Mimträning våren 2024

Med syfte att underhålla, utveckla och spetsa praktisk och fysisk kunskap bjuder TeaterAlliansen och Mimplattformen in till daglig träning i mim.  Träningen hålls online av lärare och aktörer från olika mimbakgrunder.

Efter några av passen erbjuds möjligheten att lyssna till/titta på en ca 15 minuters presentation där kursledaren/konstnären får presentera sig närmare.

VÅRENS SCHEMA

februari
v6 5/2 Guillaume Pigé (Frankrike/England) + Möt konstnären

v7 12/2 Virág Dezső (Nederländerna) + Möt konstnären

v8 19/2 Tania Coke (Japan) + Möt konstnären

v9 26/2 Maks Litvinenko (Ukraina) + Möt konstnären

mars
v10 4/3 ingen träning

v11 11/3 Guillaume Pigé (Frankrike/England)

v12 18/3 Maks Litvinenko (Ukraina)

v13 25/3 Virág Dezső (Nederländerna)

april
v14 1/4 ingen träning

v15 8/4 Tania Coke (Japan)

v16 15/4 Guillaume Pigé (Frankrike/England)

v17 22/4 Ingen träning

v18 29/4 Maks Litvinenko (Ukraina)

maj
v19 6/5 Virág Dezső (Nederländerna)

v20 13/5 Tania Coke (Japan)

Läs mer/få länk till passen HÄR!

Eventuella praktiska frågor kring träning, kursledare och efterföljande samtal hänvisas till Mimplattformen: mimplattformen.com

Kompetensutveckling

Yin Yoga online

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Plats: online via Zoom. Länken till passet mejlas senast samma dag. Har du anmält att du vill träna får du mejl till alla pass under perioden och du tränar själv de gånger du har möjlighet (ingen avanmälan krävs).

Passet är kostnadsfritt och erbjuds: frilansande yrkesverksamma skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesigners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Intensive Method Acting Masterclass

It is very intensive 4-day class designed to allow performers of all levels to hone their skills and deepen their technique through a range of exercises that are directly applied to cold readings, structured improvisations, scenes and monologues, and audition material.

Content
Each day opens with either

a) an active relaxation using music, dance, and creative sound and movement; or
b) a receptive relaxation involving breathing, stretching, verbalization and guided visualization.

Both forms engender a creative, open state and provide actors with a clear roadmap to guide them through the next stage of work: the direct application of their technique to material either they bring in themselves, or that they choose from among scenes we provide.

In addition to these exercises and application, you will participate in script and character analysis, and offer and receive feedback, both from Sheila and your peer.

During the first class you are assigned partners and scenes/sides-for those wishing to work on text, which will be performed throughout the course of the workshop. You will have the opportunity to perform their scenes/sides several times; incorporating the exercises, new tools and feedback they have received. Sheila looks forward to embarking on this exciting journey with you.

Sheila Gray’s approach is modern and Method-based, and it employs sensory work, active imagination, moment-to-moment and given-circumstance exercises.

– Ellen Chenoweth; Casting Director

Sheila is a wonderful acting coach. She worked with all the actors on A Bronx Tale. Sheila is able to prepare and rehearse the actors while keeping the scenes fresh and spontaneous. She was great to have on set.

 – Robert De Niro; Actor and director

Språk: engelska
Antal platser: TeaterAlliansen har två platser
OBS! exklusivt för anställda skådespelare.
OM du blir antagen betalar TA kursavgift, resa och boende.

Included in this workshop Sheila will also give an overview of how the acting markets function in America-mainly New York and Los Angeles. There are many ways actors can prepare and become familiar with the American market in anticipation of visiting, and you will touch on all of those.

Läs mer om Sheila Gray HÄR.

Dreamwork For Actors – online


LIVE online masterclass

In the four-week class which takes place each Wednesday starting on February 21, 2024, Kirk will combine dream work with building a character.

About the masterclass
Within each of us resides an unconscious realm of dreams. When we lift these dreams to the surface and nurture them, we find they have a lot to offer us. The images, emotions and feelings from our dreams spark insights we don’t have in the waking world. When we explore our experiences in the non-waking world, we often find creative freedom.

In this course, we will be working with the script ”A Lie of The Mind” by Sam Shepard. Through journaling, drawing, and writing you will converse with your inner self in a way that opens you to authentic acting.

Kirk Baltz As an acting teacher, Kirk Baltz works with actors, writers and directors all over the world helping them gain a better understanding of strong acting techniques and staying authentic in the work, thus gaining a more striking presence on stage and on film. His teaching is Method and Meisner-based.

”There is no actor I know with more artistic integrity, love of the craft, and just plain know-how than Kirk Baltz.”
– Philip Seymour Hoffman.

Förberedelser:
Scener och karaktärer från Sam Shepard’s “A Lie of The Mind”. Manuset kommer skickas ut till dig om du blir antagen till kursen. Innan kursen kommer du även få en drömuppgift.

Språk: Engelska
Antal platser: 4

I samarbete med Norsk Skuespillersenter and Den Danske Scenekunstskole d.v.s skådespelare från Sverige, Norge och Danmark kommer delta.

EMBODIED MOVEMENT – vårterminen 2024

Daglig träning för skådespelare och dansare
Dag: måndagar
Tid:
kl. 09.00-10.00
Datum: 22 januari – 15 april 2024
Drop-in: Ingen föranmälan
OBS!
ingen träning vecka 7 och 14

Under höstens ”dagliga träning” för yrkesverksamma skådespelare och dansare är du inbjuden att resa in i din egen kropps rytm och efter just dina förutsättningar. Tillåt dig själv att utforska och leka och låt övningen bli en uppmaning att hitta hem till dig själv.

Embodied movement handlar om att prova, känna och lyssna. Upplev hur din kropp mår och känner genom förkroppsligade och utforskande improvisationsbaserade övningar som tar in element från yoga, autentisk rörelse och andningsarbete.

Andningen har stor betydelse för vår förmåga att känna vår kropp och vårt inre känsloliv. Det är porten till våra känslor och kopplingen mellan kropp och sinne som förbinder det medvetna och det omedvetna i oss. Rörelse ger näring åt hela vårt system, våra muskler och vårt skelett. Rörelse ger näring åt våra känslor och hjälper det som står stilla att röra sig. Rörelse skapar liv, flyt och glädje. Från våra fötter, till våra organ, till vårt nervsystem, till själen och till hjärnan och hela vägen tillbaka.

”Våra kroppar är fantastiska, och jag tror på helande och hälsa genom rörelse, stillhet, skratt, nyfikenhet och kärlek. Resurser som finns inom oss alla.”
Kirstine Ilum

Förberedelse:
Kostnadsfri träning för yrkesverksamma skådespelare och dansare.  Det går utmärkt att hänga på ett pass utan någon förkunskap/tidigare erfarenhet. Kom i oömma kläder. Yogamattor finns att låna på plats och det finns möjlighet att byta upp samt duscha på plats.

Kirstine Ilum: Dans, rörelse och meditation har alltid varit en stor del av mitt liv. I mer än 15 år, med hela Europa som arbetsplats, har jag arbetat som professionell dansare, projektledare, koreograf och tränare. Detta eftersom min kropp alltid har varit mitt primära arbetsredskap, och att jag som dansartist ofta har dragits till mer extrema fysiska uttryck. Jag började träna yoga i slutet av 90-talet. Jag utvecklade snabbt en kärleksfull och djup relation med yoga, meditation och andningsarbete. 2015 gick jag igenom en stor utbrändhet. Jag hamnade i ett känslomässigt limbo, någonstans där jag inte längre kände igen mig själv. Jag var inte längre trogen mig själv och jag ignorerade både min kropps fysiska och mentala varningssignaler. Jag tappade min passion, min kreativitet, mitt sinne för humor. Jag var deprimerad. Det var ett kaos av tankar som snurrade SÅ fort att jag inte kunde hålla fast vid någon av dem och inte heller bara låta dem passera.

För mig blev rörelse (inklusive yoga), Andningsarbete, meditation, kroppsterapi och massor av stöd och kärlek från familjen min väg tillbaka. Det var dock inte vägen tillbaka till mitt tidigare, maxpresterande jag. Idag känner jag att jag har hittat ett balanserat jag som tar hänsyn till och prioriterar min kropp och min själ. Livet ska kännas och idag kan jag låta mina känslor flöda mycket bättre.

I dag har jag en egen klinik och studio i Malmö – Balansrum där jag arbetar med Kroppsterapi och embodiment. Utöver detta ingår jag även i lärarteamet på TOTUM – Kroppsterapiskolen i Köpenhamn och Malmö.

Dagen träning ”Embodied movement”  i Malmö görs i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Syd.

 

Daniel Ek ACT kompetensutveckling TeaterAlliansen

ACT- att hantera stress och främja hälsa

 

Evidensbaserade strategier för ett hållbart liv. Stress är en del av livet och är oundvikligt. Beroende på hur vi bemöter den här stressen gör vi den lättare eller svårare. Acceptance & Commitment Training, ACT, är en form av Kognitiv beteendeterapi som har visat sig fungera förebyggande och behandlande för stress och även påvisats kunna öka livskvalitét och arbetsengagemang. I den här kursen jobbar vi med att få in goda rutiner och förhållningssätt i vardagen för att kunna bemöta stress och öka livskvalitet. Genom upplevelsebaserade övningar och kortare teoriavsnitt får du verktyg att hantera svåra känslor och tankar och att hitta tillbaka till din inre kompass – dina livsvärderingar.

Delar i programmet är bland annat:

  • mindfulnessträning
  • återhämtning – acceptansträning
  • följa dina livsvärden

Daniel Ek är legitimerad psykolog, yogalärare och författare.

Under de två dagarna kommer du få lära dig att hantera stress, både inre och yttre, och få konkreta strategier att hantera saker som dyker upp i livet. Kursen baserar sig på ACT (Acceptance and commitment training) som har gott stöd i vetenskaplig forskning för att motverka och förebygga stress och annan psykisk ohälsa.

Upplägg: Arbete sker i smågrupper, två och två och i helgrupp. Upplevelsebaserade övningar blandas med teori och diskussioner.

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare antas.

Dialektkurs – Dialekt som verktyg inom teater och film MALMÖ

En tvådagars workshop för skådespelare med grunderna för hur man arbetar med dialekter inom teater och film.

Du får veta hur arbetsprocessen ser ut när man lär sig olika dialektala drag.
Hur arbetar man med dialekter på film internationellt och i Sverige?
Vad är specifikt för vissa dialekter?
Vilka konsonanter och vokaler används? Var sitter de i munnen?
Hur låter språkmelodin?

Målet med kursen är att du som skådespelare ska känna till grunderna i dialektarbete för film och teater och att du ska kunna bredda dina möjligheter att söka nya roller.

Du får pröva olika svenska eller finlandssvenska dialekter praktiskt under kursen. Efter kursen är du mer insatt i dialektarbetet inför kommande roller när en viss dialekt efterfrågas. Ju mer du tränar på att utveckla olika dialekter desto snabbare kommer du att kunna lära dig nya när det önskas.

Dag 1
Vi går igenom grunderna i dialektarbetet. Du lär dig vad som är specifikt för olika svenska dialekter inom olika regionala områden. Vi jobbar till exempel med ljudkurvor för talets toner för att få en pedagogisk och tydlig bild av hur dialekterna låter. Allt detta skapar en djupare förståelse för dialektarbetet, du blir mer medveten om vad som är specifikt för dialekten och hur du ska kunna få ett så bra uttal som möjligt. Du får känna på likheter och skillnader och pröva olika dialekter.

Dag 2
Vi arbetar mer praktiskt med dialekter denna dag. Du kommer att få material/dialog på plats att arbeta med. Här har du möjlighet att välja en eller två dialekter som du börjar fördjupa dig i. Vi arbetar individuellt och i grupp. Du får bland annat testa att gå in i olika känslor och samtidigt behålla dialekten. Under dagen använder vi oss både av individuellt arbete och workshops.

Oscar Juhlin är dialektcoach med Stockholm och Sverige som bas. Han är utbildad teaterpedagog, samt språkvetare med magisterexamen från Stockholms universitet där fonologi, fonetik, dialektologi och samtalsanalys är hans specialområden. Oscar Juhlin är specialiserad på både svenska och engelska dialekter. Han anlitas som dialektcoach både inom teater och film och bland uppdragsgivarna finns bland annat Kulturhuset Stadsteatern, SF Studios, Nexiko/SVT, FLX och Warner Bros. De senaste åren har han jobbat med produktioner som ”Spelskandalen”, ”Utvandrarna”, ”Morbror Janne”, ”UFO Sweden”, ”Börje -the journey of a legend” m.fl.

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

GAGA – vårterminen 2024

Endast du som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT att träna GAGA kan gå på passen i vår.

Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer kunna erbjudas.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskola
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 15 januari .

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i vår är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan, men du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Malmö: Vad kan platsen göra med dig? Introduktion till platsspecifik scenkonst

Hur kan vi skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i platsen och dess landskap och människor? Och hur kan publik och besökare bli deltagare eller medskapare i en sådan process? Vad innebär det för konstnärens arbete? Och vad innebär det för platsen?

Detta är några av de frågor som den platsspecifika kursen Vad kan platsen göra med dig? undersöker och behandlar.

Kursen vänder sig till dig som är konstnär inom teater, opera, dans, cirkus, performance som regissör, scenograf, kostymdesigner, skådespelare eller dansare och som vill expandera ditt konstnärliga arbete till andra platser än det traditionella scenrummet.

 

Kursen är uppdelad i två moment: 

Moment 1

5 april kl. 9.30-10.30

Online-föreläsning (Zoom). Introduktion till platsspecifik scenkonst. (Obs! Introduktionsföreläsningen är obligatorisk om du vill medverka i workshopen) 

 

Moment 2

Datum: 24-26 april

24 april: 13-16.30

25 april: 9-16

26 april: 9-16

2-dagar fysisk workshop med praktiska övningar sker på olika platser utomhus i Malmö med bas på Kulturhuset Mazetti, Bergsgatan.

Under kursen får du möjlighet att pröva metoder för att skapa mötesplatser och konstnärliga uttryck med utgångspunkt i en specifik plats i samverkan med landskapet och dess människor. Du får också möjlighet att undersöka och reflektera kring nya sätt att socialt engagera landskap och kultur i ett konstnärligt arbete och vilka kulturella möjligheter det kan ge.

Kursen leds av Sara Erlingsdotter, regissör och lärare i scenkonst, och innehåller workshops, reflektionssamtal och kortare föreläsningar. Genom platsspecifika workshops undersöker du tillsammans med de andra kursdeltagarna olika sätt att förstå och involvera en plats i det konstnärliga arbetet. Du undersöker också hur publiken och besökarna kan omvandlas till deltagare och medskapare.

MALMÖ: Grundkurs i dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer

Är du regissör eller skådespelare och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för skådespelare och regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

Period: 29 april – 4 juni. Handledda tillfällen varvas med eget skrivande.

29-30 april Teatercentrum Kulturhuset Mazetti,(2 dagar, kursstart), 9.00-16.00, (ramtid)

3v. individuellt skrivande

20-24 maj (ZOOM, 3h grupphandledning per grupp, tider bokas i samråd med deltagarna)

2v. individuellt skrivande

3-4 juni Teatercentrum Kulturhuset Mazetti,(2 dagar, avslut), 9.00 -16.00 (ramtid)

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande kan vi komma att ta ut en avgift. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Bifoga i din ansökan CV innehållande en beskrivning av dina tidigare (eventuella) erfarenheter inom skrivande och formulera varför du vill gå kursen.

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet.

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö.

Kursen genomförs i samarbete med Teatercentrum Södra.