Inläsning av ljudböcker – Malmö

Kursen vänder sig till skådespelare som vill få en bred introduktion till ljudboks-branschen. Frågor som tas upp är bl a hur marknaden ser ut, branschens framtid, vilka röster som funkar, vad som krävs för att nå framgång som inläsare, vilken sorts böcker som är populära och ekonomin i branschen och för inläsaren. Deltagarna får också möjlighet att själva prova på grundläggande studioarbete och inläsning av texter i olika genrer under tre kortare pass. Tillsammans med kursledarna lyssnar gruppen på och diskuterar sina egna inläsningar och kommersiella inläsningar som Word Audio producerat.

Kursledare och föreläsare är Mattias Lundgren, Peter Öberg och Mattias Linderoth på Word Audio. Word Audio är en av landets största producenter av ljudböcker och de är ständigt på jakt efter nya röster.

OBS! Till ansökan ska du också lämna ett separat röstprov med inläsning av en till två sidor ur en roman eller deckare. Gärna en relativt enkel text. Börja inspelningen med att säga ditt namn.

Om du inte har inspelningsutrustning och kan leverera en mp3 eller mp4, kan du använda din smart phone. Gör så här:
Android: Gå till play.google.com. Sök ”Smart Voice Recorder”. Ladda ner och installera appen i din telefon. Spela därefter in och spara filen. Tryck på skicka-symbolen, en rektangel med en pil i, och maila filen till lars.dahlqvist@teatercentrum.se.
Apple OS: Använd den inbyggda appen ”Röstmemon”. Spela in och spara filen. Tryck på skicka-symbolen, en rektangel med en pil i, och maila filen till lars.dahlqvist@teatercentrum.se.

Tänk på att sitta i en tyst miljö utan störande ljud när du gör din inspelning av röstprov. Håll telefonens mikrofon c:a tio centimeter från din mun. Om du har problem med inspelningen, maila till samma adress, ange ditt telefonnummer och invänta support.

Ljudfilen ska du mejla till: lars.dahlqvist@teatercentrum.se

Antalet platser på kursen är begränsat. Om fler ansöker än det finns plats måste gör vi ett urval baserat på de sökandes röstprov. Urvalet görs av Teateralliansen och Teatercentrum Södra tillsammans med Word Audio. Vi förbehåller oss rätten att göra urvalet, om nödvändigt, utan redovisning. Beslut om urval går inte att överklaga.

Kursen är ett samarbete mellan Teateralliansen och Teatercentrum Södra.

OBS! Till ansökan ska du också lämna ett separat röstprov med inläsning av en till två sidor ur en roman eller deckare. Gärna en relativt enkel text. Börja inspelningen med att säga ditt namn. Se ovan hur du ska göra.

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket – med Anna Pettersson

Anna Pettersson har genom sitt forskningsarbete utvecklat olika metoder för att skådespelaren ska kunna utgå ifrån sina kroppsliga impulser under repetitionsperioden och därigenom skapa ett expanderat utrymme för sitt eget arbete samt utveckla samarbetet med regissören.

Under kursen arbetar gruppen med dramatiska texter och undersöker möjligheter till nya spelstilar och former utifrån skådespelarens praktiska arbete. Frågeställningar:

•    På vilket sätt är arbetet med dekonstruktion intressant för skådespelaren?
•    Finns det olika typer av närvaro?
•    På vilket sätt påverkas repetitionsprocesserna av de traditioner på svenska teaterhögskolor och teaterinstitutioner?
•    Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet utan att diskutera det på grund av de rådande normer och värderingar som styr arbetsprocesserna  teatrarna?

Anna Pettersson är regissör och doktorand på Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst. Hon är just nu aktuell med uppsättningen Bernardas hus på Kulturhuset Stadsteatern och från april 2017 är hon teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

Normkritiskt tänkande – ett seminarium med inriktning på teater, musik och dans

I samarbete med Dansalliansen, Musikalliansen och Kulturakademin Trappan.

En seminariedag med fyra intressanta föreläsare som utifrån sina erfarenheter och sin forskning skärskådar det normkritiska tänkandet inom teater, dans och musik. Hur ser det ut inom de olika branscherna och hur långt har vi kommit?

Musik, utbildning, genre och genus – hur hänger det ihop?
Carina Borgström-Källén kommer under presentationen först att göra en kort inledning kring musikutövande, genre och genus generellt. Vad säger forskning på området? Hur kan vi förstå könsstereotypa uttryck inom musikområdet ur ett genusteoretiskt perspektiv? Därefter kommer hon att berätta om sin egen forskning som främst behandlar genusproblematik på musikutbildningar.

Normkritiska perspektiv i scenkonstnärliga processer.
Kristina Hagström-Ståhl kommer att tala inifrån den scenkonstnärliga processen, med regissörens perspektiv på möjliga strategier för att arbeta normkritiskt och -kreativt med teater. Framförallt kommer hon att diskutera möjliga variationer på att ”spela problemet” eller föreslå lösningar, samt ta upp olika ingångar till att arbeta med ”klassiker” eller nyskriven text. Bland annat utgår hon ifrån sitt arbete med Kristian Hallbergs Här skulle vi leva, tillsammans, som spelar på Folkteatern 18 mars-22 april.

Kroppar, dans och genus – om hur elever positioneras och positionerar sig i grundskolans dansundervisning.
Med Märtha Pastorek Gripson.

Normer, makt & den frilansande konstnären.
Janan Zapata Gutierrez kommer att besvara tre huvudfrågor: Varför behövs ett normkritiskt perspektiv inom konst och kultur? Hur påverkas den frilansande konstnären av alla sociala normer och maktstrukturer? Vilka redskap finns för att kunna upptäcka, motverka och förebygga ojämlikhet utifrån ett intersektionellt perspektiv?

Anmälan via Kulturakademin Trappan. Begränsat antal platser.

Self tape – en workshop för skådespelare med Anja Schmidt

Self taping – provfilmning som skådespelaren gör med sig själv framför kameran, blir alltmer vanligt inom rollsättning/casting. Det förekommer som ett första steg i processen då skådespelare och rollsättare inte kan träffas personligen t. ex när utländska casting directors söker svenska skådespelare.

För många känns det som en utmaning att stå för såväl gestaltning som den tekniska utformningen av en self tape. I workshopen går Anja Schmidt igenom de nödvändiga grundelementen i filmarbetet och ger skådespelaren insikter om vad rollsättare och regissörer tittar på och letar efter i self tapes. Workshopen blandar föreläsningar och praktiska filmövningar. Genom Anjas återkoppling kring övningarna och diskussioner i gruppen får deltagarna kunskap och kompetens att skapa self tapes som når fram, gör intryck och håller så god kvalité som möjligt.

Kursinnehåll

  • Grundläggande kamera- och mikrofonteknik
  • Bilden – utsnitt, riktningar, rörelse och tempo
  • Ljudet – volym, tempo och artikulation
  • Self tapens olika steg
  • Olika förutsättningar, olika genrer
  • Vad behöver mottagaren se/veta?
  • Redigering, komprimering, format och distribution

Alla moment gås igenom i praktiska övningar där deltagarna turas om att agera framför kameran, assistera bakom kameran eller följa arbetet som åskådare. Övningarna följs upp av Anja och med diskussioner i gruppen.

Kursen kräver att deltagarna tar med en smartphone, bordsstativ/selfiepinne och har tillgång till en dator med ett enkelt redigeringsprogram.

Anja Schmidt har arbetat som casting director i tjugo år och har rollsatt långfilmer, tv-serier och novellfilmer för SVT, stora som små filmbolag liksom reklamfilm. Hon var en av projektledarna vid kompetensutvecklingsprojektet KulturKraft Syd, har lett workshopen Skådespelaren framför kameran tillsammans med Goran Kapetanovic under många år och är också verksam som skådespelare.

Gaga för skådespelare och musikalartister med Hillel Kogan i Göteborg

I samarbete med Kulturakademin Trappan och Högskolan för scen och musik

Gaga is a movement language which Ohad Naharin developed over the course of many years
and which is applied in daily practice and exercises by the Batsheva Dance Company
members. The language of Gaga originated from the belief in the healing, dynamic, everchanging
power of movement.

Gaga is a new way of gaining knowledge and self-awareness through your body. Gaga
provides a framework for discovering and strengthening your body and adding flexibility,
stamina, and agility while lightening the senses and imagination. Gaga raises awareness of
physical weaknesses, awakens numb areas, exposes physical fixations, and offers ways for
their elimination.

The work improves instinctive movement and connects conscious and
unconscious movement, and it allows for an experience of freedom and pleasure in a simple
way, in a pleasant space, in comfortable clothes, accompanied by music, each person with
himself and others. OBS! Undervisningen sker på engelska

Ansökan görs via Kulturakademin Trappan

Hillel Kogan is a choreographer, dancer, dramaturge and teacher. He has been creating dance
works since 1996. For nine years he focused on short creations and was commissioned to
create works for the National Ballet of Portugal , Muza Dance Company, for the Shades of
Dance Festival at the Suzanne Dellal Center and others.

He teaches Gaga, repertoire (his own and other’s) and contemporary dance. He has
taught at companies such as Norway’s Carte Blanche, Gauthier Dance in Germany, IT Danza
in Spain and more. He also teaches dance to undergraduate students of the Jerusalem
Academy of Music and Dance.

In 2005, he received an invitation to work as Assistant Choreographer to Ohad Naharin. In
this role, Hillel has worked with the Batsheva Ensemble as well as various foreign troupes. In
parallel to this position, he has been an active member of the Israeli and international dance
communities as an independent choreographer. A number of his works have been celebrated,
featured and praised in international festivals and the media.

 

Tanken och ordet – Masterclass med Henric Holmberg

Mästarklassen är en fortsättning på Henric Holmbergs ”grundkurs” Tanken och ordet. Den vänder sig till skådespelare som gått grundkursen men även till dig som har annan erfarenhet av arbete med diktuppläsning eller recitation och vill fördjupa dig.

Varje deltagare väljer, tillsammans med Henric,  ett tema eller en historisk eller samtida poets verk att fördjupa sig i.  Efter genomgången mästarklass kommer varje deltagare att ha ett diktprogram att framföra.

Kursen består av ett växelspel mellan praktiskt textarbete – att framföra texter som ställer krav på analys och eftertanke – och idéhistoriska samtal där begrepp som kulturarv, modernitet, postmodernitet får ett innehåll. Ambitionen är att deltagarna ska finna glädje i intellektuellt arbete och skaffa sig vana vid att självständigt arbeta med avancerade, poetiska texter. Kursen ger också färdighet i att framföra text utan att luta sig mot ”rollen” och inbjuder till reflekterande strövtåg i litteraturen och kulturhistorien.

Jag är väldigt glad att jag fick gå kursen! Blev inspirerad av mina kurskamrater och framför allt av Henric Holmberg. Han hade ett sånt lugn och en så kompetens. Det var underbart att få hänga med honom!
Säger en nöjd deltagare efter förra årets kurs

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

Radioteater – grundkurs med Ludvig Josephson

Kursledare är Ludvig Josephson vars uppdrag är att introducera yrkesverksamma skådespelare till radioteatermediet och dess speciella förutsättningar. De scenerier, riktningar, uttryck, förberedelser och metoder som används i arbetet med radioteater skiljer sig ofta avsevärt från de som används inom scenteater och film.

Tillsammans med  Ludvig lyssnar deltagarna på föreställningar ur Radioteaterns repertoar föra att få ett gemensamt underlag för diskussioner och analyser. Genom praktiska övningar i inspelningsstudion och kring mikrofonen får deltagarna möjlighet att få en djupare förståelse för hur det går till att spela in en radioteaterpjäs. Före kursstart får var och en en skrivuppgift. Med den som dramatiskt material får deltagarna tillfälle att också pröva på radioteaterregi från kontrollrummet. Gruppen lyssnar på de inspelade övningarna analyserar och diskuterar gemensamt utfallet.

Ludvig Josephson är utbildad vid Dramatiska Institutets radiolinje (1992-1994) och var under nitton år medarbetare vid Radioteatern i Sveriges Radios P1. Han har där regisserat ett femtiotal föreställningar samt även producerat, dramatiserat och skrivit manus.


Radioteater – fördjupningskurs med Ludvig Josephson

En två veckor lång fördjupningskurs, med Ludvig Josephson, för professionella skådespelare som tidigare gått kurs med Ludvig Josephson eller på annat sätt tillägnat sig en grundläggande kunskap om radioteater.

Gruppen ägnar de två fördjupningsveckorna åt att spela in två radiopjäser à cirka 20 minuter. Pjäserna är specialskrivna så att deltagarna får ungefär lika stora roller. Arbetet med båda pjäserna delas upp så att gruppen använder förmiddagen till inspelning av den ena pjäsen och eftermiddag till den andra växelvis. Alla kursdeltagare deltar som aktörer, rekvisitörer, assistenter eller åhörare vid samtliga inspelningspass.

Efter varje pass har gruppen, Ludvig och ljudteknikern ett gemensamt samtal med frågor och analys kring arbetsprocessen. Ljudteknikern och Ludvig klipper och ljudlägger materialet i anslutning till kurstillfällena. Alla är välkomna att sitta med även under arbetet med detta. Kursen avslutas med gemensam lyssning på och utvärdering av det inspelade materialet. Det ska understrykas att de färdiga föreställningarna aldrig kommer att offentliggöras, utan är tänkta enbart som övningsstycken.

Ludvig Josephson är utbildad vid Dramatiska Institutets radiolinje (1992-1994) och var under nitton år medarbetare vid Radioteatern i Sveriges Radios P1. Han har där regisserat ett femtiotal föreställningar samt även producerat, dramatiserat och skrivit manus.

OBS! Ange i fältet Meddelande i ansökan var och när du gick kurs i radioteater för Ludvig eller vilka erfarenheter av radioteater du har.

Bara börja! Improviserad inspirationskurs i att skriva med Paula McManus

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig men utan att få ned ens en halv A4? Vill du vara bra på en gång? Orkar du inte hitta in i din text? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att få göra själv?

Man måste bara våga. Bara börja!

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Under kursen jobbar gruppen med att improvisera och skriva om vartannat. Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Deltagarna tar hjälp av varandra genom att improvisera kring texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursen mål är att deltagarna ska våga börja skriva, våga lita till sin egen ton och sin egen stil. Hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Paula McManus har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i den fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

Streckgubbar

Gaga och FloWork – rörelse och improvisation med Emma Rozgoni & Noam Carmeli i Stockholm

Workshop i Stockholm riktar sig till skådespelare med eller utan förkunskaper inom dans/rörelse. Kom precis som du är, i bekväma kläder, i strumplästen eller barfota!

Workshopen utforskar principerna inom Gaga och FloWork, var och en för sig och tillsammans i gruppimprovisationer. Syftet är att undersöka relationen mellan individen och gruppen och pröva nya verktyg som kan berika deltagarnas individuella rörelsespråk. I det moderna samhället, som ofta uppmanar till konkurrens, kan önskan att fullfölja en individualitet leda till känslan av att grupptillhörigheten begränsas eller försvinner.

Workshopen vill ta en djupare titt på dessa frågor och idéer, och undersöka dem på ett fysiskt sätt på golvet. Hur kan varje individ få utrymme och frihet att uttrycka sig, och samtidigt vara öppen och tillgänglig för möjligheten att skapa tillsammans?

Gaga – Emma Rozgoni
Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, och har utvecklats av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Metoden ger tillfälle att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor och samtidigt komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Metoden öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor och utforskande inom ett brett spektrum av strukturer, kvaliteter och rörelser. Gaga-metoden ger en upplevelse av frihet, för var och en likväl som tillsammans med andra.

Flow (FloWork) improvisation i praktiken – Noam Carmeli
FloWork är en rörelsepraxis som grundar sig på principer från Aikido, Ilan Lev-metoden och kontaktimprovisation. Metoden erbjuder verktyg för att vidga kroppens möjligheter till fri rörlighet och styrka, en kombination som redan naturligt existerar omkring och inuti oss. Genom olika övningar kommer vi att hitta sätt att använda vårt skelett för att på bästa sätt ge stöd för rörelsen att ta form, frigöra onödigt muskelarbete, och på så sätt tillåta kroppen att vara jordad, tillgänglig och fri.