Par-akrobatik

Att lyfta och bli lyft

Under tre eftermiddagar tränar deltagarna på hur man kan lyfta någon, och hur man kan bli lyft. Oavsett om siktet är cirkusens trick, rörelsebaserad gestaltning eller bara vidga sin potential – här byggs stommen i tekniken och samarbetet för detta.

Under kursen förmedlas grundtekniken, viss fördjupning och möjliga tillämpningar. Det finns även utrymme att lyfta egna önskemål eller problem.

Ulf Rönnell: har lång erfarenhet av både cirkusens tekniska värld och teaterns berättande värld. Han är huvudlärare i rörelse på Calle Flygare Teaterskola och har under många år tränat mimskådespelare och skådespelare i rörelse och akrobatik på SKH.

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och därmed kommer både skådespelare och dansare antas.

Sång för skådespelare och dansare – Malmö

Kursens syfte är att ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare.

Vi kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt. Rösten är fantastisk och vi kan utföra de mest magiska ljud med den. Det är ett instrument som är en del av vår fysiska kropp och därmed också sammanbunden med hela vårt väsen. Rösten kan också gestalta och lägga en ytterligare dimension till ett sceniskt uttryck.

ALLA kan bli bättre på att sjunga, det kräver bara kunskap och övning.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika register (lågt som högt)

Upplägg
Grundläggande sång och andningsövningar samt anatomi.
Lära in gemensamt enklare körstycke.
Fortsatt tekniskt arbete med sång och andningsövningar samt anatomi.
Individuellt arbete med en sång, där fokus ligger på röstens uttrycksmöjligheter och teknik.
De som inte sjunger sitter med och lyssnar och ger feedback enligt ”Critical Response metoden”.
Fortsatt tekniskt arbete med sångövningar samt anatomi.
Fortsatt arbete med körstycket.
Fortsatt individuellt arbete med sånger där gruppen sitter med och lyssnar på varandra och ger feedback.

Förberedelser

Alla deltagare ska förbereda varsin sång. Mer praktisk information kommer om du antas till kursen.

Nina Norblad arbetar som lektor i scenisk gestaltning med inriktning sång på Högskolan för scen och musik samt frilansar som musikalartist. Hon undervisar i sång på flera typer av utbildningar såsom exempelvis musikalutbildningen och kyrkomusikutbildningen samt anlitas ofta av teatrar som sångcoach såväl för professionella  sångare som för skådespelare och dansare. Nina är van att arbeta med olika typer av sångare och brinner för att utforska vad rösten har för möjligheter.

Kursen ges i samarbete med Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare kommer antas.

Sång för skådespelare och dansare

Kursens syfte är att ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare.

Vi kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt. Rösten är fantastisk och vi kan utföra de mest magiska ljud med den. Det är ett instrument som är en del av vår fysiska kropp och därmed också sammanbunden med hela vårt väsen. Rösten kan också gestalta och lägga en ytterligare dimension till ett sceniskt uttryck.

ALLA kan bli bättre på att sjunga, det kräver bara kunskap och övning.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika register (lågt som högt)

Upplägg
Grundläggande sång och andningsövningar samt anatomi.
Lära in gemensamt enklare körstycke.
Fortsatt tekniskt arbete med sång och andningsövningar samt anatomi.
Individuellt arbete med en sång, där fokus ligger på röstens uttrycksmöjligheter och teknik.
De som inte sjunger sitter med och lyssnar och ger feedback enligt ”Critical Response metoden”.
Fortsatt tekniskt arbete med sångövningar samt anatomi.
Fortsatt arbete med körstycket.
Fortsatt individuellt arbete med sånger där gruppen sitter med och lyssnar på varandra och ger feedback.

Förberedelser

Alla deltagare ska förbereda varsin sång. Mer praktisk information kommer om du antas till kursen.

Nina Norblad arbetar som lektor i scenisk gestaltning med inriktning sång på Högskolan för scen och musik samt frilansar som musikalartist. Hon undervisar i sång på flera typer av utbildningar såsom exempelvis musikalutbildningen och kyrkomusikutbildningen samt anlitas ofta av teatrar som sångcoach såväl för professionella  sångare som för skådespelare och dansare. Nina är van att arbeta med olika typer av sångare och brinner för att utforska vad rösten har för möjligheter.

Kursen ges i samarbete med Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare kommer antas.

Grundkurs i dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer

Är du regissör eller skådespelare och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

Period: 15 januari – 23 februari. Handledda tillfällen varvas med eget skrivande.

15-16 januari (2 dagar, kursstart), 9.00-16.00 (ramtid)

3v. individuellt skrivande

5-9 feb (3h grupphandledning per grupp, tider bokas i samråd med deltagarna)

2v. individuellt skrivande

22-23 februari (2 dagar, avslut), 9.00 -16.00 (ramtid)

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande utgår en avgift på 1000 kr. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Bifoga i din ansökan CV innehållande en beskrivning av dina tidigare (eventuella) erfarenheter inom skrivande och formulera varför du vill gå kursen.

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet.

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Kurs i ljudboksinläsning (grund)

Kursen vänder sig till yrkesverksamma professionella skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen.

Pröva på grundläggande praktiskt studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och få en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med kursledaren lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

OBS! Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg:
Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag, i studio med egen inläsning och att lyssna på en kollegas arbete. Gruppindelning sker vid kursstart.

Måndag 15/1: ALLA 13.00-16.00
Tisdag 16/1: Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 17/1: Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 18/1: Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 19/1: ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson.

Antagningsprocessen

Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

 

Morgonträning i Viewpoints x 3

TeaterAlliansen, Dansalliansen och Teater 3 erbjuder tillsammans träning i Viewpoints för yrkesverksamma skådespelare och dansare under tre måndagar i november.

Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktörer/artister.

Anne Jonsson: arbetar som regissör och är konstnärlig ledare på Teater Tre i Stockholm. Hon är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England, har en master i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från SKH i Stockholm och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Anne arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Upplägg:
08.00 – 08.30 egen uppvärmning möjlig
08.30 – 09.30 Viewpoints
OBS!
klockan 10.00 påbörjas annan verksamhet i lokalen.

Deltagare: Max 20 personer antas
Ingen förkunskap krävs.

Fysisk workshop

som är skådespelare på Théâtre du Soleil.

Workshopen ger möjlighet för professionella skådespelare att få inblick i Théâtre du Soleil´s arbetssätt under en vecka.

Upplägg:
Dagarna börjar med träning och lekar som öppnar upp kropp, röst och andning för rummet och gruppen. Enligt det sätt man tränar inför en produktion övergår arbetet sedan i ett prövande av idéer, devising, musikaliskt, fysiskt runt ett tema.

Tematik:
Arbetet kommer ske utifrån tematiken kring öar. Att anlända, upptäcka. Bilder från bl.a dramatikens”Stormen” eller ”Odyssén” kommer användas eller nutida händelser på öar som Lampedusa eller Lesbos för att som grupp skapa former för teatralt berättande.

Vincent Mangado: är en mångårig medarbetare på Théâtre du Soleil och erfaren pedagog.

Antal platser: 2-4 för yrkesverksamma skådespelare

Konstnärlig salong #3 Rummets funktion och flöde

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster!

I Salong #3 möter vi den aktuella arkitekten Boel Hellman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidsarkitekturen förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #3 – Rummets funktion och flöde

Datum: 4 december

Gäst: Boel Hellman, arkitekt

Stockholm: Slakthusområdet inomhus/utomhus. Plats meddelas i antagningsbesked.

OBS! Evenemanget äger rum i Slakthusområdet. Lokalen vi disponerar är endast delvis uppvärmd och stora delar av eventet kommer att genomföras utomhus som en platsspecifik ”walk”. Se därför till att vara ordentligt påklädd. Vi bjuder på varmt kaffe/te vid evenemangsstart. 

 

Föreläsning + guidad utomhusvisning 10-12: Med besök av en inbjuden arkitekt Boel Hellman (3XN/Happyspace) utforskar vi arkitekturen i förhållande till scenografi och kropp med fokus på funktion och flöden. Boel berättar om tankarna kring och arbetet med gestaltningsuppdraget av nya Stockholms Konstnärliga Högskola i Slakthusområdet med planerad inflytt vårterminen 2029.

 

 

#3: Boel Hellman är arkitekt SAR/MSA, utbildar på konstakademin i Berlin, Tekniska högskolan i Trondheim Hon leder sedan 5 år det svenska lokalkontoret år det danska arkitektkontoret 3XNGXN

Hon har en lång erfarenhet av att arbeta i avancerade arkitektur- och planeringsprojekt, både internationellt i västra Europa/USA och nationellt i Norden. Hellman har lång akademisk och pedagogisk erfarenhet vid sidan av sitt eget projektarbete happyspace, som lärare på arkitektprogrammet vid KTH och som samtalsledare, publika föreläsningar och seminarier genom Stockholms Arkitektförening.

Aktuell med arkitektbyrån 3XN och bidraget Att se och bli sedd som fått uppdraget att gestalta den nya byggnad i Slakthusområdet dit Stockholms konstnärliga högskola (SKH) planerar att flytta hela sin verksamhet  med inflytt 2029. Förslaget var det vinnande bidraget i en prekvalificerad anonym arkitekttävling utlysts av Atrium Ljungberg, SKH och Stockholms stad. Det vinnande förslaget publicerades 8 mars 2022 och just nu är programhandlingen avslutad.

Att se och bli sedd är ett pragmatiskt och platsanpassat förslag där arkitekturen formas efter och speglar funktionen. Med ett lätt, lekfullt och tillåtande tilltal infogas den stora kvartersvolymen med följsamhet och samtidigt karaktär in i Slakthusområdet. SKH erbjuds ett efterlängtat tredimensionellt campus kring en livligt befolkad central ljusgård. Här finns också ett diagonalt rörelsestråk som bidrar till att synliggöra verksamheten och skapa kontakt med förbipasserande. Boel är även intitiativtagare till Popuparch, som är ett ideellt internationellt projekt med mål att få till fler lättillgängliga internationella arkitketurutställningar med hög verkhöjd  att visas inom kulturcceneni Stockholm

https://3xn.com/

https://www.happyspace.se/

 

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 1 december. 

Konstnärlig salong #1 Kostymens möte med omgivningen

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Ingela Ihrman i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #1 – Kostymens möte med omgivningen

Datum: 30 oktober

Gäst: Ingela Ihrman, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10-12: Ingela Ihrman berättar om sin konstnärliga praktik utifrån kostym, skulptur och performance.

 

#1 Ingela Ihrman är konstnär bosatt i Malmö/Stockholm och är verksam i Sverige och internationellt genom utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Genom sin praktik som omfattar bland annat skulptur, performance, video och text intresserar hon sig för vardagens starka känslor, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar Naturen. I hennes arbeten ställs frågan om människan är eller inte är en del av något större. Med ett lekfullt allvar vill hon väcka ömhet och ödmjukhet inför existensens villkor. Hon samarbetar ibland med andra bildkonstnärer eller är medskapare i kollektiva scenkonstprojekt.

Ihrman har en MFA från Konstfack, Stockholm (2012). I våras visade hon soloutställningen Nocturne på Gasworks i London och har tidigare medverkat i ett flertal nationella/internationella utställningar såsom Rooted Beings, Wellcome Collection, London, (2022); A Vegetal Encounter, La Casa Ecendida, Madrid (2021); Sensing Nature From Within, Moderna Museet, Malmö (2020); Yokohama Triennale (2020); Nordic Pavilion, 58th Venice Biennale (2019); The Inner Ocean, der TANK, Institut Kunst, FHNW Academy of Art and Design, Basel (2017); What Does Art Do, 11th Gwangju Biennale (2016) and Future Flourish, Tensta Konsthall (2016).

Aktuell med utställningen Miss Brunnsviken, på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm (till 1 oktober). Hon öppnar även soloutställningen Frutti di Mare på Malmö konsthall den 29 september.

https://www.ingelaihrman.com/info/

 

Ansökan är stängd. Obs! Gästen för aktuellt datum har bytts ut p.g.a. sjukdom. Vid återbud maila karin.vestlund@teateralliansen.se senast 29/10 kl 20.00

För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser

Konstnärlig salong #2 Färg och rumslighet

 

Under hösten bjuder TeaterAlliansen in till tre konstnärliga salonger kring scenografi och kostymdesign med inbjudna gäster! Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

Vid det första tillfället möter vi den aktuella konstnären Karin Mamma Andersson i ett samtal om hennes arbete och process med utgångspunkt i hur samtidskonsten förhåller sig till scenografen/kostymdesignerns praktik.

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?

Målgrupp: Samtalet riktar sig primärt till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, men också övriga intresserade konstnärer inom scen och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Salong #2 – Färg och rumslighet

Datum: 13 november

Gäst: Karin Mamma Andersson, konstnär

Stockholm: Plats meddelas i antagningsbesked

Föreläsning 10 – 12: Karin Mamma Andersson berättar om sin konstnärliga process i förhållande till rumslighet, färg och hur teatern, texten och scenografin influerat hennes måleri.

 

#1 Karin Mamma Andersson har på några få år intagit en plats som en av landets internationellt mest namnkunniga konstnärer. Uppväxten i Luleå med skogar och konstböcker besjälar hennes konst med trolsk berättarlust och referenser till såväl teater, vardagliga miljöer och andra konstnärers verk. Som konstnär skildrar Mamma Andersson levande interiörer, nakna landskap och scener ur vardagen. Hon gestaltar och återbrukar tiden i skapelser som väcker känslor, nyfikenhet och förundran. Mamma Anderssons genomslag har inneburit ett uppsving och förnyat intresse för måleriets möjligheter.

Karin Mamma Andersson har bland annat representerat Sverige på Venedigbiennalen (2003) och hennes konstverk har visats på ett flertal gallerier och museum runt om i världen såsom MoMa i New York, MoCA i Los Angeles, Nationalmuseum i Olso, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark såväl som Moderna Museet i Stockholm.

Aktuell med utställningen Runtom Hill tillsammans med Tal R på Malmö Konsthall (till 1 oktober).

Ansökan via formuläret nedan. Antagningsbesked och lokal meddelas senast fredagen den 10 november. 

 

På grund av stort antal anmälningar är ansökan nu stängd. För information om och ansökan till kommande scensamtal se teateralliansen.se/kurser