Dramatiskt skrivande för regissörer

Är du regissör och intresserad av att utveckla ditt dramatiska skrivande?

– Då är det här en kurs för dig!

Dramatiskt skrivande för regissörer består av tre undervisningstillfällen, varav det mellersta är handledning i mindre grupp. Fokus ligger på deltagarnas eget skrivande och att få ta del av metoder och verktyg för att själv kunna utveckla sitt dramatiskt skrivande som regissör. Kursen hålls av Felicia Ohly, som bland mycket annat undervisar på dramatikerlinjen på Teaterhögskolan i Malmö.

 

Kurstillfällen:

3 oktober, 9.30 – 15.30, Undervisning, diskussion, instruktion av uppgift.

Plats: TeaterAlliansens kurslokal i Stockholm/distans (Ange i kommentarsfältet vid ansökan vilket du föredrar. Obs! Tillfället kommer inte att ges som hybridkurs, utan plats (fysiskt/digitalt) beslutas utifrån majoriteten av de antagnas önskemål.)

 

14 november , 9.00 – 17.45, Läsa varandras texter och diskutera

Plats: TeaterAlliansens kurslokal i Stockholm

 

Utöver ditt eget skrivande behöver du mellan träffarna även avsätta tid för texthandledning i grupper om 3 deltagare, 3 h för varje grupp. Plats (fysiskt/digitalt) och tidpunkt beslutas av gruppen i samråd med kursledaren.

 

Kostnad

Kursen är kostnadsfri för deltagare, men vid sen avbokning eller uteblivet deltagande utgår en avgift på 1000 kr. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.

 

Antagning/Urval

Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren ihop en deltagargrupp med reserver. Kursen ges i samarbete med Fackförbundet Scen & Film, därför kommer förbundets medlemmar att prioriteras i urvalet. Mail med information om antagning skickas till samtliga sökande senast den 19 september.

Antal platser: 9 deltagare

 

Om kursledaren 

Felicia Ohly är frilansande dramatiker och dramaturg. Hon har arbetat som dramaturg på Malmö Stadsteater och undervisar på Teaterhögskolan i Malmö. I höst går det att se hennes pjäs The Vivian Girls på Göteborgs Stadsteater, i regi av Linda Forsell, fritt efter Henry Darger.

 

 

TeaterAlliansens kompetensutveckling

From body to object (workshop under gbg mimfest 2022)

Öppen för sen anmälan (fåtal platser kvar)

Workshopens innehåll: Att få större insikt om språket, forskningsmetodiken och sammansättningen av Zero en Conducta med speciellt fokus på dynamorytmer för att berika ditt egna språk.

För vem: Workshopen är öppen att söka för professionella mimare, skådespelare, cirkusartister, dansare och performers.

Specifika studier inom workshopen: 
-Dynamorytmer genom objektmanipulation
-Inlyssnande av gruppen (Hur man skapar en andning som består av många andetag)
-Transponering av rörelse. (Från min kropp till objektet)
-Renhet, artikulation och rörelseekonomi både i objektet och för objektmanipulatören

Material: Alla deltagare måste ta med sig två eller tre föremål med teatraliska möjligheter t.ex., en bok, hatt, mask, paraply, flaskor. Cirkusartister kan också ta med sig jongleringsmaterial.

Introduktion: Kompaniet Zero en Conducta Teatre del Moviment dedikerar dess artistiska praktik och kunskap i ett konstant utforskande av fusionen mellan olika rörelsediscipliner. Dessa discipliner innefattar corporeal mime genom Decroux teknik, Contemporary och HipHop dans samt figurteater. Genom dessa discipliner har de skapat 6 föreställningar som turnerat i mer än 20 länder runt om i världen och trots att de är ett ungt kompani har de uppmärksammats med 13 internationella utmärkelser. Förutom att regissera och agera ligger undervisning dem nära hjärtat.

Workshopen presenteras i samarbete med: TeaterAlliansen och Dansalliansen

*

Venue: Coming soon
Time: 10.00-14.00 15 September
For who?: The morning class is open for professional mimes, actors, circus artists, dancers and performers.
In collaboration with: TeaterAlliansen och Dansalliansen

General purpose of the workshop: To gain an understanding of the language, research methodology and composition of Zero en Conducta with emphasis on dynamo rhythms to enrich your own language.

Specific objectives:
-Dynamo rhythms in manipulation
-Group listening (How to create a soul composed of many)
-Transposition of movement. (From my body to the object)
-Cleanliness, articulation and economy of movement both in the object and in the manipulator.

Material: All participants must bring with them two or three objects with theatrical possibilities, such as a book, hat, mask, umbrella, bottles, etc. Circus artists can also bring juggling materials.

Introduction: Throughout the years the company Zero en Conducta Teatre del Moviment has dedicated its efforts and knowledge to research the fusion between different movement disciplines. These disciplines are the corporeal mime of Decroux Technique, Contemporary Dance and Hip Hop and puppetry. Based on this research the company has created 6 shows with which they have performed in more than 20 countries around the world and despite being a young company they have been recognized with 13 important international awards. In addition to directing and acting, teaching is also within the interest of the company, because there are no books or much reference material on the fusion of disciplines that they work with.

Antal platser: 10-25 deltagare

TeaterAlliansens kompetensutveckling

drop in: Daglig träning (under GBG mimefest 2022)

Det finns platser kvar på daglig träning – så kan/vill du komma är du varmt välkommen att dyka upp. Kom ombytt eftersom det inte finns dusch/omklädningsrum att tillgå. Välkommen

Klassen kommer att introducera grunden för mimundervisningen, som den ser ut på Stockholms Konstnärliga Högskola: de ”yttre” kroppsuttrycken, med övningar för isolation, spänning, riktning och balans i rörelse samt de ”inre” kroppsuttrycken, som ser till att förhöja den emotionella kommunikation med publiken.

För vem: professionella mimare, skådespelare, cirkusartister, dansare och performers.

Alejandro Bonnet har arbetat som mimare sedan 1996 efter avslutad utbildning i Stockholm. Skådespelare, koreograf, dansare på bla Teater Tre, Stockholms Stadsteater, Regionteatern i Växjö, Pantomimteatern, Teater Pero. Han har turnerat i och utanför Sverige med både barn- och vuxenteater. Sedan 2010 är han anställd som lärare i mimgestaltning vid Stockholms Konstnärliga Högskola. där han undervisar framtida mimaktörer. Han har även haft möjlighet att forska bla kring användningen av motion capture-tekniken i live-format.

Daglig träning presenteras i samarbete med: TeaterAlliansen och Dansalliansen

*

Morning Class- Alejandro Bonnet

Venue: Coming soon
Time: 9.00-10.30  14 September
For who?: The morning class is open for professional mimes, actors, circus artists, dancers and performers.

In collaboration with: TeaterAlliansen och Dansalliansen

This class will introduce the basis for mime teaching at Stockholm University of the Arts. Focus will be placed on the ”outer” and “inner” body expressions by engaging in exercises of isolation, tension, direction and balance in motion and the emotional communication with the audience.

Alejandro Bonnet has worked as a mime artist since 1996 after completing his education in Stockholm. Actor, choreographer and dancer at Teater Tre, Stockholms Stadsteater, Regionteatern in Växjö, Pantomimteatern and Teater Pero, to name a few. He has toured nationally and internationally with theatre plays for both children and adults. Since 2010, he has worked at Stockholm University of the Arts where he teaches future mime-actors. He has also had the opportunity to research, among other things, the use of motion capture technology in live format.

Antal deltagare: Max 14-16 personer

TeaterAlliansens kompetensutveckling

Working method (masterclass under gbg mimefest 2022)

Öppen för sen anmälan (fåtal platser kvar)

Jakop Ahlbom kommer i sin masterclass använda de metoder han tillämpar i arbetet med skådespelare/dansare/mimare under skapelseprocessen.

Vem kan söka: Du har en bakgrund och erfarenhet inom teater eller dans och du är intresserad av att förbättra dina färdigheter inom fysisk teater.

Du kommer att lära dig system/metoder för att skapa oväntat nytt material på mycket kort tid. Övningarna fokuserar på att utveckla fysisk medvetenhet, känslighet och bryter ner mönster och vanor som gör det möjligt att upptäcka nya sätt att röra sig. Du kommer att arbeta utifrån improvisation för att skapa och strukturera nytt material och få ta del av hur Jakop arbetar med rum, scenografi samt möbler och objekt. Du kommer att lära dig hur du översätter olika känslor och dramatiska intentioner till strukturerade scener och fysisk rörelse.

Genom övningar i grupp kommer Jakop att visa hur små förändringar kan ha en enorm inverkan på innebörden och upplevelsen av en situation.

Förberedelse: För att få en inblick i Jakop’s arbetsmetod vänligen se videodokumentationen av delar av hans 5-dagar masterclass som hölls på Venedigbiennalen: https://www.youtube.com/watch?v=qz6oNxFsUfU&feature=youtu.be

Jakop Ahlbom föddes i Sverige 1971. Under tidigt 90-tal flyttade han till Nederländerna och studerade mim vid Amsterdams konstnärliga högskola där han, vid sin examen 1998, mottog priset som mest lovande student. Redan då hade man lagt märke hans fallenhet för koreografi, poetiska ådra och förmågan att locka fram det allra bästa ur sin ensemble. Juryn beskrev honom då som en entusiastisk, enastående och explosiv talang. Han har arbetat med ett flertal olika kreatörer som skådespelare, koreograf och regissör för att, sedan år 2000, skapa sin alldeles egna idiosynkratiska repertoar.

Antal platser: 15 deltagare
www.gbgmimefest.se
www.jakopahlbom.nl

Masterclassen är ett samarbete mellan GBG Mimefest, Dansalliansen och TeaterAlliansen.

WORKING METHOD -JAKOP AHLBOM (NL)

In Jakop Ahlbom’s master class at GBG Mime Fest he will use the methods he applies in working with his performers during the process of creation.

You have a background and experience in theatre or dance and you are interested in improving your skills in physical theatre.You will learn systems to create unexpected new material in a very short time. The exercises focus on developing physical awareness, sensibility and breaking down patterns and habits that enable discovering new ways of moving.You will be working from improvisation to create and structure new material and experience how Jakop works with the environment, set and available props and furniture. You will learn how to translate different emotions and dramatic intentions into theatrical scenes and physical movement.

Working in groups, Jakop will show how small changes can have a huge impact in the meaning and experience of a situation.

Prepare: To get an idea of his master class please please look at the video documentation of parts of his 5 day master class held at the Venice Biennale:

https://www.youtube.com/watch?v=qz6oNxFsUfU&feature=youtu.be

Jakop Ahlbom was born in Sweden in 1971. In the early 1990s he moved to the Netherlands where he studied Mime at the Amsterdam School of the Arts.

Upon his graduation in 1998 he was presented with the Top Naeff award for the most promising student. His gift for choreography had been noticed and so had his poeticism and his ability to get his cast to unleash their energy, bravado and physicality. The award jury described him as an eager, outstanding and exuberant talent. After graduating he worked with a variety of theatre makers as a performer, choreographer and director. In 2000 he started working on his own, idiosyncratic oeuvre.

 

 

 

Masterclass med Anna Pettersson

Expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning

Masterclassen leds av Anna Pettersson: regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. En tredagarskurs i skådespelarens arbete med utgångspunkt från Annas forskningsfrågor om ett expanderat utrymme för skådespelarens gestaltning med praktiskt arbete.

Antal platser: 10-12

Kursen görs i samarbete med Teatercentrum Syd

Föreställningsbiljetter dockteaterfestivalen 18-21/8

TeaterAlliansen kan erbjuda anställda och Unga TeaterAlliansen fribiljetter till några av föreställningarna i festivalprogrammet på Marionetteaterns internationella dockteaterfestival, Pop Up Puppets, som äger rum den 18-21 augusti.

Föreställningar:

Dracula
The Norwegian Puppet maker Yngvild Aspeli rediscovers the myth of Dracula for her first collaboration with Puppentheater Halle.
Torsdagen den 18/8
kl. 19.00
Antal platser: 14

Simplississimus
A satirical music-puppet performance about the German satirical magazine that was an important critic of Hitler and the Nazi regime until 1933. Forty puppets and five puppeteers circulate around an editorial desk where the carbaret take form.
Fredagen den 19/8
kl. 15.00
Antal platser: 14

The machbox show
Miniature raconteur and sequined pyromaniac Laura Heit from USA performs teeny tiny puppet shows inside matchboxes.
Fredagen den 19/8
kl. 21.00
Antal platser: 4

The house by the lake
The House by the Lake is a performance by Yael Rasooly and Yaara Goldring that swings between the boundaries of musical cabaret and contemporary puppetry for adults.
Lördagen den 20/8
kl. 19.00
Antal platser: 4

Ange i ansökan vilken/vilka föreställningar du önskar fribiljett till (besked om biljetter lämnas den 10/8).

Läs mer om festivalen och föreställningarna HÄR!

 

Föreställningsbiljetter till Jakop Ahlbom Company Lebensraum

Den 13-17 september går den femte upplagan av GBG Mime Fest av stapeln i Göteborg. Festivalen består av unika upplevelser av mimkonstens vitt skilda universum med kompanier och artister från Sverige, Nederländerna och Spanien. Ett av gästspelen är LEBENSRAUM.

Handling:
Två män bor tillsammans i ett litet rum. De har genialiskt löst problemet med utrymmesbrist genom att ge alla möbler flera funktioner: sängen kan vikas ihop till ett piano och bokhyllan blir ett kylskåp. I avsaknaden av en kvinna skapar de en mekanisk städerska, men det visar sig snart att hon inte alls bara har tänkt uträtta sina hushållssysslor. Den här dockan har andra planer. Spänningarna ökar dem emellan och rummet börjar kännas allt mindre. De båda männens senaste uppfinning kan komma att bli deras förfall.

Regi och idé Jakop Ahlbom Medverkande Reinier Schimmel, Jakop Ahlbom/Yannick Greweldinger, Silke Hundertmark/Jagoda Bobrowska, Leonard Lucieer, Ralph Mulder/Empee Holwerda Musik Alamo Race Track Scenografi Douwe Hibma and Jakop Ahlbom Dramaturgi Judith Wendel Ljusdesign Yuri Schreuders Tekniker Tom Vollebregt, Yuri Schreuders, Allard Vonk, and Michel van der Weijden Rekvisita Rob Hillenbrink Smink Anabel Urquijo Claveria Produktion och marknadsföring Jakop Ahlbom Company

TeaterAlliansen erbjuder fribiljetter till föreställningen (resa och boende ingår ej).

Antal platser: 25

GBG Mimefest – internationell mimfestival i Göteborg

I mitten på september går den femte upplagan av GBG Mime Fest av stapeln. Här hittar du unika upplevelser av mimkonstens vitt skilda universum med kompanier och artister från Sverige, Nederländerna och Spanien. Poetiska, hantverksskickliga, komiska och experimentella föreställningar blandas under fem dagar med workshops, samtal och film.

Hela programmet HÄR!

TeaterAlliansen erbjuder anställda möjligheten att resa till festivalen och uppleva föreställningar och workshops på plats i Göteborg (tågresa tur & retur, boende och föreställningsbiljetter ingår).

Antal platser: 4
Om det blir fler sökande än platser kommer mimskådespelare att prioriteras.

 

Old and Gold – Experience on stage (workshop under gbg mimefest 2022)

Öppen för alla 50+ (i år börjar vi med en grupp för kvinnor)

Hur ser yrket ut när vi som äldre tappar i fysisk styrka och kapacitet, när skadorna inte låter sig rehabiliteras bort och när vi förväntas ha jobbat färdigt. Vad uppstår då? Hur går vi vidare? Hur förvaltar vi den kunskap och de erfarenheter som vi erövrat under många yrkesaktiva decennier? Hur delar vi med oss av den?

Utifrån de egna erfarenheterna arbetar vi och reflekterar över yrket – fysisk teater, mim, dans – och över yrkesrollen för kvinnor i vår ålder.

Några av frågorna vi kommer att arbeta med är också hur vi blir sedda av våra kollegor/ vår omvärld och hur v i själva ser på vår framtid.

Som deltagare delar du med dig av personligt gjorda erfarenheter och av valda delar av din praktik. Tanken är att vi ska arbeta vidare utifrån det som uppstår i samtal och övningar. Mot slutet av workshopen håller vi tillsammans i ett seminarium öppet för alla där vi på olika sätt redovisar vad vi kommit fram till.

Antal deltagare: 10 st. Urvalet görs i samråd mellan deltagande parter och kursledarna.

Ansök: Ansök om deltagande i workshopen med cv och en motivering till varför du vill vara med samt vad du skulle vilja tillföra i form av frågor, övningar, arbetssätt och kunskap som du vill dela med dig av till gruppen.

Workshopen görs i samarbete med TeaterAlliansen, Dansalliansen och ADAS Teater

Fia Adler Sandblad: Initiativtagare och workshopledare. Konstnärlig ledare för ADAS teater på Konstepidemin i Göteborg med rötterna i den fysiska teatern.

Lena Stefenson: workshopledare. Koreograferande regissör, mimskådespelare och lektor i mimgestaltning på SKH. Jag vill skapa tills jag dör och ser det som att konsten och livet är lika långa.

Vid frågor: adas@konstepidemin.se

 

Old and Gold – Experience on stage

Based on our own experiences we work with and reflect upon the profession connected to – movement based theatre, dance and the role of the profession for women in our age.

What does the work look like when and lose physical strength and capacity, when we can´t rehabilitate our injuries away and when we are expected to retire. What happens then? How do we move on? How can we utilise the knowledge and experience that we have gained over our years working within the field? How can we share it with others? We will also dive into understanding how we are viewed by our colleagues / environment and how we view ourselves and our futures.

Open for all over 50+ ( this year we start with a group for women)

As a participant you share your personal experience and chosen parts of your practice. The idea is that we work with the material that arises during the talks and exercise. At the end of the workshop we will together hold an open seminar where we all share the conclusions that we have reached.

Time and place: Konstepidemin in Gothenburg

Tuesday 13 September – Friday 16 September between 10 – 16.  Lunch included.

Participants: 10

In collaboration with TeaterAlliansen, Dansalliasen och Adas Teater

Apply for the workshop with your CV and a motivation of why you would like to join. Add a few lines about what you would like to add – could be questions, exercises, ways or working or knowledge that you want to share with the group.

Deadline for the application is 24 August.

For questions email: adas@konstepidemin.se

Fia Adler Sandblad: Initiator and workshop leader. Artistic director for ADAS teater at Konstepidemin in Gothenburg with roots in movement based theatre. I view myself and my agin as a gold mine: filled with slag, noble substances and surprises.

Lena Stefenson: Workshop leader. Choreographer, director, mime actor and lecturer at mime design at Stockholm University of the Art. I want to create until I die and view art and life being equally long.

 

Västanå Teater – praktisk workshop

Ta del av vad som gör Västanå Teater så unikt: deras historia, den specialskrivna musiken, de detaljerade kostymerna och den omfamnande värmländska miljön.

Under workshopen får du får ta del av deras berättarteknik, den specialskrivna musiken och se de framtagna kostymerna. Du får även praktiskt pröva att jobba ”på golvet” i berättarladan

Följande ingår:
Resa tur och retur med tåg 2-klass
enklare boende 23-25/8
ev. transport från boende till Berättarladan
föreställningsbiljett inklusive middag den 24/8
lunch 25 & 26/8

Ansök endast om du tror dig kunna delta i HELA workshopen. Är det fler som söker än vad det finns platser kommer urval/lottning göras. Fyller inte anställda alla platser kan det bli aktuellt att erbjuda några i Unga TeaterAlliansen att följa med.