Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk?
I oktober – december 2023 bjuder TeaterAlliansen in till en serie av konstnärliga salonger för scenografer & kostymdesigners!
Under förmiddagarna kommer vi att möta tre säregna och spännande konstnärskap: Karin Mamma Andersson, Ingela Ihrman och Boel Hellman. Gästerna får själva välja hur de vill presentera sina arbeten för oss och vi får en inblick i vad som skiljer deras arbete från scenografen/kostymdesignerns. Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna?
Efter lunch samlas deltagarna och formar ett samtal utifrån gruppens erfarenheter/ingångar och vad som väckt vårt intresse. Vid dagens avslut med sig en frågeställning hem som diskuteras i anslutning till nästkommande salong.
Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.
Målgrupp: professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners
Ansökan gäller deltagande i serien om alla 3 salonger med tillhörande workshops/samtal och mellanliggande reflektionsuppgifter. Enstaka platser till halvdags-föreläsningar släpps närmare inpå i mån av plats.
Obs! Gästerna för salong #1 och #2 har bytt datum utifrån tidigare presenterat program p.g.a. sjukdom. Nedan följer uppdaterade aktuella datum för seriens workshops.
Salong #1 –Kostymens möte med omgivningen
Datum: 30 oktober
Gäst: Ingela Ihrman, konstnär
Föreläsning 10-12: Ingela Ihrman berättar om sin konstnärliga praktik utifrån kostym, skulptur och performance.
Workshop 13 -15.30: Reflekterande samtal i gruppen/workshop under ledning av Karin Lind.
Salong #2 –Färg och rumslighet
Datum: 13 november
Gäst: Karin Mamma Andersson, konstnär
Workshop 10.00 -12.30: Reflekterande samtal i gruppen/workshop under ledning av Karin Lind.
Föreläsning 13.30-15.30: Karin Mamma Andersson berättar om sin konstnärliga process i förhållande till rumslighet, färg och hur teatern, texten och scenografin influerat hennes måleri.
Salong #3 – Rummets funktion och flöde
Datum: 4 december
Gäst: Boel Hellman, arkitekt
Föreläsning 10 – 12: Med besök av en inbjuden arkitekt Boel Hellman (3XN/Happyspace) utforskar vi arkitekturen i förhållande till scenografi och kropp med fokus på funktion och flöden. Boel berättar om tankarna kring och arbetet med gestaltningsuppdraget av nya Stockholms Konstnärliga Högskola i Slakthusområdet med planerad inflytt vårterminen 2029.
Workshop 13 -15.30: Reflekterande samtal i gruppen/workshop under ledning av Karin Lind.
Förberedelser:
Läs på, skapa dig en bild eller relation konstnärerna som gästar salongerna. Medvetandegör din research genom att teckna ner den på papper. Hur tänker du som scenograf/kostymdesigner kring gästens konstnärskap?
Om gästerna
#1 Karin Mamma Andersson har på några få år intagit en plats som en av landets internationellt mest namnkunniga konstnärer. Uppväxten i Luleå med skogar och konstböcker besjälar hennes konst med trolsk berättarlust och referenser till såväl teater, vardagliga miljöer och andra konstnärers verk. Som konstnär skildrar Mamma Andersson levande interiörer, nakna landskap och scener ur vardagen. Hon gestaltar och återbrukar tiden i skapelser som väcker känslor, nyfikenhet och förundran. Mamma Anderssons genomslag har inneburit ett uppsving och förnyat intresse för måleriets möjligheter.
Karin Mamma Andersson har bland annat representerat Sverige på Venedigbiennalen (2003) och hennes konstverk har visats på ett flertal gallerier och museum runt om i världen såsom MoMa i New York, MoCA i Los Angeles, Nationalmuseum i Olso, Louisiana Museum of Modern Art i Danmark såväl som Moderna Museet i Stockholm.
Aktuell med utställningen Runtom Hill tillsammans med Tal R på Malmö Konsthall (till 1 oktober).
#2 Ingela Ihrman är konstnär bosatt i Malmö/Stockholm och är verksam i Sverige och internationellt genom utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Genom sin praktik som omfattar bland annat skulptur, performance, video och text intresserar hon sig för vardagens starka känslor, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar Naturen. I hennes arbeten ställs frågan om människan är eller inte är en del av något större. Med ett lekfullt allvar vill hon väcka ömhet och ödmjukhet inför existensens villkor. Hon samarbetar ibland med andra bildkonstnärer eller är medskapare i kollektiva scenkonstprojekt.
Ihrman har en MFA från Konstfack, Stockholm (2012). I våras visade hon soloutställningen Nocturne på Gasworks i London och har tidigare medverkat i ett flertal nationella/internationella utställningar såsom Rooted Beings, Wellcome Collection, London, (2022); A Vegetal Encounter, La Casa Ecendida, Madrid (2021); Sensing Nature From Within, Moderna Museet, Malmö (2020); Yokohama Triennale (2020); Nordic Pavilion, 58th Venice Biennale (2019); The Inner Ocean, der TANK, Institut Kunst, FHNW Academy of Art and Design, Basel (2017); What Does Art Do, 11th Gwangju Biennale (2016) and Future Flourish, Tensta Konsthall (2016).
Aktuell med utställningen Miss Brunnsviken, på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm (till 1 oktober). Hon öppnar även soloutställningen Frutti di Mare på Malmö konsthall den 29 september.
https://www.ingelaihrman.com/info/
#3: Boel Hellman är arkitekt SAR/MSA, utbildar på konstakademin i Berlin, Tekniska högskolan i Trondheim Hon leder sedan 5 år det svenska lokalkontoret år det danska arkitektkontoret 3XNGXN
Hon har en lång erfarenhet av att arbeta i avancerade arkitektur- och planeringsprojekt, både internationellt i västra Europa/USA och nationellt i Norden. Hellman har lång akademisk och pedagogisk erfarenhet vid sidan av sitt eget projektarbete happyspace, som lärare på arkitektprogrammet vid KTH och som samtalsledare, publika föreläsningar och seminarier genom Stockholms Arkitektförening.
Aktuell med arkitektbyrån 3XN och bidraget Att se och bli sedd som fått uppdraget att gestalta den nya byggnad i Slakthusområdet dit Stockholms konstnärliga högskola (SKH) planerar att flytta hela sin verksamhet med inflytt 2029. Förslaget var det vinnande bidraget i en prekvalificerad anonym arkitekttävling utlysts av Atrium Ljungberg, SKH och Stockholms stad. Det vinnande förslaget publicerades 8 mars 2022 och just nu är programhandlingen avslutad.
Att se och bli sedd är ett pragmatiskt och platsanpassat förslag där arkitekturen formas efter och speglar funktionen. Med ett lätt, lekfullt och tillåtande tilltal infogas den stora kvartersvolymen med följsamhet och samtidigt karaktär in i Slakthusområdet. SKH erbjuds ett efterlängtat tredimensionellt campus kring en livligt befolkad central ljusgård. Här finns också ett diagonalt rörelsestråk som bidrar till att synliggöra verksamheten och skapa kontakt med förbipasserande. Boel är även intitiativtagare till Popuparch, som är ett ideellt internationellt projekt med mål att få till fler lättillgängliga internationella arkitketurutställningar med hög verkhöjd att visas inom kulturcceneni Stockholm
https://3xn.com/
https://www.happyspace.se/