Platser på workshop exklusivt för anställda: Workshop: Investigations on memory

AVUÁ COLLECTIVE, består av bildkonstnären Ana Clara Muner och skådespelaren och ljusdesignern Lucas Pradino, och utforskar gränslandet mellan språken för scenkonst och visuell konst. En central premiss i deras skapande är att diskutera samhällspolitiska teman, såsom könsvåld, klass och miljöengagemang. Dessutom undersöker de relationen mellan offentliga och privata rum för att ge dem nya betydelser, och ser dem som katalysatorer för sina konstnärliga processer.

Under workshopen kommer AVUÁ COLLECTIVE att dela med sig av sin kreativa process.

Utgångspunkten är att prova olika tekniker som får deltagarna att arbeta med de olika lagren av minne baserat på återbesök av personliga och kollektiva minnen genom gamla fotografier för att komponera konstnärligt material, sceniskt och visuellt.


Upplägg:

Dag 01 (3h)

Teoretisk introduktion om konstruktion och analys av narrativ från fotografiska arkiv inom minnesfältet. Denna del inkorporerar referenser från konstnärer som arbetar med arkivbilder inom deras poetik, med målet att berika deltagarnas repertoar. Textuell konstruktion baserad på de fotografier som deltagarna har med sig.

Dag 02 (3h)

Introduktion till kollagetekniken och praktiska undersökningar av kroppsligheter.

Dag 03 (3h)

Arbeta med varje deltagares komposition, bringa samman visuella och sceniska produktioner. Tänk på att ockupera ett sceniskt utrymme genom installation av kollage och kroppsliga praktiker. Presentation av slutresultatet.

Ana Clara Muner: is a visual artist, using mainly photomechanical processes and photography as a language. Her works seek to question history considered official, bringing a gender perspective and the crossings of memory as a construction of her poetics.She has a master’s degree in Languages, media and art from PUC-Campinas and a postgraduate degree in Photography from the Raffles Milano Institute in Milan (IT). Member and founder of Coletivo Avuá and permanent resident at the Canteiro studio — Contemporary Art Production Field.

Lucas Pradino: is an actor, lighting designer, art educator and producer, graduated from the professional training course CEFAR – artistictraining center (MG), founder and member of Coletivo Avuá.

Språk: Engelska
Platser: 2
Workshopen ges av: Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn

Läs mer om kursen här HÄR
Läs mer om AVUÁ COLLECTIVE HÄR!

OBS! OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursavgiften, resa (motsvarande 2-a klass tåg) samt boende.

 

Platser på workshop exklusivt för anställda: How to be an artist in times of decoloniality?

Workshopen kommer att ge insikter som stärker dig som konstnär genom förståelse och hantering av nya sociala krav, samt utmaningar från sociala rörelser i samtida samhällen. Workshopen kommer att innehålla både teoretiska och praktiska aktiviteter.

Rodolfo genomförde motsvarande workshop och föreläsning i samband med Theatertreffen 2024 och är även medskribent till«Looking for direction – rethinking theatre directing practices and pedagogies in the 21st century”, ett resultat av et europeisk samarbeidsprosjekt som har sitt utspring fra Ernst Busch-skolen i Berlin.

 

TOPICS

Decoloniality

– General concept

– Colonial Matrix of Power

– Decoloniality in Theatre

Creative spaces in a theatre process

– What means creativity in theatre

– The importance of safe space in the creative space.

– The importance of failure in the rehearsal process

– How asking the right questions lead to build character

– New questions for contemporary performers

Ethics

– Theatre challenges in contemporary society (identitarian movements – Me too, Black Lives Matter, world wars, islamophobia)

– Objectification on stage

– Tokenism and the reproduction of stigmas

– Director/actor as an ally of vulnerable groups

– Representativity on stage – blacks, LGBTQIAP+, desabilities on stage.

– Acting – avoiding stereotypes and prejudices when building a character

Classical texts on stage

– How relevant can classical texts be for contemporary audiences?

– Challenges for adaptation of classical texts

– How actors can approach characters of classical texts

– Critical approach: how to deal with sexism, racism, homophobia, etc in classical texts.

Om kursledaren:
Born in São Paulo, Brazil in 1962, Rodolfo García Vázquez is currently pursuing a Ph.D. at Universidade de São Paulo, focusing on research in the decolonial theater field. Rodolfo is a multifaceted professional—being a director, playwright, filmmaker, and founder of the renowned Os Satyros Theatre Company (1989), which boasts a repertoire of over 140 theatre productions.

Throughout his career, Rodolfo has directed numerous plays, receiving accolades and performing in 37 countries. As a prolific playwright, his works have been translated into Spanish, English, Swedish, and German. He has been honored with top awards in Brazilian theater. His contributions extend beyond Brazil, with recognition and awards received in Cuba, the United States, Cape Verde, the United Kingdom, Kenia and India.

Platser: 2
Språk: engelska
Kursen arrangeras av Norsk SkuespillerSenter. Läs mer HÄR!

OBS! OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen kursavgift i Norge, resa (motsvarande 2:a klass tåg) och boende.

TeaterAlliansen, skådespelare, kompetensutveckling

KIRK BALTZ – Masterclass for actors

TeaterAlliansen are proud to announce that Kirk Baltz will be coming back to conduct his exclusive masterclass for professional nordic actors looking for a tune up.

Focus for this specific masterclass will for each actor be:
Find your center – reside in and create from a place of simplicity, truth, and conviction.

Kirk Baltz’s teaching is Method and Meisner-based, using repetition, movement, sensory work, improvisation, writing, script analysis and varying exercises. The masterclasses are taught in a warm, truthful, humoristic, and direct manner.

Kirk encourages artists to fully be who they are while realizing their full potential. Kirk’s work can also help participants with practicing the differences between acting on stage, on camera and in a casting office.

A script will be used in the workshop that will be sent out to participants in advance (and you need to read before entering the class).

In this Master Class you will learn how to:
Strengthen your acting technique while working in a safe and inspiring environment.
Make strong choices, which aid in the delivery of a performance that is truthful and alive.

Keep your work fresh and consistent.

Be able to overcome personal blockages while achieving your full potential.

You can expect:
One-on-one coaching to help fine-tune your work.

Going through the process of working on monologues and scenes while releasing emotion with freedom and clarity.

Greater confidence in how you approach and experience your work as an artist

Exercises will include Movement, relaxation, sensory work, and text absorption while incorporating impro.

Kirk Baltz: is a Hollywood-based renowned actor and acclaimed acting coach. From the start of his career Baltz has studied extensively in NYC and LA with noted teachers like Sandra Seacat, Greg Zittle, Susan Batson, Tony Greco, and Penny Allen; who are responsible for the training (and in some cases the continued coaching), of actors such as Ryan Gosling, Nicole Kidman, Andrew Garfield, Laura Dern, Mickey Rourke, Jessica Lange, Harvey Keitel and Phillip Seymour Hoffman.

As an acting teacher, Kirk Baltz works with actors, writers, and directors all over the world helping them gain a better understanding of strong acting techniques and staying authentic in the work, thus gaining a more striking presence on stage and on film. He has appeared in numerous television shows and films.

Språk: engelska
Platser: 12-15

Kursen görs i samarbete med: Norsk Skuespillersenter och Den Danske Scenekunstskole.

Workshop: Investigations on memory – a practice between visual and performing arts. Fåtal kursplatser i Köpenhamn!

AVUÁ COLLECTIVE, består av bildkonstnären Ana Clara Muner och skådespelaren och ljusdesignern Lucas Pradino, och utforskar gränslandet mellan språken för scenkonst och visuell konst. En central premiss i deras skapande är att diskutera samhällspolitiska teman, såsom könsvåld, klass och miljöengagemang. Dessutom undersöker de relationen mellan offentliga och privata rum för att ge dem nya betydelser, och ser dem som katalysatorer för sina konstnärliga processer.

 

Under workshopen kommer AVUÁ COLLECTIVE att dela med sig av sin kreativa process. Utgångspunkten är att prova olika tekniker som får deltagarna att arbeta med de olika lagren av minne baserat på återbesök av personliga och kollektiva minnen genom gamla fotografier för att komponera konstnärligt material, sceniskt och visuellt.

Upplägg:

Dag 01 (3h)

  • Teoretisk introduktion om konstruktion och analys av narrativ från fotografiska arkiv inom minnesfältet. Denna del inkorporerar referenser från konstnärer som arbetar med arkivbilder inom deras poetik, med målet att berika deltagarnas repertoar. Textuell konstruktion baserad på de fotografier som deltagarna har med sig.

Dag 02 (3h)

  • Introduktion till kollagetekniken och praktiska undersökningar av kroppsligheter.

Dag 03 (3h)

  • Arbeta med varje deltagares komposition, bringa samman visuella och sceniska produktioner. Tänk på att ockupera ett sceniskt utrymme genom installation av kollage och kroppsliga praktiker. Presentation av slutresultatet.

 

ANA CLARA MUNER is a visual artist, using mainly photomechanical processes and photography as a language. Her works seek to question history considered official, bringing a gender perspective and the crossings of memory as a construction of her poetics.She has a master’s degree in Languages, media and art from PUC-Campinas and a postgraduate degree in Photography from the Raffles Milano Institute in Milan (IT). Member and founder of Coletivo Avuá and permanent resident at the Canteiro studio — Contemporary Art Production Field.

LUCAS PRADINO is an actor, lighting designer, art educator and producer, graduated from the professional training course CEFAR – artistictraining center (MG), founder and member of Coletivo Avuá.

Språk: Engelska

Yrkesgrupper: scenografer, regissörer och skådespelare med erfarenhet av egen produktion

Mer info om kursen via Den Danska Scenekunstskolen HÄR 

Hemsida: https://coletivoavua.com/

Fåtal kursplatser erbjuds genom TeaterAlliansen. TeaterAlliansen bekostar de antagna deltagarnas kursplats. Övriga omkostnader står deltagaren själv för.

Workshop i patinering och färgning med hållbarhetsfokus – för kostymdesigners och scenografer

Den här kursen består av tre delar; en hållbarhetsföreläsning, ett studiebesök på Göteborgsoperans kostymavdelning, samt en tvådagars workshop i patinering och färgning.

Under workshopdagarna får du tillsammans med kursledaren Mia Persson och övriga deltagare utforska traditionella och beprövade metoder inom patinering, men även få kunskap om naturliga färgämnen och andra mer hållbara tekniker för kostymtillverkning. Fokus kommer att ligga på metoder som kan utföras under enkla förutsättningar.

På workshopen kan det finnas tid att få tips om tekniker och möjlighet att göra egna prover på aktuella projekt.

Målet med kursen

Målet är att kombinationen av hållbarhetsföreläsning, studiebesök och praktiskt arbete ska ge dig en heltäckande bild av patineringsarbetet, samt nya insikter och kunskaper som du kan fortsätta att bygga vidare på i din egen verksamhet.

Upplägg

• Förarbete: Inspelad föreläsning av Tatiana Bjarne, patinerare på Göteborgsoperan, om hållbarhet och scenkonst.

• 14 oktober kl. 13.00-17.00: Studiebesök på Göteborgsoperans kostymavdelning, där Tatiana Bjarne visar exempel på patinering och färgning ur Operans kostymförråd. Under besöket finns tillfälle att ställa följdfrågor till hennes föreläsning.

• 15 oktober kl. 09.00-17.00: Praktiskt arbete i Textilpatineringsverkstan på KKV, Konstnärernas Kollektivverkstad i Göteborg. Dagen inleds med en kort introduktion i materiallära och färgkemi. Deltagarna delas upp i grupper och arbetar tillsammans vid ett antal stationer, bland annat Flamfärgning – Färga i Podabmaskinen – Färga med naturliga färgämnen i stället för syntetiska – Färga med te och järn – Blöthänga och forma en kostym – Sprutpatinera kostym – Slipa och nöta kostym – Enkla metoder för att trycka och mönstra.

• 16 oktober kl. 09.00-17.00: Fortsatt arbete på KKV, samma stationer och grupper. En del blöta tekniker kräver minst två dagars arbete, med tid för torkning emellan.

 

Kursen är producerad av Kulturakademin i samarbete med TeaterAlliansen och Göteborgsoperan med stöd av Västra Götalandsregionen och Region Halland.

Ansök via Kulturakademin senast den 15 september (LÄNK)

 

 

Din Frilansekonomi

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

21 oktober – Online, 13:00 – 16:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

 

 

Din Frilansekonomi

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

7 oktober – Stockholm, 10:00 – 15:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

 

 

Hållbarhet, hörbarhet och gestaltning

Denna tredagars workshop är indelad i två delar:

Förmiddagarna fokuserar på hörbarhet och hållbarhet med utgångspunkt i Peter Teubners röstövningar. Eftermiddagarna fördjupar oss i gestaltning.

Indra Linderoth som leder workshopen är intresserad av vibrationer och hur de förbinder oss med varandra; röstens kapacitet att kommunicera utan ord. Hur våra röster skapar vibrationer i luften. Ljudvågor som väver samman flera kroppar till en kollektiv kropp. Hur vi kan lyssna för att se bortom jaget.

Med tanken om ljudande som ett universellt språk kommer Indra att guida dig genom några av sina metoder för röstarbete och närvaro. Du kommer dels att ges möjlighet att utforska din rösts förmåga att kommunicera och skapa ljudlandskap. Dels fördjupa (eller fräscha upp) din kunskap kring hållbarhet och hörbarhet med övningar kopplat till andning, att hålla rummet öppet, artikulation, klangrum och riktning. Övningar som du sedan kan ta med dig hem och använda i din dagliga praktik.

Förhoppningen är att du efter denna workshop har väckt en nyfikenhet till vidare utforskning kopplat till din egen röst och kanske till och fått helt nya perspektiv på röstarbete. För att använda Peter Teubner ord “Jag kan ge er passet i handen men sedan måste ni själva ut och resa; det är ni själva som måste göra jobbet”.

Peter Teubner var Indras lärare när hon gick på scenskolan i Stockholm 2008-2011. Under de senaste åren har de återtagit kontakten och Indra har gått som hans lärling för att fördjupa sina kunskaper och parallellt med detta tagit fram sina egna metoder för att skapa sceniskt material med utgångspunkt i rösten likväl som övningar för närvaro och publikkontakt.

Indra Linderoth: är en queer skådespelare,  performancekonstnär, kompositör, röstcoach och sångare. Under de senaste 15 åren har hen drivit och varit aktör i tre fria scenkonstgrupper som på olika sätt experimenterat kring skapandeprocessen och relationen till publiken:

Den queerfeministiska scenkonstgruppen TIR, 2008-2013
Aktionsteatern Jordbro Stadsteater, 2012-2013
Performanceduon OFF HIGHWAY, 2016 – 2019

När Indra studerade performancekonst på HSM (Högskolan för Scen och Musik) i Göteborg 2014-2016  fick hen en chans att vidareutveckla sin passion för röst och ljudande, vilket har lett till flera röstbaserade scenkonstverk, bland annat soloföreställningen (Becoming) the Mother of Rabbits/ the Mother of Death som beskrivits som en transformation av verkligheten. Ett meditativt och rått sökande efter en kontakt mellan performer, publik och scenrum.

“Med en förkärlek till det bisarra och förvrängda skapas vibrerande ljudlandskap som sätter publiken i rörelse och dansar på gränsen mot galenskap, folkmyter och mörk sensualism.”

Under våren 2024 har hen dels varit anställd som skådespelare på Ung Scen Öst där hen medverkat i föreställningen Queer High, dels komponerat ny musik med utgångspunkt i Euripides text till Scenkonstgruppens uppsättninga av Backanterna.

Castingkurs

Även för en erfaren skådespelare kan castingsituationen kännas skrämmande och otrygg. I den här kursen belyser kursledaren castingarbetet och visar alla delar. Dels bakom scenen, den process skådespelare normalt inte får se, men också praktiska tips om hur du ökar sannolikheten för att bli aktuell för uppdraget.

Steg för steg, i teori och praktik, får du hjälp att förbereda dig inför nästa provfilmning. En dag läggs på selftapes vilket är något som blir vanligare och vanligare och det kommer finnas utrymme för frågor.

Kursupplägg
Dag 1: Presentation, samtal och föredrag.

Dag 2: Provfilmningar i praktiken.

Dag 3: Selftape plus att vi tittar på allas provfilmningar och diskuterar lärdomar.

Johannes Persson: En av landets mest erfarna och profilerade roll­sättare. Arbetar på Nordcasting.

Antal platser: 8

Workshop: dans- och koreografi (grund) för skådespelare

Känns det som att du har två vänsterfötter och inte vågar ta dig an roller med enklare koreografi? Då är detta kursen för dig. Varmt välkommen att utveckla inlärningsprocessen av rörelse och dans. Lös upp knuten och hitta redskap att hantera och minnas koreografier.

Oavsett ålder, genus, och hur du rör dig till musik övar vi tillsammans under tre halvdagar, bryter ner barriärer och hittar dansglädjen och vågar ta oss an koreografi. Det kommer även finnas tid för improvisation, samtal och reflektion.

Att tänka på: Ingen speciell danserfarenhet krävs. Ta med bekväma kläder och gärna mjuka inneskor.

Hasse Braskered: är utbildad på Balettakademien i Göteborg och Svenska Balettskolan i Stockholm. Har varit verksam som dansare, musikalartist och koreograf både utomlands och i Sverige. Har bla medverkat i musikaler som Mamma Mia, Chess och Chicago. Jobbar nu som pedagog i Kulturskola och undervisar dans och filmproduktion.