Rytm – workshop i närvaro och musikalitet

Under tre förmiddagar får du dansa och spela rytmer med din egen kropp som instrument. ”Bodypercussion” är stimulans för både kropp o huvud. Musiken upplevs fysiskt i kroppen, och ni kommer öva lyssnandet genom att spela tillsammans.

Du kommer öka din närvaro och din musikalitet, men även ditt självförtroende. Tillsammans skapar ni svängig musik ihop som både hörs och känns. Kroppen är ett fantastiskt instrument som ni kommer testa i rörelser, men också hur den låter. Upplev glädjen i att spela enkel musik tillsammans och känna kraften som skapas i gruppen.

Förberedelser:
Inga förkunskaper behövs. Du behöver inte heller vara”musikalisk”.
Det som behövs är lust och nyfikenhet.

Peter Lagergren: dansare och musiker med 36 år i yrket. Från balett till trummor och nutida dans till stepp och rytmer och Bodypercussion. Skapade gruppen Rytm bá med Conny Jansson 1999 och gruppen har satt sin egen prägel på den rytmiska dans scenen. Numera frilansartist och pedagog med ett särpräglat intresse för rytmer med kroppen som
främsta instrument.

Antal deltagare: 10-12
Språk: svenska

Denna kurs görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. yrkesverksamma skådespelare och dansare kommer gå workshopen tillsammans.

Mod, kommunikation och presentation

Kursbeskrivning

”Det handlar inte om att sälja sig själv det handlar om att presentera sig & sitt kunnande” Imor Hermann

Syfte:
Att som yrkesverksam konstnär presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv uppdrags- och arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet, färdigheter och idéer att erbjuda.

 

Mål:
Kursen riktar sig till regissörer, scenografer och kostymdesigners som vill hitta självförtroende och trygghet i att presentera såväl sitt eget kunnande och konstnärskap som en projektidé inför ett möte med en teaterchef, producent eller potentiell samarbetspartner.

Genom enkla men konkreta presentationsövningar får deltagarna vägledning i att hitta adekvata sätt att förbereda och formulera sig inför ett möte med en uppdragsgivare. Men också verktyg hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrags- och arbetsgivare.

 

Hur presenterar jag mig själv och mitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare?

Hur förmedlar jag min konstnärliga idé till en potentiell uppdragsgivare eller ett nytt team?

Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?

 

Vi kommer att arbeta under fyra intensiva dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg. Deltagarna har möjlighet att ta med laptop med CV, foton, eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

OBS! Kursupplägget bygger på att deltagarna kan närvara alla dagar och även har möjlighet att avsätta tid till självständigt arbete på kvällarna.

Imor Hermann är teaterregissör, castingdirector och legitimerad psykoterapeut.
Efter ett långt yrkesliv inom filmen och nästan sex år på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director, delar han numera sin tid mellan casting och pedagogik samt som psykoterapeut på egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen Mod, Kommunikation och Presentation på bland annat Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, på Kulturakademin och Teater-, Musik- och Dansalliansen.’

Antal platser: 8 – 12

citat från kursdeltagare

”genomgående i kursen …..en humoristisk, tillåtande, trygg men också koncentrerad atmosfär”

”rummet kändes lika tryggt, inbjudande och tillåtande och upplägget var fantastiskt

” mycket lärorikt att få se sig själv presentera sig och dessutom lärorikt att få titta på o inspireras av andra”

”fantastisk jobb och bra pedagogiskt utfört där alla blev sedda och fick ta utrymme”

Masterclass – Skådespelarens hantverk

Har du arbetat som skådespelare några år och vill fylla på med inspiration eller rent av känner att din låga för skådespeleriet slocknat? Under fyra dagar får du handledning och motivation att närma dig olika roller på scenen och låta dem fylla dig med förnyad spelglädje.

Förberedelse:
bestäm dig för en karaktär som du vill starta upp arbetet med (från en känd pjäs och rollen får gärna vara en utmaning för dig).

Jag fick gå tillbaka det ursprungliga tankarna kring yrket, till det som gjorde att jag valde att bli skådespelare… och samtidigt fördjupa mig i olika användbara tillvägagångssätt.
Citat från tidigare kursdeltagare

Skådespelaren/regissören Gunilla Nyroos: är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och har en gedigen erfarenhet som skådespelare och regissörer på teatrar runt om i landet bl.a. Folkteatern Göteborg, Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, Riksteatern och Teater Giljotin. Aktuell i höst som skådespelare på Strindbergs Intima Teater.

Antal platser: 6

OBS! Viktigt att du kan närvara alla dagarna.

Masterclass – Skådespelarens hantverk (Stockholm)

Har du arbetat som skådespelare några år och vill fylla på med inspiration eller rent av känner att din låga för skådespeleriet slocknat? Under fyra dagar får du handledning och motivation att närma dig olika roller på scenen och låta dem fylla dig med förnyad spelglädje.

Förberedelse:
bestäm dig för en karaktär som du vill starta upp arbetet med (från en känd pjäs och rollen får gärna vara en utmaning för dig).

Jag fick gå tillbaka det ursprungliga tankarna kring yrket, till det som gjorde att jag valde att bli skådespelare… och samtidigt fördjupa mig i olika användbara tillvägagångssätt.
Citat från tidigare kursdeltagare

Skådespelaren/regissören Gunilla Nyroos: är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och har en gedigen erfarenhet som skådespelare och regissörer på teatrar runt om i landet bl.a. Folkteatern Göteborg, Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, Riksteatern och Teater Giljotin. Aktuell i höst som skådespelare på Strindbergs Intima Teater.

Antal platser: 6

OBS! Viktigt att du kan närvara alla dagarna.

Sånggestaltning Malmö

Du ges möjlighet att under fyra dagar arbeta med och utveckla din egen vokala och musikaliska potential – och att utmana dig själv sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg
10.30-13.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

Lunch ca 13.00-14.00

14.00 – 16.30
Masterclass med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Förberedelser:
Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,  noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.
OBS! Viktigt att du kan närvara alla dagar.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Platser: 8 (4 dansare & 4 skådespelare)

Kursen görs i samarbete med: Dansalliansen, Danscentrum och Teatercentrum.

Skådespeleri i TV-serier – fortsättningskurs

Den här kursen är för dig som redan varit med på någon av Elisabets kurser och vill fördjupa dig i arbetet med Chubbuck-tekniken och skådespeleri i tv-serier.

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2 (ev. 3) scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet fokuserar på hur du kan förbereda dig inför en inspelning. I scenerna på den här fortsättnings-kursen står det mycket på spel och scenerna är längre och/eller komplexa och och innehåller flera emotionella element.

Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker som Meisnertekniken och Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, två-tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan.
OBS! Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par och kursen kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 10

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna. Dagen avslutas med att processen”the word” sätts igång. ”The word” är en process för att finna ett fysiskt uttryck för karaktären som är genomgående i hela säsongen/alla säsonger.

Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att upptäcka personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen. De arbetar sedan med hur karaktärerna driver och relaterar till den/de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är. De arbetar också med vad som triggar igång det första ögonblicket i scenen.

Dag 3
Nu börjar deltagarna arbeta med den andra scenen. Deltagarna får nycklar till hur de snabbt kan hitta djupa emotionella triggers till det som händer i scenen.  Dagen avslutas med att de får ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.

Dag 4
Den här dagen fortsätter arbetet med den andra scenen. Deltagarna får undersöka hur de använder föremål i scenen, samt hur platsen, som scenen utspelar sig på, påverkar scenen. Denna dagen läggs också stor vikt vid den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

 

Chubbuck-tekniken: utmärkt för film och tv-skådespeleri

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modern skådespelaruttryck som passar utmärkt för film och tv-skådespeleri. Tekniken är utvecklad av Ivana Chubbuck (”The Power of the Actor”). Under tre dagar får du en scen från film, tv eller teater att arbeta med tillsammans med en scenpartner. Ni studerar in scenen och läser/ser manuset/filmen/tv-serien, enligt instruktioner. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken

Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com

Förberedelser:
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två-tre veckor före kursstart, scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna. Läs gärna första delen av ”The Power of the Actor ”av Ivana Chubbuck (om de 12 stegen) som förberedelse till kursen.

OBS!
Det är väldigt viktigt att du kan närvara alla kursdagar eftersom ni arbetar i par samt att du har tid för förberedelse innan kursstart.

Antal platser: 10

Kursupplä
gg:

Dag 1
Första dagen gör varje par sin scen, sedan görs det en grundlig analys av scenen enligt Chubbuck-tekniken. Efter det arbetar deltagarna med att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen enligt analysen.

Dag 2
Den här dagen fortsätter arbetet med scenen. Fokuset ligger nu på det yttre arbetet och att hitta ”the game” -den lek eller det spel som varje scen är . Deltagarna går igenom aktioner och beats och föremål (doings)  för att finna hur karaktärerna driver scenen och relaterar till varandra.

Dag 3
Den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande och äkta i ögonblicket. Deltagarna får metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran (liksom på scen). Denna dagen får deltagarna också verktyg för att hitta äkta rädsla, sorg, förälskelse m.m. i arbetet med scenen.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Kursen görs i samarbete med: Danscentrum och Teatercentrum.

HEMSIDA – individuell hjälp

Har du en hemsida i WordPress och kört fast eller vill utveckla vad du visar och skriver där? Boka en individuell timma för att få svar på just dina frågor och/eller problem.

När: Fredagen den 16 december
Tid:
du tilldelas en timma någon gång mellan 09.00-13.30. Ange i ansökan om det är någon tid som passar dig bättre/sämre samt om du önskar ett fysiskt möte eller få hjälp online.
09.00-10.00
10.00-11.00
11.00-12.00
12.30-13.30

Blir det många som önskar hjälp kommer vi att sätta in fler tider.

Hemsida – individuell hjälp online

Har du en hemsida i WordPress och kört fast eller vill utveckla vad du visar och skriver där? Boka en individuell timma online för att få svar på just dina frågor och/eller problem.

När: Tordagen den 15 december
Tid:
du tilldelas en timma någon gång mellan 11.0013.30. Ange i ansökan om det är någon tid som passar dig bättre/sämre att få hjälp online.

11.00-12.00
12.30-13.30

Blir det många som önskar hjälp kommer vi att sätta in fler tider.

SketchUp Baskurs

 

SketchUp Baskurs riktar sig till nybörjare eller ni som vill få ett bättre arbetsflöde när ni ritar i programmet. Steg för steg går vi igenom programmets funktioner och verktyg som ni behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller från grunden.

Kursen består av 3 dagar. Den första dagen går vi genom programmets funktioner. Andra dagen börjar ni rita själva. Tredje dagen fördjupar vi oss i färg, textur, ljus och att skapa tekniska ritningar utifrån eran modeller.

Deltagarna väljer själv vad de vill rita i SketchUp under kursen. Det får gärna vara egna projekt och kan vara allt från en möbel till en byggnad (interiör eller exteriör) eller en dekor för en teaterpjäs. Om du inte har ett eget projekt kan du få ett exempel på ett projekt som du kan jobba med.

Efter kursen har ni grundkunskaper om hur ni kan rita era egna 3D modeller som ni kan använda när ni presenterar eran idéer (konceptuellt) eller när ni ska skicka ritningar till de som ska bygga det åt er (tekniskt).

Förkunskaper
SketchUp Baskurs, ni behöver inte ha tidigare erfarenheter med SketchUp eller andra 3D modelleringsprogram.

Utrustning
Till kurstillfället behöver du ta med egen laptop, gaming -mus, samt installerad SketchUp programvara (finns en 30 dagars gratis trial).

Kostnad
Kursen är kostnadsfri för deltagare (Programvaran SketchUp ingår ej), men vid sen avbokning (3 veckodagar innan kursstart) eller uteblivet deltagande kan vi komma att ta ut en avgift. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren. Alla sökande får information om de blivit antagna till kursen via mail senast den 14/12.

Antal platser: 6 – 7

Om kursledaren Lisanne Fransen är produktionsdesigner, uppvuxen i Nederländerna och baserad i Stockholm. Utbildad vid Utrecht School of the Arts och Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har en bakgrund i utställningsdesign, men har på senare år främst arbetat med film, tv, reklam och musikvideo. Hon har även erfarenhet av att arbeta med scenografi för teater. Lisanne är aktuell med bland annat Snabba Cash (tv-serie, säsong 2, 2022) och Jag är Zlatan (2021) och den nya serien om Ronja Rövardotter som produceras för Viaplay med streamingpremiär under 2023.

Anlitad som gästlärare i 3D modellering vid Stockholms konstnärliga högskola för scenkonst- och filmstudenterna.