TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Radiodrama

En kurs för dig som är nyfiken på att utforska radiomediet som uttrycksform. Vad är utmärkande för drama i radio? Vilka möjligheter har skådespelaren till gestaltning och hur skiljer sig gestaltningen från den på t.ex. teater, film och tv? Tillsammans med kursledarna Eva Staaf och Frida Englund lyssnar deltagarna på olika genrer av nutida radiodramatik, analyserar och diskuterar. Grunderna för hur skådespelarens röst och kropp förhåller sig till mikrofonen och rummet gås igenom i praktiska övningar. Under veckorna arbetar deltagarna med dialogscener i studion under förhållanden helt lika dem som vid professionella produktioner. Deltagarna får också i uppgift att under kursen skriva en kort monolog som regisseras och spelas in och som kan användas till röst- och arbetsprov i framtiden.

Eva Staaf är en av SR Radiodramas mest anlitade regissör. Hon har bland annat regisserat de två senaste årens adventskalendrar för SR och gjorde nyligen P3-serien Smittan, som har premiär den 30 oktober 20108.

Frida Englund är ljuddesigner på SR Radiodrama samt undervisar regelbundet på StDH. Senast har hon arbetat med serierna Cheferna och Parmiddagen för P1 och tweeni-serien Cringe för SR Drama för unga.

Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med medarbetare från Visuellt ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning. Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Visuellt Ljud i Stockholm AB är Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 1000 inspelade titlar. Kursledare är Anders Brisling och Lars Jansson.

TeaterAlliansen, casting, self tape, kompetensutckling, skådespelare

Knäck koden – A och O för en lyckad casting

En tredagars workshop med Anja Schmidt för dig som vill öka dina chanser att arbeta med film och tv. Först undersöker vi skillnaden mellan gestaltning på scen och för film, sedan går vi stegvis igenom olika moment i castingprocessen, där du får användbara tips och råd inför auditions och provfilmningar.

Målet är att du ska bli vän med kameran, lära dig att förstå filmmediet och vad det innebär för ditt arbete, exempelvis vart du ska titta, hur mycket du kan röra dig och hur du talar. Vi går igenom vad du behöver förbereda för att göra ett gott intryck vid en casting. Vad alla filmtermerna betyder och vad de innebär för ditt arbete. Även vad du behöver känna till för att göra en bra self-tape, något som ofta används som ett första steg i castingen, gås igenom.

Anja Schmidt som leder workshopen har rollsatt film, tv-serier, reklam- och informationsfilm. Hon har arbetat med regissörer som Jan Troell, Tomas Alfredson, Thérèse Ahlbeck, Leif Magnusson och Amanda Adolfsson. Hon har lett workshops i casting- och presentationsteknik samt self-taping  vid Teaterhögskolan, Teateralliansen och genom Arbetsförmedlingen. Hon är själv skådespelare, vilket ger henne ett fruktbart dubbelt perspektiv på castingarbetet.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

En personlig ingång i det sceniska arbetet/INSTÄLLD

INSTÄLLD
Kursens syfte är att öka medvetenhet, lust och flexibilitet i skådespelararbetet och göra skådespelaren till mer av en avsändare i mötet med publiken. Kursen syftar även till att stärka förmågan att vara närvarande i nuet och öka bredd och frihet i skådespelarens uttryck.

Metoden fokuserar på ett personligt och relationellt arbete, dvs hur skådespelaren som person är närvarande i gestaltningen. Metoden Improgestalt, använder improvisationer med tydliga ”situationsramar” och gemensam reflektion kring vad som hindrar oss att vara närvarande i ovisshet. Metoden stärker förmågan att använda och lita på den egna kroppsliga impulsen i nuet och att våga släppa självbetraktandet; kontrollen över det egna uttrycket.

Exempel på kursens innehåll

  • sinnestränande övningar, ensembleövningar och teaterlekar
  • spontan gestaltning i improvisationer med tydliga ramar
  • fördjupad personlig reflektion

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Eva Wendt (www.co-act.se) är utbildad regissör på Teaterhögskolan i Malmö (2002-2004) och har en 4-årig utbildning i gestaltterapeutisk metod. Hon har frilansat som skådespelare och regissör i 30 år och är idag konstnärlig ledare i SPECT.scenkonst. Eva har spelat på bl a länsteatrarna i Jönköping och Skaraborg och i fria grupper. Hon har haft regiuppdrag på b la Teater Terrier, Teater 23, Uppsala stadsteater, Byteatern i Kalmar och Månteatern i Lund. I den egna gruppen SPECT.scenkonst har hon regisserat Gunnar utan filter (B Hansson) 2016 och KRYA (S Sturesson Svansjö) 2017. Eva leder också kurser i konstnärlig fortbildning, och i ledarskap/personlig utveckling inom företag och organisationer.

TeaterAlliansen, skådespelare, komptensutveckling

Musikdramatisk gestaltning

Kursen riktar sig till skådespelare som vill utveckla färdigheter och ny kunskap inom musikdramatiskt berättande – i grupp och individuellt.

Kombinationen text, sång och musik utgör grunden för berättandet och samverkar i en scenisk gestaltning. Kursen syftar till att undersöka och utmana traditionella uppfattningar kring musikteaterns potential. Kursen vill också genom gruppens musikaliska och sceniska samspel konfrontera normer. Syftet är också att utveckla den individuella sångliga förmågan i en scenisk situation.

Workshopen ges i form av musikalisk instudering, sång- och rösttekniska övningar och samspelsövningar i grupp. Övningarna  tränar och stärker förmågan att anpassa sig fysiskt, mentalt och emotionellt till en scenisk uppgift och till ensemblen. Under kursen kommer ett förelagt musikdramatiskt material att användas. Materialet skickas till varje deltagare en vecka innan kursstart i form av text, noter, samt ljudfil med sångstämmor.

Kursen leds av Monica Tyllgren som sedan många år undervisar skådespelare i sång och musikdramatisk gestaltning vid Teaterhögskolan i Malmö. Monica har lång och gedigen erfarenhet av scenisk gestaltning inom opera och musikal som solist, korist och som instuderare och coach vid några av landets främsta institutioner för musikteater. Under de senaste åren har hon skrivit och komponerat musikdramatiska verk i en vilja att förnya genren samt utifrån ett samhälleligt perspektiv beskriva vår samtid.

Lotta Hasselquist som deltar som ackompanjatör halva dagarna är utbildad konsertpianist vid Musikhögskolan i Stockholm och har jobbat med musik inom många olika områden. Hon har jobbat inom många musikaliska genrer bland annat som kapellmästare på både institutionsteatrar och fria teatrar. Hon har spelat allt ifrån folkmusik och musikal, till kammarmusik och jazz tillsammans med popartister såväl som operastjärnor.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Idé- och projektutveckling för skådespelare/INSTÄLLD

INSTÄLLD
Utveckla och förverkliga dina idéer!
Tänker du på att du skulle vilja skapa något eget, driva din egen idé till ett projekt med publikt genomförande? Eller jobbar du med egna projekt redan idag men behöver lite inspiration och goda råd för att komma vidare? Då är den här föreläsningsserien för dig!

Kom och lyssna på kollegor som berättar om hur de har gjort, om misslyckanden och succéer, om hårt arbete och skapandets glädje. Samtala med och ställ frågor till dem och till några av de största bidragsgivarna. Hur gör du en riktigt bra ansökan och får stöd till ditt projekt. Det blir också praktiska produktionstips från StDH:s lektor i scenkonstproduktion och information från tre av de bidragsgivande organisationerna.

Läs mer om föreläsarna här.

Program
Tisdag 16 oktober
10.00-12.30 PeO Sander, teaterproducent och lektor i scenkonstproduktion, StDH
13.30-16.00 Konstnärsnämnden, Tina Pettersson

Onsdag 17 oktober
10.00-12.00 Tobias Aspelin, skådespelare m.m.
13.00-15.30 Jimmy Meurling, mimskådespelare, koreograf m.m. och Angela Wand, skådespelare och cirkusartist

Torsdag 18 oktober
10.00-12.30 Ulrika Malmgren, skådespelare, regissör och pedagog
13.30-15.00  Kulturrådet, Caroline von Hove,

Fredag 19 oktober
10.00-12.30 Charlotte Engelkes, skådespelare, dansare, perfomanceartist m.m.
13.30-15.00 Stockholms Stads Kulturförvaltning, Birgitta Granbacka

Unfunky UFO – Performance workshop

Seke Chimutengwende och Alexandrina Hemsley, UK, bjuder in till en afrofuturistisk workshop för scenkonstnärer och konsthögskolestudenter.

Delta i dans-, skriv- och diskussionsövningar som undersöker potentialen i nya, alternativa framtidsscenarier och parallella verkligheter. Workshopen Unfunky UFO i Umeå ges för professionellt verksamma inom scenkonst, studenter vid Konsthögskolan, Umeå universitet, anställda vid Teateralliansen samt medlemmar och anslutna till Teatercentrum Norra och Danscentrum Norr. Workshopen är tillgänglig för deltagare med, eller utan, erfarenheter av att rasifieras. Workshopen innehåller text, rörelse, diskussion och kanske ett och annat attribut eller klädesplagg. Personliga berättelser – muntliga, symboliska eller kroppsliga – får plats att stiga till ytan.

Seke Chimutengwende och Alexandrina Hemsley, konstnärer, dansare och koreografer, från London har skapat performances tillsammans sedan 2016. De har utvecklat workshopserien Unfunky UFO som ett sätt att spinna vidare på sitt arbete, för att undersöka afrofuturismens potential och problemställning och som en plats för reflektion. Läs mer om konstnärerna och hur Unfunky UFO presenterades i London förra året här.

I sin performance Black Hole, som presenteras på Bildmuseet i Umeå den 7 september 2018, placerar de sina kroppar i föreställda landskap, och söker efter hoppfulla möjligheter i en kärv omgivning av både nuvarande och tidigare dystopier. Duon väver samman rörelse och poetisk text till en berättelse om universums historia, från Big Bang till dess död. Konstnärerna väcker genom Black Hole frågor om hur de kan förhålla sig till sina kroppar, vilka bär spår av marginalisering och rasism.

Arrangeras av Bildmuseet i Umeå i samarbete med Danscentrum Norr, Konsthögskolan, Umeå univeristet, Teatercentrum norra och TeaterAlliansen.

KL. 17.00-19.00 den 10 september håller också Seke Chimuntengwende och Alexandrina Hemsley en konstnärspresentation på Konsthögskolan, Umeå univeristet. Läs mer om Rum för Performance/Skifte – en performancehelg arrangerad av Bildmuseet och Norrlandsoperan 7-9 september, 2018.

Gaga morgonträning för skådespelare

Gaga drop-in morgonträning för skådespelare

Är du skådespelare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra.

Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Träningen är öppen för frilansande skådespelare och kräver ingen föranmälan.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

Den uttrycksfulla skådespelarrösten

Möt röstcoach Anita Heikkilä Einarsson i en dags intensiv workshop om röstteknik, röstvård och hur skådespelare kan arbeta med text i bunden form.

Workshopen fokuserar på röst och tal samt framförandet av text. Undervisningen består dels av arbete med andning, stöd och artikulation, dels textarbete. Olika uppvärmningsövningar för rösten gås igenom och gruppen arbetar med text på flera sätt.

– ”Vi söker textens rytm och bågar – var vill tanken landa? Vi har en frågande inställning till vad ett särskilt ord betyder i sitt sammanhang. Vi letar efter textens tempoförändringar, vändpunkter och utforskar pausens betydelse. Vad är undertexten och vad vill jag förmedla med min framställning? Vad innebär allitteration och assonans?”

I samarbete med Teatercentrum Norra.

Anita Heikkilä Einarsson, har tidigare varit verksam som skådespelare och lärare. Idag arbetar hon deltid som lektor i röst och ta vid Teaterhögskolan i Luleå samt som frilansande röstcoach.

Den uttrycksfulla skådespelarrösten

Möt röstcoach Anita Heikkilä Einarsson i en dags intensiv workshop om röstteknik, röstvård och hur skådespelare kan arbeta med text i bunden form.

Workshopen fokuserar på röst och tal samt framförandet av text. Undervisningen består dels av arbete med andning, stöd och artikulation, dels textarbete. Olika uppvärmningsövningar för rösten gås igenom och gruppen arbetar med text på flera sätt.

– ”Vi söker textens rytm och bågar – var vill tanken landa? Vi har en frågande inställning till vad ett särskilt ord betyder i sitt sammanhang. Vi letar efter textens tempoförändringar, vändpunkter och utforskar pausens betydelse. Vad är undertexten och vad vill jag förmedla med min framställning? Vad innebär allitteration och assonans?”

I samarbete med Teatercentrum Norra.

Anita Heikkilä Einarsson har tidigare varit verksam som skådespelare och lärare. Idag arbetar hon deltid som lektor i röst och ta vid Teaterhögskolan i Luleå samt som frilansande röstcoach.