Att dramatisera för scenen

Kursen vänder sig till skådespelare som är nyfikna på att dramatisera litterära förlagor för scenen. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av att skriva dramatik.

Veckan innehåller textanalys, grundläggande dramaturgi, tid för eget arbete, handledning i skrivande/ idéarbete och tid för gemensam reflektion kring de frågeställningar ett dramatiseringsarbete kan innebära, exempelvis;

  • Vilket material lämpar sig för dramatisering?
  • Vilken är min personliga utgångspunkt?
  • Vilka karaktärer/funktioner behöver jag?
  • Hur välja/ välja bort?

Du får i god tid före kursstart välja vilken av två förelagda noveller du vill ha som utgångspunkt för att utveckla en dramatiseringsidé. Arbetet med att dramatisera novellerna sker i workshopform och genom individuella skrivövningar. Deltagarna använder sina erfarenheter som skådespelare för att undersöka och prova olika dramatiseringsmöjligheter. I skrivövningarna blir utmaningen att ge dramatiken fysisk gestalt och liv.

Kursledarna Camilla Blomqvist, verksam som dramatiker, dramaturg och radioproducent, och Anna Azcárate, skådespelare och regissör, har tillsammans dramatiserat flera romaner. Senast trilogin Löwensköldska ringen för Uppsala Stadsteater. Att kombinera Camillas kompetens som dramatiker och dramaturg med Annas erfarenhet som skådespelare och regissör visade sig fruktsamt redan vid det första samarbetet med Jane Eyre för Malmö Stadsteater.

Ljudboksinläsning – i samarbete med Visuellt Ljud

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med medarbetare från Visuellt ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning. Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par

Visuellt Ljud i Stockholm AB Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 1000 inspelade titlar. Kursledare är Anders Brisling och Lars Jansson.

Mixed Reality and the Theatre of the Future – International seminar and workshop in Malmö

TeaterAlliansen och Teatercentrum bjuder in till seminarium, workshop och paneldiskussion kring konstnärlig utveckling inom Viritual Reality.

De senaste årens stora framsteg inom Viritual Reality har möjliggjort en helt ny form av upplevelser. Vi tror att scenkonsten, och andra kreativa områden, har mycket att vinna på att ta till sig den nya tekniken, vara med att undersöka och utveckla den och se om och hur den kan bidra till förnyelse.

Joris Weijdom, grundare av MAPLAB i Utrecht, som både forskat och arbetet praktiskt med VR, och Malmöbaserade Bombina Bombast, som producerat scenkonst med VR-teknik, blir våra guider under två dagar.

Läs mer här.

Seminariet med Joris Weijdom vänder sig till en bred publik med intresse för den nya tekniken och möjligheten att använda och utveckla den inom olika kreativa områden.
Pris endast seminarium och paneldiskussion: 180 kr.

Workshopen med Bombina Bombast vänder sig till scenkonstnärer bl. a. skådespelare, regissörer och scenografer.
Pris seminarium, workshop och paneldiskussion: 500 kr.

Läs hela programmet här.

För anmälan endast till seminariet/paneldiskussion klicka här. Sista anmälningsdag 29 september.

Ansökan till workshopen är stängd, sista ansökningsdag var 24 september.

Rösten och dialoger ur Tennesse Williams pjäsbibliotek – workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen, unik röstteknik. Den bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i de övningar som kursdeltagarna arbetar med.

Undervisningen fokuserar på arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med deltagarnas alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med dialoger ur Tennesse Williams pjäser Linje Lusta och Katt på hett plåttak.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstpedagog med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl a England, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl a internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.

Rösten och den klassiska grekiska texten – workshop med Nadine George

Under de senaste 30 åren har Nadine George utvecklat en egen röstteknik. Den bygger på att skådespelarna arbetar med det djupgående, vibrerande ljudet i kroppen som tekniskt redskap för att skapa förbindelse mellan ljud, känsla och ord i övningarna som kursdeltagarna arbetar med.
Undervisningen fokuserar på arbete med andnings- och röstövningar för deltagarna individuellt vid pianot och i grupp. Nadine arbetar med varje deltagares alla ljudkvaliteter, såväl hos kvinnor som män, och det sjungande, vibrerande ljudet i kroppen vars energi och kvalitet knyts direkt till deltagarnas arbete med klassiska grekiska texter.

Före kursstart får varje deltagare texter som ska repeteras in till första kurstillfället.

Nadine George är en internationellt erkänd röstpedagog med över 30 års erfarenhet av att undervisa och hon är själv utbildad skådespelare. Efter att under 15 år arbetat med Roy Hart och hans teaterkompani, utvecklade hon sin egen teknik som vunnit mark hos professionella skådespelare, regissörer och talpedagoger i bl. a. Storbritannien, Frankrike och de nordiska länderna. Nadines workshops och undervisning är mycket efterfrågad och hon håller bl. a. internationella workshops i London varje sommar. Läs mer på http://www.voicestudiointernational.com/

Undervisningen och konversationen med Nadine sker på engelska.

Dubbning av film och tv-serier

Kursen ger deltagarna en bred introduktion till och förståelse för dubbningsbranschen. Under kursveckan blandas föreläsningar, diskussioner, studiebesök och praktiskt arbete. Ämnen som tas upp är branschens utveckling, producentens, teknikerns, skådespelarens och regissörens roller och arbete i studion – från beställning till färdig produkt. Möjligheten till jobb, hur man marknadsför sig som röstskådespelare och var jobben finns tas också upp.

I studion får deltagarna under ett par kortare pass praktisk erfarenhet av arbetet som röstskådespelare under verkliga förhållanden i Eurotrolls studio.

Kursledare är skådespelaren Peter Sjöquist, som sedan 1988 även arbetar som röstskådespelare, översättare och dialogregissör inom dubbning. Som dialogregissör har han ansvarat för storfilmer från bl. a. Disney, Dreamworks, Sony Pictures med flera. Under flera år var han också chef på en av Sveriges största studior.

Streckgubbar

Gaga – drop-in morgonträning för skådespelare med Emma Rozgoni

Gaga tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koregrafen Ohad Naharin. Gaga erbjuder möjlighet att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter och utmanar våra vanor och ovanor. Gaga öppnar upp för att lyssna till kroppens egna förmågor, och utforskande inom ett brett spektrum av olika texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! Omklädningsrum med dusch finns i anslutning till studion.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

INSTÄLLT! Workshops & mötesplats Östersund

Tre dagar fyllda med workshops och kollegiala möten för scenkonstnärer verksamma i norra Sverige. Deltagarna bor tillsamman på STF:s vandrarhem Ledkrysset och deltar i fyra workshops som sträcker sig från rörelseträning till docktillverkning. Kvällstid finns utrymme för samtal, spontana initiativ och nätverkande. Medlemmar i Teatercentrum Norra och anställda vid TeaterAlliansen deltar utan kostnad, för övriga är kostnaden 4.500 kr. exklusive resa och vissa måltider. Dagarna avslutas med en öppen redovisning för inbjudna från scenkonst- och kulturbranschen, politiker och tjänstepersoner.

Ansök senast 7 augusti till: lenitha.hedqvist@gmail.com

Läs mer om workshopsen och se hela programmet här.

Evenemanget är ett samarbete mellan Teatercentrum Norra och TeaterAlliansen med stöd från Regioner Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen

Inläsning av ljudböcker – Malmö

Kursen vänder sig till skådespelare som vill få en bred introduktion till ljudboks-branschen. Frågor som tas upp är bl a hur marknaden ser ut, branschens framtid, vilka röster som funkar, vad som krävs för att nå framgång som inläsare, vilken sorts böcker som är populära och ekonomin i branschen och för inläsaren. Deltagarna får också möjlighet att själva prova på grundläggande studioarbete och inläsning av texter i olika genrer under tre kortare pass. Tillsammans med kursledarna lyssnar gruppen på och diskuterar sina egna inläsningar och kommersiella inläsningar som Word Audio producerat.

Kursledare och föreläsare är Mattias Lundgren, Peter Öberg och Mattias Linderoth på Word Audio. Word Audio är en av landets största producenter av ljudböcker och de är ständigt på jakt efter nya röster.

OBS! Till ansökan ska du också lämna ett separat röstprov med inläsning av en till två sidor ur en roman eller deckare. Gärna en relativt enkel text. Börja inspelningen med att säga ditt namn.

Om du inte har inspelningsutrustning och kan leverera en mp3 eller mp4, kan du använda din smart phone. Gör så här:
Android: Gå till play.google.com. Sök ”Smart Voice Recorder”. Ladda ner och installera appen i din telefon. Spela därefter in och spara filen. Tryck på skicka-symbolen, en rektangel med en pil i, och maila filen till lars.dahlqvist@teatercentrum.se.
Apple OS: Använd den inbyggda appen ”Röstmemon”. Spela in och spara filen. Tryck på skicka-symbolen, en rektangel med en pil i, och maila filen till lars.dahlqvist@teatercentrum.se.

Tänk på att sitta i en tyst miljö utan störande ljud när du gör din inspelning av röstprov. Håll telefonens mikrofon c:a tio centimeter från din mun. Om du har problem med inspelningen, maila till samma adress, ange ditt telefonnummer och invänta support.

Ljudfilen ska du mejla till: lars.dahlqvist@teatercentrum.se

Antalet platser på kursen är begränsat. Om fler ansöker än det finns plats måste gör vi ett urval baserat på de sökandes röstprov. Urvalet görs av Teateralliansen och Teatercentrum Södra tillsammans med Word Audio. Vi förbehåller oss rätten att göra urvalet, om nödvändigt, utan redovisning. Beslut om urval går inte att överklaga.

Kursen är ett samarbete mellan Teateralliansen och Teatercentrum Södra.

OBS! Till ansökan ska du också lämna ett separat röstprov med inläsning av en till två sidor ur en roman eller deckare. Gärna en relativt enkel text. Börja inspelningen med att säga ditt namn. Se ovan hur du ska göra.

Skådespelaren i gestaltningsögonblicket – med Anna Pettersson

Anna Pettersson har genom sitt forskningsarbete utvecklat olika metoder för att skådespelaren ska kunna utgå ifrån sina kroppsliga impulser under repetitionsperioden och därigenom skapa ett expanderat utrymme för sitt eget arbete samt utveckla samarbetet med regissören.

Under kursen arbetar gruppen med dramatiska texter och undersöker möjligheter till nya spelstilar och former utifrån skådespelarens praktiska arbete. Frågeställningar:

•    På vilket sätt är arbetet med dekonstruktion intressant för skådespelaren?
•    Finns det olika typer av närvaro?
•    På vilket sätt påverkas repetitionsprocesserna av de traditioner på svenska teaterhögskolor och teaterinstitutioner?
•    Vilka spelstilar, former och uttryck väljer vi bort i arbetet utan att diskutera det på grund av de rådande normer och värderingar som styr arbetsprocesserna  teatrarna?

Anna Pettersson är regissör och doktorand på Stockholms dramatiska högskola, inriktning scenkonst. Hon är just nu aktuell med uppsättningen Bernardas hus på Kulturhuset Stadsteatern och från april 2017 är hon teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.