fångas in och omarbetas av en dator? Hur värnas konsten som uppstår i det mänskliga mötet och vad händer med samarbetet mellan skådespelare och regissör? Kan en dator göra rösten lika bra som en människa? Och hur skyddas skådespelarens juridiska rättigheter, parallellt med att vi välkomnar de möjligheter AI ger?  En grupp skådespelare med olika erfarenheter möts i ett samtal om framtiden och ger ett svenskt perspektiv på det som nyligen orsakade strejken i Hollywood. Programpunkten gavs även som ett inslag under branschdagarna på Göteborg Film Festival.

Medverkande: Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film, Louise Ryme, skådespelare, Daniel Sjöberg, skådespelare/dialogregissör inom dubbning. Moderator: Hanna Lekander, skådespelare/vice ordf. skådespelaravdelningen Fackförbundet Scen & Film

AI som konstnärligt verktyg: visuell koncept- och idéutveckling, Hörsalen

Generativ AI:s möjliga roll i framtagandet av idé och koncept för en film/tv eller scenkonstproduktion. Visuella tekniker och praktiska användningsområden. Vilken roll kan och bör AI spela som hjälpmedel förframtidens regissörer och scenografer? Medverkande: Andrea Nordwall, konstnär och universitetadjunkt i medieteknik, Blekinge tekniska högskola.

 

14.30 – 14.45 FIKAPAUS, 15 min

 

14.45 – 15.55 Panelsamtal: Hur kommer AI att påverka våra konstformer – och hur kan kreatörer vara delaktiga i utvecklingen?

Panelen summerar dagen och samtalar kring möjligheter och risker utifrån inom olika konstområden. Vad betyder AI för den konstnärliga utvecklingen? Förändras vår relation till publiken? Och på vilket sätt kan enskilda kreatörer förbereda sig för att navigera i en bransch i digital transformation?

Panel: Simon Norrthon, Fackförbundet Scen & Film, Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker, Ronald Hallgren, Svensk Scenkonst, Olle Strandberg, regissör/konstnär, Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV. Moderatorer: Karin Vestlund, TeaterAlliansen och Charlie Nelson Prag, Kulturhuset Stadsteatern

16.00 Dagen avslutas         

 

 

Medverkande: 

Andrea Nordwall, konstnär/universitetadjunkt i medieteknik på BTH och har tidigare undervisat på bland annat Kungl. Konsthögskolan och Konstfack

Olle Strandberg, regissör/konstnär och konstnärlig ledare för Saloranta & de Vylder

Johanna Koljonen, mediaanalytiker och kritiker. Författare till Nostradamus-rapporten på uppdrag av Göteborgs Internationella Filmfestival

Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordf. Fackförbundet Scen & Film

Louise Ryme, skådespelare inom scen, film och TV

Daniel Sjöberg, skådespelare imon scen, film och TV, samt erfarenhet som dialogregissör inom dubbning

Hanna Lekander, skådespelare och vice ordf. skådespelaravd. Fackförbundet Scen & Film

Ronald Hallgren, förhandlare Svensk Scenkonst

Gunnar Eriksson, dramaturg och programansvarig Lindholmen Film och TV

 

Konferencierer: 

Charlie Nelson Prag, Projektledare/AI-strateg, Kulturhuset Stadsteatern

Karin Vestlund, projektledare inom TeaterAlliansens kompetensutvecklingsverksamhet för professionella frilansande konstnärer

Med reservation för ändringar. Arrangemanget genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.

Kompetensutveckling

Yin Yoga online

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Plats: online via Zoom. Länken till passet mejlas senast samma dag. Har du anmält att du vill träna får du mejl till alla pass under perioden och du tränar själv de gånger du har möjlighet (ingen avanmälan krävs).

Passet är kostnadsfritt och erbjuds: frilansande yrkesverksamma skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesigners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Malmö: Vad kan platsen göra med dig? Introduktion till platsspecifik scenkonst

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

Kursen är uppdelad i två moment: 

Moment 1

5 april kl. 9.30-10.30

Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. (Obs! Introduktionsföreläsningen är obligatorisk om du vill medverka i workshopen) 

 

Moment 2

Datum: 24-26 april

24 april: 13-16.30

25 april: 9-16

26 april: 9-16

2-dagar fysisk workshop med praktiska övningar sker på olika platser utomhus i Malmö med bas på Kulturhuset Mazetti, Bergsgatan.

Under kursen får du möjlighet att pröva metoder för att skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i en specifik plats i samverkan med landskapet och dess människor. Du får också möjlighet att undersöka och reflektera kring nya sätt att socialt engagera landskap och kultur i ett konstnärligt arbete och vilka kulturella möjligheter det kan ge.

Kursen leds av Sara Erlingsdotter, regissör och lärare i scenkonst, och innehåller workshops, reflektionssamtal och kortare föreläsningar. Genom platsspecifika workshops undersöker du tillsammans med de andra kursdeltagarna olika sätt att förstå och involvera en plats i det konstnärliga arbetet. Du undersöker också hur publiken och besökarna kan omvandlas till deltagare och medskapare.

MALMÖ: Grundkurs i dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer

Är du regissör eller skådespelare och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

Period: 29 april – 4 juni. Handledda tillfällen varvas med eget skrivande.

29-30 april Teatercentrum Kulturhuset Mazetti,(2 dagar, kursstart), 9.00-16.00, (ramtid)

3v. individuellt skrivande

20-24 maj (ZOOM, 3h grupphandledning per grupp, tider bokas i samråd med deltagarna)

2v. individuellt skrivande

3-4 juni Teatercentrum Kulturhuset Mazetti,(2 dagar, avslut), 9.00 -16.00 (ramtid)

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande kan vi komma att ta ut en avgift. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Bifoga i din ansökan CV innehållande en beskrivning av dina tidigare (eventuella) erfarenheter inom skrivande och formulera varför du vill gå kursen.

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet.

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Kursen genomförs i samarbete med Teatercentrum Södra.

Grundkurs i dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer

Är du regissör eller skådespelare och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

Period: 15 januari – 23 februari. Handledda tillfällen varvas med eget skrivande.

15-16 januari (2 dagar, kursstart), 9.00-16.00 (ramtid)

3v. individuellt skrivande

5-9 feb (3h grupphandledning per grupp, tider bokas i samråd med deltagarna)

2v. individuellt skrivande

22-23 februari (2 dagar, avslut), 9.00 -16.00 (ramtid)

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande utgår en avgift på 1000 kr. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Bifoga i din ansökan CV innehållande en beskrivning av dina tidigare (eventuella) erfarenheter inom skrivande och formulera varför du vill gå kursen.

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet.

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Konstnärlig salong #3 Rummets funktion och flöde

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster!

I Salong #3 möter vi den aktuella arkitekten Boel Hellman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidsarkitekturen förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #3 – Rummets funktion och flöde

Datum: 4 december

Gäst: Boel Hellman, arkitekt

Stockholm: Slakthusområdet inomhus/utomhus. Plats meddelas i antagningsbesked.

OBS! Evenemanget äger rum i Slakthusområdet. Lokalen vi disponerar är endast delvis uppvärmd och stora delar av eventet kommer att genomföras utomhus som en platsspecifik ”walk”. Se därför till att vara ordentligt påklädd. Vi bjuder på varmt kaffe/te vid evenemangsstart. 

 

Föreläsning + guidad utomhusvisning 10-12: Med besök av en inbjuden arkitekt Boel Hellman (3XN/Happyspace) utforskar vi arkitekturen i förhållande till scenografi och kropp med fokus på funktion och flöden. Boel berättar om tankarna kring och arbetet med gestaltningsuppdraget av nya Stockholms Konstnärliga Högskola i Slakthusområdet med planerad inflytt vårterminen 2029.

 

 

#3: Boel Hellman är arkitekt SAR/MSA, utbildar på konstakademin i Berlin, Tekniska högskolan i Trondheim Hon leder sedan 5 år det svenska lokalkontoret år det danska arkitektkontoret 3XNGXN

Hon har en lång erfarenhet av att arbeta i avancerade arkitektur- och planeringsprojekt, både internationellt i västra Europa/USA och nationellt i Norden. Hellman har lång akademisk och pedagogisk erfarenhet vid sidan av sitt eget projektarbete happyspace, som lärare på arkitektprogrammet vid KTH och som samtalsledare, publika föreläsningar och seminarier genom Stockholms Arkitektförening.

Aktuell med arkitektbyrån 3XN och bidraget Att se och bli sedd som fått uppdraget att gestalta den nya byggnad i Slakthusområdet dit Stockholms konstnärliga högskola (SKH) planerar att flytta hela sin verksamhet  med inflytt 2029. Förslaget var det vinnande bidraget i en prekvalificerad anonym arkitekttävling utlysts av Atrium Ljungberg, SKH och Stockholms stad. Det vinnande förslaget publicerades 8 mars 2022 och just nu är programhandlingen avslutad.

Att se och bli sedd är ett pragmatiskt och platsanpassat förslag där arkitekturen formas efter och speglar funktionen. Med ett lätt, lekfullt och tillåtande tilltal infogas den stora kvartersvolymen med följsamhet och samtidigt karaktär in i Slakthusområdet. SKH erbjuds ett efterlängtat tredimensionellt campus kring en livligt befolkad central ljusgård. Här finns också ett diagonalt rörelsestråk som bidrar till att synliggöra verksamheten och skapa kontakt med förbipasserande. Boel är även intitiativtagare till Popuparch, som är ett ideellt internationellt projekt med mål att få till fler lättillgängliga internationella arkitketurutställningar med hög verkhöjd  att visas inom kulturcceneni Stockholm

https://3xn.com/

https://www.happyspace.se/

 

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 1 december. 

Konstnärlig salong #1 Kostymens möte med omgivningen

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Ingela Ihrman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #1 – Kostymens möte med omgivningen

Datum: 30 oktober

Gäst: Ingela Ihrman, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10-12: Ingela Ihrman berättar om sin konstnärliga praktik utifrån kostym, skulptur och performance.

 

#1 Ingela Ihrman är konstnär bosatt i Malmö/Stockholm och är verksam i Sverige och internationellt genom utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Genom sin praktik som omfattar bland annat skulptur, performance, video och text intresserar hon sig för vardagens starka känslor, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar Naturen. I hennes arbeten ställs frågan om människan är eller inte är en del av något större. Med ett lekfullt allvar vill hon väcka ömhet och ödmjukhet inför existensens villkor. Hon samarbetar ibland med andra bildkonstnärer eller är medskapare i kollektiva scenkonstprojekt.

Ihrman har en MFA från Konstfack, Stockholm (2012). I våras visade hon soloutställningen Nocturne på Gasworks i London och har tidigare medverkat i ett flertal nationella/internationella utställningar såsom Rooted Beings, Wellcome Collection, London, (2022); A Vegetal Encounter, La Casa Ecendida, Madrid (2021); Sensing Nature From Within, Moderna Museet, Malmö (2020); Yokohama Triennale (2020); Nordic Pavilion, 58th Venice Biennale (2019); The Inner Ocean, der TANK, Institut Kunst, FHNW Academy of Art and Design, Basel (2017); What Does Art Do, 11th Gwangju Biennale (2016) and Future Flourish, Tensta Konsthall (2016).

Aktuell med utställningen Miss Brunnsviken, på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm (till 1 oktober). Hon öppnar även soloutställningen Frutti di Mare på Malmö konsthall den 29 september.

https://www.ingelaihrman.com/info/

 

Ansökan är stängd. Obs! Gästen för aktuellt datum har bytts ut p.g.a. sjukdom. Vid återbud maila karin.vestlund@teateralliansen.se senast 29/10 kl 20.00

För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Konstnärlig salong #2 Färg och rumslighet

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Karin Mamma Andersson i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scen och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #2 – Färg och rumslighet

Datum: 13 november

Gäst: Karin Mamma Andersson, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10 – 12: Karin Mamma Andersson berättar om sin konstnärliga process i förhållande till rumslighet, färg och hur teatern, texten och scenografin influerat hennes måleri.

 

#1 Karin Mamma Andersson har på några få år intagit en plats som en av landets internationellt mest namnkunniga konstnärer. Uppväxten i Luleå med skogar och konstböcker besjälar hennes konst med trolsk berättarlust och referenser till såväl teater, vardagliga miljöer och andra konstnärers verk. Som konstnär skildrar Mamma Andersson levande interiörer, nakna landskap och scener ur vardagen. Hon gestaltar och återbrukar tiden i skapelser som väcker känslor, nyfikenhet och förundran. Mamma Anderssons genomslag har inneburit ett uppsving och förnyat intresse för måleriets möjligheter.

Karin Mamma Andersson har bland annat representerat Sverige på Venedigbiennalen (2003) och hennes konstverk har visats på ett flertal gallerier och museum runt om i världen såsom MoMa i New York, MoCA i Los Angeles, Nationalmuseum i Olso, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark såväl som Moderna Museet i Stockholm.

Aktuell med utställningen Runtom Hill tillsammans med Tal R på Malmö Konsthall (till 1 oktober).

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 10 november. 

 

På grund av stort antal anmälningar är ansökan nu stängd. För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Masterclass med Nasim Aghili

Under kursen kommer Nasim dela med sig av de queera och antirasistiska strategier hen använder sig av i sitt arbete som scenkonstregissör och performance-skapare. Alla deltagare får också ta med en egen frågeställning, ett konstnärligt dilemma eller projekt som de får möjlighet att diskutera och arbeta vidare med tillsammans med kursledare och de andra deltagarna. En unik möjlighet att vara i kreativa samtal med sina regikollegor och arbeta utifrån konkreta exempel. 

Kursen vänder sig såväl till regissörer från scenkonst och filmbranschen. Även koreografer välkomnas att söka.

 

Kursdatum: 19 januari – 19 februari (4 träffar och innehåller 2 fysiska och 2 digitala moment). Tanken är att du ska ha möjlighet att parallellt med kursen reflektera kring i ditt eget arbete med en produktion utifrån kursens tematiker.

Fredag 19 januari; STOCKHOLM (heldag) 10-16

Måndag 29 januari; ZOOM, förmiddag (halvdag) 10-13

Måndag 12 februari; ZOOM, eftermiddag (halvdag) 14-17

Måndag 19 februari; STOCKHOLM (heldag) 10-16

 

Om kursledaren

Nasim Aghili är regissör, dramatiker och konstnär med 20 års erfarenhet av performance, teaterinstallationer, musikteater och deltagande scenkonst. Nasim undervisar även på Stockholms konstnärliga högskola och Teaterhögskolan i Malmö i konstnärliga praktiker som utgår ifrån queera och dekoloniala metoder, inte sällan i kombination med communitybaserade ingångar.