Konstnärlig salong #6 Relationen till Hill / Den konstnärliga följeslagaren

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

I Salong #6 möter vi konstnären Maria Hall som ägnat decennier åt att gå i konstnären Carl Fredrik Hills (1849-1911) fotspår. Under ett par år reste hon runt i Frankrike för att uppsöka de platser där Carl Fredrik Hill i sin s.k. friska period under andra hälften av 1870-talet målade sina mästerverk. De exakta platserna där Hill stått med sitt staffli dokumenterades och gav bland annat upphov till boken Carl Fredrik Hill – Jag följer dina spår (2023).

Salongen kretsar kring den konstnärliga följeslagaren med utgångspunkt i Maria Halls arbete med Hills liv och blick på världen har betytt för hennes eget konstnärskap. På samma sätt behöver scenografen och kostymdesignern återkommande närma sig nya livsöden, tider och platser. Hur gör man för att på allvar och kanske rent fysiskt fördjupa sig i en annan konstnärs liv och verk? Vad gör det med ens eget skapande? Och hur långt kan man nå?

Maria Hall (f. 1964) är konstnär, utbildad på Konsthögskolan Valand och Kungliga Konsthögskolan, med examen år 1997. Maria är även konsthistoriker, författare och skribent. 2023 gavs hennes bok Carl Fredrik Hill – Jag följer dina spår ut på Arvinius + Orfeus förlag.

www.mariahall.se

 

Salong #6 – Relationen till Hill / Den konstnärliga följeslagaren med Maria Hall

Datum: 11 november kl 13 – 16

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser!

TeaterAlliansen bjuder på fika.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Carl Fredrik Hill (1849-1911) räknas som en av de stora i svensk konsthistoria. Efter några produktiva år i Frankrike, då merparten av hans mästerverk tillkom, insjuknade han och tillbringade sina sista 28 år i barndomshemmet i Lund. Från dessa år i Lund finns tusentals banbrytande tusch- och kritteckningar bevarade.

 

Konstnärlig salong #5 Att skriva om konstnärligt arbete

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

 

I Salong #5 möter vi konstnären och kritikern Sonia Hedstrand i ett samtal om hennes skrivande och utmaningarna med att formulera sig kring sitt (och andras) konstnärskap. Om erfarenheter och fallgropar i ett sådant projekt.

Tillsammans med Sonia kommer vi att samtala kring vad ett konstnärligt skrivande är och vad det innebär det för en scenograf/kostymdesigner. Hur arbetar scenografer och kostymdesigners själva med texten som kommunikation kring sitt arbete?  Går det att skriva rumsligt/kroppsligt? Vid vilken punkt blir texten ett verk i sig? Och är det skrivna ordet ens viktigt för scenografer och kostymdesigners?

Sonia Hedstrand är konstnär och arbetar forskningsorienterat i skärningspunkten mellan dokumentarism, essä och sociologisk undersökning i medier som installation, rörlig bild, fotografi, performance och artist books. Hedstrand är även konstkritiker för bland andra Dagens Nyheter och skriver ofta med strukturella, intersektionella perspektiv på samtida konst, med intresse för konstnärsrollens och konstbegreppets förändringar genom historien, samt kommenterar gärna kulturpolitik. Innehar en Master i Fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2011, och är alumn från Whitney Independent Study Program, NYC 2012.

https://www.soniahedstrand.se/

 

Salong #5 – Att skriva om konstnärligt arbete med Sonia Hedstrand

Datum: 28 oktober kl 13 – 16 inkl. fikapaus.

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser! Salongen är en interaktiv form där alla deltar aktivt. Inför tillfället får antagna deltagare förbereda en mindre förberedande uppgift relaterad till salongens tematik.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Regissörens förberedande arbete

Kursen riktar sig till skådespelare med regierfarenhet men som saknar formell regiutbildning. Under fyra dagar fördjupar vi oss i regissörens förberedande arbete med fokus på textanalys och tar första stegen till att skapa ett regikoncept.

Målet med kursen är att ge deltagarna några handfasta verktyg i arbetet med en dramatisk text för att fördjupa och konkretisera sin regivision. Vi kommer att vrida och vända på story, tema, smärtpunkt, genre/stil och hur man överför analys till gestaltning. Alla kursdeltagare kommer att arbeta med samma pjästext och få uppgifter att lösa individuellt eller i mindre grupper som sedan redovisas och diskuteras i helgrupp.

OBS! Man ska ha regisserat minst fem produktioner för att delta. Namnge dessa i kommentarer vid ansökan.

Sara Giese har arbetat som frilansande regissör i tjugo år med huvudsaklig inriktning på nyskriven dramatik. Hon har dramatiserat böcker, bearbetat klassiker och skrivit egna manus. Sin utbildning har hon bl.a. från Dramatiska Institutet (teaterregi 2000-2004), Alma Manusutbildning (manus 2020-2021), Stockholms Elementära Teaterskola (skådespeleri 1997-1998) och Teatervetenskap med dramapedagogisk inriktning på Stockholms Universitet (1994-1995). Sara deltog i första omgången av Teateralliansens utbildning i ledarskap för regissörer. www.saragiese.se

Målgrupp: skådespelare med regierfarenhet
Antal platser: 10-12

UMEÅ: Sång

Kursen ges i samarbete med Teatercentrum Norra och Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare kommer kunna antas.

Kursens syfte är att ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare.

Vi kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt. Rösten är fantastisk och vi kan utföra de mest magiska ljud med den. Det är ett instrument som är en del av vår fysiska kropp och därmed också sammanbunden med hela vårt väsen. Rösten kan också gestalta och lägga en ytterligare dimension till ett sceniskt uttryck.

ALLA kan bli bättre på att sjunga, det kräver bara kunskap och övning.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika register (lågt som högt)

Upplägg
Grundläggande sång och andningsövningar samt anatomi.
Lära in gemensamt enklare körstycke.
Fortsatt tekniskt arbete med sång och andningsövningar samt anatomi.
Individuellt arbete med en sång, där fokus ligger på röstens uttrycksmöjligheter och teknik.
De som inte sjunger sitter med och lyssnar och ger feedback enligt ”Critical Response metoden”.
Fortsatt tekniskt arbete med sångövningar samt anatomi.
Fortsatt arbete med körstycket.
Fortsatt individuellt arbete med sånger där gruppen sitter med och lyssnar på varandra och ger feedback.

Förberedelser

Alla deltagare ska förbereda varsin sång. Mer praktisk information kommer om du antas till kursen.

Nina Norblad arbetar som lektor i scenisk gestaltning med inriktning sång på Högskolan för scen och musik samt frilansar som musikalartist. Hon undervisar i sång på flera typer av utbildningar såsom exempelvis musikalutbildningen och kyrkomusikutbildningen samt anlitas ofta av teatrar som sångcoach såväl för professionella  sångare som för skådespelare och dansare. Nina är van att arbeta med olika typer av sångare och brinner för att utforska vad rösten har för möjligheter.

 

Motion Capture – i praktiken

Lär dig grunderna för Motion Capture – de grundläggande tekniska förutsättningarna, terminologin samt ett stort fokus på fysiskt skådespeleri och att arbeta i imaginära miljöer. Kursen innehåller bl.a. inslag av improvisation, karaktärsgestaltning och kroppspråk d.v.s. allt som kan ske inom kontexten av de unika möjligheter och restriktioner motion capture erbjuder.

”Jag har lärt mig något helt nytt, fått nya perspektiv. Vikten av fantasi och precision. Alla nya ord. Och en början till en förståelse av ett helt nytt sätt att berätta på.”

– Citat från tidigare kursdeltagare

Goodbye Kansas: skapar extraordinära visuella upplevelser; prisbelönta VFX, digital animation och performance capture för film, TV-serier, spel, gametrailers och reklamfilmer.

Nicklas Hansson: har bakgrund både som skådespelare och stuntman. Han har varit aktiv i branschen i över 15 år och har bl.a. medverkat i produktioner som Game of Thrones, Walking Dead, Dumbo och Transformers: Last Knight, och även här hemma i Sverige i produktioner som Beck och Morden i Sandhamn. Framförallt är han specialiserad på Motion Capture där han har medverkat i över 50+ produktioner både som skådespelare, stuntman och stuntkoordinator och är ”Head of Swedish Operations” för Mocap Vaults, ett företag som har utbildat i motion capture i snart 10 år.

Antal deltagare:12-13

BILJETTER till GBG Mime Fest

TeaterAlliansen kan erbjuda ett begränsat antal fribiljetter till följande föreställningar på GBG Mime Fest i Göteborg (se nedan).

Om du är intresserad av en eller flera föreställningar så ANMÄL DIG OCH ANGE I KOMMENTARERNA VILKA FÖRESTÄLLNINGAR DU ÖNSKAR GÅ PÅ.

Hinterland – Kauri Honkakoski Co (FI)

Datum: fredag 4 oktober
Tid: 19.00-19.50
Scen: Atalante
https://gbgmimefest.se/kauri-honkakoski-company-hinterland-fi/

The Neighbor – La Compagnie des Transports Publics (FR)

Datum: fredag 4 oktober
Tid: 21.00-21.45
Scen: Folkteatern Vita Scen (Lilla)
https://gbgmimefest.se/la-compagnie-des-transports-publics-the-neighbor-fr/

Duets – Mime Acting Students SKH (SE)

Datum: lördag 5 oktober
Tid: 16.00-18.00
Scen: Folkteatern via scen (lilla)
https://gbgmimefest.se/stockholm-university-of-the-arts-mime-acting-students-duets-swe/

Déjà – The Krumple (NO)

Datum: söndag 6 oktober
Tid: 17.00-18.15
Scen: Atalante
https://gbgmimefest.se/the-krumple-deja-no-fr-dk-us/

Senast onsdagen den 3 oktober meddelas du vilka biljetter du erbjuds.

Masterclass Meisnerteknik med Terry Knickerbocker

Acting coach and director Terry Knickerbocker will be hosting an exclusive Acting Masterclass at the Danish National School of Performing Arts.

Terry Knickerbocker (US) is the founder and Studio Director of Terry Knickerbocker Studio. With over 30 years of experience in NYC as an actor, director, and coach, he is a direct artistic descendant of the legendary Sanford Meisner. Terry spent more than 30 years training and teaching with William Esper, one of Meisner’s most respected protégés. He also served as a core faculty member at NYU’s Tisch School of the Arts.

TA har två platser exklusivt för anställda. OM du blir antagen betalar TA kursplats, resa och boende.

Din inre kritiker

Dansalliansen och Teateralliansen arrangerar workshopen – Din inre kritiker för skådespelare och dansare. Inga förkunskaper krävs – bara öppna öron – inåt och utåt.
Den kritiska inre rösten utforskas i övningar och samtal (med kritikern ibland inbjuden) för att hitta former för att bli bättre på att hantera den.

Många har en inre kritiker som aldrig är riktigt nöjd. Någon som hela tiden vill att du ska prestera bättre, vara klokare och bli effektivare. Kanske hänger din kritiker dessutom med dig hem från jobbet och tvingar dig till att vara perfekt i livets alla skeden. Du kanske undviker att ta dig an utmaningar i rädsla för att inte lyckas tillräckligt bra. En tröst kan vara att du är inte är ensam om att ibland känna så, och att det finns sätt och verktyg att nå den där inre rösten.

Kursen blandar teori och samtal med praktiska övningar och experiment. Du bör vara inställd på att vara öppen för att känslor kan komma fram hos dig själv eller andra deltagare.

Kursen kommer att ge verktyg du kan använda för att hantera din prestationsångest nästa gång den dyker upp. Kursen kommer också att kunna hjälpa dig att hitta sätt att ta ansvar för din ångest – något som kanske inte hjälper bara dig själv utan också din omgivning.

OBS! Kursen kräver närvaro båda dagarna.

Ann Eberstein: auktoriserad gestaltterapeut och erfaren kursledare. Gestaltterapi är en terapiform som utgår från vad som händer här och nu, i mötet mellan klient och terapeut. Gestaltterapin har ett helhetstänkande där man ser till hela människan: kropp och själ, tanke och känsla, och där det finns plats för lekfullhet och experimenterande.

Masterclass med prisbelönta regissören Oskar Thunberg – Vad kan dockteatern avslöja om teatern som konstform?

Oskar Thunberg skapar ren scenmagi när dockestetik möter dokumentär dialog. Text och regi har absolut gehör för ungas vardag, trubbel och grubbel.” Ur motivering då Oxytocin på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och Ungdomsteaterpris.

Möt Oskar Thunberg, prisbelönt skådespelare, regissör, dramatiker, samt konstnärlig ledare för frigruppen Lumor. Lumor har under det senaste decenniet väckt stor uppmärksamhet i teatersverige, genom sin egensinniga estetik och sina långa manusprocesser.

Oskar började som skådespelare, och har gradvis gått över till regi och dramatik. 2017, efter flera framgångsrika år med Lumor, började han oväntat plugga på Komvux, med avsikt att lämna teatern helt. Nu möts Oskar och skådespelaren Rasmus Lindgren i ett personligt samtal om bakgrunden till detta beslut, och vägen tillbaka till teatern. De fördjupar sig också i Oskars arbete med dockor, bland annat i produktioner som Oxytocin (Backa teater 2023) och Materia – jag är inte Linda Lovelace (Lumor 2013), och i Oskars kommande produktion för Lumor, som har premiär på Galeasen i vår. Det handlar om relationen till publiken, berättandets principer, och skillnaden mellan levande kroppar och döda ting.

Läs mer och ansök via Kulturakademin senast den 6 november (LÄNK)

Masterclassen vänder sig till professionellt yrkesverksamma scenkonstregissörer och regiassistenter, samt  manusförfattare, dramaturger, skådespelare och producenter i mån av plats.

Masterclassen ingår i serien ”Masterclasses inom teaterregi” producerad i samarbete mellan TeaterAlliansen och Kulturakademin. 

Antigone in the Amazon – Exklusivt internationellt gästspel och regissörssamtal i samarbete med Bergmanfestivalen. Fåtal platser!

I samband med att Milo Raus föreställning Antigone in the Amazon gästspelar på Dramaten 13-14 september arrangeras ett exklusivt samtal mellan den schweiziske regissören och teaterchef Mattias Andersson tillsammans med andra scenkonstnärer om strategier, samarbeten och estetik i ett samtida konfliktfyllt Europa.

TeaterAlliansen kan i samarbete med Bergmanfestivalen erbjuda professionella konstnärer inom scenkonst ett begränsat antal fria platser till nedan samtal + föreställning.

Lördag 14 sept
Kl. 15.00-16.00 Konst och motstånd – samtal mellan regissören Milo Rau och Mattias Andersson. Plats: Dramatenbaren.

I samtalet Konst och Motstånd diskuterar Milo Rau, Mattias Andersson med flera hur konstnärer och aktivister, ska kämpa mot den totala kapitaliseringen av teatern å ena sidan och nedskärningen av medel å andra sidan. Allt mot fond av en ökande nationalism där teaterchefer avsätts på politiska grunder som nu nyligen skedde i till exempel Slovakien.

Milo Rau, regissör och konstnärlig ledare för NTGent (Belgien) och kommande chef för Wiener Festwochen.

Mattias Andersson, regissör och konsntnärlig ledare Dramaten

 

Kl. 18.00-19.45 Antigone in the Amazon. Plats: Stora scenen.

Vi befinner oss på en och samma gång i hjärtat av Antigones mytiska Thebe och i Pará-provinsen i Brasilien, där Amazonas regnskog plundras och oåterkalleligen förstörs av industrikonglomerat. Filmade passager och livesekvenser går i dialog med varandra i denna kraftfulla politiska urladdning, där brasilianska och europeiska skådespelare spelar sida vid sida med aktivister från den brasilianska folkrörelsen Landless Workers’ Movement (MST).

För den som har möjlighet Kl. 13.00-14.50 samma dag visas även filmen The New Gospel i regi av Milo Rau på Stora scen. Fri entré.

Ansök via formuläret nedan.