Kurs Dansteater TeaterAlliansen 20108

Dansteater, kropp och kommunikation

En workshop, som med hjälp av övningar och improvisationer, undersöker dansteatern som form och kroppens möjligheter att kommunicera. Ett tillfälle för skådespelare att på ett intuitivt sätt undersöka och utveckla sin medvetenhet om relationen mellan kropp och text.

Utgångspunkten är det personliga kroppsspråket och hur vi uttrycker våra känslor, tankar viljor och behov. Hur vi ”talar” genom kroppen. I Birgitta Egerbladhs form av dansteater blir människan och det personliga uttrycket synligt. Hur påverkas vi av tempo, placering, riktningar, närhet, avstånd och relationen till andra människor i ett rum?

Birgitta Egerbladh är koreograf, regissör och kompositör. Hon har bland annat arbetat vid Kulturhuset Stockholms Stadsteater, Kungliga Baletten, Göteborgsoperans Balett, Folkteatern Gävleborg, Uppsala Stadsteater, Unga Dramaten och Helsingborgs Stadsteater. Nyligen hade hon premiär på ”Prat och människor” med texter av Kent Andersson och Bengt Bratt för Folkteatern Göteborg. Hon har även samarbetat med humorgruppen Klungan.

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket

Kursen tar sin utgångspunkt i två frågeställningar. Den ena handlar om kommunikationen och samarbetet mellan skådespelare och regissör, den andra om vilka normer, traditioner och rådande värderingar som styr arbetsprocesserna på teaterhögskolor och teaterinstitutioner.

Hur kommunicerar regissör och skådespelare med varandra under repetitionerna? Hur ser de på sin yrkesrelation och sitt arbete? Vilka möjligheter finns att utveckla samtal och samarbete mellan skådespelare och regissör?

Hur påverkar underförstådda normer, traditioner och värderingar repetitioner och föreställningar? Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet – utan att diskutera det? Hur kan skådespelarens praktiska arbete med gestaltning vara ett verktyg för utveckling av nya spelstilar, former och uttryck?

Genom att arbeta praktiskt med dramatiska texter undersöker skådespelarna under kursen frågorna utifrån sina spontana kroppsliga impulser. Gruppen arbetar också med olika typer av närvaro och förhållningssätt till den psykologiska realismen. Stort utrymme lämnas också för diskussion och reflektion.

Anna Pettersson är regissör, teaterchef på Strindbergs Intima Teater (SIT) och doktorand vid Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst.

Kurs Sånggestaltning 2018 TeaterAlliansen

Sånggestaltning

Kursen i sånggestaltning erbjuder skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala- och musikaliska potential och att utmana sig själva.

Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra– vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Du som antas till kursen ska ha med dig två sånger att arbeta med till första kurstillfället. Det är viktigare att du väljer sånger du verkligen vill sjunga än sånger du tror du klarar av. Du bör dock välja material i en tonart som passar din röst.

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Pia Olby är sångerska och frilansande pedagog/sångcoach på olika teatrar. Sedan 1980-talet undervisar hon studenter på Stockholms dramatiska högskola i sång och sånggestaltning. Pias specialitet är att fokusera på och arbeta med det musikaliska och sceniska uttrycket samtidigt – på lika villkor. Hon hjälper deltagarna att höja sitt sångsjälvförtroende så att de vågar lita på och låta det personliga uttrycket ta plats. www.piaolby.se

Jonatan Sersam medverkar som ackompanjatör under eftermiddagspassen.

Gagaträning för skådespelare

Gaga drop-in morgonträning för skådespelare

Vill du utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra.

Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Träningen är öppen för frilansande skådespelare och kräver ingen föranmälan.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

Radioteater

Har du varit med i någon enstaka radioproduktion? Var inspelningen slut just när du fått kläm på hur det går till? Har du gått någon kortare kurs i radioteater tidigare och vill fördjupa dig ytterligare i mediet? Är du intresserad av genren och vill bredda din kompetens och möjlighet till jobb? Då är den här populära kursen för dig!

Tillsammans med Ludvig Josephson, som leder kursen, jobbar gruppen med både kortare övningar med texter i olika genrer. Under veckorna spelar ni också in tre specialskrivna radiopjäser á cirka 20 minuter.

Deltagarna provar olika scenerier och uppställningar kring mikrofonerna för att förstå skillnaden gentemot scenteater och film – radiomediet har sina speciella förutsättningar.  Inspelningarna sker med enkel rekvisita, förinspelade effekter, atmosfärer och musik.  Syftet är att prova hur olika ljudelement påverkar stämningen och i vilken mån de är avgörande för lyssnarens förståelse av handlingen.

Pjäserna är specialskrivna för att  alla deltagare ska få ungefär lika stora roller. Du förväntas också vara på plats när dina kollegor spelar in sina scener. Det finns en pedagogisk idé om att man lär sig mycket också genom att iaktta och reflektera kring det andra gör.

Efter varje arbetspass samlas gruppen för samtal med frågor och analys av arbetsprocessen. Materialet klipps och ljudläggs och kursen avslutas på tisdagen (6 februari) i veckan efter med gemensam lyssning och utvärdering tillsammans med inbjudna gäster.

De färdiga föreställningarna kommer inte att offentliggöras, utan är tänkta enbart som övningsstycken. Möjligen kan de läggas upp på här på hemsidan om de medverkande är överens om det.

Ludvig Josephson, som leder kursen, är utbildad vid Dramatiska Institutets radiolinje och var under nitton år medarbetare vid Radioteatern i Sveriges Radios P1. Han har där regisserat ett femtiotal föreställningar samt även producerat, dramatiserat och skrivit manus. För närvarande arbetar han som producent för Radioföljetongen i P1 och Creepypodden med Jack Werner.

Johan Hörnqvist medverkar som tekniker under veckorna.

Börja steppa!

På begäran erbjuder vi en intensivkurs i stepp på grundnivå.

Under kursen får du lära dig de mest grundläggande stegen såsom shuffle, flap och timestep. Vi övar på rytmik och fokuserar på steppteknik som kan fungera med många olika musikstilar. En historisk bild av steppens ursprung ingår också. Med mycket dansglädje sätter vi ihop en koreografi under veckan som vi senare åker på världsturné med!! (Eller så njuter vi av vår succé i kurslokalen.)

Ni som har steppskor får gärna använda dem. Det går också bra att använda en komfortabel sko med hård lädersula. Eventuellt kommer det att finns steppskor att låna.

Förvänta er mycket energi och genuin entusiasm till ett fyrverkeri av ny inspiration! – säger Mattias Lundmark som leder kursen

Mattias Lundmark är steppcoach och assisterande koreograf. Han är utbildad i stepp i New York på Broadway Dance Center Hans specialitet är att lära ut och bygga upp en god grundteknik i stepp hos både amatörer och professionella dansare. Han har de senaste åren jobbat med musikaler som, Singing in the Rain, Förklädet, Book of mormon och Billy Elliott. Under det senaste året har han jobbat med artister som Roine Söderlundh, Rennie Mirro, Hanna von Spreti och Karl Dyall.

Herrar i frack

Genus, jämlikhet, gestaltning

Höstens feministiska upprop, bland andra #tystnadtagning inom scenkonsten, ställer krav på ökad medvetenhet om maktstrukturer. Vi behöver begrepp som kan hjälpa oss att diskutera frågor kring makt och genus inom vår bransch. Målet är att skapa ett tryggt rum  för gestaltningsarbetet och ökad medvetenhet om genus och frihet i både tanke och kropp.

Workshopens, som leds av Pelle Hanæus, riktar sig till dig som vill:

  • omsätta ditt intresse för genusfrågor och jämställdhet i kroppsligt gestaltningsarbete
  • utmana dina gestaltningsvanor i ett tryggt övningssammanhang, med fokus på genus
  • reflektera kring identitet och makt inom scenkonsten, med hjälp av grundläggande genusteori

Kursen varvar kroppsliga gestaltningsövningar på golvet, med genomgång av begrepp, omvärldsanalys och arbete med texter.

Pelles workshop skapade fruktbara och intressanta samtal i vår grupp om hur vi tänker på kön och identitet. Hans generösa sätt att vägleda oss skapade utrymme för reflektion. – Kristian Berg Jåtten, Den Nationale Scene, Bergen

Pelle Hanæus är skådespelare och regissör med 15 års erfarenhet av utbildning i ”genusmedveten gestaltning”, på teaterhögskolor och teatrar i Sverige och utomlands. Han har varit ordförande för Clowner utan Gränser, lett två magisterår i fysisk komik vid StDH och varit konstnärlig ledare för Regionteater Väst.

Praktiskt: Det är viktigt att du kan närvara alla dagar. Ta på dig mjuka kläder som medger fysiskt arbete på golvet. Ta med varm tröja, sockor och anteckningsmaterial. Alla deltagare serveras vegetarisk lunch.

Workshopen är ett samarbetet mellan TeaterAlliansen och Teater Sláva

Master Class

There is no actor I know with more artistic integrity, love of the craft, and just plain know-how than Kirk Baltz. – Philip Seymour Hoffman

Så här beskriver Kirk sin Master Class:

In this masterclass you will be doing a combination of Meisner and Method based work: exercises, monologues and scene study. These are the issues Baltz will be addressing:

  • What is your technique and in what ways can we strengthen and build upon what you already have in place?
  • Are there some old mind sets or habits that are no longer serving you that might be adjusted or let go of with a fresh approach?
  • How do we make your work more grounded, expansive and imaginative?
  • How do we get to a place of telling the truth with energy, engagement and emotion while not looking to “play or force” emotion?

As Baltz puts it: I am not interested in reinventing the wheel. I am interested in how you are already working as an actor.

The masterclass is rooted in taking risks in a safe and supportive environment. You will be working with Sam Shepard’s plays Buried Child and Curse of The Starving Class. Both plays are to be read and studied, printed on paper and brought to class.

Workshopen ges på engelska.

Kirk Baltz is a Hollywood based renowned actor and acclaimed acting coach. From the start of his career Baltz has studied extensively in NYC and LA with noted teachers like Sandra Seacat, Greg Zittle, Susan Batson, Tony Greco, and Penny Allen; who are responsible for the training (and in some cases the continued coaching), of actors such as Ryan Gosling, Nicole Kidman, Andrew Garfield, Laura Dern, Mickey Rourke, Jessica Lange, Harvey Keitel and Phillip Seymour Hoffman.

He has appeared in numerous television shows: The Shield, NYPD Blue, Without A Trace, Will and Grace, 24 and NCIS:Los Angeles and noted features such as Bulworth, Natural Born Killers, Reservoir Dogs (as Officer Marvin Nash), Dances With Wolves and Taylor Hackford’s Parker.

Kirk will soon be seen in Deniz Erguven’s Kings as well as the film Interior Night. He can currently be seen in international film festivals in the critically acclaimed short films The Armoire written and directed by Evan Cooper and Demon written and directed by Caleb Slain. Kirk will be appearing in the upcoming feature The Will O Wisp by Evan Cooper.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen, Norsk Skuspillersenter och Den Danske Scenkunstskole.

Dans, rörelse, koreografi för skådespelare

Arbetet som skådespelare innebär ständigt nya utmaningar. Att öka sin kropps- och rörelsemedvetenhet kan bidra till en starkare scennärvaro och fördjupat karaktärsarbete och texttolkning. Oavsett om föreställningsarbetet leds av en koreograf eller en mer traditionell teaterregissör krävs en ensemble som är bekväm med rörelse och har basala kunskaper om koreografi.

Workshopen, som leds av Lidia Wos, passar för skådespelare som vill stärka sin kroppsmedvetenhet och utveckla sitt fysiska uttryck på scenen. Övningarna utgår helt från deltagarnas egna fysiska förutsättningar oavsett tidigare erfarenheter av dans eller fysisk teater.

Dagarna inleds med uppvärmnings- och teknikövningar med inspiration från hur man arbetar i ett professionellt danskompani. Förutom att värma upp inför dagen är tanken är att deltagarna skall få inspiration till egna övningar som de kan ta med sig till det dagliga arbetet. Övrig tid ägnas åt övningar som handlar om hur man fysiskt kan förhålla sig till rummet, scenografi och rekvisita samt hur man kan arbeta med rörelser och olika kroppsuttryck i kombination med text för att skapa ett starkare sceniskt uttryck. Deltagarna får en inblick i hur man arbetar och tänker koreografiskt bland annat genom att  att prova på repertoararbete baserat på Lidias egna koreografier.

Lidia utlovar en inspirerande upplevelse fylld av lust, glädje och fantasi där målsättningen är att deltagarna skall få såväl inspiration till eget skapande som verktyg och metoder för att förstå och ta till sig koreografi.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Lidia Wos är en frilansande dansare och koreograf med över 25 års professionell erfarenhet från olika danskompanier, teatrar och institutioner i bland annat Sverige, Polen, Tjeckien, Nederländerna och USA. Hon har arbetat med ett mycket stort antal olika koreografer, dansare, pedagoger och regissörer, med allt från klassisk balett och samtida dansteater till modern konceptuell dans och dramatisk teater. Sedan ett par år tillbaka undervisar Lidia regelbundet i dans och rörelse på Teaterhögskolan i Malmö.

Närvaro och yrkesmässig tillfredsställelse i en uppkopplad tid – workshop med Stine Marcinkowski

En workshop för att lyfta, inspirera och stärka frilansande scenkonstnärer i deras dagliga praktik.

Tycker du att du har ett hållbart förhållningssätt till dig själv och din omgivning? Hur hanterar du sociala medier både som ett privat och yrkesmässigt kommunikationsverktyg? Har du lätt att säga nej och sätta gränser för dig själv och ditt arbete? Workshopens  syfte är att ge deltagarna en chans att stanna upp i sin vardag och reflektera över sig själva och sina arbetsvanor. Tillsammans kommer gruppen att arbeta utifrån ett aktivt lärande där du som deltagare får lyssna på fakta och forskning, ställa frågor, diskutera och göra övningar på temat hur man hittar en bra balans mellan privatliv och yrkesliv. De som vill erbjuds att efter kl. 16.00 stanna kvar för en halvtimmes meditation. Läs mer här.

Ett samarbete mellan Dans-, Musik- och TeaterAlliansen.