TeaterAlliansens kompetensutveckling

Self Tape och filmskådespeleri

Under en vecka får du arbeta med fullt fokus på filmskådespeleri och bli bekväm med kameran.

Kursinnehåll:
introduktion och teori
improvisationsövningar
kameraövningar
relation till kameran och tekniken.
arbeta med scener framför kameran.
bedöma eget arbete, selftaping och showreels
showreelfilmning

Patrik Karlson har arbetat professionellt som skådespelare sedan 1995 med i princip fullt fokus på filmskådespeleri sedan 2000. Det har blivit över 200 produktioner framför kameran sedan dess, både nationellt och internationellt. Sedan år 2017 är Patrik kopplad till Ruth Franco Talent i Madrid, en av Spaniens större skådespelaragenturer https://www.ruthfranco.com/en/

Antal platser: 6

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Mod, kommunikation och presentation – Stockholm

Att som yrkesverksam, ofta frilansande, skådespelare, presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan.
I. Hermann

Genom enkla men konkreta presentationsövningar går vi igenom hur varje deltagare kan hitta adekvata sätt att förbereda sig på inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller casting director.

  • Vi tar också reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrag- och arbetsgivare.
  • Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
  • Hur fungerar en egen hemsida?
  • Vilket är behovet av att ha en egen agent?
  • Deltagarna har möjlighet att ta med CV, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

Vi kommer att arbeta under intensiva 4 dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg.

Imor Hermann är teaterregissör, castingdirector och legitimerad psykoterapeut.
Efter ett långt yrkesliv inom filmen och nästan sex år på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director, delar han numera sin tid mellan casting och pedagogik samt som psykoterapeut på egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen Mod, Kommunikation och Presentation på bland annat Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, på Kulturakademin och Teater- och Dansalliansen.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan ovanstående upplägg komma att ändras.

Antal platser: 8-10

Workshop i neutralmask, clown och text

TeaterAlliansen gör denna kurs i samarbete med Dansalliansen och Kulturakademin. Den riktar sig till dig som är professionell skådespelare eller dansare och inte har någon erfarenhet av clown sedan tidigare. Syftet med kursen är att du ska få undersöka ditt eget artisteri i relation till ett tekniskt formspråk med inriktning mot mask/clown. Målet är att utveckla ditt artisteri genom en specifik teknik med inriktning mot mask/clown.
Du möter, inom ramen för kursen, grundläggande begrepp för scenisk gestaltning ur ett scenkonstperspektiv.

Vad är scenisk närvaro?
Vad är att följa en impuls
Situation.
Karaktär.
Berättande.

Cirka två veckor före kursstart får du texter som ska användas under kursens gång. Texterna kommer att variera; det kommer bland annat att vara dialoger och monologer av olika karaktär och från skiftande teaterhistoriska epoker. Texterna är så korta att du enkelt lär dig dem på några timmar.

Upplägg

Dag 1:
Arbete med neutralmaskens tekniska grunder vars huvudfokus specificerar skådespelarens fysiska och psykiska närvaro.

Dag 2 och 3:
Med ovanstående sceniska koncentration undersöka clownens varande.

Dag 4 och 5:
Arbeta med skriven text med clownen i fokus.

Dag 5:
Pröva arbetet i ett publikmöte. Publiken är noga utvald och närvarar i ett pedagogiskt syfte.

Antal platser: 12

Per Sörberg är skådespelare, regissör och pedagog. Han har arbetat med mask och clown i 30 år och har varit verksam bl.a. på Riksteatern, 123 Schtunk, Orionteatern, Dramaten och Stockholms stadsteater. Per undervisar kontinuerligt på Stockholms konstnärliga högskola och håller workshops inte bara i Sverige utan även internationellt, såsom Europa och övriga världen.

Övrigt: Du bör arbeta i svarta kläder (helst utan tryck) som är lätta att röra sig i.

Ansökan görs via Kulturakademin senast 7 oktober HÄR

GAGA – för skådespelare/Online via Zoom

Är du yrkesverksam skådespelare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Gaga är det rörelsespråk som utvecklats av Ohad Naharin under många år, parallellt med hans arbete som koreograf och konstnärlig ledare (1990-2018) av Batsheva Dance Company. Gaga ger en ram för att upptäcka och stärka kroppen med flexibilitet, uthållighet, smidighet och koordination och samtidigt stimulera alla sinnena och fantasin. Detta pass av Gaga People kräver inga förkunskaper och anpassas efter gruppen som närvarar.

TeaterAlliansen erbjuder skådespelare att träna online kostnadsfritt.

Morgonpass online via Zoom kl. 08.30-09.00.  Föranmälan krävs pga begränsat antal platser. Anmäl dig HÄR!

Följande gäller när träningen är digital:

  • max 38 platser kan förbokas
  • länk mejlas ut senast en timma innan aktuellt pass
  • du måste vara inloggad på zoom senast 5 minuter innan passet (inget efterinsläpp)
  • obligatoriskt att ha kameran på (för gemenskapen i rummet), men ljudet avstängt under själva träningen.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012.
Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som för dansentusiaster med olika bakgrunder och kunskapsområden, och leder kurser inom Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. 

Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, mfl.. Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

GAGA People i Stockholm

Är du yrkesverksam skådespelare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Gaga är det rörelsespråk som utvecklats av Ohad Naharin under många år, parallellt med hans arbete som koreograf och konstnärlig ledare (1990-2018) av Batsheva Dance Company. Gaga ger en ram för att upptäcka och stärka kroppen med flexibilitet, uthållighet, smidighet och koordination och samtidigt stimulera alla sinnena och fantasin. Detta pass av Gaga People kräver inga förkunskaper och anpassas efter gruppen som närvarar.

TeaterAlliansen erbjuder skådespelare att träna på Ccap i Stockholm kostnadsfritt.

Morgonpass kl. 08.30-09.30 torsdagar.

Följande gäller när träningen är fysisk:
Kom till träningen enbart om du känner dig helt frisk. TeaterAlliansen följer Folkhälsomyndighetens rådande rekommendationer. Glöm inte avanmäla dig om du får förhinder. Anmäl dig HÄR! 
Drop-in är numera möjlig
, men vi önskar föranmälan ifall vi behöver nå dig t.ex. vid inställt pass.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012.
Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som för dansentusiaster med olika bakgrunder och kunskapsområden, och leder kurser inom Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops.

Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, mfl.. Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

 

Foto: Julia Lindemalm

DRAG – for Kings and Queens

OBS! öppen för sen anmälan

DRAG – for Kings and Queens

Kursledare: Helena Engberg Tunström & Paulina Göth, PotatoPotato Scenkonst
Lokal:
Kulturhuset Mazetti i Malmö.

Adress: Bergsgatan 29
Porttelefon: Teatercentrum

Workshopen vänder sig till dig, oavsett könsidentitet, som vill utforska nya uttryck inom skådespeleri och gestaltning och är intresserad av eller nyfiken på genus och normkritik.
I workshopen får du på ett lekfullt sätt utforska drag genom övningar i fysisk gestaltning, attribut och improvisation. Du kommer även få möjlighet att skapa eget material utifrån karaktärs- och textarbete. I kursen varvas praktiska övningar med reflektion och diskussion.

Inom projektet Squeer har PotatoPotato Scenkonst de senaste tio åren skapat föreställningar och workshops som undersöker normer och kategoriseringar utifrån drag-tekniker. Genom sina dragking- och dragqueen-karaktärer har scenkonstkollektivet utmanat och överraskat sin publik i över 35 olika shower. PotatoPotato definierar ”drag” som ett kroppsligt sätt att problematisera genus, på och utanför scenen.

Kursledare är Helena Engberg Tunström och Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Kursledarna har tidigare lett workshops och kurser för bland annat Forum för Levande Historia, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö, Pedagogisk Inspiration, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, och elever i årskurs 8-9 i Malmö. Mer information om PotatoPotato och Squeer finns på deras hemsida: potatopotato.se

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum syd

 

Mask and Puppet technique for actors

OBS! öppen för sen anmälan

She has created the TMR Balance Method©. It is based on the concept of balance through the theater space, the stage, the actors, the troupe and the audience. The main characters and the story are supported and brought to life by the ”servants of stage” or the manipulators of the “puppets” through mask and puppets codifications. She has created in her method the story telling form called: THE BIRDS. Listening, breathing, animality, precision, awareness and support are the basis of this work.

Day 1- you will first work on the architecture of the space the space as if it was a puppet that you have to give life: breathing, movements and voice exercises will be your tools.

Day 2-
Now adding the Balance or neutral Mask (black mask). The actors, all dressed in black become like the puppet players of their own character. The story telling and music is added to the exercises.

Day 3 –
The Character Mask (Commedia dell’arte and Modern mask) are brought to life : You will create somebody different from your own identity. The body is sculpted and stylized as in dance. To bring them to life we have to connect to emotions and situations. The music, songs, texts and storytelling will be the basis.

Day 4-
The character will continue to grow. The storytelling and movements will be improvised in a collective way. Inspired from the Greek Theater we will focus on the protagonist, the chorus and the servants of stage. The protagonist will have the action and the chorus will give support, light and life to the protagonist. The servants will give the voice, the story telling and sounds.

Mariana Araoz is an Argentinian-French director and pedagogue, living in Paris, and dedicated for 30 years to the art of Mask and Puppet. The technique she uses is her own, The TMR-Balance method© It’s ” inspired from pedagogues such as Mario Gonzalez, Ariane Mnouchkine, Jacques Lecoq, Barbara Wilczek Ekholm and Harald Leander as well as from traditional puppet and mask-theater as the Bunraku, Kabuki, Theatre Noh and Buto.

Språk:
engelska

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning

OBS! PGA SEN AVANMÄLAN FINNS EN LEDIG PLATS TILL KURSEN SOM DRAR IGÅNG 18/8. Mejla lisbeth.pettersson@teateralliansen.se om du är intresserad och kan datum enligt nedan.

Pia Olby ger i augusti en sexdagars kurs i sånggestaltning. Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen och därmed kommer både professionella skådespelare och dansare antas. Du ges möjlighet att arbeta med och utveckla din egen vokala och musikaliska potential – och att utmana dig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg

10.30-13.00

Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

Lunch ca 13.00-14.00

14.00 – 16.30
Master class med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,  noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Platser: 8 (4 dansare & 4 skådespelare)

Strukturen i storytelling

Lär dig strukturera ditt filmmanus på ett professionellt sätt och få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.

Kurt Öberg är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne.

Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.

Viewpoints med Anne Jonsson

Denna kurs görs i samarbete med Dansalliansen och riktar sig därmed både till professionella skådespelare och dansare. Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett scenisk material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Antal platser: 10

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.