Normkritiskt tänkande – ett seminarium med inriktning på teater, musik och dans

I samarbete med Dansalliansen, Musikalliansen och Kulturakademin Trappan.

En seminariedag med fyra intressanta föreläsare som utifrån sina erfarenheter och sin forskning skärskådar det normkritiska tänkandet inom teater, dans och musik. Hur ser det ut inom de olika branscherna och hur långt har vi kommit?

Musik, utbildning, genre och genus – hur hänger det ihop?
Carina Borgström-Källén kommer under presentationen först att göra en kort inledning kring musikutövande, genre och genus generellt. Vad säger forskning på området? Hur kan vi förstå könsstereotypa uttryck inom musikområdet ur ett genusteoretiskt perspektiv? Därefter kommer hon att berätta om sin egen forskning som främst behandlar genusproblematik på musikutbildningar.

Normkritiska perspektiv i scenkonstnärliga processer.
Kristina Hagström-Ståhl kommer att tala inifrån den scenkonstnärliga processen, med regissörens perspektiv på möjliga strategier för att arbeta normkritiskt och -kreativt med teater. Framförallt kommer hon att diskutera möjliga variationer på att ”spela problemet” eller föreslå lösningar, samt ta upp olika ingångar till att arbeta med ”klassiker” eller nyskriven text. Bland annat utgår hon ifrån sitt arbete med Kristian Hallbergs Här skulle vi leva, tillsammans, som spelar på Folkteatern 18 mars-22 april.

Kroppar, dans och genus – om hur elever positioneras och positionerar sig i grundskolans dansundervisning.
Med Märtha Pastorek Gripson.

Normer, makt & den frilansande konstnären.
Janan Zapata Gutierrez kommer att besvara tre huvudfrågor: Varför behövs ett normkritiskt perspektiv inom konst och kultur? Hur påverkas den frilansande konstnären av alla sociala normer och maktstrukturer? Vilka redskap finns för att kunna upptäcka, motverka och förebygga ojämlikhet utifrån ett intersektionellt perspektiv?

Anmälan via Kulturakademin Trappan. Begränsat antal platser.

Self tape – en workshop för skådespelare med Anja Schmidt

Self taping – provfilmning som skådespelaren gör med sig själv framför kameran, blir alltmer vanligt inom rollsättning/casting. Det förekommer som ett första steg i processen då skådespelare och rollsättare inte kan träffas personligen t. ex när utländska casting directors söker svenska skådespelare.

För många känns det som en utmaning att stå för såväl gestaltning som den tekniska utformningen av en self tape. I workshopen går Anja Schmidt igenom de nödvändiga grundelementen i filmarbetet och ger skådespelaren insikter om vad rollsättare och regissörer tittar på och letar efter i self tapes. Workshopen blandar föreläsningar och praktiska filmövningar. Genom Anjas återkoppling kring övningarna och diskussioner i gruppen får deltagarna kunskap och kompetens att skapa self tapes som når fram, gör intryck och håller så god kvalité som möjligt.

Kursinnehåll

  • Grundläggande kamera- och mikrofonteknik
  • Bilden – utsnitt, riktningar, rörelse och tempo
  • Ljudet – volym, tempo och artikulation
  • Self tapens olika steg
  • Olika förutsättningar, olika genrer
  • Vad behöver mottagaren se/veta?
  • Redigering, komprimering, format och distribution

Alla moment gås igenom i praktiska övningar där deltagarna turas om att agera framför kameran, assistera bakom kameran eller följa arbetet som åskådare. Övningarna följs upp av Anja och med diskussioner i gruppen.

Kursen kräver att deltagarna tar med en smartphone, bordsstativ/selfiepinne och har tillgång till en dator med ett enkelt redigeringsprogram.

Anja Schmidt har arbetat som casting director i tjugo år och har rollsatt långfilmer, tv-serier och novellfilmer för SVT, stora som små filmbolag liksom reklamfilm. Hon var en av projektledarna vid kompetensutvecklingsprojektet KulturKraft Syd, har lett workshopen Skådespelaren framför kameran tillsammans med Goran Kapetanovic under många år och är också verksam som skådespelare.

Gaga för skådespelare och musikalartister med Hillel Kogan i Göteborg

I samarbete med Kulturakademin Trappan och Högskolan för scen och musik

Gaga is a movement language which Ohad Naharin developed over the course of many years
and which is applied in daily practice and exercises by the Batsheva Dance Company
members. The language of Gaga originated from the belief in the healing, dynamic, everchanging
power of movement.

Gaga is a new way of gaining knowledge and self-awareness through your body. Gaga
provides a framework for discovering and strengthening your body and adding flexibility,
stamina, and agility while lightening the senses and imagination. Gaga raises awareness of
physical weaknesses, awakens numb areas, exposes physical fixations, and offers ways for
their elimination.

The work improves instinctive movement and connects conscious and
unconscious movement, and it allows for an experience of freedom and pleasure in a simple
way, in a pleasant space, in comfortable clothes, accompanied by music, each person with
himself and others. OBS! Undervisningen sker på engelska

Ansökan görs via Kulturakademin Trappan

Hillel Kogan is a choreographer, dancer, dramaturge and teacher. He has been creating dance
works since 1996. For nine years he focused on short creations and was commissioned to
create works for the National Ballet of Portugal , Muza Dance Company, for the Shades of
Dance Festival at the Suzanne Dellal Center and others.

He teaches Gaga, repertoire (his own and other’s) and contemporary dance. He has
taught at companies such as Norway’s Carte Blanche, Gauthier Dance in Germany, IT Danza
in Spain and more. He also teaches dance to undergraduate students of the Jerusalem
Academy of Music and Dance.

In 2005, he received an invitation to work as Assistant Choreographer to Ohad Naharin. In
this role, Hillel has worked with the Batsheva Ensemble as well as various foreign troupes. In
parallel to this position, he has been an active member of the Israeli and international dance
communities as an independent choreographer. A number of his works have been celebrated,
featured and praised in international festivals and the media.

 

Tanken och ordet – Masterclass med Henric Holmberg

Mästarklassen är en fortsättning på Henric Holmbergs ”grundkurs” Tanken och ordet. Den vänder sig till skådespelare som gått grundkursen men även till dig som har annan erfarenhet av arbete med diktuppläsning eller recitation och vill fördjupa dig.

Varje deltagare väljer, tillsammans med Henric,  ett tema eller en historisk eller samtida poets verk att fördjupa sig i.  Efter genomgången mästarklass kommer varje deltagare att ha ett diktprogram att framföra.

Kursen består av ett växelspel mellan praktiskt textarbete – att framföra texter som ställer krav på analys och eftertanke – och idéhistoriska samtal där begrepp som kulturarv, modernitet, postmodernitet får ett innehåll. Ambitionen är att deltagarna ska finna glädje i intellektuellt arbete och skaffa sig vana vid att självständigt arbeta med avancerade, poetiska texter. Kursen ger också färdighet i att framföra text utan att luta sig mot ”rollen” och inbjuder till reflekterande strövtåg i litteraturen och kulturhistorien.

Jag är väldigt glad att jag fick gå kursen! Blev inspirerad av mina kurskamrater och framför allt av Henric Holmberg. Han hade ett sånt lugn och en så kompetens. Det var underbart att få hänga med honom!
Säger en nöjd deltagare efter förra årets kurs

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

Radioteater – grundkurs med Ludvig Josephson

Kursledare är Ludvig Josephson vars uppdrag är att introducera yrkesverksamma skådespelare till radioteatermediet och dess speciella förutsättningar. De scenerier, riktningar, uttryck, förberedelser och metoder som används i arbetet med radioteater skiljer sig ofta avsevärt från de som används inom scenteater och film.

Tillsammans med  Ludvig lyssnar deltagarna på föreställningar ur Radioteaterns repertoar föra att få ett gemensamt underlag för diskussioner och analyser. Genom praktiska övningar i inspelningsstudion och kring mikrofonen får deltagarna möjlighet att få en djupare förståelse för hur det går till att spela in en radioteaterpjäs. Före kursstart får var och en en skrivuppgift. Med den som dramatiskt material får deltagarna tillfälle att också pröva på radioteaterregi från kontrollrummet. Gruppen lyssnar på de inspelade övningarna analyserar och diskuterar gemensamt utfallet.

Ludvig Josephson är utbildad vid Dramatiska Institutets radiolinje (1992-1994) och var under nitton år medarbetare vid Radioteatern i Sveriges Radios P1. Han har där regisserat ett femtiotal föreställningar samt även producerat, dramatiserat och skrivit manus.


Radioteater – fördjupningskurs med Ludvig Josephson

En två veckor lång fördjupningskurs, med Ludvig Josephson, för professionella skådespelare som tidigare gått kurs med Ludvig Josephson eller på annat sätt tillägnat sig en grundläggande kunskap om radioteater.

Gruppen ägnar de två fördjupningsveckorna åt att spela in två radiopjäser à cirka 20 minuter. Pjäserna är specialskrivna så att deltagarna får ungefär lika stora roller. Arbetet med båda pjäserna delas upp så att gruppen använder förmiddagen till inspelning av den ena pjäsen och eftermiddag till den andra växelvis. Alla kursdeltagare deltar som aktörer, rekvisitörer, assistenter eller åhörare vid samtliga inspelningspass.

Efter varje pass har gruppen, Ludvig och ljudteknikern ett gemensamt samtal med frågor och analys kring arbetsprocessen. Ljudteknikern och Ludvig klipper och ljudlägger materialet i anslutning till kurstillfällena. Alla är välkomna att sitta med även under arbetet med detta. Kursen avslutas med gemensam lyssning på och utvärdering av det inspelade materialet. Det ska understrykas att de färdiga föreställningarna aldrig kommer att offentliggöras, utan är tänkta enbart som övningsstycken.

Ludvig Josephson är utbildad vid Dramatiska Institutets radiolinje (1992-1994) och var under nitton år medarbetare vid Radioteatern i Sveriges Radios P1. Han har där regisserat ett femtiotal föreställningar samt även producerat, dramatiserat och skrivit manus.

OBS! Ange i fältet Meddelande i ansökan var och när du gick kurs i radioteater för Ludvig eller vilka erfarenheter av radioteater du har.

Bara börja! Improviserad inspirationskurs i att skriva med Paula McManus

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig men utan att få ned ens en halv A4? Vill du vara bra på en gång? Orkar du inte hitta in i din text? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att få göra själv?

Man måste bara våga. Bara börja!

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Under kursen jobbar gruppen med att improvisera och skriva om vartannat. Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Deltagarna tar hjälp av varandra genom att improvisera kring texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursen mål är att deltagarna ska våga börja skriva, våga lita till sin egen ton och sin egen stil. Hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Paula McManus har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i den fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

Streckgubbar

Gaga och FloWork – rörelse och improvisation med Emma Rozgoni & Noam Carmeli i Stockholm

Workshop i Stockholm riktar sig till skådespelare med eller utan förkunskaper inom dans/rörelse. Kom precis som du är, i bekväma kläder, i strumplästen eller barfota!

Workshopen utforskar principerna inom Gaga och FloWork, var och en för sig och tillsammans i gruppimprovisationer. Syftet är att undersöka relationen mellan individen och gruppen och pröva nya verktyg som kan berika deltagarnas individuella rörelsespråk. I det moderna samhället, som ofta uppmanar till konkurrens, kan önskan att fullfölja en individualitet leda till känslan av att grupptillhörigheten begränsas eller försvinner.

Workshopen vill ta en djupare titt på dessa frågor och idéer, och undersöka dem på ett fysiskt sätt på golvet. Hur kan varje individ få utrymme och frihet att uttrycka sig, och samtidigt vara öppen och tillgänglig för möjligheten att skapa tillsammans?

Gaga – Emma Rozgoni
Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, och har utvecklats av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Metoden ger tillfälle att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor och samtidigt komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Metoden öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor och utforskande inom ett brett spektrum av strukturer, kvaliteter och rörelser. Gaga-metoden ger en upplevelse av frihet, för var och en likväl som tillsammans med andra.

Flow (FloWork) improvisation i praktiken – Noam Carmeli
FloWork är en rörelsepraxis som grundar sig på principer från Aikido, Ilan Lev-metoden och kontaktimprovisation. Metoden erbjuder verktyg för att vidga kroppens möjligheter till fri rörlighet och styrka, en kombination som redan naturligt existerar omkring och inuti oss. Genom olika övningar kommer vi att hitta sätt att använda vårt skelett för att på bästa sätt ge stöd för rörelsen att ta form, frigöra onödigt muskelarbete, och på så sätt tillåta kroppen att vara jordad, tillgänglig och fri.

Gaga och FloWork – rörelse och improvisation med Emma Rozgoni & Noam Carmeli i Malmö

Workshop i Malmö, i samarbetet med Teatercentrum Södra, som riktar sig till professionella skådespelare med eller utan förkunskaper inom dans/rörelse. Kom precis som du är, i bekväma kläder, i strumplästen eller barfota!

Workshopen utforskar principerna inom Gaga och FloWork, var och en för sig och tillsammans i gruppimprovisationer. Syftet är att undersöka relationen mellan individen och gruppen och pröva nya verktyg som kan berika deltagarnas individuella rörelsespråk. I det moderna samhället, som ofta uppmanar till konkurrens, kan önskan att fullfölja en individualitet leda till känslan av att grupptillhörigheten begränsas eller försvinner.

Workshopen vill ta en djupare titt på dessa frågor och idéer, och undersöka dem på ett fysiskt sätt på golvet. Hur kan varje individ få utrymme och frihet att uttrycka sig, och samtidigt vara öppen och tillgänglig för möjligheten att skapa tillsammans?

Gaga – Emma Rozgoni
Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, och har utvecklats av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Metoden ger tillfälle att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor och samtidigt komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Metoden öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor och utforskande inom ett brett spektrum av olika strukturer, kvaliteter och rörelser. Gaga-metoden ger en upplevelse av frihet för var och en likväl som tillsammans med andra.

FlowWork –  Noam Carmeli
FloWork är en rörelsepraktik som grundar sig på principer från Aikido, Ilan Lev-metoden och kontaktimprovisation. Den erbjuder verktyg för att vidga kroppens möjligheter till fri rörlighet och styrka, en kombination som redan naturligt existerar omkring och inuti oss. Genom olika övningar och improvisationer kommer vi att hitta sätt att använda vårt skelett för att på bästa sätt ge stöd för rörelsen att ta form, frigöra onödigt muskelarbete, och på så sätt tillåta kroppen att vara jordad, tillgänglig och fri.

Sång, språk och scenisk gestaltning med Pia Olby och Catherine Hansson

Vad händer om man blandar Shakespeares sonetter med sånger av nutida pop- och rockartister? Kan man arbeta med text och sång så att de olika formerna av gestaltning befruktar och positivt påverkar varandra?

När man växlar mellan tal och sång ger sångens naturliga kroppsförankring direkt hjälp till den språkliga gestaltningen. Det starka kroppsliga engagemang som krävs för att frambringa en bärande ton gör det omöjligt för huvudet, med sina tankar och idéer, att styra för mycket. Närvaro i andning och ton ger en automatisk förhöjning som hjälper den personliga sceniska gestaltningen.

När man talar är det texten och dess betydelsebärande och gestaltande funktion som är framträdande vilket frigör sången så att att den får en tydligare berättelse. Risken att sångaren fastnar i tankar om tonbildning och att ”sjunga fint” minskar.

Deltagarna får möjlighet att utforska och medvetandegöra vad som sker när man blandar talad och sjungen text i sömlösa övergångar.

Kursupplägg
Första veckan delas gruppen på hälften. Förmiddagarna ägnas åt uppvärmning, avspänning, andning, röstergonomi, sång-, tal- och röstteknik. Eftermiddagarna ägnas åt språklig gestaltning med texter av Shakespeare med Catherine och sånggestaltning av utvalda sånger med Pia.
Andra veckan arbetar gruppen tillsammans och då integreras sånglig, språklig och fysisk gestaltning till en konstnärlig helhet. Kursen avslutas med en opretentiös redovisning.

Språklig gestaltning
Kursdeltagarna undersöker och arbetar med gestaltning av röstens och språkets uttrycksmöjligheter. Undervisningen innehåller tekniska övningar som syftar till att stärka rösten och förbättra artikulationen och övningar som fokuserar på gestaltning.
Med Shakespeares sonetter som utgångspunkt arbetar deltagarna, med andningen i texten och att ”äga orden” för att förstå dem, inte bara intellektuellt utan även fysiskt och emotionellt.

På en nivå är dessa övningar rent tekniska men på en annan nivå hjälper tekniken till att upptäcka mer information i texten. Teknikerna kan även ge en snabbare inlärning av texten, återuppväcka gnistan och energin när texten är monoton eller slentrianmässig och framförallt att återerövra det levande nuet.

Sånggestaltning
I Pias undervisning utgår varje deltagare från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. Deltagarna arbetar både med andning och röstuppvärmning och sjunger individuellt inför varandra. Arbetssättet kräver en tillåtande atmosfär i rummet.
Pias pedagogik har ingen linjär progression utan mer formen av en fördjupande spiral som tar sin utgångspunkt i varje skådespelares individuella erfarenhet av sång. Undervisningen är alltid individanpassad.

Catherine Hansson är skådespelare och verksam logonom bland annat vid Kungliga Operan, Operahögskolan och Stockholms dramatiska högskola. Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 1976-79 och examinerad logonom (röst- och talpedagog med estetisk inriktning) på Stockholms Musikpedagogiska Institut.

Pia Olby är sångare och pedagog bland annat vid Stockholms dramatiska högskola. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se