Patinering

 

”Patinering är att ge plagget en själ”

 

Workshopen riktar sig till kostymdesigners och scenografer som vill få fördjupad kunskap i patinering av kostym för scenkonst och film. Under 2 ½ kursdagar får deltagarna arbeta praktiskt med olika tekniker och uppgifter i färgverkstad varvat med teoretiska block för att utveckla kommunikation och samarbete med färgare/patinerare på en scenkonsinstitution.

Efter genomförd workshop har deltagarna fått praktiska verktyg och teoretisk kunskap för att självständigt utföra enklare patineringsarbeten i färgateljé och i fält, samt språk och kommunikativa verktyg för att utveckla det konstnärliga samarbetet med färgare/patinerare i mötet med en färgverkstad.

 

Upplägg:

Workshopen består av 2 ½ dag där praktiska moment kommer att varvas med teoretiska block.

 

1) Teori/Materialkunskap:

– Vad gör en patinerare på en teater?

– Hur kommunicerar jag med färgeriet? Vilka möjligheter finns? Vilka krav kan man ställa? Vad finns att erbjuda?

– Hur samverkar patinerarens arbete med text, skådespelare, regissör och scenograf/kostymdesigner?

Under kursen kommer deltagarna även att få ta del av olika exempel på skisser och patinerade kostymer från Dramatens ateljéer.

 

2) Praktiska moment – färgning och patinering i färgverkstad:

  • Färgning
  • Toning
  • Måla på tyg
  • Spruta med blomspruta
  • Färga efter bild/konstverk/förlaga
  • Stoppning och lagning

Under workshopen kommer alla deltagare få prova att själva patinera varsin kostym efter förlaga.

 

Förkunskaper:
Kursen vänder sig till professionellt yrkesverksamma scenografer & kostymdesigners. Ingen särskild förkunskap av patinering krävs.

 

Material/Utrustning:

Förkläde och textilsax medtages. Övrigt material och utrustning ingår i kursen.

 

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren. Kursen är kostnadsfri för frilansande scenografer & kostymdesigners, men vid antagning och sen avanmälan kan TeaterAlliansen komma att ta ut en avgift.

 

Antal platser: 6

 

Om kursledaren

Lotta Rudman är utbildad textilformgivare på HdK i Göteborg har en lång karriär bakom sig som dekormålare, färgare och patinerare inom såväl film som teater bland annat vid Dramaten, Göteborgs stadsteater och Wermlandsoperan.

 

Daniel Sjöberg

Dubbning för film och tv

Aldrig tidigare har det funnits fler streamingkanaler och producerats så mycket lokaliserat material. Samtidigt är dubbningsbranschen omvittnat svår att ta sig in i för skådespelare.

Du kommer under denna kurs att få egen tid i studio för att ge dig erfarenhet av dubbning och du kommer att observera andras arbete och diskutera dubbningens utmaningar och möjligheter.

Du kommer få lära dig hur du använder dig av ditt skådespeleri i det här specifika hantverket. Hur följer du ett original och samtidigt frigör dig ifrån det så att det inte handlar om att imitera utan att göra din egen tolkning av karaktären och situationen. Kursen kommer att innehålla både föreläsningar och praktiska tips för hur du gör för att komma i fråga för dubbroller.
Kursledare: Daniel Sjöberg

Datum och tid

3/9 16.00-18.00, 18.30-20.30 (söndag)
4/9 17.30-19.30, 20.00-22.00 (måndag)
10/9 16.00-18.00, 18.30-20.30 (söndag)
11/9 17.30-19.30, 20.00-22.00 (måndag)

Daniel Sjöberg är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 1993-1997 och har erfarenhet av såväl teater och musikal som film och tv. Han har arbetat som dialogregissör inom dubbning i mer än 15 år och har bl.a. gjort de svenska versionerna av filmer som Modig, Monsters University, Röjar Ralf, Vaiana, Lejonkungen och och en av Disney/Pixars senaste filmer ”Röd”. Daniel arbetar även själv som röstskådespelare och har som sådan gjort roller i över 500 filmer och TV-serier. Som teaterskådespelare har han arbetat på bl.a. Stockholms Stadsteater, Göteborgs Operan, Säffleoperan och Chinateatern. Nyligen aktuell i Säffleoperans uppsättning av ”Så som i himmelen”

Antal platser: 12
Deltagarurval görs i samråd med kursledare.

Skrivkurs för skådespelare

Man måste bara våga. Bara börja!

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig men utan att få ned ens en halv A4? Vill du vara bra på en gång? Orkar du inte hitta in i din text? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att komma igång att skriva?

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Under kursen byggs en trygg skaparmiljö, gemensamma skrivövningar med fokus på lek, grundläggande dramaturgi och berättartekniska varvas med eget skrivande.

Deltagarna tar hjälp av varandra genom att lyssna och diskutera texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursen mål är att deltagarna ska våga börja skriva, våga lita till sin egen ton och sin egen stil. Hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Gemensamma skrivövningar med fokus på lek och grundläggande dramaturgi.

2-3 september (lördag-söndag)

Skriv på egen hand med coachning av Paula

6-7 oktober (fredag-lördag)

Heldagar för att läsa och diskutera texterna och återkoppla på materialet.

12-13 november (söndag-måndag)

Tid: 10.00-16.00

Plats: TeaterAlliansen, Nacka

Paula McManus är konstnärlig ledare på Ung Scen Öst och har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i en fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

 

GAGA People – veckokurs MALMÖ

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Språk: engelska
Passen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. gruppen kommer bestå av både skådespelare och dansare.

Lee Brummer  is an independent choreographer, international guest teacher and educator. She completed her BA and teaching degree at Jerusalem Academy of Music and Dance and has studied psychology, theatre and pilates alongside her career as a dancer and choreographer. Associate Director and Co-founder of ilDance based in Gothenburg, Sweden. Since 2016 Lee also manages GAGA SWEDEN under the umbrella of ilDance. Lee danced with the Bat Dor Dance Company (Israel), The Emanuel Gat Dance Company (Israel) and with various independent choreographers across Europe. She has worked as choreographer’s assistant in a variety of dance productions and musicals in Sweden and abroad. Over the years Brummer has been teaching and working with companies such as: DV8, Australian Dance Theatre, Sydney Dance Company, National Dance Company Wales and Norrdans to name a few. She has been guest teaching at open professional classes, schools and universities worldwide and has been choreographing her own work within different international structures since 2010.

SketchUp Baskurs

SketchUp Baskurs riktar sig till nybörjare eller ni som vill få ett bättre arbetsflöde när ni ritar i programmet. Steg för steg går vi igenom programmets funktioner och verktyg som ni behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller från grunden.

Kursen består av 3 dagar. Den första dagen går vi genom programmets funktioner. Andra dagen börjar ni rita själva. Tredje dagen fördjupar vi oss i färg, textur, ljus och att skapa tekniska ritningar utifrån eran modeller.

Deltagarna väljer själv vad de vill rita i SketchUp under kursen. Det får gärna vara egna projekt och kan vara allt från en möbel till en byggnad (interiör eller exteriör) eller en dekor för en teaterpjäs. Om du inte har ett eget projekt kan du få ett exempel på ett projekt som du kan jobba med.

Efter kursen har ni grundkunskaper om hur ni kan rita era egna 3D modeller som ni kan använda när ni presenterar eran idéer (konceptuellt) eller när ni ska skicka ritningar till de som ska bygga det åt er (tekniskt).

Antal platser: 6

Om kursledaren Lisanne Fransen är produktionsdesigner, uppvuxen i Nederländerna och baserad i Stockholm. Utbildad vid Utrecht School of the Arts och Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har en bakgrund i utställningsdesign, men har på senare år främst arbetat med film, tv, reklam och musikvideo. Hon har även erfarenhet av att arbeta med scenografi för teater. Lisanne är aktuell med bland annat Snabba Cash (tv-serie, säsong 2, 2022) och Jag är Zlatan (2021) och den nya serien om Ronja Rövardotter som produceras för Viaplay med streamingpremiär under 2023.

Anlitad som gästlärare i 3D modellering vid Stockholms konstnärliga högskola för scenkonst- och filmstudenterna.

 

TeaterAlliansen i samarbete med Kulturakademin i Göteborg.

Ansök via Kulturakademin: https://www.kulturakademin.com/kurskatalog/sketchup-baskurs

The Business of Acting – workshop för skådespelare inom scen & film/tv

Syftet med denna tvådagars workshop, ”The Business of Acting”, är att du ska bli mer effektiv, strukturerad och fokuserad för att uppnå dina mål som skådespelare, men också att du ska känna dig inspirerad även de dagar du inte är framför kameran eller på scen. Under workshopen kommer vi att ta upp några av de viktigaste punkterna för att skapa inspiration, jobbmöjligheter och förutsättningar, så att du kan närma dig den plats du vill befinna dig på i din karriär. Det kan också vara så att du redan har en karriär som rullar på men vill hitta nya vägar och utmaningar. Det handlar om att med rätt energi och drivkraft genomgå en process, våga tänka ett steg till, ta dig själv vidare – Utmana dig själv!

Vem kan söka?
Professionella skådespelare som vill skapa en förändring – samt hitta nya möjligheter och inspiration.

Kursinnehåll
• Hur jag marknadsför mig själv mot filmbranschen på ett inspirerande sätt.
• Hur jag strukturerar mitt arbete som skådespelare för att närma mig de roller jag är intresserad av?
• Hur tar jag reda på vilka produktioner som ska göras och vem borde jag kontakta?
• Vad innebär det för mig att ha agent och hur kan vårt samarbeta leda till fler möjligheter?
• Hur planerar jag min budget när filmbranschen är en så pass osäker inkomst?
• Hur kan jag själv påverka så att jag får komma på provfilmning för intressanta roller?
• Hur breddar jag mitt nätverk genom filmfestivaler etc?
• Vilka är de internationella plattformarna som kan leda till roller utomlands?
• Lön & förhandling.

Omdömen från tidigare kursdeltagare
”Jag lärde mig ett helt nytt sätt att tänka och ta mig an yrket, vilket var något jag verkligen behövde för att komma vidare.”
”Jag gick därifrån med omfattande konkreta verktyg och upplevelsen att allt är möjligt.”
”Fått massor med bra idéer hur jag själv kan öka på chansen att få bra jobb.”
”Inspirerande och tankeväckande, gav input att tänka brett och att våga marknadsföra sig själv.”

Foto: Från inspelningen av The Playlist på Netflix, regisserad av Per-Olav Sørensen.

Fredrik Wagner: är utbildad skådespelare vid New York Film Academy. Han har under de senaste tio åren medverkat i ett 50-tal film- och tv-serier både i Sverige och internationellt. Just nu är han aktuell i hyllade tv-serien The Playlist på Netflix, samt i det amerikanska krigsdramat Warhunt där han gör en av huvudrollerna tillsammans med Mikey Rourke, Robert Knepper och Jackson Rathbone. I långfilmen Forget about Nick spelade han mot norska stjärnan Ingrid Bolsø Berdal, regisserad av Margarethe von Trotta. Fredrik driver studion ”Apartment 86” i Sthlm, en hub för professionella inom filmbranschen. Studion har funnits sedan 2012 och huserar skådespelare, manusförfattare, producenter, regissörer och även internationella filmskapare på besök i huvudstaden. ”Apartment 86” har haft stor betydelse och skapat en positiv energi i Sveriges filmbransch.
För mer information besök: www.fredrikwagner.com och www.apartment86.com.

Kursen görs i samarbete med/söks via Kulturakademien. Läs mer/ansök HÄR!

Motion Capture – i praktiken

Lär dig grunderna för Motion Capture – de grundläggande tekniska förutsättningarna, terminologin samt ett stort fokus på fysiskt skådespeleri och att arbeta i imaginära miljöer. Kursen innehåller bl.a. inslag av improvisation, karaktärsgestaltning och kroppspråk d.v.s. allt som kan ske inom kontexten av de unika möjligheter och restriktioner motion capture erbjuder.

Goodbye Kansas: skapar extraordinära visuella upplevelser; prisbelönta VFX, digital animation och performance capture för film, TV-serier, spel, gametrailers och reklamfilmer.

Nicklas Hansson: har bakgrund både som skådespelare och stuntman. Medverkar i Chinateaterns ”Bodyguard: The Musical” i rollen som Stalkern. Han har varit aktiv i branschen i över 15 år och har bl.a. medverkat i produktioner som Game of Thrones, Walking Dead, Dumbo och Transformers: Last Knight, och även här hemma i Sverige i produktioner som Beck och Morden i Sandhamn.
Framförallt är han specialiserad på Motion Capture där han har medverkat i över 50+ produktioner både som skådespelare, stuntman och stuntkoordinator och är ”Head of Swedish Operations” för Mocap Vaults, ett företag som har utbildat i motion capture i snart 10 år.

Antal deltagare: 12-13

Klädsel/Förberedelse: Bekväma kläder och inomhusskor. Det är ingen träningspass men det kommer vara fysiska övningar.

INSTÄLLT!15/5: Kollegialt samtal om skådespelarens ”verktygslåda”

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Vårens datum:
15 maj

OBS!
Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats.

Mer information kommer inom kort. Med reservation för ev. ändringar.

24/4: Kollegialt samtal om skådespelare Ingela Olssons ”verktygslåda”

ANMÄLAN STÄNGD, men det finns ännu plats för drop-in (OBS! för yrkesverksamma skådespelare). Först till kvarn gäller. Entrén öppnar 18.30.

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap.

Gäst: Ingela Olsson. Skådespelare sedan tidigt 80tal. Har arbetat på många  teatrar i Stockholm bl a Teater Galeasen, Pistolteatern, Orionteatern och Stockholms Stadsteater. Tillhör sedan drygt 10 år tillbaka Dramatens fasta ensemble. Medverkat i ett stort antal TV-, film-  och radioproduktioner.

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Vårens datum:
24 april
15 maj
OBS! Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats.

Mer information kommer inom kort. Med reservation för ev. ändringar.

13/3: Kollegialt samtal om skådespelarens ”verktygslåda”

Skådespelarna/samtalsledarna Oldoz Javidi och Steve Kratz möter skådespelarkollegor och fördjupar sig i samtal kring skådespelarhantverket och vilka ”verktygslådor” respektive gäst använder sig av. Kollegor välkomnas till samkväm med fokuserat samtal och delande kring vårt hantverk och yrkeskunskap

Målgrupp: skådespelare
samtalet är utan kostnad, men ev. förtäring bekostar du själv.

Gäst: Robert FuxSkådespelare och dragartist

Robert tillhör Kulturhuset Stadsteaterns fasta ensemble men är under våren tjänstledig och aktuell som Puck i ”En midsommarnattsdröm” av Benjamin Britten på Kungliga Operan. Han är också programledare för ”Dragrace Sverige” på SVT samt kommer spela den diaboliska skolrektorn Miss Trunchbull i ”Matilda – The Musical” av Roald Dahl som har premiär senare i höst på Stadsteatern.

Vilken verktygslåda Robert använder kommer vi få veta mer om i samtalet, men det kommer troligen handla om teaterglitter, motstånd som möjlighet och vikten av att inreda sina inre rum. Hur kan drag fungera som ett verktyg att närma sig en roll?

 

Vårens datum:
13 mars – Robert Fux
24 april – gäst ej klar
15 maj – gäst ej klar
OBS!
Begränsat antal platser – föranmälan har förtur och drop-in endast i mån av plats. Anmälan via hemsidan har stängt, men mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen
Du är garanterad plats OM du får bekräftelse via mejl.
Med reservation för ev. ändringar.