En tvådagars workshop för skådespelare med grunderna för hur man arbetar med dialekter inom teater och film.
Du får veta hur arbetsprocessen ser ut när man lär sig olika dialektala drag. Hur arbetar man med dialekter på film internationellt och i Sverige? Vad är specifikt för vissa dialekter? Vilka konsonanter och vokaler används? Var sitter de i munnen? Hur låter språkmelodin?
Målet med kursen är att du som skådespelare ska känna till grunderna i dialektarbete för film och teater och att du ska kunna bredda dina möjligheter att söka nya roller.
Du får pröva olika svenska eller finlandssvenska dialekter praktiskt under kursen. Efter kursen är du mer insatt i dialektarbetet inför kommande roller när en viss dialekt efterfrågas. Ju mer du tränar på att utveckla olika dialekter desto snabbare kommer du att kunna
lära dig nya när det önskas.
Dag 1
Vi går igenom grunderna i dialektarbetet. Du lär dig vad som är specifikt för olika svenska dialekter
inom olika regionala områden. Vi jobbar till exempel med ljudkurvor för talets toner för att få en pedagogisk och tydlig bild av hur dialekterna låter. Allt detta skapar en djupare förståelse för dialektarbetet, du blir mer medveten om vad som är specifikt för dialekten och hur du ska kunna få ett så bra uttal som möjligt. Du får känna på likheter och skillnader och pröva olika dialekter.
Dag 2
Vi arbetar mer praktiskt med dialekter denna dag. Du kommer att få material/dialog på plats att arbeta med. Här har du möjlighet att välja en eller två dialekter som du börjar fördjupa dig i. Vi arbetar individuellt och i grupp. Du får bland annat testa att gå in i olika känslor och samtidigt behålla dialekten. Under dagen använder vi oss både av individuellt arbete och workshops.
Oscar Juhlin är dialektcoach med Stockholm och Sverige som bas. Han är utbildad teaterpedagog, samt språkvetare med magisterexamen från Stockholms universitet där fonologi, fonetik, dialektologi och samtalsanalys är hans specialområden. Oscar Juhlin är specialiserad på både svenska och engelska dialekter. Han anlitas som dialektcoach både inom teater och film och bland uppdragsgivarna finns bland annat Kulturhuset Stadsteatern, SF Studios, Nexiko/SVT, FLX och Warner Bros. De senaste åren har han jobbat med produktioner som ”Spelskandalen”, ”Utvandrarna”, ”Morbror Janne”, ”UFO Sweden” m.fl.
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2022/12/oscar-juhlin.jpg1163800Lisbeth Petterssonhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngLisbeth Pettersson2022-12-20 13:54:282023-02-07 10:42:34DIALEKTKURS – Dialekt som verktyg inom teater och film
Till hösten startar en ny sökbar omgång av kursen Ledarskap för scenkonstregissörer. Välkommen med din ansökan senast den 7 juni!
Vad krävs av ett samtida ledarskap inom scenkonsten? Hur kan jag som regissör fortsätta utveckla och fördjupa mitt ledarskap och vilket ansvar har jag i rollen?
TeaterAlliansen erbjuder i samverkan med Svensk Scenkonst, Fackförbundet Scen & Film och Trygghetsrådet TRS en utbildning som riktar sig till verksamma scenkonstregissörer med drivkraft att utveckla det egna ledarskapet, samt höja sin kompetens kring scenkonstinstitutionens uppdrag och kring arbetsmiljö och ansvarsfördelning i en större producerande scenkonstverksamhet.
Utbildningens fokusområden
Som konstnärlig arbetsledare i tidsbegränsade projekt och med ständigt nya gruppsammansättningar står scenkonstregissören inför ett komplext ledarskapsuppdrag. Under ledning av erfarna handledare och föreläsare skapas fördjupad förståelse kring ledning av arbetsgrupper och individer i kreativa processer. Tillsammans med utbildningsledaren kommer kursens deltagare få möjlighet att arbeta med det personliga ledarskapet genom självkännedom, konflikthantering och medarbetarskap i ett skräddarsytt upplägg för scenkonstregissörer.
Ett viktigt spår genom kursen är även regissörens roll i arbetsmiljöarbetet utifrån inkludering och förebyggande av trakasserier och diskriminering. Genom möten med inbjudna representanter för branschens parter och uppdragsgivare, däribland Kulturrådet, Svensk Scenkonst och Fackförbundet Scen och Film, får deltagarna möjlighet att samtala om och reflektera kring rollens ansvar, mandat och strukturer för samarbete.
Pedagogik
Kursens olika block vävs samman av en utbildningsledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med och handleda ledare och arbetsgrupper från olika branscher. I utbildningen varvas föreläsningar och teoretiska block med praktiska övningar som tar vara på gruppens egna erfarenheter.
Utbildningsledare är Anna Wilhelmsson har arbetat som konsult på Gaia Leadership i drygt 8 år med en tonvikt på offentliga verksamheter. Fokus i många av uppdragen har varit att utveckla olika typer av ledande grupper och team så att gruppens syfte, funktion, kommunikationsmönster, de interna relationerna m.m. har stärkts. Utöver detta har Anna arbetat mycket med individuell coachning, organisationsutveckling och ledarutveckling i så väl offentlig som privat sektor. Bland uppdragen märks även ett antal kulturorganisationer där insatserna inkluderar allt från ledarskapsutbildningar, stärkande av arbetsgrupper, ledningsgruppsutveckling, organisations- och processutveckling.
Anna har även bakgrund som producent och produktionschef på Riksteatern, i båda roller med fokus på att ständigt förbättra förutsättningarna för kärnan i verksamheten, de komplexa och konstnärligt baserade processerna runt varje scenkonstproduktion.
Omfattning
Utbildningen genomförs i Stockholm med start hösten 2023. Upplägget består av tre utbildningsträffar om två dagar, samt en återträff.
Träffarna är förlagda sön – mån.
1) Träff 1: 3 – 4 september 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)
2) Träff 2: 22 – 23 oktober 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)
3) Träff 3: 19 – 20 november 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)
4) Återträff: våren 2024, Heldagskonferens (centrala Stockholm)
Antagning / Vem kan söka?
Ett krav för att söka kursen är att du fullt ut fysiskt kan delta i samtliga kursdagar, samt avsätta tid för mindre hemuppgifter mellan träffarna. En dynamisk gruppsammansättning av deltagare kommer att eftersträvas, då delar av kursens innehåll utformas utifrån deltagarnas egna erfarenheter. Urval genomförs av TeaterAlliansen i samråd med utbildningsledaren.
Antal platser: 14
Utbildningen riktar sig till dig som:
Är etablerad och professionellt yrkesverksam frilansande regissör inom scenkonstområdet.
Har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete som regissör från scenkonstinstitution eller annan större producerande scenkonstverksamhet.
Har ett intresse av att utveckla din kunskap kring:
Organisationers och arbetsgruppers processer, arbetsledarskap, konflikthantering och metoder för trygghet och medbestämmande
Arbetsmiljö och likabehandling – juridiskt och i praktiken
Regissörens roll i förhållande till scenkonstorganisationens uppdrag och arbetssätt
Meriterande:
Internationell/flerspråkig erfarenhet
Andra erfarenheter av ledarskapsuppdrag inom scen-, film- eller kulturområdet
Kostnader
Utbildningen bekostas av TeaterAlliansen, vilket inkluderar lunch för samtliga deltagare, samt logi (1 natt per kursträff) för deltagare från annan ort än Stockholm. Kursdeltagaren står själv för resekostnader, samt andra ev. utgifter i samband med kursen. Ingen ersättning utgår för avsatt tid.
Är du medlem i Fackförbundet Scen & Film? Då kan du söka stipendium för omkostnader i samband med utbildningen. Skicka din ansökan till info@scenochfilm.se och skriv Elg-Lundberg fond i rubriken.
Så ansöker du
Anmälan sker via TeaterAlliansens kurssida genom att bifoga ditt CV + personligt brev. Obs! Handlingarna bifogas i samma dokument i följande ordning:
1) CV
2) Personligt brev.
Sista ansökningsdag är den 7 juni 2023.
I ditt CV ska följande framgå:
Relevanta utbildningar
Hur många år du arbetat som professionell regissör inom scenkonstområdet
Var du arbetat och under vilken period
Internationell eller annan relevant erfarenhet
Personligt brev (max 2 sidor) där du ger en kort beskrivning av dig själv, samt svarar på följande frågor:
Varför du vill delta i programmet?
Vilka värdefulla erfarenheter tar du med dig in i utbildningsprocessen?
Vad önskar du utveckla framöver i ditt ledarskap?
Antagningsbesked
Obs! På grund av många ansökningar är sista datum för besked om antagning till kursen förlängt fram till den Besked om antagning till den 21 juni 2023.
Övriga villkor
Kursens upplägg bygger på att alla deltagare är aktiva och fysiskt närvarande under samtliga utbildningsträffar. Mindre hemuppgifter mellan sammankomsterna kan tillkomma. Blir du erbjuden en kursplats och tackar ja är anmälan bindande. Vid sen avanmälan eller uteblivande från kursen med andra skäl än sjukdom (sjukintyg krävs) debiteras du en avgift motsvarande 10% av kursens beräknade kostnadsvärde per deltagare, d.v.s. 4000 kr.
Mer information
Har du frågor är du välkommen att kontakta Karin Vestlund, projektledare för utbildningen på TeaterAlliansen: karin.vestlund@teateralliansen.se, 073-400 58 07
Välkommen med din ansökan!
Ansök 17 april – 7 juni 2023
Tack vare utökade medel för återstarten av scenkonsten kan TeaterAlliansen nu erbjuda kompetensutveckling till fler frilansande konstnärliga yrkesgrupper, däribland scenografer, kostymdesigners och regissörer.
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.png00Karin Vestlundhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngKarin Vestlund2022-12-16 16:27:362024-04-17 08:45:14Ledarskap för scenkonstregissörer
SketchUp Baskurs riktar sig till nybörjare eller ni som vill få ett bättre arbetsflöde när ni ritar i programmet. Steg för steg går vi igenom programmets funktioner och verktyg som ni behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller från grunden.
Kursen består av 3 dagar. Den första dagen går vi genom programmets funktioner. Andra dagen börjar ni rita själva. Tredje dagen fördjupar vi oss i färg, textur, ljus och att skapa tekniska ritningar utifrån eran modeller.
Deltagarna väljer själv vad de vill rita i SketchUp under kursen. Det får gärna vara egna projekt och kan vara allt från en möbel till en byggnad (interiör eller exteriör) eller en dekor för en teaterpjäs. Om du inte har ett eget projekt kan du få ett exempel på ett projekt som du kan jobba med.
Efter kursen har ni grundkunskaper om hur ni kan rita era egna 3D modeller som ni kan använda när ni presenterar eran idéer (konceptuellt) eller när ni ska skicka ritningar till de som ska bygga det åt er (tekniskt).
Förkunskaper
SketchUp Baskurs, inga krav på tidigare erfarenheter av SketchUp eller andra 3D modelleringsprogram.
Utrustning & kostnad
Till kurstillfället behöver du ta med egen laptop, datormus (gaming-variant är att föredra), samt installerad SketchUp programvara (finns en 30 dagars gratis trial).
Kursen är kostnadsfri för deltagare (Programvaran SketchUp ingår ej), men vid sen avbokning (3 veckodagar innan kursstart) eller uteblivet deltagande kan vi komma att ta ut en avgift. När du tackar ja till en kursplats förbinder du dig att delta vid samtliga kurstillfällen.
Antagning/Urval
Deltagarurval görs av TeaterAlliansen i samråd med kursledaren. Alla sökande får information om de blivit antagna till kursen via mail senast den 18/1.
Antal platser: 6 – 7
Om kursledaren Lisanne Fransen är produktionsdesigner, uppvuxen i Nederländerna och baserad i Stockholm. Utbildad vid Utrecht School of the Arts och Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har en bakgrund i utställningsdesign, men har på senare år främst arbetat med film, tv, reklam och musikvideo. Hon har även erfarenhet av att arbeta med scenografi för teater. Lisanne är aktuell med bland annat Snabba Cash (tv-serie, säsong 2, 2022) och Jag är Zlatan (2021) och den nya serien om Ronja Rövardotter som produceras för Viaplay med streamingpremiär under 2023.
Anlitad som gästlärare i 3D modellering vid Stockholms konstnärliga högskola för scenkonst- och filmstudenterna.
Under tre förmiddagar får du dansa och spela rytmer med din egen kropp som instrument. ”Bodypercussion” är stimulans för både kropp o huvud. Musiken upplevs fysiskt i kroppen, och ni kommer öva lyssnandet genom att spela tillsammans.
Du kommer öka din närvaro och din musikalitet, men även ditt självförtroende. Tillsammans skapar ni svängig musik ihop som både hörs och känns. Kroppen är ett fantastiskt instrument som ni kommer testa i rörelser, men också hur den låter. Upplev glädjen i att spela enkel musik tillsammans och känna kraften som skapas i gruppen.
Förberedelser: Inga förkunskaper behövs. Du behöver inte heller vara”musikalisk”. Det som behövs är lust och nyfikenhet.
Peter Lagergren: dansare och musiker med 36 år i yrket. Från balett till trummor och nutida dans till stepp och rytmer och Bodypercussion. Skapade gruppen Rytm bá med Conny Jansson 1999 och gruppen har satt sin egen prägel på den rytmiska dans scenen. Numera frilansartist och pedagog med ett särpräglat intresse för rytmer med kroppen som
främsta instrument.
Antal deltagare: 10-12 Språk: svenska
Denna kurs görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. yrkesverksamma skådespelare och dansare kommer gå workshopen tillsammans.
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2022/12/p-lagergren-2021.jpg6821023Lisbeth Petterssonhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngLisbeth Pettersson2022-12-13 20:20:322023-01-15 11:57:32Rytm – workshop i närvaro och musikalitet
”Det handlar inte om att sälja sig själv det handlar om att presentera sig & sitt kunnande” Imor Hermann
Syfte:
Att som yrkesverksam konstnär presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv uppdrags- och arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet, färdigheter och idéer att erbjuda.
Mål:
Kursen riktar sig till regissörer, scenografer och kostymdesigners som vill hitta självförtroende och trygghet i att presentera såväl sitt eget kunnande och konstnärskap som en projektidé inför ett möte med en teaterchef, producent eller potentiell samarbetspartner.
Genom enkla men konkreta presentationsövningar får deltagarna vägledning i att hitta adekvata sätt att förbereda och formulera sig inför ett möte med en uppdragsgivare. Men också verktyg hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrags- och arbetsgivare.
Hur presenterar jag mig själv och mitt kunnande och konstnärskapför en presumtiv arbetsgivare?
Hur förmedlar jag min konstnärliga idé till en potentiell uppdragsgivare eller ett nytt team?
Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
Vi kommer att arbeta under fyra intensiva dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg. Deltagarna har möjlighet att ta med laptop med CV, foton, eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.
OBS! Kursupplägget bygger på att deltagarna kan närvara alla dagar och även har möjlighet att avsätta tid till självständigt arbete på kvällarna.
Imor Hermann är teaterregissör, castingdirector och legitimerad psykoterapeut.
Efter ett långt yrkesliv inom filmen och nästan sex år på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director, delar han numera sin tid mellan casting och pedagogik samt som psykoterapeut på egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen Mod, Kommunikation och Presentation på bland annat Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, på Kulturakademin och Teater-, Musik- och Dansalliansen.’
Antal platser: 8 – 12
citat från kursdeltagare
”genomgående i kursen …..en humoristisk, tillåtande, trygg men också koncentrerad atmosfär”
”rummet kändes lika tryggt, inbjudande och tillåtande och upplägget var fantastiskt
” mycket lärorikt att få se sig själv presentera sig och dessutom lärorikt att få titta på o inspireras av andra”
”fantastisk jobb och bra pedagogiskt utfört där alla blev sedda och fick ta utrymme”
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.png00Karin Vestlundhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngKarin Vestlund2022-12-13 14:46:212022-12-16 15:35:47Mod, kommunikation och presentation
Har du arbetat som skådespelare några år och vill fylla på med inspiration eller rent av känner att din låga för skådespeleriet slocknat? Under fyra dagar får du handledning och motivation att närma dig olika roller på scenen och låta dem fylla dig med förnyad spelglädje.
Förberedelse: bestäm dig för en karaktär som du vill starta upp arbetet med (från en känd pjäs och rollen får gärna vara en utmaning för dig).
Jag fick gå tillbaka det ursprungliga tankarna kring yrket, till det som gjorde att jag valde att bli skådespelare… och samtidigt fördjupa mig i olika användbara tillvägagångssätt.
Citat från tidigare kursdeltagare
Skådespelaren/regissören Gunilla Nyroos: är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och har en gedigen erfarenhet som skådespelare och regissörer på teatrar runt om i landet bl.a. Folkteatern Göteborg, Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, Riksteatern och Teater Giljotin. Aktuell i höst som skådespelare på Strindbergs Intima Teater.
Har du arbetat som skådespelare några år och vill fylla på med inspiration eller rent av känner att din låga för skådespeleriet slocknat? Under fyra dagar får du handledning och motivation att närma dig olika roller på scenen och låta dem fylla dig med förnyad spelglädje.
Förberedelse: bestäm dig för en karaktär som du vill starta upp arbetet med (från en känd pjäs och rollen får gärna vara en utmaning för dig).
Jag fick gå tillbaka det ursprungliga tankarna kring yrket, till det som gjorde att jag valde att bli skådespelare… och samtidigt fördjupa mig i olika användbara tillvägagångssätt.
Citat från tidigare kursdeltagare
Skådespelaren/regissören Gunilla Nyroos: är utbildad vid Statens scenskola i Göteborg 1966-1969 och har en gedigen erfarenhet som skådespelare och regissörer på teatrar runt om i landet bl.a. Folkteatern Göteborg, Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, Riksteatern och Teater Giljotin. Aktuell i höst som skådespelare på Strindbergs Intima Teater.
Du ges möjlighet att under fyra dagar arbeta med och utveckla din egen vokala och musikaliska potential – och att utmana dig själv sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.
Kursupplägg
10.30-13.00 Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.
Lunch ca 13.00-14.00
14.00 – 16.30
Masterclass med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.
Förberedelser:
Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten, noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat. OBS! Viktigt att du kan närvara alla dagar.
Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.
Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.
Platser: 8 (4 dansare & 4 skådespelare)
Kursen görs i samarbete med: Dansalliansen, Danscentrum och Teatercentrum.
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2022/12/danny-lines-0fs5j4e8gtc-unsplash.jpg25601707Lisbeth Petterssonhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngLisbeth Pettersson2022-12-05 14:50:372023-03-15 12:31:22Sånggestaltning Malmö
Den här kursen är för dig som redan varit med på någon av Elisabets kurser och vill fördjupa dig i arbetet med Chubbuck-tekniken och skådespeleri i tv-serier.
Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2 (ev. 3) scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet fokuserar på hur du kan förbereda dig inför en inspelning. I scenerna på den här fortsättnings-kursen står det mycket på spel och scenerna är längre och/eller komplexa och och innehåller flera emotionella element.
Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker som Meisnertekniken och Method Acting.
Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.
Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, två-tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. OBS! Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par och kursen kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart.
Antal platser: 10
Upplägg Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna. Dagen avslutas med att processen”the word” sätts igång. ”The word” är en process för att finna ett fysiskt uttryck för karaktären som är genomgående i hela säsongen/alla säsonger.
Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att upptäcka personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen. De arbetar sedan med hur karaktärerna driver och relaterar till den/de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är. De arbetar också med vad som triggar igång det första ögonblicket i scenen.
Dag 3
Nu börjar deltagarna arbeta med den andra scenen. Deltagarna får nycklar till hur de snabbt kan hitta djupa emotionella triggers till det som händer i scenen. Dagen avslutas med att de får ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.
Dag 4
Den här dagen fortsätter arbetet med den andra scenen. Deltagarna får undersöka hur de använder föremål i scenen, samt hur platsen, som scenen utspelar sig på, påverkar scenen. Denna dagen läggs också stor vikt vid den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.
Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.
Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2022/12/elisabet-sevholt-2023.jpg14391920Lisbeth Petterssonhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngLisbeth Pettersson2022-12-05 12:00:462023-06-14 11:47:43Skådespeleri i TV-serier – fortsättningskurs
Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modern skådespelaruttryck som passar utmärkt för film och tv-skådespeleri. Tekniken är utvecklad av Ivana Chubbuck (”The Power of the Actor”).Under tre dagar får du en scen från film, tv eller teater att arbeta med tillsammans med en scenpartner. Ni studerar in scenen och läser/ser manuset/filmen/tv-serien, enligt instruktioner. Arbetet är fokuserat på en enda scen för varje deltagare. Kursledaren väljer scenerna och scenparen för att belysa olika delar av Chubbuck-tekniken
Att arbeta med Chubbuck-tekniken innebär att göra ett rollarbete på en djupt personlig nivå.Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Tekniken innehåller också verktyg för kunna gestalta starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrater. Du kan läsa mer om Chubbuck-tekniken här: www.ivanachubbuck.com
Förberedelser:
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två-tre veckor före kursstart, scenen samt en scenpartner att arbeta tillsammans med under kursdagarna. Läs gärna första delen av ”The Power of the Actor ”av Ivana Chubbuck (om de 12 stegen) som förberedelse till kursen.
OBS! Det är väldigt viktigt att du kan närvara allakursdagar eftersom ni arbetar i par samt att du har tid för förberedelse innan kursstart.
Antal platser: 10
Kursupplägg:
Dag 1
Första dagen gör varje par sin scen, sedan görs det en grundlig analys av scenen enligt Chubbuck-tekniken. Efter det arbetar deltagarna med att hitta den personliga kopplingen till det som sker i scenen enligt analysen.
Dag 2
Den här dagen fortsätter arbetet med scenen. Fokuset ligger nu på det yttre arbetet och att hitta ”the game” -den lek eller det spel som varje scen är . Deltagarna går igenom aktioner och beats och föremål (doings) för att finna hur karaktärerna driver scenen och relaterar till varandra.
Dag 3 Den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande och äkta i ögonblicket. Deltagarna får metoder för att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran (liksom på scen). Denna dagen får deltagarna också verktyg för att hitta äkta rädsla, sorg, förälskelse m.m. i arbetet med scenen.
Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com
Kursen görs i samarbete med: Danscentrum och Teatercentrum.
https://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2022/12/chubbuck-2023.jpg15811920Lisbeth Petterssonhttps://teateralliansen.se/wp-content/uploads/2021/12/teateralliansen-loggo-340px.pngLisbeth Pettersson2022-12-05 11:44:412023-03-07 10:37:18Chubbuck-tekniken: utmärkt för film och tv-skådespeleri
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du använder vår hemsida. Väljer du att fortsätta innebär det att du godkänner vår användning av cookies.Jag godkänner