Ljudboksinläsning

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 7/2 ALLA 13.00-16.00
Tisdag 8/2 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 9/2 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 10/2 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 11/2 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Fortsättningskurs i Chubbuck-tekniken

Den här kursen är för dig som redan varit med på någon av Elisabet Sevholts kurser och vill fördjupa dig i arbetet med Chubbuck-tekniken.

Under tre dagar arbetar vi med olika scener från filmer, tv-serier och teaterpjäser enligt tekniken. På den här kursen får deltagarna gå djupare in i arbetet med mål och identifikationer, bygga komplexa karaktärer och scenerna innehåller flera moment och olika typer av förberedelser.

Chubbuck-tekniken är ett 12-stegs system som bygger på Stanislavskij, samt psykologi och antropologi. Tekniken skapar ett modernt skådespelaruttryck som passar speciellt bra för film och tv. Tekniken är utvecklad av skådespelar-coachen Ivana Chubbuck, som har skrivit boken ”The Power of the Actor”)
Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka två veckor före kursstart, en scen från en film, tv-serie eller teaterpjäs samt en scenpartner som de ska arbeta tillsammans med under de tre dagarna. Deltagarna förbereder sig genom att se hela filmen, läsa manuset eller se några av snitt av tv-serien och repetera in scenerna tillsammans.

OBS! Det är viktigt att du har tid för förberedelse och kan närvara alla kursdagar eftersom upplägget bygger på att du arbetar med andra kursdeltagare.

Antal platser: 10

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, mål och deltagarna hittar den personliga kopplingen till sin karaktär på en djupt personlig nivå. Detta med hjälp av erfarenheter och insikter från tidigare kurs/er i tekniken.

Dag 2
Den här dagen läggs fokuset på det yttre arbetet, ”the game”, i scenen och mötet med den andra skådespelaren, att använda föremål, rum och vara aktiv varje ögonblick i scenen.

Dag 3
Den sista dagen handlar om att driva målet mot en ”vinst” – att nå sitt mål till varje pris. Sedan är det dags att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Det introduceras en del nya övningar och deltagarna får arbeta med att koppla ihop olika övningar i preparationen inför en tagning/scen i en föreställning.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Skådespeleri i TV-serier

Under fem dagar arbetar vi med scener i olika tv-seriegenrer, där varje deltagare får 2–3 scener ur en serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Meisnertekniken och Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Kursen går igenom tekniker för gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla, sorg och förälskelse samt metoder för att gestalta förälder, barn, syskon eller barndomskamrat. Kursen innehåller också tekniker för förberedelser inför inspelningsögonblicket och ger mycket konkreta metoder att arbeta efter.

Förberedelser
De som blir antagna till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart, en tv-serie med två scener från helt olika avsnitt samt en eller två scenpartner/s som de ska arbeta tillsammans med under veckan. OBS! Denna kurs kräver förberedelse genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans med din partner innan kursstart. Det är väldigt viktigt att du kan närvara HELA kursen eftersom ni arbetar i par.

Antal platser: 12

Upplägg
Dag 1
Första dagen analyseras karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig, för att deltagarna ska hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar. Fokus denna dag ligger på den första av de två scenerna.

Dag 2
Deltagarna går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje litet ögonblick i scenen.

Dag 3
Den här dagen börjar arbetet med den andra scenen. Arbetet går över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Deltagarna får hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen. De får också ta del av en modell för hur de kan lägga upp den egna förberedelsen inför små och stora roller i en tv-serie.

Dag 4
Den här dagen arbetar deltagarna med båda scenerna. De får undersöka hur de använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Deltagarna arbetar med båda scenerna och får metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Elisabet Sevholt arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. 2008 blev hon officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Strindbergs och TeaterAlliansen

Praktisk workshop och reflektion kring repetitionsarbetet

Skådespelare och regissörer möts i en workshop och repeterar en stund tillsammans för att sedan reflektera över förutsättningar, överenskommelser, förväntningar och vad som egentligen är skådespelarens arbete och vad som är regissörens arbete.


Workshopen är EN dag, men genomförs tre gånger.
Om du blir antagen kommer du erbjudas plats ett av datumen nedan.
16/1 (söndag) – 10 platser
17/1 (måndag) – 10 platser
18/1 (tisdag) – 10 platser

Anna Pettersson är regissör och doktorand på Stockholms Konstnärliga Högskola samt teaterchef på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

OBS! Om något datum inte är möjligt för dig så ange detta i din ansökan.

Strukturen i storytelling 25-27 jan

Lär dig strukturera ditt filmmanus på ett professionellt sätt och få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.

Kurt Öberg är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne.

Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.

Åk med TeaterAlliansen till Bibu 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Bibu i Helsingborg 17-22 maj anmäla ditt intresse. Här kan du uppleva och diskutera föreställningar för barn och unga.

Tema 2022: Funktion, forskning, hållbarhet och återstart.

Program
14 juryvalda svenska produktioner
6 internationella produktioner för barn & unga
4 föreställningar som utforskar skolan som spelplats
5-8 föreställningar som presenteras för en internationell marknad
brett seminarie- och workshop program

TeaterAlliansen står för deltagarpass, resa och boende för de anställda som får möjlighet att åka i vår regi. Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

Unga TA: Ansök om pass till Scenkonstbiennalen 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Scenkonstbiennalen i Västerås 7-12 juni anmäla ditt intresse.

Scenkonstbiennalen erbjuder utvalda föreställningar inom teater, musikteater, dans och cirkus. Förutom scenkonst innehåller också programmet seminarier, workshops, festligheter, samtal och debatter med scenkonstnärer och branschfolk från hela landet – och många utländska gäster.

TeaterAlliansen står för deltagarpass för de som får möjlighet att åka i vår regi (boende och resa bekostar du själv). Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

Åk med TeaterAlliansen till Scenkonstbiennalen 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Scenkonstbiennalen i Västerås 7-12 juni anmäla ditt intresse.

Scenkonstbiennalen erbjuder utvalda föreställningar inom teater, musikteater, dans och cirkus. Förutom scenkonst innehåller också programmet seminarier, workshops, festligheter, samtal och debatter med scenkonstnärer och branschfolk från hela landet – och många utländska gäster.

TeaterAlliansen står för deltagarpass, resa och boende för de anställda som får möjlighet att åka i vår regi. Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

Unga TA: Ansök om pass till Bibu 2022!

Nu kan du som vill åka med TeaterAlliansen till Bibu 17-22 maj i Helsingborg anmäla ditt intresse. Bibu är en mötesplats med, för och om scenkonst för ung publik. Här kan du uppleva och diskutera föreställningar för barn och unga.

Tema 2022: Funktion, forskning, hållbarhet och återstart.

Program
14 juryvalda svenska produktioner
6 internationella produktioner för barn & unga
4 föreställningar som utforskar skolan som spelplats
5-8 föreställningar som presenteras för en internationell marknad
brett seminarie- och workshop program

TeaterAlliansen står för deltagarpass för de som får möjlighet att åka i vår regi (boende och resa bekostar du själv). Om många vill åka kan det bli aktuellt med lottdragning bland de sökande. 

Besked om vilka som ges möjlighet att åka ges i slutet av januari då vi också återkommer med mer praktisk information.

OBS! Om du är intresserad av att åka till både Bibu och Scenkonstbiennalen vill vi att du ange vilket alternativ du prioriterar i meddelandefältet i anmälan.

pixabay fri bild. Kurs

Kurser exklusivt för scenografer och kostymdesigners

OBS! Fler kurser kommer släppas upp månadsskiftet jan/feb. Håll utkik.

TeaterAlliansen har under 2022-2024 vidgat sin kompetensutvecklingsverksamhet till att utöver skådespelare även arrangera aktiviteter för scenografer och kostymdesigners. Kurser och workshops kommer att i möjligaste mån vara avgiftsfria för deltagarna. Satsningen är ett tidsbegränsat projekt som möjliggörs genom statliga medel som tillkommit för att främja scenkonstens återstart efter pandemin. De kurser som nedan presenteras är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Fackförbundet Scen & Film som exklusivt riktar sig till medlemmar i avdelningen för scenografer och kostymdesigners.

PHOTOSHOP

Upplägg
Förberedelse: Photoshop REFRESHER tillgängliggörs innan kursstart för att alla deltagare ska ha en gemensam baskunskap.

Kursen kommer bl.a ta upp:

Färginställningar och ICC-profiler
Spara för olika format/media
Beskära
Att använda penslar, skapa egna penslar
Lager, nivåer och filter
frilägga/ändra bakgrund/klippa ut
Retuschera
Text

därutöver anpassas kursen utifrån gruppens önskemål

Efter genomförd kurs: Övningsbaserad inlärning och tillgång till  Youtube-kanal med viktiga moment/klipp från kursen finns att se i efterhand med garanterad tillgång i 2 år.

Programvara till Photoshopkursen: På kursen används den senaste versionen av programmet Adobe Photoshop CC på svenska. Har du ditt program på engelska är det inget problem. Du kan använda provversionen av ny photoshop eller din egen version även gamla versioner fungerar.

I mesta möjliga mån anpassas kursen till de enskilda deltagarna.

Kursledare: Joanna Bodzek
Tid: 09.00-12.30
Kurstimmar: 3 dagar x 4 timmar

kurs 1: 20 januari-3 februari online
kurs 2:
12 februari-26 februari på plats i Stockholm
kurs 3: 2 mars-16 mars online

 

SKETCHUP

Upplägg
Kursen är anpassad efter deltagarnas önskemål. Deltagarna väljer själv vad de vill rita i Sketchup under kursen. Det får gärna vara egna projekt. Vi går igenom funktioner och verktyg som du behöver känna till för att kunna skapa 3D-modeller. Kuren består av 2 dagar där den första fokuserar på det tekniska och den andra på design (du får ett exempel på ett riktigt projekt som kan användas om du inte har egna projekt). Undervisningen baseras på praktiska övningar så att du snabbt går från teori till praktik.  Under kursen får du goda råd och tips på hur du lyckas med att skapa digitala 3D-modeller.

Förkunskaper
Du kan välja kursen utifrån två kunskapsnivåer: Anmäl dig till nybörjarkurs alternativt kurs för den som har tidigare erfarenhet av programmet (utifrån din förkunskap).

Kursledare: Joachim von Rost
Kurstimmar: heldagar

kurs 1: 17-18 februari på plats i Nacka/Stockholm – nybörjare
kurs 2: 21-22 februari online – arbetat med programmet tidigare
kurs 3: 24-25 februari online – nybörjare
kurs 4: 28 februari-1 mars på plats i Nacka/Stockholm – arbetat med programmet tidigare

ANMÄLAN till Photoshop och/eller Sketchup HÄR!

OBS! Mejlbekräftelse skickas ut senast 14 dagar före kursstart till alla som anmält sig. Då får du besked om du kan erbjudas plats denna gång eller inte samt om du eventuell står som reserv. Digitala kurser har ett maxantal på 3 deltagare, de fysiska kurserna har ett maxantal på 4 deltagare.

Kurserna är avgiftsfria, MEN om du tackat JA till en plats och avbokar 14 dagar innan kursstart eller senare utgår en avgift på 1000 kr. Beroende på efterfrågan kan fler kurser komma att erbjudas under våren och hösten.