Konstnärlig salong #1 Kostymens möte med omgivningen

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Ingela Ihrman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #1 – Kostymens möte med omgivningen

Datum: 30 oktober

Gäst: Ingela Ihrman, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10-12: Ingela Ihrman berättar om sin konstnärliga praktik utifrån kostym, skulptur och performance.

 

#1 Ingela Ihrman är konstnär bosatt i Malmö/Stockholm och är verksam i Sverige och internationellt genom utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Genom sin praktik som omfattar bland annat skulptur, performance, video och text intresserar hon sig för vardagens starka känslor, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar Naturen. I hennes arbeten ställs frågan om människan är eller inte är en del av något större. Med ett lekfullt allvar vill hon väcka ömhet och ödmjukhet inför existensens villkor. Hon samarbetar ibland med andra bildkonstnärer eller är medskapare i kollektiva scenkonstprojekt.

Ihrman har en MFA från Konstfack, Stockholm (2012). I våras visade hon soloutställningen Nocturne på Gasworks i London och har tidigare medverkat i ett flertal nationella/internationella utställningar såsom Rooted Beings, Wellcome Collection, London, (2022); A Vegetal Encounter, La Casa Ecendida, Madrid (2021); Sensing Nature From Within, Moderna Museet, Malmö (2020); Yokohama Triennale (2020); Nordic Pavilion, 58th Venice Biennale (2019); The Inner Ocean, der TANK, Institut Kunst, FHNW Academy of Art and Design, Basel (2017); What Does Art Do, 11th Gwangju Biennale (2016) and Future Flourish, Tensta Konsthall (2016).

Aktuell med utställningen Miss Brunnsviken, på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm (till 1 oktober). Hon öppnar även soloutställningen Frutti di Mare på Malmö konsthall den 29 september.

https://www.ingelaihrman.com/info/

 

Ansökan är stängd. Obs! Gästen för aktuellt datum har bytts ut p.g.a. sjukdom. Vid återbud maila karin.vestlund@teateralliansen.se senast 29/10 kl 20.00

För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Konstnärlig salong #2 Färg och rumslighet

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Karin Mamma Andersson i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scen och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #2 – Färg och rumslighet

Datum: 13 november

Gäst: Karin Mamma Andersson, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10 – 12: Karin Mamma Andersson berättar om sin konstnärliga process i förhållande till rumslighet, färg och hur teatern, texten och scenografin influerat hennes måleri.

 

#1 Karin Mamma Andersson har på några få år intagit en plats som en av landets internationellt mest namnkunniga konstnärer. Uppväxten i Luleå med skogar och konstböcker besjälar hennes konst med trolsk berättarlust och referenser till såväl teater, vardagliga miljöer och andra konstnärers verk. Som konstnär skildrar Mamma Andersson levande interiörer, nakna landskap och scener ur vardagen. Hon gestaltar och återbrukar tiden i skapelser som väcker känslor, nyfikenhet och förundran. Mamma Anderssons genomslag har inneburit ett uppsving och förnyat intresse för måleriets möjligheter.

Karin Mamma Andersson har bland annat representerat Sverige på Venedigbiennalen (2003) och hennes konstverk har visats på ett flertal gallerier och museum runt om i världen såsom MoMa i New York, MoCA i Los Angeles, Nationalmuseum i Olso, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark såväl som Moderna Museet i Stockholm.

Aktuell med utställningen Runtom Hill tillsammans med Tal R på Malmö Konsthall (till 1 oktober).

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 10 november. 

 

På grund av stort antal anmälningar är ansökan nu stängd. För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

SketchUp Baskurs

SketchUp Baskurs riktar sig till nybörjare eller ni som vill få ett bättre arbetsflöde när ni ritar i programmet. Steg för steg går vi igenom programmets funktioner och verktyg som ni behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller från grunden.

Kursen består av 3 dagar. Den första dagen går vi genom programmets funktioner. Andra dagen börjar ni rita själva. Tredje dagen fördjupar vi oss i färg, textur, ljus och att skapa tekniska ritningar utifrån eran modeller.

Deltagarna väljer själv vad de vill rita i SketchUp under kursen. Det får gärna vara egna projekt och kan vara allt från en möbel till en byggnad (interiör eller exteriör) eller en dekor för en teaterpjäs. Om du inte har ett eget projekt kan du få ett exempel på ett projekt som du kan jobba med.

Efter kursen har ni grundkunskaper om hur ni kan rita era egna 3D modeller som ni kan använda när ni presenterar eran idéer (konceptuellt) eller när ni ska skicka ritningar till de som ska bygga det åt er (tekniskt).

 

Målgrupp: Scenografer och kostymdesigners inom scenkonst och film

Antal platser: 6

Om kursledaren Lisanne Fransen är produktionsdesigner, uppvuxen i Nederländerna och baserad i Stockholm. Utbildad vid Utrecht School of the Arts och Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har en bakgrund i utställningsdesign, men har på senare år främst arbetat med film, tv, reklam och musikvideo. Hon har även erfarenhet av att arbeta med scenografi för teater. Lisanne är aktuell med bland annat Snabba Cash (tv-serie, säsong 2, 2022) och Jag är Zlatan (2021) och den nya serien om Ronja Rövardotter som produceras för Viaplay med streamingpremiär under 2023.

Anlitad som gästlärare i 3D modellering vid Stockholms konstnärliga högskola för scenkonst- och filmstudenterna.

 

Masterclass med Nasim Aghili

Under kursen kommer Nasim dela med sig av de queera och antirasistiska strategier hen använder sig av i sitt arbete som scenkonstregissör och performance-skapare. Alla deltagare får också ta med en egen frågeställning, ett konstnärligt dilemma eller projekt som de får möjlighet att diskutera och arbeta vidare med tillsammans med kursledare och de andra deltagarna. En unik möjlighet att vara i kreativa samtal med sina regikollegor och arbeta utifrån konkreta exempel. 

Kursen vänder sig såväl till regissörer från scenkonst och filmbranschen. Även koreografer välkomnas att söka.

 

Kursdatum: 19 januari – 19 februari (4 träffar och innehåller 2 fysiska och 2 digitala moment). Tanken är att du ska ha möjlighet att parallellt med kursen reflektera kring i ditt eget arbete med en produktion utifrån kursens tematiker.

Fredag 19 januari; STOCKHOLM (heldag) 10-16

Måndag 29 januari; ZOOM, förmiddag (halvdag) 10-13

Måndag 12 februari; ZOOM, eftermiddag (halvdag) 14-17

Måndag 19 februari; STOCKHOLM (heldag) 10-16

 

Om kursledaren

Nasim Aghili är regissör, dramatiker och konstnär med 20 års erfarenhet av performance, teaterinstallationer, musikteater och deltagande scenkonst. Nasim undervisar även på Stockholms konstnärliga högskola och Teaterhögskolan i Malmö i konstnärliga praktiker som utgår ifrån queera och dekoloniala metoder, inte sällan i kombination med communitybaserade ingångar.

 

Introduktion till AI-verktyg för kreativa lösningar – för scenografer & kostymdesigners

Här hittar du mer information om upplägg och ansökan via Kulturakademins hemsida. 

 

Denna kurs är utformad för att ge dig en gedigen introduktion och de praktiska färdigheter som krävs för att utnyttja möjligheterna med text-till-text och text-till-bild med AI-teknik för kreativa och praktiska tillämpningar. Under fyra veckor kommer vi att utforska grunderna i AI, fördjupa oss i och bemästra konsten att generera bilder från textinmatningar. Oavsett om du är scenograf, kostymdesigner, bild/textilkonstnär eller konsthantverkare kommer denna kurs att höja din kreativa potential.
Kursen är en fyraveckors helt webbaserad kurs med inlagda liveträffar online via Zoom.

Vem kan söka?

Du som är professionell scenograf, kostymdesigner, bild/textilkonstnär eller konsthantverkare. Du bör ha grundläggande datorvana, ett intresse för digital bild och en önskan att utforska AI:s kreativa potential.

Sista ansökningsdag: 12 november via Kulturakademin

Kursledare

Joanna Bodzek är AI-expert med omfattande erfarenhet av AI-kreativa tillämpningar. Hon har en examen från Central Saint Martins College i London och Beckmans College of Design i Stockholm. Hon arbetar ofta inom gränslandet mellan kläder som kommunikation och digital konst. Under de senaste tio åren har Joanna även verkat som konsult och utvecklat kurser som lär ut digitala tillämpningar för konstnärer och designers baserat på sin egen erfarenhet och insikter från många andra konstnärer.

Tips – läs gärna Joannas artiklar om AI:
https://www.linkedin.com/pulse/ai-art-muse-machine-joanna-m-bodzek
https://www.linkedin.com/pulse/artificial-intelligence-inspiration-rightsjoanna-
m-bodzek

Att möta ung publik –utmaningar och möjligheter 

Under två dagar kommer utmaningar och möjligheter undersökas i mötet med ung publik. Många upplever att det är allt vanligare att det finns förväntningar på att skådespelare ska kunna leda interaktiva moment med publiken i anslutning till föreställning, men hur gör man? Vilket förhållningssätt ska man ha? Vad gör man om någon stör, hotar, kränker eller förstör? Hur ska man hantera de vuxna lärarna i rummet? Hur får man en tyst grupp att börja prata och hur blir man själv bekväm med att stå framför publiken och leda ett samtal?

Arbetet i workshopen sker praktiskt och reflekterande. Elin kommer dela med sig av metoder och förhållningssätt men också utgå från gruppens erfarenheter och behov.

Elin Callmer är dramapedagog med stor erfarenhet av att handleda skådespelare i pedagogiskt för- och efterarbete. Elin jobbar just nu på Unga Dramaten men har tidigare haft uppdrag för bla Dalateatern, Unga Klara, Martin Mutter, Unga Roma, Folkteatern Gävleborg, Stadsteatern Vällingby och Husby m.fl.

Antal deltagare: 12-15 personer

Din Frilansekonomi med Mats Möller

Är du frilansande utövare som tar uppdrag på lön eller på egen firma? Har du koll på alla skatteavdrag, pensionsavgifter och moms?

I den här endagskursen reder vi ut alla begreppen så att du får en helhetsbild av skatter, ekonomi, pension och i vilken form du kan och vill organisera ditt frilansande yrkesliv. Och när och hur du ska planera ditt pensionssparande. Vi går igenom hur skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag vid oregelbundna inkomster. Du får också veta hur ”frilanspensionen” fungerar och vad du ska tänka på när du varvar tjänst och F-skatt.

Målet med dagen är att du ska få nya kunskaper om skatt och pension – och förhoppningsvis en större nyfikenhet på hur du själv kan påverka och planera din ekonomi.

Målgrupp: skådespelare, dansare och musiker

Läs mer/ansök via Kulturakademin HÄR!

Workshop: Intuition in action

Workshopen erbjuder ett ramverk utformat för att skådespelare ska kunna uppleva, artikulera och utöka sina konstnärliga röster.

Syftet med denna workshop är att skådespelarna ska bygga större tillit till sin intuition, impulser och idéer.

Arbetet är roligt, fascinerande och stärkande… och definitivt utmanande.  

Stephen har funnit att engagemang i en mängd olika kreativa processer underlättar en ständigt fördjupad tillit till instinkt, intuition och fantasi som leder till större självkänsla, integritet och karisma.

Förberedelse: Viktigt att du kan närvara hela workshopen om du blir antagen samt att du kommer i tid. Workshopen kan inte börja utan att alla är närvarande.
Läs mer: om workshop och Stephen Rappaport HÄR!

Språk: svenska deltagare uppmuntras att prata svenska men Stephen handleder på engelska.

Antal platser: 8-10

Workshop i berättande på Sara Kulturhus, Skellefteå

En tre dagar lång fördjupning i berättarkonsten med en kreativitetsboost för både kropp och sinne.

Innehåll:
1. Det intima utrymmet mellan
berättare och publik.
2. Verbal skicklighet och ordlek.
3. Olika metoder för att lära sig en
berättelse.
4. Vad vår kropp gör och varför
5. Hur man för in utrymme och
närvaro i berättandet.

Clare Murphy; storyteller, performer, teacher, salon curator, artist in residence.
Clare was born into a family of performers and poets. Her storytelling career began in 2006, since then she has told all kinds of stories from ancient myths to modern quantum physics. She has played world stages from NASA Jet Propulsion Laboratory Pasadena to the National Theatre London. Her storytelling work goes beyond performance into the realm of teaching, training and consulting worldwide on a myriad of projects.

Språk: Clare kommunicerar på engelska, men ditt berättande kan göras på svenska.
Antal platser: 2
Dessa erbjuds exklusivt till anställda på TA. Om du blir antagen bekostar TeaterAlliansen workshopen, resa tur och retur samt boende.

Arrangör: Nordiskt Berättarcentrum, en del av
Västerbottensteatern tillsammansmed Skellefteåbygdens Berättarförening.

Performing Green

[English information for international applications below]

Vilken roll spelar scenkonsten i klimatomställningen? Vad innebär ett hållbart arbetssätt för scenkonstverkens estetik och komplexitet? Vilka metoder och
strategier behöver frilansande konstnärer för att bidra till hållbarhet i scenkonstproduktionens olika delar?

ASSITEJ Sverige bjuder tillsammans med Folkteatern Gävleborg och TeaterAlliansen in till en internationell workshop där deltagande regissörer och scenografer från åtta länder får möjlighet att tillsammans utforska hållbarhetsstrategier utifrån ettkonstnärligt perspektiv. Projektet fokuserar på att undersöka vilka konkreta verktyg enskilda scenkonstnärer,teatrar och institutioner har idag, vilka friktionsytor som kan finnas (socialt, praktisktoch konstnärligt) och vad som behövs ytterligare för en produktiv omställning. Genom handledning av utövare och producenter inom scenkonstbranschen med gedigen erfarenhet av hållbarhetsarbete ges deltagarna förutsättningar att skapa, ta tillvara och utveckla strategiska modeller och metoder för hållbar scenkonstproduktion. Kursdeltagarna ges möjlighet att tillsammans förkovra sig i hur den konstnärliga processen förhåller sig till klimatmedvetenhet och utforma ett nationellt liksom ett internationellt nätverk för konstnärligt hållbarhetsarbete.

Målgrupp: Regissörer och scenografer med intresse att undersöka hur hållbara arbetsprocesser
kan utvecklas. Workshopen riktar sig till verksamma i de nordiska och baltiska
länderna.

ANSÖK HÄR

Vid frågor kontakta:

info@assitej.se

Platser: 6-8 platser för svenska sökande. Från övriga länder antages 2 deltagare från respektive land.

Praktiskt: Arbetsspråket är engelska. Workshopen är kostnadsfri och inkluderar kost och logi ianslutning till Folkteatern Gävleborg den 27-29 januari 2024. (Ingen ersättning utgår för nedlagd tid). Deltagare bekostar själva sina resor till och från Gävle. Vi uppmuntrar till miljövänligt resande (tåg, buss).

Workshopen är ett samarbete mellan ASSITEJ Sverige, Folkteatern i Gävleborg och Teateralliansen och genomförs med ekonomiskt stöd från Nordisk Kulturkontakt.

 

 

Performing Green

[English information/link for international application]

Build understanding for how the performing arts sector can play an important role
in the transition towards a sustainable society. Investigate, find and refine concrete methods and strategies for scenographers and
directors to embrace sustainability in their artistic processes. Build a network for artistic sustainability work nationally, regionally, and
internationally.

How can the Performing arts field deal with challenges and conflicts as well as create
opportunities in the transition towards a sustainable society?
How can sustainability work integrate with the esthetics and complexities of the art
form? What tools and strategies do directors and scenographers need to work
sustainably in all stages of performing arts productions?

Aim
In this workshop the participants, directors and scenographers from 8 different
countries, will jointly explore sustainable strategies from an artistic perspective. While
being situated in the dilemma of being sustainably aware in an artistic process, the
participants will investigate what concrete tools theatres, institutions and individual
practitioners have at their disposal today, as well as distinguish what obstacles that
tend to get in our/their way.

With guidance from practitioners/producers in the performing arts sector with great
experience of sustainability work the participants will create strategic models for a
sustainable performing arts sector.

Workshop objectives

  • Build understanding for how the performing arts sector can play an important role
    in the transition towards a sustainable society.
  • Investigate, find and refine concrete methods and strategies for scenographers and
    directors to embrace sustainability in their artistic processes.
  • Build a network for artistic sustainability work nationally, regionally, and
    internationally.

 

Time & Place

Three-day workshop at Folkteatern Gävleborg in Gävle, January 27-29 2024
Digital preparational meetings (circa 90 minutes each)
13 November and
11 December 2023

 

Target group: Directors and scenographers in the Nordic Baltic region with an interest to develop
sustainable work processes.
Performing Green

 

APPLY HERE before October 1st 2023.

 

EDIT: Please notice that application later than September 20th means that you will not be able to seek mobility funding from Nordic Culture point
(read more below)

Practical
All meetings will be in English.
The workshop is free of charge including hotel and meals.
Participants from outside Sweden pay their own travels but will get a travel grant
of EUR 100. We encourage the most environmentally friendly travels methods when
possible (train, ferry).

 

If you have any questions, please don’t hesitate to contact us: info@assitej.se

The workshop is a collaboration between ASSITEJ Sverige, Folkteatern Gävleborg and Teateralliansen. The workshop is carried out with financial support from Nordisk Kulturkontakt.