20 Quick Fixes – marknadsföring med begränsade resurser

I samarbete med Dans- och Musikalliansen.

Vill du ha fler bokningar till teatern eller fler spelningar med din egna monolog? Hur kan du nå en större publik trots att det varken finns tid eller pengar? Varför ska kultursekreteraren eller Riksteatern välja att köpa in just din föreställning istället för någon annans? Hur ska du få publiken att komma till teatern?

I den här workshopen får du konkreta tips på vad du kan göra, baserat på din verklighet, för att nå den publik du vill ha. Du får handfasta tips och uppslag på hur du kan marknadsföra föreställningarna, teatern och dig själv effektiv både i sociala medier och mer traditionellt. Tillsammans tittar Heather och gruppen på hur man når den publik som är intresserad och vad de kan förvänta sig av dig. Vilket är det bästa sättet att få dem att förstå vad som är unikt och fantastiskt med just din föreställning? Efter workshopen med Heather kommer du att veta hur du ska använda tid och pengar för att nå bästa resultat med begränsade resurser.

OBS! Workshopen ges på engelska. Inför workshopen vill Heather ta del av deltagarnas aktuella marknadsföringsinsatser som förberedelse.

Heather Maitland is an arts consultant, author, trainer and an Associate Fellow at the Centre for Cultural Policy Studies at the University of Warwick.  Heather has worked as a marketer for a wide range of arts organizations: from the smallest of touring theatre companies to running the London end of the Royal Shakespeare Company’s marketing operation. She has supported over 100 arts organizations as head of two of the UK’s audience development agencies. Heather has nine books on arts marketing and audience development to her credit.

Sånggestaltning – med Pia Olby

Kursen i sånggestaltning erbjuder skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala- och musikaliska potential och att utmana sig själva.

Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra– vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Du som antas till kursen ska ha med dig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Du bör dock välja material i en tonart som passar din röst.

Pia Olby är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Arne Tengstrand medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

Att dramatisera för scenen

Kursen vänder sig till skådespelare som är nyfikna på att dramatisera litterära förlagor för scenen. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av att skriva dramatik.

Veckan innehåller textanalys, grundläggande dramaturgi, tid för eget arbete, handledning i skrivande/ idéarbete och tid för gemensam reflektion kring de frågeställningar ett dramatiseringsarbete kan innebära, exempelvis;

  • Vilket material lämpar sig för dramatisering?
  • Vilken är min personliga utgångspunkt?
  • Vilka karaktärer/funktioner behöver jag?
  • Hur välja/ välja bort?

Du får i god tid före kursstart välja vilken av två förelagda noveller du vill ha som utgångspunkt för att utveckla en dramatiseringsidé. Arbetet med att dramatisera novellerna sker i workshopform och genom individuella skrivövningar. Deltagarna använder sina erfarenheter som skådespelare för att undersöka och prova olika dramatiseringsmöjligheter. I skrivövningarna blir utmaningen att ge dramatiken fysisk gestalt och liv.

Kursledarna Camilla Blomqvist, verksam som dramatiker, dramaturg och radioproducent, och Anna Azcárate, skådespelare och regissör, har tillsammans dramatiserat flera romaner. Senast trilogin Löwensköldska ringen för Uppsala Stadsteater. Att kombinera Camillas kompetens som dramatiker och dramaturg med Annas erfarenhet som skådespelare och regissör visade sig fruktsamt redan vid det första samarbetet med Jane Eyre för Malmö Stadsteater.

Ljudboksinläsning – i samarbete med Visuellt Ljud

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med medarbetare från Visuellt ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning. Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par

Visuellt Ljud i Stockholm AB Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 1000 inspelade titlar. Kursledare är Anders Brisling och Lars Jansson.

Mixed Reality and the Theatre of the Future – International seminar and workshop in Malmö

TeaterAlliansen och Teatercentrum bjuder in till seminarium, workshop och paneldiskussion kring konstnärlig utveckling inom Viritual Reality.

De senaste årens stora framsteg inom Viritual Reality har möjliggjort en helt ny form av upplevelser. Vi tror att scenkonsten, och andra kreativa områden, har mycket att vinna på att ta till sig den nya tekniken, vara med att undersöka och utveckla den och se om och hur den kan bidra till förnyelse.

Joris Weijdom, grundare av MAPLAB i Utrecht, som både forskat och arbetet praktiskt med VR, och Malmöbaserade Bombina Bombast, som producerat scenkonst med VR-teknik, blir våra guider under två dagar.

Läs mer här.

Seminariet med Joris Weijdom vänder sig till en bred publik med intresse för den nya tekniken och möjligheten att använda och utveckla den inom olika kreativa områden.
Pris endast seminarium och paneldiskussion: 180 kr.

Workshopen med Bombina Bombast vänder sig till scenkonstnärer bl. a. skådespelare, regissörer och scenografer.
Pris seminarium, workshop och paneldiskussion: 500 kr.

Läs hela programmet här.

För anmälan endast till seminariet/paneldiskussion klicka här. Sista anmälningsdag 29 september.

Ansökan till workshopen är stängd, sista ansökningsdag var 24 september.

Rösten och dialoger ur Tennesse Williams pjäsbibliotek – workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen, unik röstteknik. Den bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i de övningar som kursdeltagarna arbetar med.

Undervisningen fokuserar på arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med deltagarnas alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med dialoger ur Tennesse Williams pjäser Linje Lusta och Katt på hett plåttak.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstpedagog med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl a England, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl a internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.

Rösten och den klassiska grekiska texten – workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen röstteknik. Den bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i övningarna som kursdeltagarna arbetar med.
Undervisningen fokuserar på arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med varje deltagares alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med klassiska grekiska texter.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstpedagog med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl. a. Storbritannien, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl. a. internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.

Dubbning av film och tv-serier

Kursen ger deltagarna en bred introduktion till och förståelse för dubbningsbranschen. Under kursveckan blandas föreläsningar, diskussioner, studiebesök och praktiskt arbete. Ämnen som tas upp är branschens utveckling, producentens, teknikerns, skådespelarens och regissörens roller och arbete i studion – från beställning till färdig produkt. Möjligheten till jobb, hur man marknadsför sig som röstskådespelare och var jobben finns tas också upp.

I studion får deltagarna under ett par kortare pass praktisk erfarenhet av arbetet som röstskådespelare under verkliga förhållanden i Eurotrolls studio.

Kursledare är skådespelaren Peter Sjöquist, som sedan 1988 även arbetar som röstskådespelare, översättare och dialogregissör inom dubbning. Som dialogregissör har han ansvarat för storfilmer från bl. a. Disney, Dreamworks, Sony Pictures med flera. Under flera år var han också chef på en av Sveriges största studior.

Streckgubbar

Gaga – drop-in morgonträning för skådespelare med Emma Rozgoni

Gaga tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koregrafen Ohad Naharin. Gaga erbjuder möjlighet att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter och utmanar våra vanor och ovanor. Gaga öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor, och utforskande inom ett brett spektrum av olika texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

INSTÄLLT! Workshops & mötesplats Östersund

Tre dagar fyllda med workshops och kollegiala möten för scenkonstnärer verksamma i norra Sverige. Deltagarna bor tillsamman på STF:s vandrarhem Ledkrysset och deltar i fyra workshops som sträcker sig från rörelseträning till docktillverkning. Kvällstid finns utrymme för samtal, spontana initiativ och nätverkande. Medlemmar i Teatercentrum Norra och anställda vid TeaterAlliansen deltar utan kostnad, för övriga är kostnaden 4.500 kr. exklusive resa och vissa måltider. Dagarna avslutas med en öppen redovisning för inbjudna från scenkonst- och kulturbranschen, politiker och tjänstepersoner.

Ansök senast 7 augusti till: lenitha.hedqvist@gmail.com

Läs mer om workshopsen och se hela programmet här.

Evenemanget är ett samarbete mellan Teatercentrum Norra och TeaterAlliansen med stöd från Regioner Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen