Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

Kompetensutveckling

Yin yoga online – 31/1

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom och länken till passet mejlas samma dag.

Passet är kostnadsfritt och målgruppen är frilansande skådespelare, regissörer, scenografer och kostymdesiners.

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

Onlinepasset presenteras i samarbete med Dansalliansen

GAGA och YOGA – daglig träning i Stockholm

Kostnadsfri träning för yrkesverksamma skådespelare:

OBS! Ändrade träningstider i påsk (INGEN TRÄNING) skärtorsdag och vecka 15. Träningen startar igen 18 april.

tisdag & torsdag 08.30-09.30
GAGA med Lee Brummer (Kari Vig Petersen leder passet vecka 4) – vikarierar för Emma Rozgoni under våren 2023)

onsdag kl. 08.30-09.45
YinYasa Yoga med Rebecca Björling (Jessica Sevenheim leder passet vecka 4). En flödande och dynamisk form av yoga.

Förberedelse:
Drop-in/ingen föranmälan. Ingen förkunskap krävs.
Du tränar barfota eller i strumpor (yoga) och barfota eller med skor (Gaga). Ta på dig bekväma kläder. Det finns omklädningsrum, dusch och bastu på plats. Det finns även möjlighet att ta en kopp kaffe i receptionen efter träning.
Vecka:
4-17

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.
Lee Brummer (vikarierar för Emma Rozgoni under vårterminen 2023) is an independent choreographer, international guest teacher and educator. She completed her BA and teaching degree at Jerusalem Academy of Music and Dance and has studied psychology, theatre and pilates alongside her career as a dancer and choreographer. Associate Director and Co-founder of ilDance based in Gothenburg, Sweden. Since 2016 Lee also manages GAGA SWEDEN under the umbrella of ilDance. Lee danced with the Bat Dor Dance Company (Israel), The Emanuel Gat Dance Company (Israel) and with various independent choreographers across Europe. She has worked as choreographer’s assistant in a variety of dance productions and musicals in Sweden and abroad. Over the years Brummer has been teaching and working with companies such as: DV8, Australian Dance Theatre, Sydney Dance Company, National Dance Company Wales and Norrdans to name a few. She has been guest teaching at open professional classes, schools and universities worldwide and has been choreographing her own work within different international structures since 2010.

YINYASA YOGA:En flödande och dynamisk form av yoga där andningen leder kroppen in i olika rörelser och riktningar och som får kropp och sinne att lekfullt öppna upp och utforska nya dimensioner.
Rebecca Björling: work as a contemporary dancer, choreographer and dance teacher. She is also co-founder & director of We:R Performance Collective. Her work explores womanhood, human behavior, social codes and has often a pinch of dark humor. http://www.rebeccabjorling.com/

Sånggestaltning

Kursen i sånggestaltning erbjuder dig möjlighet att ta din vokala- och musikaliska potential ytterligare en nivå genom att utmana dig själv. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg
10.30-13.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

14.00 – 16.30
Masterclass med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Deltagare: 8
Kursen görs i samarbete med Dansalliansen och erbjuds därmed både yrkesverksamma skådespelare och dansare.

Förberedelser:
Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten, noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

OBS! Om du antas till kursen och väljer att tacka ja är det viktigt att du kan närvara alla dagar samt att du har tid att förbereda material enligt ovan.

Pia Olby: är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms Konstnärliga Högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Arne Tengstrand medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

EMBODIED MOVEMENT – daglig träning i Malmö

Embodied movement handlar om att prova, känna och lyssna. Upplev hur din kropp mår och känner genom förkroppsligade och utforskande improvisationsbaserade övningar som tar in element från yoga, autentisk rörelse och andningsarbete.

Under vårens ”dagliga träning” för yrkesverksamma skådespelare och dansare är du inbjuden att resa in i din egen kropps rytm. Tillåt dig själv att utforska och leka och låt övningen bli en uppmaning att komma hem till dig själv.

Andningen har stor betydelse för vår förmåga att känna vår kropp och vårt inre känsloliv. Det är porten till våra känslor och kopplingen mellan kropp och sinne som förbinder det medvetna och det omedvetna i oss. Rörelse ger näring åt hela vårt system, våra muskler och vårt skelett. Rörelse ger näring åt våra känslor och hjälper det som står stilla att röra sig. Rörelse skapar liv, flyt och glädje. Från våra fötter, till våra organ, till vårt nervsystem, till själen och till hjärnan och hela vägen tillbaka.

”Våra kroppar är fantastiska, och jag tror på helande och hälsa genom rörelse, stillhet, skratt, nyfikenhet och kärlek. Resurser som finns inom oss alla.”
Kirstine Ilum

Förberedelse:
Kostnadsfri träning för yrkesverksamma skådespelare och dansare.  Det går utmärkt att hänga på ett pass utan förkunskap/tidigare erfarenhet. Kom i oömma kläder. Yogamattor finns att låna på plats.
Drop-in.
Ingen föranmälan.

 

Plats:
Danscentrum, Bergsgatan 29 (Mazettihuset).
Ring på klockan ”Danscentrum” eller ”stora danssalen” för att komma in.

Termin:
vecka 4-17 (23/1 till 24/4)

OBS! Ingen träning:
Vecka 8 (20/2)
Vecka 15 (10/4)

 

Kirstine Ilum: Dans, rörelse och meditation har alltid varit en stor del av mitt liv. I mer än 15 år, med hela Europa som arbetsplats, har jag arbetat som professionell dansare, projektledare, koreograf och tränare. Detta eftersom min kropp alltid har varit mitt primära arbetsredskap, och att jag som dansartist ofta har dragits till mer extrema fysiska uttryck. Jag började träna yoga i slutet av 90-talet. Jag utvecklade snabbt en kärleksfull och djup relation med yoga, meditation och andningsarbete.

2015 gick jag igenom en stor utbrändhet. Jag hamnade i ett känslomässigt limbo, någonstans där jag inte längre kände igen mig själv. Jag var inte längre trogen mig själv och jag ignorerade både min kropps fysiska och mentala varningssignaler. Jag tappade min passion, min kreativitet, mitt sinne för humor. Jag var deprimerad. Det var ett kaos av tankar som snurrade SÅ fort att jag inte kunde hålla fast vid någon av dem och inte heller bara låta dem passera.

För mig blev rörelse (inklusive yoga), Andningsarbete, meditation, kroppsterapi och massor av stöd och kärlek från familjen min väg tillbaka. Det var dock inte vägen tillbaka till mitt tidigare, maxpresterande jag. Idag känner jag att jag har hittat ett balanserat jag som tar hänsyn till och prioriterar min kropp och min själ. Livet ska kännas och idag kan jag låta mina känslor flöda mycket bättre.

I dag har jag en egen klinik och studio i Malmö – Balansrum där jag arbetar med Kroppsterapi och embodiment. Utöver detta ingår jag även i lärarteamet på TOTUM – Kroppsterapiskolen i Köpenhamn och Malmö.

Dagen träning ”Embodied movement”  i Malmö görs i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Syd.

Digitalt textiltryck

Workshopen riktar sig till kostymdesigners och scenografer som vill bredda sin kunskap för att börja arbeta i eller experimentera med möjligheter inom digitalt textiltryck. Efter genomförd workshop har deltagarna fått verktyg för att självständigt förbereda, bearbeta och skicka filer, samt beställa digitaltryck och kommunicera med tryckerier i Sverige och internationellt.

Digital textiltryck är ett användbart medium som tillsammans med handgjorda uttryck bjuder in till att utforska nya intressanta designmöjligheter. Utöver detta finns det många fördelar med digitalt textiltryck såsom miljövänlighet, bra tvättbarhet (ljusäkthet), obegränsat antal färger, fritt antal mönster per meter och hög kvalitet. Digitaltryck används idag för att producera t.ex. scendekorer, kostym, inredning, tapeter, skärmväggar, banderoller, modetyger, reklam och specialprojekt för konstnärer, storgormats-fotografer m.m.

De tekniker som används under kursen kan även översättas till tryck på glas, plexi, metall eller trämaterial

Upplägg:

Workshopen består av 2 moment.

1) Photoshop
I momentet Photoshop går du igenom färgkorrigering, filtyper och komprimering, bildstorlekar och bildupplösning lämplig för beställning av tryck.
•genomgång av att Importera och optimera bilder.
•Kort introduktion till att skapa upprepande mönster i Photoshop
• genomgång av scanning av originalfiler/alster för tryck.
• Kort genomgång av rapportering i Photoshop.
•Detta följs av allmänna designtips som att behålla handgjorda effekter, rastrera bild mm.

2) Introduktion till digitalt textiltryck
•Introduktion till digitalt textiltryck, tryckbara textilier och färger
•Förberedande av alster för digitaltryck
•Filstorlek och uppladdning av filer till online tryckföretag för beställning av tyger
•Om hur kan man undvika kostsamma misstag.
Obs! Som avslutning går vi igenom hur man enkelt beställer “testprover” till digitaltryckt,
med möjlighet till att beställa prover redan under kursen.

Förkunskaper:
Kursen en vänder sig till dig som har en grundläggande vana att jobba i Photoshop.

Material/Utrustning:

Egen laptop med Photoshop installerat behövs till kursen.
Länk till provversion för nedladdning: Photoshop provversion

I kursen ingår en kurshäfte på engelska samt textila prover från 2 olika textiltryckerier.

 

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren. Kursen är kostnadsfri för frilansande scenografer & kostymdesigners, men vid antagning och sen avanmälan kan TeaterAlliansen komma att ta ut en avgift.

Antal platser: 4 – 5

Om kursledaren

Joanna Bodzek är formgivare, konstnär och fotograf och har använt Photoshop regelbundet i sitt arbete i över 20 år. Som utbildare har hon sedan 2013 undervisat i de egendesignade kurserna Digitalt textiltryck PRO och Photoshop, samt arbetat som konsult i digitalt tryck och gästlärare i Photoshop på Konstfack Textil.

Digitalt textiltryck

Workshopen riktar sig till kostymdesigners och scenografer som vill bredda sin kunskap för att börja arbeta i eller experimentera med möjligheter inom digitalt textiltryck. Efter genomförd workshop har deltagarna fått verktyg för att självständigt förbereda, bearbeta och skicka filer, samt beställa digitaltryck och kommunicera med tryckerier i Sverige och internationellt.

Digital textiltryck är ett användbart medium som tillsammans med handgjorda uttryck bjuder in till att utforska nya intressanta designmöjligheter. Utöver detta finns det många fördelar med digitalt textiltryck såsom miljövänlighet, bra tvättbarhet (ljusäkthet), obegränsat antal färger, fritt antal mönster per meter och hög kvalitet. Digitaltryck används idag för att producera t.ex. scendekorer, kostym, inredning, tapeter, skärmväggar, banderoller, modetyger, reklam och specialprojekt för konstnärer, storgormats-fotografer m.m.

De tekniker som används under kursen kan även översättas till tryck på glas, plexi, metall eller trämaterial

Upplägg:

1 kursdag, workshopen består av 2 moment:

1) Photoshop
I momentet Photoshop går du igenom färgkorrigering, filtyper och komprimering, bildstorlekar och bildupplösning lämplig för beställning av tryck.
•genomgång av att Importera och optimera bilder.
•Kort introduktion till att skapa upprepande mönster i Photoshop
• genomgång av scanning av originalfiler/alster för tryck.
• Kort genomgång av rapportering i Photoshop.
•Detta följs av allmänna designtips som att behålla handgjorda effekter, rastrera bild mm.

2) Introduktion till digitalt textiltryck
•Introduktion till digitalt textiltryck, tryckbara textilier och färger
•Förberedande av alster för digitaltryck
•Filstorlek och uppladdning av filer till online tryckföretag för beställning av tyger
•Om hur kan man undvika kostsamma misstag.
Obs! Som avslutning går vi igenom hur man enkelt beställer “testprover” till digitaltryckt,
med möjlighet till att beställa prover redan under kursen.

Förkunskaper:
Kursen en vänder sig till dig som har en grundläggande vana att jobba i Photoshop.

Material/Utrustning:

Egen laptop med Photoshop installerat behövs till kursen.
Länk till provversion för nedladdning: Photoshop provversion

I kursen ingår en kurshäfte på engelska samt textila prover från 2 olika textiltryckerier.

 

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren. Kursen är kostnadsfri för frilansande scenografer & kostymdesigners, men vid antagning och sen avanmälan kan TeaterAlliansen komma att ta ut en avgift.

Antal platser: 4 – 5

Om kursledaren

Joanna Bodzek är formgivare, konstnär och fotograf och har använt Photoshop regelbundet i sitt arbete i över 20 år. Som utbildare har hon sedan 2013 undervisat i de egendesignade kurserna Digitalt textiltryck PRO och Photoshop, samt arbetat som konsult i digitalt tryck och gästlärare i Photoshop på Konstfack Textil.

DIALEKTKURS Göteborg- Dialekt som verktyg inom teater och film

En tvådagars workshop för skådespelare med grunderna för hur man arbetar med dialekter inom teater och film.

Du får veta hur arbetsprocessen ser ut när man lär sig olika dialektala drag.
Hur arbetar man med dialekter på film internationellt och i Sverige?
Vad är specifikt för vissa dialekter?
Vilka konsonanter och vokaler används? Var sitter de i munnen?
Hur låter språkmelodin?

Målet med kursen är att du som skådespelare ska känna till grunderna i dialektarbete
för film och teater och att du ska kunna bredda dina möjligheter att söka nya roller.

Du får pröva olika svenska eller finlandssvenska dialekter praktiskt under kursen. Efter kursen är du mer insatt i dialektarbetet inför kommande roller när en viss dialekt efterfrågas. Ju mer du tränar på att utveckla olika dialekter desto snabbare kommer du att kunna
lära dig nya när det önskas.

Dag 1
Vi går igenom grunderna i dialektarbetet. Du lär dig vad som är specifikt för olika svenska dialekter
inom olika regionala områden. Vi jobbar till exempel med ljudkurvor för talets toner för att få en pedagogisk och tydlig bild av hur dialekterna låter. Allt detta skapar en djupare förståelse för dialektarbetet, du blir mer medveten om vad som är specifikt för dialekten och hur du ska kunna få ett så bra uttal som möjligt. Du får känna på likheter och skillnader och pröva olika dialekter.

Dag 2
Vi arbetar mer praktiskt med dialekter denna dag. Du kommer att få material/dialog på plats att arbeta med. Här har du möjlighet att välja en eller två dialekter som du börjar fördjupa dig i. Vi arbetar individuellt och i grupp. Du får bland annat testa att gå in i olika känslor och samtidigt behålla dialekten. Under dagen använder vi oss både av individuellt arbete och workshops.

Oscar Juhlin är dialektcoach med Stockholm och Sverige som bas. Han är utbildad teaterpedagog, samt språkvetare med magisterexamen från Stockholms universitet där fonologi, fonetik, dialektologi och samtalsanalys är hans specialområden. Oscar Juhlin är specialiserad på både svenska och engelska dialekter. Han anlitas som dialektcoach både inom teater och film och bland uppdragsgivarna finns bland annat Kulturhuset Stadsteatern, SF Studios, Nexiko/SVT, FLX och Warner Bros. De senaste åren har han jobbat med produktioner som ”Spelskandalen”, ”Utvandrarna”, ”Morbror Janne”, ”UFO Sweden” m.fl.

DIALEKTKURS – Dialekt som verktyg inom teater och film

En tvådagars workshop för skådespelare med grunderna för hur man arbetar med dialekter inom teater och film.

Du får veta hur arbetsprocessen ser ut när man lär sig olika dialektala drag.
Hur arbetar man med dialekter på film internationellt och i Sverige?
Vad är specifikt för vissa dialekter?
Vilka konsonanter och vokaler används? Var sitter de i munnen?
Hur låter språkmelodin?

Målet med kursen är att du som skådespelare ska känna till grunderna i dialektarbete
för film och teater och att du ska kunna bredda dina möjligheter att söka nya roller.

Du får pröva olika svenska eller finlandssvenska dialekter praktiskt under kursen. Efter kursen är du mer insatt i dialektarbetet inför kommande roller när en viss dialekt efterfrågas. Ju mer du tränar på att utveckla olika dialekter desto snabbare kommer du att kunna
lära dig nya när det önskas.

Dag 1
Vi går igenom grunderna i dialektarbetet. Du lär dig vad som är specifikt för olika svenska dialekter
inom olika regionala områden. Vi jobbar till exempel med ljudkurvor för talets toner för att få en pedagogisk och tydlig bild av hur dialekterna låter. Allt detta skapar en djupare förståelse för dialektarbetet, du blir mer medveten om vad som är specifikt för dialekten och hur du ska kunna få ett så bra uttal som möjligt. Du får känna på likheter och skillnader och pröva olika dialekter.

Dag 2
Vi arbetar mer praktiskt med dialekter denna dag. Du kommer att få material/dialog på plats att arbeta med. Här har du möjlighet att välja en eller två dialekter som du börjar fördjupa dig i. Vi arbetar individuellt och i grupp. Du får bland annat testa att gå in i olika känslor och samtidigt behålla dialekten. Under dagen använder vi oss både av individuellt arbete och workshops.

Oscar Juhlin är dialektcoach med Stockholm och Sverige som bas. Han är utbildad teaterpedagog, samt språkvetare med magisterexamen från Stockholms universitet där fonologi, fonetik, dialektologi och samtalsanalys är hans specialområden. Oscar Juhlin är specialiserad på både svenska och engelska dialekter. Han anlitas som dialektcoach både inom teater och film och bland uppdragsgivarna finns bland annat Kulturhuset Stadsteatern, SF Studios, Nexiko/SVT, FLX och Warner Bros. De senaste åren har han jobbat med produktioner som ”Spelskandalen”, ”Utvandrarna”, ”Morbror Janne”, ”UFO Sweden” m.fl.

 

 

Ledarskap för scenkonstregissörer

Till hösten startar en ny sökbar omgång av kursen Ledarskap för scenkonstregissörer. Välkommen med din ansökan senast den 7 juni!

 

Vad krävs av ett samtida ledarskap inom scenkonsten? Hur kan jag som regissör fortsätta utveckla och fördjupa mitt ledarskap och vilket ansvar har jag i rollen?

TeaterAlliansen erbjuder i samverkan med Svensk Scenkonst, Fackförbundet Scen & Film och Trygghetsrådet TRS en utbildning som riktar sig till verksamma scenkonstregissörer med drivkraft att utveckla det egna ledarskapet, samt höja sin kompetens kring scenkonstinstitutionens uppdrag och kring arbetsmiljö och ansvarsfördelning i en större producerande scenkonstverksamhet.

 

Utbildningens fokusområden

Som konstnärlig arbetsledare i tidsbegränsade projekt och med ständigt nya gruppsammansättningar står scenkonstregissören inför ett komplext ledarskapsuppdrag. Under ledning av erfarna handledare och föreläsare skapas fördjupad förståelse kring ledning av arbetsgrupper och individer i kreativa processer. Tillsammans med utbildningsledaren kommer kursens deltagare få möjlighet att arbeta med det personliga ledarskapet genom självkännedom, konflikthantering och medarbetarskap i ett skräddarsytt upplägg för scenkonstregissörer.

Ett viktigt spår genom kursen är även regissörens roll i arbetsmiljöarbetet utifrån inkludering och förebyggande av trakasserier och diskriminering. Genom möten med inbjudna representanter för branschens parter och uppdragsgivare, däribland Kulturrådet, Svensk Scenkonst och Fackförbundet Scen och Film, får deltagarna möjlighet att samtala om och reflektera kring rollens ansvar, mandat och strukturer för samarbete.

 

Pedagogik

Kursens olika block vävs samman av en utbildningsledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med och handleda ledare och arbetsgrupper från olika branscher. I utbildningen varvas föreläsningar och teoretiska block med praktiska övningar som tar vara på gruppens egna erfarenheter.

Utbildningsledare är Anna Wilhelmsson har arbetat som konsult på Gaia Leadership i drygt 8 år med en tonvikt på offentliga verksamheter. Fokus i många av uppdragen har varit att utveckla olika typer av ledande grupper och team så att gruppens syfte, funktion, kommunikationsmönster, de interna relationerna m.m. har stärkts. Utöver detta har Anna arbetat mycket med individuell coachning, organisationsutveckling och ledarutveckling i så väl offentlig som privat sektor. Bland uppdragen märks även ett antal kulturorganisationer där insatserna inkluderar allt från ledarskapsutbildningar, stärkande av arbetsgrupper, ledningsgruppsutveckling, organisations- och processutveckling.

Anna har även bakgrund som producent och produktionschef på Riksteatern, i båda roller med fokus på att ständigt förbättra förutsättningarna för kärnan i verksamheten, de komplexa och konstnärligt baserade processerna runt varje scenkonstproduktion.

 

Omfattning

Utbildningen genomförs i Stockholm med start hösten 2023. Upplägget består av tre utbildningsträffar om två dagar, samt en återträff.

Träffarna är förlagda sön – mån.

1) Träff 1: 3 – 4 september 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)

2) Träff 2: 22 – 23 oktober 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)

3) Träff 3: 19 – 20 november 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)

4) Återträff: våren 2024, Heldagskonferens (centrala Stockholm)

 

Antagning / Vem kan söka?

Ett krav för att söka kursen är att du fullt ut fysiskt kan delta i samtliga kursdagar, samt avsätta tid för mindre hemuppgifter mellan träffarna. En dynamisk gruppsammansättning av deltagare kommer att eftersträvas, då delar av kursens innehåll utformas utifrån deltagarnas egna erfarenheter. Urval genomförs av TeaterAlliansen i samråd med utbildningsledaren.

Antal platser: 14

 

Utbildningen riktar sig till dig som:

  • Är etablerad och professionellt yrkesverksam frilansande regissör inom scenkonstområdet.
  • Har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete som regissör från scenkonstinstitution eller annan större producerande scenkonstverksamhet.
  • Har ett intresse av att utveckla din kunskap kring:
  • Organisationers och arbetsgruppers processer, arbetsledarskap, konflikthantering och metoder för trygghet och medbestämmande
  • Arbetsmiljö och likabehandling – juridiskt och i praktiken
  • Regissörens roll i förhållande till scenkonstorganisationens uppdrag och arbetssätt

 

Meriterande:

  • Internationell/flerspråkig erfarenhet
  • Andra erfarenheter av ledarskapsuppdrag inom scen-, film- eller kulturområdet

 

Kostnader

Utbildningen bekostas av TeaterAlliansen, vilket inkluderar lunch för samtliga deltagare, samt logi (1 natt per kursträff) för deltagare från annan ort än Stockholm. Kursdeltagaren står själv för resekostnader, samt andra ev. utgifter i samband med kursen. Ingen ersättning utgår för avsatt tid.

Är du medlem i Fackförbundet Scen & Film? Då kan du söka stipendium för omkostnader i samband med utbildningen. Skicka din ansökan till info@scenochfilm.se och skriv Elg-Lundberg fond i rubriken.

 

Så ansöker du

Anmälan sker via TeaterAlliansens kurssida genom att bifoga ditt CV + personligt brev. Obs! Handlingarna bifogas i samma dokument i följande ordning:

1) CV

2) Personligt brev.

 

Sista ansökningsdag är den 7 juni 2023.

 

I ditt CV ska följande framgå:  

  • Relevanta utbildningar
  • Hur många år du arbetat som professionell regissör inom scenkonstområdet
  • Var du arbetat och under vilken period
  • Internationell eller annan relevant erfarenhet

 

Personligt brev (max 2 sidor) där du ger en kort beskrivning av dig själv, samt svarar på följande frågor:

  • Varför du vill delta i programmet?
  • Vilka värdefulla erfarenheter tar du med dig in i utbildningsprocessen?
  • Vad önskar du utveckla framöver i ditt ledarskap?

 

Antagningsbesked

Obs! På grund av många ansökningar är sista datum för besked om antagning till kursen förlängt fram till den Besked om antagning till den 21 juni 2023.

 

Övriga villkor

Kursens upplägg bygger på att alla deltagare är aktiva och fysiskt närvarande under samtliga utbildningsträffar. Mindre hemuppgifter mellan sammankomsterna kan tillkomma. Blir du erbjuden en kursplats och tackar ja är anmälan bindande. Vid sen avanmälan eller uteblivande från kursen med andra skäl än sjukdom (sjukintyg krävs) debiteras du en avgift motsvarande 10% av kursens beräknade kostnadsvärde per deltagare, d.v.s. 4000 kr.

 

Mer information

Har du frågor är du välkommen att kontakta Karin Vestlund, projektledare för utbildningen på TeaterAlliansen: karin.vestlund@teateralliansen.se, 073-400 58 07

 

Välkommen med din ansökan!

Ansök 17 april  – 7 juni 2023

 

Tack vare utökade medel för återstarten av scenkonsten kan TeaterAlliansen nu erbjuda kompetensutveckling till fler frilansande konstnärliga yrkesgrupper, däribland scenografer, kostymdesigners och regissörer.

 

SketchUp Baskurs

 

SketchUp Baskurs riktar sig till nybörjare eller ni som vill få ett bättre arbetsflöde när ni ritar i programmet. Steg för steg går vi igenom programmets funktioner och verktyg som ni behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller från grunden.

Kursen består av 3 dagar. Den första dagen går vi genom programmets funktioner. Andra dagen börjar ni rita själva. Tredje dagen fördjupar vi oss i färg, textur, ljus och att skapa tekniska ritningar utifrån eran modeller.

Deltagarna väljer själv vad de vill rita i SketchUp under kursen. Det får gärna vara egna projekt och kan vara allt från en möbel till en byggnad (interiör eller exteriör) eller en dekor för en teaterpjäs. Om du inte har ett eget projekt kan du få ett exempel på ett projekt som du kan jobba med.

Efter kursen har ni grundkunskaper om hur ni kan rita era egna 3D modeller som ni kan använda när ni presenterar eran idéer (konceptuellt) eller när ni ska skicka ritningar till de som ska bygga det åt er (tekniskt).

Förkunskaper
SketchUp Baskurs, inga krav på tidigare erfarenheter av SketchUp eller andra 3D modelleringsprogram.

Utrustning & kostnad
Till kurstillfället behöver du ta med egen laptop, datormus (gaming-variant är att föredra), samt installerad SketchUp programvara (finns en 30 dagars gratis trial).

Kursen är kostnadsfri för deltagare (Programvaran SketchUp ingår ej), men vid sen avbokning (3 veckodagar innan kursstart) eller uteblivet deltagande kan vi komma att ta ut en avgift. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren. Alla sökande får information om de blivit antagna till kursen via mail senast den 18/1.

Antal platser: 6 – 7

Om kursledaren Lisanne Fransen är produktionsdesigner, uppvuxen i Nederländerna och baserad i Stockholm. Utbildad vid Utrecht School of the Arts och Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har en bakgrund i utställningsdesign, men har på senare år främst arbetat med film, tv, reklam och musikvideo. Hon har även erfarenhet av att arbeta med scenografi för teater. Lisanne är aktuell med bland annat Snabba Cash (tv-serie, säsong 2, 2022) och Jag är Zlatan (2021) och den nya serien om Ronja Rövardotter som produceras för Viaplay med streamingpremiär under 2023.

Anlitad som gästlärare i 3D modellering vid Stockholms konstnärliga högskola för scenkonst- och filmstudenterna.