TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning

Kursen ger professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg
10.00 – 12.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik i Nadine Georges tradition.

12.00 – 13.00
Lunch

13.00 – 16.00
Master class ackompanjerad av pianisten Arne Tengstrand då deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen som publik.

Förberedelser
Varje deltagare ska förbereda två sånger och ta med noter på dem till kursen. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

UPPSKJUTEN – Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria, 1 juni

Tre ftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen tillsammans med David Fukamachi Regnfors.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

Den sista eftermiddagen 1 juni kastar vi oss bland apelsinklyftor, fikonlöv, äpplen, kort sagt; frukt i dikt. Går det att ana några gemensam nämnare i sättet olika diktare använder sig av frukt i poesi? Eller är ett sådant försök till hopbuntning fruktlös? En experimentell vandring genom lyrikens trädgårdar, där det möjligen smyger sig in en och annan fjäril.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

David Fukamachi Regnfors är skådespelare utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, därefter verksam vid bl.a. Backa Teater, Dramaten och teaterkompaniet Jupither & Josephsson. Han är även med och driver en teatergrupp för ungdomar från Afghanistan och Iran. Gruppen har bl.a. framfört Kafkas ”Processen” och en dramatiserad reading av Daniel Yousefis roman ”Den åttonde kontinenten”.

UPPSKJUTEN – Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria, 25 maj

reftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen tillsammans med David Fukamachi Regnfors.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

Den andra eftermiddagen 25 maj blir det dikter om dikter. På vilket sätt pratar dikter och diktare med varandra? Vi undersöker dikter som på olika sätt hälsar, hyllar, bråkar eller retas med varandra. Vi läser texter av Göran Palm, Athena Farrokhzad och

Den sista eftermiddagen 1 juni kastar vi oss bland apelsinklyftor, fikonlöv, äpplen, kort sagt; frukt i dikt. Går det att ana några gemensam nämnare i sättet olika diktare använder sig av frukt i poesi? Eller är ett sådant försök till hopbuntning fruktlös? En experimentell vandring genom lyrikens trädgårdar, där det möjligen smyger sig in en och annan fjäril.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

David Fukamachi Regnfors är skådespelare utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, därefter verksam vid bl.a. Backa Teater, Dramaten och teaterkompaniet Jupither & Josephsson. Han är även med och driver en teatergrupp för ungdomar från Afghanistan och Iran. Gruppen har bl.a. framfört Kafkas ”Processen” och en dramatiserad reading av Daniel Yousefis roman ”Den åttonde kontinenten”.

TeaterAlliansen

UPPSKJUTEN – Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria, 18 maj

Tre våreftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen tillsammans med David Fukamachi Regnfors.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

Den första eftermiddagen 18 maj fördjupar vi oss i poetologi, läran om hur dikter vill komma till. Vi läser texter av bland andra Magnus William Olsson, Kristian Lundberg och Athena Farrokhzad.

Den andra eftermiddagen 25 maj blir det dikter om dikter. På vilket sätt pratar dikter och diktare med varandra? Vi undersöker dikter som på olika sätt hälsar, hyllar, bråkar eller retas med varandra. Vi läser texter av Göran Palm, Athena Farrokhzad.

Den sista eftermiddagen 1 juni kastar vi oss bland apelsinklyftor, fikonlöv, äpplen, kort sagt; frukt i dikt. Går det att ana några gemensam nämnare i sättet olika diktare använder sig av frukt i poesi? Eller är ett sådant försök till hopbuntning fruktlös? En experimentell vandring genom lyrikens trädgårdar, där det möjligen smyger sig in en och annan fjäril.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

David Fukamachi Regnfors är skådespelare utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, därefter verksam vid bl.a. Backa Teater, Dramaten och teaterkompaniet Jupither & Josephsson. Han är även med och driver en teatergrupp för ungdomar från Afghanistan och Iran. Gruppen har bl.a. framfört Kafkas ”Processen” och en dramatiserad reading av Daniel Yousefis roman ”Den åttonde kontinenten”.

Foto: Julia Lindemalm

DRAG – for Kings and Queens framflyttad

Workshopen vänder sig till dig, oavsett könsidentitet, som vill utforska nya uttryck inom skådespeleri och gestaltning och är intresserad av eller nyfiken på genus och normkritik.

I workshopen får du  på ett lekfullt sätt utforska drag genom övningar i fysisk gestaltning, attribut och improvisation. Du kommer även få möjlighet att skapa eget material utifrån karaktärs- och textarbete. I kursen varvas praktiska övningar med reflektion och diskussion.

Inom projektet Squeer har PotatoPotato Scenkonst de senaste tio åren skapat föreställningar och workshops som undersöker normer och kategoriseringar utifrån drag-tekniker. Genom sina dragking- och dragqueen-karaktärer har scenkonstkollektivet utmanat och överraskat sin publik i över 35 olika shower. PotatoPotato definierar ”drag” som ett kroppsligt sätt att problematisera genus, på och utanför scenen.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Kursledare är Helena Engberg Tunström och Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Kursledarna har tidigare lett workshops och kurser för bland annat Forum för Levande Historia, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö, Pedagogisk Inspiration, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, och elever i årskurs 8-9 i Malmö. Mer information om PotatoPotato och Squeer finns på deras hemsida: potatopotato.se

 

Intimacy Acting and Directing on Stage – workshop

Genom ett samarbete mellan yrkesavdelningarna Sveriges Filmregissörer (SFR), Skådespelaravdelningen, Sveriges Scenkonstregissörer inom Teaterförbundet och TeaterAlliansen erbjuds scenkonstregissörer och skådespelare att delta i workshopen med Ita O’Brien.

Workshopen leds av Ita O’Brien. Hon arbetar som Intimacy Coordinator och Movement Director inom teater och film/tv sedan många år, bl a var hon anlitad vid inspelningen av Netflix-serien ”Sex Education”. Läs mer om Ita och hennes arbete på https://www.itaobrien.com/.

Workshopen
Det finns i Sverige idag ingen etablerad, gemensam praxis för inspelning av scener med intimitet, nakenhet och sex. Bristen på samsyn och tydlighet gagnar ingen av de yrkesgrupper som arbetar i film- och tv-branschen. På utländska film- och produktionsbolag blir det allt vanligare att engagera en Intimacy Coordinator som ”benar ut”, förbereder och på inspelningsplats arbetar tillsammans med regissören och övriga funktioner. Syftet är att inspelningen av scener som innehåller intimitet, nakenhet och sex ska ske på ett strukturerat och förutsägbart sätt. Det bidrar till en tryggare arbetsmiljö för alla inblandande och lämnar därmed mer utrymme för berättandet och gestaltningen av intima scener.

Under workshopen kommer deltagarna, under Itas ledning, att praktiskt utforska och arbeta med de riktlinjer, Intimacy on Set’ guidelines, och ”best practice” som Ita tagit fram i sitt mångåriga arbete med intimitet inom teater- och filmområdet.

Riktlinjerna används för att göra situationen enklare och mer förutsägbar när yrkesgrupperna arbetar tillsammans med intimitet, simulerade sexscener och nakenhet framför kameran. Workshopen innebär en möjlighet att tillsammans med en auktoritet inom området påbörja ett arbete med att ta fram bättre arbetssätt för svenska inspelningar av scener med intimt innehåll.

Workshop hålls på engelska och är kostnadsfri. Ingen nakenhet kommer att förekomma.

OBS! Såhär ansöker du. Du behöver komplettera din ansökan nedan med, ditt cv (på svenska) samt en kort beskrivning av sin erfarenhet av intimitet vid inspelningar eller på scenen och dina förväntningar på workshopen på engelska – max 1 A4-sida ALLT I SAMMA DOKUMENT.

Om antalet sökande överstiger antalet platser kommer skådespelare och regissörer som är medlemmar i Teaterförbundet respektive anställda på TeaterAlliansen att prioriteras. Av de som inte väljs ut att delta i workshopen erbjuds ett begränsat antal observatörsplatser under delar av dagen.

UPPSKJUTEN! – Uppdatera din hemsida i WordPress

Workshop för dig som redan skapat en hemsida under grundkursen för WordPress och vill jobba vidare med den. Kanske var det länge sedan du arbetade med hemsidan och behöver friska upp dina kunskaper? Passa på att uppdatera WordPress och tema till senaste versionen, lägg till aktuell information och nya bilder. Eller kanske vill du tänka helt nytt. Under förmiddagen varvas gemensam genomgång med individuellt arbete.

Kafkas Arkiv – INSTÄLLD föreställning och introduktion till Motion Capture

Tillsammans ser vi föreställningen Kafkas Arkiv, där skådespelarna med hjälp av avancerad teknik som Virtual Reality, realtidsanimationer och Motion Capture får samsas med tecknade avatarer i detta märkliga universum. Det är en humoristisk svart odyssé genom Frans Kafkas klassiska verk med byråkrati, berusande maktkamp och vansinnig kärlek, tjugofem meter ner i urberget i KTHs Experimentella Scen KTH R1, där Sveriges första kärnreaktor en gång låg.

Efter föreställningen får vi en föreläsning kring erfarenheter från forskningsprojekt, workshops och teaterföreställningar där motion capture och realtids-animation varit en central ingrediens. Avslutningsvis får alla som vill möjlighet att själv prova tekniken.

Mer information och trailer: https://kafkasarkiv.se/

Mer om Motion Capture:
Med motion capture (mocap) teknik kan föremål eller människor i rörelse användas för att animera digitala karaktärer eller objekt. Mocap-teknik är väl förankrad inom film- och dataspelsindustrin, där den ofta används för att skapa digitala karaktärer såsom Gollum i Sagan om ringen-filmerna. Under de senaste åren har mocap i likhet med annan 3D teknik såsom 3D scanning, VR och AR, genomgått en demokratiseringsprocess och blivit tillgänglig för enskilda aktörer och konstnärer.

Daniel Sjöberg

Dubbning för film och tv

Aldrig tidigare har det funnits fler streamingkanaler och aldrig har det producerats så mycket lokaliserat material. Samtidigt är dubbningsbranschen omvittnat svår att ta sig in i för skådespelare.

Under den här kursen får du lära dig hur du använder dig av ditt skådespeleri i det här specifika hantverket. Hur följer du ett original och samtidigt frigör dig ifrån det så att det inte handlar om att imitera utan att göra din egen tolkning av karaktären och situationen. Kursen kommer att innehålla både föreläsningar och praktiska tips för hur du gör för att komma ifråga för dubbroller. Du kommer att få egen tid i studio för att ge dig erfarenhet av dubbning och ni kommer att observera varandras arbete och diskutera dubbningens utmaningar och möjligheter.

Daniel Sjöberg är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 1993-1997 och har erfarenhet av såväl teater och musikal som film och tv. Han har arbetat som dialogregissör inom dubbning i mer än 10 år och har bl.a. gjort de svenska versionerna av filmer som Modig, Monsters University, Röjar Ralf, Vaiana, Husdjurens hemliga liv och Lejonkungen. Daniel arbetar även själv som röstskådespelare och har som sådan gjort roller i över 500 filmer och TV-serier. Som teaterskådespelare har han arbetat på bl.a. Stockholms Stadsteater, Göteborgs Operan och Chinateatern. Just nu spelar Daniel en av huvudrollerna i Äppelkriget på Helsingborgs Stadsteater. Läs mer om Daniel.

Zoe Katsilerous och Eilon Morris

Rörelse som språk/språk som rörelse

Språk, text, rytm och koreografi – en kreativ workshop för skådespelare och dansare, i samarbete med Dansalliansen.

En fyra dagar lång workshop som kommer att flyta sömlöst mellan rörelse, röst och text. Du kommer att arbeta med röst som ett sätt att etablera djupare kontakt med rörelse och använda rörelse och kroppsmedvetenhet för att göra dig medveten om din personliga rytm samt språkets och textens underliggande rytm och musikalitet.

Som deltagare erbjuds du en samling verktyg och strategier för tydlighet, känslighet och kreativitet. Genom att uppmuntra till lek och experiment, kommer ni att arbeta med improvisationsverktyg, koreografi, text och utformningstekniker för rörelse och språk. Kursledare är Zoe Katsilerous och Eilon Morris vars samarbete erbjuder en holistisk psykofysisk workshop för skådespelare och dansare.

Zoe Katsilerou är en teatertillverkare, dansare, musiker, rösttränare, improvisatör och föreläsare. Född i Grekland är hon för närvarande baserad i Storbritannien och arbetar i hela Europa. Efter studier och forskning grundade Zoe Moving Voice Laboratory, ett utrymme för skådespelare, dansare och artister för att utforska förhållandena mellan koreografi och text.  Zoe är för närvarande universitetslektor i scenkonst vid Leeds School of Arts. Läs mer om Zoe Katsilerou.

Eilon Morris är en skådespelare, slagverk, kompositör och författare. Eilon uppträder regelbundet med Duende, ICEBERG och OBRA Theatre Co. Eilon har regelbundet undervisat vid DUENDE School of Ensemble Physical Theatre i Grekland och Indien, samt kört masterclasses och workshops för skådespelare, dansare och musiker vid institutioner i Australien, Argentina, Kanada, Frankrike, Mexiko, Nederländerna och i hela Storbritannien. Läs mer om Eilon Morris.