Skådespeleri i TV-serier – fortsättningskurs

Den här kursen är för dig som redan varit med på någon av Elisabets kurser och vill fördjupa dig i arbetet med Chubbuck-tekniken och skådespeleri i tv-serier.

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2 (ev. 3) scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet fokuserar på hur du kan förbereda dig inför en inspelning. I scenerna på den här fortsättnings-kursen står det mycket på spel och scenerna är längre och/eller komplexa och och innehåller flera emotionella element.

Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker som Meisnertekniken och Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, två-tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan.
OBS! Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par och kursen kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 10

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna. Dagen avslutas med att processen”the word” sätts igång. ”The word” är en process för att finna ett fysiskt uttryck för karaktären som är genomgående i hela säsongen/alla säsonger.

Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att upptäcka personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen. De arbetar sedan med hur karaktärerna driver och relaterar till den/de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är. De arbetar också med vad som triggar igång det första ögonblicket i scenen.

Dag 3
Nu börjar deltagarna arbeta med den andra scenen. Deltagarna får nycklar till hur de snabbt kan hitta djupa emotionella triggers till det som händer i scenen.  Dagen avslutas med att de får ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.

Dag 4
Den här dagen fortsätter arbetet med den andra scenen. Deltagarna får undersöka hur de använder föremål i scenen, samt hur platsen, som scenen utspelar sig på, påverkar scenen. Denna dagen läggs också stor vikt vid den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

 

Chubbuck-tekniken: utmärkt för film och tv-skådespeleri

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modern skådespelaruttryck som passar utmärkt för film och tv-skådespeleri. Tekniken är utvecklad av Ivana Chubbuck (”The Power of the Actor”). Under tre dagar får du en scen från film, tv eller teater att arbeta med tillsammans med en scenpartner. Ni studerar in scenen och läser/ser manuset/filmen/tv-serien, enligt instruktioner. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Förberedelser:
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två-tre veckor före kursstart, scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna. Läs gärna första delen av ”The Power of the Actor ”av Ivana Chubbuck (om de 12 stegen) som förberedelse till kursen.

OBS!
Det är väldigt viktigt att du kan närvara alla kursdagar eftersom ni arbetar i par samt att du har tid för förberedelse innan kursstart.

Antal platser: 10

Kursupplä
gg:

Dag 1
Första dagen gör varje par sin scen, sedan görs det en grundlig analys av scenen enligt Chubbuck-tekniken. Efter det arbetar deltagarna med att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen enligt analysen.

Dag 2
Den här dagen fortsätter arbetet med scenen. Fokuset ligger nu på det yttre arbetet och att hitta ”the game” -den lek eller det spel som varje scen är . Deltagarna går igenom aktioner och beats och föremål (doings)  för att finna hur karaktärerna driver scenen och relaterar till varandra.

Dag 3
Den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande och äkta i ögonblicket. Deltagarna får metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran (liksom på scen). Denna dagen får deltagarna också verktyg för att hitta äkta rädsla, sorg, förälskelse m.m. i arbetet med scenen.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Kursen görs i samarbete med: Danscentrum och Teatercentrum.

HEMSIDA – individuell hjälp

Har du en hemsida i WordPress och kört fast eller vill utveckla vad du visar och skriver där? Boka en individuell timma för att få svar på just dina frågor och/eller problem.

När: Fredagen den 16 december
Tid:
du tilldelas en timma någon gång mellan 09.00-13.30. Ange i ansökan om det är någon tid som passar dig bättre/sämre samt om du önskar ett fysiskt möte eller få hjälp online.
09.00-10.00
10.00-11.00
11.00-12.00
12.30-13.30

Blir det många som önskar hjälp kommer vi att sätta in fler tider.

Hemsida – individuell hjälp online

Har du en hemsida i WordPress och kört fast eller vill utveckla vad du visar och skriver där? Boka en individuell timma online för att få svar på just dina frågor och/eller problem.

När: Tordagen den 15 december
Tid:
du tilldelas en timma någon gång mellan 11.0013.30. Ange i ansökan om det är någon tid som passar dig bättre/sämre att få hjälp online.

11.00-12.00
12.30-13.30

Blir det många som önskar hjälp kommer vi att sätta in fler tider.

Daglig träning i Malmö – Embodied movement

Kostnadsfri morgonträning/drop-in  varje måndag kl. 08.30 för yrkesverksamma skådespelare och dansare. Res in i din egen kropps rytm. Andningen har stor betydelse för vår förmåga att känna vår kropp och vårt inre känsloliv. Det är porten till våra känslor och kopplingen mellan kropp och sinne som förbinder det medvetna och det omedvetna i oss.

Emobodied movement ger energi till hela kroppen, våra muskler och vårt skelett. Rörelsen ger näring åt våra känslor och hjälper det som står stilla att röra sig. Du arbetar från fötter, till organ, till nervsystem, till själen och till hjärnan och hela vägen tillbaka.

”Våra kroppar är fantastiska, och jag tror på helande och hälsa genom rörelse, stillhet, skratt, nyfikenhet och kärlek. Resurser som finns inom oss alla.”

Kirstine Ilum

Kirstine: Dans, rörelse och meditation har alltid varit en stor del av mitt liv. I mer än 15 år, med hela Europa som arbetsplats, har jag arbetat som professionell dansare, projektledare, koreograf och utbildare.

Dragworkshop med PotatoPotato Scenkonst

Workshopen görs i samarbete med Dansalliansen.

Kursen är för dig som vill utforska nya uttryck inom skådespeleri och gestaltning och är intresserad av eller nyfiken på genus och normkritik. 

Syftet är att ge en kroppslig erfarenhet och förståelse för genusbetingade strukturers betydelse. Du som deltagare får på ett lekfullt sätt utforska ”drag” genom övningar i fysisk gestaltning, attribut och improvisation. Målet är att du som deltagare genom dessa övningar får tillgång till en större samling möjliga och tillåtna uttryck att använda dig av både privat och på scen. Du kommer även ha möjlighet att skapa eget scenkonstnärligt material utifrån karaktärs- och textarbete. Praktiska övningar varvas med reflektion och diskussion.

PotatoPotato Scenkonst är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö och Stockholm. Inom projektet Squeer har PotatoPotato de senaste tio åren skapat föreställningar och workshops som undersöker normer och kategoriseringar utifrån drag-tekniker. Genom sina dragking och dragqueen-karaktärer har de utmanat och överraskat sin publik i över 35 olika shower. PotatoPotato definierar ”drag” som ett kroppsligt sätt att utforska genus, på och utanför scenen. Mer info på www.potatopotato.se

Paulina Göth: en av fem konstnärliga ledare för PotatoPotato Scenkonst. Paulina verkar konstnärligt som skådespelare, drag-artist, sångare, teaterpedagog och DJ, samt projektleder dragprojektet Squeer och DJ-konstkonceptet Contemporary Performing Beats.

Jenny Möller Jensen: en av fem konstnärliga ledare för PotatoPotato Scenkonst och en av grundarna till dragprojektet Squeer. Jenny är skådespelare, musiker och regissör, utbildad på Teaterhögskolan i Malmö och specialiserad på drag- och devisingmetoder.

Feldenkrais

Feldenkrais blandas under veckan med improvisationsrörelser. Genom att förfina självbilden, urskilja och varsebli specifika sensoriska förnimmelser kommer du finna alternativ till invanda handlingsmönster och beteenden.

På ett respektfullt och generöst sätt kommer Vesna Puric leda kursdeltagarna (yrkesverksamma skådespelare och dansare) att se sin utökade potential och ge redskap för att kunna förändra rörlighet, smidighet och självkänsla – verktyg för att kunna åldras i stil. Efter veckan kommer deltagarna ha verktyg för att inte alltid göra samma sak utan se andra vägar och möjligheter.

Feldenkraismetoden utvecklades av Moshe Feldenkrais (1904-1984).
Vesna Puric: utbildad Feldekrais- och rörelseinstruktör som praktiserar i bl.a. Belgien, England, Frankrike, Australien, Sverige och Chile.

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Syd.

Fyra skådespelare i karaktärsmask

Karaktärsmask – design, tillverkning och spelteknik

 

Kursen riktar sig till  skådespelare, dansare och scenografer och ger grundkunskaper i att överföra idéer för en rollkaraktär till en egendesignad, skulpterad mask, samt i enkel spelteknik.

Under kursen kommer du själv att designa och tillverka en mask i välgjord papier-maché som håller för professionellt bruk. De specifika krav som ställs på designen och skulpturen för att masken ska fungera väl för uttrycksfullt och rörelsebaserat karaktärsarbete på scen, är centralt i kursen.

Sista kursdagen arbetar vi tillsammans på golvet med att ”tända maskerna” genom introduktion i enkel spelteknik.

 

Upplägg:

Dag 1 – idéarbete och design genom kreativ process.

Dag 2 – skulptering

Dag 3 – cachering (papier-maché)

Dag 4 – finish och måleri

Dag 5 – ”tända” maskerna, enkel spelteknik

 

Datum & tid

23-25 november, (ons-fre) 9.00-16.00

1-2 december, (tor-fre) 9.00-16.00

 

Förkunskapskrav 

Inga förkunskaper krävs.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande utgår en avgift på 1000 kr. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning och Urval

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. både skådespelare, scenografer och dansare kommer antas till kursen. Deltagarurval görs av TeaterAlliansen och DansAlliansen i samråd med kursledare.

Vid anställning debiteras arbetsgivaren kursavgiften. Kontakta karin.vestlund@teateralliansen.se för mer information. Alla sökande får information om de blivit antagna till kursen via mail senast den 9/11.

Antal platser: 6

 

Om kursledaren

Amanda Cederquist har 30 års erfarenhet av konstnärligt professionellt arbete med masker och dockor för teater, både som designer, skulptör, hantverkare och spelare. Utbildad i Sverige, Italien och Frankrike hos ett flertal mästare samt Ecole Jaques Lecoq, Paris. Lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Undervisar i lös mask på SKH, Stockholms Konstnärliga Högskola sedan 2016.

Huvudområden: design och skulptering av masker och dockor, design av kostym och scenografi, samt produktion av egna konstperformance bland annat tillsammans med professionella dansare.

 

Kursen genomförs av TeaterAlliansen i samarbete med DansAlliansen.

Kompetensutveckling

Yin Yoga online – 20/12

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom och länken till passet mejlas samma dag. Passet är kostnadsfritt och målgruppen är frilansande skådespelare.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Kompetensutveckling

Yin Yoga online – 13/12

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom och länken till passet mejlas samma dag. Passet är kostnadsfritt och målgruppen är frilansande skådespelare.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.