Gaga och FloWork – rörelse och improvisation med Emma Rozgoni & Noam Carmeli i Malmö

Workshop i Malmö, i samarbetet med Teatercentrum Södra, som riktar sig till professionella skådespelare med eller utan förkunskaper inom dans/rörelse. Kom precis som du är, i bekväma kläder, i strumplästen eller barfota!

Workshopen utforskar principerna inom Gaga och FloWork, var och en för sig och tillsammans i gruppimprovisationer. Syftet är att undersöka relationen mellan individen och gruppen och pröva nya verktyg som kan berika deltagarnas individuella rörelsespråk. I det moderna samhället, som ofta uppmanar till konkurrens, kan önskan att fullfölja en individualitet leda till känslan av att grupptillhörigheten begränsas eller försvinner.

Workshopen vill ta en djupare titt på dessa frågor och idéer, och undersöka dem på ett fysiskt sätt på golvet. Hur kan varje individ få utrymme och frihet att uttrycka sig, och samtidigt vara öppen och tillgänglig för möjligheten att skapa tillsammans?

Gaga – Emma Rozgoni
Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, och har utvecklats av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Metoden ger tillfälle att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor och samtidigt komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Metoden öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor och utforskande inom ett brett spektrum av olika strukturer, kvaliteter och rörelser. Gaga-metoden ger en upplevelse av frihet för var och en likväl som tillsammans med andra.

FlowWork –  Noam Carmeli
FloWork är en rörelsepraktik som grundar sig på principer från Aikido, Ilan Lev-metoden och kontaktimprovisation. Den erbjuder verktyg för att vidga kroppens möjligheter till fri rörlighet och styrka, en kombination som redan naturligt existerar omkring och inuti oss. Genom olika övningar och improvisationer kommer vi att hitta sätt att använda vårt skelett för att på bästa sätt ge stöd för rörelsen att ta form, frigöra onödigt muskelarbete, och på så sätt tillåta kroppen att vara jordad, tillgänglig och fri.

Sång, språk och scenisk gestaltning med Pia Olby och Catherine Hansson

Vad händer om man blandar Shakespeares sonetter med sånger av nutida pop- och rockartister? Kan man arbeta med text och sång så att de olika formerna av gestaltning befruktar och positivt påverkar varandra?

När man växlar mellan tal och sång ger sångens naturliga kroppsförankring direkt hjälp till den språkliga gestaltningen. Det starka kroppsliga engagemang som krävs för att frambringa en bärande ton gör det omöjligt för huvudet, med sina tankar och idéer, att styra för mycket. Närvaro i andning och ton ger en automatisk förhöjning som hjälper den personliga sceniska gestaltningen.

När man talar är det texten och dess betydelsebärande och gestaltande funktion som är framträdande vilket frigör sången så att att den får en tydligare berättelse. Risken att sångaren fastnar i tankar om tonbildning och att ”sjunga fint” minskar.

Deltagarna får möjlighet att utforska och medvetandegöra vad som sker när man blandar talad och sjungen text i sömlösa övergångar.

Kursupplägg
Första veckan delas gruppen på hälften. Förmiddagarna ägnas åt uppvärmning, avspänning, andning, röstergonomi, sång-, tal- och röstteknik. Eftermiddagarna ägnas åt språklig gestaltning med texter av Shakespeare med Catherine och sånggestaltning av utvalda sånger med Pia.
Andra veckan arbetar gruppen tillsammans och då integreras sånglig, språklig och fysisk gestaltning till en konstnärlig helhet. Kursen avslutas med en opretentiös redovisning.

Språklig gestaltning
Kursdeltagarna undersöker och arbetar med gestaltning av röstens och språkets uttrycksmöjligheter. Undervisningen innehåller tekniska övningar som syftar till att stärka rösten och förbättra artikulationen och övningar som fokuserar på gestaltning.
Med Shakespeares sonetter som utgångspunkt arbetar deltagarna, med andningen i texten och att ”äga orden” för att förstå dem, inte bara intellektuellt utan även fysiskt och emotionellt.

På en nivå är dessa övningar rent tekniska men på en annan nivå hjälper tekniken till att upptäcka mer information i texten. Teknikerna kan även ge en snabbare inlärning av texten, återuppväcka gnistan och energin när texten är monoton eller slentrianmässig och framförallt att återerövra det levande nuet.

Sånggestaltning
I Pias undervisning utgår varje deltagare från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. Deltagarna arbetar både med andning och röstuppvärmning och sjunger individuellt inför varandra. Arbetssättet kräver en tillåtande atmosfär i rummet.
Pias pedagogik har ingen linjär progression utan mer formen av en fördjupande spiral som tar sin utgångspunkt i varje skådespelares individuella erfarenhet av sång. Undervisningen är alltid individanpassad.

Catherine Hansson är skådespelare och verksam logonom bland annat vid Kungliga Operan, Operahögskolan och Stockholms dramatiska högskola. Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 1976-79 och examinerad logonom (röst- och talpedagog med estetisk inriktning) på Stockholms Musikpedagogiska Institut.

Pia Olby är sångare och pedagog bland annat vid Stockholms dramatiska högskola. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Sånggestaltning med Pia Olby

Kursen i sånggestaltning erbjuder professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala/musikaliska potential och att utmana sig själva.
Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar deltagarna med andning och röstuppvärmning och på eftermiddagen ligger tonvikten på att deltagarna sjunger individuellt inför gruppen – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Den som antas till kursen ska ha med sig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Arbetet i kursen fokuserar på utmaning och utveckling för varje deltagare individuellt. Arne Tengstrand medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

Pia Olby är sångerska, pedagog och sångcoach. Hon frilansar som improvisationssångare och sångcoach på olika teatrar samt undervisar studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning sedan 1980-talet. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja deras sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Rösten och Strindbergs dialoger – en workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen röstteknik. Tekniken bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i de övningar som kursdeltagarna arbetar med.
Undervisningen fokuserar på dagligt arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med deltagarnas alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med körpartierna i Strindbergs texter.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstlärare med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl a England, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl a internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.


Radioteater för skådespelare

Denna femdagarskurs i radioteater ger dig verktyg för att kunna använda rösten utifrån mikrofonens möjligheter och begränsningar. Praktiska övningar varvas med lyssningar och analyser.
Under kursen kommer du att få möjlighet att utveckla din kunskap om hur röst, rörelse och tonläge påverkar resultatet. Du arbetar framför mikrofonen, får lyssna på resultatet och
prova igen. Du får lyssna till befintliga radiopjäser parallellt med textarbetet där du hittar dina egna och radiomediets möjligheter och begränsningar. Målet är att du skall få kunskaper så att du kan och vågar arbeta med radioteater och få verktyg så att du kan släppa alla tankar på teknik och nyttja 100% av din kapacitet på spel och text.

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin Trappan och Folkteatern i Göteborg och ansökan med kort motivering görs till KULTURAKADEMIN TRAPPAN 

Filmskådespeleri

En två veckors handgriplig grundkurs i filmproduktionens teknik och filmskådespeleriets praktik – och myter. Kursen vänder sig till yrkesverksamma skådespelare, med liten eller ingen filmerfarenhet,

Kursen börjar med ett par dagars föreläsning, visning och diskussion om film, filmmediet och dess möjligheter och begränsningar. Därefter börjar de praktiska övningarna då deltagarna turas om med de uppgifter som krävs vid filmarbete; foto, ljud, scenografi, inspelningsledning och skådespeleri. Givet inspelningsmiljöerna får deltagarna i uppgift att snabbt skriva korta scener som därefter spelas in och sätts ihop till en löst sammanhållen historia. För ytterligare förståelse för filmmediet och det berättartekniska arbetet som redigeringen innebär kommer deltagarna också att vara med då Peter löpande redigerar det material som spelas in.
Film är ett grupparbete och därför är det viktigt att kunna delta alla kursdagar och tider som anges nedan.

Peter Schildt är regissör, manusförfattare och skådespelare som bl a gjort tv-serierna Glappet, Ebba och Didrik och långfilmerna Suxxess och Tusen gånger starkare.

Föreställningsanalys

Vill du pröva din förmåga att analysera, diskutera och skriva om scenkonst? Kursen är ett samarbete med Dansalliansen och vänder sig till både skådespelare och dansare.
Inför kursstart ser deltagarna Maratondansen, i regi av Kenneth Kvarnström på Stockholms stadsteater, som utgångspunkt för diskussionerna.
Biljetter till kursdeltagarna är bokade till föreställningarna 7 och 8 september kl. 19.00. Ange i meddelandefältet i ansökan önskemål om föreställningsdag.

De två första kurstillfällena ägnas åt seminarier och samtal kring föreställningsanalys och scenkonstkritikens grunder, uppgifter och uppdrag.
I veckan mellan kurstillfällena ser gruppen ytterligare en föreställning och deltagarna skriver varsin kort text kring den.
Vid det sista kurstillfället diskuteras föreställningen och deltagarnas reflektioner och texter. Dagen avslutas med ett samtal tilsammans med en aktiv scenkonstkritiker.

Karin Helander är professor i teatervetenskap och vice rektor vid Stockholms universitet. Hon har skrivit ett flertal böcker t ex Det skall åska och blixtra kring vår teater tillsammans med Leif Zern, hon undervisar skådespelarstudenterna på Stockholm dramatiska högskola och skriver regelbundet scenkonstkritik i Svenska Dagbladet.

Gaga och FloWork – rörelse och improvisation

Workshopen riktar sig till skådespelare på alla nivåer, med eller utan förkunskaper inom dans/rörelse. Kom precis som du är, i bekväma kläder, i strumplästen eller barfota.

I workshop-form utforskas principerna inom Gaga och FloWork, var och en för sig och tillsammans i gruppimprovisationer. Syftet är att undersöka relationen mellan individen och gruppen och pröva nya verktyg som kan berika deltagarnas individuella rörelsespråk. I det moderna samhället, som ofta uppmanar till konkurrens, kan önskan att fullfölja en individualitet leda till känslan av att grupptillhörigheten begränsas eller försvinner.

Workshopen vill ta en djupare titt på dessa frågor och idéer, och undersöka dem på ett fysiskt sätt på golvet. Hur varje individ kan få utrymme och frihet att uttrycka sig, och samtidigt vara öppen och tillgänglig för möjligheten att skapa tillsammans.

Gaga – Emma Rozgoni
Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, och har utvecklats av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Metoden ger tillfälle att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor och samtidigt komma i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Metoden öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor och utforskande inom ett brett spektrum av olika strukturer, kvaliteter och rörelser. Gaga-metoden ger en upplevelse av frihet, för var och en, likväl som tillsammans med andra.

Flow (FloWork) improvisation i praktiken – Noam Carmeli
FloWork är en rörelsepraxis som grundar sig på principer från Aikido, Ilan Lev-metoden och kontaktimprovisation. Metoden erbjuder verktyg för att vidga kroppens möjligheter till fri rörlighet och styrka, en kombination som redan naturligt existerar omkring och inuti oss. Genom olika övningar kommer vi att hitta sätt att använda vårt skelett för att på bästa sätt ge stöd för rörelsen att ta form, frigöra onödigt muskelarbete, och på så sätt tillåta kroppen att vara jordad, tillgänglig och fri.

Improvisation, fantasi & samspel – en upptäcktsresa

Kursen riktar sig till professionella skådespelare som vill utveckla sin sceniska fantasi, spontanitet, berättarteknik, sitt samspel på scen och kunskap om kommunikation och kroppsspråk.
Kursen bygger i stort sätt på Keith Johnstone’s pedagogiska system för att utveckla människors kreativitet och samspelsförmåga. Det är inte en kurs i Teatersport eller något annan form av improviserad teater. Kursen fokuserar på hur man hanterar misslyckanden, lär sig längta ut i det okända utan manus och kontroll och hur man tappar sin rädsla för publiken. Genom att träna sig i detta ökar förmågan till närvaro och samspel. Att träna upp sin fantasi och spontanitet gör att man får lättare att agera när något oväntat händer och att bygga historier tillsammans. Träningen bidrar till att skådespelarna  bli mer kreativa, närvarande och förändringsbenägna även i traditionell teater. Improvisationsträningen leder också till mycket skratt vílket kan riskera att förlänga våra liv.

Lennart R Svensson som varit tillsvidareanställd skådespelare på Stockholms stadsteater i 30 år var med vid det första öppna seminariet Keith Johnstone höll i Stockholm 1983. Tillsammans med bl a Helge Skoog började han improvisera i Teatersport 1984 och senare även i en mängd olika former av improviserad teater.Tidigt började Lennart lära ut improvisationstekniker, han har själv varit på kurs hos Keith Johnstone vid ett flertal tillfällen, både i Kanada och i Sverige. Lennart har undervisat skådespelare och regissörer i improvisationsteknik från Lesotho till Helsingfors och på många institutionsteatrar och fria grupper i Sverige.