Ljudboksinläsning – inställt

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning. Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Upplägg
Måndag 2/11 ALLA 11 13.00-16.00
Tisdag 3/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 4/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 5/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 6/11 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

TeaterAlliansens kompetensutveckling

Viewpoints – inställt

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett scenisk material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Kursen är ett samarbete med Masthuggsteatern.

 

Casting workshop – inställt

Den svenska film- och tv-branschen är under utveckling med allt fler aktörer som producerar drama för en mängd olika kanaler och plattformar. Det innebär att antalet arbetstillfällen för skådespelare ökar och marknaden för Casting Directors expanderar. Dessutom har det över åren skett en förändring av vilka roller produktionsbolagen lägger ned resurser på att provfilma. Numera provfilmar produktionerna skådespelare även för små biroller.

Under workshopen får du en inblick i hur Casting Directors jobbar och tänker kring projekt. Workshopen passar för dig som saknar eller har begränsad erfarenhet av att provfilma. Syftet är att du ska bli säkrare på vad en provfilmning innebär, hur du ska förbereda dig och förhålla dig till det material du ska använda. På så sätt kan du bli mer avslappnad i situationen och visa dig från din bästa sida.

Planen är också att kursledarna under ett par timmar tar med varsin regissör som de jobbat med för ett samtal för att ytterligare belysa processen att hitta rätt skådespelare till en roll. Det kommer att finnas utrymme för samtal och frågor men framför allt att praktiskt prova olika casting-situationer med rollsättarna. Scenerna spelas in och gruppen tittar på dem tillsammans och deltagarna får feedback från kursledarna. Det innebär att en gemensam, respektfull och tillåtande atmosfär är helt avgörande.

De fem dagarna delas lika mellan våra inbjudna Casting Directors Catrin Wideryd och Victoria Svanell som var och en leder workshopen under 2,5 dagar.

Catrin Wideryd är utbildad i skådespeleri vid Lee Strasberg Theater Institute i London tidigt 90-tal och arbetar med casting för tv och film sedan 2000. För henne handlar casting inte enbart om att sätta rätt skådespelare i rätt roll, utan även om helheten, hur vi bygger rätt konstellationer av människor för att berätta vår historia. Med ett 60-tal produktioner i bagaget har hon arbetat med regissörer som bland andra Sanna Lenken, Hannes Holm, Helena Bergström, Lisa Langseth, Anna Zackrisson och Kjell-Åke Andersson.

Ett urval av produktioner som Catrin har castat är Min lilla syster, Ted – för kärlekens skull, Dejta, De halvt dolda”, Hotell samt de nu SVT-aktuella serierna Sommaren 85 och White wall.

Victoria Svanell har arbetat inom svensk filmindustri sedan tidigt 2000-tal och är numera en utav Sveriges mest anlitade castare för både TV-serier och långfilm. Med Victorias breda och långa erfarenhet har hon en stor förmåga att kunna casta till diverse genrer och produktioner. Hon vågar vara innovativ i sin castingprocess och utöver att jobba med etablerade skådespelare så söker Victoria alltid aktivt efter nya talanger.

Ett urval av produktioner som Victoria har castat är Torka aldrig tårar utan handskar, Cirkeln, Tårtgeneralen, De dagar blommorna blommar, Innan vi dör och nu nyligen succéserien Älska mig. Just nu castar Victoria parallellt ett flertal spännande produktioner med inspelningsstart under hösten. Läs mer om Victoria här!

Före workshopen kan deltagarna få texter att förbereda men texter kan också komma att presenteras med kort varsel under veckan.

Antagning
Om antalet kvalificerade sökande överstiger antalet platser på workshopen kommer ett urval att göras i samarbete mellan kursledarna och TeaterAlliansen. De vill gärna arbeta med skådespelare som har lite erfarenhet av casting-situationen och som de inte träffat tidigare.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Gagaträning för skådespelare

Gaga – träning online

Är du skådespelare eller dansare och vill utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter? Vill du utmana dina kroppsliga vanor och ovanor? Gaga öppnar upp för att lyssna och utforska kroppens egna förmågor inom ett brett spektrum av texturer, kvaliteter och rörelser. Gaga ger en upplevelse av frihet, för var och en men även tillsammans med andra.

Gaga-träningen tar sin utgångspunkt i idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft. Metoden är utvecklad av den israeliske koreografen Ohad Naharin. Inga förkunskaper krävs, kom precis som du är! säger Emma Rozgoni som leder träningen. .

TRÄNING ONLINE samt FYSISKT genom TeaterAlliansen i samarbete med Dansalliansen

Morgonpass online kl. 08.30-09.00 tisdag & torsdag
Nyhet: Ett fysiskt pass i Vitabergsparken kl. 08.30-09.30 onsdag.

Träningen är öppen för frilansande skådespelare och dansare, men kräver föranmälan på doodle nedan för att du ska få länk till aktuellt pass (begränsat antal platser).

GAGA People 8 & 10 juni kl. 08.30-09.00 ONLINE via Zoom
GAGA People 9 juni kl. 08.30-09.30 FYSISKT i Vitabergsparken, Stockholm (grusgången framför scenen).

Sista träningsveckan innan sommaruppehåll. Vecka 24 (15, 16, 17 juni) bokas HÄR!

Följande gäller under träningen när den är digital:

  • max 38 platser kan förbokas
  • länk mejlas ut senast en timma innan aktuellt pass
  • du måste vara inloggad på zoom senast 5 minuter innan passet (inget efterinsläpp)
  • obligatoriskt att ha kameran på (för gemenskapen i rummet), men ljudet avstängt under själva träningen.

Emma Rozgoni är utbildad i dans vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat bland annat vid Cullbergbaletten, Carte Blanche Dance Company, K.Kvarnström & Co, Skånes Dansteater, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Kunsthögskolan i Oslo, mfl..Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.

Daniel Ek ACT kompetensutveckling TeaterAlliansen

ACT – stresshantering online

Under två dagar får du lära dig hantera stress, både inre och yttre, och få konkreta strategier att hantera saker som dyker upp i livet. De digitala föreläsningarna baserar sig på ACT (Acceptance and commitment training) som har stöd i vetenskaplig forskning för att motverka och förebygga stress och annan psykisk ohälsa. Under dagarna kommer upplevelsebaserade övningar blandas med teori och diskussioner.

Varför och när blir vi stressade och hur kan vi hantera svåra tankar och känslor? Metoden öppnar för en medveten närvaro och fokuserar på mänskliga relationer och kommunikation.

Kursen utgår från de sex grundprocesserna i ACT som är:

  • Att vara här och nu
  • Acceptans
  • Defusion – att kunna observera sitt tänkande och sina känslor
  • Observerande jaget – en stabil plats inom dig själv
  • Livsvärden –  det som är viktigast för dig i livet
  • Commited action – att ta steg mot det som är viktigt. I slutet på kursen kommer du få möjlighet att göra en plan och sätta mål och delmål i linje med dina livsvärden.

Efter kursens genomförande är målet att du ska ha:

Ännu bättre koll på vad som är viktigt för dig och på vad som stressar dig. Du ska ha fått nya verktyg och ny förståelse för hur du kan hantera motgångar.

Boktips! Självhjälpsboken ”Tid att leva” kan vara ett bra verktyg att ha under utbildningen. Den hanterar stress, utmattningssymptom, depressiva symptom, depressiva symptom och självmordstankar. Läs mer om boken på Akademibokhandeln.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Mod, kommunikation och presentation

Att som yrkesverksam, ofta frilansande, skådespelare, presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan. I. Hermann

Genom enkla men konkreta presentationsövningar går vi igenom hur varje deltagare kan hitta adekvata sätt att förbereda sig på inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller casting director.

  • Vi tar också reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrag- och arbetsgivare.
  • Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
  • Hur fungerar en egen hemsida?
  • Vilket är behovet av att ha en egen agent?
  • Deltagarna har möjlighet att ta med CV, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

Vi kommer att arbeta under intensiva 4 dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg.

Imor Hermann, teaterregissör, castingdirector och leg psykoterapeut.
Han delar numera sin tid mellan Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director efter ett långt yrkesliv inom filmen och som psykoterapeut på en egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen bland annat på Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, Kulturakademien och Teater- och Dansalliansen.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan ovanstående upplägg komma att ändras.

Paula McManus

Bara börja! Inspirationskurs i att skriva med Paula McManus

Man måste bara våga. Bara börja! – En digital skrivkurs för skådespelare

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig men utan att få ned ens en halv A4? Vill du vara bra på en gång? Orkar du inte hitta in i din text? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att få göra själv?

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Under kursen byggs en trygg skaparmiljö, gemensamma skrivövningar med fokus på lek, grundläggande dramaturgi och berättartekniska varvas med eget skrivande.

Deltagarna tar hjälp av varandra genom att lyssna och diskutera texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursen mål är att deltagarna ska våga börja skriva, våga lita till sin egen ton och sin egen stil. Hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Halvdagar med gemensamma skrivövningar med fokus på lek och grundläggande dramaturgi.
tor 4/6
fre 5/6
mån 8/6 
tis 9/6
Heldagar för eget arbete och diskussioner
ons 10/6 
tor 11/6
Skriv på egen hand med coachning av Paula
fre 12/6 – tis 16/6
Heldagar för att läsa och diskutera texterna
ons 17/6 
tor 18/6
Dag för återkoppling och färdigt material
Mån 17 aug

Paula McManus har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i en fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International – digital kurs

En digital tredagarskurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Inför kursen (ca fyra dagar innan start) får du en scen att repetera in, det är ungefär den tid du vanligtvis har på dig att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

För att delta behöver du ha egen utrustning. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv kan du använda den också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Alla kurspass genomförs i Zoom och instruktioner skickas ut inför kursstart.

Dag 1
09.30-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
Lunch
12.45-15.00 Skådespelarna inleder arbetet med att filma  self tapes med hjälp av dator/ipad eller liknande.
15.00-16.00 Teknisk genomgång i hur man klipper filmen och laddar upp den i WeTransfer för att kunna skicka den.

Dag 2 och 3
09.30-12.00 Gemensam genomgång av self-taperna och feed-back
Lunch
12.45-16.00 Gemensam pass med individuell coaching av Thomas Titta på self-taperna och feed-back/arbete individuellt för varje deltagare med Thomas. Sista dagen ges också utrymme för Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

Gaga och gruppimprovisation

Vi dyker in i Gagans rörelsespråk för att utforska hur vi med hjälp av dess olika verktyg kan finna större bredd och frihet i det fysiska uttrycket i dansen. Vi kommer jobba individuellt såväl som i kommunikation med andra, genom olika gruppimprovisationer och ’scores’. Det blir ett tillfälle att genom kroppen och dansen undersöka, reflektera och uttrycka sig. Dagarna börjar med en timmes Gaga-klass och därefter fortsätter gruppen att arbeta med olika övningar och gruppimprovisationer.

Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, utvecklad av israeliska Batsheva Dance Company’s konstnärliga ledare Ohad Naharin. Metoden ger oss möjlighet att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor samtidigt som vi kommer i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Gaga öppnar upp för lyssnandet till kroppens egna förmågor.

”We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi- dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power, and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We become calm and alert at once.” – Ohad Naharin

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och är utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Cullbergbaletten, Skånes Dansteater, Carte Blanche Dance Company, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Stockholms Konstnärliga Högskola (StDH), mfl.. Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ’Metamorphosis – Improvisation and Movement Research Festival.’

Mask and puppet technique – framflyttad

During the course you will improvise a story with the characters you created; all the participants will be involved in a Theatre creation.

Mariana Araoz is an Argentinian-French director and pedagogue, living in Paris, and dedicated for 30 years to the art of Mask and Puppet. The technique she uses is her own, The TMR-Balance method© It’s ” inspired from pedagogues such as Mario Gonzalez, Ariane Mnouchkine, Jacques Lecoq, Barbara Wilczek Ekholm and Harald Leander as well as from traditional puppet and mask-theater as the Bunraku, Kabuki, Theatre Noh and Buto.

This course is a cooperation between TeaterAlliansen and Teatercentrum Södra.

Day 1- you will first work on the architecture of the space the space as if it was a puppet that you have to give life: breathing, movements and voice exercises will be your tools.

Day 2-  Now adding the Balance or neutral Mask (black mask). The actors, all dressed in black become like the puppet players of their own character. The story telling and music is added to the exercises.

Day 3 – The Character Mask (Commedia dell’arte and Modern mask) are brought to life :  You will create somebody different from your own identity.  The body is sculpted and stylized as in dance. To bring them to life we have to connect to emotions and situations. The music, songs, texts and storytelling will be the basis.

Day 4-The character will continue to grow. The storytelling and movements will be improvised in a collective way. Inspired from the Greek Theater we will focus on the protagonist, the chorus and the servants of stage. The protagonist will have the action and the chorus will give support, light and life to the protagonist. The servants will give the voice, the story telling and sounds.